Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Mitä olisi hyvä tietää ennen oopperan sävellystä?


Joonas Y
90 viestiä

#1 kirjoitettu 02.11.2009 20:53

Eli jonkun aikaa on jo päässä pyörinyt että olisi hienoa tehdä heviooppera. Sinfoniaorkesterin lisäksi orkesteriin kuuluisi siis myös sähkökitara ja mahdollisesti myös rummut. Laulunkaan ei tarvitsisi ihan kokoajan olla perinteistä ooppera laulua. Mitään ylitaiteellista ei olisi tarkoitus tehdä, vaan yritän tehdä musiikista helposti lähestyttävää vaikkei oopperaa olisi koskaan kuullutkaan.

En ole kuitenkaan itse nähnyt elmäni aikana taikahuilun lisäksi koskaan muita oopperoita, tai saanut minkäänlaista koulutusta oopperan tai sinfoniaorkesterille säveltämisestä. Siksi kysynkin että mitä asioita oopperaa säveltäessä olisi huomioitava? Myös sitä olen miettinyt että mikä oikeastaan erottaa oopperan musikaalista?

Tässä linkkiä minkä tyyppistä ajattelin että lopputuloksesta voisi tulla:

http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#2 kirjoitettu 02.11.2009 21:06

Onko toi Turisas joku Therion tribuuttibändi vai miks ne apinoi sitä?

Nojoo asiaan..
Ensin sen päätät, että tilaatko oikeita soittajia ja kuinka paljon, vai syntikoita tms.
Sitten kerrot onko sulla bändi ja laulajia.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#3 kirjoitettu 02.11.2009 21:52 Muok:02.11.2009 21:54

Orkestraatio nyt on ainakin ensimmäinen mieleen tuleva asia mikä pitää olla hallussa.

Musikaalin ja oopperan erottaa toisistaan esimerkiksi se että musikaali on viihteellisempi.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#4 kirjoitettu 02.11.2009 22:40 Muok:02.11.2009 22:41

Effekt päätti ettei nyt lähdekään tähän.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 02.11.2009 22:48

No, sanotaan nyt vaikka näin että jos pitää kysyä niin on yksi jos toinenkin asia mitä pitää tietää... Ja kolmas, neljäs, seitsemässadasneljäskymmeneskolmas...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 03.11.2009 08:57 Muok:03.11.2009 09:04

Joonas Y kirjoitti:
Eli jonkun aikaa on jo päässä pyörinyt että olisi hienoa tehdä heviooppera. Sinfoniaorkesterin lisäksi orkesteriin kuuluisi siis myös sähkökitara ja mahdollisesti myös rummut. Laulunkaan ei tarvitsisi ihan kokoajan olla perinteistä ooppera laulua.


Vaan mitä se sitten olisi? Puhetta vai oopperamaisesti pelkästään laulua?

Mitään ylitaiteellista ei olisi tarkoitus tehdä, vaan yritän tehdä musiikista helposti lähestyttävää vaikkei oopperaa olisi koskaan kuullutkaan.


Ooppera ei ole helposti lähestyttävää? Mikään ooppera?

En ole kuitenkaan itse nähnyt elmäni aikana taikahuilun lisäksi koskaan muita oopperoita, tai saanut minkäänlaista koulutusta oopperan tai sinfoniaorkesterille säveltämisestä.


Tahdot tehdä nimeomaan oopperan, mutta et tiedä mikä ooppera on?

Siksi kysynkin että mitä asioita oopperaa säveltäessä olisi huomioitava?


JOS tahtoo tehdä nimeomaan oopperaa, niin olisi hyvä tietää mikä se on ja ymmärtää sen oopperan perinne. JOS tahtoo tehdä musikkaalin, jossa on oopperamaista laulua ja hevivaikutteita, niin antaa mennä vaan ja tekee sitä musiikkia ja unohtaa turhan "genremääritykset".

Myös sitä olen miettinyt että mikä oikeastaan erottaa oopperan musikaalista?


Oopperan oma pitkä perinne ja traditiot. Yleisiä erottavia elementtejä voidaan toki listata tähän vaikka kuinka. Oikeastaan mikään yksittäinen asia niistä ei suoraan tee musikaalista oopperaa tai oopperasta musikkaalia, mutta yhteenlaskettuna on helppo laskea kummasta on kysymys. No joo.. Ehkä selvin erottva tekijä on se, että oopperassa lauletaan kakki, eikä puhta yhtään. Ooppera on yksi pitkä biisi. Kokonaisuus, jossa näytteleminen on siinä sivussa. Oopperat toimivat cd-levyltäkin. Sen sijaan musikaalit ovat näytelmiä, joissa väliin heitetään iso kasa erilaisia biisejä. Vaikka toki joissakin musikkaaleissa kaikki vuorosanat lauletaan, niin silti sama idea ja rakenne näkyy niissä ja nekin on helppo erottaa oopperasta.

Tässä linkkiä minkä tyyppistä ajattelin että lopputuloksesta voisi tulla:

http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...


Joo. Suosittelen joko

a) Tutustumaan suhteellisen kattavasti oopperan perinteeseen, rakenteeseen ja historiaan

tai

b) Tekemään suoraan hevimusikaalin, jossa on oopperallisia vaikutteita ja unohtamaan kaikki määritykset ja genreilyt.

Jos päädyt vaihtoehtoon A, niin tutustumisen jälkeenkin voi edellään valita tien B.

Haava lisäsi viestiä 09:03 03.11.2009

Wikipedia artikkeli kannattaa jokatapauksessa lukea.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 03.11.2009 08:59

Vessajono kirjoitti:

Musikaalin ja oopperan erottaa toisistaan esimerkiksi se että musikaali on viihteellisempi.


Huoh... Eikä erota. Oopperat on jo alkujaan tarkoitwttu nimeomaan viihteeksi. Se mistä kukin viihtyy on aika makuasia. On hyvin viihtellisiä ooperoita ja vähemmän viihteellisiä musikaaleja.

^ Vastaa Lainaa


Chadonna
Lesbian Pain
5655 viestiä

#8 kirjoitettu 03.11.2009 09:04

Voisin kyllä ehdottaa ihan samaa kuin Haava ja lähde suoraan vaan hevimusikaaliin. Kokonaisen oopperan säveltäminen ja sen saaminen toimivaksi kokonaisuudeksi ilman ikäviä tylsiä kohtia ja muuta sellaista, on vähän nihkeää. Varsinkin, jos ei ole tehnyt mitään vastaavaa ennen. Sitten toki pitää muistaa, että jos meinaat alkaa säveltämään sinfoniaorkesterille, sinun pitää tuntea sen rakenne ja jokaisen soittimen kyvyt ja soundi. Ei sitä ihan heti kannata sellolle alkaa vääntämään jotain ihmeellistä, jos et tiedä, onko sitä mahdollista soittaa vai onko se jopa liian yksinkertaista. Niin.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#9 kirjoitettu 03.11.2009 12:04

Mitään sellaista kitara soittaa vitossointuja ja kiipparisti soittaa siihen päälle strings soundilla mollisointuja meininkiä en ole nyt hakemassa, mutta voi olla että musikaali tuota lopputulosta paremmin kuvaa kuin ooppera. Tarkoitus olisi kuitenkin saada ihan oikea orkesteri oikeilla soittajilla. Kitara olisi siellä lähinnä lisämausteena eikä hallitsevassa roolissa. Varmaan tarvii kuitenkin vähän täydestä sinfoniaorkesterista karsia ihan käytännön syistä. Musiikkiopistojen kanssa olen ennenkin tehnyt yhteistyötä jos on joskus tarvinnut esim. äänittää trumpettia tai muuta vastaavaa. En tiedä miten pitkälle ihan harrastustoiminnalla tässä kuitenkaan pääsisi.

Jonkun verran on tullut eri soittimille sävellettyä näytelmiä varten ja siinä samassa on vähän oppinut tuntemaan että mihin kaikkeen ainakin harrastajien käsissä eri soittimet pystyvät. Myös tästä sivustosta on ollut paljon apua:
http://www2.siba.fi/al...

^ Vastaa Lainaa


Laurentius
16 viestiä

#10 kirjoitettu 03.11.2009 22:17

Kuulostaa mielenkiintoselta ja haastavalta prokkikselta. Ei muuta ku tekemään vaan, sillä sitä pääsee alkuun

Oleellisinta olis varmaan saada innostettua porukkaa mukaan, ellei sulla oo varaa maksaa ammattisoittajille. Kehittele loistava konsepti, johon porukka haluaa lähteä mukaan. Tässä tapauksessa on varmaan tärkeintä kehitellä juoni jostain mielenkiintoisesta aiheesta. Varmaan miettimistä minkälainen tarina olis mielekästä ilmaista metallimusiikin kautta. Kun sulla on juoni, mieti miten rakennat tarinan musiikin ympärille, tai päin vastoin. On suht haastavaa saada mielenkiintonen draaman kaari kun pitää sekottaa musiikkia ja näyttelyä. Siinä on ammattilaisillaki tekemistä. Mutta ei mikään oo mahdotonta ku on intoa tehdä

Biisien tekeminen ja orkestraatio on tietysti oma lukunsa, mutta se lähtee automaattisesti purkautumaan ku on idea, jonka haluat lähteä konkretisoimaan. Tietysti se vaatii jonkulaista kokemusta tai ainaki näkemystä, mutta ainahan jostain on pakko alottaa. Ärsyttää sellanen asenne, että jos et osaa tehä heti kunnolla niin oo tekemättä... Mitä enemmän saat ihmisiä innostumaan ja lähtemään mukaan, luonnollisesti sitä helpommin tämän tyyppinen vapaaehtoispohjalta toteutettu prokkis lähtee käyntiin

^ Vastaa Lainaa


jasca
2397 viestiä

#11 kirjoitettu 03.11.2009 23:20

http://en.wikipedia.or...

Oli pakko linkittää tää.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 03.11.2009 23:52

jasca kirjoitti:
http://en.wikipedia.or...

Oli pakko linkittää tää.


Waltarin "Evankeliumi" on vielä paljon parempi minusta kuin tuo levy.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#13 kirjoitettu 04.11.2009 01:39

Joonas Y kirjoitti:
Mitään sellaista kitara soittaa vitossointuja ja kiipparisti soittaa siihen päälle strings soundilla mollisointuja meininkiä en ole nyt hakemassa, mutta voi olla että musikaali tuota lopputulosta paremmin kuvaa kuin ooppera. Tarkoitus olisi kuitenkin saada ihan oikea orkesteri oikeilla soittajilla. Kitara olisi siellä lähinnä lisämausteena eikä hallitsevassa roolissa. Varmaan tarvii kuitenkin vähän täydestä sinfoniaorkesterista karsia ihan käytännön syistä. Musiikkiopistojen kanssa olen ennenkin tehnyt yhteistyötä jos on joskus tarvinnut esim. äänittää trumpettia tai muuta vastaavaa. En tiedä miten pitkälle ihan harrastustoiminnalla tässä kuitenkaan pääsisi.

Jonkun verran on tullut eri soittimille sävellettyä näytelmiä varten ja siinä samassa on vähän oppinut tuntemaan että mihin kaikkeen ainakin harrastajien käsissä eri soittimet pystyvät. Myös tästä sivustosta on ollut paljon apua:
http://www2.siba.fi/al...


En nyt tietenkään tiedä, millaisia kontakteja sinulta löytyy. Mutta monien kymmenien taitavien soittajien ja soittolaitteiston ja soittotilan hankkiminen, lisäksi tietysti harjoitukset yms. kuulostaa tältä pohjalta vähän utopistiselta.

Mutta jos näin tahdot edetä, niin varmaan kannattaa tehdä partituurin lisäksi koneella kevyempää versiota - jos ideasi kuulostavat hyviltä yksinkertaisempana, ne jopa saattavat kuulostaa hyvältä monimutkaisempana. Tämä ns. demo siis motivoimaan soittajia ennen ensimmäisiä harjoituksia.

Sitten kun teos on valmis ja harjoiteltu, alkaa vaikeudet. Sopivan nauhotustilan vuokra saattaa olla melkosen iso, sekä nauhotuslaitteiston säätäminen semmonen homma että heikompaa hirvittää. Sitten vasta kuulee sovituksen oikeat virheet kun kaikki on nauhotettu, tästä sitten viilaamaan alusta lähtien kaikki kuntoon - sitten koko ruljanssi alusta.

Se on hyvä että on ambitiota, mutta tämmösissä yleensä raakaa valuuttaa tarvitaan ihan vitusti. Mutta siitä vaan, tämän tyylisiä projekteja toteutetaan liian vähän - johtuen ehkä siitä hinnasta joka hirvittää Elton Johniaki..

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#14 kirjoitettu 04.11.2009 17:22

Epoche kirjoitti:

En nyt tietenkään tiedä, millaisia kontakteja sinulta löytyy. Mutta monien kymmenien taitavien soittajien ja soittolaitteiston ja soittotilan hankkiminen, lisäksi tietysti harjoitukset yms. kuulostaa tältä pohjalta vähän utopistiselta.
Sitten kun teos on valmis ja harjoiteltu, alkaa vaikeudet. Sopivan nauhotustilan vuokra saattaa olla melkosen iso, sekä nauhotuslaitteiston säätäminen semmonen homma että heikompaa hirvittää. Sitten vasta kuulee sovituksen oikeat virheet kun kaikki on nauhotettu, tästä sitten viilaamaan alusta lähtien kaikki kuntoon - sitten koko ruljanssi alusta.


Opiskelin Riihimäen ammattioppilaitoksessa media-assistentiksi ja tiedän että siellä on iso kuvausstudio mistä saa vedettyä linjat äänitysstudioon. Siellä on myös ammattitaitioinen opettaja joka varmasti osaisi tuon äänittää ja miksata. Sitä en vaan osaa sanoa mitä tollanen lysti kustantaisi.

Teatteriharrastuksen olen aloittanut seitsemän vuotiaana ja muistaakseni 16 vuotiaana aloitin tekemään musiikkia näytelmiin (tällä hetkellä ikää 22v) joten jonkinlaista kokemusta on. Tunnen myös paljon ohjaajia ja käsikirjoittajia joten käsikirjoituksen luominen ja ohjaajan löytäminen pitäisi onnistua. Ajattelin että tarina voisi olla joku keskiaikaan sijoittuva fantasia. Ei siis mikään kauhean omaperäinen idea yhdistää tuollaista heviin, mutta tarkoitushan onkin tehdä helposti lähestyttävä teos. Itse en ole koskaan orkesteria johtanut ja luultavasti esityksissä soittaisin itse kitaraa, joten tarvitsen tohon kapellimestarin. Yhden henkilön tiedän joka tohon hommaan saattaisi ehkä lähteä.

Myös toi itse esitystila on hieman ongelmallinen. Hyvinkään willanäyttämöllä on kaikista suurin lava niistä teattereista missä olen aiemmin ollut toiminnassa mukana, mutta en ole varma riittääkö sekään suurelle orkesterille ja näyttelijöille. Mitään orkesterimonttua ei siellä ole, joten pitäisi ehkä rakentaa aina ennen esitystä (siellä pitää kasata ja purkaa ennen ja jälkeen esityksen lavasteet) väliaikainen korotus takanäyttämölle, enkä oikein tiedä miten toteuttamiskelpoinen se ajatus on.

Saattaa olla että tämä projekti ei tule koskaan valmistumaan, mutta sen verran kauan jo mielessä pyörinyt että olisi kiva lähteä edes kokeilemaan mitä saa aikaiseksi eikä heti luovuttaa että ei tästä kuitenkaan mitä tule. Voisihan tosta ainakin jonkun levyn äänittää jos ei sitä lavalla koskaan esitetä.

^ Vastaa Lainaa


J-Salminen
1238 viestiä

#15 kirjoitettu 04.11.2009 17:30

Joonas Y kirjoitti:
Eli jonkun aikaa on jo päässä pyörinyt että olisi hienoa tehdä heviooppera. Sinfoniaorkesterin lisäksi orkesteriin kuuluisi siis myös sähkökitara ja mahdollisesti myös rummut. Laulunkaan ei tarvitsisi ihan kokoajan olla perinteistä ooppera laulua. Mitään ylitaiteellista ei olisi tarkoitus tehdä, vaan yritän tehdä musiikista helposti lähestyttävää vaikkei oopperaa olisi koskaan kuullutkaan.

En ole kuitenkaan itse nähnyt elmäni aikana taikahuilun lisäksi koskaan muita oopperoita, tai saanut minkäänlaista koulutusta oopperan tai sinfoniaorkesterille säveltämisestä. Siksi kysynkin että mitä asioita oopperaa säveltäessä olisi huomioitava? Myös sitä olen miettinyt että mikä oikeastaan erottaa oopperan musikaalista?

Tässä linkkiä minkä tyyppistä ajattelin että lopputuloksesta voisi tulla:

http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...


Ainakin jo olemassa oleviin Metalli oopperoihin kannattaa tutustua. Esim. Aina: Days of the Rising Doom

Youtubesta: http://www.youtube.com...

Se että onko toi sitten enemmän musikaali vain ooppera Siihen en kantaa ota

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#16 kirjoitettu 04.11.2009 18:25

Itse lähtisin tekemään oopperaa niin, että ensiksi kirjoittaisin "tarinan" ja sitten koittaisin sovittaa sen orkesterille luomalla aina tarinaan sopivaa äänimaailmaa. Ei kait siinä sen kummempaa

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#17 kirjoitettu 05.11.2009 21:21

Chadonna kirjoitti:
Sitten toki pitää muistaa, että jos meinaat alkaa säveltämään sinfoniaorkesterille, sinun pitää tuntea sen rakenne ja jokaisen soittimen kyvyt ja soundi. Ei sitä ihan heti kannata sellolle alkaa vääntämään jotain ihmeellistä, jos et tiedä, onko sitä mahdollista soittaa vai onko se jopa liian yksinkertaista. Niin.


Ei. Siinä ei tarvita kuin kärsivällisiä soittajia, jotka sitten yritettyään kertovat että hei kamoon kaveri ei sellolla pysty tommosta. Juurikin laatikon ulkopuolelta tulevat keksivät niitä parhaita uusia juttuja, joita sääntöihin kangistuneilta ei meinaa irrota millään.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 06.11.2009 13:17

Thimns kirjoitti:

Siinä ei tarvita kuin kärsivällisiä soittajia, jotka sitten yritettyään kertovat että hei kamoon kaveri ei sellolla pysty tommosta.


Kyllä minusta jos orkesterille säveltää, niin pitäisi olla haju siitä mikä on mahdollsiat ja mikä ei. Ei se nyt täysi pakko ole jos voi käydä niitä läpi sen orkan kanssa, mutta silti.

Juurikin laatikon ulkopuolelta tulevat keksivät niitä parhaita uusia juttuja, joita sääntöihin kangistuneilta ei meinaa irrota millään.


Höpö löpö. "laatikon" sisäpuolelta tulee paljon ihmsiä jotka osaavat ajatella "laatikon" ulkopuoleta ja samoin "laatikon" ulkopuolelta tulee paljon ihmisiä jotka onnituvat vain räveltämään sen "laatikon" sisäpuolella.

Tuon lisäksi minusta se on aika yhdentekevää kuinka "laatikon" sisä tai ulkopuolella joku juttu on suhteessa siihen kuinka hyvä se on.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#19 kirjoitettu 06.11.2009 15:48

Haava kirjoitti:
Kyllä minusta jos orkesterille säveltää, niin pitäisi olla haju siitä mikä on mahdollsiat ja mikä ei. Ei se nyt täysi pakko ole jos voi käydä niitä läpi sen orkan kanssa, mutta silti.


Orkesterillehan voi säveltää niinkin että kirjoittaa paperille sointukulun ja nuotit melodialle ja sitten lykkää sen sävellyksen kaverille x, joka sovittaa sen orkesterille.

^ Vastaa Lainaa


Chadonna
Lesbian Pain
5655 viestiä

#20 kirjoitettu 06.11.2009 16:34

Thimns kirjoitti:
Orkesterillehan voi säveltää niinkin että kirjoittaa paperille sointukulun ja nuotit melodialle ja sitten lykkää sen sävellyksen kaverille x, joka sovittaa sen orkesterille.


Eikös tää kommentti syö kaiken perustelun sun ekalta kommentilta?

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#21 kirjoitettu 06.11.2009 17:02 Muok:06.11.2009 17:04

Chadonna kirjoitti:
Thimns kirjoitti:
Orkesterillehan voi säveltää niinkin että kirjoittaa paperille sointukulun ja nuotit melodialle ja sitten lykkää sen sävellyksen kaverille x, joka sovittaa sen orkesterille.


Eikös tää kommentti syö kaiken perustelun sun ekalta kommentilta?


Miten? Jos VOI jättää sovittamisen kaverille x, ei se tarkoita että on PAKKO jättää se hänelle, tai että se olisi edes mikään oletus. Tämä sovituspuolen kommentti lähinnä vastasi vain siihen yhteen Haavan lauseeseen, ei koko käytyyn keskusteluun. Siksi lainasin sitä lausetta siihen.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 06.11.2009 19:26

Thimns kirjoitti:

Orkesterillehan voi säveltää niinkin että kirjoittaa paperille sointukulun ja nuotit melodialle ja sitten lykkää sen sävellyksen kaverille x, joka sovittaa sen orkesterille.


Ilman muuta. Itseasiassa ei ollenkaan huono idea jos ei orkesterihommia hallitse. Voi vaikka vetää sen bändiosuuden ensin purkkiin ja pyytää jonkun tekemään koko orkestraation siihen.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#23 kirjoitettu 06.11.2009 20:41

Ajattelin pyrkiä tekemään mahdollisimman paljon itse, mutta kyllä ne nuotit täytyy vielä näyttää jollekkin joka oikeasti osaa sanoa jos siellä on jotain mahdottomuuksia ja jos sinne olisi jotain parannusehdotuksia. Olen usein tehnyt niin että ensin teen vaan suurin piirteen hahmotelman (tän melodian voisi soittaa vaikka jousisoittimilla ja siellä taustalla voisi olla joku oboe tai klarinetti...) ja sen jälkeen lähden sitten soitin kerrallaan kattomaan että äänet on ylipäätään mahdollisia soittaa ja haluttu dynamiikka voidaan toteuttaa siltä korkeudelta jne.

^ Vastaa Lainaa


yaroc
17 viestiä

#24 kirjoitettu 06.11.2009 21:05

Ehkä tämä käsiteltiin jo mutta jos hengelliset edellytykset ovat olemassa niin kuin oletan niin tarvitset vain tietää mistä ostaa Logic Studio, hyvä mikki ja Mäkki niin ei muuta ku tekemään...nii ja pari laulajakitaristituttavuutta ehkä

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#25 kirjoitettu 18.11.2009 18:53

Pitää tuntea soittimet, niiden äänialat ja mihin klaaviin niille pitää kirjoittaa. Samoin laulajien äänialat. Jos nuo on hallussa, niin kynä ja nuottipaperia riittää mikäli nuotit ovat tulleet niin tutuiksi että kuulee jo päässään, mitä paperilla lukee.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#26 kirjoitettu 01.12.2009 07:40

Joonas Y kirjoitti:
Ajattelin pyrkiä tekemään mahdollisimman paljon itse, mutta kyllä ne nuotit täytyy vielä näyttää jollekkin joka oikeasti osaa sanoa jos siellä on jotain mahdottomuuksia ja jos sinne olisi jotain parannusehdotuksia. Olen usein tehnyt niin että ensin teen vaan suurin piirteen hahmotelman (tän melodian voisi soittaa vaikka jousisoittimilla ja siellä taustalla voisi olla joku oboe tai klarinetti...) ja sen jälkeen lähden sitten soitin kerrallaan kattomaan että äänet on ylipäätään mahdollisia soittaa ja haluttu dynamiikka voidaan toteuttaa siltä korkeudelta jne.


Jousille on suht simppeli säveltää, kunhan muistaa missä minkäkin soittimen alin kieli on (kun sen alapuolelle ei luonnollisesti voi mitään kirjoittaa). Periaateessa pätevä jousisoittaja pystyy soittamaan about mitä tahansa jos puhutaan yhdestä nuotista kerrallaan (tosin toinen kysymys on sitten viitsiikö orkesterin muusikot opetella jotain käsittämättömän hankalaa, lähinnä edes takaisin hyppivät nopeammat kuviot on hiukka ikäviä jos niitä ei voi soittaa niin että eri sävelet tulee eri kieliltä). Tuplanuotit nyt ei välttämättä toimi niin hyvin orkesterilla muutenkaan, tosin jos on pakko saada, niin sekin on ihan käytetty menetelmä että kunkin pultin (ne kaksi soittajaa jotka lukee samoja nuotteja) toinen soittaa sen ylemmän ja toinen sen alemman. Ihan tolkuttoman nopeaa tavaraa voi tosin olla hankala saada orkesterilla pysymään rytmissä. Toinen mukava puoli jousissa verrattuna puhaltimiin on suht laaja dynamiikka. Niillä voi soittaa todella hiljaa tai hyvinkin kovaa, eikä mokoma ole juurikaan riippuvainen nuottikorkeuksista, ja kesken nuottienkin voi ihan vapaasti muunnella dynamiikkaa (kun se on kiinni about siitä kuinka nopeasti jousta liikuttaa). Yleensä on myös tapa merkitä mitkä nuotit soitetaan samalla jousella (merkitsemällä ne kaarella) mutta tämän tyyppiset voi tietysti tehdä jonkun jousisoittajan kanssa (tai jos haluat suht legatoa niin joku neljäsosa/puolinuotti per jousi on yleensä suht toimiva jos ei erityisesti halua tehokeinona jotain rytmiikkaa).

Puhaltimiin en ole kamalasti perehtynyt kun en ole itse niitä soittanut, mutta niiden kanssa pitää muistaa että soittajat mielellään hengittävät jossain välissä. Vaskilla on myös käsittääkseni rajoituksia että mitkä nuotit ylipäänsä onnistuvat inhimillisesti, ja äänialat eivät ole mitään loputtomia (jousillahan onnistuu ainakin reilu 3 oktaavia siitä alimmasta kielestä ylöspäin suht kivuttomasti). Toiseksi kukaan tuskin jaksaa puhaltaa siihen torveen kolme tuntia putkeen, jotta varsinkin vaskia kannattaa (tietysti jo dynamiikankin takia) käyttää lähinnä huippukohdissa tai sitten tehokeinona siellä täällä. Toinen mikä pitää muistaa on että mahdollisuuden dynamiikan säätelyyn ovat huomattavasti rajallisemmat kuin jousilla. Torvilla voi toki harrastaa sordiinoja vaimentamaan soundia jonkun verran, mutta äänenkorkeus väistämättä vaikuttaa voimakkuuteenkin. Toki sitten on notationaalisia omituisuuksia kuten että joillekin instrumenteille kirjoitetaan yleensä eri säveleen kuin muille mutta ne löytynee vaikka Googlella tai kysymyllä joltain joka mokomaa soittaa (ja jos koneella tekee nuotit niin ei ole vaikea korjata jälkikäteen). Puupuhaltimilla ei tietääkseni pitäisi olla ongelmia nopeampienkaan kuvioiden kanssa, vaskista en menisi niin takuuseen (kun siinä menee jonkun aikaa että sen tietyn värähtälyn saa sinne putkeen aikaiseksi). Puhaltimien äänialojen rajoja ei välttämättä myöskään kannata ruveta kokeilemaan, mun saattavat joissain tapauksissa olla soitin/soittaja kohtaisia.

Yksi kikka mitä kuulee välillä orkesterimusiikissa on että jos halutaan joku melodia kulku vaikka vaskille joka kulkee laajemman äänialan läpi, niin kirjoittaa sen siten että se kulkee soittimesta toiseen. Eli vaikka alkaa ylhäältä trumpeteilla ja jatkuu käyrätorvien kautta tuuballe. Tai jotain. Vastaavaa voi käyttää tietysti puupuhaltimillakin (ja siis kuulee käytettävänkin).

Nuo nyt tuli ensin mieleen. Itse aloittaisin varmaan jousiorkesterille vääntämään ja jos puhaltimia halutaan niin sovittaisin sen sitten isommalle orkesterille jonkun kanssa joka on orkestraatioista paremmin perillä.

Oikeastaan ainut mikä tulee vielä mieleen on että jos rytmistä musiikka haluat, niin kannattaa muistaa se tosiasia että ensinnäkään tuskin saat orkesteria kovin helposti kaiuttomaan tilaan, ja toiseksi mokomat soivat yleensä paremmin kun salissa on jonkun verran kaikua. Joku 1.5-2.5 sekunnin kaiku on varmaan se mitä kannattaa odottaa.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#27 kirjoitettu 27.01.2010 19:45

Puhallinsoittajilla on taito (siis ammattilaisilla) hengittää sisään niin, ettei ääni katkea. Pitkät nuotit eivät välttämättä ole ongelma. Se, mikä puhaltimissa voi tulla aloittelijalle yllätyksenä on niiden viritys. Ovat ns. transponoituja soittimia. Esim. trumpetti on useimmiten B, muitakin virityksiä on. Jos sille kirjoittaa nuotin C:hen ääni joka soi onkin B. Pitää siis kirjoittaa sävelaskel alemmaksi. Alttofoni on yleensä es viritteinen ja se on kirjoittaessa otettava huomioon. Ja näitä sitten riittää, jos oopperan orkesterille kirjoittaa.
Joissain oopperoissa on jopa ihan omia soittimiaan. Esim. Aidan juhlamarssi soitetaan Aidatrumpetiksi kutsutulla yksiventtilisillä torvilla. Se yksi venttiili on marssin puolivälissä olevan modulaation takia.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#28 kirjoitettu 27.01.2010 19:47

Sori, pitää tietenkin kirjoittaa ylemmäksi b_trumpetille, jos haluaa sen C:n. Eli D.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#29 kirjoitettu 28.01.2010 16:08 Muok:28.01.2010 16:20

Sunt1o kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:
Sori, pitää tietenkin kirjoittaa ylemmäksi b_trumpetille, jos haluaa sen C:n. Eli D.


Nyt en tajunnut. Siis kun ensin käsitin että pitäisi kirjoittaa puolisävelaskelta ylemmäs (vai alemmas). Nyt siis kokosävelaskel ylemmäs?

Siis jos pistän nuotteihin C:n niin mitä se trumpetti sitten soittaa?

Sunt1o muokkasi viestiä 14:41 28.01.2010
Ja siis mikä B tässä on kyseessä? Niinkun siis H vai H:n ja A:n välistä?


Suuri sekunti ylös - soiva Bb -> trumpetin C

Effekt muokkasi viestiä 16:14 28.01.2010

Puhutaan siis tietysti Bb-trumpetista, eikä C-trumpetista.

Muutenkin sen vireisyyden tietää aina siitä nuotinnimestä ennen sitä soittimen nimeä -> Bb-trumpet, Eb-alto, F-tuba, A-clarinet jne jne jne. Soiva Bb on siis Bb-trumpetin C, soiva Eb on alttofonin C jne.

Toki sitten kannattaa tietää kuinka paljon transpata. Esim Bb-trumpetti on suuren sekunnin ylös, mutta Bb-tenorifoni onkin suuren noonin ylös jne...

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#30 kirjoitettu 16.03.2010 14:01

Tällainen sivusto on auttanut minua paljon orkesterille säveltämisessä:
http://www2.siba.fi/al...

Nosturissa muuten pyörii parhaillaan Faust Metal Ooppera. Täytyisi mennä katsomaan joku päivä:
http://faust.fi/

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#31 kirjoitettu 18.03.2010 13:12

mystran kirjoitti:
Jousista ja puhaltimista...


En nyt jaksa ihan kaikkia asioita, mutta jotain on pakko korjata ja sanoa etenkin vaskista:
Vaskilla on hyvin laaja dynamiikka ja puupuhaltimilla ei niin kovin laaja. Muutenkin puut ja vasket kannattaa ajatella erillisinä kokonaisuuksina. Vaskista taas käyrätorvet omanaan ja trumpetit, pasuunat ja tuuba omanaan.

Sordiinoita vaskilla ei käytetä niinkään dynamiikan säätelyyn vaan äänenvärin. Äänenkorkeus ei "väistämättä vaikuta" dynamiikkaan, ellet käytä soittajina vasta-alkajia...

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#32 kirjoitettu 18.03.2010 13:24

Lautajaska kirjoitti:
Puhallinsoittajilla on taito (siis ammattilaisilla) hengittää sisään niin, ettei ääni katkea. Pitkät nuotit eivät välttämättä ole ongelma.


Orkesterisoitossa tuskin tapaa kiertoilmahengitystä, etenkään vaskilla. Ja matalilla vaskilla ilman määrän vuoksi se olisi orkesteritilanteessa, jos nyt ei mahdotonta niin melkein ainakin. Ylipitkät pätkät hengitetään "huomaamattomasti" tai sektion sisällä eri kohdissa. Orkesterin äänimassa, olkoonkin vaikka vähäinen, antaa mahdollisuuden apuhengityksiin sopivissa kohdin tarvittaessa. Soitan bassopasuunaa työkseni, ja usko, että tiedän mitä on ilmankäyttö ja hengittäminen orkesterissa..

Tietysti säveltäjän tulee ottaa hengitys huomioon säveltäessä. Mutta musiikki rakentuukin fraaseista, jolloin se jo itsessään tarjoaa hengityksen vaikkei puhallinsoitin olisikaan kyseessä.

Tiedän vaskisoittajia jotka käyttävät kiertoilmahengitystä, lähinnä solistitehtävissä. Myös puupuhaltimissa, esim. klarinetti, tämä on käytännöllisempää.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#33 kirjoitettu 21.03.2010 01:31

tepposal kirjoitti:
En nyt jaksa ihan kaikkia asioita, mutta jotain on pakko korjata ja sanoa etenkin vaskista:


Eikun korjaa korjaa.. nimenomaan sillätavoin opimme kaikki uutta.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#34 kirjoitettu 29.03.2010 12:20

Koulussa soitin niinkin eksoottista vehjettä, kuin bassohuilu ja myöntää täytyy, että siihenkin mahtui ilmaa niin paljon, kuin sai tulemaan. Hyvä, ettei alkanut nähdä hömiäisiä. Niin, että Tepposal puhuu kyllä asiaa, mitä tulee isojen puhaltimien ilmankulutukseen.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu