Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Rumpujen ohjelmointi


mu-z

#1 kirjoitettu 12.04.2006 15:28

Hei!

Ajattelin aloittaa tällaisen viestiketjun jotta ihmiset voisivat jakaa rumpujen ohjelmointiin liittyviä kikkojaan. Perusjutut ovat itselläni hyvin hallussa, nämä ovat enemmänkin itsestäänselvyyksiä :

1) Oman makuni mukaan midin voittanutta ei ole - rumpuraitaa on helppo hallita ja 16/32/64. osaiskuilla saa paljon pientä sälää ja elävyyttä mukaan
2) Iskujen voimakkuuksien näpertely on koko homman avain
3) Jos haluan luonnollisemman kuuloisen rumpuraidan, kvantisointia on hyvä muokata niin, etteivät iskut ole tahdissa täsmälleen paikallaan; "groove"

Samplejen suhteen pyrin luomaan sellaisia, että kulloisestakin rumpukitin osasta olisi mahdollisuuksien mukaan vaihtelevilla voimakkuuksilla soitettuja/editoituja sampleja, layeroinnilla taas saa tuhdimmat soundit. Mitä tulee koko rumpuraidan dynamiikkaan niin bittisyydellä saa konemusiikissa paljon aikaan, esim. 11bit ja nostatuksessa heittää takaisin 16 bittiin.

Tässä muutamia päällimmäisiä ajatuksia.

Itselläni on kuitenkin myös muutamia ongelmia - erityisesti kun teen fillejä tai rolleja niin midin kanssa on pirun hankalaa työskennellä, tai sitten ongelma on sampleissa. Jos haluan vaikkapa jotain oikein nopeaa, niin yleisin hankaluus on siinä, että iskua seuraava sample "hukkuu" sitä edeltävään, niin että se ikään kuin syö sen sisäänsä. Mikä tähän olisi hyvä niksi? Toisena kysymysmerkkinä onkin sitten IDM:n tyylinen rumpuohjelmointi joka on ihan hakusessa

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#2 kirjoitettu 12.04.2006 16:35

IDM-meininkiä saa helposti laittamalla arpeggiaattorin soittamaan rumpukonetta/sampleja.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#3 kirjoitettu 12.04.2006 17:04

Rumpujen ohjelmoiminen lähtee sopivan breikin/äänien etsimisestä. Samplecditä kuuntelen välillä vaikka surffatessani netissä ja kun huomaan, että joku breikki on erityisen mielenkiintoinen niin siirrän sen talteen.
Käytän yleensä FL studiota rumpuraitoihin, koska sen pianoroll soveltuu siihen erinoimaisesti. Ainut mitä voi verrata siihen on mielestäni trackerit. FL Studiossa kuitenkin yhdistyy helppokäyttöisyys ja tarkkuus.
Ennenkuin alan työstämään rumpuraitaa niin pilkon breikin osiin. Kun siis haluan erittäin tarkkaa jälkeä en käytä fruityn sliceriä vaan lataan jokaisen erillisen iskun fruityn samplereihin ja layerin avulla säädän niin, että eri nuoteista soi eri iskut. Tämän jälkeen säädän tarpeen mukaan project settingsistä timebasea ja asetan sopivan tahtilajin.
Tässä vaiheessa saatan laittaa jonkun perus 2-step biitin ja hihatit tai jotain muuta yksinkertaista, että kuulen vähän mitä iskuissa pitää muuttaa. Eli eri iskuille filttereitä ja ohjausta eri kanaviin, tarpeen vaatiessa kloonaan koko layeristön, että saan mukautettavuutta. Sitten vaan mielen mukaan efektejä ja halutun biitin hakeminen ja automaatioiden säätäminen voi alkaa.
Tyypillisesti chop joka taisi olla ALT + U on kovassa käytössä breakcore/IDM-tyylisissä biiteissä. Oikealla hiirennapilla voi tehdä sulavia feidauksia panerointiin, pitchiin ja volaan. Tällä tavoin teen perusteet ja sitten lisäilen yksityiskohtia. Eli rumpulinja kehittyy koko ajan monimutkaisemmaksi. Oikeastaan kyse on vain siitä kuinka paljon jaksaa paneutua asiaan. Rullaavan ja kehittyvän raidan saa pelkästään säätämällä sen sijaan, että toistaisi samaa.
Aina jos tuntuu siltä, nappaan uuden breikin ja ängen sitä väleihin tai käytän jotain outoja lyhyitä sampleja joista etsin siistejä piirteitä kokeilemalla äärimmäisiä asetuksia efekteistä ja soittamalla hyvin korkealta tai matalalta.
Yleensä tällaiseen menee ehkä pari tuntia, tosin se riippuu todella paljon fiiliksestä, joskus vierähtää mukavasti koko päivä.

Downtempobiiteissä ja vastaavissa hitaissa yritän yleensä saada biitistä mahdollisimman hitaan. Täydellisen temmon löytäminen on pikkutarkkaa, mutta kiinnostavaa puuhaa. Tähtäimessäni on likaset, bassopuolelta vahvasti yliajetut ja raskaat iskut. Yleensä hidastan breikkiä jo ennen leikkelyä. Pidän homman yksinkertaisena, kulkua ylläpitää lähinnä hihatit.

Säätämällä ja säätämällä ja vielä säätämällä pääsee kyllä halutunlaiseen lopputulokseen, vaatii vaan aikaa ja kärsivällisyyttä. Itse en ainakaan ole tyypillisesti tajunnut oikeasti mitään vinkkejä ennenkuin niiden merkitys tuli ja läpsäisi minua naamaan eli jos ei edistystä tapahdu biisissä niin kokeile jotain muuta. Jos basson korostaminen ei toimi niin leikkaa, jos särkeminen ei toimi niin kokeile sitä vain tiettyihin taajuuksiin, jos biitti on liian tehoton tai liian sekainen niin säädä vaikka pitchbendistä iskujen pitchiä. Vähemmän on enemmän ja hienovaraisuus palkitaan.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 12.04.2006 17:09

mu-z kirjoitti:
Jos haluan vaikkapa jotain oikein nopeaa, niin yleisin hankaluus on siinä, että iskua seuraava sample "hukkuu" sitä edeltävään, niin että se ikään kuin syö sen sisäänsä. Mikä tähän olisi hyvä niksi?


FL Studio siis alustana... Itse käytän yleensä erillistä samplea jossa on hyvin aggressiivinen decay eikä mitään jälkisointia tms. Toinen vaihtoehto on käyttää piano rollia säätelemään nuotin pituutta. Ohjaan kakkossamplen myös omalle mikserikanavalleen johon kopioin ensimmäisen samplen asetukset mutta säädän mm. kompurat reagoimaan nopeammin. Esimerkiksi liian pitkä release-aika kompurassa tekee tuon että ensimmäinen soundi tulee hyvin mutta loput menevät tuhnuiksi.

^ Vastaa Lainaa


Oliver_
161 viestiä

#5 kirjoitettu 12.04.2006 17:13

mu-z kirjoitti:
Itselläni on kuitenkin myös muutamia ongelmia - erityisesti kun teen fillejä tai rolleja niin midin kanssa on pirun hankalaa työskennellä, tai sitten ongelma on sampleissa. Jos haluan vaikkapa jotain oikein nopeaa, niin yleisin hankaluus on siinä, että iskua seuraava sample "hukkuu" sitä edeltävään, niin että se ikään kuin syö sen sisäänsä. Mikä tähän olisi hyvä niksi? Toisena kysymysmerkkinä onkin sitten IDM:n tyylinen rumpuohjelmointi joka on ihan hakusessa

Samplen "hukkumiseen" kokeilisin: kopioi sama sample vähintään kahteen eri nuottiin koskettimistolla eli jos soitat nopean fillin(iskut lähellä toisiaan) niin sample soi kokonaisuudessaan loppuun asti eikä seuraava isku katkaise edellisen häntää. Tämä siis jos soitat esim. peräkkäisiä snare iskuja eli fillissä toistuu sama soundi.

Oliver_ muokkasi viestiä 17:14 12.04.2006

^ Vastaa Lainaa


e2
2634 viestiä

#6 kirjoitettu 12.04.2006 17:51

Mika Björklund kirjoitti:
lataan jokaisen erillisen iskun fruityn samplereihin ja layerin avulla säädän niin, että eri nuoteista soi eri iskut.

Jaa, jaa sen voi jotenkii noinkin tehdä . Minä kun yleensä avaan flstudion fpc:n ja lataan padeihin omat samplet niin, että automaattisesti pianorollissa eri iskut on eri nuoteilla. Onhan tuo vähän typperää kun jää yleensä niin paljon käyttämättömiä padeja ja muutkin fpc:n potentiaalit käyttämättä, kun ei tule käytettyä sitä, että vähän eri sample eri velocityllä sun muita kikkoja. Tuolla layeritavalla säästäis siis ehkä vähän cpu:ta (en kyllä muista onko fps edes mitenkään raskas..?) ja turhaa säätöä layer propertiesisa.. Mutta tuolla tavalla on itellä kätevästi hoitunu. Sitten vaa pianorollissa ohjelmoimaa rumpulooppeja, pilkkomaa iskuja vielä pienempii osii ja leikkimää yksittäisten iskujen velocityillä, pitcheillä ja pannauksilla niin saa monipuolista IDM-tyyppistä pärinää.

^ Vastaa Lainaa


Silven2.
311 viestiä

#7 kirjoitettu 12.04.2006 18:25

Koko rumpusetin panorointi stereokentässä kannattaa ottaa myös huomioon kaiken muun edellä esitetyn viisauden lisäksi. Miten rumpusetti on rakennettu? Missä on minkäkin rummun "paikka" rumpusetissä? Pellit, hi-hat, lattia-tomi, virveli jne... Voi kuvitella mielessään ylhäältäpäin kuvatun rumpusetin, ja vetää pystysuoran viivan siihen keskelle, ja ajatella, mitkä rumpujen osat jäävät viivan vasemmalle puolelle ja mitkä oikealle puolelle. Sitten säätää rummut vastaavasti oikeille paikoilleen stereokentässä. Voi kuvitella olevansa rumpali tai joku yleisöstä, riippuu mitä haluaa tehdä. Jos olet kuulijana rumpali, virveli sijoittuu (useimmiten) vasemmalle puolelle. Jos olet kuulijana yleisössä, virveli on rumpalin oikealla puolella. Got it?

Tämä on hienosäätöä, mutta elävöittää silti ohjelmoitua rumpusettiä. Rumpujen ohjelmointi on mielenkiintoista ja haasteellista puuhaa, kun täytyy esim. filleissä miettiä jokainen isku erikseen. Ja sitten on tietenkin hyvä muistaa, että rumpalilla on vain kaksi kättä ja kaksi jalkaa (yleensä), paitsi jos rummuissa on Dave Weckl. Jätkä soittaa osittain peniksellään, muuta selitystä ei ole... Niin että onko jokin juttu edes mahdollista ihmiselle soittaa, sitä kannattaa miettiä myös.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 12.04.2006 18:27

Tuosta keskustelustakin löytyy kaikkea kiintoisaa aiheeseen liittyvää, vaikka keskityykkin lähinnä akustisten rumpujen simulointiin.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#9 kirjoitettu 12.04.2006 18:30

En tiedä saako tuosta selostuksestani hyvin selvää.
Näyttää siis tältä:
http://img101.imagesha...

Tuossa on ihan perus asetelma. Jos noita layereitä alkaa kasaantumaan niin yleensä piilotan nuo samplerit omiin ryhmiinsä ja layerit laitan esille. Tosiaan hyödyt sliceriin ja mpc:hen nähden on vaan siinä kuinka paljon yksittäiseen iskuun voi vaikuttaa.
Punaset ympyrät osoittaa kohtaa jota samplereissa pitää säätää. Eli oikealla napilla ja vasemmalla vetämällä rajataan alue jolla nuotti soi ja samalla transpanoidaan, että iskut ei soi oikein. Enable main pitchillä siis ei ole väliä vaan zonella ja root notella.

^ Vastaa Lainaa


Pedro

#10 kirjoitettu 12.04.2006 18:55

mu-z kirjoitti:

3) Jos haluan luonnollisemman kuuloisen rumpuraidan, kvantisointia on hyvä muokata niin, etteivät iskut ole tahdissa täsmälleen paikallaan; "groove"



Tiukempaa, kiireisempää fiilistä saa kun pistää haitsun iskut vähän eteen kiilaamaan. Löysempää kun pistää haitsun sleepaamaan.

^ Vastaa Lainaa


Oliver_
161 viestiä

#11 kirjoitettu 12.04.2006 19:13

mu-z kirjoitti:
3) Jos haluan luonnollisemman kuuloisen rumpuraidan, kvantisointia on hyvä muokata niin, etteivät iskut ole tahdissa täsmälleen paikallaan; "groove"

Riippuu ihan musiikin tyylilajista ja rumpukompista. Itse kvantisoin kaikki tarkasti kohdalleen ja keskityn siihen velocityyn mikä on vielä tärkeämpää luonnollisen soittotatsin hakemisessa. Haitsu, komppipelti ja fillit on vaikeinta saada luonnollisen kuuloisiksi. Niinkuin jo edellä mainittiin tärkeää on myös tietää mitä niillä neljällä raajalla on mahdollista soittaa. Itse testaan kaiken läpsyttelemällä esim. pöytään mikä aiheuttaa joskus närkästystä emännän puolelta.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#12 kirjoitettu 12.04.2006 19:26

Oliver_ kirjoitti:
Itse testaan kaiken läpsyttelemällä esim. pöytään mikä aiheuttaa joskus närkästystä emännän puolelta.


Ite läpsyttelen välillä pöytään rytmin ja nauhotan sen. Sen jälkeen tuon sen fl studioon ja otan siitä grooven komppiin Fruity slicerilla saa sen nopsaan flattened tjs niin siit saa helposti sen rytmin.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 13.04.2006 10:28

karman hardon kirjoitti:
IDM-meininkiä saa helposti laittamalla arpeggiaattorin soittamaan rumpukonetta/sampleja.

Ei ainakaan näin. Ei myöskään siten että pilkotaan jokainen sample 1/128-osiin.

Kyse on siitä että variodaan jotain normaalia rumpukomppia siten että siitä saadaan auki jokin uusi ulottuvuus. Tässäkin pätee toi "vähemmän on enemmän"-sääntö, joskus koko rumpupaletin voi saada todella mielenkiintoisen kuuloiseksi vaihtamalla pari soundia tai siirtelemällä iskuja.

^ Vastaa Lainaa


Electron
1229 viestiä

#14 kirjoitettu 13.04.2006 10:46

Silven2. kirjoitti:
Koko rumpusetin panorointi stereokentässä kannattaa ottaa myös huomioon kaiken muun edellä esitetyn viisauden lisäksi. Miten rumpusetti on rakennettu? Missä on minkäkin rummun "paikka" rumpusetissä? Pellit, hi-hat, lattia-tomi, virveli jne... Voi kuvitella mielessään ylhäältäpäin kuvatun rumpusetin, ja vetää pystysuoran viivan siihen keskelle, ja ajatella, mitkä rumpujen osat jäävät viivan vasemmalle puolelle ja mitkä oikealle puolelle. Sitten säätää rummut vastaavasti oikeille paikoilleen stereokentässä.


Kuitenkin niin, että bassorumpu ja virveli ovat aina keskellä.

^ Vastaa Lainaa


e2
2634 viestiä

#15 kirjoitettu 13.04.2006 12:49

Electron kirjoitti:
Kuitenkin niin, että bassorumpu ja virveli ovat aina keskellä.

Kyä virveli voi olla hituse pannattu niinko oikeeassakin setissä iha pikkase. Tosin ite pannailen sillon tällön eri iskujakin radikaalistikin, mutta sillon niillä ei ookaan mitään tekemistä oikeiden rumpujen kanssa..

^ Vastaa Lainaa


Electron
1229 viestiä

#16 kirjoitettu 13.04.2006 13:15

e2 kirjoitti:
Kyä virveli voi olla hituse pannattu niinko oikeeassakin setissä iha pikkase. Tosin ite pannailen sillon tällön eri iskujakin radikaalistikin, mutta sillon niillä ei ookaan mitään tekemistä oikeiden rumpujen kanssa..


Nooh, kukin tyylillään. Jos tekee kunnon mättöheviä, niin tuplabasarin panorointi hiukan vasemmalle ja oikealle saattaa myös kuulostaa ihan kivalta. Tällaisen poikkeuksen voisin ehkä itse tehdä tuohon omaan sääntööni.

^ Vastaa Lainaa


overdrive

#17 kirjoitettu 13.04.2006 13:46

Haitsut, kellot ja pellit, jopa virvelikin on mielestäni hyvä tehdä koskettimilla (velot tulee siinä soittaessa, säästää aikaa ja vaivaa). GM setissähän on se hyvä puoli että se sisältää 2 basari sämpleä ja 2-3 virveli sämpleä (mistä 2 on yleensä suht saman kuulosia, korjatkaa jos olen väärässä!!), joten jos käyttää hyväkseen kumpaakin sämpleä ei pitäisi tukehtua soundienkaan.
Onhan noita sitten ihan hyviä ohjelmiakin mitkä automaattisesti tekevät nämä säädöt, FXPansionin BDF esimerkiksi on loistava ohjelma tosin itse en ole vielä päässyt kokeilemaan mutta olen kuullut kyseisellä ohjelmalla tehdyn rumpuraidan ja aidoltahan se kuulosti.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#18 kirjoitettu 13.04.2006 13:58

bze kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
IDM-meininkiä saa helposti laittamalla arpeggiaattorin soittamaan rumpukonetta/sampleja.

Ei ainakaan näin. Ei myöskään siten että pilkotaan jokainen sample 1/128-osiin.

ai miksi ei?
meikäläinen on ainakin tehnyt hillittömiä rumpukonppeja juurikin noin, yrityksen ja erehdyksen kautta arpeggiaattorin asetuksia ruuvaamalla saa "groovea" biitteihin ilman turhaa säätämistä, jopa snaren ns. "ghost notet" lähtee... en tiedä toimiiko tuo lähestymistapa sample-osastolla, mutten osaa kuvitella syytä miksi ei toimisi jos vain hiukan näkee vaivaa niiden sämpylöiden kanssa. tietysti jos hakee "autenttista" rumpufiilistä niin asia on toinen. (mut miksi ihmeessä pitäisi: jos kerran biitti tehdään "koneellisesti" ni miks helvetissä sen pitäisi olla sellainen, että sen pystyy oikea rumpali soittamaan. jos halutaan "oikeaa" rumpulointia niin sitten nauhoitetaan oikeita runpuja, oikean runpalin kans )

kyllä joistain Aphex Twinin/Squarepusherin biiseistä paistaa läpi että vanha kunnon TR-909/TR-808 on pistetty Auto-Pilotille, arpeggiaatorin ohjattavaksi. okei, toisinaan tulee ns. "vääriä ääniä" mut ne voi myöhemmin siivota pois jos biitissä on muutoin imua.

Random-asetus on erityisen hauska

mut enhän mä mitään musiikista, ja varsinkaan sen tekemisestä tiedäkään. en kai mä muuten näillä palstoilla hengais

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 13.04.2006 14:18

Niin no eihän kukaan arpegiaattorin käyttämistä kiellä mutta oikeanlaiset lopputuloksen saaminen on niin työlästä verrattuna manuaaliseen ohjelmointiin. Kaikenlaiset "autopilotit" häviävät mielestäni tässä mutta jos jaksaa nysvätä parametrit kuntoon ja tehdä vähän kosmeettista leikkelyä sekvensseihin jälkeenpäin niin mikäs siinä.

En silti koko rumpuraitaa vetäisi moisen viritelmä läpi, korkeintaan efektoituna kuriositeettina.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#20 kirjoitettu 13.04.2006 14:45

Mä ainakin voin ymmärtää että autopilotti voi saada ihan hyviä aikaan, kun mun manuaalinen rumpujen vääntö on about samantyyppinen prosessi:

1. Lätki iskuja sinne tänne.
2. Poista ikävän kuuloset iskut
3. Hyppää kohtaan 1. jos tuntuu että tarvii lisää.

Mut mä tunnustan avoimesti etten tajua rummuista tuon taivaallista.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#21 kirjoitettu 13.04.2006 14:54

mu-z kirjoitti:
3) Jos haluan luonnollisemman kuuloisen rumpuraidan, kvantisointia on hyvä muokata niin, etteivät iskut ole tahdissa täsmälleen paikallaan; "groove"


Ja tästä aiheesta voinkin antaa vinkin Reasonilla rumpuja väsääville. Pikainen tapa kvantisoida rummut automaattisesti on käyttää Reasonin sekvensserin omaa kvantisointiominaisuutta. Kun olet kopioinut rumpupatternisi raidalle ja muokkailet sitä sekvensserissä, valikoi ("maalaa") haluamasi rumpuiskut ja valitse sekvensserin yläreunasta "Quantize Notes (etsi magneetin kuvasta oikealla päin, nuotin kuva). Kvantisointinapin vieressä (vasemmalla) on pieni tiputusvalikko, josta voit valita haluamasi presetin (tai tehdä oman) ja oikealla puolella voit valita kvantisoinnin määrän (5-100%).

Ilman kuviahan tätä on hankala selittää... Ja sitten vielä suosittelen, että sekvensserin erottaa omaan ikkunaansa, että on enemmän tilaa säätöön pianorollissa (Window > Detach Sequencer Window).

^ Vastaa Lainaa


Raikali
517 viestiä

#22 kirjoitettu 13.04.2006 22:36

nyt aloin itsekin värkkäämään fl-studiolla tuon layerin kanssa, mutta millä tavalla saan siihen useamman samplen? tässä pitemmän aikaa pohtinut enkä ole keksinyt että miten siihen saa monta eri samplea säädettyä childreneiksi.

^ Vastaa Lainaa


Sekosekoseko

#23 kirjoitettu 14.04.2006 11:14

nyt aloin itsekin värkkäämään fl-studiolla tuon layerin kanssa, mutta millä tavalla saan siihen useamman samplen? tässä pitemmän aikaa pohtinut enkä ole keksinyt että miten siihen saa monta eri samplea säädettyä childreneiksi.

Painat oikeella hiiren napilla haluamiesi instrumenttien "vihreät pallot" palamaan, sitten layreista "set children".

^ Vastaa Lainaa


Alåne
1128 viestiä

#24 kirjoitettu 27.04.2006 02:05

vaihtakaa jo hyvät ihmiset toi hedelmälaatikko johonkin oikeaan sekkariin.

^ Vastaa Lainaa


Alåne
1128 viestiä

#25 kirjoitettu 27.04.2006 02:05

vitisi vitsinä älkää nyt hyvät flstudion kumartajat suuttuko.

^ Vastaa Lainaa


meomarte
375 viestiä

#26 kirjoitettu 05.05.2006 10:03

Electron kirjoitti:
Nooh, kukin tyylillään. Jos tekee kunnon mättöheviä, niin tuplabasarin panorointi hiukan vasemmalle ja oikealle saattaa myös kuulostaa ihan kivalta. Tällaisen poikkeuksen voisin ehkä itse tehdä tuohon omaan sääntööni.


Tämä on mulle enemmän sääntö kuin poikkeus. Pikku pannaus basareihin saa tuplakompin jotenkin liikkumaan ja hytkymään enemmän. Se potkii kovemmin. Tavallista biittikomppiakin se elävöittää kun välillä napsahtaa oikealta ja välillä vasemmalta. Olen miettinyt jopa kolmen basarin käyttöä kitissä siten että yksi on keskellä, ja kaksi vähän levitettynä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu