Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 3 Seuraava >

Kirjoittaja Noisen tekijät - paljastakaa metodinne!


Hombre Muerto
3489 viestiä

#1 kirjoitettu 08.01.2004 13:55

Nyt on totuuden hetki koittanut kaikille äänensärkijöille ja pedaalinpärisyttäjille. Eli, kertokaa kuinka noisenne syntyy. Onko äänenne monimuotoisen ja pitkällisen käsittelyn ja vääntämisen tulosta vain teetkö kaiken parissa minuutissa Noise eJay 3.45 ohjelmalla palikoita yhdistämällä? Alempana melko yksityiskohtainen kuvaus itse käyttämistäni metodeista jotka kirjoitin tänne Mikseriin joskus viime threadin yhteydessä.

---

Pääasiallisesti Hombre Muerto kappaleet tehdään kahdessa osassa. Ensimmäinen osa on live-äänittäminen ja toinen on tietokoneella tapahtuva editointi/miksaus. Tässä tuo kaikki vaihe vaiheelta.

Aluksi pohdin, minkä tyyppistä materiaalia tahtoisin työstää - aggressiivista, tunnelmallista, synkkää, korkeita vai matalia taajuuksia jne. Sen mukaan valitsen laitteistoni. Perusasetelma on tämä: Isken mikrofonin (tai kaksi) kiinni pedaalijonoon joka lopulta vie vahvistimeen. Styrkkariin on kytketty vaihteleva määrä kaiuttimia, ja ääni (tuo karmaiseva noizu) lähteekin niistä aiheutuvasta kierrosta joka kulkee mikrofonin kautta pedaalien läpi. Vahvistimen ulostulosta lähtee piuha sata kiloa painavaan - kuitenkin yllättävän korkealaatuiseen - kasariwalkmaniin, joka taltioi koko session. Lähes kaikki Hombre materiaali siis äänitetään alunperin c-kasetille - eikä tämä johdu esim. Mini Discin puutteesta, sillä kasettisoundi ja pieni suhina tuo mukavan autenttisuuden tunteen materiaaliin.

Pedaalit, johdot, mikrofonit, kaiuttimet ja niiden määrän valitsen sen mukaan mitä lähden sessiollani hakemaan. Peruspedaalit joita käytän ovat mm. Boss Metal Zone, Ibanez digital Echo/Delay, Ibanez Tube Screamer jne. Kaiuttimet ovat lähes kaikki täysin paskana ja poikkeuksetta oikeastaan sen takia laitteistooni valittukin. Eräskin pari tärisee ja tutisee niin perkeleellisesti, että oikein hyödynnettyinä päästävät suorastaan jumalaista pauketta. Johtojen valinta ei vaikuta soundiin ihan niin ratkaisevasti, mutta joissakin tilanteissa hyödynnän mielelläni eräitä korjauskelvottomia piuhoja jotka pistävät häiriötä ääneen todella ilkeästi. Niiden olemassaolon huomaa tosin vain, jos säröä ei ole turhan liikaa. Mikrofonit ovat todella halpoja ja vokaalien äänitykseen ynnä muuhun "oikeaan" käyttöön huonosti soveltuvia, mutta kierron aiheuttamiseen mainiosti kelpaavia. Mikit saavat myös tuta allekirjoittaneen kalman kouran siihen malliin, että mitään Sennheiserin uutukaisia ei tarkoitukseen olisi järkeä uhrata (mikkejä hakataan kajareista läpi, upotetaan veteen, piestään lattiaan, hypitään päällä jne.). Tai ehkä sitten, kun ollaan Merzbowta isompia, heh.

Kun kasetti on pullollaan materiaalia, on aika siirtää kaikki tuo tietokoneelle. Omani on niin kusenpolttama, että pitkien audio trackien äänittely ei oikeastaan onnistu, joten teen tämän yleensä kaverini koneella ja poltan sitten levylle, jota tarkastelen kotopuolessa tarkemmin. Rippailen sieltä sitten niitä kohtia joita uskon käyttäväni, ja ei muuta kuin Acid Music käyntiin ja editointi alkakoon! Koska en juuri koneella musiikin tekemisestä perusta, on tämä vaihe ylivoimaisesti vittumaisin. Koneen surkeus tuo vielä oman inhan lisänsä prosessiin vaikeuttaen sitä suuresti. Hermoja syö tuommoinen. Tästä eteenpäin biisit syntyvät melko perinteisesti; pohdin rakennetta, mietin pohjaääniä, kehittelen soundillisia trikkejä, säätelen, fiilaan ja höylään. Lopuksi vielä miksaus (masterointi on homojen hommaa, heh) ja se on sitten siinä!

Tuossa siis perusprosessi, jollaisessa Mikserissä olevat biisini ovat syntyneet. Variaatioita tuosta on saatanallisesti, ja erilaisia metodeja vähintään yhtä paljon. Toivottavasti en unohtanut mitään oleellista ja toivottavasti saitte jonkinlaista selkoa tuosta kaikesta...

Tarkennan pyynnöstä.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 08.01.2004 15:00

Ensinnäkin suuri kiitos Hombre Muertolle. Oli äärimmäisen hienoa tekstiä ja kiintoisaa luettavaa.

En ole "puhdasta" noisea tehnyt elämäni aikana kovinkaan suuria määriä, power/ambient lajikkeita enemmänkin. Tähän saakka se on enimmäkseen muodostunut diginoisesta (softasynia ja muokattuja/raiskattuja sampleja). Tarkoitukseni on kotistudion laajanemisen myötä ollut kokeilla "semi-livetekniikkaa" sisältäen monia kuvailemiasi metodeja. Suurin rajoite tälle on äänenvoimakkuus. Valitettavasti tämänhetkinen asumismuotoni ei salli minun käyttävän kovin suuria äänenpaineita, varsinkaan pidempiä aikoja kerrallaan.

Tietokoneen lisäksi olen käyttänyt säröpedaaleja (mm.Boss MetalZone), vahvistimia, kaiuttimia, vanhoja ja kuluneita analogimiksereitä sekä vanhoja räkkikaikuja. Ja tietenkin samplannut kaikkea mahdollista (yhteenhakattuja esineitä, veden ääniä, jne...) ja pahoinpidellyt niitä lisää koneella.

Viimeaikona olen yrittänyt metsästää vanhoja putkiteknologiaa hyödyntäviä laitteita äänen tuottamista/käsittelyä varten (jos joku haluaa tarjota myyntiin, ottakaa ihmeessä yhteyttä).

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#3 kirjoitettu 08.01.2004 15:58

Ei kestä kiittää, Veneficus.

Veneficus kirjoitti:
Suurin rajoite tälle on äänenvoimakkuus. Valitettavasti tämänhetkinen asumismuotoni ei salli minun käyttävän kovin suuria äänenpaineita, varsinkaan pidempiä aikoja kerrallaan.


Joo, tuo on ikuisuusongelma joka vaivaa minuakin. Kun asuu samassa huushollissa muiden ihmisten kanssa, olisi kohtuutonta vaatia heitä sietämään vinkunaa ja ikkunoiden tärinää niin paljon kuin itse tahtoisin... Noisessa kun jotkut äänet eivät tule lainkaan esille matalilla äänenvoimakkuuksilla, kuten monet varmaan tekstini luettuaan ymmärtävätkin. Tässä muuten yksi suurimpia eroja kaikkeen (?) muuhun musiikkiin jossa yleisesti ottaen musiikki voidaan toteuttaa samanlaisena äänen voimakkuudesta riippumatta.

^ Vastaa Lainaa


Lateksi
150 viestiä

#4 kirjoitettu 08.01.2004 17:38

Hombre Muerto kirjoitti:
Noisessa kun jotkut äänet eivät tule lainkaan esille matalilla äänenvoimakkuuksilla, kuten monet varmaan tekstini luettuaan ymmärtävätkin. Tässä muuten yksi suurimpia eroja kaikkeen (?) muuhun musiikkiin jossa yleisesti ottaen musiikki voidaan toteuttaa samanlaisena äänen voimakkuudesta riippumatta.


Ei pidä ihan paikkaansa, putkivahvarien soundi ja varsinkin särö riippuvat paljon siitä kuinka kovalla niitä huudatetaan


Vaan sitten noisen tekemisestäni.
Jos olisi kunnon mahdollisuudet, niin käyttäisin varmaankin aika pitkälti samaa menetelmää Hombre Muerton kanssa, c-kasettia myöten. Nyt kuitenkin teen noisea joko tekemällä perustan kappaleelle tietokoneella ja laitan sen moniraituriohjelmaan jossa jatkan sen käsittelyä ja lisänauhoituksia, tai alan suoraan nauhoittamalla jotain ideaani ja katson mihin suuntaan kappale improvisoidessa kehittyy.

Koneella tekemäni pohjat on yleensä tullut tehtyä Buzzilla sen monipuolisuuden ja suuren särö- ja äänentappoefektimäärän ansiosta. Itsenauhoitetutja sampleja olen tietenkin käyttänyt Buzzissa paljon.
Moniraituriohjelmassa oikeisiin nauhoituksiin tulee kaikki yleensä laitettua Behringer V-Amp2:n läpi. Tuosta laitteesta saakin paljon säröjä ja muita efektejä, mutta silti kasa kunnon analogilaatikoita olisi parempi vaihtoehto. Ainoaa säröpedaaliani tulee myös käytettyä usein mikrofonin ja V-amp2:n välissä. Myös kitaraa ja bassoa tulee väärinkäytettyä "laadukkaasti" (oletteko muuten huomanneet, että sähkökitara ottaa kivasti häiriöitä vieressä olevasta telkkarista, vaan ei sitä useassa piisissä jaksa käyttää ).

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#5 kirjoitettu 08.01.2004 17:55

Lateksi kirjoitti:
Hombre Muerto kirjoitti:
Noisessa kun jotkut äänet eivät tule lainkaan esille matalilla äänenvoimakkuuksilla, kuten monet varmaan tekstini luettuaan ymmärtävätkin. Tässä muuten yksi suurimpia eroja kaikkeen (?) muuhun musiikkiin jossa yleisesti ottaen musiikki voidaan toteuttaa samanlaisena äänen voimakkuudesta riippumatta.


Ei pidä ihan paikkaansa, putkivahvarien soundi ja varsinkin särö riippuvat paljon siitä kuinka kovalla niitä huudatetaan


Olet oikeassa, kiitos korjauksesta.

Lateksi kirjoitti:
Vaan sitten noisen tekemisestäni.
Jos olisi kunnon mahdollisuudet, niin käyttäisin varmaankin aika pitkälti samaa menetelmää Hombre Muerton kanssa, c-kasettia myöten.


En tiedä mitä tarkoitat "mahdollisuuksilla", mutta ainakaan rahan puutteen ei pitäisi olla suuri ongelma. Minun laitteistoni ei ole maksanut minulle käytännössä mitään.

- Kaijuttimet: Pääosin rikkinäisiä, eli ilmaiseksi saatu. Ainoat toimivat on ostettu about kuusi vuotta sitten stereoiden mukana.
- Pedaalit: Onneksi on kitaristikavereita joilta voi lainata. Itse omistan ehkä kaksi pedaalia, muu arsenaali on milloin keneltäkin lainattua kamaa.
- Vahvistin: Myönnän, että kävi pulla kun sain tämän kaverilta ilmaiseksi. Täysin toimiva laatu-technics.
- Walkman: Ainakin periaatteessa isäni.
- Johdot: Näitä vaan on. En ole ostanut kovinkaan montaa.
- Mikrofonit: Saatu ja ostettu. Anttila kamaa, eli about 10e kappale.

Jne.

En tarkoita, että kaikki tämä krääsä olisi välttämättä helppo haalia, vaan että siihen ei tarvitse niin suuria ponnistuksia kuin ehkä luulet.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 08.01.2004 21:42

Hmm... en oikeastaan tee paljon noisea, mutta tässä pari hassua "jippoa" mitä on tullut tehtyä:

Efektit:

1. Nauha... Erityisesti yliajettu nauha. 60-luvun magnetofofinin nauhat säröttävät kivasti... Jos yliajaa tarpeeksi, niin ne ikiaikaiset transistorit alkavat särkeä myös.

2. Kaiuttimet ja mikrofonit. Kaiuttimien ja mirofonien yliajo on kivaa. Yksi hyvä kikka mitä olen käyttänyt on streokuulokkeet.... Teippaa vain sellaiset puoliavointen kuulokkeiden kupit yhteen. Sitten vain streojako piuha siihen päähän. Siinä on samassa mono kaiutin ja mono mikki (se toinen kuppi). Sitä kun yliajaa sitä kaiutinta, niin tulee aika jänskä särösaundi... ja vieläpä valmiiksi mikitettynä... Tuolla saa omituisen powerchord saundin, että ei ole toista.

3. Efektilaitteet. DBX Mini pre säröttää kivasti putkella... Lisäksi Maxonin analogi phaseri särkee kivasti kun sitä yliajaa. Muitakin analogieffyjä on tullut särötettyä. Fuzz box soveltuu myös todella timakasti minkätahansa singnaalin täydelliseen tumelemiseen.

4. Hombren paljon käyttämä laitteiden hajoittaminen on ollut käytössä mikeissä ja kajareissa. Tosin olen tehnyt tämän äärimmäisellä huolellisuudella ja suurta huolellisuutta käyttäen. Pistellyt nuppineuloilla ja tutkinut miten se alkaa vaikuttaa... Repinyt ja polttanut jne...

5. Delta 44:sella on kiva nauhoitaessa laittaa; Rate locked 44100kz ja sitten nauhoittaa kamaa 96000kz... Saa helposti biisin täyteen napsuja ja lopputlos muituttaa sitä, kuin biisi pilkottaisiin pieniin osiin ja sekoitettaisiin paloja (siis muutaman sekunnin aikavälillä = buffer)

6. Minulla on lelu digisyntikka, joka maksoi jotain 15 EUR uutena kaupasta. Se tarvitsee 9V jännitteen, mutta toimii kivasti jopa 3,5V analogivahvistis särkee niin perkeleesti jo muutenkin kun laittaa tuon volat täysille, mutta kun siihen laittaa vähemmän potkua sisään ja volat täpölle, niin johan alkaa särö olla täydellistä noise-tavaraa sellaisenaan....

7. Kazoo on siitä kiva soitin, että se sopii aika kivasti noisen sekaan miltei pushtaasti mikitettynäkin.

8. Johdot... Yksi aivan helvetin toimiva keino on kolvata toiseen johdoista (Mono piuhassahan on kaksi johtoa) Metallipalaset ja sitten laittaa tavaraa läpi kun hieroo niitä metallipalasia toisiaan vasten.. Aivan killeri hyvä noise ääni... Eriättäin pistävä, mutta analogisen tuntua kun siihen laittaa jonkun mankan/putkietusen sen johdon jälkeen.

9. Vähän tähän samaan luokkaan kuuluu piezo elementin (siis ei koteloidun) laittaminen kiinni sähöäjohtavaan pintaan. Vähän kipinöi ja pari sulaketta on mennyt, mutta aivan helmi saundi siitä tulee.

Lopulta kaikki tuo analoginen sotku nauhoitetaan sisään mahdollisimman hi-fi:iin äänikorttiin, että mikään digitaalisuus ei pääsisi pilamaan saundia. Myös laadukkaita konkkamikkejä on hyvä käyttää lähdemateriaalina, jota turmelee analogisyteemeillä... Konkissa on niin selkeä saundi, jota on kiva pilata.

"Noise ei ole hulluutta, vaan hullluus on noisea." - Haava

^ Vastaa Lainaa


Terok

#7 kirjoitettu 09.01.2004 20:56

Tämän hetkiset kokeilut on jäänyt sähköbasson rääkkäämisen, eli yhdistelmällä basso (kielet viritettynä drone taajuuksiin), Boss HM-2 ja marshallin bassovahvistin luon hurinoita niin hakkaamalla bassoa, raapimalla sitä seinää vasten ym. ja myös "soittamalla " ,tallennus hoituu behringerin mittamikillä ja tietokoneella ,mutta pitäisi löytää mielummin jokin kasettinauhuri jotta voisi hieman rennommalla otteella taiteilla, varsinkin kun viime tuotokset menivät pilalle pc:n aiheuttamien naksutusten vuoksi....

^ Vastaa Lainaa


traumacoma

#8 kirjoitettu 10.01.2004 23:39

tässähän kokee olonsa semmoseks et pitäs pitää turpansa kiinni mutta kerrompa omat systeemini ettei joku tätä lukeva taavi tavallinen ajattele että pitäs olla joku greisi pelle peloton jos noisea alkaa vääntää.

mulla on tapana nauhottaa erilaisia ääniä kannettavalla nauhurilla josta sitten äänitän mikin kautta tietokoneelle ne staffit. sanomattakin selvää on että äänen laatu on hyvinkin "rapea" ja edustaa matalaa laatua.mikrofonina toimii joku 10 eban anttilatapaus joka sopiikin hyvin tommoseen tarkoitukseen.
Rikasta äänimaailmaa mä kerään ulkoota tai sitten tuotan sitä itse. paukkaan rautaa, kidutan kodinkoneita (ehkä mielenkiintoisin lopputulos oli päällä olevan sähköhammasharjan raaputtaminen reiìtettyyn metalliin, yksinkertasta mutta mielenkiintoista,juupajuu) mutten riko mitään (kun ei o varaa hajottaa muuta kuin oman päänsä).

sitten kun mulla on materiaalia koneella niin mä käynnistän Ääninauhurin ja pusken sen läpi erilaiset lähdeäänet ja voila.

mä en koskaan pohdi etukäteen että minkätyyppistä noisee tekisin.lopputulos kuitenkin on rupista meininkiä. rajoituksia tuo koneen tehot, esim biisien pituudet ei ollu kovin pitkiä alussa kun en osannu kikkailla koneen kanssa.sittemmin saanu aikaseks 25 minuuttista matksuu mutta laitteisto pakottaa siitä aika yksinkertasta huminaa.
jos se kuulostaa rauhalliselta niin sitten se on saatanan unitaloa, aggressiivinen menee konemessiaan piikkiin.simple as phuck


kaikki mitä on tuotettu löytyy mikseristä paitsi saatanan unitalon kaksi 20/24 minsan biisiä mitkä poistatin tilasyistä ja mun eka konemessiasbiisini joka oli kammo..:/ lisäksi on ollut kaksi muuta konemessiasrallia jotka poistin kun niissä ei ollu mittää järkeä (muidenkaan mielestä).

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#9 kirjoitettu 11.01.2004 23:50

Haava kirjoitti:
4. Hombren paljon käyttämä laitteiden hajoittaminen on ollut käytössä mikeissä ja kajareissa. Tosin olen tehnyt tämän äärimmäisellä huolellisuudella ja suurta huolellisuutta käyttäen. Pistellyt nuppineuloilla ja tutkinut miten se alkaa vaikuttaa... Repinyt ja polttanut jne...


Johtojen polttaminen on huisin megakivaa! Pistin kerran stendarilla lämpöä johtoon joka johdatti parhaillaan tekeillä olevan noisen kasettidekkiin. Ensin huoneessa alkoi haista palanut kumitiiviste, sitten ääneen alkoi tulla mukavaa kakkaisuutta joka voimistuu vähä vähältä ja lopulta jäi paksuun huminaan joka tulee olemaan hieno lopetus jollekin tulevalle kappaleelle.

U kirjoitti:
pää tyhjäks tai sekasin, ja annat vain palaa. noise on vain mielikuvituksesta, uskalluksesta kiinni. rakenna itse härvelis tai duunaa softalla, kaikki sitä osaa tehdä ja niin se pitääkin olla.


Pää minulla on tyhjänä ja melkoisen sekaisin aina noisea tehdessä, ei välttämättä (harvemmin) päihteistä, vaan pelkästä äänen vaikutuksesta. Oi sitä tunnetta! En kyllä ole kanssasi samaa mieltä siitä, että kaikki osaavat tehdä noisea... tai yhtä lailla samaa mieltä kun sanoisit, että kuka tahansa osaa soittaa free jazzia. Harjaantumattomaan korvaan kaikki noise voi kuulostaa samalta, mutta kun vähänkin enemmän kuuntelee, alkaa huomata, että tekijöissä on todellakin eroa, ja että hyvän noisen tekeminen on yhtä vaikeaa kuin minkä tahansa muun hyvän musiikin.

traumacoma kirjoitti:
rajoituksia tuo koneen tehot, esim biisien pituudet ei ollu kovin pitkiä alussa kun en osannu kikkailla koneen kanssa.sittemmin saanu aikaseks 25 minuuttista matksuu mutta laitteisto pakottaa siitä aika yksinkertasta huminaa.


Sama ongelma minulla. Koneeni on megalomaanisen surkea ja on lannistanut luomisprosessejani lukuisasti. Tavoitteenani oli tässä hiljan luoda about puoli tuntinen noise-eepos, mutta homma kaatui prossutehojen olemattomuuteen. Hizi vie!

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#10 kirjoitettu 14.01.2004 16:48

U kirjoitti:
heh, oikeassa olet, hombre muerto! harjaantumattomnan korvaan kaikki noise kuulostaa samalta. mutta en silti vertaisi noisen tekemistä free jazziin, noise vaatii "musiikillisesti" vähemmän kuin jazz. mut tarkoitin että noisea osaa tehdä kuka vaan, kuka vaan osaa särkeä ääntä, tuhota, leikellä, liimailla, kikkailla ja sitten väittää sitä taiteelliseksi noisekollaasiksi jostain hienoista maailmoista blaa blaa, ja joka on vieläpä kuunneltavaa, mut ei välttämättä nautittavaa

tarkoitan, että ero onkin siinä että hyvää noisea, jossa olisi jotain mieltä, ideaa, kuten musiikissa yleensä tulisi olla, ainakin jollain tasolla, niin sellaisia noise-artisteja ei olekaan niin paljon. noise on vaativa laji, mutta ei mielestäni verrattavissa sentään jazziin. kunnioitan kovasti noise-artisteja, mutta noisen tekotavan helppoudesta johtuen on liikaa "kakkaa" liikkeellä, kuten kaikissa genreissä, mutta noisessa ja experimentaalissa muita enemmän. toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan?


Ymmärrän pointtisi, ja olen pääosin samaa mieltä. Uskon kuitenkin, että noise-genressä on näitä tekotaiteilijoita ja aidan matalimmasta kohdasta ylittäjä pikemminkin siksi, että suurin osa ihmisistä ei erota mikä noise tulee pedaaliketjun ja kotitekoisten kontakti mikkien kautta ja mikä tv:n virityskuvasta. Jos MTV olisi pullollaan noisea ja NRJ:n tehopyörityksessä olisi Anal Spermshittiä, suurelle yleisölle olisi (mielipide-erot unohtaen) selvä, mitä on hyvä noise ja mikä sitä ei ole. Aivan kuin nykyään on tilanne vaikka R 'n B:n kohdalla.

Sana "musiikillinen" on sinäänsä hankala, sillä se tulee sanasta musiikki, jonka määritelmä on minulla ainakin hakusessa. Jos tarkoittaa tätä "tavallista", nuotteihin ja perinteisiin soittimiin perustuvaa musiikkia, jazz vaatii todella musiikillisesti enemmän. Tämä nyt ei ollut viestisi pointti, mutta pitipähän kirjoittaa. Jos taas puhutaan lahjoista (musiikillisista?), väitän, että jazz-muusikko ja noisen tekijä tarvitsevat niitä molemmat. Kyse on vain eri lahjoista, kuin kirjailijalla ja hävittäjälentäjällä. Usein toki musiikillinen lahjakkuus avittaa noisen tekemisessä, mutta ei ole kuitenkaan sama asia.

Hmm... Johan oli urakka saada pointti esiin, toivottavasti onnistuin edes jotenkuten.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 14.01.2004 17:40

puhdasta noisea en tee (rehellisesti sanottuna en jaksa tehdä) koska minua kiinnostaa enemmän eri genrejen vapaa yhdistely. noise-elementit ovat silti tulleet jäädäkseen, rujoudessa ja oudoissa äänissä on oma kauneutensa. mutta asiaan.

1. soundi
2. filtteriä
3. säröä
4. lisämausteet

ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu yleensä oikeanlaisen äänen valmistaminen, useimmiten ihan normaalin synteesin keinoin. vinyylisamplaukset olen myös todennut hyväksi pohjamateriaaliksi omaa tuotantoani ajatellen.

vaihe kaksi sisältää tosiaan filtteröinnin. opcoden fusion filterillä ja muutamalla hieman spesifisemmällä äänen hajoittamiseen tarkoitetulla filtterillä saa yleensä äänestä ne vähemmän esteettiset puolet esiin ja tämä tietty määrittelee suurilta osin äänen tekstuurien laadun, tai intensiteetin, miten sitä nyt haluaa kuvailla.

säröä tuskin tarvitsee sen kummemmin selitellä, vanha kunnon clippaus on yksi suosikeistani. säröttämiseen käytän lähes aina noita raskaammanpuoleisia kitarasäröemulaattoreita, niistä vain lähtee niin uskomattoman rujoa soundia oikeilla asetuksilla. soundforgen perusplugeihin kuuluva särö on myös yllättävän munakas ja sillä on tullut duunailtua erinnäisiä kivoja äänimaailmoja.

^ Vastaa Lainaa


traumacoma

#12 kirjoitettu 18.01.2004 21:08

käytän lähinnä maalaisjärkeä, kuten me kaikki.
mitä yleisesti tulee näihin asioihin niin vähän pakostikin joutuu tekee lo-tech noisee eikä asialla sinällään ole merkitystä kun pääasiallinen kuulijakunta olen minä.
seuraavaksi alan tuottamaan (jätkän)humppaa

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 19.01.2004 03:17

Keksin tässä kivan kikan säätää säröä uutta biisiä tehdessänii. 60-luvun magnetofonissani saa säröistä aivan uusi ulottuvuuksia, kun sitä kelaa kiusaa vähän magneetilla. Sama toimii tietysti C-kasetillekkin, mutta enpä sitten tiedä saako sillä käytännössä tuonllaista säröefektiä noin aikaseksi. Sen magneetin kanssa kannattaa olla varovainen, jos ei nyt halua aivan sitä nauhaa tyhjentää (mikä käy kyllä helposti)... Parhaan tuloksen sain kun pitelin sitä magneettia sopivan kaukana siitä kelasta ja odottelin hetken.. Oikean kohdan ja ajan säätäminen riippuu tietysti paljon nauhasta ja magneetista, mutta säätämällä tuokin optimaalinen kohta löytyi. Hyvän analogipamahdus efektin sain aikaisiksi kun liikuttin magnetisoitua ruuvaria osan nauhasta päällä. Aina siinä kohtaa nauhaa, missä ruuvari oli käynyt seurasi reippaat pakahdukset ja omituinen säröisa vongahdus siinä biisissä. Kivaa. Tämä kikka ei tosin taida toimia yhtähyvin c-kaseteilla, koska niiden nauha on niin pieni, että magneettisuutta ei saa kohdistettua tarpeeksi tarkasti.

Magneetilla säädellyn särön voi helposti kuulla "Paholaisen parjattu piano"-Biisissäni, jossa olen vain vähän lisännyt ja muuntanut sitä säröä kevyesti magneetilla huitomalla. Hmm... Vasta seitsemäs yritys onnistui hyvin, joten varautukaa kokeilemaan tätä kikkaa monta kertaa, että se todella onnituisi toivotulla tavalla.

^ Vastaa Lainaa


sakke-makke

#14 kirjoitettu 19.01.2004 06:22

vähän on tuota noisea ja härömpää materiaalia muutoinkin tullut tehtyä, mutta onhan noita perusjippoja aina jotain..

avaan mielelläni sekvensseriohjelmaani/sampleriini rar-zip-tai ihan tavallisia tekstitiedostoja ja niistä irtoaa mielenkiintoisia rutinoita. sitten vain pilkkomaan niitä, tai sitten soittamaan ihan sellaisenaan, loopaten jostain kohtaa,että löytäisi jonkinnäköistä tahtia siihen rutinaan, jota parhaimmillaan juuri rar-tiedostosta lähtee.

toinen minulle vakioksi muodostunut jippo jännittävämpien musisointielämysten aikaansaamiseksi on ollut lyödä sekvensseriohjelmani bpm-lukemat aivan överiksi. viimeksi tein khc-projektiini noisenrutkutusta asettamalla temmon kolmeen ja bpm:än viiteen sataan. Siinä ei sitten paljoa taitoa tarvitakaan, kun nakkaat yhden rar-rutinan sinne, toisen tänne, ja pistät samaa rullaamaan esim. 16patternia, niin kummasti sieltä alkaa sitten jonkinnäköistä runkoa biisille syntymään ihan huomaamattaan. Sitten vain särö-namiskoihin käsiksi ja ruuvailemaan ja vääntelemään kaikkia mahdollisia potikoita.

helppoa, mukavaa ja ennenkaikkea rentouttavaa poiketa perinteisistä biisintekometodeista ja häslätä rutinoiden kanssa. se jos mikä on ajatusten nollaamista. ah.

^ Vastaa Lainaa


Demotion
430 viestiä

#15 kirjoitettu 19.01.2004 08:09

Yhtään puhdasta noisebiisiä en ole luonut, sen sijaan kylläkin jonkin verran kokeiluja tämän tyyppisillä äänillä ja elementeillä biiseissä.
Eli tässä tulee sitten joitakin suosikkimetodeja ja hyväksi havaittuja jippoja.


Instrumentit/source-äänet

1. Samplet

Kunnolla venytetty ja ampattu kitarasample tuottaa yleensä hyvin mielenkiintoisia ja orgaanisia rutinoita. Pitchatkaa ihan reilusti muutama oktaavi alaspäin ja pitäis kadota kaikki ylimääräinen sointi äänestä.

2. Synat

Ihan tavallinen syntetisoitu äänikin usein riittää oikein filtteroituna tuomaan ihan kivasti voimaa peliin. Etuna tässä erilaisille ambienssinauhoitukselle, on yleensä synaäänen luontainen "vahvuus" ja selkeys, mikä kuuluu myös siitä tehdyssä noisessa.

3. Nokkahuilu!

Tämä on oikeasti ihan kuningasvehje mihin tahansa. Ala-asteelta tuttu piinakeppi pitää sellaista soundia, että oksat pois. Vinkkeinä todettakoon, että kunnon soundiin päästään hyvillä keuhkoilla, pudottamalla instrumentti korkealta kovaan lattiapintaan, sekä ruuvaamalla siinä muovisessa versiossa se suukappale erilleen ja puhaltamalla siihen. Sitten tarvitaankin vain ihan vitusti säröä.
Mahdollisuudet ovat rajattomia, hieno instrumentti.


Efektit/laitteet

1. Degraderit/lofi plugit

Nämä on nyt vaan sellaisia hauskoja (yleensä ilmaisia) VST-plugeja, jotka muuttaa soundin tarvittaessa 2-bittiseksi ja raiskaa sampleraten täysin. Asetuksista riippuen voi käyttää pikkurätinään tai täydelliseen neliöaaltotuhoon.
Käyttövinkkiniä todettakoon, että pieni korkeiden taajuuksien eqtus toimii hyvin.

2. Bugiset reverbit yms. sälät

Nämä on kivoja, ottakaa mikä vaan efekti ja koettakaa rääkätä sitä, kunnes softan rajat tulevat vastaan ja se alkaa tehdä jotain, mitä sen ei pitäisi.
Reverbeillä olen itse saanut aikaan mukavaa pauketta ja naksuntaa ohjelmoimalla liian nopeita filtterisäätöjä yms.
Lisäksi puhtaan äänen kanssa työskennellessä kannattaa kokeilla dry:n eli alkuperäisen signaalin osuuden kääntämistä nollille.
Tiettyjä flangereitakin pystyy käyttämään säröinä tarpeeksi tylyillä asetuksilla.
Kokeilkaa!

3. Softakompressointi

Tämä on yleensä johtanut softan kaatumiseen siinä vaiheessa kun homma on ruvennut olemaan oikeasti hauskaa, mutta hauskoja efektejä pystyy luomaan myös (etenkin huonoja sellaisia) kompressoreita käyttämällä.
Idea on jälleen sama: käytetään hyväksi softan asettamia rajoituksia ja koetetaan repiä siitä uusia ääniä.
Tässäkin taas pitää vaan kokeilla, yleensä naurettavat ääriarvot tuottavat parhaat tulokset. Tässä kuten muussakin softasäädössä kiva puoli on se, ettei mitään oikeasti tuhoudu (sitä kun ei välttämättä halua jyrätä hardwareaan aivan paloiksi).


Semmoisia tuli mieleen näin alkuun.

^ Vastaa Lainaa


Jumala
396 viestiä

#16 kirjoitettu 19.01.2004 08:40

Virusta säätelin ja äänitin livenä namiskoiden vääntelyä. Lisäilin samplen, jossa rapistelen jotain pahvilootaa. Voila! ja biisihän on tuo Hkölölh! -mikälie.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 19.01.2004 09:33

Ajattelin kysyä, että onko monilla kokemusta omien laitteiden kasaamisesta? Nettihän on pullollaan vaikka minkä sortin kytkentäkaaviota ja ajattelin alkaa hyödyntämään niitä noisen teossa. Eli kokemuksia, vinkkejä, kytkentäkaavioita? Elektroniikkaa on tullut nuorempana harrasteltua jonkin verran, eli peruskäsitteet ovat hanskassa ja kolvikin pysyy kädessä.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#18 kirjoitettu 19.01.2004 11:04

Demotion kirjoitti:
3. Nokkahuilu!

Vinkkeinä todettakoon, että kunnon soundiin päästään hyvillä keuhkoilla, pudottamalla instrumentti korkealta kovaan lattiapintaan, sekä ruuvaamalla siinä muovisessa versiossa se suukappale erilleen ja puhaltamalla siihen.


Jees... Kyllähän siitä suukappaleesta ääntä lähtee, mutta onkos kukaan muu onnistunut "soittamaan" sitä toista osaa ilman sitä suukappaletta?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 19.01.2004 16:23

Veneficus kirjoitti:
Ajattelin kysyä, että onko monilla kokemusta omien laitteiden kasaamisesta? Nettihän on pullollaan vaikka minkä sortin kytkentäkaaviota ja ajattelin alkaa hyödyntämään niitä noisen teossa. Eli kokemuksia, vinkkejä, kytkentäkaavioita? Elektroniikkaa on tullut nuorempana harrasteltua jonkin verran, eli peruskäsitteet ovat hanskassa ja kolvikin pysyy kädessä.


Itse olen jo pitkään pohtinut sellaista "lo-fi" laatikon kolvaamista. Lähinnä ajattelin siihen jonkun erittäin nopean S&H:n äänen + joku epälineaarinen ringmodulaattori, joka kertoisi äänen itselään... Näitä molempia voisi sitten miksata mukaan... Pitäisi vaan saada joku suunnittelemaan kyseinen piiri... Itse en oikein sitä osaa tehdä...

^ Vastaa Lainaa


kudusai

#20 kirjoitettu 19.01.2004 16:38

conaysto kirjoitti:

avaan mielelläni sekvensseriohjelmaani/sampleriini rar-zip-tai ihan tavallisia tekstitiedostoja ja niistä irtoaa mielenkiintoisia rutinoita. sitten vain pilkkomaan niitä, tai sitten soittamaan ihan sellaisenaan, loopaten jostain kohtaa,että löytäisi jonkinnäköistä tahtia siihen rutinaan, jota parhaimmillaan juuri rar-tiedostosta lähtee.



Tuota on tullut käytettyä. Suurin osa noisebiisieni äänistä on lähtöisin tiedostoista. Itse olen löytänyt hyviä ääniä avaamalla Macromedia Directorin työtiedostoja Goldwavella. Mitään en ole ikinä soittanut sellaisenaan, vaan copy/paste on ollut käytössä ja kaikenlaiset äänenmuokkaukset eri ohjelmilla.

On myös tullut nauhoiteltua kaikenlaista esim. modeemilla soittoa ja kännykän aiheuttamia häiriöääniä. TV:n kaukosäätimen laittaminen kitaran mikkien lähelle saa aikaan mukavaa rätinää.

Katsoiko mukaan muuten eilenä sitä ruotsalaista kokkiohjelmaa (on muista nimeä) missä jotkut tyypit soittivat kaupassa kasviksia/hedelmiä, joiden läpi johdettiin sähköä (tai jotain). Niistä lähti kaikenlaista mukavaa ääntä, surinaa, rätinää ja pulputusta. Laitteet näyttivät sen verran yksinkertaisilta, että saattaisin jopa osata itse rakentaa sellaisia.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#21 kirjoitettu 19.01.2004 16:59

Haava kirjoitti:
joku epälineaarinen ringmodulaattori, joka kertoisi äänen itselään...


No äänen kertominen itsellään (eli juuri ring modulointi itsellään) tuottaa signaalin joka on aika lähellä kokoaaltotasasuuntausta. Aika moni kitaralle tarkoitetuista oktaavereista (tai siis niiistä oktaavi ylös tyylisistä fuzzesta, oktaviat syn muut) tekee juuri tuon kokoaalto tasasuuntauksen. Tuolla mun gabber projektissa on yksi biisi (Bi f??? mix) joka on "tehty" yhden transistorin piirillä joka tekee suunnilleen sen kokaaltotasasuuntuksen.

Hmmm... Pitäs varmaan muistella vähän millanen se kytkentä oli. Yritin tehdä kitaralle yhden transistorin oktaaveria, mutta se ei oikein onnistunut. Jätin silloin homman sikseen, mutta itseasiassa kahdella transistorilla tuosta voisi tulla ihan toimiva... Ehkä.

Voishan sitä tietysti kokeilla jotain ring modulaattori IC:tä... Sellaisiakin on mutta en tiedä millainen on saatavuus.

S&H jutut onkin sitten jo monimutkaisempia kai. Meinasitko siis ihan suoraan sitä signaalia "pätkiä" sillä S&H:lla vai ottaa jollekkin filtterille kontrollisignaalin sillä (syntsatyyliin)?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 19.01.2004 17:17

Elektrojänis kirjoitti:

No äänen kertominen itsellään (eli juuri ring modulointi itsellään) tuottaa signaalin joka on aika lähellä kokoaaltotasasuuntausta.


Joo mutta eikös tuossa itsellään ketomisessa dynamiikka rajusti lisäänny. Tasasuuntauksessa ei. Sitä ylidynaamista singaalia olisi sitten kiva yliajaa.

S&H jutut onkin sitten jo monimutkaisempia kai. Meinasitko siis ihan suoraan sitä signaalia "pätkiä" sillä S&H:lla vai ottaa jollekkin filtterille kontrollisignaalin sillä (syntsatyyliin)?


Jooh... sitä singenaalia suoraan ja jotain noisea siihen S&H:n kontolliin.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#23 kirjoitettu 19.01.2004 17:39

Haava kirjoitti:
Joo mutta eikös tuossa itsellään ketomisessa dynamiikka rajusti lisäänny. Tasasuuntauksessa ei. Sitä ylidynaamista singaalia olisi sitten kiva yliajaa.


Totta... Ajattalin vaan ihan tasaisen siniaallon tms. kannalta.

Hmmm... AD633 voisi olla kiva piiri jos sellaisia jostain saisi: http://www.analog.com/...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 19.01.2004 17:43

Elektrojänis kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Joo mutta eikös tuossa itsellään ketomisessa dynamiikka rajusti lisäänny. Tasasuuntauksessa ei. Sitä ylidynaamista singaalia olisi sitten kiva yliajaa.


Totta... Ajattalin vaan ihan tasaisen siniaallon tms. kannalta.


Jooh... Tuo siniaalto on aika erikoistapaus.

Hmmm... AD633 voisi olla kiva piiri jos sellaisia jostain saisi: http://www.analog.com/...


Niin... Ajattelin, että kun kyseessä on lo-fi laatikko, niin ei sen kertolaskun tarvitse olla lähestulkoonkaan oikeanlainen... Riittää kun se on vähän sinnepäin, joka saattaisi helpottaa suunnittelua reippahasti.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#25 kirjoitettu 20.01.2004 10:45

Haava kirjoitti:
Jooh... Tuo siniaalto on aika erikoistapaus.


Kuten aina.

Niin... Ajattelin, että kun kyseessä on lo-fi laatikko, niin ei sen kertolaskun tarvitse olla lähestulkoonkaan oikeanlainen... Riittää kun se on vähän sinnepäin, joka saattaisi helpottaa suunnittelua reippahasti.


Siksi lähinnä tuota AD633-piiriä ajattelin kun ainakin sen datalehden mukaan siitä olisi tuo ring modulaattori äärimmäisen helppoa toteuttaa. Saatavuus tosin vaikuttaa heikolta joten sen joutuu varmaan unohtamaan.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#26 kirjoitettu 20.01.2004 12:28

ärr kirjoitti:
eihän tuohon tarviis kuin muutaman vastuksen ja +-15v käyttöjännitteen


Jep... Vanhempi malli AD533 kelpaisi myös mutta saatavuus on samaa luokkaa. Sitten myös LM1496/LM1596 olis kanssa helppoja mutta niitäkään ei ainakaan muutaman liikkeen nettiluetteloissa näkynyt.

Elektrojänis muokkasi viestiä 12:41 20.01.2004

Hmmm... RS:n luettelosta löytyi AD633. Yleiselektroniikka on niiden yhteistyökumppani joten sieltä voisi ehkä kysellä. Hinta on vaan aika suolainen 13¤/kpl. Ring mogulaattori olis kyl kiva.

Taitais olla taas aika unbornata itteni... Sen verran aiheen vierestä tää menee.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#27 kirjoitettu 20.01.2004 23:52

Olen aina ollut megaultra-kädetön kaikessa elektronisessa puuhastelussa, mutta omien laitteiden teko kiehtoo silti. Suunnitteilla on koneenvärkkäysprojekti erään kaverini kanssa (matemaattinen ihmelapsi ja tietää kaikista elektrohärveleistä kaiken ja uskoo jumalaankin!) jossa hän olisi toteuttaja ja minä huurupäinen visionääri. On jo mietinnässä jos minkälaista härveliä, vielä kyllä puuttuu rahoituskin...

Tulee muuten useampi tippa housuihin kuntämänkaverin kotikutoisten laitteiden listaa tarkastelee...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#28 kirjoitettu 21.01.2004 03:38

Hombre Muerto kirjoitti:

Tulee muuten useampi tippa housuihin kuntämänkaverin kotikutoisten laitteiden listaa tarkastelee...


Tätyy kyllä aina hehkuttaa tuota Circuit Bending touhua. Erittäin asiallinen taiteenlaji.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#29 kirjoitettu 21.01.2004 20:08

Haava kirjoitti:
Tätyy kyllä aina hehkuttaa tuota Circuit Bending touhua. Erittäin asiallinen taiteenlaji.


Luin muutaman aihetta käsittelevän sivuston läpi ja pakko myöntää että vaikutti äärimmäisen mielenkiintoiselta. Minulla on kotonani eräs lelukeyboard joka päästää ainoastaan ärsyttäviä preset-piipityksiä eikä ole edes vireessä. Yleensä säästän kaikki vähänkään ääntä päästävät laitteeni ja keksin jonkin tavan käyttää niitä hyödyksi, mutta kyseinen verme on sellainen väliinputoaja laadun ja (hyvän)paskan välissä että siihen taidan kokeilla Circuit Bendingiä. Kerron sitten mitä sain aikaiseksi, jos mitään ylipäätään.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#30 kirjoitettu 21.01.2004 20:34

Haava kirjoitti:
Tätyy kyllä aina hehkuttaa tuota Circuit Bending touhua. Erittäin asiallinen taiteenlaji.


Niin joo... Tässä yhteydessä varmaan pitää mainita Reed Ghazala joka lienee lähes tulkoon tuon circuit bendingin isä... Tai ainakin vissiin kuuluisimpia bendaajia. Villejä härpäköitä silläkin.

Sivut: www.anti-theory.com

Tuossa circuit bendinggissähän on se hauska puoli, että ei ole oikeastaan tarkoituskaan, että tietää kovin tarkasti mitä tekee.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#31 kirjoitettu 21.01.2004 22:25

Elektrojänis kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Tätyy kyllä aina hehkuttaa tuota Circuit Bending touhua. Erittäin asiallinen taiteenlaji.


Niin joo... Tässä yhteydessä varmaan pitää mainita Reed Ghazala joka lienee lähes tulkoon tuon circuit bendingin isä... Tai ainakin vissiin kuuluisimpia bendaajia. Villejä härpäköitä silläkin.


Juu.. Olen noitakin lueskellut joskus aikoinaan...

Tuossa circuit bendinggissähän on se hauska puoli, että ei ole oikeastaan tarkoituskaan, että tietää kovin tarkasti mitä tekee.


Tyhjällä mielellä pitää aina lähteä tuota bendausta tekemään... Sitten vain kokeilla ja kokeilla. Onhan elektroniikkataisoista hyötyä, mutta oikealla asenteella ei tarvitse kovinkaan plajon elektroniikkaakaan taitaa.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#32 kirjoitettu 21.01.2004 23:42

Tourette kirjoitti:
ainakin siinä pokemon-nalle-soittimessa pitäisi olla controllerit after touchille.


Lainaus Raamatusta: "Mikään lause missä on sanat ' pokemon-nalle-soitin' ei tule otettaman todesta missään tapauksessa, vittu!"

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#33 kirjoitettu 25.01.2004 15:10

Kymmenen pojoa ja Yamatsuka Eye-merkki päälle hyvästä aiheesta, Hombre.

Mielenkiinnolla lukee kyllä. Eiköhän se ole niin että koska kyse on jokaisella omista inspiraatioista, ei tietenkään ole yhtä ja ainoata oikeaa tekniikkaa hurinan, melun ja kaiken noisen vääntöön. Taltiointi nauhoille yms auttaa paljon, mikäli ei 'puhtaan' softatekoista tulosta halua saada. Vaihtoehtoja on monia.

Sen kummemmin ei mielestäni kannata tarjota kuitenkaan liikaa mielikuvaa (musiikista), miten siihen tulisi suhtautua, olipa se mitä tahansa. Kokemus on aina kuitenkin subjektiivinen ja pahaiten (noisessakin) saa kiksit mielestäni antamasta mitään ennakko-osviittaa. Jopa Merzbowkin sortuu mielestäni "Music for Bondage Performancella" siihen (vars. jos itse silloin soittaisi jotain muuta, dah).

Muistuu mieleen kun nappulana tein koomisia kasetteja nauhoittamalla ultrapitkiä sessioita pelkkää radion taajuussuhinaa, vaihtamalla asemaa puoliksikuuluvien asemien välillä ja nauhoittaen radio- ja phonokytkimet pohjassa alkeellisia indu/puhe-sessioita. Nappista, uutisia ja Vivaldia päällekkäin. Kaverit ihmetteli touhua. Heh.

Koneella käytin ääninauhuria ennen kuin sain ekan softan jolla alkoi vääntämään. Kone olikin täynnä pelkkää melusamplea "korina 1:stä", "korina kymppiin" ja "ufo 1:stä", "viiteentoista" jne. Niistä on enään about 10% jäljellä ja kuinka ollakkaan, kun projektistani piti tulla aluksi pelkkää totaalista noiseteurastusta, softa korruptoi. No mutta, kuten ennenkin tullut sanottua, on sympatiani ollut juuri tuon luovemman äänen itsekehittelyn puolella aina. Jo pelkästään tämä aihe kiinnostavuudellaan antaa osviittaa siitä miten jännää se voi olla.

Shah

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#34 kirjoitettu 25.01.2004 20:30

Shah kirjoitti:
Kymmenen pojoa ja Yamatsuka Eye-merkki päälle hyvästä aiheesta, Hombre.


Kiitos paljon, pistän Yamazuka-merkin rintapieleen ja menen pelottelemaan koktailjazz-äijiä alan kuppiloihin!

Shah kirjoitti:
Sen kummemmin ei mielestäni kannata tarjota kuitenkaan liikaa mielikuvaa (musiikista), miten siihen tulisi suhtautua, olipa se mitä tahansa. Kokemus on aina kuitenkin subjektiivinen ja pahaiten (noisessakin) saa kiksit mielestäni antamasta mitään ennakko-osviittaa. Jopa Merzbowkin sortuu mielestäni "Music for Bondage Performancella" siihen (vars. jos itse silloin soittaisi jotain muuta, dah).


Tässä on mielestäni kaksi linjaa. Toiset noise-artistit pitävät ulkomusiikilliset linjauksensa minimalistisina: eivät nimeä kappaleitaan, käyttävät askeettista kansitaidetta, pitävät ajatuksensa musiikistaan muutenkin hämärän peitossa. Kuten mainitsitkin, tämä jättää musiikin tulkinnan täysin kuuntelijan harteille, mikä on kyllä hedelmällinen lähtökohta jos minkälaisille visioille. Toiset taas tahtovat viestiä kappaleen tunnelmia myös näiden ulkomusiikillisten asioiden kautta. Itse kallistun tähän jälkimmäiseen ehkä enemmän, sillä noise antaa rajattomat mahdollisuudet teemojen kehittelemiseen ynnä muuhun mukavaan; se on aina yhtä juhlavaa keksiä joku lapsellinen pissa-kakka nimi uudelle viisulle! Lisäksi näin voi tuoda esiin tunteita, joita itsellä on mielessä liikkunut kappaleen tekovaiheessa. Ja vaikka minkä stoorin musiikilleen kehittäisi, jokainen luo siitä omat mielleyhtymänsä joka tapauksessa, eli kuulija voi joko tarttua antamaani ajatukseen tai jättää se huomioimatta. Toivottavasti joku ottaa tuosta selkoa, heh...

Shah kirjoitti:
Muistuu mieleen kun nappulana tein koomisia kasetteja nauhoittamalla ultrapitkiä sessioita pelkkää radion taajuussuhinaa, vaihtamalla asemaa puoliksikuuluvien asemien välillä ja nauhoittaen radio- ja phonokytkimet pohjassa alkeellisia indu/puhe-sessioita. Nappista, uutisia ja Vivaldia päällekkäin. Kaverit ihmetteli touhua. Heh.

Koneella käytin ääninauhuria ennen kuin sain ekan softan jolla alkoi vääntämään. Kone olikin täynnä pelkkää melusamplea "korina 1:stä", "korina kymppiin" ja "ufo 1:stä", "viiteentoista" jne. Niistä on enään about 10% jäljellä ja kuinka ollakkaan, kun projektistani piti tulla aluksi pelkkää totaalista noiseteurastusta, softa korruptoi. No mutta, kuten ennenkin tullut sanottua, on sympatiani ollut juuri tuon luovemman äänen itsekehittelyn puolella aina. Jo pelkästään tämä aihe kiinnostavuudellaan antaa osviittaa siitä miten jännää se voi olla.

Shah


Juma! Pistän indie cd-r labelin pystyyn ja julkaisen nuo vielä joskus!

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#35 kirjoitettu 26.01.2004 13:33

Hombre Muerto kirjoitti:

Kiitos paljon, pistän Yamazuka-merkin rintapieleen ja menen pelottelemaan koktailjazz-äijiä alan kuppiloihin!


Jazz snob eat shit, Trash jazz assassin, New Jersey scum swamp... Mites se Alaston Kaupunki sanoikaan... Haa, hovikelpoisen dixiemiehen painajainen.


Tässä on mielestäni kaksi linjaa. Toiset noise-artistit pitävät ulkomusiikilliset linjauksensa minimalistisina: ...
Toiset taas tahtovat viestiä kappaleen tunnelmia myös näiden ulkomusiikillisten asioiden kautta. Itse kallistun tähän jälkimmäiseen ehkä enemmän, sillä noise antaa rajattomat mahdollisuudet teemojen kehittelemiseen ynnä muuhun mukavaan; se on aina yhtä juhlavaa keksiä joku lapsellinen pissa-kakka nimi uudelle viisulle! Lisäksi näin voi tuoda esiin tunteita, joita itsellä on mielessä liikkunut kappaleen tekovaiheessa. Ja vaikka minkä stoorin musiikilleen kehittäisi, jokainen luo siitä omat mielleyhtymänsä joka tapauksessa, eli kuulija voi joko tarttua antamaani ajatukseen tai jättää se huomioimatta. Toivottavasti joku ottaa tuosta selkoa, heh...


Aivan. Ei mielestäni sulla, tai kovin monilla muillakaan (täällä) ole mitenkään liikaa esitetty miten biiseihin täytyisi valmistautua tms. Ehkä jotakuta lukuunottamatta. Kallistuisin itsekin varmaan siihen jälkimmäiseen esitystapaan. Eipä siinä, vaikkei omassa prokkiksessani olekaan (vielä) varsinaisia äärimmäisiä noisejuttuja juuri lainkaan, olen ottanut siihen, itse asiassa hyvin orjallisesti, noudattamani teeman. No, siitä ei kukaan muu varmaan saa enempää kiinni, kuin mitä biisin nimet mieleen sattuu tuomaan. Eikä väliksikään.

Ensiksi mainitsemasi minimalistinen esitystapa, tietynlainen sitoutumaton "logottomuus", on perin kiintoisa ryhmä artisteissa. Vielä kun siihen lasketaan päälle se, että "d.i.y." (do it yourself) distrot & pikkulafkat ovat usein se taho jotka myyvät heidän levyjään, usein (tosin koko noisegenren levyjä ei paljoa muulla tavoin saa hankittua). Tottakai se rajaa kuuntelijakunnan pienemmäksi ja normaalisti vain niille alueille ja tahoille, jotka tietävät ne kyseiset postimyyntiyritykset/distrot, jotka niiden artistien levyjä/kassuja myyvät. Mutta niin on noisen kuuntelijakuntakin hyvin rajattu. Jos hyvää haluaa etsiä, niin kannattaa todella metsästää. Tietysti Merzbow nyt onkin poikkeus jo tunnettavuutensakin takia.
Hyvä esimerkki on belgialainen "War project" -nimellä kulkeva noiseartisti. Hmm.. Entinen muijakaverini maailmaa reissatessaan tutustui tyyppiin sattumalta ja sai kaverilta kyseisen kassun (palkaksi? ). Mutta kuulostaa ihan perkeleen hyvältä. Kassu on mulla nyt..

Shah

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#36 kirjoitettu 26.01.2004 23:01

Shah kirjoitti:
Ensiksi mainitsemasi minimalistinen esitystapa, tietynlainen sitoutumaton "logottomuus", on perin kiintoisa ryhmä artisteissa. Vielä kun siihen lasketaan päälle se, että "d.i.y." (do it yourself) distrot & pikkulafkat ovat usein se taho jotka myyvät heidän levyjään, usein (tosin koko noisegenren levyjä ei paljoa muulla tavoin saa hankittua). Tottakai se rajaa kuuntelijakunnan pienemmäksi ja normaalisti vain niille alueille ja tahoille, jotka tietävät ne kyseiset postimyyntiyritykset/distrot, jotka niiden artistien levyjä/kassuja myyvät. Mutta niin on noisen kuuntelijakuntakin hyvin rajattu. Jos hyvää haluaa etsiä, niin kannattaa todella metsästää. Tietysti Merzbow nyt onkin poikkeus jo tunnettavuutensakin takia.


Maailma on pullollaan mahtavaa (epä)musiikkia! Jos aika/raha riittäisi pistäisin distro/levy-lafkan pystyyn välittömästi... Ajan myötä kontaktit ja "asiantuntemus" on karttunut sellaiseksi, että mielellään heittäytyisi puuhaan täysillä. Noh, ehkä kirjoitusten jälkeen sitten... Huoh...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#37 kirjoitettu 27.02.2004 00:52

Olinko minä huomaavinani, että feedbäkistä tuosta noisen tekijän lempilapsesta ei täällä ole juuri puhuttu... Heitän kehiin oman feedbäck kokeiluni.

Uusimmassa biisissäni olin kytkenyt mikrofonin kaiuttimen eteen ja sitten laittanut tietokoneelta sellaisen muutaman sekunnin kymmenyksen delayn siihen mikitettyyn tavaraan. Tämä ohjataan sitten siihen kaiuttimeen... Kun kaiutin soittaa sitä mikrofonista tullutta tavaraa trapeeksi kovaa, niin ääni alkaa kiertää (tällä kertaa tosin 0,2 sekunnin viiveellä) jolloin syntyy maino "tilakauku-särö-feedback-efekti"... Putkimikkietuasteeni siinä sitten hoiti tätä clippajan virkää (äänikortti clippaus ei aina ole kaunis).. ja olipa siinä yksi analogi phaser vielä siinä mikkietusen jälkeen (törkeän paljon yliajettuna) luomassa saundia koko tuotokselle... Se phaseri muuten teki sen kiertoäänen kanssa omituisen rytmin siihen ffedbäkkiin ja sai aikaan rumpumaisen rytmin biisiin.... Noh... Tälläisiä noise/feedback kokeiluja tälläkertaa.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#38 kirjoitettu 27.02.2004 11:41

_captured kirjoitti:
Ei kellään olisi tiedossa piisiä jossa on käytetty sitä ääntä kun se perinteinen modeemi ottaa yhteyttä? Se on mun mielestä maailman rentouttavin ääni.


Niitä on useampiakin, mutta nyt ei suoralta kädeltä tule ainuttakaan nimeltä mieleen. Omistan kyllä vieläkin modeemeja, joten voin tehdä tuollaisen sinulle jos jo olemassa olevat eivät kelpaa.

Tulipahan muuten huomattua että Mitsubishin(!) kasettinauhuri tuottaa yliajettuna maailman orgastisinta säröä. Kunhan vain pitää huolen siitä että ne vanhat viisari-VU:t osoittavat koko ajan tukevasti kaakkoon.

Savun hälvettyä tarkastamme kytkennän...

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#39 kirjoitettu 27.02.2004 12:54

_captured kirjoitti:
Ei kellään olisi tiedossa piisiä jossa on käytetty sitä ääntä kun se perinteinen modeemi ottaa yhteyttä? Se on mun mielestä maailman rentouttavin ääni.


Ei noisea, mutta: Björk - Possibly Maybe

En tiedä onko tehty oikealla modeemilla/faxilla, mutta hyvin samanlainen ääni siinä taustalla. Kappale muuten on muutenkin rennon raukea joten luulis kelpaavan.

Hmmm... Mullakin on yksi vanha 2400bps modeemi varastossa... Tosin modernimmiista 56000bps malleista vois saada agressiivisempia soundeja.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#40 kirjoitettu 27.02.2004 17:07

Haava kirjoitti:
Olinko minä huomaavinani, että feedbäkistä tuosta noisen tekijän lempilapsesta ei täällä ole juuri puhuttu...


Tekotapakuvaukseni toisessa kappaleessa mainitsen suurimman osan materiaalistani syntyvän oikeastaan pelkästä pedaalien läpi muokatusta kiertoäänestä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 3 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu