Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja rummut trancessa...


SupaSonic

#1 kirjoitettu 02.03.2003 16:09

Milläs ihmiset tekee rumpuraidat tranceen? onko käytössä rautaa vai softaa? jos on, niin mitä? Millasia rumpusaundeja käytätte peruspatternissa, eli esim. bd, oh,ch, clap? entä onko käytössä vaikka kahdet haikat? tai jotain...ja miten ootte sitten rytmitelly noi saundit? ymmärrän kyllä perus bumtsikibumtsiki rytmin mutta miten siitä sais semmosen ammattimaisen kuulosen, et pitääkö käyttää esim. 2 haikkaa tai muuta?

Ja minkälaisia äänentasoja ootte pitäny eri saundeille, entäs pannaukset? yms.

Kompressointia se varmaan kanssa vaatii mutta sitä en oikeen hallitse enkä viitsi kysyäkkään koska siitä on ollut täällä jo niin paljon puhetta ;>

Kiitos jo etukäteen jos ymmärsitte!

^ Vastaa Lainaa


Nebula_Meltdown
431 viestiä

#2 kirjoitettu 02.03.2003 16:29

Luovuutta voi käyttää aina. Kokeilla, mikä kuullostaa hyvältä. Niin minä ainakin olen aina tehnyt. Ja useiten teen psytrancea, mutta niissä parissa melodic trance-veisussa, mitä olen tehnyt niin pannaillut 2 haitsua, esim. shorthat ja chh niin, että shorthat oikeammalle ja chh enemmän vasemmalle puolelle. esim shorthat 25% oikealla, chh 25% vasemmalla. Kompit yleensä kestää jonkin aikaa saada kuulostamaan meneviltä, jos niitä tekee. Se voi joskus olla vaivan takana.

Kokeilemalla saa ainakin minun mielestäni aikaan parhaiten.

Ja tähän loppuun sanottakoon vielä, etten melodic trancen suhteen ole ollenkaan niin vakavissani kuin psytrancen suhteen, joten tasoeroja genrejen välillä minun tuotoksissani on.

^ Vastaa Lainaa


juhku

#3 kirjoitettu 02.03.2003 16:58

Ei siinä tarvii olla nii tarkka. Se mikä kuullostaa hyvältä on hyvää!?!?

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 02.03.2003 17:07

Kaikessa konemusiikissa, jota teen, on yleensä käytössä vähintään kaksi haikkaa.

No, riippuuhan se kuitenkin hieman musiikista, mutta yleensä "päähaikka" on se, joka vetää yleensä yksinkertaista kuviota ja sitten sivuhaikka, joka on sivulla pannattuna, vähän hiljemmällä, tekee sinne ties mitä ghosteja, sun muita...

Sitten taas avattu hihat on asia erikseen...

^ Vastaa Lainaa


SupaSonic

#5 kirjoitettu 02.03.2003 17:47

K-mikko kirjoitti:
Kaikessa konemusiikissa, jota teen, on yleensä käytössä vähintään kaksi haikkaa.

No, riippuuhan se kuitenkin hieman musiikista, mutta yleensä "päähaikka" on se, joka vetää yleensä yksinkertaista kuviota ja sitten sivuhaikka, joka on sivulla pannattuna, vähän hiljemmällä, tekee sinne ties mitä ghosteja, sun muita...

Sitten taas avattu hihat on asia erikseen...



Oletkos muuten käyttänyt sitä "perjaatetta" että oh ja ch ei soi yhtäaikaa, eli esim. yleensä rumpukoneissa on ollut että closed hihat, open hihat sekä pedalhat soi monofoonisesti ettei niitä voi soittaa yhtäaikaa?

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 02.03.2003 18:01

SupaSonic kirjoitti:
K-mikko kirjoitti:
Kaikessa konemusiikissa, jota teen, on yleensä käytössä vähintään kaksi haikkaa.

No, riippuuhan se kuitenkin hieman musiikista, mutta yleensä "päähaikka" on se, joka vetää yleensä yksinkertaista kuviota ja sitten sivuhaikka, joka on sivulla pannattuna, vähän hiljemmällä, tekee sinne ties mitä ghosteja, sun muita...

Sitten taas avattu hihat on asia erikseen...



Oletkos muuten käyttänyt sitä "perjaatetta" että oh ja ch ei soi yhtäaikaa, eli esim. yleensä rumpukoneissa on ollut että closed hihat, open hihat sekä pedalhat soi monofoonisesti ettei niitä voi soittaa yhtäaikaa?


Pääosin käytän itse Fruityloopsia kaiken koneellisen rummutuksen tekoon, kun ei muutakaan ole tullut hankittua.

Eli siinähän ei ole mitään foniarajoituksia, mutta yleensä tosiaan jätän laittamatta niitä kahta päällekäin

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 02.03.2003 18:42

Minä vältän mahdollisimman pitkälle tuota tyypillistä simppeliä basari-clap-hihatit-yhdistelmää vaan lisään kaiken maailman kolinoita ja looppeja sekaan jotka tuovat täytettä mukavasti ja lisäävät "menevyyttä" (vältän silti liiaksi ripattujen looppien käyttöä vaan pyrin tekemään looppeja myös itse). Ei sitten melodittomassa kohdassa kuulosta niin tylsältä kun pelkät rummut soivat. Ja rajoitukset sikseen (viitaten tuohon oh&ch-juttuun), jos closed kuulostaa hyvältä openin kanssa (niin kuin yleensä tekee) niin sitten niin. Ja lisää rumpuja vaan kunnes kuulostaa hyvältä

Ja Reasonillahan (eli softalla) ne tulee väsättyä, ja apuna käytän Cool Edittiä (looppien pätkimiseen ja kaikenlaiseen hienosäätöön).

^ Vastaa Lainaa


dieseldump

#8 kirjoitettu 02.03.2003 19:22

15:07 kirjoitti:
Nyt kyllä pännii. Kirjoitin ainakin neljän (pitkän) kappaleen tarinan siitä, kuinka kerran viikon ajan väsäämäni grafiikkatuotos korruptioitui, ja sitten netti sanoi "pum", enkä voinut lähettää sitä forumiin.

Prhn, tällanen tapaus tällä kertaa. >:(


Eihän se nyt niin suuri menetys voi olla. Aiheen vierestä olisit haastellut - niinkuin nytkin.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 02.03.2003 20:43

Jos itse tekisin transea niin käyttäisin luultavasti jotain vähän erilaisempaa settiä kuin se normaali "transerumpu", 909-hihatit jne.

Voisi tulla ihan mielenkiintoista soundia kun yhdistäisi detroit-teknosta tutun painevasararummutuksen, elektrossa käytetyn hihattisetin ja suurella reverbillä ja pienellä rapealla säröllä varustetun klapin rumpuja esittämään. Siihen sitten vielä säröisiä bongoja, naksahduksia, narinoita, sihinää yms. veikeää maustamaan biittiä.

Tämän päälle voisi sitten lähteä rakentelemaan jotain jylhää transeäänimaailmaa.

Tuosta teknisestä puolesta sen verran että biittiin kannattaa lisätä pieni määrä shufflea ja haamulyöntejä strategisesti ratkaiseviin kohtiin. Näin saa kätevästi sitä paljon kaivattua gruuvia rytmiin. Lisäksi kunnolla läpi miksattu suljettu, pienellä attackilla ja eq-korjailulla säädetty hihat tuo helvetinmoista vauhtia rytmiin normaalin hihat-nakutuksen rinnalla. Pientä kokeilua on aina hyvä harrastaa rytmikuvion kanssa.

Äänimaailmasta sen verran että lofi- & hifisoundin sekoittaminen keskenään on todella hyvä tapa lisätä mehua biittiin. Myöskin mufflattu (eq:ta korkealta leikaten ja matalilla taajuuksilla basson roima lisääminen) breakbeatti taustalle miksattuna voi toimia tietyissä tapauksissa. Kahdella basarilla kikkailukin on tuo väriä biittiin tai sitten voi tehdä jotain niinkin ovelaa että tekee biitistään kaksi kopiota, vääntää molempiin sopivasti jotain filtteröintiä (Esim. toisesta korostaa keskitaajuudet, toisesta leikkaa kokonaan keskitaajuuden pois ja päästää korkean pään läpi - bandpass- tai notch-filtterillä on hyvä hoitaa tämä.) ja miksaa nämä raidat keskenään yhteen.

Tässä siis pari varmaa nakkia.

Äänistä sen verran että kannattaa opetella itse syntentisoimaan rumpunsa tai edes vääntämään niitä softasynan + efektiraiskauksen kautta. Rumpujen syntentisointi asianmukaisilla softilla on helpompaa mitä kuvittelisi ja se on oikeastaan hyvä piste aloittaa syntentisoinnin opetteleminen. Tähän tarkoitukseen sopii mainiosti esim. hyvin yksinkertaiselta vaikuttava mutta paljon monimutkaisempi Stomper, Simsynth tai vaikkapa Orangator -> Freewarea kaikki, huom.

^ Vastaa Lainaa


funkybro

#10 kirjoitettu 02.03.2003 21:18

Kyllä suljettua ja avattua hattia käytän usein yhtä aikaa; esim. house/trance-tyyppinen ohat kuulostaa paremmalta suljetun kanssa, varsinkin jos avattu on hieman matalampisoundinen kuin suljettu. Tulee sellaista "sulavuutta" lisää.

Ihan omia pähkäilyitä nämä ovat, en tiedä jos pätevät missään. Saattavat olla omassa korvassani vain.

Tuohon biittiin vielä voisin lisätä tamburiinin.

^ Vastaa Lainaa


SupaSonic

#11 kirjoitettu 02.03.2003 21:47

Tuo Beezeen kommentti oli todella hyvänkuulonen ja mehukas, kiitos siitä. Vieläkun osaisin tehä jotain tommosta, mutta täytyy kokeilla.

Mutta tuo rumpusaundien syntesoiminen ei tunnu kovin kiinostavalta, olen pari kertaa kokeillut erilaisia VSTi:tä tuohon mutta tuloksena on yleensä ollut jotain "acid saundeja" mitä nyt en hae, ehkä en ole vaan osannut tehdä, en tiedä. Mutta kyllä mä enemmän kallistun tonne sample puolelle, ja oon käyttänyt Lm4Mk2:sta rumpusamplejen soitteluun. Batterykin löytyy ja oon aatellu et sitäki vois koklata mut ei oo vaa ollu aikaa.

Sitten pientä selvennystä kaipaisin tuosta haamulyönti termistä. Kaikki siitä on puhunut mut en oo ihan täysin perillä mitä se meinaa...

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 02.03.2003 21:54

beezee kirjoitti:
Äänistä sen verran että kannattaa opetella itse syntentisoimaan rumpunsa tai edes vääntämään niitä softasynan + efektiraiskauksen kautta. Rumpujen syntentisointi asianmukaisilla softilla on helpompaa mitä kuvittelisi ja se on oikeastaan hyvä piste aloittaa syntentisoinnin opetteleminen. Tähän tarkoitukseen sopii mainiosti esim. hyvin yksinkertaiselta vaikuttava mutta paljon monimutkaisempi Stomper, Simsynth tai vaikkapa Orangator -> Freewarea kaikki, huom.


Itse olen useampaan kertaan "piirrellyt" Sound Forgessa kynätyökalulla soundeja ja taidan itseasiassa suositella sitä kaikille;
erittäin luovaa puuhaa ja sitä "piirrettyä" efektoimalla saa mukavia juttuja aikaan.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#13 kirjoitettu 03.03.2003 11:23

Hitto kun en löydä nyt mistään yhtä nettisivua jossa oli hyviä ohjeita juuri tällasiin biiteihin.

Siinä oli just kaikkee miten noista perusjutuista saa täydemmän kuuloisia. Esim. sen perus haikkakuvion (jossa siis on jo avoimia ja suljettuja) rinnalle laitetaan joku enemmän 808 tyylisillä soundeilla tehty haikkakuvio joka on vähän monimutkasempi ja vaihtelevampi, mutta se laitetaan tosi hiljaa. Ja sitten vielä ride symbaali jollain ei ihan tasatahtisella kuviolla niin hiljaa että sitä ei erota erillisenä mutta sen huomaa jos sen ottaa pois.

Perhana... Se sivu sai mut melkeen tekemään trancea mut hukkasin sen. Noh... Ehkä se oli hyväkin niin voin pysytllää mun häröilyä ja SDM:ää linjalla.

^ Vastaa Lainaa


North Vibes
282 viestiä

#14 kirjoitettu 03.03.2003 11:37

Jos multa kysytään niin (no onhan tää yleinen keskustelu)..niin mä lähtisin ainakin ihan perustrancekompilla.. Perussaundit hyvälaatuset ja jotain efektiä..ehkä... Sitten joku omaperänen juttu mitä ei ihan jokasessa trancebiisissä kuule, ja efektiä (jos on tarve...yleensä on) Joku omituinen haikkakomppi tai perkussionijuttu..

Se mua trancessa just ärsyttää että kaikki kompit kuulostaa siltä yheltä samalta. Tuntuu siltä et kukaan ei haluu kehittää tyyliä vaan jäljitellä jotain samaa kaavaa. Kylhän poikkeuksia tietysti löytyy mutt vähän

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#15 kirjoitettu 03.03.2003 11:58

Efekteistä tuli mieleen vielä, että hauska kikka jota kannattaa kokeilla esimerkiksi haikkoihin tai clap/snare juttuihin on lisätä niihin delay joka on sovitettu rytmiin kolmen iskun mittaiseksi. Sopii tuo muihinkin instrumenttehin tosin. Tätä on tosin viljelty ehkä liikaakin viimeaikoina, mutta jos toimii niin mikäs siinä...



Elektrojänis korjasi yhden virheistään 11:58 03.03.2003

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#16 kirjoitettu 03.03.2003 15:58

Mr.Mystery kirjoitti:
North Vibes kirjoitti:
Jos multa kysytään niin (no onhan tää yleinen keskustelu)..niin mä lähtisin ainakin ihan perustrancekompilla.. Perussaundit hyvälaatuset ja jotain efektiä..ehkä... Sitten joku omaperänen juttu mitä ei ihan jokasessa trancebiisissä kuule, ja efektiä (jos on tarve...yleensä on) Joku omituinen haikkakomppi tai perkussionijuttu..



Itse tuppaan käyttämään juuri tätä tyyliä... ensin perus potku/oh/clap alle ja sitten peitetään se kaikenlaisilla (yleensä pannatuilla) lisähateilla, bongoilla, cowbelleillä, rideillä sun muilla kilkuttimilla. Ja paljon fillejä kehiin (ei snarefillejä vaan ihan "oikeita" fillejä...)
Väliosiin pyrin myös vähän rikkomaan rytmiä breakbeateilla.

Meikäläisellä kun ei tuo melodiapuoli ole ihan kekseliäimmästä päästä niin pitää sitten perkussioilla se peittää...



Siksi minäkin siirryin technoon(vaikka tuleekin aikalailla tech-trancen ja technon sekoitusta välillä), kun tuo melodiapuoli on vähän hakusessa ja rytmejä on mukavamoi vääntää.. on mullakin pari "trance"-biisiä(esim. leprechaun) joissa on ainakin omasta mielestä milelikuvituksekkaat kompit. niistä voi ottaa ns. mallia... Ei tietenkää suoraan matkita.. Trancessahan on tietenkin erilaiset kompit kuin technossa, mutta technossa on mun mielestä paaljon paremmmat, joten sitä kannattaa kuunnella.. siitä oppii..

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#17 kirjoitettu 03.03.2003 16:25

DJ Mikey kirjoitti:
niin sehän on se ja sama miten ne rummut rakentaa kunhan ne potkii!


Totta turiset...

Yksi hauska juttu mitä olen huomannut on se, että tuntuu olevan suunnilleen niin, että näennäiseti yksinkertaisiin rytmeihin (esim. niihin mitä on tyypillisiä juuri trancessa ja muissa ns. suorabiittisissä tyyleissä) kannattaa jemmata hiljaisella voimakkuudella vaikka minkälaisia kilkuttimia yms. kikkailua jotta se kuullostaisi täydeltä ja menevältä. Sitten taas rytmillisesti monimutkaisempiin komppeihin tuntuu yleensä kannattavan jemmata tietynlaista minimalismia eli ei vaan kokoajan lisätä rojua vaan otaa välillä ihan ronsikisti kamaa poiskin.

Tämä nyt oli tietysti rankkaa yleistystä eikä päde läheskään kaikkeen.

^ Vastaa Lainaa


P2
715 viestiä

#18 kirjoitettu 03.03.2003 18:59

Huh huh kun kattoo jotain noita teidän juttujanne... ettei vaan menis liian sekavaks se biitti kun on efektiä ja laitetta jokalähtöön?

^ Vastaa Lainaa


lvee

#19 kirjoitettu 03.03.2003 19:12

no rumpuja tehdessähän kannattaa muistaa se että originaalius ei ikinä varmaankaan ole pahasti, ja niinkuin monet ovatkin jo sanoneet niin kannattaa oikeasti testa kaikenlaista ja käyttää sitä mikä kuulostaa hyvältä.

Voin kyllä sanoa että mehukkaamman saundin saa ehdottomasti niin että käyttää useampia oh / ch yhdistelmiä, mulla itsellä on aika usein vakiona vähintään kahdet erilaiset oh / ch yhdistelmät sekä tietenkin se perus-clappi mitä nyt yritän mahdollisimman paljon muuttaa persoonallisemman kuuloiseksi.

kokeilkaas muuten ihan perus-trance biittiä tehdessä tehdä se seuraavasti : teet kiksuloopin, kopioit sen kahdesti, pistät alkuperäisen voimakkuudeksi 80-90% ja pannaat kopiot niin että toinen on täysillä pannattu vasemmalle ja toinen on täysillä pannattu oikealle, ja sitten laitat niihin about 30-45% volaa. Hyvän kikkisamplen kanssa biitti kuulostaa ainakin omasta mielestäni tosi mehukkaalle, en sitten tiedä ovatko muut samaa mieltä.

Tosin kikkien pitäisi kai olla monoja, tää liittyy aika oleellisesti muistaakseni ainakin vinyylillä olevaan musaan ja sen miksaukseen, joku viisaampi selittäköön tästä tarkemmin jos tietää.

muistakaa muuten kokeilla sitä reverbin käyttöä niissä hatseissa / clapeis. kannattaa myös muistaa trancea tehdessä että tollanen perkussio nimeltä ride tekee hyvää biisille. ei myöskään kannata trancea tehdessä tunkea heti niitä kaikkia rumpuja samaan kohtaan, kuten kaikki varmaan tietävät niin variaatioita saa ja kannattaa tehdä myös rummuilla, esim. hyvillä perkussioilla voi 'nostattaa' biisiä aika tajuttoman paljon.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#20 kirjoitettu 03.03.2003 21:45

lvee kirjoitti:
kokeilkaas muuten ihan perus-trance biittiä tehdessä tehdä se seuraavasti : teet kiksuloopin, kopioit sen kahdesti, pistät alkuperäisen voimakkuudeksi 80-90% ja pannaat kopiot niin että toinen on täysillä pannattu vasemmalle ja toinen on täysillä pannattu oikealle, ja sitten laitat niihin about 30-45% volaa. Hyvän kikkisamplen kanssa biitti kuulostaa ainakin omasta mielestäni tosi mehukkaalle, en sitten tiedä ovatko muut samaa mieltä.


Hmmm... Jos ymmärsin tuon oikein niin tuonkaltaisen järjestelyn pitäisi ainakin sellaisilla systeemeillä joissa noiden samplejen soitto tapahtyy näytteen tarkkuudella vaikuttaa muuhun kuin äänenvoimakkuuteen korkeintaan. Jos taas ne kolme identtistä looppia toistuu vähänkin eriaikaan niin tapahtuu kaikenlaista jännää joka saattaa hyvinkin kuullostaa hyvältä.

Mutta mikäs siinä jos toimii... Tätä kokeillessa saattaisi vaikka kannattaa tuuppia niitä kopioita ihan manuaalisesti hitusen eriaikaan (tosiaankin vain hitusen eli sekunnin sadasosia tai tuhannesosia). Silleen pitäisi tuon efektin muuttua hieman... Niitä eri suuntiin tuuppimalla ja voimakkuuksia muuttamalla voi sitten hakea sopivan efektin/soundin.

^ Vastaa Lainaa


SupaSonic

#21 kirjoitettu 03.03.2003 21:59

Hyvii kommentteja on tullu tässä, ihan kiva lueskella, siitä iso kiitos teille kaikille.

Tosin tuo haamuisku/haamulyönti jäi vähän epäselväks...jos joku älykkäämpi olento kuin minä vois kertoo asiasta ni ois hyvä juttu

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#22 kirjoitettu 03.03.2003 23:46

SupaSonic kirjoitti:
Hyvii kommentteja on tullu tässä, ihan kiva lueskella, siitä iso kiitos teille kaikille.

Tosin tuo haamuisku/haamulyönti jäi vähän epäselväks...jos joku älykkäämpi olento kuin minä vois kertoo asiasta ni ois hyvä juttu


Haamuisku on yksinkertasesti sellanen vähän muita hiljasempi isku joka yleensä tulee just ennen varsinaista kovempaa iskua.

Esim. jos snare sanoo silleen "rra tah" (jonkun asteen pikku filli) niin siinä on kaks varsinaista snaren iskua peräkkäin ja sitä ensimmäistä ennen on haamuisku... Aika lähellä siis se haamuisku ainakin tuossa tapauksessa sitä ekaa iskua... Esim puolet lähempänä kuin mitä se toka on siitä ekasta varsinaisesta.

Öh... Hankala selittää. Toi hiljaisempi isku on aika hyvä määritelmä...


Elektrojänis muokkasi viestiä 23:46 03.03.2003

Lisätääns vielä että yleensä se on niin paljon hiljaisempi että sitä ei ihan kunnolla hahmota erilliseksi iskuksi kuunnellessa kokonaisuutta.

^ Vastaa Lainaa


Imp
1020 viestiä

#23 kirjoitettu 04.03.2003 00:51

Kannattaa kuunnella pro artistien matskua..sillä pääsee jo aikas pitkälle jos on korvaa eritellä eri rytmit biisistä.harjoittelin tätä joskus 4-5 vuotta sitten mutta ei tartte enää harjoitella kun on oma tyyli mitä harjoittaa..ei oo mitään rajoituksia minkä tyyppinen jokin komppi on biisissä.mielikuvitus ja yhteensopivuus on kaiken a ja o vai mitä ihmiset!

mutta en käytä biiseissäni juuri lainkaan open ja closed haitsuja päällekkäin..ne menee aina ristiin toisiinsa nähden, tuoden monipuolisuutta komppiin..mutta se toisten biisien opiskelu on se tärkein tiedon lähde ainakin minulle..

^ Vastaa Lainaa


W@RM
872 viestiä

#24 kirjoitettu 08.03.2003 13:22

Kun laittaa kaikkea sälää sekasin, niin johan kuulostaa hyvälle. Toki saundeja on hyvä equttaa, filteröidä, kaiuttaa ja panoroida et saundi kuullostaa tuhdilta. Itse olen välillä käyttäny hihoissa disorttia, se särköö ääntä mukavan kuuloisesti ja tekee saundista "leveän" kuuloisen.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#25 kirjoitettu 08.03.2003 14:08

W@RM kirjoitti:
Kun laittaa kaikkea sälää sekasin, niin johan kuulostaa hyvälle. Toki saundeja on hyvä equttaa, filteröidä, kaiuttaa ja panoroida et saundi kuullostaa tuhdilta. Itse olen välillä käyttäny hihoissa disorttia, se särköö ääntä mukavan kuuloisesti ja tekee saundista "leveän" kuuloisen.


Tulipa mieleeni yksi kikka joka ei oikeen enää osu aihealueeseen trance tosin...

Jos haluaa todella räkäisen kuuloiset haikat niin pelkkä särö ei välttämäti riitä. Tällöin voi kokeilla ohjata hieman ääntä basarista tai jostain bassosoundista (tai vaikka molemmista) siihen samaan säröön sen haikan kanssa. Tämä yleensä saa aikaan tosi härskiä intermodulaatiosäröä. Sitä basaria/bassosoundia voi sitten siivota pois sieltä haikan joukosta sen särön jälkeen sijoitetulla high pass filtterillä (tai EQ:lla jos filtteriä ei ole saatavilla) miksausongelmien välttämiseksi.

Tämä on sitten sen luokan vinkki että joku äänitysalan ammattilainen sanoisi, että eihän noin saa tehdä. Itse olen ainakin löytänyt tuollaiselle käyttöä erilaisissa HC/gabber -mättö systeemeissä.

^ Vastaa Lainaa


jurn:a
794 viestiä

#26 kirjoitettu 08.03.2003 14:18

Itse olen ruvennut kiinnittämään enemmän huomiota rumpuraitaan kuin aiemmin.
Pyrin tekemään niistä nykyisin mahdollisimman "fättejä". Saatan laittaa rumpuraidalle 60 erilaista "rytmi elementtiä" miksi niitä nyt kutsutaan sillä perus rumpu samplejen lisäksi kannattaa laittaa paljon muitakin rytmittäviä ääniä mukaan.

Yleensä lähden tekemään rumpuraidan niin että teen/haen sopivan bassorummun. Tämän jälkeen etsin jonkun perus lyhyen haikan ja rytmitän sen löysästi. Open haikan ja mahdollisen clabin/snaren jätän myöhemmäksi rytmin rakennettavuuden kannalta. Seuraavaksi saatan rytmittää jonkun haamu ch tukemaan ensimmäistä ch:ta, aijan sen vaikkapa pienen choruksen läpi ja säädän voluumitason alhaiseksi. Rytmi kuullostaa tässä vaiheessa vielä hieman "munattomalta". Tämän jälkeen alkaa hauskin vaihe.
Otan esimerkiksi minkä tahansa samplen ja filtteröin sen vaikkapa todella tummaksi tai soimaan rajusti vain kapealla keskitaajuusalueella. Lyhennän samplen minimaaliseksi zic ääneksi tai ihan sen hetkisen tunteen mukaan ja rytmitän sen himmeänä kuulumaan. Teen vaikkapa toisen samanlaisen eri taajuuksille ja pistän sen tarkoituksella särkemään. Lisään ehkä jonkinlaisen riden himmeänä taustalle tuomaan lisää ylä helinää. Lisäilen pikku hiljaa erilaisia elementtejä kunnes huomaan, ettei komppi kaipaakkaan enään edes ohihattia saati clapia.

Paljon pientä.... vähän suurta!

Yleensä kannattaa tehdä paljon pieniä rytmittäviä sampleja sinne sun tänne ja säätää jokainen niin, että ne kuuluvat juuri ja juuri. Panoroimalla ja rukkaamalla elementtien vaiheita saadaan kompista laajempi tila maisema. Suosittelen kaikenlaisia pitkiä ja lyhyitä eri taajuuksilla toimivia suhina/kohina ääniä! Hieman shufflea jos mahdollista ja kompressoidaan koko hoito. Kompressoinnilla saa kompit "pumppaan" ja groovaamaan aivan eri tavalla. Näin saadaan todella lihava rumpuraita.

Suhinoilla kihinöillä ja kohinoilla se komppi rakentuu. Ainakin minulla

^ Vastaa Lainaa


P2
715 viestiä

#27 kirjoitettu 08.03.2003 17:16

Mä teen joskus biitissä kuin biitissä sillain, että eka tekee biitin ja sitten kopioi sen. Sitten laittaa toiselle niistä rutkasti korkeita ääniä ja toiselle rutkasti matalia ja sitten vaikka vähän pannaa niitä toisistaan erilleen. + Tähän päälle lisää vähän simppelimmän biitin jossa on massiivinen basari ja kova snare ja joitakin haikkoja. Tuosta tulee jo helinää joka suuntaan.

Olis muuten kiva jos laittaisitte noita biittejänne tänne kuuneltavaksi. Näin sitä vois kattoo, että ketä kannattaa kuunnella ja ketä ei.

^ Vastaa Lainaa


North Vibes
282 viestiä

#28 kirjoitettu 14.03.2003 11:12

Solid #69 kirjoitti:
itse luulin käyttäväni "luovuutta" ja luulin et kuullosti hyvältä, mut platinumissa haukuttiin pystyyn... en tiedä mikä niille ihmisille on hyvä...???


Joo siel on porukalla varmaan aika kovat vaatimukset.. Mut mitäs väliä sillä on mitä ne sanoo jos omasta mielestä kuulostaa hyvältä.. ?

^ Vastaa Lainaa


Daniel Braun
231 viestiä

#29 kirjoitettu 14.03.2003 13:03

No, onhan tuolla Platinumissa paljon ns. guruja yms. Molemmissa paikoissa kirjoittavana, tosin platinumissa paaaaaljon aktiivisemmin, näkisin tilanteen olevan sellainen että täällä Mikserissä on harrastelijoita sekä ammattilaisia sekaisin. Mun kokemuksen mukaan tähän yhteisöön on vaikea päästä sisälle. Maku kysymys.

Platinum on enemmän "techno" (kuten kansankielellä kuuluu) keskusteluforum ja tämä Mikseri kaikenlaisen musiikin foorumi. Tämä tilanne aiheuttaa sen että jos Platinumiin laittaa esim rap/hiphop yms. biisejä esille, niistä todennäköisimmin tulevat haukut.

Monien mielestä Platinum on sisäänpäinkääntynyt, itseään täynnä olevien mulkkujen kohtauspaikka. Tätä tilannetta minä en näe. Hyvin mieluusti jaan ajatuksiani Platinumissa, kuten myös täälläkin. Tosin, täällä olen kuin kala hiekkatiellä. Vieraalta tuntuu...

Platinum on mun koti

^ Vastaa Lainaa


W@RM
872 viestiä

#30 kirjoitettu 14.03.2003 13:27

niin ja jos haluaa saada syvennystä kickiin niin kannattaa lisätä siihen pikkusen revebiä, ei liikaa, mut sopivasti!

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#31 kirjoitettu 14.03.2003 18:42

Mr.Mystery kirjoitti:
Ei mielellään reverbiä kickiin... se ei koskaan tee hyvää...


Synteettiselle basarille ihan pieni annos mieluiten monofonista reverbiä saattaa tehdä hyvääkin. Tosiaankin lyhyt suht tummasointinen reverbi ja ihan vähän vaan sitä. Pitäisi elävöittää kummasti. Kokeileminenkaan ei maksa liikaa jos käyttää softareverbiä.

Tosin trancessa sen ei välttämättä tarvitsekkaan olla elävä.

^ Vastaa Lainaa


teknik

#32 kirjoitettu 06.04.2003 19:11

Pistän tähän kun en viitti turhaa uutta threadia pystyyn pistää.
Eli joku varmasti osais neuvoa mikä on tuo kick mitä yleensä psy/goa trancessa käytetään. Eli sellanen aika tiukka.. tai joitan. En osaa selittää, mutta joku varmasti osaa neuvoa. Eli mistä koneesta lähtöisin/miten tuollainen luodaan.

^ Vastaa Lainaa


t.a.blomqvist

#33 kirjoitettu 06.04.2003 22:28

SupaSonic kirjoitti:
Milläs ihmiset tekee rumpuraidat tranceen? onko käytössä rautaa vai softaa? jos on, niin mitä? Millasia rumpusaundeja käytätte peruspatternissa, eli esim. bd, oh,ch, clap? entä onko käytössä vaikka kahdet haikat? tai jotain...ja miten ootte sitten rytmitelly noi saundit? ymmärrän kyllä perus bumtsikibumtsiki rytmin mutta miten siitä sais semmosen ammattimaisen kuulosen, et pitääkö käyttää esim. 2 haikkaa tai muuta?

Ja minkälaisia äänentasoja ootte pitäny eri saundeille, entäs pannaukset? yms.

Kompressointia se varmaan kanssa vaatii mutta sitä en oikeen hallitse enkä viitsi kysyäkkään koska siitä on ollut täällä jo niin paljon puhetta ;>

Kiitos jo etukäteen jos ymmärsitte!



Rautaa ja softaa käytän rumpujen tekoon...
Rautana: Yamahan AN-200 ja DX-200
Sotaa: Kaikkea maan ja taivaan väliltä

Mun rummuissa ei oikeestaa oo peruspatternia muussa ku tyylii basorummussa. Omaperäisyys on avain hyviin rumpuihin. Sama juttu sampleissa. Rummut pitää myös olla sellaset et niit jaksaa kuunnella... jos on liian sekavat niin ei niitä kauaa jaksa kuunnella.

^ Vastaa Lainaa


Miksu

#34 kirjoitettu 08.04.2003 02:03

Olen myöskin ajan myötä alkanut kiinnittää enemmän huomiota rumpuihin biiseissäni..jos joku haluaa voi verrata esim. Landscapea ja Motion Equationia. Mulla on aika vakiintuneet tavat jolla teen aina rumpuosaston biiseissä.. Ensin etsin sopivat samplet ja teen yksinkertaisen perusbiitin basarilla, yhdellä open ja closed hihatilla ja clapilla. Itse pidän HYVIN tärkeänä rumpusoundien attack ja release ym. säätöjä. Näitä säätelen samplerista sekä kompressoimalla. Kun perusbiitti alkaa kuulostaa hyvältä lisään hihatteja ja ehkä tomeja, tamburiinia, rideä..maracas on myös kiva soundi darude tyyliin.. Jotain hihat looppeja tulee joskus käytettyä mutta mieluummin kasaan kaikki rummut yksittäisistä soundeista. Clappiin laitan aina säröä jostain syystä. Clappia tulee muutenkin ruuvailtua ehkä eniten.. Open hihattia ja clappia voi levittää stereokuvassa esim. käyttämällä double delayta ilman feedbackia ja 10-30ms viiveillä..eri viiveet vasemmalle ja oikealle kanavalle. Bassorummun niputan yleensä samaan ryhmään bassolinjan kanssa.. Loppuja rumpuja voi yhdistellä ryhmiin ja kompressoida yhdessä tarpeen mukaan. Kaikenlaisia efektejä rummuissa voi ja kannattaa kokeilla..kuhan basari pysyy suunnilleen monona. Jokaiselle soundille kannattaa etsiä oma taajuuskaista, leveä tai kapea, korkealla tai matalalla. Itse en koskaan tee pelkkää rumpuosastoa ensin vaan kaikki rumpusoundit on hyvä sovittaa biisin muuhun menoon..niin soundillisesti kuin rytmitykseltään. Biisin leadit voi esim laittaa jollain tapaa vuorottelemaan hihattien kanssa, bassorumpu ja bassolinja on hyvä sovittaa toisiinsa. Rankkoja kontrasteja ja pieniä vivahde-eroja niin johan alkavat kompit kulkea.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#35 kirjoitettu 11.04.2003 00:52

teknik kirjoitti:
Pistän tähän kun en viitti turhaa uutta threadia pystyyn pistää.
Eli joku varmasti osais neuvoa mikä on tuo kick mitä yleensä psy/goa trancessa käytetään. Eli sellanen aika tiukka.. tai joitan. En osaa selittää, mutta joku varmasti osaa neuvoa. Eli mistä koneesta lähtöisin/miten tuollainen luodaan.


Simppelisti sanottuna siniaalto jota pitch bendataan korkealta matalalle.

^ Vastaa Lainaa


Q-rude

#36 kirjoitettu 23.04.2003 00:58

Mä oon huomannut että kun laittaa basariin vähän kaikua mukaan ni siitä saa
aika kivan kuulosen kompin. Ja kun sitä kaikua säätää biisin edetessä ni kipale saa
kivaa temmon vaihteluu. Minä itse tykkään käyttää delaytä vähän joka samplessa. jossain enemmän ja joissain vähän hähemmän.
Mun periaate on et itse digaa omasta musiikistaan eikä ota muiden kommentteja vakavasti. Tosin joillain vinkeillä voi biisiä parantaakkin. Luovuus on tärkeää tällä musiikki-
alalla.pitää olla omaperäinen. Musiikkigenrejä on nykyään niin paljon että teit sitten minkälaisen biisin tahansa ni aina löytyy sille genre ja digaajat.

^ Vastaa Lainaa


FOT

#37 kirjoitettu 23.04.2003 10:43

Kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota noihin pannauksiin ym. stereokuvan luontiin. Myöskin filttereiden ja flangereiden käyttö luo lisää väriä saundiin. Kannattaa myös kokeilla ammattilaisten käyttämää ns. "groovea" siihen biittiin, se muuttaa saundia kyllä aika paljon sellaiseen funkynpään suuntaan ja kuullostaa ainakin housessa paremmalta, toimii myös trancessa nimim. kokemusta on.

^ Vastaa Lainaa


Herr Überking

#38 kirjoitettu 29.04.2003 19:53

Juu tossahan on paljon jo matskua mihin kandee kiinnittää huomiota loppupeleissä.
Panorointi, basarien taajuudet suhteessa bassolinjan taajuuteen, reverbi basarissa kandee pitää pienenä, imho pitää laittaa vähäsen mutta vaan vähäsen, saa hieman munaa lisää sillä
Joskus rumpuraitojen kompressointi tekee terää toisinaan sitä ei kandee tehdä, se riippuu niin paljon mitä tekee.

Itse en osaa tehdä musiikkia niin että sanon itselleni että tänään tehään junkkaa vaan alan spontaanisti sekoileen syntikoilla ja rumpu soundeilla välillä kuuntelen vaikka bossanovaa ja otan siitä jonkun percussio kuvio etc...
Taidetta taidetta luovuutta. Kokeilkaa kaikkee erilaista rohkeesti.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu