Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kuinka moni teistä tekee musiikkia spontaanisesti / improvisoiden?


AnalogGuy
208 viestiä

#1 kirjoitettu 13.09.2010 00:10 Muok:13.09.2010 01:04

Viimekertainen threadi (erittäin karvaasti muistellen 2008) taisi mennä totaalisesti överiksi asenteeni takia... en tajua mikä silloin vaivasi... taisi olla jonkin sortin alemmuuskompleksia... mene ja tiedä. Mutta joka tapauksessa olen jo siitä lähtien onneksi ehtinyt aikuistua ja kasvaa ihmisenä... ja myös studio on kasvanut ja laajentunut entisestään.

Halusin tuoda asian uudestaan esiin eli kuinka moni teistä tekee musiikkia spontaanisesti, improvisoiden? Noista termeistä voidaan olla montaa mieltä, mutta käytännössä tarkoittaen sitä että tyypillisen tietokonemaisen "palikkarakentelun" ja kaavamaisen nuotinnuksen sijasta musiikki sävelletään livenä soitettaen ilman tarkempia etukäteisvalmisteluja suoraan fiiliksen mukaan.


Itselläni menee musiikin teko seuraavilla tyyleillä:

1. Tylsyys. Ei mitään hajua mitä tekisin.... pistän vain synat sun muut päälle ja "hakkaan" koskettimia mielivaltaisesti, jospa jotain tulisi esiin suoralta tuntumalta.

2. Emotionaalisuus. Jokin syvä ja kokonaisvaltainen tunne (peräisin esim. elokuva, tv, oma elämä, muistot jne) valtaa kehon ja tulee erittäin suuri tarve tuoda se esiin musiikin ja saundien muodossa. Ei väliä eikä tietoa mitä musiikkia tekisin kunhan se vastaa mahdollisimman puhtaasti ja rehellisesti sen hetkistä fiilistä.

3. Suuri inspiraatio. Yhtäkkiä kesken kaiken alkaa päässä soimaan jotain kokonaan omaa, tai mieli täyttyy "ideatulvasta" jotka on aivan pakko tuoda esiin välittömästi. Ei väliä vaikka olisi keskiyö. Synat päälle ja hommiin!


Musiikin valmistelu ja viimeistely improvisoidusta materiaalista taas menee näin:

1. "As Is". Kappaleen teko kestää yhtä kauan kuin sen soittaminenkin. Viis muutamasta virheestä, tämä kuulostaa tarpeeksi hienolta ja tuoreelta.

2. Onnistui hyvin ja kuulostaa hyvältä, mutta jotain puuttuu... taidanpa improvisoida vähän lisää... vain pari dubbausta ja that's it.

3. Suuri visio: Erittäin hieno perusta jollekin suuremmalle. Rakennan kappaleen erittäin tarkasti ja dubbauksia tulee erittäin runsaasti pätkittäin.


Itselläni tosiaan monesti käy niinkin hullusti että kesken musiikin kuuntelemisen aikana päässä alkaakin soimaan jotain omaa musiikkia ja tulvii kauheasti ideoita, mitä kaikkea voisin tehdä ja milläkin laitteella... tämän takia alkaa joskus ärsyttämään vaikkakin on arvokas hetki musiikin tekemiselle, mutta toisaalla tuolla hetkellä haluaisin mielummin keskittyä itse musiikin kuunteluun joka jäi kesken ja joutuu suorastaan kelaamaan taaksenpäin kun meni totaalisesti "ohi korvien" se mitä piti alunperin kuunnella. Mutta toisaalla aika harvoin kylläkin on juuri sillä hetkellä laitteiden äärellä joten ikävä kyllä on aika harvinaista että pääsisin tekemään suoraan inspiraatiosta musiikkia...


Tässä muutama esimerkki jotka omasta mielestäni vastaavat sitä "oikeaa improvisaatiota":

http://www.youtube.com...

http://www.youtube.com...

http://www.youtube.com... (performanssi videon keskivaiheilla)

http://www.youtube.com...

http://www.youtube.com...

AnalogGuy muokkasi viestiä 01:03 13.09.2010

^ Vastaa Lainaa


J!!
76 viestiä

#2 kirjoitettu 13.09.2010 00:22

Kuullostaa tutulta, paitsi etten koskaan saa suurta inspiraatiota, tai ainakaan hyppää heti synan puikkoihin sen saatuani. Yleensä ne unohtuvat yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Parhaat biisit syntyvät hyvinkin spontaanisti, kuin itsestään, ilman mitään suunnitelmaa. Tykkään tehdä biisit myös rumpuja lukuunottamatta itse koskettimia soittamalla, pahimmat mokat pianorollista pyyhkimällä.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 13.09.2010 00:26 Muok:13.09.2010 00:27

Yleensä kyllä, harvemmin mietin "ensimmäistä vetoa" sen enempää vaan rakennan sitten näiden ensimmäisten hahmotelmien perusteella kappaletta eteenpäin. Minulla on hyvin harvoin mitään valmista kaavaa tai ideaa päässäni, korkeintaan jonkin sortin visio siitä mitä kappale ehkä voisi olla - tiloja, mielikuvia jne. Kaavat ja ideat ovat enemmänkin työkaluja joilla saa biisit etenemään myöhemmässä vaiheessa.

Vaikka käytän koneita, olen opetellut tekniikat joilla saa ideat nopeasti "paperille", läiskin sampleja, selaan presettejä ja soittelen synia tarkoituksellisen mielivaltaisesti ja umpimähkäisesti löytääkseni niitä sattuman ja tunteen huumassa syntyviä ideoita ja soundeja.

Kunhan biisi on saanut jonkin verran rakennetta ympärilleen on hyvä hieman kelata taaksepäin ja kuunnella tekosiaan. Tässä vaiheessa alkaa yleensä tuhoamisprosessi missä karsitaan turha tavara pois joka on hyvinkin analyyttistä ja tarkkaa touhua vastapainona inspiraation vallassa säveltämiselle. Tästä on taas hyvä palata alkuun, etsimään ääniä.

^ Vastaa Lainaa


dödö
1100 viestiä

#4 kirjoitettu 13.09.2010 11:03 Muok:13.09.2010 11:24

Tuleehan sitä väkisin opittua tietyt asteikot paremmin kuin toiset. Minulla on siis tiettyjä asteikkoja jotka osaan niin hyvin että tiedän mikä fiilis tulee juuri sitä käyttäen. Voin siis helposti tehdä vaikka jazzahtavan biisin jos siltä tuntuu tai vaikkapa jonkun itämaisen vain sitä asteikkoa käyttäen mutta tuntuu aina että lopputulos on huono jos inspiraatiota ei löydy.

Jos teen musiikkia metalliprojekteihini, pitää useimmiten tehdä kaksi huonoa biisinalkua ennen kuin keksii jotain siisitä minkä haluaa tehdä loppuun. Tämä johtuu luultavasti siitä että käytössä on aina samat soittimet, koska kun taas teen Substitute projektiini musiikkia jokaisesta kappaleesta tulee, lähes poikkeuksetta, mielestäni hyvä.

Substitutessa aloitan yleensä rämppäämällä jotain jännää soitinta/soundia, jonka jälkeen jatkan biisin rakentamista suunnittelematta sen kummempia. Tämä on huomattavasti helpompaa ja melkein, inspiraatiomielessä, itseänsä ruokkiva tapa tehdä kappale. Subsitute on sellainen projekti jossa genrellä/soittimilla ei ole minulle mitään väliä joten saan helposti kasattua kappaleen johon olen täysin tyytyväinen.

Kaikki nuo biisit tuolla sivuilla ovat itseasiassa kirjoitettu päivässä ja kaiken lisäksi nuo kuvakkeen omaavat ovat vain re-editejä, lyhyempiä leikkauksia paljon pidemmistä (20-30 min) kappaleista, jotka myös on kirjoitettu päivässä.

Kun taas kirjoitan esim. Sound God projektiini kipaleita, tiedän että kappaleen pitää koostua muutamasta kitarasta, bassosta, rummuista ja ehkä muutamasta synasta. Tällöin on huomattavasti vaikeampaa kirjoittaa kappale, sillä jokaisen riffin on oltava huomattavasti parempi ennen kuin laitan sen kappaleeseen. Tämä johtuu siitä että ei ole mahdollista leikkiä efekteillä sun muilla, vaan pyrin tekemään mahdollisimman yksinkertaista musiikkia, kitara + vahvari + riffi = lopputulos. Tästä syystä kappaleita saa usein tehdä useamman päivän vaikka olisivatkin Substitute kappaleita lyhyempiä.

Teen aika pitkälti kaikki kappaleet jammaamalla, kunnes keksii jotain kivaa. Prosessi on vaan vähän erilainen riippuen siitä mihin projektiin (millaista musiikkia) yrittää saada aikaiseksi. Jos luen nuotteja kahdesta, saman projektin, eri kappaleesta jotka olen tehnyt, toinen hulluissa fiilareissa ja toinen ilman inspiraatiota, niin vaikka molemmat näyttävät paperilla toimivan ihan yhtä hyvin, kappaleesta joka on tehty ilman inspistä puuttu vaan se jokin.

dödö muokkasi viestiä 11:22 13.09.2010

Pitänee lisätä vielä että kun teen Subsitute biisin putkeen, yhdessä päivässä, valmiiksi niin jotenkin se imee inspiraatiot itseensä. Kun biisi on valmis en pysty mitenkään aloittamaan toista enää saman päivän aikana. Jää jotenkin päälle se edellinen kipale...

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#5 kirjoitettu 13.09.2010 18:10

no basscadetsin tekeminen on aika spontaania, helvetisti säätöö vaa, mikää ei oo liikaa, Autechreki on myyny levyi jne

muutenhan teen Vakavaa Musiikkia jota mietin liikaakin.

^ Vastaa Lainaa


Patrick Park
480 viestiä

#6 kirjoitettu 14.09.2010 17:51

Mitä tarkoittaa "spontaanisesti"...? Tarkoitit kai spontaanisti.

Siinä mielessä se biisin teon aloittaminen on nykyään melko spontaania että kitaralla niitä groovaavia riffejä löytää joskus sattumalta. Tai vaihtoehtoisesti ohjelmoin ensin rummut saadakseni jonkinlaisen hyvän groovin siihen rumpukuvioon jonka toistan sitten kitaralla (rytmikitaristi kun olenkin enemmän). Tämän rytmisen aihion ympärille yritän sitten hiukan melodioitakin ripotella jotka improvisoin satunnaisia skaaloja käyttäen.

^ Vastaa Lainaa


papa d
15 viestiä

#7 kirjoitettu 14.09.2010 18:27

Lähes aina improvisoiden.

Beatin teko lähtee mulla normaalisti sampleista, löydän kivan biisin/biisit missä on just ne kivat soundit mitä mä haluisin
(kova urun ujellus/huuto/komppikitara/tai kaikki nämä)

1. Lähden niitä sitten soittelemaan joko sellasenaan tai peruskompin päälle
2. heivaan peruskompin pois ja soitan uuden kompin
3. soitan basson näiden päälle
4. mahdollisesti joku syna soundi taustalle tuomaan fiilistä tai komppikitara/urku

Mun on oikeestaan pakko improvisoida kun en musiikin teoriasta, skaaloista yms yms tiedä hevon kukkua.

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#8 kirjoitettu 14.09.2010 18:33

Jos kitaralla teen, niin aina. Yleensä soi valmis teema päässä jota lähden toteuttamaan.

Mutta jos menen ottamaan kitaran käteen, niin aina.

^ Vastaa Lainaa


Midimonk
1 viesti

#9 kirjoitettu 15.09.2010 03:20

No Mul tulee yleens joko (paskal Möksäl...(puucee) tai soutaen...vastatuuleen... ja kaikkee silt väliltä)...hmm..no, joo parhaat jutut tulee Jumalan selän takana!

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#10 kirjoitettu 15.09.2010 06:41 Muok:15.09.2010 06:44

Aika improvisoiden tulee tehtyä, sillä en ajattele esim piano-melodiaa kiipparilta etsiessä, mitä teen seuraavaksi vaan haen edellisen, valmiiksi saadun saundin jälkeen, uutta saundia mikä sopii jo olemassa oleviin ja lähden sen jälkeen testailemaan ja soittelemaan mitä sillä teen. Sama kuvia jatkuu rummuista viimeisiin herkku-blingeihin asti lukuunottamatta bassoa minkä teen sit jonkun jo olemassa olevan melodian pohjilta.

Mut en mä laita useaa syna yhtäaikaa huutamaan kuitenkaan vaan saundi kerrallaan mietin mitä tehdä ja kun tiedän niin laitan purkkiin ja siirryn eteenpäin.

proyo lisäsi pari pilkkua mistä ei ole enään varma kuuluuko ne sinne, mut aivan sama 06:43 15.09.2010

^ Vastaa Lainaa


Deadful
3813 viestiä

#11 kirjoitettu 15.09.2010 11:19 Muok:15.09.2010 11:19

Kyl minul biisit ainaki suurimmaks osaks aika spontaanisti syntyy. Kitara käteen vaan ja soittelua, ja sit jossain välissä löytyy kiva riffi tai melodia. Riippuu vähän mitä tekee. Nyt kun on jonkun aikaa yrittänyt sävellellä vähän "haastavampia" biisejä (lue: mukarpogepaskaa), niin niitä tulee kyllä kelailtua ja pyöriteltyä niin kauan, että tulos miellyttää. Mutta sitten jos taas ihan vaikka rässäilen, niin yleensä biisit soljuu kasaan aika simppelisti suurimmilta osin. Sitten niitä tietty bändin kesken hiotaan bändille sopivaksi. Minä oon siitä vähän tosin haastava säveltäjä bändille, että jos teen kokonaan biisin kitarat yksin, niin minulla usein on hyvin selkeä visio sit siitä, miltä sen biisin pitäsi muilta osinkin kuulostaa. Tää taas ei aina jätä muulle bändille ihan hirveesti sanomisen varaa.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#12 kirjoitettu 15.09.2010 19:01

Mielestäni kyllä ja mikä soitin tokan vangelis pätkän alussa se etäisesti painon kuulpinen ?
ja nuo neuromium pätkät kuuntelen ainakin vielä kokonaan nyt vaan mentävä päivälevolle ihan kohta.
ps. ptiäs ehtiä taas joskus ja laittaa mikseriin.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#13 kirjoitettu 15.09.2010 19:15

JPQ kirjoitti:
Mielestäni kyllä ja mikä soitin tokan vangelis pätkän alussa se etäisesti painon kuulpinen ?
ja nuo neuromium pätkät kuuntelen ainakin vielä kokonaan nyt vaan mentävä päivälevolle ihan kohta.
lieviä sopimuksia teen itseni kanssa esim. sävellaji ja mahdollinen sointukierto muttei liian sitovaa sanoisin silti.
ps. pitäs ehtiä taas joskus ja laittaa mikseriin.

^ Vastaa Lainaa


AnalogGuy
208 viestiä

#14 kirjoitettu 15.09.2010 20:55

JPQ kirjoitti:
Mielestäni kyllä ja mikä soitin tokan vangelis pätkän alussa se etäisesti pianon kuuloinen ?


Se on piano. Yamaha CP-80 "Electric grand". Se on elektro-akustinen eli käytännössä oikea akustinen piano jossa saundi on vahvistettu piezo pickupeilla. Se miksi kuulostaa erilaiselta tavalliseen akustiseen johtuu sen pianon muotoilusta keikkailua varten, eli esim. äänilauta on poistettu koska akustista vahvistusta ei tarvita ja kieliä on yksi vähemmän per kosketin. Normaalissa pianossa on 3 kieltä per kosketin ja 2 kieltä bassoille ja 1 kieli alimmille. CP pianoissa taas on 2 per kosketin ja bassoille vain yksi.

^ Vastaa Lainaa


DJ perfect insanity
33 viestiä

#15 kirjoitettu 15.09.2010 23:55

samaa kauraa syön. ei se niin paha jos hiuksen hieno virhe tulee ja sit ku tulee sellainen ispiraatio puuska vaikka keskellä yötä niin aamulla hyräilen kappaletta silleen että muistan sen sävelmän enkä yritä aivoilla patistaa luomausta pakolla ulos. tulee jos tulee

^ Vastaa Lainaa


-Slippy-
5 viestiä

#16 kirjoitettu 16.09.2010 05:39

Yleensä tule jostain kimmoke et "ahaa vois tehdä jotain" ja siitä eteenpäin täysin tajunnanvirtaa, joskus sitten päässä on soinut kokopäivän joku melodia ja lähden toteuttaan sitä. Mitään sen suurempia visioita tulee harvemmin.

Tykkään testailla erilaisia tyylejä, koska ne antaa omanlaisensa tuoreuden siihen tekemiseen.

mitä biisien hiomiseen tulee niin, suurin osa on jätetty siihen asuun mihin se lopetus hetkellä jäi, kyllä sitä nykyään kuuntelee vanhojakin biisejä ja jää korjaileen sit jotain virheitä mitkä särähtää pahasti korvaan.

Kuinka monella on se tietty rutinoituminen huomattu biisejä väsäillessä? Itse olen huomannu et teen monia asioita melkein aina samalla "toimivalla" tavalla, mietin et pitäskö sitä vaihtaa biisien teko alustaa mikä rikkois kaavaa sopivasti. Käytössä siis FL8 ja Vst:t+läjä sampleja

^ Vastaa Lainaa


a s s a
3 viestiä

#17 kirjoitettu 10.10.2010 04:07

Teen sponttaanisti. Olen amatööri kitaristilaulaja ja kasailen vasta bändiä ja etin sopivaa basistia sekä rumpalia. Musta ei ole mitään väliä miten soittaa kunhan laulu ja soitto kohtaa. Ite olen aina ajatellut että tarviin apua komppipuolelle ja se avuttomuus kuuluu soitoissani tällä hetkellä johon pitäisi piakkoin saada muutosta. Kun improvisoin sponttaanisti niin taimit voi letää hevonkuuseen ja odotan kompeilta selvä merkit missä osassa mennään sekä joustot omien spontaanien improjen suhteen. Mottoni on jotta sä voi ottaa homman haltuun on sun pystyttävä olemaan ajassa ja paikassa läsnä. Tietysi hyvin hioutunut setti tulee kasaan kun sitä on veivattu aikansa mistä tykkää ja koko bvändi on kypällä mukana sitten kun tykitetään "ne" bändin bravurit ja toki myös niissä improissa kelaan.

En pidä yhtään sellasesta taimin perässä roikkuvasta menosta jota usein radiosta kuulee. Kone musiikki ei ole mun juttu ja kaikki on soitettava. Diggaan kyllä konemusaakin.

^ Vastaa Lainaa


xoom
38 viestiä

#18 kirjoitettu 10.10.2010 14:47

Täysin puhtaassa Improvisaatiossa voit soittaa vain niitä juttuja, jotka pystyt ilman harjoittelua sponttaanisti soittamaan. Kaikki hieman soittoteknisesti vaativampi (eli kohta musiikkia, jonka vakuuttavaan soittamiseen vaaditaan yks tai useampi harjoittelukerta) jää silloin toteuttamatta. Lopputulos on siten yleensä melko yksinkertaista, soitttoteknisiin maneereihin kangistunutta musiikkia verrattuna siihen, mitä sama tekijä pystyisi pienellä harjoittelulla ja miettimisellä aikaansaamaan.

Miksi rajoittaa omaa potentiaalista maksimisaavuttamista? Olisi typerää rajoittaa itseään vain yhteen tekotapaan, kuten vaikkapa improvisointiin. Jämähtäminen tiettyyn työtapaan alkaa näkyä kappaleiden lopputuloksessa pitkässä juoksussa.

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15364 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 21.10.2010 00:33

Joskus tulee tehtyy kyls

^ Vastaa Lainaa


dödö
1100 viestiä

#20 kirjoitettu 22.10.2010 10:27

Fitz kirjoitti:
Joskus tulee tehtyy kyls

^ Vastaa Lainaa


buranaC
5116 viestiä

#21 kirjoitettu 22.10.2010 15:18

Fitz kirjoitti:
Joskus tulee tehtyy kyls

joo ja lähettyä ihmisten eteen soittamaan niitä seuraavana päivänä

call it a new definition of "speedcore" :_

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15364 viestiä
Luottokäyttäjä

#22 kirjoitettu 22.10.2010 18:04

buranaC kirjoitti:
Fitz kirjoitti:
Joskus tulee tehtyy kyls

joo ja lähettyä ihmisten eteen soittamaan niitä seuraavana päivänä

call it a new definition of "speedcore" :_


Joo, vois perustaa ketjun "Kuinka moni teistä keikkailee spontaanisesti/improvisoiden?"

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#23 kirjoitettu 02.12.2010 11:44

Menee miten milloinkin. Minulla on jatkuvasti mielessä liuta aiheita, joista haluan tehdä biisin. Joskus sitten välähtää, miten se pitää tehdä. Joskus pyörittelen jotan melodiaa koneessani pitkäänkin, kunnes löytyy aihe tekstiin.
Joskus istuu hyvä haltija olkapäälle ja supattaa kaiken valmiina korvaan. Se on kaikkein hienointa. Tulee sanat ja sävel yht'aikaa, eikä tarvitse edes korjailla mitään.
Aivan viimeisimmän biisin kanssa kävi niin, että melodia ja taustat tietokoneella oli jo valmiina, teksti piti kirjoittaa puhtaaksi ja siihenkin oli aihe olemassa. Sitten iski inspis kirjoittaa teksti ihan toisesta aiheesta ja alunperin siitä piti tulla eri biisi, mutta huomasin, että sehän käy tuohon valmiiseen melodiaan paremmin.

Biisejä tuntuu tulevan parhaiten silloin, kun ei ole mitään mahdollisuutta tallentaa niitä. Kun on oikein hyvää aikaa, niin inspiraatiota puuttuu. Ja kumma kyllä joskus, kun on pakko tehdä biisi, niin silloin se kyllä tulee. Silloin yleensä harmittaa, kun sen kanssa on olevinaan liian kiire ja tuntuisi, että sen voisi tehdä paremmin ajan kanssa. Jos olisi aikaa, sitä ei kenties tuliskaan.

^ Vastaa Lainaa


DJ able
14 viestiä

#24 kirjoitettu 02.01.2011 19:06 Muok:02.01.2011 19:06

Joskus vaan tulee mieleen esim. melodia kun painelee koskettimia, kun taas kerran suunnittelin koko biisin ensiksi paperille.

^ Vastaa Lainaa


Istharium The Foe
845 viestiä

#25 kirjoitettu 07.01.2011 15:27

Bassonopettajani kerran tokaisi: "Musiikki on kauneimmillaan, kun se tehdään improvisoiden".

Teen sävellystyöni pääosin fiilispohjaisesti. Kirjoitan ja kokeilen juttuja paljon esim. Guitar Pro-ohjelmalla pienellä hullunkiilto silmissä-asenteella ja sitten tulee ihmeteltyä jälkeenpäin, mitä tuli kirjoitettua. Meidän bändin kitaristi ei tykkää mun sävellystyylistä, kun se tyyli on semmosta rönsyilevää ja ei niin vakavamielistä, ja sormitukset menee riffien kirjoituksessa päin helvettiä. Mutta saavat tehdä omat sormitukset kipaleisiin, niin saa sitten omanlaiset "säännöt" tai ohjeistukset, miten biisi soitetaan. Kofeiini auttaa stimuloimaan aivoja sen verran mukavasti, että joskus sitä tulee kirjoitettua varsin höpöä kamaa.

Sanoitukset syntyy parhaiten kovan saunan ja parin kaljatuopin jälkeen, kun kalja on pikkuisen keventänyt oloa. Silloin usein tulee taiteellinen fiilis ja pystyy samaistumaan siihen, mitä kirjoittaa ja luo. Monesti sitä tulee tässäkin tapauksessa kirjoitettua jotain suhteellisen jännää. Toinen tapa on myöhään illalla, jos ei väsytä.

^ Vastaa Lainaa


damnn
2 viestiä

#26 kirjoitettu 07.01.2011 20:20

mä käytän noita kaikkia tekniikoit samanaikasest.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu