Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Rumpumikitys + rumpumikkisetit


Lastunen
21 viestiä

#1 kirjoitettu 19.06.2006 15:45

Aiheesta näytti olevan täällä melko vähän juttua, joten esitän kysymykseni uuden vietiketjun muodossa.


pitkäaikainen unelma mulla on ollu päästä äänittämään rumpusettiä, ja käyttämään itsesoitettua materiaalia biiseissä. ja ois jees päästä toteuttamaan tää ainaki melko edullisesti. JOTEN
suunnitelmissa ois hankkia jonkunnäkönen drum mic kit ja mikseri. rumpumikit menis mikserin mikki-inputteihin ja mikseristä sitte kanavat yksitellen äänikortin sisäänmenoihin. ja raidat miksaisin sitte yksitellen koneella.

korjatkaa jos joku on pielessä^

eli rumpumikit-mikseri -väliin XLR-XLR'ää
ja mikseri-äänikortti -väliin perus monoplugipiuhat?

äänikortti on EMU 1820 ja siinä on 6+2 balansoitua sisäänmenoa.
( [url]http://www.pcmidicente... ) joten pitäis riittää tollaselle 6-7 mikin setille.

joku vois selittää ton mikserin tarpeellisuuden tässä. äänikortin kanavien tasoja kun voi kuitenki säätää koneelta äänikortin omasta 'mikseristä'.

okei, ja mennään itse vehkeisiin. toivottavasti jollain on jotain kokemusta näistä mikkiseteistä. tämmösii oon miettiny:

[url]http://www.thomann.de/...
[url]http://www.thomann.de/...
[url]http://www.thomann.de/...
[url]http://www.thomann.de/...
[url]http://www.thomann.de/...
[url]http://www.thomann.de/...

osaako joku edes suuntaa-antavasti suositella jotain? onko laadukas saundi mahdollista saavuttaa tällasella setti-ratkaisulla?
kyselempä vielä mikseristä. eli tartten hyvän/halvan (?) mikserin, jossa ois se 6-7 sisäänmenoa ja sitten myös ne outputit.
esim [url]http://www.thomann.de/...? muuta? voiko behringereitä harkita?

kiitti jos joku jaksaa jelpata! ja muita ratkaisuja koko jutun toteutukseen voi ehdottaa, jos semmosia on. (budjetti koko zydeemiin on abaut 400-600e. ehkä voi joustaakki.)

Lastunen muokkasi viestiä 00:40 22.06.2006

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 19.06.2006 15:53

Lastunen kirjoitti:

kiitti jos joku jaksaa jelpata! ja muita ratkaisuja koko jutun toteutukseen voi ehdottaa, jos semmosia on. (budjetti koko zydeemiin on abaut 400-600e. ehkä voi joustaakki.)


Rode NT5 - streopari ja sitten joku dynaaminen basarimikki.

Hyvälaatuinen streopari ja joku jolla saa bassorummun talteen on aina hyvä vaihtoehto rumpujen mikitykselle.

Toki jos välttämättä tahtoo monimikisaundin, niin siitä vaan. Tulos vain on yleensä paljon huonompi etenkin jos ei jaksa käyttää miljoonaa vuotta EQ-säätöön ja mikkien siirtelyyn, jotta saisi saundista edes siedettävän.

Haava lisäsi viestiä 16:54 19.06.2006

Tämä siis etenkin jos tuossa hintaluokassa on ostamassa noita mikkejä.

^ Vastaa Lainaa


jarpat
379 viestiä

#3 kirjoitettu 19.06.2006 16:28

Ja eiköhän se ole vielä niinkin, että mitä enemmän uhraa mikkejä (ja raitoja) rumpujen taltiointiin, sitä paremmin pitäs varmaan myös pyrkiä ne rummut virittämään.

Henkilökohtasesti mulle melkein riittää yks konkkamikki koko setille. Voihan sille virpalle panna sen SM57:n ja vaikka 421:n basarille, mutta jos mä näitä mun ralleja kyhään, ni ei se rumpusoundin "hyvyys" oo niin oleellinen asia. Hyvä biisi ja fiilis menee etusijalle.

Valitettavasti ei tainnu olla paljo hyötyä tästä kommentista...

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#4 kirjoitettu 21.06.2006 18:09

Olen tyyppaillut sattumalta aika montaa halpissettiä, ekassa viestissä mainituista 2-3:a ja eroja on.

Eniten on tullut tyypattua viestissä olleita t.luu DC4000 settiä ja Shuren PD settiä. Minusta molemmat ovat ihan käypiä laukkuja. Itseasiassa t.luu tuntuu jopa paremmalta, esmes noiden tomimikkien kanssa soundi on jotenkin valmiimman oloinen. Toimivat snaressakin kohtuudella.

Sensijaan AKG:n halpissetit eivät ole miellyttäneet. Samsoneita sun muita en ole kokeillut.

Överi-osasto noissa on ehkä se heikoin. Noi t.luu överit tuossa 4000 setissä ovat ihan käyttökelpoiset, mutta eivät missään nimessä mitkään ihmeelliset. Hiljaiset kumminkin ja ajavat asiansa. Toisaalta esmes hh:n ja riden kanssa olen noita nyttemmin käyttänyt, varsinkin hh:n kanssa toimii hyvin! Oikeina övereinä yleensä nt-5 pari.

Shuren överit tuntuivat hitusen t.luuta paremmilta, mutta samaa kategoriaa. Sensijaan t.luun tomi / basarimikki osasto on minusta parempi kuin Shuren.

T.luun osalta juuri tuota 4000 settiä on kehuttu muuallakin.

Mutta joo, nää on näitä halpissettejä. Toisaalta ihan jees että ovat ihan toimivia paketteja, ei tartte maksaa itseään kipeäksi että saa kohtuullisilla mikeillä mikitettyä koko hiton setin. Viimeistä lausetta kannattaa tosiaan miettiä, niinkuin tuossa jo aiemmin muilta tulikin...

^ Vastaa Lainaa


Lastunen
21 viestiä

#5 kirjoitettu 22.06.2006 01:15

Haava kirjoitti:
Toki jos välttämättä tahtoo monimikisaundin, niin siitä vaan. Tulos vain on yleensä paljon huonompi etenkin jos ei jaksa käyttää miljoonaa vuotta EQ-säätöön ja mikkien siirtelyyn, jotta saisi saundista edes siedettävän.


itseäni oikeestaan kiinnostais erityisesti just toi useampien rumpuraitojen miksailu erikseen. tuntuis jotenkin köyhältä käsitellä vaan esim sitä yhtä stereoraitaa ja iskeä se sitten lähes sellaisenaan muun taustan päälle. just se yksityiskohtainen hiominen ja säätely vois antaa mukavasti haastetta...ja vähän kokeilevampiakin juttuja vois testailla, kun on mahdollista efektoida 'yhtä rumpua' kerrallaan.

pitää miettiä noita muitakin vaihtoehtoja, mieluummin kuitenkin se hifimpi ku lofimpi saundi. kiitti ehdotuksista, menee korvan taa.

Cornflake kirjoitti:
t.luu DC4000 setti


jos noihin kitteihin päädyn, niin tää taitaa sitten olla se ykkösvaihtoehto. kahtellaan :b

^ Vastaa Lainaa


Jelppis
14 viestiä

#6 kirjoitettu 22.06.2006 02:34

Itse kokeillut nyt viimeaikoina tällaista settiä:
2x AKG C430 ( http://www.thomann.de/... )
2x SHURE SM57 ( http://www.thomann.de/... )
1x SENNHEISER e602 ( http://www.thomann.de/... )

yht. noin 640e ja jokaista noista mikeistä voi käyttää monessa muussakin toimessa kuin rumpujen nauhoittelussa.

Kyllä se läsnäoloa lisää jos niitä tomejakin mikittää.

Projektisivuiltani löytyvissä Falling sekä Speedboat biiseissä on käytetty yllämainittua mikkisettiä. Olisi varmasti parempikin soundi jos osaisi sijoitella / miksata paremmin..

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 22.06.2006 06:45

Itse varmaan ottaisin alkuun juuri tuon mainitun NT5-parin overeiksi ja basarille hyväksi havaittu maailmanluokan luottomikki eli joko Shure Beta 52:n tai AKG D112:n ja siitä sitten alkaisin laajentaa lähimikeillä (esim. 57) tarpeen mukaan. Noilla kolmellakin pärjää jo hyvin sillä ehdolla että rumpusetti itsessään ja/tai huone ei kuulosta totaalisen kamalalta ja rumpali osaa soittaa tasapainoisesti. Ennemmin noin kuin että ostaa halpismikkejä joita joutuu vaihtamaan suurinpiirtein koko setin kun tarve kasvaa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 22.06.2006 07:46

Lastunen kirjoitti:

itseäni oikeestaan kiinnostais erityisesti just toi useampien rumpuraitojen miksailu erikseen. tuntuis jotenkin köyhältä käsitellä vaan esim sitä yhtä stereoraitaa ja iskeä se sitten lähes sellaisenaan muun taustan päälle. just se yksityiskohtainen hiominen ja säätely vois antaa mukavasti haastetta...ja vähän kokeilevampiakin juttuja vois testailla, kun on mahdollista efektoida 'yhtä rumpua' kerrallaan.

pitää miettiä noita muitakin vaihtoehtoja, mieluummin kuitenkin se hifimpi ku lofimpi saundi. kiitti ehdotuksista, menee korvan taa.


Jos tahdot treenata monimikki nauhoitusta, niin sitten tuo ehdotukseni ei tosiaan ole vaihtoehto. Jos tahdot mahdollisimman laadukkaan rumpusaundin pieneen hintaan, niin silloin stereo konkka + basari mikki on erinomainen vaihtoehto. Monimikki mikitys antaa myös vähän erilaisen saudinkin kuin tuo konkka viritys. Senkin mukaan vähän.

atheos kirjoitti:
Itse varmaan ottaisin alkuun juuri tuon mainitun NT5-parin overeiksi ja basarille hyväksi havaittu maailmanluokan luottomikki eli joko Shure Beta 52:n tai AKG D112:n [...] Ennemmin noin kuin että ostaa halpismikkejä joita joutuu vaihtamaan suurinpiirtein koko setin kun tarve kasvaa.


Joo... Sekin hyvä puoli siinä on tosiaan, että sitten omistaa oikeasti hyvin konkkaparin jolla voi nauhoittaa lähes mitä vain ihan bassoisia soittimia lukuunottamatta. Siitä on sitten tosiaan helppo lähteä laajentamaan sitä arsenaalia rahan virratessa sisään. Oppii hyvin perusteet ja voi lähteä oikean tarpeen mukaan lisäämään niitä rumpuja siihen mikitykseen. Eikä niin, että isketään kaikki mikit kiinni ja ollaan ihmessään, kun se saundi on ihan sekaista puuroa ja kaikki vuotaa kaikkialle.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#9 kirjoitettu 22.06.2006 08:29

Lastunen kirjoitti:
itseäni oikeestaan kiinnostais erityisesti just toi useampien rumpuraitojen miksailu erikseen. tuntuis jotenkin köyhältä käsitellä vaan esim sitä yhtä stereoraitaa ja iskeä se sitten lähes sellaisenaan muun taustan päälle.

Eikun just toisinpäin, isket ne muut siihen rumpuraitojen päälle. Okei, pilkun raiskaaminen sikseen.

Mulla on ollut ihan sama meisinki ja ihan hyvin olen alkuun päässyt tuolla setillä. Sitten päivitellyt pikkuhiljaa, nt5 paria sun muuta. Esmes tuosta seurasi se että t.luusetin överit jäi mukavasti "yli" hh:lle & ridelle...

Tässä on vaan se miina että kohta alkaa näpit syyhyään lisää mikkiä, roinaa, kanavia, prossutehoa sun muuta. Sua on nyt virallisesti varoitettu, älä tuu itkeen kun kierre vie mukanaan..

Ambienssit on myös kova sana, tukevat hyvin ja tuovat kokonaisuutta isommaksi ja tiiviimmäksi. Minusta hyvä vinkki on alkaa tsekkailemaan tätäkin osastoa heti alusta lähtien.

^ Vastaa Lainaa


Lastunen
21 viestiä

#10 kirjoitettu 23.06.2006 00:47

hankalaksi menee. sen nyt alustavasti päätin, että hankin tuon BEHRINGER ADA8000'n , jota on hinta/laatu -suhteensa puolesta ainakin täällä mikserissä melko paljon kehuttu. sittenpähän on ainakin sisäänmenoja, joilla mällätä. pääsee kavereitten kanssa jonkunnäkösellä kokoonpanolla äänitteleen.

mikkijuttu nyt on kovan mietinnän alla. toisaalta t.bonen setti houkuttaa, toisaalta vois just lähteä hyvästä stereoparista ja bassomikistä, joista vois sitten lähteä laajentamaan. useamman kanavan äänitys/miksailu kiihottaa mieltä. rahaa ei o liikaa. :/

sen nyt unohdin sanoa, että rode nt1-a -mikki löytyy ja sitäkin voisi tietenkin hyödyntää. vaikka sitten overhead -asemassa.

kivasti jengi on täällä neuvonu, vieläki voi :b

(otan asiat uudelleen syyniin kun palaan kolmen viikon päästä maltammatkalta )

^ Vastaa Lainaa


The Mimic

#11 kirjoitettu 23.06.2006 15:07

Lastunen kirjoitti:
sen nyt unohdin sanoa, että rode nt1-a -mikki löytyy ja sitäkin voisi tietenkin hyödyntää. vaikka sitten overhead -asemassa.


Vinkki. Osta toinen NT1a ja käytä niitä overeina. Toimii hiton hyvin. Lisäksi ostat hyvän basarimikin (esim. Audix D6) ja virvelimikiksi se perinteinen Shuren SM57. Näillä saat aikaan sellaisen perinteisen rock/pop rumpusoundin. Jo pelkillä overeilla saa tässä tapauksessa aikaan kohtuullisen hyvä soundin.

Kannattaa myös muistaa rumpalin merkitys prosessissa. Paskaa rumpalia ei saa kuulostamaan hyvältä millään maailman mikeillä, kun taas hyvä kuulostaa aina vähintään kohtuulliselta, oli mikit mitkä hyvänsä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 25.06.2006 11:45

Lastunen kirjoitti:

sen nyt unohdin sanoa, että rode nt1-a -mikki löytyy ja sitäkin voisi tietenkin hyödyntää. vaikka sitten overhead -asemassa.


Joo... Jos ostaa toisen, niin aivan käytettävät överit saa toki. Ihan niinhyvin nuo eivät pelteihn sovellu kuin NT5. Myös erikseen ostettuna ne eivät ole "matched pair", mutta sitä en ihan kalamasti murehtisi, vaikka vähän streokuvaa saattaapi syödä. Etenkin tuossa hintaluokassa.

Tuota nt-1a:ta voi muuten käyttää basarimikkinä, jos ostaa NT5 parin. Etenkin aavistuksen kauempaa (mahdollisesti yläpäätä filtteröitynä) siitä basarista taltio varsin luonnollinen paukahduksen kolmen mikin settiin. Soveltuu myös ylimääräiseksi ambiessimikiksi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 25.06.2006 16:40

Shoganai kirjoitti:
Tuossa Haavan ehdottamassa konkat+bassarimikki -asetelmassa pitää sitten ottaa huomioon se, että pienikalvoiset konkat (kuten NT5) poimivat paremmin korkeita taajuuksia, mikä on tietysti symbaaleita ajatellen hyvä asia. Silloin on kuitenkin vaara, että tomit, joiden äänessä on yleensä paljon mataliakin taajuuksia, jäävät vähän paitsioon, ellei sitten mikitä niitä erikseen.


No joo.. Tomit kyllä tulvat käytännössä täysin kokonaan narulle NT5:sella. Joten tässä on kysymys korkeintaan balanssista. Se usein selviää sijoittelulla tai EQ:lla. Bassorumpu ei koonaisuudessaan tule NT5 nauhalle, mutta toisaalta isokalvosellakin se on käytännössä liian hiljaa (kuten akustisestikkin)

Itse tykkään tämän takia isokalvoisista overheadeista, varsinkin kun symbaaleissakin saundi-ihanteeni on aika tumma.


Joo.. Tämä on aina yksi vaihtoehto myös. Isokalvoisten saundi on erilainen kyllä ja sitä ei toki voida käytännössä saavuttaa kuin isokalvoisella. Toki joku antares mic modeller voi vähän jeesiä.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#14 kirjoitettu 26.06.2006 16:10

Shoganai kirjoitti:
Itselläni on muuten hyviä kokemuksia oman Oktava MK319 -parin käytöstä overheadeina.

Oktavat on hyvejä! Mullakin on ollut jotkut puikot joskus kehissä ja dikkasin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 27.06.2006 12:03

Shoganai kirjoitti:

Jep. Yksi hyvä mahis on sitten mikittää isokalvoisella stereoparilla setin etupuolelta. Silloin saa bassarinkin kivasti mukaan.


Oman kokemukseni mukaan ei oikein saa. Basari on akustisestikkin ongelma kohta, koska se nyt vaan käytännössä on älyttömä niljaa suhteessa muuhun settiin. Ellei rumpali sitten soita erittäin hiljaa muutenb ja tao sotä basaria vähän kovemmin. No joo... enkä edes ole sellaien popmusiikkissa tyuetun kovaäänisen basarin ystävä. Akustisessa rumpusetissä se basarin vaan on aika hiljainen suhteessa tasapainoiseen äänikuvaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 27.06.2006 12:22

Shoganai kirjoitti:

Hmm. tästä me olemme sitten vähän eri mieltä.


Joo... taidamme vähän olla. Toki se soittotyyli ja tila vaikuttavat paljon joo. Se tuli vielä mieleeni erittäin yleisenä tapuaksena, että jos pienessä tilassa se basarin taajuus resonoi huoneessa, niin silloin olet oikeassa. Silloin toki se basarin ääni on muutenkin vähän huono. Valitettavan yleinen ongelma rumpujen kanssa.

Mutta siis yleisesti tuo edestä mikitys on kyllä jokatapauksessa hyvä juttu. Vähintään kokeilun arvoinen homma.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 28.06.2006 08:04

Shoganai kirjoitti:
Jep, jos tila on huono ei saundi ole ollenkaan tasapainoinen, vaikka hyväkin rumpali tekisi parhaansa. Tämmöisissä tapauksissa voi olla parempi turvautua lähimikitykseen ja pyrkiä luomaan sitä tilantuntua jälkikäteen.


Oma näkemykseni on, että se lähimikitys ei auta yhtään, jos se tila resonoi. Se päätyy täysin sinne mikrofoniin se tilan resonanssi, ellei sitten piezo mikillä mikitä.

^ Vastaa Lainaa


Koolaid

#18 kirjoitettu 28.06.2006 10:04

Itse sain tuossa juuri ensimmäisen rumpusooloni äänitetyksi, mikkeinä käytin aivan tavallisia käsimikkejä, lukuun ottamatta akg:n laajakalvoista studiomikkiä, mitä käytin overheadina.. Ensivaikutelma saattaa olla täysi paska, mutta kuunteleppa tuosta:
www.mikseri.net/drumworks

Soolo on miksattu Nuendo3-ohjelmalla.
Itse kyllä pitää tässä lähiaikoina ruveta säästämään kunnon rumpumikkeihin, niitä kun ei vielä toistaiseksi ole.

^ Vastaa Lainaa


azo
241 viestiä

#19 kirjoitettu 28.06.2006 11:23

Rumpujen äänitys on taiteenlaji kyllä itsessään, mutta kannattaa muistaa että hyvää rumpusoundia ei saa mikäli ei itse kannuista lähde sitä. Rumpalin on ensin osattava oikeasti virittää ne, tomit oikeille taajuuksille jne.

Sennheiser Evolution 600 sarjan mikrofonit rokkaa. e604:t tomeihin ja e602 basariin. Overheadeina tuli itse käytettyä kans NT5 paria. Virveliin Shure sm57 yläpuolelle ja alapuolelle. Lisäksi Röde K2 ambienssina huoneessa pidemmällä.

Ja mitä halvemmalla? Ei mitään varsinaista mitä voisi suoraan suositella. Shure PG sarja toimii.

Henkilökohtainen mielipide on kyllä että tehdään sitten koneella rummut jos ei voi kunnolla mikittää. Esim EZDrummer on kova softa demoiluun.
Se on asia erikseen.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#20 kirjoitettu 29.06.2006 11:56

Jos aletaan oikein filosofoimaan niin minusta tärkeimmät asiat kannuja nauhoittaessa ovat karkeasti:

Tila, kannujen vire, soittajan tatsi

ja seuraavassa osassa:

mikitys, mikit.
___ ___ ___

Jos ihan perussettiä haluaa nauhoittaa niin itseasiassa ihan Bonsku-tyyliin basari + överi (kahden kapulanmitan päässä snaresta) on oiva veto.

Minusta tuo basari vaatii melkein aina mikin. Se että otetaan koko setti 1-2 mikillä edestä on tässä suhteessa aika leveä skaala. Tila ja mikkien sijoittelu syvyys ja korkeussuunnassa vaikuttavat ihan hitosti. Suht läheltä ja matalalta tulee paljon botnea ja mitä ylemmäksi mennään sen enempi pellit kihisee.

Mutta sitä tiukkaa basaria en ainakaan itse yrittäisi edes tuolla saada messiin. Olkoonkin kuinka hyvä balanssi ja taitava soittaja. Snaren kuulumisesta sensijaan en olisi huolissani. Minusta tuntuu että tuo tulee läpi mistä vaan ja rumpalit paiskoo muutenkin sitä niin kovaa että onkelma se ei tässäkään tapauksessa olisi.

Muuta settiä tukemaan tuo ambienssi-härdelli on tosin poikaa, käytän jos vaan mitenkään mahdollista. Liimaa kivasti yhteen ja tuo sitä jotain mukaan. Viimeaikoina vasta ollut mahdollisuus tätä käyttää, tyhmänä kun on pakko lähimikittää ne tomit sun muut aina ekaksi

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#21 kirjoitettu 01.07.2006 21:05

en oo itse rumpali, enkä oo (onneksi ) joutunut runpui koskaan äänittämään. mutta tulipa vain mieleen tällainen filosofia:

jos soundi kuulostaa hyvältä soittajan korvaan, niin eikö ne överit vois sijoittaa esim. soittajan kuuntelukorkeudelle setin TAAKSE? ja sen basarin tietysti erikseen...

bändin kanssa kun oltiin joskus muinoin Torvessa keikalla, miksaaja otti (muistaakseni yhdellä) mikillä setin takaa ja vieläpä aika matalalta (poimii vissiin paremmin tomit mukaan) - ja hyvältäpä kuulosti. live-soundi on tietysti asia erikseen ja monien kompromissien summa mutta onko siihen joku perustavanlaatuinen syy-seuraus-yhteys, että rumpusetti mikitetään lähes aina edestä stereoparilla mielummin kuin takaa?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 03.07.2006 07:54

karman hardon kirjoitti:

jos soundi kuulostaa hyvältä soittajan korvaan, niin eikö ne överit vois sijoittaa esim. soittajan kuuntelukorkeudelle setin TAAKSE?


Teoriassa toki. Ottamatta kantaa siihen miltä se kuullostaa, niin aavistuksen toki skeptisesti suhtaudun, että se setti välttämättä kuullostaa parhaalta juuri siinä. Vaikka se sitten kullostaisi parhaalta kuuntelijan kannalta juuri siinä kohdalla. Mitä muuten vähän epäilen sitäkin.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#23 kirjoitettu 04.07.2006 12:16

karman hardon kirjoitti:
jos soundi kuulostaa hyvältä soittajan korvaan, niin eikö ne överit vois sijoittaa esim. soittajan kuuntelukorkeudelle setin TAAKSE? ja sen basarin tietysti erikseen...

Joo, tuotahan käytetään.

Se haettu soundi voi oikeasti löytyä vaikka naapurin vessan lattialta. Leikki sikseen mutta ei tuo hassumpi vaihtoehto ole. Kandee kokeilla.

Torvessa on muistaakseni ihan joku kiinnike siellä katossa ~ kannujen keskiosan kohdalla. Jotain AKG:n dynaamista ainakin viimeksi käytti kun käytiin. Tuo 'Bonham' tyyli (josta aiemminkin puhuin), eli överi + basari on varsinkin livenä varteenotettava vaihtoehto.

Eikä tartte mikittää + vetää niin perkellesti piuhaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu