Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Pitäisikö musiikin korvausjärjestelmä nollata?


IT
IT Resurrected
13572 viestiä

#1 kirjoitettu 22.09.2021 15:53

Pitäisikö musiikin korvausjärjestelmä nollata?


Tähän lopputulokseen ovat tulleet brittipoliitikot: Vääristääkö kolmen suuren levy-yhtiön valta musiikkibisnestä? Brittipoliitikot vaativat striimausjärjestelmän suurta nollausta


Britanniassa on esitelty raportti, jonka mukaan musiikintekijät saavat vain noin 16% siitä rahasta, jonka heidän musiikkinsa striimaus tuottaa...

Raportissa esitetäänkin koko järjestelmän mylläystä uusiksi, koska varsinkin piisintekijät tienaavat huonosti:

"Fiona Bevan, joka tuotti Kylie Minoguen Disco-hittialbumille Unstoppable-biisin, kertoi tienanneensa sen striimauksesta vain noin 115 euroa."


Toista se on tuolla radioiden maailmassa, jossa esim. YLE maksaa korvauksia seuraavasti:

Radio Suomen valtakunnallisilla kanavilla soitetusta musiikista maksetaan Gramexille hieman alle 12e/minuutti ja Teostolle noin 12e/minuutti. Maakuntaradioiden taksat perustuvat väestöpohjaan, kaupallisilla radioilla liikevaihtoon.

Yleisradio hallitsee kuuntelusta noin 50% ja kaupalliset kanavat 50%. Tekijänoikeusmaksuja Yle maksaa huomattavasti enemmän kuin kaupalliset radiot yhteensä. Yle maksaa vuosittain tekijänoikeuskorvauksia arviolta 20 miljoonaa euroa, kun taas kaupalliset asemat maksavat 2 miljoonaa euroa.

Suomen musiikintekijät: artikkeli yleisradiosta

¤¤¤
Elikkä se kymmenen euron kysymys: Pitäisikö musiikin korvausjärjestelmää muuttaa? Miten?

Nyt on niin, että radiot (varsinkin YLE) maksavat itsensä kipeiksi siitä, että saavat soittaa musiikkia eetteriin, mutta toisaalta striimauspalvelut on tehty niin halvoiksi, ettei artistit tule toimeen niillä tuotoilla...

Selvästikin tuota radioiden ja varsinkin YLEn maksamaa pottia musiikin radiosoitosta tulisi laskea, ja toisaalta striimauspalveluiden musiikkipalveluiden hintaa kuluttajille nostaa, koska nykyään voisi sanoa, ettei "striimauspalvelut tuota musiikintekijöille niitä tuotantokustannuksia takaisin, vaan tehdään tietyllä tavalla tappiolla sitä musiikkia" ja kuluttaja on se joka hyötyy...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13572 viestiä

#2 kirjoitettu 22.09.2021 17:19

laakkonen kirjoitti:


No keikkailemallahan ne eurot kaiketi ansaitaan?

Striimauspalvelut ovat kyllä käyttäjille käteviä ja äänenlaatu on ainakin kuulokkeita käyttäville riittävä. Artistin näkökulmasta nämä Spotifyit ja muut ovat vähän huonompi asia. Saahan siellä kuunteluita ja näkyvyyttäkin, mutta korvaukset on vaan niin pieniä. En tiedä tuosta hintojen korotuksesta sitten. Saattaa olla, että käyttäjät äänestää jaloillaan. Mitäpäs sitä sitten?

Nykyisin siis artistit genrestä riippumatta saavat tuloa keikkailemalla.


Joo, mutta aikoinaan homma taisi olla lähes päinvastoin... Artistit tienasivat nimenomaan levyjä myymällä ja radiosoitolla, toki keikkailu oli hyvä lisä tähän... Nykyään musiikki striimatessa on halpaa, ja toisaalta keikkojen lippujen hinnat ovat tapissa...

Ja toki olisi niin, että jos striimauspalveluiden hintoja nostettaisiin, niin käyttäjät äänestäisivät jaloillaan...

Pointti kuitenkin se, että tällä hetkellä striimauspalveluiden käyttäjät eivät maksa palveluistaan käypää hintaa... Ajatella jos Spotify maksaisi kuukaudessa 29,90 euroa sen noin kympin sijaan mitä se ilmeisesti nyt maksaa, ja jos vielä tuon brittiläisen ehdotuksen mukaan artistit saisivat striimaustuloista puolet...

Loppujen lopuksi kyse olisi artistien kannalta perinteisestä voittojen maksimointiongelmasta, jollaisia taloustieteessä opetetaan... Eli mikä olisi se striimauspalveluiden hinta/käyttäjämäärä kombinaatio, joka maksimoisi musiikista saatavat tulot ja tuotot?

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6883 viestiä

#3 kirjoitettu 22.09.2021 17:31

Muistan (ihmeiden aika ei ole ohi!) tuon Maustetyttö-keskustelun. Tuottajan perusteluhan oli jotensakin sellainen, ettei aitoja syntikoita tarvitse enää käyttää koska meillä on ohjelmat, jotka käyttävät just noilla syntikoilla soittettuja ääniä. Noin kai se pääpiirteissään meni. Aika kökösti ja epädiplomaattisesti hoidettu tilanne, ja aikamoisiksi suosikeiksi nousseet sisarukset päättivätkin mennä muualle jossa mitä ilmeisimmin saivat tehdä biisinsä enemmän sillä tavalla kuin halusivat.

--------------------------

Jos/kun biisien tekijät saavat alle 20% kuluttajan maksamista rahoista niin onhan tilanne ihan hanurista. Jotain pitäisi tehdä.

USA:ssahan on voimassa käytäntö, jossa iso firma voidaan määrätä pilkottavaksi jos se saavuttaa liian mahtavan markkina-aseman. Suomessa raja menee siinä, että yrityskauppoja alkaa olla erittäin vaikea tehdä jos markkina-asema ylittää 40%. Mutta jos firma kasvaa orgaanisesti ilman kauppoja ja kilpailjat samalla kaatuvat, niin siihen ei lainsäädännöllä voida täällä puuttua jos yrityksen kasvattamisessa ei sorruta nimenomaisesti kiellettyihin keinoihin (saalistushinnoittelu, yksinmyyntiehdot tms.). Jos 3 firmaa jakaa markkinan suht tasan, ei oikein mitään ole tehtävissä tilanteen muuttamiseksi.

Taitaa olla niin, että suomalaiset Teosto ja Gramex ovat aika kädettömiä ja voimattomia kansainvälisiä striimauspalveluita vastaan. Arvaan, että tekijätkään eivät taida oikein voida mitään jos oma levy-yhtiö tekee diilejä ko. palveluiden kanssa biisien levittämisessä.

Jos kaikki huippuartistit, joilla on valta omiin biiseihinsä, päättäisivät vetää ne pois striimauksista, niin voisi olla että asiasta alettaisiin edes keskustella kunnolla. Jotkut kai ovat noin tehneetkin, mutta eihän sillä ole vaikutusta jos kriittinen massa ei liikahda.

Kuulijoiden maksuhalun kipupiste ei löydy kuin kokeilemalla hintojen korotuksia. Asian tekee hankalaksi se, että jos kaikki kolme suurinta peluria nostavat hintoja yhtä aikaa, pamahtaa kartellisyyte per heti. Jos vain yksi nostaa, niin kuulijat siirtyvät niihin kahteen muuhun.

Ongelma ratkeaisi nopeimmin niin, että vastoin markkitalouden mekanismeja lainsäädännössä määriteltäisiin palvelulle minimihinta ja samalla se osuus mikä palvelun tuotoista olisi pakko jakaa musiikin tekijöille. Pulma on tietysti siinä, että päätös vaatisi erittäin laajaa kansainvälistä yksimielisyyttä ja yli valtiorajojen tehtävää lainsäädäntöä (esim. vaikkapa USA, EU ja UK).

Vaikea case, jonka syntyyn syyllisiä ovat ... ketkä?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13572 viestiä

#4 kirjoitettu 22.09.2021 18:20

Filius|B kirjoitti:


Mulla ei oo spotifyä eikä tule. Eikä oo meillä tiskikonettakaan...iha btw.


Samikset... Niin täälläkin!


Disclaimer: Paitsi jos YouTube katoaa maan päältä ja alkaa satamaan rakeita...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3733 viestiä

#5 kirjoitettu 22.09.2021 18:32

Omasta puolesta, kun näin teoreettisesti tietäen, että käytännössä mitään mahdollisuuksia menestyä rahallisesti ei ole, haluan säilyttää taiteellisen vapauteni ilmaista itseäni parhaaksi näkemälläni tavalla musiikillisesti. Aika paljon pitäisi maksaa, että lähtisin musabiznekseen.

Sehän nyt on selvää, että business on businestä ja musiikki on viihdettä ja taidetta.

Poikkeuksiakin tietysti on ja voi olla olemassa. Jotkut artistit onnistuvat menestymään, myös rahallisesti.

Sehän riippuu siitäkin, minkälaisen diilin allekirjoittaa. Että onko se sellainen, ettei tarvitse, kuten Ice Cube joskus teki, mennä riehumaan pesäpallomailan kanssa levy-yhtiön pomolle kyselemään että "missä ne rahat nyt sitten on? onko niitä vai lähteekö nenä ohimolle?". Jotkut artistit perustavat itse oman levy-yhtiön.

Musan tekeminen rahan takia? Mun mielestä musiikki voi olla sen sijaan, että se olisi vakavasti otettava tulonlähde, niin sellaista vahvaa kansanperinnettä, jonka harjoittamista tulisi vaalia. Tietysti joillekin ihan huipuille saisi mun puolesta myös maksaa sen mukaan, miten lahjakkaita olisivat, jne.

Sitten kysymykset, että miten nykyistä järjestelmää pitäisi muuttaa, niin edelleen, aika pieniä summia ovat nuo itse artisteille päätyvät rahat. Ja sitten ne megaluokan tähdet joutuu tekemään töitä ihan älyttömästi ja luopumaan vapaa-aikansa lisäksi suuressa määrin myös yksityisyydestään.

Kaupallinen musiikki? Tulonjako muusikoille? Ehkä kansalaispalkka olisi tähän toimiva ratkaisu? Muutenkin raha tuppaa menemään sinne, ainakin nykyään, sinne missä sitä jo on...Tää on mun maalaisjärjellä pohdintaa ja tyhmää sellaista. Pystytte helposti kumoamaan mun perustelut...näin aina...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3733 viestiä

#6 kirjoitettu 22.09.2021 18:32

Mullon Spotify...siis se ilmainen

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13572 viestiä

#7 kirjoitettu 22.09.2021 18:36

laakkonen kirjoitti:

Ja onhan tuo spotifynkin kuukausimaksu noussut. Ne viekkaat pirulaiset nostelee hintoja pikkuhiljaa, että lammaskansa ei sitä edes huomaa. Kohta se on 49,99€/kk ja skeptisenä ihmisenä veikkaisin, että artistit saisivat saman korvauksen kuin ennenkin.


Joo, on varmaan noussut, ja jossakin oli tutkimustuloksia, että paras hinta online palveluiden kuukausimaksuksi on 9,90 euroa, jonka ihmiset maksaa mielellään, muttei juurikaan yli tätä summaa...

Mutta itse asiassa nostin esille tuon hinnan 29,90 eur kuukaudessa siksi, että monet ihmiset pistävät tuon summan kuukaudessa puhelinliittymiin, internetliittymiin taikka vaikka kaapelikanaviin tv:n puolella...

Jos tehdään raakalaskelma, ja ajatellaan tuon aloituksen uutisen mukaan että artisti saa 10 euron kuukausimaksustasi 16% eli 1,60 eur, ja jos tosta 29,90 eur kuukausimaksusta artistille pitäisi tilittää puolet elikkä 14,95 eur, niin artistin käteen saama summa kasvaisi melkein 10-kertaiseksi nykytasoon verrattuna...

Toki tuo karsisi niitä maksavia asiakkaita suoratoistopalveluista jonkin verran, ja nuoret olisivat varmaankin niitä potentiaalisia lähtijöitä, mutta mielestäni 30 eur ei ole liikaa vaadittu kuukausitasolla, jos ajatellaan että lähes kaikki maailman musiikki on silloin kuunneltavissasi, ilman että joudut jokaisen artistin fyysistä cd-levyä ostamaan...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13572 viestiä

#8 kirjoitettu 22.09.2021 19:26

Musta tuo "kaupallinen vastaan amatöörimusiikki" keskustelu on aika hedelmätöntä...


Jos olen harrastuspohjalta mukana touhussa, ja teen musiikkia "just for the fun of it" niin pitääkö mun alkaa dissaamaan ammattimuusikoita ja kaupallista musiikkia vain sen takia, että olen amatööri, taikka sitten toisinpäin...

Eiköhän kaikki musiikintekijät mahdu samalle planeetalle, ja kaikilla meillä on eri motiivit tähän... Toinen ei ole sen parempi taikka huonompi kuin toinen, ja kaikelle musiikille löytyy kuulijansa... Toisille toki enemmän ja toisille vähemmän, mutta tällaistahan tämä on...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3733 viestiä

#9 kirjoitettu 22.09.2021 20:27

Intressit tehdä musiikkia ja lähtökohdat siihen on erilaisia.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu