Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2 3

Kirjoittaja Oikeat soittimet kunniaan!


Imp
1020 viestiä

#81 kirjoitettu 11.10.2003 03:07

Verimyrsky kirjoitti:
joo. tai sivariin menee ne jotka ei haluu leikata tukkaa poies. onko armeija tukanleikkuun arvoista?


nyt on pakko kuittaa tosi hevari käy intin ja kasvattaa letin takas.
3 vuotta kasvattanu uudestaan

ja sitten muille jotka pitävät armeijaa paskana:
vain tosimiehillä on kanttia armeijaan...

ja sitten asiaan:

oikeat soittimet tuovat kyllä eloa ei siinä mitään,mutta kone metallia on myös nautinnollista kuunnella/tehdä.soundin saaminen edes siedettävään kuosii vaatii taitoa ja kärsivällisyyttä.

vittu tää foorumi kusee taas..eihän tosta saa selvää kumpi on kirjoittanu kumpaa!
Belchior muokkasi viestiä 03:09 11.10.2003

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#82 kirjoitettu 11.10.2003 12:51

No tottahan se on, että konemuusikoiden on huomattavasti vaikeampi improvisoida. Siksi itse teenkin tietokoneella ainoastaan rummut ja basson, soittelen sitten synalla tai kitaralla loput. Suurin osa noista pianoballadeistanikin on improvisoitua, eikä niiden tekeminen yksinkertaisesti olisi onnistunut tietokoneella. Kyllä silti tuo tranceväkävää (jota minäkin kyllä vähemmän kuuntelen) on jonkinasteista musiikkitaidetta, sanoit sitten mitä vain.

^ Vastaa Lainaa


Möhökki

#83 kirjoitettu 11.10.2003 12:56

Muah.. ohan se varma että näin se on.

Luettelen seuraavaksi muutamia oikeita soittimia:
-Theremin
-Analogisyntetisaattori
-Mellotron

Ja pari konetta varoittavaksi esimerkiksi:
-Mike Portnoy
-Sekvensseri
-Minidisc-soitin

^ Vastaa Lainaa


Forestgiant

#84 kirjoitettu 11.10.2003 13:54

"Musiikki on kuin ruoka. Valmistaminen on hauskaa, lopputulos palkitseva, mutta silti kaikki eivät pidä."

Elektronisten instrumenttien arvoa on turha vähätellä. Varsinkin (perus)syntikoissa on monien oikeiden instrumenttien soundit hyvin kompaktissa tilassa, ja asteikkoa löytyy lähes yhtä hyvässä suhteessa. Tietokoneiden alati kasvava kiintolevytila avaa myös uusia mahdollisuuksia tunkea monien akustisten soittimien soundi pieneen tilaan. Internetin avaamat soitinten levittämismahdollisuudet ovat mukava tapa levittää soittimen soundia niille joilla ei esim. akustiseen kitaraan varaa ole (en nyt tarkoita ala-asteen tunneilla käytettäviä halpiskitaroita). Elektronisten instrumenttien monimuotoisuus ja -lukuinen määrä avaa myö mahdollisuudet tehdä entisestään monimutkaisempaa, tai vaihtoehtoisesti minimalistisempaa, musiikkia, sekä tietysti lisätä klassisempiin musiikin tyylilajeihin jotain uutta. Voisin jopa olettaa että heviäkin aletaan parantelemaan elektronisten instrumenttien avulla.

Ja suosittelen kuuntelemaan North Vibesin biisejä jotta kuka tahansa huomaisi että koneilla voi toteuttaa perinteisempääkin ääntä.

^ Vastaa Lainaa


Keessi

#85 kirjoitettu 11.10.2003 14:55

Laihanen kirjoitti:
Konemusiikissa pystyy improvisoimaan aivan yhtä paljon kun missä muussakin musiikin lajissa, miksi EI pystyisi? Mahdollisuudet on rajattomat.
Ps. Sähkökitara on kone.


Sähkökitara on normaali kitara missä on mikki jotta sen voisi laittaa kaiuttimeen... se on dynaaminen soitin, kone ei ole dynaaminen. ja kitaran särkijä on efekti.

^ Vastaa Lainaa


moline

#86 kirjoitettu 11.10.2003 15:05

Nää on näitä skenepoliisien juttuja taas. Omasta kokemuksesta sanottakoon, että hevi-ihmiset uskomattoman suvaitsemattomia muita musiikkityylejä kohtaan. Mistä lie tämäkin johtuu..? Sitäpaitsi sielu tulee musiikkiin enemmänkin tekijänsä eikä soittimen kautta. Ei se mitä käyttää vaan miten käyttää. Suomihevi on nykyiseltään hyvä esimerkki sieluttomasta musiikista. Joka toinen pumppu vääntää sankariheviä jossa lauletaan rallikuski englannilla galakseista, lohikäärmeistä ja valonnopeudesta. Toinen puolisko taas apinoi Bodomia niin että häijyä tekee. Poikkeuksia tietty on ja hyvä niin. En mä itsekkään ole konemusiikin ylin ystävä, mutta kyllä sieltäkin osastolta löytyy hyviä biisejä ja artisteja. Niinkuin tietysti jokaisen musiikkityylin parista.

^ Vastaa Lainaa


Chosen_one

#87 kirjoitettu 11.10.2003 15:20

"Yleisesti ottaen, tälle kommentillesi ei voi muuta kuin hymyillä ja todeta jälleen kerran että Mikseriin tarvitaan ehdottomasti jonkinlainen alaikäraja."

tohon mun on kyllä pakko sanoa jotain. Ihmiset eivät niin sanotusti ajattele fyysisellä iällä, vaan esim. ihminen joka sanotaan 15w voi olla paljon hmm... aikuismaisempi tai puhuu järkevämpiä kuin joku 18w. Ja kun ihmisen henkistä ikää ei voi mitata millään testillä ei tänne voi laittaa ikärajaa. Se olisi väärin. Älkää käsittäkö väärin, tietysti ymmärrän jos esim. jokin 12w on ikäraja, mutta mutta.

Ja sit viel itse asiasta hieman: Itse en kuuntele lainkaa ns. konemusiikkia vaan sitä musiikkia joka tehdään "oikeilla soittimilla". Asia lienee niin, että jotka kuuntelevat/tekevät "kone" musiikkia omaksuvat nämä ns koneet instrumenteiksi, kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin. Ja joku sano, että puoletkaan siitä musiikista mikä on tehty "oikeilla soittimilla" ei ole taiteellista tai jotain sinneppäin, tämä on totta, mutta sama pätee myös siihen "kone musiikkiin".

Ja aivan pakko mainita, että tämäkin on vain mielipide kysymys ainakin omalla tavallaan.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#88 kirjoitettu 11.10.2003 17:08

Deapre kirjoitti:
Sähkökitara on normaali kitara missä on mikki jotta sen voisi laittaa kaiuttimeen... se on dynaaminen soitin, kone ei ole dynaaminen. ja kitaran särkijä on efekti.


Kitara on kone. Niin sähköinen kuin akustinenkin. Akustinen on täysin mekaaninen. Sähkökitarassa on myös sähköisiä osia.

Useimmissa syntetisaattoreissa ja muissa laitteissa jota sinä pidät koneina on mahdollistä käyttää soittaessan dynaamisia vaihteluita. Rajanveto oikeiden ja epäaitojen soittimien välille on mahdotonta koska sitä rajaa ei vaan ole. Eina löytyy rajatapauksia mihin vaan sen vetää.

No joo... Kyllä sen rajan vetäminen umpimielisiltä jääriltä onnistuu.

Niin... En todellakaan kuuntele itse vain ja ainoastaan sitä sinun konemusiikkina pitämääsi. Omaksi ilokseni soittelen myös sähkökitaraa. Tiedän myös aika tarkkaan miten sähkökitara toimii.

Elektrojänis muokkasi viestiä 17:21 11.10.2003

Sinänsähän tämä keskustelu on ihan turha koska kumpikaan puoli tuskin voi vakuuttaa toista missään asiassa... Juupas eipäs juttuja.

^ Vastaa Lainaa


Verimyrsky

#89 kirjoitettu 11.10.2003 20:59

Ai joku jaksoi vetää esiin tämän esihistoriallisen ketjun jostain mikserin syvimmistä onkaloista.
Sanotaan nyt mitä mieltä olen, ettei kukaan tuon muinaisen aloitusviestini perusteella rupea minua arvioimaan:
Mielestäni sillä, millä musiikki on tehty ei ole merkitystä. Kunhan itse musiikki on hyvää.


(pieni parannusehdotus: Vastaukset näissä ketjuissa voitaisiin jakaa useampiin sivuihin, koska tällaista kilometrin mittaista vastauslitanjaa on vähän epäkäytännöllistä selata)

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#90 kirjoitettu 11.10.2003 23:23

Chosen_one kirjoitti:
"Yleisesti ottaen, tälle kommentillesi ei voi muuta kuin hymyillä ja todeta jälleen kerran että Mikseriin tarvitaan ehdottomasti jonkinlainen alaikäraja."

tohon mun on kyllä pakko sanoa jotain. Ihmiset eivät niin sanotusti ajattele fyysisellä iällä, vaan esim. ihminen joka sanotaan 15w voi olla paljon hmm... aikuismaisempi tai puhuu järkevämpiä kuin joku 18w. Ja kun ihmisen henkistä ikää ei voi mitata millään testillä ei tänne voi laittaa ikärajaa. Se olisi väärin. Älkää käsittäkö väärin, tietysti ymmärrän jos esim. jokin 12w on ikäraja, mutta mutta.

Ja sit viel itse asiasta hieman: Itse en kuuntele lainkaa ns. konemusiikkia vaan sitä musiikkia joka tehdään "oikeilla soittimilla". Asia lienee niin, että jotka kuuntelevat/tekevät "kone" musiikkia omaksuvat nämä ns koneet instrumenteiksi, kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin. Ja joku sano, että puoletkaan siitä musiikista mikä on tehty "oikeilla soittimilla" ei ole taiteellista tai jotain sinneppäin, tämä on totta, mutta sama pätee myös siihen "kone musiikkiin".

Ja aivan pakko mainita, että tämäkin on vain mielipide kysymys ainakin omalla tavallaan.


Oikeastaan kokonaisessa "ikärajassa" koko sivuille ei olisi järkeä. Pidän melkeinpä mahdottomana että joku ylläpitäjä sekoaisi niin pahasti, mutta jos niin kävisi niin voisi olla ehkä sitten systeemi sellainen että kaikille alle 13-vuotialille (huomaa: 13-v on yleinen "nettiraja") olisi jonkinlainen oma alueensa... Mutta juu, eipäs ruveta jossittelemaan sen enempää

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#91 kirjoitettu 11.10.2003 23:26

Killi kirjoitti:
Ok. Siinä tapauksessa tunnustan pitäväni sieluttomasta nörttimusiikista.

Olit muuten perustellut kaikki kannanottosi erittäin vakuuttavasti, joten tulet luultavasti tässä lähiaikoina saamaan melko offensiivisiakin vastauksia. Minulta niitä on kuitenkin turha kaipailla, sillä en jaksa pahemmin noin hyvin perusteltuihin mielipiteisiin puuttua.

True Norwegian Black Metal on muuten oikeasti rankkaa ^_^


Anteeksi offtopiccini, mutta huomatkaa eräs seikka:
Tuo killin viesti on tasan vuoden vanha

^ Vastaa Lainaa


jakeriver
1572 viestiä

#92 kirjoitettu 29.10.2003 09:22

Musiikissa pitää aina olla sielu mukana. Jos se on vain nuotteja toisen perässä, se ei ole sitä mitä kutsutaan musiikiksi. Kaikessa musiikissa tekijä jättää siihen jotain itseestään. Jos sitä jotain ei ole, musiikista puuttuu jotain. Esimerkiksi mainosmusiikkia on monenlaista. On sellaista mitä on valittu jo valmiiksi kuuluisista kappaleista joissa tuntee, että niissä on "se jokin" ja sitten on sellaiset "emilia on pyyhe verraton..." jotka on vaan sävelletty rahan tarpeessa ja vain sitä mainosta ajatellen. Niistä puuttuu "se jokin".

Improvisointiahan on kaikessa musiikissa. Ei sen ole väliä improvisoidaanko mikserillä ja tehosteilla vai trumpetilla. Taidokasta improvisointia on kaikessa musiikissa. 1700-luvullahan oli käytössä sellainen sävellystyyli, että säveltäjä teki bassotuksen ja numeroilla ilmoitti päämelodian, mutta soittaja sai itse tehdä sen sävelmän kaiken muun. Ei koskaan ollut kahta samanlaista esitystä. Tuotahan kutsutaan nykyään kenraalibassoksi suomalaisessa klassisessamusiikkikoulutuksessa. Soitettaessa sitä ei enää oikeastaan kukaan osaa kunnolla.

Koneet on hyvä asia "oikeassa" musiikissa. Siis soittimilla soitetussa musiikissa. Niillä voidaan tehdä paremman kuuloista jälkeä ja joskus tehosteet jopa sopii biisiin/bändiin. Sitten kun koneista tulee itse tarkoitus bändin toiminnassa en pidä sitä enää kovin hyvänä juttuna, koska jos bändi on tehnyt musiikkia kaksikymmentä vuotta ja sitten siihen otetaan uusi kaveri joka "uudistaa" bändiä ja pilaa sen vanhan saundin, niin onko se enää hyvä juttu? Mielestäni ei. Tietty jos sitä uudistusta haetaan aivan tietoisesti ja siinä onnistutaan niin se on sitten ihan kiva jutska Aika vaike aihe

Konemusiikissakin on hyvin usein sielu ja tekijän käden jälki näkyy erityisen vakaasti. Niissä koneet ovat luoneet sen koukun ja ne ovat erityisen hyvä juttu siinä genressä Tietenkin... Konemusiikkia en sen enempiä kommentoi kun sitä en kovinkaan pajon kuuntele. Jokaisesta musatyylistä löytyy helmet ja undergroundia tulee joskus kuunneltua.

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#93 kirjoitettu 29.10.2003 11:32

Artikulaatio kirjoitti:
Koinonen kirjoitti:
Kertokaa mulle miten luokitellaan se "oikea soitin"?


Se on itserakennettu, vaikkapa harjan varresta, nauloista ja pyykinarusta..



Noh, "oikea soitin".. se voi olla mikä vaan.. vaikkapa fruity loops..


psyketrance äijien itse rakentama hardware särö jossa on tylyt puu kannet ja niissäkin sormivärillä piirrettyjä sieniä ja kukkasia..

^ Vastaa Lainaa


abilax
216 viestiä

#94 kirjoitettu 29.10.2003 12:26

Oisko hiukan nättii väsätä oma soitin?

^ Vastaa Lainaa


Flip
77 viestiä

#95 kirjoitettu 29.10.2003 13:24

Hanuri on sika jees.

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2 3

Vastaa Aloita uusi keskustelu