Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Säveltämisen ja miksauksen opit, jaa tietosi!

Nagu
Nagu
530 viestiä

#1 kirjoitettu 01.01.2013 13:06 Muok:01.01.2013 13:08

Elikkä on ollut tässä pitkään tahtoa päästä tuottajan hommiin, eikä pelkästään niin kuten tähän asti on tehty; hoidettu pelkät räppäreiden äänitykset ja perusmiksaukset. Nyt on suurta halua nousta korkeammalle: Oppia säveltämään kunnollisesti. Tahdon kunnianhimoisesti oppia säveltämään ja miksaamaan aikalailla kaikenlaista! Nyt pyydän jokaisen mikseriläisen "neron" neuvoja. Kuinka säveltää, kuinka miksata oikein, MITEN TEHDÄ HOMMAA OIKEIN!

Olisi mukavaa että jokainen kasaisi yksinkertaisen ja yksityiskohtaisen oppaansa säveltämisen saloihin, ja jos mahdollista, neuvokaa mieluiten ohjelmilla Ableton 8, ja Fl Studio 10 Producer edition. Suuri kiitos jokaiselle joka vaivautuu opettamaan aloittelijaa

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 01.01.2013 13:11

Nagu kirjoitti:

Kuinka säveltää, kuinka miksata oikein, MITEN TEHDÄ HOMMAA OIKEIN!


Nää on helppoja! Ainoa OIKEA on se mikä kuullostaa hyvältä. Se miten siihen yleensä päästään on sitten se vaikeampi juttu.

^ Vastaa Lainaa

Nagu
Nagu
530 viestiä

#3 kirjoitettu 01.01.2013 13:19

Haava kirjoitti:
Nagu kirjoitti:

Kuinka säveltää, kuinka miksata oikein, MITEN TEHDÄ HOMMAA OIKEIN!


Nää on helppoja! Ainoa OIKEA on se mikä kuullostaa hyvältä. Se miten siihen yleensä päästään on sitten se vaikeampi juttu.


Yksinkertainen vastaus, hain lähinnä tarkkoja neuvoja, kuinka ja millaista säveltää ja miten parantaa. Esimerkiksi yksinkertaisia neuvoja kuinka säveltää pop-taustoja, kuinka Rockia. Äänitytänkö vcain kitaraa mikillä? Teenkö teknisesti? Näihin ja kymmeniin muihin kysymyksiin haen TARKKOJA vastauksia, en tuollaista yleisvastausta.

^ Vastaa Lainaa

Nagu
Nagu
530 viestiä

#4 kirjoitettu 01.01.2013 13:40 Muok:01.01.2013 13:50

Saminoidi kirjoitti:


Okei.. ..kuka haki MC Jatulin vuodelta 2009 ja teki sille uuden profiilin?


Jos jätetään offtopic vähemmälle, niin saadaan tästä asiaketju josta jokainen amatöörisäveltäjä voi hakea apua. Ei en ole Severi, vaikka tunnenkin hänet.

Ja jos joku ylläpidosta viitsii, nämä turhat "kommentit" saa/pitää puolestani poistaa...

^ Vastaa Lainaa

Nagu
Nagu
530 viestiä

#5 kirjoitettu 01.01.2013 13:52

Ainiin, ja onko mielestänne wikipedian artikkeleista mitään hyötyä?

http://fi.wikipedia.or...
http://fi.wikipedia.or...
http://fi.wikipedia.or...

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3415 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 01.01.2013 14:10

No siis jos tässä haetaan erilaisia pro-tipsejä ihmiselle kuka ei tiedä mitään aiheesta niin kerrottakoon että rock biisissä on sangen yleistä että sointukierto menee sähkökitaralla soitettuna viitossoinnuilla. Useesti kahdeksasosanuotteja. Sama pätee punkkiin.

Ja rauhallisemman tunnelman saa usein kun bassolinjoissa käyttää pitempiä säveliä.

^ Vastaa Lainaa

Nagu
Nagu
530 viestiä

#7 kirjoitettu 01.01.2013 14:11

Saminoidi kirjoitti:
Jos haluat tehdä musiikkityyliä X, sinun pitää kuunnella ja analysoida musiikkityyliä X. Jos haluat syventyä säveltämiseen, suosittelen lampsimaan kirjastoon ja lainaamaan jonkun musiikin teoria for dummies -tyyppisen kirjan. Miksauksen teknisestä puolestakin erilaisia opuksia löytyy ja niihin kannattaa tutustua.

Nagu kirjoitti:
Ainiin, ja onko mielestänne wikipedian artikkeleista mitään hyötyä?

http://fi.wikipedia.or...
http://fi.wikipedia.or...
http://fi.wikipedia.or...


Ei. Kuuntele noita genrejä ja analysoi kuuntelemaasi. Oikeasti ohittamaton vaihe jos haluat oppia jotakin musiikkityyliä tekemään.


Parhaat neuvot so far. Tattis

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3415 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 01.01.2013 14:36

Saminoidi kirjoitti:
Jos haluat syventyä säveltämiseen, suosittelen lampsimaan kirjastoon ja lainaamaan jonkun musiikin teoria for dummies -tyyppisen kirjan.

Jos pitäis nyt opetella alusta ihan kaikki aiheesta niin tekisin näin. Mut en tehny sillon kun alotin. Eikä oo tehny kyl juuri kukaan ketä tunnen.

Et siis periaattees se suositumpi tapa lienee vaan hankkia jonkunlainen ohjelmisto, soitin tai välineistö ja vaan pitää sen kanssa hauskaa ja pikkuhiljaa huomata miten erilaisia juttuja sillä saa aikaiseksi. Sitten joku päivä onkin tehnyt jo biisin. Ja joskus myöhemmin onkin jos siinä pisteessä että tajuaa miksi se ei ollut hyvä biisi vielä.

Se on toki pitempi tie, mutta näyttäisi aika toimivalta. Kun se on hauskempi kun se tavoittellinen opiskelu.

^ Vastaa Lainaa

Ville Tuppurainen
Ville Tuppurainen
419 viestiä

#9 kirjoitettu 01.01.2013 14:56

No ois se melkonen opus jos kaikki 10 vuoden virheet ja erehdykset kirjaisin...sikäli mikäli niitä edes pätkääkään muistaa. Teknisiä asioita voi neuvoa, mutta sekään ei korvaa niitä yrityksiä ja erehdyksiä minkä kautta OIKEIN tuottamisen oppii. Sanotaanko näin että ruoan voi laittaa väärin vaikka kuinka reseptin mukaan tekee.

Jos kysymystä kohdentaisi johonkin niin silloin tähän vois vastata. Ja tuo kysymys jossa kysytään miten miksataan jollain tietyllä ohjelmalla on harvinaisen pässi kysymys koska miksaushan ei tapahtumana poikkea mitenkään tehtiin se millä tahansa, ainoastaan käytettävät laitteet vaihtelevat ja näitä laitteita/ohjelmia on aika monta.

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3415 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 01.01.2013 15:03

Saminoidi kirjoitti:
Toi on sun mielestä hauskempi tapa. Mun mielestä taas ei ole yhtään epähauskaa lukea vähän aiheesta ja soveltaa sitä samalla siihen tekemäänsä musiikkiin. Kun ihan joittenkin perusjuttujenkin opiskelu auttaa sitä musiikin luomista kummasti.

Joo, se on tehokkaampaa ja nopeempaa. Ja nyt sen tekemisessä tässä vaiheessa ei tuntuu olevan järkeä. Mut jos oisin alottanu sillon aikoinaan sillä ni ois kestäny liian pitkää ennenku homma ois alkanu olla hauskaa enkä ois jaksanu pitää motivaatiota yllä. Ei siinä jos joku muu jaksaa niin nopeemmin ja parempia tuloksia noin varmaan saa.

Jonkun alkeiskirjan lukaiseminen on ihan eri asia kuin joku vuosikausien teoriapänttäys.

Mut kyse ei kumminka oo asiasta joka on ihan yksinkertanen oppia nollasta, sitä tarkotin. Ja opittavaa on paljon jo perusteissakin.

En näe mitään syytä olla käyttämättä tuota konstia paitsi ennakkoluuloisuus kyseisiä opuksia kohtaan, lukutaidottomuus ja laiskuus. Kaksi viimeistä ovat toki ihan valideja syitä, ei siinä mitään.

En mie oo ennakkoluulonen noita opuksia kohtaan. Ne on hyviä ja hyödyllisiä. Miul on vaan ennakkoluuloja sitä kohtaan miten se alottelijan motivaatio pysyy yllä teorian opiskelusta aloittamisella. Kun sehän se isoin ratkaiseva tekijä kai on. Harva tuntemani musiikin harrastaja on aloittanut teoriasta. Jotenki ite nään vaan et se että lähtee konkretiasta ja näin paitsi tarjoaa välittömiä palkintoja ja motivoi myös auttaa sitten että on jotain viitekehystä kun teoriaa alkaa lukemaan.

Itse olen tosin opetellut musiikin teoriaa vain suhteellisen vähän ja vain asioita joita olen juuri sillä hetkellä tarvinnut.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 01.01.2013 15:20

Nagu kirjoitti:

Yksinkertainen vastaus,


Kyllä, mutta ainao oikea siihen kysymykseen mitä esitit. Kaikki muut vastaukset olisivat vääriä.

hain lähinnä tarkkoja neuvoja, kuinka ja millaista säveltää ja miten parantaa. Esimerkiksi yksinkertaisia neuvoja kuinka säveltää pop-taustoja, kuinka Rockia. Äänitytänkö vcain kitaraa mikillä? Teenkö teknisesti? Näihin ja kymmeniin muihin kysymyksiin haen TARKKOJA vastauksia, en tuollaista yleisvastausta.


Tämä kysymys on jo ihan eri. Mutta joo... Liian lavea kysymys, että itse osaisin sanoa mitään erikoista tähän. Jos sinulla on joku ongelma, niin kysy, niin voin yrittää vastata.

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3415 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 01.01.2013 16:46

Haava kirjoitti:
Kyllä, mutta ainao oikea siihen kysymykseen mitä esitit. Kaikki muut vastaukset olisivat vääriä.

Tää on varmaan toisaalta semmonen tapaus missä väärät vastaukset on hyödyllisempiä kun oikeet.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 01.01.2013 16:50

Sunt1o kirjoitti:

Tää on varmaan toisaalta semmonen tapaus missä väärät vastaukset on hyödyllisempiä kun oikeet.


No siis ite lähtisin oikesta kysymyksistä mielummin liikkeelle. Hyödyttää usein enemmän tajuta mikä se oikea kysymys on kuin saada se väärä hyödyllinen vastaus siihen väärään kysymykseen.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7946 viestiä

#14 kirjoitettu 01.01.2013 17:29

Kehittää vaan teoriaosaamista ja korvaa niin pitkälle ettei säveltämiseen tartte muuta kuin kynän ja paperia. Vaivalloinen ja pitkä tapa mutta jos on tarkoitus työskennellä liukuhihnatyyppisesti jollain Tin Pan Alley -meiningillä niin varmasti myös se paras tapa.

^ Vastaa Lainaa

Nympho
Nympho
25 viestiä

#15 kirjoitettu 01.01.2013 19:22

No itellä teoriapuoli on vähän heikohko, mutta säveltämisestä voin sanoa sen verran, että esim. saman genren biiseillä on monesti sama sävelkaava. Esim. trancessa tosi yleinen basson sävelkaava on A, F, C, G. Oon huono selittämään koska en tosiaankaan tiedä mitään oikeita termejä näille jutuille, mutta kuuntele esim. sinulle mieluisa kappale ja tee samanlainen sävelkaava. (etsi vaikka nuotit jos et pysty kuulemalla jäljentämään.) Se ei ole matkimista, koska tosi monissa muissakin kappaleissa voi olla samanlainen sävelkaava, mutta biiseistä on tehty erilaisia erilaisilla elementeillä ja erilaisella melodialla. Monesti melodia seuraa nuotteja, joita on käytetty soinnuissa. Jos vähänkin on sävelkorvaa niin kuulee kyllä milloin melodia on kohdillaan. Toivottavasti ymmärsitte edes pointin tästä mun hämmästyttävän huonosta selityksestä

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3415 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 01.01.2013 22:11 Muok:01.01.2013 23:02

Haava kirjoitti:
No siis ite lähtisin oikesta kysymyksistä mielummin liikkeelle. Hyödyttää usein enemmän tajuta mikä se oikea kysymys on kuin saada se väärä hyödyllinen vastaus siihen väärään kysymykseen.


No jos tuolle linjalle lähdetään niin voi myös aatella et hyödyttää ite huomata et se kysymys ei ollu iha hyvä kun ne vastaukset mitä tulee ei ollukka hyödyllisiä.

Paitsi et kylhä tähä nyt voi antaa hyödyllisiä random pro-tipsejä jos tahtoo. Jollekkin joku niistä voi olla hyödyllinen. Joko nyt tai myöhemmin.

Sunt1o muokkasi viestiä 22:57 01.01.2013

Itseasias vaik tää tavallaa menee vähä metakeskusteluks mut oon nyt huomannu et aika usein jos on kyseessä jonkun uuden asian ihan alusta opettelu niin voi olla aika iso moka lähteä opettamaan sitä niinkun ihan kirjaimellisesti oikein ja painottaen esim. sitä että voit tehä ihan mitä vaan. Aloittelijalle ne rajat, oli ne sitten oikeasti tarpeelliset tai ei, on yleensä yksi hyödyllisimpiä oppimisen välineitä. Sitten kun on päässyt alkuun niin on helppo huomauttaa että btw, ei tuokaan sitten ole mitenkään pakollista jos et tahdo.

Kun siis koita opettaa kaikki niin helposti et tuu opettaneeksi paljon mitään. "Sen voi tehdä ihan miten vaan" ei oikeasti kerro yhtään siitä miten asia x tehdään. Sen sijaan jos sanoo että "Se tehdään näin." niin opettaa väärin, mutta opettaa sentään edes jotain mikä vie asiaa eteenpäin. Ja sitä voi myöhemmin laajentaa kun kuulijalla on viitekehystä asiaan.

Tää nyt koski enemmän sitä et miten ehkä tämmöseen kysymykseen (ja muihin vastaaviin) voisi vastata.

^ Vastaa Lainaa

Lautajaska
Lautajaska
4034 viestiä

#17 kirjoitettu 01.01.2013 22:48

Taitaa olla paras suositella kirjallisuuden hankkimista. Riffi on julkaissut todella hyviä oppaita mm. studiotyöskentelyyn.

Säveltämiseenhän on niin monta tapaa, kuin on miestäkin. Mikään ei ole oikeampi toistaan, jos tuloksena on hyvää musiikkia. Siis sellaista hyvää, että tekijä on siihen tyytyväinen. Jokaisella musiikin tekijällä on kaiketi myös useampia tekotapojakin. Ainakin itselle, tulee joskus teksti ensin, joskus sävel. Joskus biisi syntyy soittimella leikkimisen yhteydessä, kun soittelee puutaheinää. Sitten alkaakin jotain nousta sen mössön keskeltä ja ottaa vallan.

On olemassa joitakin kaavoja, miten biisi kannattaisi tehdä, mutta usein paras tulos syntyy, kun niitä rikotaan. Omat korvat ovat se, jota uskoa kannattaa.

^ Vastaa Lainaa

Nyhde
Nyhde
Malkovich
Malkovich
Malkovich
3070 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 01.01.2013 23:40

Miksaamisesta tulee helpompaa, jos käytössä on kelanauhuri. Nauhan läpi soitettuna kaikki kuulostaa hyvältä!

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7340 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 02.01.2013 00:52 Muok:02.01.2013 01:02

klassinen "heti mulle kaikki nyt" -asenne. se on ikävä tosiasia, että vaivaa pitää suostua näkemään, jos haluaa oppia tekemään jotain. toistetaan nyt sit tältäkin suunnalta noi jo mainitut asiat:

Nagu kirjoitti:
Nyt on suurta halua nousta korkeammalle: Oppia säveltämään kunnollisesti. Tahdon kunnianhimoisesti oppia säveltämään [...] aikalailla kaikenlaista! Nyt pyydän jokaisen mikseriläisen "neron" neuvoja. Kuinka säveltää, [...] MITEN TEHDÄ HOMMAA OIKEIN!

mua auttoi paljon, kun aloin joskus 15 vuotta sitten vähän aktiivisemmin opetella sävellajeja, skaaloja ja sointuja. aloin löytää niitä erilaisista biiseistä ja analysoin kevyesti, mitä biiseissä tapahtui ja miksi joku kuulosti hyvältä. tuota opettelemista ja tutkailua tapahtuu vieläkin. noita opittuja juttuja voi sitten soveltaa ja kokeilla, kuulostaako joku hyvältä omassa biisissä.

teet hommaa oikein, jos se kuulostaa hyvältä. se on niin yksinkertaista. joku mikä kuulostaa hyvältä voi jonkun muun mielestä kuulostaa huonolta ja päinvastoin. siksi näissä asioissa on hankala määritellä, mikä on oikein ja väärin. koska sä oot loppupeleissä se joka tekee sun omat biisit, niin jos sä tykkäät kuulemastasi, teet sitä oikein.

aasinsiltana lisähuomio: pyydät tässä ketjussa niin yksityiskohtaisia neuvoja niin laajoihin asioihin, että käytännössä meidän pitäisi antaa sulle sävelet ja soundit valmiiksi ja miksata lopputulos vielä päälle. se ei ole kovin tehokasta neuvomista, etkä opi siinä juurikaan mitään oleellista. opit ainoastaan tekemään yhden asian niin kuin me olemme sen tehneet. siksi kysymyksenasettelusi on ongelmallinen.

Olisi mukavaa että jokainen kasaisi yksinkertaisen ja yksityiskohtaisen oppaansa säveltämisen saloihin, ja jos mahdollista, neuvokaa mieluiten ohjelmilla Ableton 8, ja Fl Studio 10 Producer edition. Suuri kiitos jokaiselle joka vaivautuu opettamaan aloittelijaa

öh. ei säveltäminen ole ohjelmistoriippuvaista, ainakaan jos kyseessä on kaksi noin samanlaista ohjelmaa. samoja ne nuotit ja sävelet on kaikissa noissa isommissa softissa. onko sulla siis säveltämisen lisäksi ongelmia noiden ohjelmien käyttämisessä?

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1570 viestiä

#20 kirjoitettu 02.01.2013 01:20 Muok:02.01.2013 01:39

Nagu kirjoitti:
MITEN TEHDÄ HOMMAA OIKEIN!

On hyvä osata ajatella kuulemansa sävelet suhteessa instrumentin koskettimiin, kieliin, pianorullan taulukkoon tai muihin vastaaviin. Eli toisinsanoen, pitää tietää miten sävellysideansa voi soittaa, muuten joutuu kokeilemaan sattumanvaraisesti ja siinä tuhlaa paljon aikaa ja energiaa. Kannattaa opetella mahdollisimman alkuvaiheessa harmonian perusteet (intervallit, perusskaalat, sointuasteet, soinnut ja käännökset sekä sointujen merkitsemistavat) kyseenalaistamatta kovin paljoa. Olennaisimmat asiat pop- ja rock- sävellysteoriasta on opittavissa muutamassa vuodessa.


säveltämisen saloihin [...] Ableton 8

Tuleva Ableton Live 9 voi muuten olla kätevä apu säveltämisen oppimiseen. Siinä on sisäänrakennettu säveltunnistus, eli ohjelmaan tuodussa äänimateriaalissa olevat sävelet voi (tietyissä rajoissa) kopioida mididataksi. Sen näkeminen voi auttaa hahmottamaan mm. intervallisuhteita ja rytmiä.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 02.01.2013 07:37

Sunt1o kirjoitti:

Itseasias vaik tää tavallaa menee vähä metakeskusteluks mut oon nyt huomannu et aika usein jos on kyseessä jonkun uuden asian ihan alusta opettelu niin voi olla aika iso moka lähteä opettamaan sitä niinkun ihan kirjaimellisesti oikein ja painottaen esim. sitä että voit tehä ihan mitä vaan. Aloittelijalle ne rajat, oli ne sitten oikeasti tarpeelliset tai ei, on yleensä yksi hyödyllisimpiä oppimisen välineitä. Sitten kun on päässyt alkuun niin on helppo huomauttaa että btw, ei tuokaan sitten ole mitenkään pakollista jos et tahdo.


Olen osittain samaa mieltä. Tai siis JOS aloittelijalla on tietty päämäärä, niin silloin minusta on oleellista tajuta silti, että sen voi tehdä miten vaan, mutta "tästä on hyvä"-lähteä tyyppisellä ajattelulla. Mutta tässä ketjussahan ei ollut siitä kysymys, kun nyt puuttui se tietty päämäärä ja tuo ensimmäinen "JOS"-puuttui. Siten koko maailma on auki. On vähän vinkkejä jotka sopivat sekä, juustotranceen, drone ambienttiin, blackmetalliin ja moderniin klassiseen. Etenkin kun osaa ei ole edes tarkoituskaan koskaan esim. äänittää.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7340 viestiä
Luottokäyttäjä

#22 kirjoitettu 02.01.2013 08:01 Muok:02.01.2013 08:02

Nympho kirjoitti:
No itellä teoriapuoli on vähän heikohko, mutta säveltämisestä voin sanoa sen verran, että esim. saman genren biiseillä on monesti sama sävelkaava. Esim. trancessa tosi yleinen basson sävelkaava on A, F, C, G. [...] Se ei ole matkimista, koska tosi monissa muissakin kappaleissa voi olla samanlainen sävelkaava, mutta biiseistä on tehty erilaisia erilaisilla elementeillä ja erilaisella melodialla.

puuttumatta nyt tohon että onko A, F, C, G erityisen yleinen bassokuvio trancessa, niin itse asiassa hyvin suuri osa musiikin tekemisestä perustuu toisten matkimiseen, teki sen sitten tietoisesti tai ei. uusi musiikki perustuu aina hyvin vahvasti siihen mitä muut ovat aiemmin tehneet. tahtilajit, viritysjärjestelmät, käytettävät soittimet ja ohjelmistot, ja lopulta jo pelkästään se, että on eläessään ylipäätään kuunnellut musiikkia, muovaavat hyvin paljon sitä, millaista musiikkia omista käsistä syntyy. se, että käyttää bassokuviona A, F, C, G:tä on ihan yhtä lailla matkimista kuin jonkin tyypillisen rumpukuvion tekeminen tai rakkaudesta laulaminen.

^ Vastaa Lainaa

Lautajaska
Lautajaska
4034 viestiä

#23 kirjoitettu 02.01.2013 08:25

Sinänsä ketju, jossa annetaan vinkkejä eri ongelmien ratkaisuksi, on aivan perusteltu.

Kuitenkin olen hieman kummastellut eräitä ketjujen avauksia, kuten tämäkin. Kerrotaan ensin, ettei ole vielä oikeastaan tehty mitään merkittävää ja seuraavaksi pitäisi alkaa vaikkapa tuottajaksi.
Tuottaja on levyn teossa se levy-yhtiön studioon komentama ihminen, joka tietää, miten asiat pitää tehdä. Hänellä on pitkä kokemus kaikesta asiaan liittyvästä.
Sellaiseksi tullaan, kun on oltu hommissa pari kymmentä vuotta.
Samoin jotkut kertovat, etteivät osaa soittaa, eikä laulaa, eikä ole tehty yhtään biisiäkään, mutta nyt ajateltiin aloittaa ja rakentaa studion. Aivan järjetön järjestys. Kyllä ensin pitää alkaa soittaa ja laulaa.

Ei tuottajan taitoa lukemalla pari vastausta tällaiseen ketjuun saavuteta. Kannattaa hommata paljon materiaalia muualta. Musiikin tekoa opiskellaan vuosikausia konservatoriossakin. Miten se kaikki oppi, joka täyttää paksuja kirjoja, kerrotaan parilla rivillä keskustelupalstalla.
Ensin opetellaan kirjoittamaan, sitten voi joskus haaveilla kirjoittavansa romaanin. Niin se menee musiikin sarallakin. Jollei ole vielä mitään tehnyt, pitää varautua vuosien opetteluun. Ja ellei ole jo mitään soitinta väkisin hankkinut, ei taida olla suurta hengenpaloakaan, joka patistaisi treenaamaankaan. Puuhun kiivetään tyvestä alkaen.
Se on kovaa työtä, mutta siihen rakastuneesta maailman ihaninta. Muut jättävät sen aika nopeasti, kun huomaavat, ettei se leipä lennä suuhun miesten maatessa tässäkään.
Netti on täynnä oppimateriaalia ja You Tubessa videoita, joissa näytetään, miten homma tehdään. Pitää vain viitsiä etsiä.
Sitten, jollei jotain kohtaa ymmärrä, täällä kyllä löytyy kavereita, jotka kertovat, mitä se tarkoittaa.

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3415 viestiä
Luottokäyttäjä

#24 kirjoitettu 02.01.2013 09:49

Haava kirjoitti:
On vähän vinkkejä jotka sopivat sekä, juustotranceen, drone ambienttiin, blackmetalliin ja moderniin klassiseen. Etenkin kun osaa ei ole edes tarkoituskaan koskaan esim. äänittää.


Useesti nää keskustelut saa sen tarkennetun tavotteen justiin siinä kohtaa kun joku ehottaa randomilla jotain tuollaista vinkkiä ja sitten aloittaja osaakin jo kertoa että eiku hei ei tietenkä tommosta kun tahon tehä vaan hiphoppia. Sitä enne se ei ehkä ois tajunnu sanoo et nii joo ne kaikki vinkit ei autaka täs mitä tahon. Tai ehkä se ei tienny mitä se tahtoo ennenkun se näki jotai mitä se ei ainaka taho.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 02.01.2013 10:50

Sunt1o kirjoitti:

Useesti nää keskustelut saa sen tarkennetun tavotteen justiin siinä kohtaa kun joku ehottaa randomilla jotain tuollaista vinkkiä ja sitten aloittaja osaakin jo kertoa että eiku hei ei tietenkä tommosta kun tahon tehä vaan hiphoppia.


Ilman muuta ja sitähän en ole estänytkään millään tavalla. Kunhan yrittänyt auttaa ymmärtämään, että oikean kysymyksen tajuaminen voisi auttaa myös eteenpäin.

^ Vastaa Lainaa

Lautajaska
Lautajaska
4034 viestiä

#26 kirjoitettu 05.01.2013 11:40

Nagu kirjoitti:
Ainiin, ja onko mielestänne wikipedian artikkeleista mitään hyötyä?

http://fi.wikipedia.or...
http://fi.wikipedia.or...
http://fi.wikipedia.or...


On ja kaikista muistakin asiaan liittyvistä sivustoista.

^ Vastaa Lainaa

Nagu
Nagu
530 viestiä

#27 kirjoitettu 05.01.2013 12:17

Tässä nyt luin muutamia juttuja, ja tässä nyt on alkanut tulla paljon hyvää asiaa ja faktaa esille. Kiitos paljon näistä, selkeästi vaivaa pitää nähdä ja i got that. Juu, tässä nyt muutama pvä säätänyt mitä mieleen sattuu. Kiitoksia vielä kerran

^ Vastaa Lainaa

SaastanenHippi
SaastanenHippi
4191 viestiä

#28 kirjoitettu 06.01.2013 11:11

aamukahvin ratoksi voin joitakin ajartuksia jakaa, aiheesta "kuinka itse opin tuottamaan monipuolisesti?".

Harrastus alkoi kunnolla vuonna 2004, koska vitutti. Fruity loopsin äärellä sitä sitten rauhoittui. Musiikinteko tuntui paremmalta kuin teiniangstailu, joten aika paljon sitä sitten teinkin.

Aivan alussa minulla oli vain Fujitsun PC, todella huonot nappikuulokkeet ja fruity loops 3.4 (jonka pian päivitin 4:ksi). Huono laitteisto ei menoa haitannut. En oikeastaan edes tajunnut, että on olemassa vaikka mitä hienoja härveleitä.

Noin vuoden räpeltämisen jälkeen olin sitä mieltä, että tarvitsen paremman äänikortin - sellaisen, johon saa kiinni midikiibbarin (vaihdoin Casio WK3000 -koskettimet 100 euroon ja midikontrolleriin). Tein tutkimuksia ja päädyin M-audio Delta 1010LT mikälie härveliin, jossa oli paljon RCA lähtöjä ja sisääntuloja, phantom -sisääntulot ja pari midisisääntuloa. Samalla ostin hyvät luurit, ja loput opintolainat meni rumpuihin (kellaripunk oli edelleen ykköslaji). Jostakin autotallin perukoilta löytyi mikrofoni ja pääsin kokeilemaan ensimmäistä kertaa pieniä nauhoituksia. Autotallin perukoille rakensin myös ensimmäisen "studion", jossa viihdyin erityisen hyvin. Kaikki äänentuottaminen tuntui hurjan hyvältä ja midikiibbariin vaikutus tekemiseen oli "mindblowing".

Tiivistellääns vinkkejä tähän väliin:

1. Hanki laitteistoksi jo varhain (usb)midikontrolleri ja sellainen äänikortti, jossa on monipuoliset sisääntulot. Nykyään saa aika edullisia ihan passeleita USB -ulkoisia äänikortteja. Ehkä mieluummin sellainen kuin esim tuo M-Audio Delta. (itselläni on nykyään M-Audio Fasttrack Ultra. Tosi hyvä, mutta kaatuilee välillä)


Jatketaan jännää tarinaa:

Ennen kuin tein ääntäkään FL studiolla, kävin muutaman kerran rumputunneilla (siellä opin lyömään peltiä niin, ettei pelti hajoa niin nopeasti. Hyödyllinen taito!). Sen lisäksi piti käydä teoriatunneilla ja valitsin Pop-Jazz teorian perusteet, joka osoittautui erittäin hyödylliseksi kurssiksi. Pop-jazz -teoriassa käytiin läpi soinnutusta, sointujen rikkomista, perinteisiä sointukulkuja, intervalleja.. satuin pääsemään työharjoitteluun musiikkiopistoon ja työni oli lähinnä kahvinjuonti, jazz-musiikista juttelu ja flyygelillä soitto. Noilta ajoilta jäi mieleen kytemään monia asioita, joita edelleen käytän aina musiikinteossa hyväkseni ja joita oikeastaan vasta nykyään alan kunnolla tajuamaan. Mitään muuta musiikinteoriaa en ole opiskellut - ei jaksa.

Ja väliin koostetut vinkit:

1. Säveltämiseen ja sovittamiseen liittyvä teoria on todella hyödyllistä osata edes kohtalaisesti. Oma soitin pitää myös tuntea hyvin. Opettele pianonsoiton alkeet. Vältä kolmisointuja eli riko ne soinnut. Jos esim soitat A mollin eli A - C - E. Voit soittaa sen myös C-E-A eli C bassossa. Tai sitten A ja C. (E:n voit soittaa eri instrumentilla) jne. Tai pelkkä A bassoksi ja toisella instrumentilla teet jotain pimpom -kiertoa C:llä ja E:llä. (jos et tajunnut tästä mitään niin otappas joku neljännen luokan musiikkikirja käteen ja tutki, mitä on soinnut).

Tarina jatkuu, vielä kerkiää ennenku töihin pitää mennä.

Rummut on minun ykkössoitin ja olen sitä mieltä, että rytmi on se kaikista olennaisin juttu missä tahansa soittimessa. On olemassa hyviä, rytmikkäitä biisejä, joissa ei ole yhtään rummuniskua. Tai oikeastaan ei. Itse pidän esim kitaraa ja pianokin tietyllä tavalla rytmisoittimena. FL studiolla on helppo tehdä rumpukomppeja ja tekniikoita on monta. Voit tehdä patterniin biitin käytätmällä montaa eri rumpu -oneshot samplea tai sitten voit pilkkoa jonkun rumpubreak -samplen ja tehdä looppi pianorollissa käyttämällä Sliceriä tai Slicexiä (fl studion työkaluja - erittäin käteviä!). Kannattaa "apinoida" jälleen omia suosikkibiisejä ja opetella tekemään sellaista rytmiä, josta itse tykkää. Jos on monipuolinen musiikkimaku niin sitten vaan testaile kaikkee mahdollista, mutta älä jumitu yhteen biisiin liian pitkäksi aikaa.

Vinkit:

1. "Apinoi" rytmejä.
2. Aloita uusi biisi/uusi rytmi, jos tekemäsi looppi ei mielestäsi toimi. On ajanhukkaa tehdä musiikkia rytmiin, joka ei inspiroi millään tavalla.
3. Toki voit aloittaa tekemällä kitarariffin, mutta siinä sama juttu, jos ei ole inspiroiva rytmi, niin uutta purkkiin.
4. Testaa Slicer ja Slicex. (lataa ensin netistä jotain rumpubreikkejä)


Ja jatkuu... tää o hauskaa

Oma keinoni välttää liian pitkiä yhden biisin vääntöjä on tehdä "biittejä". Eli taustamusiikkia. Räppäreiltä voi jopa saada kahvirahat, jos biitissä on potkiva rumpu. Tein todella paljon biittejä "aikanaan", ja syy oli lähes poikkeuksetta se, että halusin testata uusia VST-instrumentteja, laitteistoa, riffi-ideoita, melodioita jne. Ja kun uusi laite on tullut tutuksi, looppaan tekemäni musiikkipätkän 3 minuutin mittaiseksi ja myyn pois. Yllättävän paljon sitä pääsee testailemaan kaikenlaista jo 10 sekunnin looppiin. Ja toki jotain pientä maustetta ja kertosäkeitäkin voi sitten kehitellä biittiin. Yhden biitin teossa menee keskimäärin 2-3 tuntia eli periaatteessa kyseessä on oppitunti ja oppimistehtävä. Ja se fiilis, kun saa jotakin valmiiksi, on kokemisen arvoinen (biittien kanssa se toistuu pari kertaa illassa, jos on flow päällä). Toki siihen säveltämiseen voi käyttää aikaa vaikka vuoden, mutta mun mielestä se ei ole niin olennaista, jos tuottajaksi haluaa. Antaa säveltäjien säveltää, jos jotakin mestariteoksia haetaan. Ja harjoitteluvaiheessa se kait on ihan yks ja sama, onko mestarisävellys vai ei.

Vinkit:

1. Tee yksinkertaisia biisejä, joissa testaat eri juttuja. Aloita heti uusi, kun tuntuu siltä, että testit on testailtu. Pikkuhiljaa sitä sitten löytää ne omat suosikki-soundit ja efektit. Biiteissä on myös se hyvä, että voi testailla eri genrejä menettämättä täysin hermoja. On helpompi ja rennompi tehdä 10 sekunnin toimiva heviRock -riffi ja sovittaa se biitiksi kuin tehdä joku 6 minuutin nerokas hevirock -biisi. Mun mielestä kannattaa mennä välillä sieltä, missä aita on matalin. Biitteihin voi myös nauhoittaa jotain taustastemmoja ja ölinöitä. Rohkeasti vaan kokeilemaan kaikkea. Sitten vaan tylysti deletee jos ei toimi

2. .. hmm.. ole avoin kaikkea musiikkia kohtaan, paitsi happy hardcoree. Jopa Noise, ambient jne kannattaa ehdottomasti kokea. Äänimaalailu ja tunnelmanluonti on yksi todella hyödyllinen taito sekin. On paljon taustamusiikkia, mikä on lähinnä äänimaalailua jollain tosi simppelillä pianomelodialla ja patarummulla maustettuna tms.

3. Ei saa nyhjätä jonkun ei-oleellisen basarin keskitaajuuden säädön kanssa liian pitkään. Kuuntele kokonaisuutta ja kehittele ajan kanssa omat säännöt ja tekniikat miksaukseen. Oma soundi on parempi, ku mikään muu - sitten kun se löytyy. fuck the police


Jatkukoon....

Seuraavaksi ostin opintolainalla (uudet) rummut.Maksoi ihan saatanasti. Edelliset sain kaupaksi rajuun tappiohintaan. Jos ostaa uutta musarompetta, jää aika usein pahasti tappiolle myydessä. Poikkeuksena aktiivimonitorit, levarit.. varsinkin midikontrollerit, koskettimet jne voi ihan huoletta ostaa käytettynä. säästää pari kymppiä ja saa myytyä samaan hintaan pois.
Musiikkisoftaa saa ilmaiseksi netistä. Kannattaa hankkia hyvät kaiuttimet, jos tuntuu siltä, että kunnon äänentoistosta on iloa. Kajareilla voi myös tsekkailla leffoja ja pelata pelejä eli turha ostos se ei ole, vaikkei musiikkia ihan joka päivä jaksaisikaan tehdä. Samalla kannattaa ostaa iso näyttö isolla resolla. Mahtuu enempi softaa seinälle (vaikutti omaan työskentelyyn todella paljon, kun sai lisää tilaa. Kaksi näyttöäkin on hyvä vaihtoehto).

1. osta käytettyä rompetta. Osta sellaista tavaraa, joka on käytännöllistä. Kaikenmaailman hardware -samplerit, efektit jne ei ehkä alkutaipaleella ole kovinkaan viisaita hankintoja, koska se motivaatio saattaa loppua.

Jatkuu..

Miksauksen oppii kokeilemalla. Tai oikeastaan kokeilemalla löytää omaan korvaan miellyttävän miksauksen. Omasta mielestäni se on parempi vaihtoehto kuin tehdä miksausta "oppineesti", jonka seurauksena soundi on joka pomppuhevibändillä aika sama. Jos soitat oikeilla soittimilla jotakin, pyri siihen, että soiton kaikenmaailman pienet nyanssit kuuluu. Ehkä makuasia, mutta itse pidän tärkeänä tätä. "Jokainen ääni on yksilö" -sanoisi haava ja allekirjoitan tämän. Tosin, tykkään myös loopata eli muuttaisin hokeman muotoon "loopissa jokainen ääni on yksilö".

Soundiin vaikuttaa todella paljon lähtösoundi. Mitä parempi lähtösoundi, sen paremmin sen pystyy muiden äänien sekaan miksaamaan. Tutustu laadukkaisiin VST-instrumentteihin, sample packeihin.. jne. Soittotaitokin on plussaa eli treenaa sitä. Omaan makuun toimii musiikki, jossa kuuluu tunnelma ja fiilis. Tekniikka on toissijainen juttu, midiraitaa voi korjata, jos jotain pilipali -mahdottomuuksia haluaa säveltää. Muusikoita voi myös lainata naapurista, eli jos haluat tosi päheen kitarariffin, etkä osaa sitä itse soittaa vielä moneen vuoteen niin meneppäs paikalliseen pubiin kyselemään, osaako joku soittaa kitaraa.

vink:

1. Lähtösoundi, laadukkaat samplet, soittotaito



joo jospa lähtisin töihin. moikkelis pök

^ Vastaa Lainaa

Nagu
Nagu
530 viestiä

#29 kirjoitettu 06.01.2013 12:55

Vau. Ei voi mittää muuta sanoa kuin pirun iso kiitos tästä. Avasi reilusti silmiä.

SaastanenHippi kirjoitti:
1. Hanki laitteistoksi jo varhain (usb)midikontrolleri ja sellainen äänikortti, jossa on monipuoliset sisääntulot. Nykyään saa aika edullisia ihan passeleita USB -ulkoisia äänikortteja. Ehkä mieluummin sellainen kuin esim tuo M-Audio Delta. (itselläni on nykyään M-Audio Fasttrack Ultra. Tosi hyvä, mutta kaatuilee välillä)


Omaan tällä hetkellä tälläisen kontrollerin, ja tämän USB-äänikortin. Mielestäni nämä ovat mainiot vaihtoehdot koska kontrollerin sain halvalla käytettynä ja täydessä kunnossa, se sisältää muutaman padin ja pienen keyboardin ja vähän muuta lisäsälää. Äänikortti taas on uskomattoman laadukas, ja Focusriten kortit on tunnetusti laadukkaita herkkuja.

kävin muutaman kerran rumputunneilla (siellä opin lyömään peltiä niin, ettei pelti hajoa niin nopeasti. Hyödyllinen taito!). Sen lisäksi piti käydä teoriatunneilla ja valitsin Pop-Jazz teorian perusteet, joka osoittautui erittäin hyödylliseksi kurssiksi. Pop-jazz -teoriassa käytiin läpi soinnutusta, sointujen rikkomista, perinteisiä sointukulkuja, intervalleja..


Olen itsekin meinannut musiikin opiskelua lähitulevaisuudessa. Otan kaikki mahdollisuudet vastaan jotka vain tulevat, heti kun tulevat.

1. Säveltämiseen ja sovittamiseen liittyvä teoria on todella hyödyllistä osata edes kohtalaisesti. Oma soitin pitää myös tuntea hyvin. Opettele pianonsoiton alkeet.


On tuo säveltämisen ja sovittamisen teoria "tahtikohtaisesti hallussa" (kiitos Youtube ) Pianoa treenataan koko ajan, ja räppärinä omaan musiikkimakuun on vaikuttanut suuresti "Oldschool East Coast -meininki", joten teen pirun yksinkertaisia mutta voimakkaanlaatuisia rumpusettejä.

Oma keinoni välttää liian pitkiä yhden biisin vääntöjä on tehdä "biittejä". Eli taustamusiikkia. Räppäreiltä voi jopa saada kahvirahat, jos biitissä on potkiva rumpu.


Juuri tätä tarkoitin, eli "kick". Sitä voisi sanoa yhdeksi tavaramerkeistäni; voimakas kick. Ja biittejä väännetään jo .

Musiikkisoftaa saa ilmaiseksi netistä. Kannattaa hankkia hyvät kaiuttimet, jos tuntuu siltä, että kunnon äänentoistosta on iloa. Kajareilla voi myös tsekkailla leffoja ja pelata pelejä eli turha ostos se ei ole, vaikkei musiikkia ihan joka päivä jaksaisikaan tehdä. Samalla kannattaa ostaa iso näyttö isolla resolla. Mahtuu enempi softaa seinälle (vaikutti omaan työskentelyyn todella paljon, kun sai lisää tilaa. Kaksi näyttöäkin on hyvä vaihtoehto).


Myönnän taas oman laittoman puoleni, omissa hommissani säästin reilun tonnin ottamalla crackit ohjelmiksi. Works like water. Monitorit otettiin siihen pikkubudjettiin, 150e Behringerin MS40:t on mielestäni mainiot aluksi. Seuraavaksi luultavasti hankin paremman pöydän studiotarpeisiin, koska muuten ei mahdu ylimääräsiä näyttöjä tai muutakaan sekaan. Sitten vasta muut, on meinaan kerralla päivitettävä aika paljon koska nyt on vasta halpa läppäri käytössä...


Kiitti vielä kerran, tarkemmin en jaksa vastata tai kertoa omista jutuistani mutta täytyy sanoa että nyt on paljon helpompi säätää näillä neuvoilla tuolla studiokoneellani (erillinen tietokone, pikkuongelmien takia)

^ Vastaa Lainaa

klawie
klawie
31 viestiä

#30 kirjoitettu 06.01.2013 13:17

Teorian tarkka tunteminen ei ole mitenkään välttämätöntä, mutta se auttaa kehittämään parempia musiikillisia ideoita. Teoriapuolta voi alkuun katsoa vaikka täältä:

www.dummies.com/how-to/content/playing-the-piano-musical-intervals-and-harmony.html

www.dummies.com/how-to/content/music-theory-for-dummies-cheat-sheet.html

Ja vähän edistyneempää settiä, voi soveltaa mihin tahansa genreen:

www.northernsounds.com/forum/showthread.php/46968-Lesson-11-HARMONY-General-Observations

https://www.webdepot.u...

https://www.webdepot.u...

https://www.webdepot.u...

^ Vastaa Lainaa

SaastanenHippi
SaastanenHippi
4191 viestiä

#31 kirjoitettu 06.01.2013 13:28

Seuraavaksi luultavasti hankin paremman pöydän studiotarpeisiin, koska muuten ei mahdu ylimääräsiä näyttöjä tai muutakaan sekaan. Sitten vasta muut, on meinaan kerralla päivitettävä aika paljon koska nyt on vasta halpa läppäri käytössä...



Tämän unohdin mainita. Itsekin ostin vartavasten kaverilta todella laadukkaan, kokopuuta olevan ja tukevan pöydän, johon mahtuu kerralla levari, äänikortti, monitorit, tietokone, näyttö, midikontrolleri, näppäimistö ja vapaavalintainen musiikkihärveli, joka tällä hetkellä on Yamaha RM1X (aika harvoin tulee käytettyä jälkimmäistä). 50 euroo meni, mutta on kyllä ehdottomasti yks parhaista hankinnoista. Eli ehdottomasti kannattaa hankkia se pöytä ajoissa

Musiikkimausta vielä, biittien lisäksi jos esim. tykkää jostain taru sormusten herrasta -sinfoniajutuista tms soundtrackeista, kannattaa sellaisiakin koittaa tehdä. Kannattaa kokeilla tehdä ihan kaikenlaista musiikkia, mistä tykkää. Voit esim tehdä parin minuutin viulu-piano -harjoituksen, ajaa sen mp3:ksi ja samplata sitten sitä. Eli ei kannata rajoittua vain siihen omaan mieluisaan rap-tyyliin. Alkaa biitit toistamaan itseään aika nopeasti.

^ Vastaa Lainaa

damndinosaur
damndinosaur
9 viestiä

#32 kirjoitettu 06.01.2013 20:13

Mutta jos on jo valmiiksi hyvä sävelkorva, niin tarviiko tietoja välttämättä täydentää? Voisihan sitä tietty oppia jotain uutta ja ihmeellistä. Ainoat jutut mitä mulle on pienesti opetettu oli jotkut kolmisoinnut joskus ala-asteen musiikintunnilla. Sen jälkeen pianonsoitto on tapahtunut täysin kuulokorvalla, eli pistän vaan pianobiisin soimaan ja kuuntelen mitä siinä tapahtuu, sitten opettelen soittamaan saman. Joskus vähän tsekkailen mitä koskettimia soittaja käyttää, mutta toisinaan luon biisistä omia versioita. En sitten tiedä että meneekö ne joittenkin musiikin teorian sääntöjen mukaan, mutta harmoniassa ne ainakin on eikä ole mitään riitasointuja missään, sillä kuulen kyllä milloin sävelet on kohdillaan ja milloin ei. Tätä tekniikkaa sovellan sitten elektronisessakin musiikissa. Mun oma hyvä vinkki vois olla se, että ihan harjoituksen kannalta voi yrittää tehdä jostain mieluisasta biisistä coverin. Etsii (mieluiten tekee itse) mahdollisimman samanlaiset äänet mitä biisissä on, ja yrittää muutenkin jäljentää sen mahdollisimman tarkasti. Siinä oppii kummasti käyttämään erilaisia plugareita sun muuta murehtimatta kuitenkaan itse sävellyspuolesta .Nojoo, se voi joskus olla vaikeaa saada täysin samalta kuulostavaa saundia, mutta ainakin siinä värkätessä voi tulla jotain uusia oivalluksia.

^ Vastaa Lainaa

Haava
Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#33 kirjoitettu 07.01.2013 08:25

damndinosaur kirjoitti:
Mutta jos on jo valmiiksi hyvä sävelkorva, niin tarviiko tietoja välttämättä täydentää?


Voi täydentää ja paljon. Ei ole pakko, mutta voi.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7946 viestiä

#34 kirjoitettu 07.01.2013 08:35

damndinosaur kirjoitti:
Mutta jos on jo valmiiksi hyvä sävelkorva, niin tarviiko tietoja välttämättä täydentää?


Hyvä korva ja hyvä teoriaosaaminen on kaks täysin eri asiaa, eihän ne välttämättä käsi kädessä kulje. Ja kyllä se täydentäminen kannattaa, esim. joku melodian soinnuttaminen on sellanen homma missä ilman teoriapohjaa tarttee väkisinkin soitinta mut jos harmoniaa on opiskeltu niin homman pystyy tekemään pelkästään kynän ja paperin kanssa.

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
3836 viestiä

#35 kirjoitettu 07.01.2013 11:31

1. Mono
2. Tuttu kaiutin
3. Pää lähellä kaiutinta
4. Hiljaisella äänenvoimakkuudella
5. Reilusti aikaa ja taukoja

Näin ei huone heijastele turhia eikä korvat väsy.

"Kun tarkkaamoon tuotiin toinen kaiutin, tiesin että kaikesta tulee todella monimutkaista" -John Lennon stereon saapumisesta EMI studioille

"The more you think the more you stink" -tuottaja David Briggs rockmusiikin äänittämisestä

^ Vastaa Lainaa

Nagu
Nagu
530 viestiä

#36 kirjoitettu 07.01.2013 13:46

Snacke kirjoitti:
1. Mono

"Kun tarkkaamoon tuotiin toinen kaiutin, tiesin että kaikesta tulee todella monimutkaista" -John Lennon stereon saapumisesta EMI studioille



Miksausta monolla? Never heard of that. Pistän kokeiluun heti kun pääsen himaan. Kuullostaa mielenkiintoiselta.

L3fti kirjoitti:
Mua häiritti toi, ku laitoit kaksoispisteen jälkeen ison kirjaimen. Se on aika mälsää.


Painovirhepaholainen. Shit happens when you party naked.

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
3836 viestiä

#37 kirjoitettu 07.01.2013 15:12 Muok:07.01.2013 15:13

L3fti kirjoitti:
Nagu kirjoitti:
Nyt on suurta halua nousta korkeammalle: Oppia säveltämään kunnollisesti.


Mua häiritti toi, ku laitoit kaksoispisteen jälkeen ison kirjaimen. Se on aika mälsää.


Iso vai pieni alkukirjain kaksoispisteen jälkeen?
Selittävä, kaksoispisteen jälkeinen tekstikokonaisuus aloitetaan isolla alkukirjaimella, mikäli selittäviä virkkeitä on enemmän kuin yksi.
Interrail-matkaa kannattaa alkaa suunnitella ajoissa: Mikä olisi sopiva matkareitti? Kunnon jalkineet kannattaa hankkia.
Muutoin tekstikokonaisuus aloitetaan pienellä alkukirjaimella.
Interrail-matkaa kannattaa alkaa suunnitella ajoissa: mikä olisi sopiva matkareitti?
Johtolauseeseen kaksoispisteen välityksellä liittyvä lainaus aloitetaan isolla alkukirjaimella.
Hän sanoi: ”Älä puutu matkasuunnitelmiini!”
Lähde: Kotimaisten kielten keskus

Nagu kirjoitti:
Miksausta monona? Never heard of that. Pistän kokeiluun heti kun pääsen himaan. Kuulostaa mielenkiintoiselta.


Monomiksauskokeilut on ihan terveellisiä, vaikka tekisikin lopulta stereomiksauksen. Pikku hienosäätöjen vaikutus tulee jotenkin todellisemmin esiin, tapahtuu vähemmän "joka kerta kun väännän jotain kuulostaa paremmalta mutta kun kokeilen tunnin päästä alkuperäistä on se vielä parempi"- ilmiötä. Kaiku ja muu efektointikin menee vähemmän helposti överiksi. Näin ainakin itselläni. Toi hiljainen volahomma on hyvä juttu stereonakin, varsinkin jos kuuntelutila on vähemmän optimaalinen.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7340 viestiä
Luottokäyttäjä

#38 kirjoitettu 07.01.2013 16:08

jos joku häiritsevä asia pitää mainita, niin se on ehdottomasti "kuullostaa".

Snacke kirjoitti:
Monomiksauskokeilut on ihan terveellisiä, vaikka tekisikin lopulta stereomiksauksen.

joo, ihan perinteistä stereomiksaustakin tehdessä on hyvä välillä kurkistaa, miltä se raita kuulostaakaan monona. maailmassa saattaa vieläkin törmätä tilanteisiin, joissa musiikki saattaa soida jostain monona, ja jos on käyttänyt jotain kehnoa stereolaajenninta, se saattaa kuulostaa monoksi summattuna kasalta oksennusta, vaikka stereona se ei olisikaan hassumpi.

^ Vastaa Lainaa

Lautajaska
Lautajaska
4034 viestiä

#39 kirjoitettu 07.01.2013 22:23

Snacke kirjoitti:
L3fti kirjoitti:
Nagu kirjoitti:
Nyt on suurta halua nousta korkeammalle: Oppia säveltämään kunnollisesti.


Mua häiritti toi, ku laitoit kaksoispisteen jälkeen ison kirjaimen. Se on aika mälsää.




Nagu kirjoitti:
Miksausta monona? Never heard of that. Pistän kokeiluun heti kun pääsen himaan. Kuulostaa mielenkiintoiselta.


Monomiksauskokeilut on ihan terveellisiä, vaikka tekisikin lopulta stereomiksauksen. Pikku hienosäätöjen vaikutus tulee jotenkin todellisemmin esiin, tapahtuu vähemmän "joka kerta kun väännän jotain kuulostaa paremmalta mutta kun kokeilen tunnin päästä alkuperäistä on se vielä parempi"- ilmiötä. Kaiku ja muu efektointikin menee vähemmän helposti överiksi. Näin ainakin itselläni. Toi hiljainen volahomma on hyvä juttu stereonakin, varsinkin jos kuuntelutila on vähemmän optimaalinen.


Monomiksaus on hyvä senkin takia, että se paljastaa mahdolliset vaihevirheet. Stereona kuunnellessa sellainen soitin on kyllä jännän kuulonen, mutta katoaa monoäänessä kokonaan.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu