Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Kompressorin käytöstä..


Lumonia

#1 kirjoitettu 24.09.2004 14:52

Tällä Mikserissä on varmasti 10 000 aihetta tästä samasta asiasta, että miten kompressoria "oikeaoppisesti" käytetään. Tietenkin asia on niin, että jokaiselle biisille on oma tapansa käyttää kompressoria ja kaikkeen musiikkiin pätevää yleis kaavaa ei ole olemassa.

Itse teen softalla musiikkia, Fruity Loops jos tarkkoja ollaan. Fruityn oma kompura on käsittääkseni aika syvältä ja jokapuolella on pilvin pimein ilmaisia ja maksullisia VST-kompuroita. Mitenkä siis kannattaa valita kompressori? Mitä siltä kannattaa hakea ja vaatia?

Toinen kysymys olisi itse kompuran käytöstä. Sitä on täällä pyöriteltykkin aika lailla. Mitä kukin osa tekee kompressorissa? Mitä niillä yritetään ääneen saada aikaan? Mitä kannattaa esim. (omalla kohdalla) trance-musiikin äänimailmalle kompressorilla tehdä? Käsittääkseni kompressori on myös se joka saa kappaleen äänimaailmaan yhtenäisyyttä ja poistaa näin eri kanavien "välit" ja "harottamisen". Korjatkaa jos olen väärässä.

Kertokaa siis kompressorin käytöstä. Yleispätevä ja syventvyä tieto kelpaavat kumpainenkin. Itse olen niin käsi tällä hetkellä tuosa kompurinnissa ettei siitä oikein lapsien kuullen saa puhua ja olen niin laiska hakemaan haulla kompurointi-threadeja, kun threadien nimetkin eivät aina osu aiheeseen. Laittaakaa nyt siis ainakin niitä hyväksi näkemiänne threadeja tähän ja tietoa aivan alussa olevalle.

Kiitos.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 24.09.2004 15:07

Supernova kirjoitti:

Mitenkä siis kannattaa valita kompressori? Mitä siltä kannattaa hakea ja vaatia?


Jos tahdot kompressoida master raitoja, niin suosittelen jotain multibänd komressoria.

Mitä kukin osa tekee kompressorissa? Mitä niillä yritetään ääneen saada aikaan?


Komressori vähentää äänenvoimakkuutta aina kun äänevoimakkuus raidassa nousee yli tietyn tason. Tämän tason ja kuinka nopeasti se sitä ääntä alkaa vaimentaa voi komressoreissa yleensä säätää.

Käsittääkseni kompressori on myös se joka saa kappaleen äänimaailmaan yhtenäisyyttä ja poistaa näin eri kanavien "välit" ja "harottamisen". Korjatkaa jos olen väärässä.


Olet oikeassa. Tosin en kyllä pidä sitä hyvänä syyna lompressorin käytölle, koska ne muut keinot äänimaailman yhdistämiseksi ovat yleensä parempia.

Kertokaa siis kompressorin käytöstä. Yleispätevä ja syventvyä tieto kelpaavat kumpainenkin.


Itse käytän komressoria hyvin vähän. Lähinnä joskus yksittäisille raidoille. Useimmin vähennän mielummin äänen dynamiikkaa käsin .wav editorista tasoittamalla (jos siis todella tahdon vähentää dynamiikkaa jostakin). Parasta on kuitenkin jo heti nauhoitus vaiheessa saadä ne ne dynamiikat kohdileen, niin ei tarvitse säädellä niitä sitten keinotekoisesti.

Itse olen niin käsi tällä hetkellä tuosa kompurinnissa ettei siitä oikein lapsien kuullen saa puhua


Komressointi on erittäin vaikea taito. Etenkin jos puhutaan master raidan komressoinnista. Huipputuottajillakin riittää haastetta siinä jokainen kerta. Jos perus raita ei ole kunnossa sitä on vaikea pelastaa komressoinnilla. Jos taas se on kunnossa niin se ei sitä monastikkaan tarvitse. Jos se koko raita pitää kuitenkiin jostakin tuntemattomasta syystä lytistää, niin sen tekeminen on vaikeaa ja haastavaa. Todellinen taiteen laji.

^ Vastaa Lainaa


Lumonia

#3 kirjoitettu 24.09.2004 15:11

Haava kirjoitti:
Supernova kirjoitti:

Mitenkä siis kannattaa valita kompressori? Mitä siltä kannattaa hakea ja vaatia?


Jos tahdot kompressoida master raitoja, niin suosittelen jotain multibänd komressoria.

Mitä kukin osa tekee kompressorissa? Mitä niillä yritetään ääneen saada aikaan?


Komressori vähentää äänenvoimakkuutta aina kun äänevoimakkuus raidassa nousee yli tietyn tason. Tämän tason ja kuinka nopeasti se sitä ääntä alkaa vaimentaa voi komressoreissa yleensä säätää.

Käsittääkseni kompressori on myös se joka saa kappaleen äänimaailmaan yhtenäisyyttä ja poistaa näin eri kanavien "välit" ja "harottamisen". Korjatkaa jos olen väärässä.


Olet oikeassa. Tosin en kyllä pidä sitä hyvänä syyna lompressorin käytölle, koska ne muut keinot äänimaailman yhdistämiseksi ovat yleensä parempia.

Kertokaa siis kompressorin käytöstä. Yleispätevä ja syventvyä tieto kelpaavat kumpainenkin.


Itse käytän komressoria hyvin vähän. Lähinnä joskus yksittäisille raidoille. Useimmin vähennän mielummin äänen dynamiikkaa käsin .wav editorista tasoittamalla (jos siis todella tahdon vähentää dynamiikkaa jostakin). Parasta on kuitenkin jo heti nauhoitus vaiheessa saadä ne ne dynamiikat kohdileen, niin ei tarvitse säädellä niitä sitten keinotekoisesti.

Itse olen niin käsi tällä hetkellä tuosa kompurinnissa ettei siitä oikein lapsien kuullen saa puhua


Komressointi on erittäin vaikea taito. Etenkin jos puhutaan master raidan komressoinnista. Huipputuottajillakin riittää haastetta siinä jokainen kerta. Jos perus raita ei ole kunnossa sitä on vaikea pelastaa komressoinnilla. Jos taas se on kunnossa niin se ei sitä monastikkaan tarvitse. Jos se koko raita pitää kuitenkiin jostakin tuntemattomasta syystä lytistää, niin sen tekeminen on vaikeaa ja haastavaa. Todellinen taiteen laji.



Jees, huppista... Unohdin mainita tuossa aloituksessa, että kysehän on kappaleen tekovaiheessa tehtävästä kompuroinnista, eikä masterointia tehtäessä.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 24.09.2004 15:14

Kompressorin idiksenä on tasottaa leveleitä. Se hiljentää volumea halutun määrän ja halutun ajan kun sen läpikulkeva ääni ylittää halutun voimakkuuden rajan. VST-kompressoreista mulla ei ole kunnon kokemusta.

Yleensä kompressorissa on amount/ratio, joka määrää sen kuinka paljon ääntä hiljennetään. Threshold määrää äänenvoimakkuuden rajan, jonka ylitettyään kompuran läpikulkevaa ääntä hiljennetään. Attack määrää kuinka nopeasti kompura vaikuttaa kun threshold on ylitetty. Release määrää kuinka nopeasti kompura lakkaa vaikuttamasta kun läpikulkeva ääni ei enää ylitä thresholdia.

Käytöstä.. itse yleensä välttäisin kompressorin raskasta käyttöä erityisesti raidoilla, joiden volyymille haluan särmää ja dynamiikkaa, esimerkiksi bassorummulle, mutta tää nyt riippuu ihan tapauksesta. Masteroidessa käytän tapauksesta riippuen kompressoria niin, että se hiljentää piikit noin 3-6 desibelillä, eli aika varovasti (omasta mielestäni). Ja sitten annetaan pro-miksaajille puheenvuoro..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 24.09.2004 15:14

Supernova kirjoitti:

Jees, huppista... Unohdin mainita tuossa aloituksessa, että kysehän on kappaleen tekovaiheessa tehtävästä kompuroinnista, eikä masterointia tehtäessä.


Silti puhut saundien "yhteistämisestä" kompressorilla?

^ Vastaa Lainaa


Lumonia

#6 kirjoitettu 24.09.2004 15:55

Haava kirjoitti:
Supernova kirjoitti:

Jees, huppista... Unohdin mainita tuossa aloituksessa, että kysehän on kappaleen tekovaiheessa tehtävästä kompuroinnista, eikä masterointia tehtäessä.


Silti puhut saundien "yhteistämisestä" kompressorilla?


No siis tarkoitin sitä, että esim. jos vaikka bongo ja joku keppi hakkaus perkussio kompuroidaan, että ne saadaan kuulostamaan toisiinsa sulautuvammalta eikä niin erillään olevalta. Tälläistä olen kuullut tehtävän kompuralla. Tiedä sitten olenko ottanut väärin tiedon vastaan tms.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 24.09.2004 16:24

Supernova kirjoitti:

No siis tarkoitin sitä, että esim. jos vaikka bongo ja joku keppi hakkaus perkussio kompuroidaan, että ne saadaan kuulostamaan toisiinsa sulautuvammalta eikä niin erillään olevalta.


Kyllä sitä voidaan komressorilla tehdä. Kyllä se niitä vähän yhdistää ehkä... Ehkä ei... Riippuu aina sampleista. Itse en tuolla yrittäisi saada sampleja sopivammiksi toisiinsa, vaan hankkisin ääniä/sampleja jotka sopivat paremmin toisiinsa. Tosin se onkin vaivalloisempaa... niin niin harmittavan monesti kaikki paremmalta kuullostava musiikissa.

^ Vastaa Lainaa


Infratuna
723 viestiä

#8 kirjoitettu 25.09.2004 04:33

Mä syvästi neuvoisin kompuroimaan just sen verran, et kuullostaa hyvältä. Konemusiikissa ei varmasti oo pahitteeks kompuroida kaikki elementtejä. Toisia vähän, toisia vähemmän, toisia vielä vähemmän ja toisia vähän enemmän (hieno tekstiä jäålleen, aaah) . Ite en kompuran käytöstä vielä totaalisesti tiiä, mutta eilen taas opin rutkasti enemmän varsin "luotettavalta"(yhtä ""luotettavaa"" ei täältä taida löytyäkkää) taholta ja se vasta on mukavaa!

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#9 kirjoitettu 25.09.2004 11:23

Infratuna kirjoitti:
Konemusiikissa ei varmasti oo pahitteeks kompuroida kaikki elementtejä.


Toisaalta juuri konemusiikissa on niin monta muutakin tapaa kontrolloida sitä dynamiikkaa. Sekvensoiitujen (siis midi tms.) pätkien sävelten/iskujen velocityjen muokkaamisella voi säätää tuota paljonkin.

Usein kompuraa tosin käytetään muuhunkin kuin sen yleisen dynamiikan tasoitteluun. Usein muokataan soundien attackin ja sustainin (hmm.. keksiikö kukaan noille hyviä käännöksiä?) välistä suhdetta. Esim. jonkun soittimen attackia voidaan korostaa tai basarin jymisevää häntää voidaan "venyttää". Konepuolella saman voi usein kuitenkin toteuttaa muokkaamalla itse soundia (envelopet yms. envelope olisi suomeksi kai verhokäyrä ). Tietysti aina ei kaikkia noita pääse säätämään (esim. joidenkin rumpukoneiden soundit on lähes presettikamaa). Kannattaa kyllä muistaa, että jos käyttää sampleja koneella niin ne on aina muokattavissa. Periaatteessa kaikki mitä kompressorilla on tehtävissä on tehtävissä myös muuttelemalla äänenvoimakkuutta (joskin joskus se ei ole käytännöllistä suuren työmäärän vuoksi). Jotkut kompressorit tietysti värittää sitä soundia muutenkin, joskus tahallisesti, mutta usein vahingossa.

Tietysti yksi mielenkiintoinen asia kompuran käytössä sampleille ja muille konesoundeille on se, että se muokkaa eri voimakkuuksisia säveliä/iskuja erilailla. siinä missä joku hiljaisempi basarin isku ei muutu mitenkään voi jonkun kovemman iskun soundi muuttua radikaalisti (esim. attack napsu kovenee ja loppujylinä tuntuu pitenevän). Tämäkin on tietysti toteutettavissa muutenkin, mutta joskus kompura saattaa olla se näppärin tapa. Hassuintahan tässä on se, että vehkeellä joka on periaatteessa tarkoitettu latistamaan soundeja tehdään yksitoikkoisesta konesoundista hieman eläväisempi. Tämä tietysti vaatii sen, että siinä materiaalissa mitä sinne kompuraan tunkee on niitä erivoimakkuuksisia iskuja.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 25.09.2004 13:08

Fakap kirjoitti:

Masteroidessa käytän tapauksesta riippuen kompressoria niin, että se hiljentää piikit noin 3-6 desibelillä, eli aika varovasti (omasta mielestäni).


Hyvin vaarallista ikinä sanoa mitään desibeli rajoja tuolle master kompuroinnille. Materiaalia kun on niin erilaista. Jos sinulla on klassista kitraraa yli dynaamisena sovituksena, jossa yksi nuotti saattaa jo kielen rämähdyksestä johtuen olla sen 6 desibeliä kevemmalla kuin muu näppäily. Kun taas jossain juntta technossa valmiiksi komressoidut samplet saattavat pitää huolen, että jo tuo 3 desibelin komressaus ei käytännössä muuta dynamiikkaa mihinkään, koska sitä ei ennestäänkään ollut, vaan lähinnä muokkaa sitä saundia.

Itse suosin mastroinnissa enemmin limitteriä kuin komressoria. Eli jos siinä kappaleessa nyt sattuu olemaan pari ylimääräistä "piikkiä" syystä tai toisesta, niin huomaamattomin tapa saada materiaaliaedes vähän paremmaksi halvoille stereiolle on limitoida ne pari piikkiä pois. Kun ei tuo mitään hyvillä stereiolla oikeasti haittakaan.

^ Vastaa Lainaa


Infratuna
723 viestiä

#11 kirjoitettu 26.09.2004 16:20

Elektrojänis kirjoitti:
Konemusiikissa ei varmasti oo pahitteeks kompuroida kaikki elementtejä.

Toisaalta juuri konemusiikissa on niin monta muutakin tapaa kontrolloida sitä dynamiikkaa. Sekvensoiitujen (siis midi tms.) pätkien sävelten/iskujen


T ä m ä m i e s t i e t ä ä m i s t ä p u h u u .
R e s p e c t ja k i ito s

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#12 kirjoitettu 26.09.2004 17:27

Infratuna kirjoitti:
T ä m ä m i e s t i e t ä ä m i s t ä p u h u u .
R e s p e c t ja k i ito s


Öh... Pitäskö tää nyt ottaa vinoiluna?

Yritin vaan tarjota työkaluja asioiden ymmärtämiseen. Kukin tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee ja viimeinen kriteeri tehdä asioita tavalla tai toisella on aina se oma korva. Vaihtoehtoja vaan on nykyisin varsinkin plugarien kanssa niin paljon, että helpottaa jos on jotain osviittaa mistä päästä kannattaa mitäkin ongelmaa lähteä ratkomaan.

^ Vastaa Lainaa


Infratuna
723 viestiä

#13 kirjoitettu 27.09.2004 00:15

Elektrojänis kirjoitti:
Öh... Pitäskö tää nyt ottaa vinoiluna?


Ei kyl se oli ihan kunnianosoitus siitä että hyvää hyvyyttäs auttelet ihmisiä täällä...

^ Vastaa Lainaa


Input C
26 viestiä

#14 kirjoitettu 19.10.2004 03:14

HAAVA: "Komressointi on erittäin vaikea taito. Etenkin jos puhutaan master raidan komressoinnista. Huipputuottajillakin riittää haastetta siinä jokainen kerta. Jos perus raita ei ole kunnossa sitä on vaikea pelastaa komressoinnilla. Jos taas se on kunnossa niin se ei sitä monastikkaan tarvitse. Jos se koko raita pitää kuitenkiin jostakin tuntemattomasta syystä lytistää, niin sen tekeminen on vaikeaa ja haastavaa. Todellinen taiteen laji."

Käytin yhdessä biisissäni jokaisessa raidassa compuraa, enkä havainnut missään vaiheessa clippauksen merkkejä. Käytin samassa proggiksessa jopa masterissa compuraa. Ei vieläkään clippiä! DB mittari hakkasi -4:ää ja saundit siis ELIVÄT, kuten compressorin käytössä niiden pitääkin ("mainstream" esim.: Benny Benassi)! Ystäväni kysyi, että pitikö noiden äänien kanssa kikkailla noin paljon ja mainitsin compuran käytöstä.. tämä yllättyi, samoin studio miksaajamme, joka oli varma kuultuan mainitsevani compressorin käytöstä, jota sitten käytinkin aikatavalla, että projekti olisi hautautunut omaan hautaansa, mutta yllätys! Läjään painettunat JA VIELÄ YHDEN BAND-COMPURAN PÄÄLLE LYÖTYNÄ PAINOVAIHEESSA PROJEKTI KUULOSTI PAREMMALTA, KUIN LOISTAVALTA!!!

Kysymys:
Olenko siis mestari käyttämään compressoria?

Vastaus:
En. Ja tavallaan kyllä. Mutta pointti oli siinä, että valitsin vain törkeän hyvin äänimaailman joka luo tunnelman hyödyntäen compressorin käyttöä!

Loppukatsaus aiheesta:
Kaikki kaikessa... compressorin käyttö ei ole siis mikään taitolaji sinänsä. Pitää tietää MITEN sitä käyttää! Limittereiden / peak -compressoreiden käyttö on miltei huomattavasti haastavampaa, kuin itse compressoreiden käyttö! Käyttöhän on kuitenkin käyttäjän silmissä haastavaa oli se efekti mikä hyvänsä... "Kun sen kerran taitaa..."!

Ei siinä mitään... tsemppiä ja isoa kättä niille, jotka ovat todella voittaneet painin compressoria ja muita "ei-niin-helppoja-efektejä-vastaan"!

^ Vastaa Lainaa


Gabriel Centaurion

#15 kirjoitettu 19.10.2004 05:26

Input C: Ystäväni kysyi, että pitikö noiden äänien kanssa kikkailla noin paljon ja mainitsin compuran käytöstä.. tämä yllättyi, samoin studio miksaajamme...
Pakko ilmaista huolestuneisuuteni sen suhteen että jos teijän studiomiksaaja on yllättynyt kompressorin käytöstä? Tai sit joutusin olettaa että teette jotain abstraktia säkkipilli-taidemusaa.

Loppukatsaus aiheesta:
Kaikki kaikessa... compressorin käyttö ei ole siis mikään taitolaji sinänsä. Pitää tietää MITEN sitä käyttää!

Eiks tää vähä puhu ittensä pussiin tää lause?



Kyllä sitä rrreeenaamalla tosiaa oppii että miten se ääni elää kompressorin tahkomisen alla. Ite, räppivokaaleja miksatessa, kompressointi on itse välttämättömyys. Kukaan ei räppää niin 'tasasesti' etteikö ääni pomppis välillä liian radikaalisti.

Kompressoinnilla se pomppiminen saadaan nätisti kuriin, mikä mahdollistaa sitte mm. volyymitason nostamisen miksaamisvaiheessa niin, että ne vokaalit saadaan tehokkaammin kuuluviin eivätkä hautaudu biitin alle.

Itse sävellystyön puolella en juurikaan mitään kompressoi. Lähinnä equ, ja sit volan säädöt ja envelopet on se 'mun juttu' .. ja sit biitistä masteria väännettäes saattaa joku kevyt limitointi tulla kyseeseen. Muuten musapuoli saa jäädä dynamiikaltaan mahdollisin eläväks ja ilmavaks.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 19.10.2004 13:19

Input C kirjoitti:

Käytin yhdessä biisissäni jokaisessa raidassa compuraa, enkä havainnut missään vaiheessa clippauksen merkkejä.


Kompuroit, niin että materiaali ei clipannut? Olet NERO!

Käytin samassa proggiksessa jopa masterissa compuraa. Ei vieläkään clippiä!


EI VIELÄKÄÄN?!?!?!? Sinulle pitäisi myöntää mitalli.

Läjään painettunat JA VIELÄ YHDEN BAND-COMPURAN PÄÄLLE LYÖTYNÄ PAINOVAIHEESSA PROJEKTI KUULOSTI PAREMMALTA, KUIN LOISTAVALTA!!!


IHANKO TOTTA! Noh... makuasioita.

Mitä tulee vielä noihin clippauksiin, niin aika käsi saa olla että saa kompuroidun materiaalin clippamaan. Sen sijään kompressorithän epälinearoisoivat käytännössä aina.

Kysymys:
Olenko siis mestari käyttämään compressoria?

Vastaus:
En. Ja tavallaan kyllä. Mutta pointti oli siinä, että valitsin vain törkeän hyvin äänimaailman joka luo tunnelman hyödyntäen compressorin käyttöä!


Jos biisi pelittää, niin silloin olet onnitunut sen biisin kohdalla. Onneksi olkoon.

Loppukatsaus aiheesta:
Kaikki kaikessa... compressorin käyttö ei ole siis mikään taitolaji sinänsä. Pitää tietää MITEN sitä käyttää! Limittereiden / peak -compressoreiden käyttö on miltei huomattavasti haastavampaa, kuin itse compressoreiden käyttö!


Noh... Makuasioita. Minusta on aika haastavaa saada biisi kuullostamaan dynaamiselta ja "luontevalta", jos masterdynamiikka on piikissä.

Käyttöhän on kuitenkin käyttäjän silmissä haastavaa oli se efekti mikä hyvänsä... "Kun sen kerran taitaa..."!


En ole ihan samaa mieltä. Efekteillä on eroja. Kompressorin säätäminen kullekin materiaalille sopivaksi ja sen pohja äänen tekeminen komressorille sopivaksi on minusta haastampaa kuin monilla muilla efekteillä.

Ei siinä mitään... tsemppiä ja isoa kättä niille, jotka ovat todella voittaneet painin compressoria ja muita "ei-niin-helppoja-efektejä-vastaan"!


Kompressorin läpi tullut materiaali on aina äänenvoimakuudeltaan epädynaamista, joka tarkoittaa, että se dynamiikka joko puuttuu biisistä tai sitten se dynamiikka on luotava jollain muulla kikalla. Tämä taas rajoittaa mahdollisuuksia. Itse tykkään siitä perinteisestä dynamiikasta, mutta makuja on toki monia. Onneksi esim. Krafwerk ei kompuroinut kauikkea materialiaan pannukakuksi niinkuin nyky konemuusikot.

^ Vastaa Lainaa


azo
241 viestiä

#17 kirjoitettu 19.10.2004 15:02

Muistakaa että sidechain kompressorilla saadaan mukavasti biisi pumppaamaan (tyyliin Daft Punk, extreme esimerkki Benny Benassi)

^ Vastaa Lainaa


jurn:a
794 viestiä

#18 kirjoitettu 19.10.2004 15:28

kello 11

^ Vastaa Lainaa


1005
735 viestiä

#19 kirjoitettu 19.10.2004 15:39

Fakap kirjoitti:
Käytöstä.. itse yleensä välttäisin kompressorin raskasta käyttöä erityisesti raidoilla, joiden volyymille haluan särmää ja dynamiikkaa, esimerkiksi bassorummulle, mutta tää nyt riippuu ihan tapauksesta.

ihme jäbä. nimenomaan rummuissahan sitä kompuraa käytetään.
jos joku etsii hyvää vst/dx-kompuraa, niin voin suositella sonalksisksen sv-315:sta.

mä veikkaan että threadin aloittaja hakee ennemminkin limitteriä tasoittaakseen eri soundien tasoeroja..voihan sitä tehdä kompurallakin, mutta ehkä suora limitointi olisi helpompaa tässä tapauksessa. voin ehkä olla väärässäkin.

^ Vastaa Lainaa


menninkäinen_
823 viestiä

#20 kirjoitettu 19.10.2004 15:58

1005 kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Käytöstä.. itse yleensä välttäisin kompressorin raskasta käyttöä erityisesti raidoilla, joiden volyymille haluan särmää ja dynamiikkaa, esimerkiksi bassorummulle, mutta tää nyt riippuu ihan tapauksesta.

ihme jäbä. nimenomaan rummuissahan sitä kompuraa käytetään.


Itsekkin suosin kovaa kompuran käyttöä rumpuihin, siis varsinkin hiphopissa, jotta tulee sitä tarvittavaa läskiyttä, jämäkkyytä, terävyyttä ja kovemmin soivaa.
DJ Premier, Pete Rock, Alchemist, Havoc, RZA, Marley Marl, Jay Dee, ja Timbaland..Noilla kaikilla on jotain yhteistä; "pumppaavat" rummut. Premier:n "Come Clean" ei luultavasti olisi niin klassikko heikommilla rummuilla tai vaikkapa Pete Rock:n "T.R.O.Y".

Es2 muokkasi viestiä 15:58 19.10.2004


Es2 muokkasi viestiä 15:59 19.10.2004

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 19.10.2004 16:09

Es2 kirjoitti:

Itsekkin suosin kovaa kompuran käyttöä rumpuihin, siis varsinkin hiphopissa, jotta tulee sitä tarvittavaa läskiyttä, jämäkkyytä, terävyyttä ja kovemmin soivaa.


Terävyyttä siitä ei ainakaan tule. Terävä ja iskevä rumpusaundi sadaan nimeomaan ilman kompressoria. Kovemmin soivaa? Eiköhän se lopullinen kovuus ole kokonaan kiinni siitä miten lujalla se kuulija sitä musiikkia soittaa?

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#22 kirjoitettu 19.10.2004 16:15

Fakap kirjoitti:
Käytöstä.. itse yleensä välttäisin kompressorin raskasta käyttöä erityisesti raidoilla, joiden volyymille haluan särmää ja dynamiikkaa, esimerkiksi bassorummulle, mutta tää nyt riippuu ihan tapauksesta.


1005 kirjoitti:
ihme jäbä. nimenomaan rummuissahan sitä kompuraa käytetään.
jos joku etsii hyvää vst/dx-kompuraa, niin voin suositella sonalksisksen sv-315:sta.


Huomaatko ihme jäbä kun kirjoitin tohon että se riippuu ihan tapauksesta. Mun tapauksessa kompressorin käyttö mahdollisella erillisellä basariraidalla on harvinaista.

^ Vastaa Lainaa


Input C
26 viestiä

#23 kirjoitettu 21.10.2004 04:13

Vastaus kaikille teille, jotka quottaa kysymys-vastauksia:

Ihmettelen... pari faktaa ja porukka alkaa valittamaan aiheesta heti! Siis ihan perus Suomi-porukkaa! Otetaanpa tälläinen mainio esimerkki biitti, ks. Tr3oX - Shaman ---Compura, vai ei?

Tulkaa mulle toki kertoo kompuran käytöstä, biittien räpistä aina tonne terror-hardocreen asti.. tulkaa toki, voi tietysti olla, että tämä "omahyväinen paska" tulee tykittämään suoniinne aina vaan teknisempää ja rankempaa biittiä..!

Oliko täällä joku biittiskabakin?! Kait tänne vois laittaa myös jonkinlaisen topikin tuosta "compurabiiteistäkin" samat saundit ja vain yksi efekti: compressor.

Aikuiset ihmiset.... itse en ole.

^ Vastaa Lainaa


Trilobiitti

#24 kirjoitettu 21.10.2004 06:49

iskevyydestä senverran että lasketaanko expandointi kompuroinniksi? vähän typerää kuitenkin asiasta väittely. kompura on TYÖKALU jota tulee käyttää siellä missä sitä tarvitaan. yksi hyvä vinkki tällaista rokkiskittamusameininkiä miksatessa on laittaa basariin sidechaini joka ohjaa bassoa, sinne lievä kompurointi aina kun basso iskee.. nämähän soivat aika samoilta taajuuksilta ja selkeyttää biisiä kovin.. on taas tietty aika tyyliriippuvainen.. voi vain ajatella tuplabasarikompin ohjaamaa kompuraa bassolla

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 21.10.2004 13:35

Trilobiitti kirjoitti:
iskevyydestä senverran että lasketaanko expandointi kompuroinniksi?


Monet "kompressorithan" osaavat expandoida... Läsäksi jotkut tevät samaan aikaan molempia, eli niin, että expandoidaan sitä dynamiikkaa siellä korkeammassa päässä ja sitten latistetaan siellä hiljaisemmassa päässä.

Expanderi on kuitenkin teoriassa se kompressorin vastakohta, eikä siis tavallaan ole kompressori. Noise gate on muuten expanderin erikoistapaus.

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#26 kirjoitettu 20.01.2005 17:51

Kertokaas joku, mikä on sidechain ja miten se toimii, vaikka fruityssa?

^ Vastaa Lainaa


sakke-makke

#27 kirjoitettu 20.01.2005 18:08

Aukikco kirjoitti:
Kertokaas joku, mikä on sidechain ja miten se toimii, vaikka fruityssa?


Olin juuri kysymässä tismalleen samaa asiaa tuota fruity-lisäkettä lukuunottamatta. Ja jotta mitä semmonen pumppuskompurasofta maksaa ja mistä sen saa?

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#28 kirjoitettu 20.01.2005 20:48

Tourette kirjoitti:


Oikeesti jos tietää mitä tekee niin kompressoria tarvitsee hyvin vähän.


Näin on. Moni "miksaa" kompressoimalla vaikka olisi pitänyt
kiinnittää huomiota sovitukseen, miten soittimet on arrattu omille
taajuusalueilleen ja mikä on miksauksessa/balanssissa
ensisijaista ja mikä on sitä ensisijaista tukevaa.

Ja kaiken tämän hyvän jälkeen tulee kuitenkin tarve
rytätä se hieno miksaus muroiksi koska se jää muuten
jalkoihin.

Jenkkilän radioasemat kuulemma tarkkailevat toisiaan
ja kuinka kovaa kukakin luukuttaa/kompuroi huttuaan...
Ja eikun kovemmalle kuin naapurilla!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#29 kirjoitettu 20.01.2005 20:54

tammina kirjoitti:

Jenkkilän radioasemat kuulemma tarkkailevat toisiaan
ja kuinka kovaa kukakin luukuttaa/kompuroi huttuaan...
Ja eikun kovemmalle kuin naapurilla!


Heh heh.. "Jenkit kuulemma"... Heh heh... Tuo on ihan arkipäivää suomessakin.

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#30 kirjoitettu 20.01.2005 23:53

Haava kirjoitti:
tammina kirjoitti:

Jenkkilän radioasemat kuulemma tarkkailevat toisiaan
ja kuinka kovaa kukakin luukuttaa/kompuroi huttuaan...
Ja eikun kovemmalle kuin naapurilla!


Heh heh.. "Jenkit kuulemma"... Heh heh... Tuo on ihan arkipäivää suomessakin.


Vedä jätkä tumppuus. Siteerasin tässä T.C.Electronicsin
edustajan esimerkkiä(joka luennoi kompura-limitterien käytöstä
broadcast-tuotannoissa, ympäri maailman).
Mittakaava tässä kilpavarustelussa ei
todellakaan ole sama jenkkilän ja suomelan välillä..
Suomessa analogisen verkon kaistanleveys on aika
rajallista muutenkin ja yltiöpäisellä luukutuksella tunkeudutaan
naapurin kaistalle; on olemassa (maksimi)raja-arvot joita
ei saa ylittää.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#31 kirjoitettu 21.01.2005 00:03

tammina kirjoitti:

Vedä jätkä tumppuus.


Joo vedän.

Mittakaava tässä kilpavarustelussa ei
todellakaan ole sama jenkkilän ja suomelan välillä..


Ei ole. Mutta ihan sama peli on käynnissä.

Suomessa analogisen verkon kaistanleveys on aika
rajallista muutenkin ja yltiöpäisellä luukutuksella tunkeudutaan
naapurin kaistalle; on olemassa (maksimi)raja-arvot joita
ei saa ylittää.


Olen ymmärtänyt, että suomessa asemat ovat höllemässä kuin jenkeissä tai edes suurimmassa osassa eurooppaa?

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#32 kirjoitettu 21.01.2005 00:24

Haava kirjoitti:
tammina kirjoitti:



Olen ymmärtänyt, että suomessa asemat ovat höllemässä kuin jenkeissä tai edes suurimmassa osassa eurooppaa?


Oliko tuo joku kysymys? (tarkoititko: Olet ymmärtänyt...)
Nevermind.

Kuten sanoin, siteerasin ihmistä joka näitä asioita on
tutkinut. Omiin korviini ei ole (Yleisradiolaisena) kantautunut
mitään tietoa siitä että esim. Yle X "kyttäisi" vaikkapa Radio Cityn
tuuttaamisia; totta kai, koska esim. Yle X on suunnattu nuorisolle,
on myös volume jotain muuta kuin esim. Ylen Classicilla.
En sinänsä usko että Suomen NORMIT tai "kompura-kulttuuri"
eroavat mitenkään erityisesti muusta Euroopasta.

Jenkit voivat olla oma lukunsa, tosin henkilökohtaista kokemusta
asiasta ei ole.
Ja en hetkeäkään väitä etteikö radiokanavia kompressoitaisi
liikaa tässäkin maassa, sitä paskaa ei kuuntele terveet korvat
omaava muualla kuin autossa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#33 kirjoitettu 21.01.2005 00:31

tammina kirjoitti:

Omiin korviini ei ole (Yleisradiolaisena) kantautunut
mitään tietoa siitä että esim. Yle X "kyttäisi" vaikkapa Radio Cityn
tuuttaamisia


Lähinnä nämä kaupalliset poppiasemat, jotka vääntävät mehut irti niistä jo valmiiksi kompuroiduistakin biisesitä.

Ja en hetkeäkään väitä etteikö radiokanavia kompressoitaisi
liikaa tässäkin maassa, sitä paskaa ei kuuntele terveet korvat
omaava muualla kuin autossa.


Jeps. Tosilla kanavilla se on ylimitoitettua ja toisilla se on totaalisen ylimitoitettua. Puhtain paperein selviävät tästä klassic ja groove, joissa kompuroidaan vain sen varran kuin radion kaistan takia on välttämätöntä. (Klassisessa se todella on pakollista)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#34 kirjoitettu 21.01.2005 00:39

kinetic kirjoitti:

Tää jos joku on mielipidekysymys.


Kyllä on.

Oma harjaantumaton korvani ei ainakaan huomaa mitään eroa jos ite sitä kompuraa lytistämismielessä käytän - Enkä kyllä missään muussakaan musassa erota onko biisiä kompuroitu.


Jos kuulusit kompuroimattomat, niin kuuro olet jos et erota kumpi on kumpi.

Mikä on ongelma, miksi ette pidä siitä että biisi on "lytyssä?" Onko tää joku periaatekysymys teille vastustajille vai?


Ei ole periaate kysymys. Minä vain tykkään dynamiikasta kappaleissa.

^ Vastaa Lainaa


Imp
1020 viestiä

#35 kirjoitettu 21.01.2005 01:05

Haava kirjoitti:
kinetic kirjoitti:

Tää jos joku on mielipidekysymys.


Kyllä on.

Oma harjaantumaton korvani ei ainakaan huomaa mitään eroa jos ite sitä kompuraa lytistämismielessä käytän - Enkä kyllä missään muussakaan musassa erota onko biisiä kompuroitu.


Jos kuulusit kompuroimattomat, niin kuuro olet jos et erota kumpi on kumpi.

Mikä on ongelma, miksi ette pidä siitä että biisi on "lytyssä?" Onko tää joku periaatekysymys teille vastustajille vai?


Ei ole periaate kysymys. Minä vain tykkään dynamiikasta kappaleissa.


kyl mä ainakin saa dynaamisemman kuuloisen kompuralla kuin ilman.varsinkin kickiin saa potkua aika helvetisti kun vertaa raaka samplea ja sitten kompuroitua.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#36 kirjoitettu 21.01.2005 01:08

Imp kirjoitti:

kyl mä ainakin saa dynaamisemman kuuloisen kompuralla kuin ilman.


Kompressori vähentää dynamiikkaa. Aina.

varsinkin kickiin saa potkua aika helvetisti kun vertaa raaka samplea ja sitten kompuroitua.


"putkua".. Hmm.. itse tykkään että rummuissa on selkeää iskevyyttä, jota komressori tuhoaa. Noh.. Eniten vastustan kuitenkin ns. "master kompuraa", joka lähinnä tukkii biisin ja tasoittaa biisin pitkäkestoisen dynamiikan. Lisäksi se aiheuttaa soitinten yhtäkkisiä hiljenemisiä jne...

^ Vastaa Lainaa


Trilobiitti

#37 kirjoitettu 21.01.2005 01:30

Haava kirjoitti:

Ei ole periaate kysymys. Minä vain tykkään dynamiikasta kappaleissa.


mutta voivoivoivoih sittenhän se soi hiljaa niin että täytyy vaivautua vääntämään volumenuppia.. saundi on ehkä parempi mutta MISSÄ ÄÄNENPAINE!! häh.. ja jos tähän vielä puolidesipeliä saisi niin oisihan se ainaplussaa.. ai mitä.. jaa , samapa tuo meneekö diskansis puuroksi.. lisää vaan, mitä lujempi sen munampi.

- p.s. menen ihan kohta nukkumaan -

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#38 kirjoitettu 21.01.2005 01:36

Trilobiitti kirjoitti:

saundi on ehkä parempi mutta MISSÄ ÄÄNENPAINE!! häh..


Totta. Tuon unohdin. :(

lisää vaan, mitä lujempi sen munampi.


Hmm.. tuo on kyllä totta. Äänenvoimakkuus tosiaan korreloi suoraan musiikin tason kanssa. Perkele kun kun nyt vasta tajusin. Höh... Onneksi on kompurat.

^ Vastaa Lainaa


Imp
1020 viestiä

#39 kirjoitettu 21.01.2005 01:42

Haava kirjoitti:
Imp kirjoitti:

kyl mä ainakin saa dynaamisemman kuuloisen kompuralla kuin ilman.


Kompressori vähentää dynamiikkaa. Aina.

varsinkin kickiin saa potkua aika helvetisti kun vertaa raaka samplea ja sitten kompuroitua.


"putkua".. Hmm.. itse tykkään että rummuissa on selkeää iskevyyttä, jota komressori tuhoaa. Noh.. Eniten vastustan kuitenkin ns. "master kompuraa", joka lähinnä tukkii biisin ja tasoittaa biisin pitkäkestoisen dynamiikan. Lisäksi se aiheuttaa soitinten yhtäkkisiä hiljenemisiä jne...


jaa..siis riippuu ihan miten sitä kompuraa käytetään..sanoppa joku artisti joka ei käytä kompuraa ollenkaan? jotain semmosii pinnalle päässeitä?

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#40 kirjoitettu 21.01.2005 01:47

Haava kirjoitti:
"putkua".. Hmm.. itse tykkään että rummuissa on selkeää iskevyyttä, jota komressori tuhoaa.


Tämäkin on vähän niin ja näin. Ihan raakasointinen bassorumpu ei taatusti ole pahemmin läpsyttelyä iskevämpi, kun taas sopivalla kompuralla siitä voi saada päitä pudottelevan iskevän. Oikeaoppinen kompurankäyttöhän tuo lähinnä presenssiä soundiin, eikä niinkään lyttää sitä ja aseta soinnin eteen verhoa.

Mielipide- ja näkemyseroja, sano. Mielestäni täysin kompurattomat rummut ovat helvetin lattean kuuloiset, jopa suoranaista läpsyttelyä. Enhän toki tiedä, miten äärimmilleenviedyillä hifi-mikeillä ja muilla vermeillä nauhotetut rummut nauhottuvat, mutta vähänkin halvemilla mikeillä nauhotetut rummut kyllä vaativat vähän ehostusta, jotta rummuista saataisiin levyllekin yhtä iskevät, kuin miltä ne livenä kuulostavat.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu