Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2 3

Kirjoittaja Generatiivisen musiikin rooli tulevaisuudessa?


lgrohn

#81 kirjoitettu 06.11.2005 08:21

Puhumme valitettavasti nyt eri asiasta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#82 kirjoitettu 09.11.2005 11:45

lgrohn kirjoitti:
Puhumme valitettavasti nyt eri asiasta.


Yritä nyt edes selittää miten, niin tajuaisin?

^ Vastaa Lainaa


NiiloN
508 viestiä

#83 kirjoitettu 09.11.2005 16:57

lgrohn kirjoitti:
Minä puhunkin tulevaisuudesta. Kun tunnistaminen on mahdollista tilanne muuttuu radikaalisti.


Miten se muuttuu? Mitä hyötyä tunnistamisesta on? Miten se uhkaa ihmissäveltäjiä? Taidatte Haava & lgrohn liikkua hieman eri maailmoissa.

^ Vastaa Lainaa


lgrohn

#84 kirjoitettu 15.11.2005 18:14

Hah. Kun napin painalluksella näkee, että lähes jokainen "sävellys" on 99 prosenttisesti kokoelma varastettuja ideoista...

^ Vastaa Lainaa


docey
308 viestiä

#85 kirjoitettu 15.11.2005 20:53

Tätä threadia lukiessa heräsi muutamia ajatuksia ja varmaan tulee kerrattuakin jotain mistä on jo keskusteltu.

lgrohnin pointin luulisin ymmärtäväni: siinä vaiheessa kun kone kykenee ymmärtämään(*) kappaleen luomisen aikana tapahtuvat fundamentaalit tunne-melodia/rytmi-yhteydet, ja kone pystyy myös käsittelemään suurta tietokantaa ja näin ollen luokittelemaan tehokkaasti eri kappaleissa olevia elementtejä, voi musiikkibisnekses muuttua radikaalisti.

(*) en nyt ota kantaa siihen, mitä tarkoitetaan koneen ymmärryksellä

Jos joku nyt on sitä mieltä, että koneella ei voi olla tunteita, voidaan ne silti toisaalta aivoissa tapahtuvien fysikaalisten ja kemiallisten tapahtumien avulla mallintaa -- siis tietyllä tavalla käsittää miten ihminen solu/tms.-tasolla käsittelee eri olotiloja. En yhtään ihmettele, jos kone pystyy luomaan hetkessä uuden hitin - sekä lyriikat että sävellyksen sekä niiden päälle toimivan sovituksen. Sehän on kuitenkin melko rationaalista toimintaa, mitä "säveltämisessä" tapahtuu. Kliseistä ja niiden lainaamisesta täällä onkin jo puhuttu..

Generatiivisen musiikin kannalta heräsi oikeastaan yksi ajatus: jos oletetaan, että kone pystyisi käsittelemään koko historian aikana luotuja teoksia, pystyisikö se luomaan jotain aidosti uutta? Käytettyjen teosten ominaispiirteiden joukko on kuitenkin äärellinen (koska historia on äärellinen), ja olettamalla koko ominaispiirteiden joukon äärettömäksi (näin voitaneen ainakin intuitiivisesti tehdä, vai voidaanko?), niin eikö olisi teoriassa triviaalia tehdä jotain uutta? ... Mutta konehan siihen ei pysty, sillä sen tietokanta on äärellinen?

Tietyllä tavalla en pidä ajatuksesta, että "ihmisen mahdollisuudet säveltää loppuvat". Toisaalta sävellys on kuitenkin mun mielestä pieni osa sitä prosessia, mitä minkäkin teoksen eteen tehdään. Se, että koneen tekemästä musiikista osaisi inhimillisellä tavalla nauttia, vaatisi se kuitenkin (minun makuuni) ihmisen sen musiikin taakse. Siis että joku on oikeastikin tehnyt omassa tunnetilassaan biisinsä, oli se sitten kuinka kliseinen tahansa. Se on kuitenkin omalla tavallaan "aito", toisin kuin koneen mallintama teos, vaikka ne voisivatkin kuulostaa samalta. En osaa enkä halua samaistaa ihmistä ja konetta samalle viivalle tässä asiassa edes hamassa tulevaisuudessa.

Mutta tosiaan, sitä että tulevaisuudessa heitettäisiin kone tekemään automaattisesti hittejä ja hyvännäköiset artistit esittämään niitä, en pidä mitenkään utopistisena ajatuksena, mutta en kyllä pidäkään siitä ajatuksena. Miksi siihen pitäisi edes pyrkiä? Enemmän tässä aiheessa on mun mielestä akateemista mielenkiintoa kuin mitään muuta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#86 kirjoitettu 15.11.2005 21:12

lgrohn kirjoitti:
Hah. Kun napin painalluksella näkee, että lähes jokainen "sävellys" on 99 prosenttisesti kokoelma varastettuja ideoista...


Mutta kun tiedän sen nyt jo ilman konettakin, niin miksi se, että joku kone kertoo minulle saman asian kiinnostaisi minua tai ketään säveltäjää joka tämän on jo oivaltanut?

^ Vastaa Lainaa


lgrohn

#87 kirjoitettu 15.11.2005 21:58

Haava kirjoitti:
lgrohn kirjoitti:
Hah. Kun napin painalluksella näkee, että lähes jokainen "sävellys" on 99 prosenttisesti kokoelma varastettuja ideoista...


Mutta kun tiedän sen nyt jo ilman konettakin, niin miksi se, että joku kone kertoo minulle saman asian kiinnostaisi minua tai ketään säveltäjää joka tämän on jo oivaltanut?
Höpöti. Pystyt elämäsi aikana kuuntelemaan jonkin promillen murto-osan maailman klassiesta ja muista muusiikin genreistä. Nyt ei ole kyse pelkästään jostakin melodian pätkästä tai rytmisestä kuviosta. Kun sinä ehkä löydät jostakin sävellyksestä muutaman lainan, kone löytää satoja, sitten joskus, mahdollisti. Tästä hypoteesistahan nyt keskustellaan.

^ Vastaa Lainaa


NiiloN
508 viestiä

#88 kirjoitettu 15.11.2005 22:04

Haava kirjoitti:
lgrohn kirjoitti:
Hah. Kun napin painalluksella näkee, että lähes jokainen "sävellys" on 99 prosenttisesti kokoelma varastettuja ideoista...


Mutta kun tiedän sen nyt jo ilman konettakin, niin miksi se, että joku kone kertoo minulle saman asian kiinnostaisi minua tai ketään säveltäjää joka tämän on jo oivaltanut?


Samaa tuumin itsekin.

Siitä en henkilökohtaisesti älähtäisi, jos kertakäyttöpop/rock olisi koneella luotua. Mikään ei muuttuisi. Kansa haluaisi silti nähdä huorahtavia parikymppisiä neitoja pyörittämässä kankkujaan TV:ssä, ja musiikki on tälle hyvä tekosyy. Vaikka sävellykset tehtäisiin Band-in-a-Boxissa, starakultti jatkaisi olemassaoloaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#89 kirjoitettu 16.11.2005 08:00

lgrohn kirjoitti:

Pystyt elämäsi aikana kuuntelemaan jonkin promillen murto-osan maailman klassiesta ja muista muusiikin genreistä. Nyt ei ole kyse pelkästään jostakin melodian pätkästä tai rytmisestä kuviosta. Kun sinä ehkä löydät jostakin sävellyksestä muutaman lainan, kone löytää satoja, sitten joskus, mahdollisti. Tästä hypoteesistahan nyt keskustellaan.


Tajuan. Olen kokojan tajunnut. Entäs sitten?

Tajuatko sinä nyt, että en ymmärrä miksi se on niin kiintoisaa? Ei se, että melodioissa ja harmonioissa on kaikki jostain pikkupätkissä lainattua, vaan se, että siinä on kokonaisuus. Se, että juuri oboet/sähkökitara soittaa juuri tuon melodian juuri tuossa kohtaa kun sellot tekevät tätä, jonka jälkeen tulee taas se seuraava lainattu pätkä.. jne.. Se, että kaikki osat ovat pätkittyinä lainattuja on minusta melkoisen mielenkiinotonta.

Kaikkihan tietävät jo nykyään tuon, että kaikki on lainaa. Kerro nyt vuorostasi minulle, että miksi se ei sitten nykyään häiritse ketään? Eihän tuo kone tee mitään muuta kuin tuo sen asian jonka kaikki jo tietävät esille. Joitan idiootteja individualisteja voisi häiritä se asia hetkisen aikaa, mutta eivätköhän hekin huomaisi aika pian, että eihän tuo muuta oikeasti mitään.

^ Vastaa Lainaa


lgrohn

#90 kirjoitettu 16.11.2005 08:13

Ei kaikki ole lainaa. Mutta uusi musiikki pyrkii aina luomaan tulevaisuuden klisheitä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#91 kirjoitettu 16.11.2005 08:30

lgrohn kirjoitti:
Ei kaikki ole lainaa. Mutta uusi musiikki pyrkii aina luomaan tulevaisuuden klisheitä.


Aina? No ei. Kun katsoin suomen virallista listaa, niin aika vähän näytti siltä. Klassisessakaan tämä ei ole historiallisesti pitänyt paikkaansa mitenkään jämptisti. Eivät kaikki tee musiikkia ollakseen vitun yksilöllisiä lumihiutaleita ja tunteakseen itsensä niin saatanan yksilölliseksi. Myönnettäköön kyllä, että sellaisiakin idiootteja kyllä on.

^ Vastaa Lainaa


lgrohn

#92 kirjoitettu 18.11.2005 07:41

Minun kielenkäytössä uusi musiikki tarkoittaa todella uutta, uusien mahdollisuuksien ym kartoittamista. Siis eräänlaista musiikin T&K:ta. Oma missionikin on oikeastaan juuri sitä: katsoa kuinka pitkälle tietokone voi päästä säveltämisessä ja luovuudessa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#93 kirjoitettu 18.11.2005 14:06

lgrohn kirjoitti:
Minun kielenkäytössä uusi musiikki tarkoittaa todella uutta, uusien mahdollisuuksien ym kartoittamista. Siis eräänlaista musiikin T&K:ta.


"uusi musiikki" joten sen määrittelet on on kyllä hieno musiikin laji, muttan en menisi itse nostamaan sitä suureksi itseisarvoksi. Myös tavallisella "tuoreella musiikilla" (jossa aivan kaikki ei ole 100% teorieettisen) uutta on minusta paikkansa.

Oma missionikin on oikeastaan juuri sitä: katsoa kuinka pitkälle tietokone voi päästä säveltämisessä ja luovuudessa.


Se on minusta hieno missio. Tuen sitä. Älä jaa paikallesi junnaamaan vaan pyri tuota päämäärää kohti yhä raivokkaammin ja raivokkaammin. Kunnioitan.

^ Vastaa Lainaa


lgrohn

#94 kirjoitettu 18.11.2005 15:05

Ravana kirjoitti:

Hmm... Etkös sinä tässä jossain välissä sanonut, että tulevaisuudessa kone voisi osoittaa, että kaikki on lainaa.

Joo. Mutta minä olen silloin jo varmaan jossakin dementiakodissa, jos en kiven alla. Tähän mennessä musiikin tunnistaminen on vielä vähän tuloksia tuottaneella perustutkimustasolla.

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2 3

Vastaa Aloita uusi keskustelu