Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Hiphop-musiikin sanoma, heikkohermoiset pysykööt poissa


Talakanpinskeli123

#1 kirjoitettu 09.06.2005 17:34

Kirjoitin pitkää romaania yhden artistin kommentteihin, mutta tulin siihen tulokseen, notta paremmin saan huomiota tämän mielipiteeni kanssa täällä foorumilla. Kyse on siis hiphopista ja sen sanomasta, varsinkin Mikseri-tasolla. Joissain ketjuissa aihetta olen sivunnut, mutta tahdon siitä kunnon keskustelua ja mielipiteitä once and for all, joten tein tämän ketjun.

Eräs biisi on tullut monessa käänteessä vastaan: se on keikkunut TOP40-listoilla ikuisuuden, sen keskiarvo on 9.5 ja sitä kuulee Mikserin ulkopuolellakin kaveripiirissä. Minäpä sitten kuuntelin biisin: ei se nyt ihan kuraa ollut, mutta teknisesti ihan perushiphopia, sellaista seiskan tai hyvänä päivänä ehkä kasin tasoa. Olin hetken monttu auki...

...kunnes ymmärsin asian. Koko biisin suosio lepäsi koskettavan tarinan varassa. Tarina käsitteli itsemurhaa, elämän vaikeutta. Ja se oli täysin tuulesta temmattu.

Sitä toitotetaan joka kolossa: räpissä sanoma on tärkeintä, millään muulla ei ole väliä, kunhan puhut asioista sydämmelläsi. Ja mihin se on johtanut? Siihen, että meillä on nyt miljoona biisiä itsemurhasta, 1000 biisiä rakkaudesta, 100 biisiä nälänhädästä ja loput huumeista. Eikä siinä mitään - jos paskajuttuja sattuu, niin tottakai mieltään voi purkaa musiikin kautta, tai jos on jokin mielipide jostain tärkeästä asiasta, tottakai sen voi laittaa ilmoille. Mutta homman idea on mennyt monilta ohi - he yrittävät keksiä, luoda sanomaa. Ja kun sanottavaa ei ole, sorrutaan siihen kaikkein pahimpaan - keksimään täysin tuulesta temmattuja aiheita ja tarinoita jonkun toisen ihmisen, olemassaolevan tai keksityn, elämästä. Ja yleensä näissä tapauksissa valitaan "vittu mun elämä on vaikeeta" -teema.

Ja voin suoraan sanoa, että minä halveksun sitä. Halveksun sitä, että mennään siitä aukosta, mistä se helkkarin aita on revitty irti ja poljettu vielä valmiiksi maan sisään. Keksityn, koskettavan tarinan tekeminen biisiksi on äärimmäisen helppo ja tehokas tapa kartuttaa fanilistaa - vaikkakin fakta on, että suurin osa faneista on juuri murrosiän aloittaneita pissiksiä. Fanit olivat tuolta aiemmin kyseessä olevalta artistilta kuulemma kyselleen hänen vointiaan privaatisti tuon itsemurha-biisin jälkeen, mikä kertoo jonkin verran, jos ei iästä, niin ainakin siitä fanien älyllisestä kapasiteetista, tai pikemminkin sen vajavaisuudesta. Eikö ihmiset helvetti vieköön enää osaa edes erottaa tarua todellisuudesta?

Minä syyllistyin ensimmäisessä biisissä 100% tähän. Ja se kannatti. Vaikka teknisesti heikko esitys olikin, haikea tilitys tuskaisesta taipaleesta, jota kuljin, iski varmasti miljoonia voltteja paremmin kuin joku rähiseminen. Mutta omatuntoa se kolkutti, kun jotkut voivottelivat puolestani. Monet onneksi ymmärsivät heti kättelyssä, mistä on kysymys. Nyttemmin olen alkanut ajatella eri tavalla.

Itse kaipaan nykyään haasteita, eikä faniensa kusettamisessa ole mitään mieltä muutenkaan. Rehellisyys sen maan perii musiikissakin, perkele. Alkaisivat nuo tilittäjät kirjailijoiksi, jos tarinoita haluavat keksiä ja kertoa hengentuotoksiaan kansalle. Eivät sotkisi musiikkia siihen. Ja pirun melankolista Suomi-nuorisoa tuollaiset biisit vievät kuin talutushihnassa. Yrittäisivät jotakin vähän haasteelisempaa - tekisivät vaikka biisin ilman sen suurempaa aihetta. Nähtäisiin sitten, kuka oikeasti osaa tehdä räppiä musiikkina, eikä pelkkinä tekaistuina stooreina.

Koskaan en ole saanut näitä sanoja purkitettua musiikin muotoon, mitä nyt pari riimiä uusimpaan biisiin. Ehkä joskus. Vaikkei se tulekaan kannattamaan.

Jos tunnistat itsesi tekstistä, muista, että tämä on vain minun mielipiteeni hieman hyökkäävästi kirjoitettuna, ja kuulun todennäköisesti pirunmoiseen vähemmistöön, ja sanoman dissaaja sovin räppäriksi yhtä hyvin kuin tunkki peräsuoleen. Minä nyt vain olen erilainen nuori....

Onko ketään, joka edes etäisesti ajattelee samalla tavalla?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 09.06.2005 17:58

Talakanpinskeli123 kirjoitti:

Ja kun sanottavaa ei ole, sorrutaan siihen kaikkein pahimpaan - keksimään täysin tuulesta temmattuja aiheita ja tarinoita jonkun toisen ihmisen, olemassaolevan tai keksityn, elämästä. Ja yleensä näissä tapauksissa valitaan "vittu mun elämä on vaikeeta" -teema.

Ja voin suoraan sanoa, että minä halveksun sitä. Halveksun sitä, että mennään siitä aukosta, mistä se helkkarin aita on revitty irti ja poljettu vielä valmiiksi maan sisään. Keksityn, koskettavan tarinan tekeminen biisiksi on äärimmäisen helppo ja tehokas tapa kartuttaa fanilistaa


Miksi halveksut sitä, että joku tekee musiikkia jos ihmisetkin tykkäävät? Varsinkmin jos sen tekeminen on vielä henkilöstä kivaa? En tajua?


Itse kaipaan nykyään haasteita, eikä faniensa kusettamisessa ole mitään mieltä muutenkaan. Rehellisyys sen maan perii musiikissakin, perkele.


Haasteet ovat hyviä. Koko musiikin tekemissä itse kuitenkin koen, että jos itse pidän biisistä, niin olen onnitunut täydellisestä. Siinä on minulla yleisö, jota on todella vaikea miellyttää. Toisaalta en näe mitään pahaa, että joku tekee musiiikkia toisia ihmisiä mielyttääkseen (eli siis tykkää, että biiseistä tykätään) tai vaikkapa ammatiskeen (eli rahasta).

Eivät sotkisi musiikkia siihen. Ja pirun melankolista Suomi-nuorisoa tuollaiset biisit vievät kuin talutushihnassa. Yrittäisivät jotakin vähän haasteelisempaa - tekisivät vaikka biisin ilman sen suurempaa aihetta. Nähtäisiin sitten, kuka oikeasti osaa tehdä räppiä musiikkina, eikä pelkkinä tekaistuina stooreina.


Edeleen. Mitä vikaa on tehdä biisejä joista ihmiset pitävät? vasinkin jos itsekkin tykkää räpätä keksittyjä tarinoita, niin mitä sitten?

Koskaan en ole saanut näitä sanoja purkitettua musiikin muotoon, mitä nyt pari riimiä uusimpaan biisiin. Ehkä joskus. Vaikkei se tulekaan kannattamaan.


Jos et itse tykkää sellaisen purkittamisesta, niin ei varmaan kannatakkaan. Jos taas tykkäät ja nautit siitä musiikin tekemisestä, niin varmasti kannattaa.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#3 kirjoitettu 09.06.2005 18:15

Kyllähän noita tekaistuja tarinoita riittää ja itsekin suhtaudun niihin hieman varauksella. Ärsyttävämpi piirre taas (mikserin) hiphopissa on usein laaduttoman huonosti tehdyt taustat ja aivan luokaton miksaus.. Melodiat kuulostavat kaikki toistensa kopioilta. Kuuluu osaltaan musiikkityyliin, mutta kieltämättä sanoma voisi olla vahvempi runokirjassa kuin kelvottoman taustan ohessa. Tietysti katu-uskottavuutta voi yrittää hankkia "paskoilla vehkeillä" mutta toisaalta hyväkin sanoma menettää hohtoaan jos biitti on täyspaska. On mikserissä silti hauskojakin esimerkkejä kekseliäisyydestä: Jollain artistilla oli paska mikki ja huonot välineet, ja biisin ideaksi oli asetettu juuri tuo lähtökohta, että ei kiinnosta/ei ole rahaa parempia ostaa tjs.

Kuka tykkää mistäkin, itse en oikeastaan välitä koko hiphopista oli hyvä sanoma tai nou. Oikeastaan kunnon rähinämeininki iskee paremmin minuun kuin jopa "oikeasta onnettomuudesta" kertova nyyhkytarina.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#4 kirjoitettu 09.06.2005 18:53

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
eikä faniensa kusettamisessa ole mitään mieltä muutenkaan.


Fanien kusettaminenhan on tärkein asia koko musiikkimaailmassa. Mitä ideaa faneissa on, jos niitä ei saa edes kusettaa?

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#5 kirjoitettu 09.06.2005 19:19

Niin, feikatuiden stoorien lisäksi nuo väkisinväännetyt aiheet ovat toinen ihmeellinen juttu (myös tähän syyllistyin itsekin alkuaikoina, tein biisin huumeista vaikka enhän minä kilttinä Hämeenlinnalaisnuorena edes ole ikinä nähnyt mitään kovempaa huumausainetta), mutta ne eivät (onneksi) nauti samanlaista suosiota kuin tuulesta temmatut nyyhkykertomukset.

En keksi nyt oikein mitään vertauskuvaa tälle halveksunnalleni. Sanotaan nyt vaikka että monet oikeat muusikot (ei, en väitä olevani sellainen) halveuksuvat näitä Idolseista ja Popstareista julkisuuteen päässeitä tulokkaita, tai vaikka... hmm, "puhtaat" kehonrakentajat halveksuvat salille saapuvaa kaappia, jonka lihakset on kuitenkin hankittu vetämällä nappeja enemmän kuin laki sallii. Muuta en tähän hätään keksi.

Kyllähän kukin tavallaan tietenkin saa tallata, minua vain kyrsii ja korpeaa tällainen seikka ja halusin kuulla muiden ihmisten mielipiteitä asiasta.

Mietityttää joskus, kuinka moni näistä läheisten kuolemistakin täällä on "lavastettu". Kyllähän sillä nyt helvetisti sympatioita saa, jos biisin mukaan tyttöystävä on traagisesti kuollut juuri vaikeaan sairauteen ja kertoo biisissään viimeisistä kyynelistä hänen silmillään ennen kuolemaansa... jotkut näistäkin tarinoista ovat vain niin läpinäkyviä että hyi että.

Sanoman tärkeydestä ihmisille kielii myös sellaiset aiheet, jotka on tehty jonkun toisen puolesta - joku, en muista kuka, oli pyynnöstä tehnyt biisin YSTÄVÄNSÄ läheisen kuolemasta ja äskettäin IRC-galleriassa joku äijä pyysi MINUA tekemään biisin siitä, kuinka ihmiset eivät ymmärrä eivätkä hyväksy homoja Se, jos joku tuntuu jo väkisinväännetyltä, jos tekee nyyhkybiisin ihmisestä, jota hädintuskin tunsi, tai kertoo biisissään jonkun toisen ihmisen mielipiteitä.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#6 kirjoitettu 09.06.2005 19:35

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Mietityttää joskus, kuinka moni näistä läheisten kuolemistakin täällä on "lavastettu". Kyllähän sillä nyt helvetisti sympatioita saa, jos biisin mukaan tyttöystävä on traagisesti kuollut juuri vaikeaan sairauteen ja kertoo biisissään viimeisistä kyynelistä hänen silmillään ennen kuolemaansa... jotkut näistäkin tarinoista ovat vain niin läpinäkyviä että hyi että.

Mitä pahaa fiktiossa muka on? Miksi hiphopin pitäisi olla joku poikkeus, jossa kaikki mitä sanoo täytyy olla totta?

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#7 kirjoitettu 09.06.2005 20:18

Ei hiphop mikään poikkeus ole, en vain juurikaan kuuntele muunlaista musiikkia radiota lukuunottamatta, joten on paha sanoa, onko siellä popin tai rokin tai hevin puolella samanlaista paskanjauhantaa. Sama pätee toki myös muussakin musiikissa.

Ei fiktiossa sinällään mitään pahaa ole, hieno juttuhan se on, mutta kahdella tavalla sitä käytetään musiikissa väärin (minun mielestäni): fiktiivisessä tarinankerronnassa, jolloin mennään siitä mistä aita on matalin - se on helppo tapa, se on nopea tapa, se on vaivaton tapa, yksinkertainen tapa, tehokas tapa: toisin sanoen kuka tahansa pystyy siihen - siksi en arvosta fiktiivisten tarinoiden kertojia musiikissa pätkän vertaa. Toinen huono homma fiktiossa on se, jos sitä uskotellaan totena, eli yritetään kusettaa ihmisiä, siinä kuitenkaan onnistumatta, paitsi tietenkin niiden 500 12v-pissisfanin kohdalla, joilla ei ole sitä vertaa loogista ajattelukykyä, että osaavat erottaa, missä biisissä kertoja on tosissaan ja missä taas ei.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#8 kirjoitettu 09.06.2005 20:34

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
fiktiivisessä tarinankerronnassa, jolloin mennään siitä mistä aita on matalin - se on helppo tapa, se on nopea tapa, se on vaivaton tapa, yksinkertainen tapa, tehokas tapa: toisin sanoen kuka tahansa pystyy siihen - siksi en arvosta fiktiivisten tarinoiden kertojia musiikissa pätkän vertaa.

Aseta itsesi lohikäärmeistä ja ritareista laulavan kasarinahkahousu hevarin asemaan, kun joku tulee sanomaan, että tästä lähtien pidät tyylin yllä, muttet kuseta faneja fiktiivisellä tarinalla, eli mitäs nyt?
Pointti on siis, että jotkut ihmiset ihan oikeasti tykkää siitä fiktiosta, enemmän kun tositarinoista, varsinkin jos sanoittajan elämästä ei löydy tarpeeksi kiinnostavia tapahtumia, vaikkapa albumin sanoituksiksi.

Toinen huono homma fiktiossa on se, jos sitä uskotellaan totena, eli yritetään kusettaa ihmisiä, siinä kuitenkaan onnistumatta, paitsi tietenkin niiden 500 12v-pissisfanin kohdalla, joilla ei ole sitä vertaa loogista ajattelukykyä, että osaavat erottaa, missä biisissä kertoja on tosissaan ja missä taas ei.


Miten niin yritetään kusettaa ihmisiä? Entä, jos fiktion on tarkoitus olla puhdasta fiktiota, kuten 99% fiktiivisistä kertomuksista?

Kevennykseksi aiheeseen liittyvä lainaus:
A lot of people think that.. what I say on records
or what I talk about on a record, that I actually do in real life
or that I believe in it
Or if I say that, I wanna kill somebody,
that I'm actually gonna do it
or that I believe in it
Well, shit.. if you believe that
then I'll kill you

-Marshall Mathers

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#9 kirjoitettu 09.06.2005 21:53

Sehän siinä juuri on ideana, kun fiktio ei ole tarkoitettu fiktioksi - jos joku tekee vakavan ja haikean biisin tyttöystävänsä tai isänsä tai veljensä kuolemasta, tuskin hän odottaa kuuntelijoiden ajattelevan, notta olipa siinä biisissä mielikuvituksellista ja oivaltavaa tarinankerrontaa ja eteneminen tarinassa loogista. Tai rakkaustarinoissa. Kyllä ne reaktiot on "otan osaa, koita jaksaa" tai "ihana biisi <3 ihqut sanat, jätkäl on ihana ääni<3" ja 10 pistettä ja papukaijamerkki, vaikka biisi teknisesti ei mikään mestariteos olisikaan.

Kyse siis on siis sääli- ja sympatiapisteiden keruusta, millä minä itse en henkseleitä liiemmin paukuttelisi. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni, ehkä joku sitten oikeasti tykkää musiikissakin enemmän fiktiivisistä tarinoista ja tapahtumista, vaikka tietää koko vuodatuksen olevan paskapuhetta. Minusta muu viihde, kuten leffat, pelit ja kirjat ovat tällaista fiktiivisyyttä varten. Musiikissa on liian helppo tehdä "läpimurto" (siis Mikseri-tasolla) fiktiolla, enkä näe mitään kunnioittamisen arvoista artisteissa, jotka hyödyntävät tätä aidan matalinta kohtaa häikäilemättä. Hankkikaa se puolisentuhatta fania tekemällä musiikkia siitä, mitä oman elämänne ympärillä oikeasti tapahtuu - ilman feikkausta tai dramatisointia - tai unohtakaa aiheet ja hankkikaa fanit vain keskittymällä tekniseen puoleen. Biitti, flown hiominen särmättömäksi, biisin onnistunut miksaus tai oikea, syvällinen asioiden pohtiminen eri kannalta vaativat sen verran enemmän työtä ja taitoa kuin kliseisten rakkaus- tai itsemurhatarinoiden sepittäminen, että jos niillä saatte nimeä, olette kunnioituksenne ansainneet. Sitten osaatte tehdä musiikkia. Sitten voitte hyvällä omallatunnolla sanoa ja TIETÄÄ olevanne hyviä räppäreitä. Nyt olette korkeintaan hyviä kirjoittajia ja tarinankertojia. Plus muutama joilla on hallussa myös ne musikaaliset puolet.

Talakanpinskeli123 muokkasi viestiä 22:07 09.06.2005

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#10 kirjoitettu 09.06.2005 22:21

Itse olen lopettanut tarinoiden sepittämisen biiseissäni kokonaan, vaikka kerroinkin tarinan ainoastaan kerran yhdessä vanhemmassa tekeleessäni. Jos tahdon kertoa tarinan, kerron sen jostain tutustani, ja kerron asioista, joita tapahtuu ympärilläni. Välillä saatan kertoa tarinointia itsestäni, ja tarinat ovat aina tosia, sillä tahdon kertoa yleensä mitä olen elämäni aikana tapahtuneesta oppinut, vaikka olenkin vielä hyvin nuori.

Itkutarinoita ei pidä tehdä jos asioita ei oikeasti tapahdu omassa lähipiirissä. Masennuksesta ei pidä räpätä itkubiittiin, jos mieliala on oikeasti oikein hyvä. Itse olen sivuuttanut kyseisen asian biisissäni kysyen: "tekeekö musiikkii vaan sen musiikin tähden/ vai ajatusten takii itsensä myös nähden".

Joojoo.. Perusräppisanoman mukaan kirjoitettu viesti: minäminäminä. Vihatkaa. Pace (italiaksi).

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#11 kirjoitettu 09.06.2005 22:26

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Kyse siis on siis sääli- ja sympatiapisteiden keruusta, millä minä itse en henkseleitä liiemmin paukuttelisi. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni, ehkä joku sitten oikeasti tykkää musiikissakin enemmän fiktiivisistä tarinoista ja tapahtumista, vaikka tietää koko vuodatuksen olevan paskapuhetta.

Hankkikaa se puolisentuhatta fania tekemällä musiikkia siitä, mitä oman elämänne ympärillä oikeasti tapahtuu


En nyt lähtisi sanomaan, että kyse on "pisteiden keruusta". Lähinnä ehkä enemmän nuorten angstista. Onhan näitä nyyh nyyh -tarinoita genressä kun genressä nuorilla tekijöillä (ja tottakai vanhemmillakin). Ja nuorista ihmisistä (ja miksei vanhemmistakin) ne ovat liikuttavia. Sitten kun kasvaa hieman kokeneemmaksi, niin ne alkavat näyttämään hupaisammilta (yleensä). Näinhän se elämä kulke, eikö? Onhan Anssi Kelankin Mikan faijan BMW biisi fiktiivinen nyyhkytarina, joka herätti ihastusta varsinkin nuorten kuuntelijoiden keskuudessa. Itse koin kappaleen lyriikat ehkä juuri tällaisena angstisena tarinana, joka minua lievästi nauratti. Vaan eikös nämä bile/uhobiisitkin ole usein varsin fiktiivisiä tekstinsä puolesta?

Fiktiivisyydessä ei mielestäni ole sinällään mitään vikaa. Mutta sillä miten tarina kerrotaan, on väliä. Minusta olisi hienoa kuulla joskus hip hopissa taitavasti kerrottua tarinaa. Jos joku MC osaisi vaikka kirjoittaa Bukowskimaisia kertomuksia, tai Tom Waitsmaisia seikkailuja niin olisin ihmeissäni. Tosin nämä vaatisivat tietysti kirjoittajalta elämänkokemusta hieman enemmän kun normalilla suomalaisella 15 vuotiaalla on. Taitava tarinankerronta perustuu (varmaan) yleensä omakohtasille kokemuksille, ja/tai erittäin vilkkaalle mielikuvitukselle.

Eihän näillä mikserin listoilla, tai mikserissä olevien fanien määrällä ole oikeasti mitään musiikillista arvoa. Se että jollain on "maine" mikserissä, oikeastaan tarkoita juuri mitään. Saattaahan mikserin kautta saada keikkoja tai muuta, mutta varsinkin jonkun "Vandalismi24/7" -tapauksessa se näyttää epätodennäköiseltä. Kyllä minun mielestäni ne suomalaiset osaajat pyörivät jossain ihan muualla kun täällä. Joskin tännekin muutama hieno MC ja tuottaja mahtuu. Joten ei kannata antaa näiden fanien ja listojen häiritä, vaan tallailla Funkiestiin tsekkailemaan ihmisiä ja musiikkia. Jokainen tekee tyylillään.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#12 kirjoitettu 09.06.2005 22:31

Effekt kirjoitti:
Onhan Anssi Kelankin Mikan faijan BMW biisi fiktiivinen nyyhkytarina, joka herätti ihastusta varsinkin nuorten kuuntelijoiden keskuudessa. Itse koin kappaleen lyriikat ehkä juuri tällaisena angstisena tarinana, joka minua lievästi nauratti.


Itseasiassa artistin omien sanojen mukaan kappale on osittain omaan elämään perustuva, mutta muutamia kohtia on muokattu ja nimiä vaihdeltu. Ihan vaan erästä suomalaista pop-muusikkoa puolustellen

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#13 kirjoitettu 09.06.2005 22:32

Tekijä kirjoitti:
Effekt kirjoitti:
Onhan Anssi Kelankin Mikan faijan BMW biisi fiktiivinen nyyhkytarina, joka herätti ihastusta varsinkin nuorten kuuntelijoiden keskuudessa. Itse koin kappaleen lyriikat ehkä juuri tällaisena angstisena tarinana, joka minua lievästi nauratti.


Itseasiassa artistin omien sanojen mukaan kappale on osittain omaan elämään perustuva, mutta muutamia kohtia on muokattu ja nimiä vaihdeltu. Ihan vaan erästä suomalaista pop-muusikkoa puolustellen


Jännittävää. Hauskaa että tarina on silti koottu perinteisen nyyhkybiisin kaavalla.

^ Vastaa Lainaa


Fyffek <3

#14 kirjoitettu 09.06.2005 22:57

Tuo taitaa olla kyllä totta, Pikku G:een kappaleet eivät ole mitään mahtavia mutta hän laulaa jostain ihmeen romeosta ja juuliasta jotka joutuu eroo ja se on niin kauheen surullista ja sitte jostai jakesta joka kuoli jne..
Siis olen samaa mieltä siitä että kappele ei pakosti ole hyvä/ja että kappaleen kertomus vaikuttaa suosioon.

Fyffek <3 Syö jäätelöä 23:03 09.06.2005

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#15 kirjoitettu 09.06.2005 22:58

Hyvää asiapitoista tekstiä Effektiltä.

Kaikissa tapauksissa ei varmaankaan ole teini-iän angstaamisesta kuitenkaan kyse, sillä artisti, jonka innoittamana ketjun tein, on 27-vuotias (vaikka kylläkin kuulostaa 15-vuotiaalta, no offence).

Itse kun ensimmäisen biisini aikoinaan tein, tiesin kyllä tarkalleen mitä olin tekemässä - tiesin, että biisi "tuskien taipaleesta" antaisi paremman startin kuin uhoräppibiisi. Ja näin varmasti kävikin, vaikka eihän sitä voi tietää, mitä olisi tapahtunut, jos eka biisini olisi ollut erilainen. Ehken koskaan olisi päässyt edes vauhtiin. Tuollaisella aiheella on varsin muikea aloittaa "uransa" - mutta minusta siitä on myös osattava päästää irti. Itse näin valon kun kirjoitin kuudetta biisiäni, täysin tuulesta temmattua tarinaa siitä, kuinka valehtelu oli vienyt minulta kaiken. Tajusin kirjoittavani elämästä, joka ei liity minuun, itse artistiin mitenkään. Enkä ymmärtänyt, mitä siistiä siinä sitten on. Ehkä ne pari fania haluaisivat mieluummin tietää, minkälainen ihminen sieltä artistinimen takaa OIKEASTI löytyy, mitä arvoja ja asenteita hänellä on ja minkälaisena ihmisenä häntä voi pitää.

Joku puhui uhoräpin fiktiivisyydestä. Rähinäpainotteisemman räpin haaste onkin minun mielestäni juuri siinä, että pitäisi yrittää saada se liiallinen subjektiivisuus pois biisistä. Ei aina tarvitse kertoa jostakin, etenkään itsestään, eikä aina tarvitsi miettiä, kertoako faktaa vai fiktiota. Biisin voi täyttää esimerkiksi nerokkailla metaforilla, huumorilla, asiallisella vittuilulla tai vastaavalla. Mikseristä nyt tuoreimpana omalle kohdalle sattuneista räppäreistä mainitsisin Armo Murhan, jos joku viitsii sen biisin streamta. Tuo kaveri minun mielestäni ansaitsee arvosanansa. Murhasta Tuli Totta -tyylisen kettuilubiisin tekeminen sellaiseksi, että siitä tykätään noin paljon, vaatii varmasti paljon enemmän työtä, taitoa ja aikaa, kuin nyyhkytarinan kertominen. Siksi arvostan Armo Murhaa, enkä esimerkiksi ****:a tai ************:tä, jotka nauttivat samanlaista suosiota tekemättä puoliakaan siitä duunista, mitä tuo toinen on tehnyt.

Noiden artistien fanilistat tietty näyttävät erilaisilta, ****:kin lista on täynnä nimiä tyyliin kimma90, ansku92, sexgirl69, pilluhaukka, misssixty95.

Alkaa mennä teksti liian sekavaksi, parempi pohtia hommaa yön yli. Kuitti.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#16 kirjoitettu 09.06.2005 23:13

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Sehän siinä juuri on ideana, kun fiktio ei ole tarkoitettu fiktioksi - jos joku tekee vakavan ja haikean biisin tyttöystävänsä tai isänsä tai veljensä kuolemasta, tuskin hän odottaa kuuntelijoiden ajattelevan, notta olipa siinä biisissä mielikuvituksellista ja oivaltavaa tarinankerrontaa ja eteneminen tarinassa loogista.

No minä ainakin olettaisin, ettei ihmiset kuvittele kaiken mitä, joissain biisissä sanotaan olevan totta. Eri asia on sitten, jos väittäisin (vaikkapa biisiesittelyssä) sen perustuvan omaan elämääni.

Kyse siis on siis sääli- ja sympatiapisteiden keruusta, millä minä itse en henkseleitä liiemmin paukuttelisi.

Uskoisin, että enemmissä tapauksissa yritetään vain tehdä hyviä sanoituksia.

ehkä joku sitten oikeasti tykkää musiikissakin enemmän fiktiivisistä tarinoista ja tapahtumista, vaikka tietää koko vuodatuksen olevan paskapuhetta.

No totta kai. Jos haluan tietää mitä jonkun artistin elämässä oikeasti tapahtuu, niin luen elämänkerran. Jos haluan kuulla hyvää musiikkia, kuuntelen biisin. Miksi nuo pitäisi väkisin survoa yhteen?

Minusta muu viihde, kuten leffat, pelit ja kirjat ovat tällaista fiktiivisyyttä varten. Musiikissa on liian helppo tehdä "läpimurto" (siis Mikseri-tasolla) fiktiolla, enkä näe mitään kunnioittamisen arvoista artisteissa, jotka hyödyntävät tätä aidan matalinta kohtaa häikäilemättä.

Miksi hyvien fiktiivisten sanotusten tekeminen olisi, muka niin helppoa? Mikseritasolla puhutaan 90%sesti paskoista fiktiivisistä rap-sanoituksista ja paskoista omaan elämään perustuvista rap-sanoituksista. Miten niin toisessa olisi liian matala se aidan matalin kohta?

tai unohtakaa aiheet ja hankkikaa fanit vain keskittymällä tekniseen puoleen.

Parempi tehdä siis täysin turhat ja sisällöttömät sanoitukset, kun tehdä loistavat sanoitukset, jotka vain sattuvat olemaan fiktiota?

Biitti, flown hiominen särmättömäksi, biisin onnistunut miksaus tai oikea, syvällinen asioiden pohtiminen eri kannalta vaativat sen verran enemmän työtä ja taitoa kuin kliseisten rakkaus- tai itsemurhatarinoiden sepittäminen,

Tuossa ei ole enään kyse biisin fiktiivisyydestä, vaan sen toteutuksesta. Ei kai se, että jotkut menestyy teknisesti huonommilla biiseillä, koska sen sanoitukset vetoaa johonkin tiettyyn kohderyhmään, tarkoita, että kaikki fiktiiviset tekstit on 13v teinien eJay-taustan päälle huonosti räpättyjä biisejä, jossa huudetaan "Sä et oo enään mun luona/ Sen takii mä haluun kuolla"?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 10.06.2005 08:33

Talakanpinskeli123 kirjoitti:

Itse kun ensimmäisen biisini aikoinaan tein, tiesin kyllä tarkalleen mitä olin tekemässä - tiesin, että biisi "tuskien taipaleesta" antaisi paremman startin kuin uhoräppibiisi. Ja näin varmasti kävikin, vaikka eihän sitä voi tietää, mitä olisi tapahtunut, jos eka biisini olisi ollut erilainen. Ehken koskaan olisi päässyt edes vauhtiin. Tuollaisella aiheella on varsin muikea aloittaa "uransa" - mutta minusta siitä on myös osattava päästää irti.


Miksi siitä olisi pakko päästä irti? Toki jos et itse tykkää tehdä fiktiivisiä tarinoita, niin sinun ei niitä kannata tehdä? Ehdotankin muuten tähän liittyen, että räpmusiikin lisäksi fiktio pitänee kieltää myös kirjallisuudessa. Tästälähtien vain todellisista tarinoista saa kirjoittaa. Myös maalautaiteessa saisi tehdä tauluja vain sekkaisista maisemista jotka ovat oikesti olemassa. Ylimääräisiä puita ja pilviä EI SAA MAALATA!

Nyt vakavasti.

a) Miksi fiktiivisten tarinoiden tekeminen häiritsee sinua niin paljon?

b) Miksi sinua häiritsee, että joku tekee biisejä joista muut ihmiset sattuvat ihan pitämäänkin?

Minä en nyt vihjaa, että sinun pitäisi tehdä musiikkia heidän tavallaan. En missään tapauksessa. Ihmettelen vain miksi se häiritsee sinua?

Itse näin valon kun kirjoitin kuudetta biisiäni, täysin tuulesta temmattua tarinaa siitä, kuinka valehtelu oli vienyt minulta kaiken.


Anssi kela on sinusta valehtelija? Entäs Jari Tervo kun hän kirjoittaa täysin tuulesta temmattuja romaaneja? Mitäs Pekkahalonen kun hän valehteli suomen kansalle maalauksissaan eikä piirtänyt kaikkia puita kohdileen vaan kaunisti maisemia? Saatanan valehtelijat!

Tajusin kirjoittavani elämästä, joka ei liity minuun, itse artistiin mitenkään. Enkä ymmärtänyt, mitä siistiä siinä sitten on.


Sitä kutsutaan fiktioksi. Sinun ei tarvitse sitä tehdä, jos et tahdo tehdä fiktiota. Sinä voit tehdä myös faktapohjaisia tarinoita kuten esim. monet kirjailijat. Kaikki tiet ovat taiteessa käytettävissä.

Ehkä ne pari fania haluaisivat mieluummin tietää, minkälainen ihminen sieltä artistinimen takaa OIKEASTI löytyy, mitä arvoja ja asenteita hänellä on ja minkälaisena ihmisenä häntä voi pitää.


Ehkä ne pari fania tahtoo vain nauttia musiikista? Eikö se ole kuitenkin viimekädessä se joka ratkaisee?

Murhasta Tuli Totta -tyylisen kettuilubiisin tekeminen sellaiseksi, että siitä tykätään noin paljon, vaatii varmasti paljon enemmän työtä, taitoa ja aikaa, kuin nyyhkytarinan kertominen. Siksi arvostan Armo Murhaa


Toki teknistäkin taidonnätettä voi arvostaa musiikissa. Kuka kirjoittaa taitavimmat lyriikat. Kuka soittaa nopeimman soolon. kenellä on virtaavin flow. Kenellä tykein biitti. Se on minusta vain tekniikkaa. Miksi voi kiinnittää huomiota siihen kuullostaako se biisi hyvältä vai ei? Kiinnotumatta siitä kuinka salamannopea sen äijän kitarasoolo on?

Toinen asia vielä, että en ole ollekaan samaa mieltä, että hyvän nyyhkytarinan kertominen on niin helppoa. Onhan se totta, että esim. Anssi Kelan BMW biisi iski hyvin suomenkansaan myös aiheensa johdosta, mutta kun sen tarinan lukee, niin huomaa, että yksi syy sen menestykselle on se, että se nyyhkyranina on todella hyvä. Sellaisen tekeminen ei ole niin helppoa kuin annat ymmärtää. Toki toinen toistaa kopioiven kevyt nyyhkisten tekeminen vi olla helppoa, mutta niin on muidenkin huinojen lyriikoiden.

Noiden artistien fanilistat tietty näyttävät erilaisilta, ****:kin lista on täynnä nimiä tyyliin kimma90, ansku92, sexgirl69, pilluhaukka, misssixty95.


Edlleen. Miksi ihmeessä sinua haittaa, että joku tekee musiikkia josta noinkin moni tykkää? Tekijöillä on kivaa ja toiset tykkäävät kuunnella niitä biisejä. Onko se sinulta pois? Sinä voit tehdä omaa juttuasi ja olla välittämättä siitä miten paljon faneja muut saavat. Ei minuakaan vituta, että Choralella on tällä hetkellä 2339 fania ja Haavalla 115 fania. Meneekö Chorale siitä mistä aita on matlin? Tekee biisejä jotka uppoavat kansaan? Choralen menestys on minulta yhtä vähän pois kun noiden nyyhkyräppärien menestys on sinulta pois.. Eli ei yhtään.

Tee rinta korralla ylpeänä sitä omaa juttuasi äläkä välitä muista.

^ Vastaa Lainaa


M.A.T.S

#18 kirjoitettu 10.06.2005 09:00

Mielestäni fiktiiviset tarinat juuri rikastuttaa musiikkia. En minä ainakaan jaksaisi kuunnella biisejä jotka aina kertoo kyseisen artistin elämästä ja miten menee, siitä samasta helvetin politiikasta ja miten huonosti Suomessa on (asa, steen esim.), miten on ollut kaikis hotelleis ja dokannut rundeillaan ym ym.

Tarinankerrronta on tärkeä osa jokaisen muusikon kehittymistä ja jos ei osaa tätä taitoa, ei elä kauan muusikkona. Ymmärrän toki mitä aloitusviestissäsi yrität sanoa, ja allekirjoitan osan siitä itse. Mikserissä on paljon nuoria jotka tekevät angstissaan musaa, ja se että pukee ajatuksensa sanoiksi, oli se sitten fiktiivinen tarina itsemurhasta, nii onhan se hieno tapa purkaa paineita dokaamisen, väkivallan tai huumeiden sijaan.

Anssi Kelan ekan levyn biisit on mahtava esimerkki hienoista tarinoista ja koskettavista sanoituksista. Lisää.

Ps. Kuka 27 vuotias mahtaa olla kyseessä? En oo törmännyt semmoiseen viel. Kerro ihmees.

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#19 kirjoitettu 10.06.2005 16:38

Haava kirjoitti:
Itse näin valon kun kirjoitin kuudetta biisiäni, täysin tuulesta temmattua tarinaa siitä, kuinka valehtelu oli vienyt minulta kaiken.


Anssi kela on sinusta valehtelija? Entäs Jari Tervo kun hän kirjoittaa täysin tuulesta temmattuja romaaneja? Mitäs Pekkahalonen kun hän valehteli suomen kansalle maalauksissaan eikä piirtänyt kaikkia puita kohdileen vaan kaunisti maisemia? Saatanan valehtelijat!


Taisit lukea tuon kohdan vähän huolimattomasti. Siinähän sanottiin, että sen biisin tarina liittyi valehteluun. Ei siis sanottu valehteluksi keksityn tarinan kertomista.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 10.06.2005 16:40

Migeteus kirjoitti:

Taisit lukea tuon kohdan vähän huolimattomasti. Siinähän sanottiin, että sen biisin tarina liittyi valehteluun. Ei siis sanottu valehteluksi keksityn tarinan kertomista.


Hups. Aina ei voi voittaa. Anteeksi Talakanpinskeli123.

^ Vastaa Lainaa


NK

#21 kirjoitettu 10.06.2005 17:06

enpä jaksanut lukea aivan kaikkia kommentteja loppuun, mutta päätin silti itsekin lisätä väliin sanasen tai pari. eli, mulle ei ainakaan oo vitunkaan väliä jos biisissä ei ole mitään sanomaa. tämä koskee kaikkia musiikkilajeja. mulle riittää henkilökohtaisesti se, että kunhan itse biisi kuullostaa hyvältä. siitä on ihan turha alkaa vatvomaan mitään, jos biisi "musiikkina itsessään" on tykki. muutenkin tämän keskustelun vastalauseet ja mielipide erot ovat ymmärrettäviä, sillä musiikki kolahtaa eri ihmisiin eri lailla. ja sama suomeksi: mielipide asioista ei pidä kiistelemän, sanoi mäyräkoira kun muniansa nuoli.

Kiitos, ja anteeksi.

^ Vastaa Lainaa


donjohnsson

#22 kirjoitettu 10.06.2005 17:22

Tulee muistaa että 80% mikserin hiphop artisteista on todella nuoria. ja suurin osa tästä porukasta tekee hiphoppia koska se on coolia. saa "famea" ja katu-uskottavuutta.
Jos pelkästään lähtökohtina nämä ovat aivan metsässä.
Hoppia pitää tehdä rakkaudesta hoppiin, ja jos teet sitä rakkaudesta hoppiin sulla on sanottavaa. Sun ei tarvitse miettiä mitä coolia voisit letkauttaa.

Esikuvina näille junnuille on lähinnä jotkut Master P, Nelly, Wu-Tang jne..
Onhan se hienoa kun D kuppikokoiset tytöt sheikkaa äässii videolla jossa on 28" vanteilla varustettuja hummereita.
Todellisuus nyt on vain jotain aivan muuta ..
ja esimerkki minkä nämä "cash money" pellet jenkkilästä antaa on väärä.

No mitä aihetta nuorella 13 kesäisellä on tarjota ?

huumeista ja välivallasta ?
Itse en vain voi ottaa kovin tosissaan kaveria joka on jostain sodankylästä. peruskouluussa ja laulaa huorista, cräkistä ja drive bysta.

Ihan vain jo sen takia en tykkää nuorista artisteista koska heillä ei voi olla mielekästä sanomaa. 13 kesäinen jannu on nähnyt vielä niinvähän elämää ..
Toki voi keksiä läppiä mutta nekin pitää olla kohtuuden rajoissa.
Eli ei mitää New York gangsta storya..


Toisena huvittavana asiana pidä mm. ASAn riimejä.
Suomessa missä asiat ovat vielä kaikinpuolin hyvin, niin jaksetaan marista kokonaisia albumeja miten köyhiä sorretaan ja duunarit sitä duunarit tätä.
Vitut sanon minä. Pale heittää seren levyllä jo aikanaan et
" jos joku on saanut mielestään jaossa huonot kortit, mikään ei estä korttipakkaa toimimasta "




donjohnsson muokkasi viestiä 17:27 10.06.2005

^ Vastaa Lainaa


Vespe

#23 kirjoitettu 10.06.2005 17:28

Haava kirjoitti:
Tee rinta korralla ylpeänä sitä omaa juttuasi äläkä välitä muista.


Juuri näin.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#24 kirjoitettu 10.06.2005 17:40

En osaa enkä edes yritä quotata, mutta...

... eihän se minulta niin pois olekaan. Tehkööt minun puolestani mielikuvituksettomia nyyhkybiisejä vaikka maailman tappiin, jos ei rahkeet muuhun riitä, ja nauttikoot rauhassa tuhannen pissiksen fanituksista. Maailmassa voi vain olla joitakin asioita, jotka viatonta ihmisyksilöä voivat vituttaa. Ja niistä on aina halu puhua. Sitähän varten tämä koko Musiikki-alue on: täällä voi keskustella musiikista laidasta laitaan, ja minä vain heitin ilmoille mielipiteen, josta toivon keskustelua. Sitäpaitsi rehellinen väittely nimenomaan mielipideasioista on parasta ajantappoa, kunhan se pysyy asiallisena. Eihän sekään ole keneltäkään pois, jos Britney Spears ei osaa laulaa ja on hankkinut maineensa vain esiintymällä musiikkivideoissa vähissä vaatteissa. Silti siitä on siistiä väitellä aina silloin tällöin. Kunnes joku idiootti ottaa sen itseensä. Sen takia pidän artistit, joihin viittaan, mieluummin nimettöminä, niin ei kenelläkään aikanaan pitäisi olla nokan koputtamista. Järkevästi ajateltunahan tämä ketju on aivan turha, koska se on vain minun mielipiteeni ja teksti siitä, että minä en arvosta feikki-nyyhkybiisiartisteja. Joten ottakaa homma varovaisella vakavuudella. Olen asioista tällaista mieltä, mutta kirjoitusasu voisi tietysti olla vähän vähemmänkin kärjistävä. Kivempi näin.

Asiaan: "Parempi tehdä siis täysin turhat ja sisällöttömät sanoitukset, kun tehdä loistavat sanoitukset, jotka vain sattuvat olemaan fiktiota?" Kyllä, ainakin kerran urallaan. Tämä osoittaa sen, että osaa tehdä oikeasti musiikkia, eikä vain puhua monotonisesti hyvin kirjoitetun kertomuksensa paskaan biittiin ja saada siitä ylimääräistä palvontaa. Ei tällaisia artisteja voi kutsua hyviksi muusikoiksi. Ei pelkkä tarinan kirjoittaminen tee muusikkoa.

Itse olen ollut koulussa aina hyvä kirjoittaja ja mielikuvitukseni laukkaa. Sanotte, jotta "hyviä" nyyhkytarinoita ei ole vaikea kirjoittaa. Minun mielestäni on, ehkä siksi en osaa niitä arvostaakaan. Ja kun kuuntelee Mikserin nyyhkybiisejä, monissa niissä toistuu aina samat kliseet kuitenkin biisistä toiseen. Yleensä ne ovat kaikki jo pelkästään samansuuntaisesta aiheesta.

Ajatus katkesi, jouduin asioille keskenen viestin kirjoittamisen. Edioin myöhemmin jos tulee jotain pointteja mieleen.

Donjohnssonin kanssa olen samaa mieltä siinä asiassa, ettei biisien sanomia tarvitse miettiä, vaan jos on sanottavaa ja mielipiteitä, ne tulevat itsestään ja sitten ne ajatukset muokataan riimeiksi ja biisiksi. Se juuri onkin ikäänkuin sivupointti tässä vuodatuksessani, kun niitä sanomia yritetään vääntää tyhjästä väkisin vain siksi, että tiedetään sen olevan lähes varma suosion tae, ainakin tällä tasolla. Pääpointti on, että kun ei ole sanottavaa, tekaistaan elämänkerta mielikuvituksesta tai pahimmillaan jostain olemassaolevasta asiasta ja tehdään biisi siitä. Ja se on ihan pylleröstä.

Mutta minua on aina lähinnä huvittanut se, että joka paikassa toitotetaan räpin rakastamisesta ja sen tekemisestä sydämestä. Sekin alkaa olla jo niin kliseinen juttu räpissä, kun joka artisti mainitsee vähintään yhdessä biisissä, että eihän tätä rahasta tai maineesta saa tehdä, vaan rakkaudesta hiphopiin ja että on räpättävä koko sydämellään. Muuten ei ole aito emsii. Itse voin sanoa suoraan, etten kyllä koe sen suuremmin rakkautta hiphop-musiikkia kohtaan. Teen räppiä ihan vain harrastuksena, jos haluan tappaa aikaa, sanoa jotain, enkä voi väittää, etteikö taustalla olisi myös silkka näyttämisen halu. Ehkä olen sitten räppipiireissä musta lammas, mutta eipähän tuo jaksa liiemmin kiinnostaa. Mutta väitän, ettei kovin moni tunnettu räppärikään tuolla maailmalla olisi räppäri, ellei siitä saisi a) vitusti julkisuutta ja b) vielä enemmän rahaa. Tietysti on poikkeuksiakin.

Jatketaan aiheesta, mutta nopea välikysymys, ilman että ajetaan ketjua kokonaan väärille raiteille: kuuleeko tuota sydämestä tekemistä ja musagenren rakastamista myös muualla kuin räpissä? Hevarit, rokkarit, popparit, avatkaa sanainen arkkunne.

^ Vastaa Lainaa


Bad Dog
5078 viestiä

#25 kirjoitettu 10.06.2005 18:01

Siis hetkinen....95% maailman kaikista sanoituksista on tuulesta temmattu....musiikissa pitää käyttää luovuutta, vaikka sitten heitämällä täyttä skeidaa. Sen takia tykkään hiphopista koska siinä ei ole mitään rajoituksia, voin sanoa muista ihan mitä haluan, ja jos joku ottaa siitä nokkiin niin mä en välitä vittuakaan. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen...jos joku haluaa heittää vaikka omasta äidistään hirveetä paskaa, niin mikäs sen hauskempaa. Jotkut tykkää, jotkut ei...
mutta hyvä että keskustelua saadaan aikaan !

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#26 kirjoitettu 10.06.2005 19:53

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Ei pelkkä tarinan kirjoittaminen tee muusikkoa.

Ei pelkkä omasta elämästään kertominenkaan tee muusikkoa, joten tilanne on 1-1.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#27 kirjoitettu 10.06.2005 20:03

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Ei pelkkä tarinan kirjoittaminen tee muusikkoa.

Ei pelkkä omasta elämästään kertominenkaan tee muusikkoa, joten tilanne on 1-1.


Ei, mutta oman enemmän tai vähemmän tylsän elämän pienistä asioista kertominen siten, että ihmiset tykkäävät biisistä, vaatii taitoja ja sisältää haastetta paljon enemmän kuin tuulesta temmattujen, yleismaailmallisten koskettavien tarinoiden ja asioiden dramatisoiminen biisissään.

Vielä vaikeammaksi jos tosiaan halutaan hommaa pistää, ei sitten kerrota mistään, vaan tehdään biisi ilman sen suurempaa punaista lankaa, jolloin esille nousevat enemmän räppärin musikaaliset ja tekniset taidot, kuten myös esimerkiksi huumorintaju tai mielikuvitus. Näillä jos saa hyvän biisin aikaan, saa olla ylpeä. Jos taas osaa kertoa pienistä asioista elämässään tai maailmassa kiinnostavasti ja rehellisesti, saa olla tyytyväinen itseensä. Jos taas osaa kirjoittaa nyyhkytarinan, jollaisia ala-asteella herkimmät joskus kirjottelivat... no, minä en pidä minään.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#28 kirjoitettu 10.06.2005 20:08

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Ei, mutta oman enemmän tai vähemmän tylsän elämän pienistä asioista kertominen siten, että ihmiset tykkäävät biisistä, vaatii taitoja ja sisältää haastetta paljon enemmän kuin tuulesta temmattujen, yleismaailmallisten koskettavien tarinoiden ja asioiden dramatisoiminen biisissään.

Sillä kuinka vaikeaa joku biisi on tehdä, ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvä biisi on. Biisistä tykkää, jos se on hyvä.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#29 kirjoitettu 10.06.2005 20:16

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Ei, mutta oman enemmän tai vähemmän tylsän elämän pienistä asioista kertominen siten, että ihmiset tykkäävät biisistä, vaatii taitoja ja sisältää haastetta paljon enemmän kuin tuulesta temmattujen, yleismaailmallisten koskettavien tarinoiden ja asioiden dramatisoiminen biisissään.

Sillä kuinka vaikeaa joku biisi on tehdä, ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvä biisi on. Biisistä tykkää, jos se on hyvä.


Ei välttämättä, mutta enemmän niitä "vaikeassa" biisissä onnistujia arvostaa, juuri siksi että työ on ollut haasteellisempi.

Sääli, että täällä "hyvä biisi" tuntuu olevan "hyvä nyyhkytarina". Saundiensa ja räppärien taitojen puolesta monet TOP40-listassa keikkuvat nyyhkybiisit ovat sellaista kutosen, jotkut seiskan tai kasin tasoa. On kyllä myös joitakin nyyhkisräppäreitä, jotka jopa osaavatkin räpätä, paremmin kuin moni muu. Mutta muuten koko biisin suosio lepää sanoman varassa. Ja kun se sanomakin on vielä tuhat kertaa ennenkin kuultu kasa kliseitä ja itsestäänselvyyksiä tai yleisiä järkyttävyyksiä, ei voi muuta kuin hetken kuunnella sitä keskiarvoltaan 9,7 pisteen TOP40 #1 biisiä ja sen jälkeen yrittää repiä korviaan irti.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#30 kirjoitettu 10.06.2005 20:58

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Ei välttämättä, mutta enemmän niitä "vaikeassa" biisissä onnistujia arvostaa, juuri siksi että työ on ollut haasteellisempi.

Ehkä, mutta kyllä minä enemmän kuuntelen Sex Pistolssia, kuin Mozartia.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#31 kirjoitettu 10.06.2005 21:35

M.A.T.S kirjoitti:
Ps. Kuka 27 vuotias mahtaa olla kyseessä? En oo törmännyt semmoiseen viel. Kerro ihmees.



Oma arvaukseni.
Mutta eihän tätä olisi pitänyt nostaa esille.. no, tulipa nyt kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


mMunkki
138 viestiä

#32 kirjoitettu 10.06.2005 21:46

Aseta itsesi lohikäärmeistä ja ritareista laulavan kasarinahkahousu hevarin asemaan, kun joku tulee sanomaan, että tästä lähtien pidät tyylin yllä, muttet kuseta faneja fiktiivisellä tarinalla, eli mitäs nyt?
Pointti on siis, että jotkut ihmiset ihan oikeasti tykkää siitä fiktiosta, enemmän kun tositarinoista, varsinkin jos sanoittajan elämästä ei löydy tarpeeksi kiinnostavia tapahtumia, vaikkapa albumin sanoituksiksi.


Kyllä tämä on se juttu!! pidän itse fiktiivisistä tarinoista (tarkoitan juuri jotain tyyliin ritarit nousee vuorten takaa ja silloin kaikilla on mukavaa) Mutta siinä tietysti on 2(kaksi)eri asiaa tehdä biisi jostain itsemurhasta joka olisi tapahtunut about mukamas puoli vuotta sitten, kuin juuri jostain miljoona vuotta ennen kristusta, kun olin pieni dino.. Silloin jokainen tervejärkinen ihminen voi päätellä, että hetkinen, eihän silloin enää ollut dinosauruksia. ja tästä vetää johtopäätöksen että tämän on pakko olla fiktiivistä ja lähtee mukaan tarinan pyörteisiin ehkä jopa humoristisella mielellä. Itse teen musiikkia juurikin melkein tältä pohjalta ettei mitään järkee ja jätän kuuntelijalle loput.. tehköön sitten mitkä tahansa johtopäätökset.. sepä ei meikäläistä sen hirveämmin kiinnosta.
That's that!

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#33 kirjoitettu 10.06.2005 22:38

TMT kirjoitti:

Sisällöstä vielä sellainen asia että jos mielipide on että sanoitus pitää perustua omiin kokemuksiin tai edes tositapahtumiin nin päteekö sama elokuviin, kirjallisuuteen tai muuhun taiteeseen? Jos ei niin miksi?


Ei minun mielestäni, koska muissa taiteissa tarina ei ole kaikki kaikessa. Pelkällä upealla kässärillä ei saa hyvää elokuvaa tai videopeliä aikaan (edes pissikset eivät varmasti pidä siitä), ja kirjojen tehtävä nimenomaan on viihdyttää fiktiivisillä tarinoilla ja tapahtumilla, siksi sanoinkin, että alkaisivat kirjailijoiksi nämä nyyhkyräppärit, jos tarinoida haluavat.

Korjaan hieman tuota fiktiopuolta: ei minulla ole ongelmaa kuunnella biisejä lohikäärmeistä tai vastaavista, jotka ovat 100% sitä fiktiota - se tehdään kaikille selväksi ja se on jutun pointti. Eri asia on se, että valitaan aiheeksi jokin liikuttava/puhutteleva/vakava aihe, kuten juuri omaan elämäänsä kyllästyminen ja aikeet sen lopettamisesta, ja kerätään sympatioita uskottelemalla ihmisille, että asiat todella ovat niin kuin biisissä sanotaan, vaikka oikeasti äiti tekee parhaillaan keittiössä lempiruokaa, isä osti ylppärilahjaksi uuden auton, pääsi juuri haluamaansa opiskelupaikkaan ja tyttöystävä kehrää kainalossa.

Jos on maalaisjärkeä sen verran kuin normaalilla ihmisellä, nämä asiat kyllä huomaa. Sitten ovat ne ihmiset, jotka menevät kyselemään Hulluntiedemiehen vointia privaattina... ei herranjestas sentään.

Tiivistettynä tämä vihani fiktiota kohtaan räpissä/musiikissa pätee yleensä näissä kahdessa muodossa:

a) Yritetään tehdä sanomaa ja sisältöä biisiin väkisin, vain koska sanoma on IN, jolloin syntyy väkisinväännettyjä biisejä samoista aiheista. Sotii helvetisti sitä vastaan, että sanoman pitäisi tulla sydämestä ja räppiä pitäisi tehdä rakkaudsesta.

b) Huomataan, ettei taidot eikä tiedot riitä sanoman rakentamiseen jostakin aiheesta, joten luodaan sanoma tyhjästä ja karkkihileenä kakun päälle väännetään sanoma tekaistun angstauksen muodossa. Samaa hyväksi huomattua kaavaa jatketaan biisistä toiseen ja voilá: siinä meillä on artisti täynnä feikkiä, feikkiä, feikkiä, eikä mitään muuta aitoa, paitsi ne kirkuvat pissikset, jotka ovat joko niin tyhmiä tai nuoria, etteivät osaa erottaa yksinkertaisemmallakaan tasolla tarua todesta. Ja ehkä muutama hieman fiksumpi, jotka jostain syystä arvostavat vaikka artistin mielikuvitusta, vaikka musiikillisesti biisit silkkaa paskaa ovatkin.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#34 kirjoitettu 11.06.2005 01:40

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Ei minun mielestäni, koska muissa taiteissa tarina ei ole kaikki kaikessa.

Mitä ihmettä tällä tarkoitat? Musiikissako tarina on kaikki kaikessa? Siis häh? Elokuvissahan tarina on paljon tärkeämmässä osassa, kuin musiikissa. Musiikissa tärkeimmät asiat ovat normaalisti rytmi ja melodia. Kappaleessa ei edes tarvitse olla tarinaa. Se voi olla instrumentaalinen. Kuvitteleppa elokuva, jossa ei ole ollenkaan käsikirjoitusta.

Korjaan hieman tuota fiktiopuolta: ei minulla ole ongelmaa kuunnella biisejä lohikäärmeistä tai vastaavista, jotka ovat 100% sitä fiktiota - se tehdään kaikille selväksi ja se on jutun pointti. Eri asia on se, että valitaan aiheeksi jokin liikuttava/puhutteleva/vakava aihe, kuten juuri omaan elämäänsä kyllästyminen ja aikeet sen lopettamisesta, ja kerätään sympatioita uskottelemalla ihmisille, että asiat todella ovat niin kuin biisissä sanotaan, vaikka oikeasti äiti tekee parhaillaan keittiössä lempiruokaa, isä osti ylppärilahjaksi uuden auton, pääsi juuri haluamaansa opiskelupaikkaan ja tyttöystävä kehrää kainalossa.

No entäpä, jos tehdään fiktiivinen tarina tuollaisesta vakavasta aiheesta, eikä uskotella, että asiat todella ovat niinkuin biisissä sanotaan? Näinhän suurin osa vakavista aiheista kertovista fiktiivisistä biiseistä on tehty.

Ettei tähän sinun fiktionvihaamiseen mitenkään liittyisi se, että artistin "hullutiedemiesh" fanilistalla on 444 käyttäjää ja omallasi 23?

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#35 kirjoitettu 11.06.2005 10:38

Tarkoitin, että pelkkä hyvä tarina ei tee leffasta tai pelistä hyvää, mutta räppibiisistä näköjään voi tehdä. Vaikkei biisi musiikillisesti olisikin heikompaa tasoa. Jos taas leffassa on ohjaus ja näyttelijäntyö päin pyllyä, ei sitä hyvä kässäri kokonaan pelasta. Täälläpäin räpissä taas tuntuu pelastavan.

Jos tehdään fiktiivinen aihe ja kerrotaan heti alussa, että se on fiktiota, eihän se silloin ole kenenkään kusetustakaan, eikä myöskään tule fiilistä, että kerätään sääliä tai sympatiaa, joten allgood minun puolestani. Silloin biisiä voi arvostella myös siitä, kuinka hyvin se tarina on rakennettu. Jos taas biisin infoteksti on muotoiltu heti kättelyssä siten, että annetaan kuva, että näin oikeasti on tapahtunut tai näin artisti tuntee, se on halveksuttavaa, koska harvoin asiat niin oikeasti ovat, ja sen huomaa.

Arvasin, että ennemmin tai myöhemmin joku liittää kateuteen tämän vuodatukseni. Muttei kateus oikeasti liity asiaan, onhan HT:llä nyt muutenkin enemmän biisejä ja hän on ollut minua kauemmin esillä Mikserissä, plus se, että hänen biisinsä ovat tuollaisista aiheista - totta kai hänellä on enemmän faneja. Ja kun noita fanilistan nimiä ja biisien kommentteja katsoo, ei tule yhtään ikävä mitään Kimma90:n "Ihana biisi, vittu jätkä on niinQ niin IHQ <3 <3 <3, liikutun kyyneliin" -kommentteja. Olen silti todella yllättynyt esimerkiksi noista pikaviesteistä mitä hän saa... "Vihdoin joku, joka muistaa, mistä räpissä on kyse..." Yeah riggghht. Ihme, että tuonkin oli heittänyt joku 14-vuotias naisenalku. Jos joku jaksaa tuon itsemurha-biisin kommentit lukea läpi, siellä on pari, ei nyt fiksua, mutta idealtaan järkevää kommenttia. Se taas on vähemmän järkevää, että samoissa kommenteissa on annettu huonot arvosanat. Itse en kovin objektiivisesti pysty tuohon biisiin suhtautumaan, koska tunnen halveksuntaa tuollaista nyyhkyjorinaa kohtaan, siksi en biisiä ole arvostellutkaan. Mutta jos tuota musiikillisesti ajatellaan... flow nyt osuu biittiin, mutta muuten tuota ei kyllä erottaisi Mikseri-massasta yhtään. Sanat ovat tylsät ja kliseiset. Väitän, että minä ja hyvin moni teistä pystyisi tekemään tuollaiset lyriikat pienemmällä tai suuremmalla vaivalla. Ja väitän myös, että saisin omaa fanilistaani kasvatettua tekemällä haikean biisin vanhempieni tai tyttöystäväni kuolemasta tai siitä, kuinka en jaksa enää elää täällä. Tai hemmetti, pelkästään kääntämällä tuon "Onnellinen Ihminen" -biisini jutut päinvastoin. En vain halua alentua siihen, se sotii periaatteitani vastaan.

Yhdessä asiassa kaipaan isoa fanilistaa - se kannustaa tekemään lisää musiikkia, koska saa heti kättelyssä paljon arvosanoja ilman järjetöntä mainostusta. Muuten teen tätä harrastuksekseni, enkä halua kosiskella faneiksini ketään teinejä tuulesta temmatuilla nyyhkytarinoilla.

Jos joku asianomainen nyyhkybiisiräppäri tätä ketjua sattuu lukemaan, toivon edelleen sopivassa suhteessa humoristista otetta tähän hommaan. Mielipiteitähän nämä vain, eikä niistä kannata ottaa itseensä.

Ironista muuten, että Hiphop TOP40-listan sijoilla #1 ja #2 pidemmän aikaa viihtynyt biisi kertoo valehtelusta.... ja se on juuri yksi niistä yleismaailmallisista aiheista, joita vastaan olemalla saa varmasti hyvät arvostelut biisilleen. Muita samanlaisia aiheita voisivat olla esimerkiksi huumeet, sodat, luonnonsuojelu tai vaikka Yrjö Tuplavee Puska. Tai sitten angstaus rakkaudesta tai oman elämän vaikeudesta.

^ Vastaa Lainaa


HT

#36 kirjoitettu 11.06.2005 10:48

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
TMT kirjoitti:

Sisällöstä vielä sellainen asia että jos mielipide on että sanoitus pitää perustua omiin kokemuksiin tai edes tositapahtumiin nin päteekö sama elokuviin, kirjallisuuteen tai muuhun taiteeseen? Jos ei niin miksi?


Ei minun mielestäni, koska muissa taiteissa tarina ei ole kaikki kaikessa. Pelkällä upealla kässärillä ei saa hyvää elokuvaa tai videopeliä aikaan (edes pissikset eivät varmasti pidä siitä), ja kirjojen tehtävä nimenomaan on viihdyttää fiktiivisillä tarinoilla ja tapahtumilla, siksi sanoinkin, että alkaisivat kirjailijoiksi nämä nyyhkyräppärit, jos tarinoida haluavat.

Korjaan hieman tuota fiktiopuolta: ei minulla ole ongelmaa kuunnella biisejä lohikäärmeistä tai vastaavista, jotka ovat 100% sitä fiktiota - se tehdään kaikille selväksi ja se on jutun pointti. Eri asia on se, että valitaan aiheeksi jokin liikuttava/puhutteleva/vakava aihe, kuten juuri omaan elämäänsä kyllästyminen ja aikeet sen lopettamisesta, ja kerätään sympatioita uskottelemalla ihmisille, että asiat todella ovat niin kuin biisissä sanotaan, vaikka oikeasti äiti tekee parhaillaan keittiössä lempiruokaa, isä osti ylppärilahjaksi uuden auton, pääsi juuri haluamaansa opiskelupaikkaan ja tyttöystävä kehrää kainalossa.

Jos on maalaisjärkeä sen verran kuin normaalilla ihmisellä, nämä asiat kyllä huomaa. Sitten ovat ne ihmiset, jotka menevät kyselemään Hulluntiedemiehen vointia privaattina... ei herranjestas sentään.

Tiivistettynä tämä vihani fiktiota kohtaan räpissä/musiikissa pätee yleensä näissä kahdessa muodossa:

a) Yritetään tehdä sanomaa ja sisältöä biisiin väkisin, vain koska sanoma on IN, jolloin syntyy väkisinväännettyjä biisejä samoista aiheista. Sotii helvetisti sitä vastaan, että sanoman pitäisi tulla sydämestä ja räppiä pitäisi tehdä rakkaudsesta.

b) Huomataan, ettei taidot eikä tiedot riitä sanoman rakentamiseen jostakin aiheesta, joten luodaan sanoma tyhjästä ja karkkihileenä kakun päälle väännetään sanoma tekaistun angstauksen muodossa. Samaa hyväksi huomattua kaavaa jatketaan biisistä toiseen ja voilá: siinä meillä on artisti täynnä feikkiä, feikkiä, feikkiä, eikä mitään muuta aitoa, paitsi ne kirkuvat pissikset, jotka ovat joko niin tyhmiä tai nuoria, etteivät osaa erottaa yksinkertaisemmallakaan tasolla tarua todesta. Ja ehkä muutama hieman fiksumpi, jotka jostain syystä arvostavat vaikka artistin mielikuvitusta, vaikka musiikillisesti biisit silkkaa paskaa ovatkin.




Mitä vittuu sä rupeet dissaa, mä teen just sitä mitä mä ite haluun tehä... jos se vaivaa sun päätäs noin paljon ei sitä tarvi kuunnella... onhan se vitun perseestä ett jengi kyselee ett ooks mä kuollu vaikka biisin tarkotus on ett älä tee sitä vaikka mikä olis ku ei se oo oikee tapa mun mielestä lähtee. vituttaa tollanen paskanjauhaminen mitä sä just teet... mä teen musiikkia ihan itelleni ja se on kiva jos joku tykkää mä nautin siitä mitä teen... sä voit rupee tekee sellasta musiikkia ku sä haluut...




"paitsi ne kirkuvat pissikset, jotka ovat joko niin tyhmiä tai nuoria, etteivät osaa erottaa yksinkertaisemmallakaan tasolla tarua todesta."

hoh hoh... oot sä kateellinen? jollekki?



"Ja ehkä muutama hieman fiksumpi, jotka jostain syystä arvostavat vaikka artistin mielikuvitusta, vaikka musiikillisesti biisit silkkaa paskaa ovatkin."


Mielipiteitä on monia, rumia ja somia...


"kirjailijoiksi nämä nyyhkyräppärit"

sun pitäs kirjottaa kirja...

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#37 kirjoitettu 11.06.2005 11:04

Huoh. Tiesin ettei jonkun hermot tai huumorintaju riitä keskustelemaan tästä aiheesta tarpeeksi ystävällisesti tai asiallisesti, kun aloitusviestikin oli noin hyökkäävä ja kärjistävä. Sääli vaan, että sen tunnelmanrikkojan piti olla ketjun innoittajan itse.

HT, jos kerran niin kovasti teet musiikkia itselles ja riittää, että joku tykkää siitä, miks otat jonkun nobodyn eriävän mielipiteen näin paljon ittees? Luulis vajaan 500 fanin ja TOP40-listalla keikkuvien biisien pönkitänneen sun itsetuntoas sen verran, ettet nakkais paskaakaan niiden mielipiteelle, jotka sun tyylistä ei tykkää.

Ja olisin kyllä ihan samantien voinut olla hiljaa perustamatta tätä topicia, mutta jos kaikki vain olisivat hiljaa eivätkä kertoisi mielipiteitään, tämä koko Musiikki-alue Mikserissä olisi yhtä tyhjän kanssa. Ei tämä ole sen kummoisempi aihe kuin tuo samalla alueella oleva "Tätäkö pop nykyään on, tätäkö ihmiset haluavat kuunnella?" -aihe, jota en kyllä ole lukenut, joten en tiedä mitä se käsittelee. Ja tämä toimi hyvin pitkälti niin kuin halusinkin - saatiin aiheesta hyvää keskustelua ja väittelyä. Suuret kiitokset Kuollelle Kekkoselle ja monelle muulle jotka kantaa ovat tähän mennessä asiallisesti jaksaneet ottaa.

"hoh hoh... oot sä kateellinen? jollekki?" Ei, en ole. En ole yhtään enempää katteellinen sinulle kuin Negativen Jonne Aaronille siitä, että niin pojat kuin tytöt läähättävät hänen peräänsä keikoillaan ja hän on monien mielestä kaunis mies. Minusta hän on hyvin hintahtava ja naisellinen ihminen, enkä ikinä vaihtaisi hänen kansaan paikkoja, vaikka Hyvä Henki tulisi ja sen mahdollistaisi. Ei tässä ole kateudesta kyse.

"Mielipiteitä on monia, rumia ja somia..." Fiksusti sanottu. Sama pätee tähän ketjuun, joten rauhoitupa hieman.

"sun pitäs kirjottaa kirja..." Miksi? En minä tykkää enää tykkää kirjoittaa fiktiivisiä tarinoita.

^ Vastaa Lainaa


Jasor Cosmo
910 viestiä

#38 kirjoitettu 11.06.2005 11:08

eikös hiphop kumpua kurjista oloista?

^ Vastaa Lainaa


DjLime
2918 viestiä

#39 kirjoitettu 11.06.2005 11:15

donjohnsson kirjoitti:
Toisena huvittavana asiana pidä mm. ASAn riimejä.
Suomessa missä asiat ovat vielä kaikinpuolin hyvin, niin jaksetaan marista kokonaisia albumeja miten köyhiä sorretaan ja duunarit sitä duunarit tätä.
Vitut sanon minä. Pale heittää seren levyllä jo aikanaan et
" jos joku on saanut mielestään jaossa huonot kortit, mikään ei estä korttipakkaa toimimasta "

En kyllä näe mitä huvittavaa niissä on? no ehkäpä hyviä läppiä jotka tietää suurimmalta osalta todeksi, mutta en kyllä muuten näe niitä huvittavina. Tuon "suomessa kaikki on hyvin" läpän olen kuullut useasti ja kun se sen joskus näen, niin alan siihenkin uskoa. Tietysti monessa asiassa menee paremmin kuin muissa maissa, mutta se ei tarkoita, että tämä olisi täysin viaton paikka ja mitään negatiivista ei saisi sanoa.

Muuhun aiheeseen on pakko vain sanoa, että räppiä on kahdenlaista.. toinen on sitä viihdettä jota kuunnellaan vaan sen takia, että se kuulostaa kivalta korvassa ja siinä on kivoja riimipareja jotka naurattaa ja toinen puoli on sitten se asiaa sisältävä puoli, mutta siltä osastolta löytyy aika vähän aitoa tavaraa.

^ Vastaa Lainaa


HT

#40 kirjoitettu 11.06.2005 11:37

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Huoh. Tiesin ettei jonkun hermot tai huumorintaju riitä keskustelemaan tästä aiheesta tarpeeksi ystävällisesti tai asiallisesti, kun aloitusviestikin oli noin hyökkäävä ja kärjistävä. Sääli vaan, että sen tunnelmanrikkojan piti olla ketjun innoittajan itse.

HT, jos kerran niin kovasti teet musiikkia itselles ja riittää, että joku tykkää siitä, miks otat jonkun nobodyn eriävän mielipiteen näin paljon ittees? Luulis vajaan 500 fanin ja TOP40-listalla keikkuvien biisien pönkitänneen sun itsetuntoas sen verran, ettet nakkais paskaakaan niiden mielipiteelle, jotka sun tyylistä ei tykkää.

Ja olisin kyllä ihan samantien voinut olla hiljaa perustamatta tätä topicia, mutta jos kaikki vain olisivat hiljaa eivätkä kertoisi mielipiteitään, tämä koko Musiikki-alue Mikserissä olisi yhtä tyhjän kanssa. Ei tämä ole sen kummoisempi aihe kuin tuo samalla alueella oleva "Tätäkö pop nykyään on, tätäkö ihmiset haluavat kuunnella?" -aihe, jota en kyllä ole lukenut, joten en tiedä mitä se käsittelee. Ja tämä toimi hyvin pitkälti niin kuin halusinkin - saatiin aiheesta hyvää keskustelua ja väittelyä. Suuret kiitokset Kuollelle Kekkoselle ja monelle muulle jotka kantaa ovat tähän mennessä asiallisesti jaksaneet ottaa.

"hoh hoh... oot sä kateellinen? jollekki?" Ei, en ole. En ole yhtään enempää katteellinen sinulle kuin Negativen Jonne Aaronille siitä, että niin pojat kuin tytöt läähättävät hänen peräänsä keikoillaan ja hän on monien mielestä kaunis mies. Minusta hän on hyvin hintahtava ja naisellinen ihminen, enkä ikinä vaihtaisi hänen kansaan paikkoja, vaikka Hyvä Henki tulisi ja sen mahdollistaisi. Ei tässä ole kateudesta kyse.

"Mielipiteitä on monia, rumia ja somia..." Fiksusti sanottu. Sama pätee tähän ketjuun, joten rauhoitupa hieman.

"sun pitäs kirjottaa kirja..." Miksi? En minä tykkää enää tykkää kirjoittaa fiktiivisiä tarinoita.



Sori... mut mä en välitä kuinka monta fania mulla on. mut se että sä niinku dissaat mua täällä ihan julkisesti vaan sen takia että sua vituttaa se pistää vihaks... sä voit kysyy multa suoraaki... miten mun ulkonäkö liittyy mun musiikkiin? kerro mulle ihan suoraan ei sun tarvi tänne kirjotella. miks mä en välitä luulet sä että mulla on noussu kusi päähän... mä oon aina siellä missä mua dissataa julkisesti... sen takia sun pitäs kirjottaa kirja ku sulla on tästä samasta aiheesta niin paljon sanottavaa... vai onks toi sun juttus fiktioo??

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu