Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Basson nauhoitus


Aop

#1 kirjoitettu 08.04.2006 11:56

Hei!

Tässä on nyt joitain biisejä narulle saatu ja miksauksessakin alkaa tämmöinen aloittelija kehittyä Kyselisin vinkkejä basson nauhoitukseen kun tähänastisesti siitä on tullut jotenkin kauhean etäinen ääni. Millä olette yleensä basson nauhoittanut? Jotain todella isokalvoisia mikkejä esim? Kannattaako mikki suunnata jotenkin eri tavalla vai peräti suoraan linjaan? Sitten vinkkejä myös miksaukseen jos saisi. Basson saaminen sinne muitten sekaan tuntuu melkein vaikeimmalta kun vielä basari pitäisi saada jytäämään sopivasti.. Kiitoksia jo etukäteen!

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 08.04.2006 12:25

Moi!

Minkälaisesta musatyylistä on kyse tarkalleen? Mä en tiedä oonko menettänyt jotain ratkaisevaa mutta olen itse ottanut basson aina vaan DI-boksin kautta linjaan.

Mitä miksaamiseen tulee, itse tein yhtä biisiä missä bassoraidat ovat vielä kohtuullisen täynnä tavaraa ja basistilla on jatkuvasti jotain kikkoja vedettävänä. Musatyyli jossain popin ja soulin ja funkin välissä. Ensinnäkin basarin ekvalisointina ainakin korostin 60 hz alueelta bassoa/potkua, lisäksi leikkasin jostain 200hz-400hz väliltä jotain ylimääräistä ryönää pois. Lopuksi lisäsin pienen piikikkään korostuman 3kh-4kh väliin että basarista kuuluisi se "napsu". Basso tuli tähän päälle niin, että korostin alataajuuksilla bassoraitaa samalla tavoin kuin basaria, paitsi vain 100hz kohdalta. Leikkasin myöskin alakeskialueelta kaikenmaailman jämä-äänen pois. Lopulta tein yläkeskialueelle korostuksen saadakseni bassosoundiin presenssiä (onkohan tuo nyt oikea sana?) ettei kikat ja vastaavat hukkuisi sellaiseen bassomuminaan.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#3 kirjoitettu 08.04.2006 12:28

K-mikko kirjoitti:
Moi!

Minkälaisesta musatyylistä on kyse tarkalleen? Mä en tiedä oonko menettänyt jotain ratkaisevaa mutta olen itse ottanut basson aina vaan DI-boksin kautta linjaan.



Veikkaisin että tässä puhutaan bassorummusta, basarista? Vai? Tai sit ei.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#4 kirjoitettu 08.04.2006 13:27

Shoganai kirjoitti:
K-mikko kirjoitti:
Mä en tiedä oonko menettänyt jotain ratkaisevaa mutta olen itse ottanut basson aina vaan DI-boksin kautta linjaan.


Tämä on varmaan vähän bassosta ja basististakin kiinni, mutta itse en ihan hirveästi pidä suoraan linjaan -saundista. Ainakin omilla bassoillani saundi jää vähän munattomaksi ja pitää jotenkin soittaa paljon tasaisemmin, että kuulostaa hyvältä. Voihan olla että vaikkapa aktiivibassolla tämä suoraan linjaan -tapa toimisi paremmin, mutta itse en semmoista omista. Tykkään itse ihan mikittää vahvistimen, vaikkapa bassorummulle tarkoitetulla mikrofonilla.


Ihan hyvinhän se aktiivibassolla kyllä menee. Itse tulee välillä ääniteltyä niin, että bassosta menee piuhalla suoraan mikseriin. Tietysti siinäkin olisi hieman parantamisen varaa, ja olen harkinnut kunnollisen bassovahvistimen hankkimista heti kun on varaa (tai no varaa on, mutta pitäisi olla sillä tavalla turvallisesti, ettei koko tili tyhjene).

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 08.04.2006 17:59

Mikitä kaappi niin että mikki osoittaa kartion reunaan 90 asteen kulmassa etukankaaseen nähden ja etäisyys kankaasta on muutama sentti. Nauhoita samanaikaisesti sekä mikitetty kaappi että kuiva linja.

Miksatessa voit tehdä homman periaatteessa ainakin kahdella tavalla:

A) Laita molemmat raidat soimaan päällekkäin yhtä kovalle. Viivästä lingasignaalia millisekunti kerrallaan jolloin teet bassoon tahallisen vaihevirheen ja sopivalla viiveellä tämä vaihevirhe osuu juuri sille 200-600Hz alueelle leikaten sitä pois. Viimeistele soundi kompuralla ja eq:lla.

B) Päätä kumpi soundi on parempi näistä kahdesta, miksaa siitä niin hyvä kuin pystyt ja sen jälkeen lisää päälle toisesta soundista jotain mitä toisesta puuttuu (esim. mikitettyyn soundiin voi lisätä yläpään napsua linjasoundista).

Ja muista että miksauksessa alle 100Hz taajuuksilla mikään ei saa mennä päällekkäin, jos näin käy niin ei se biisi potki yhtään vaikka mitä tekisi.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#6 kirjoitettu 09.04.2006 22:49

Linja + mikki. Tuossahan se tulikin pariin kertaan jo hyvin kerrottua. mat tänhetkiset kikat on jossain akselilla

Linja: SandAmp BDDI aika miedoilla säädöillä, eli suht vähän sitä SansAmppia messiin, oli se sitten millaisilla säädöillä tahansa. Kompuraa jo nauhoitusvaiheessa.

Mikki: 57 melkein suoraan kartiota kohti ja lähelle. Läjästä suht rupinen soundi ja säröä enenpi tai vähempi mukaan. Olipa musiikkityyli mikä tahansa.

Linjasta tiukka botne ja mikistä rähinää.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 09.04.2006 23:08

Cornflake kirjoitti:

Linjasta tiukka botne ja mikistä rähinää.


Ei, vaan siitä botne kummasta se parempana tulee, sama sen "rähinän" eli atakin kanssa. Itse ainakin miksasin viime projektissa linjasoundista ne helinät kun 15" elementti ei oikein sitä yläpäätä anna ja diskanttielementti soundasi paskalta joka mikillä.

^ Vastaa Lainaa


A.S.H
151 viestiä

#8 kirjoitettu 10.04.2006 20:36

Linjaan menee kahden putki etuasteen jälkeen tavaraa.Toinen on Joe Meek ja
toinen on Ashdown, ja sit vielä mikki Shure B52.Noista saa aina valittua tai yhdisteltyä sen mitä milloinkin kaipaa.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#9 kirjoitettu 11.04.2006 11:22

Ei, vaan siitä botne kummasta se parempana tulee, sama sen "rähinän" eli atakin kanssa. Itse ainakin miksasin viime projektissa linjasoundista ne helinät kun 15" elementti ei oikein sitä yläpäätä anna ja diskanttielementti soundasi paskalta joka mikillä.

Ei?

Sieltä linjasta ainakin itse saan sen botnen paljon puhtaanpana. Minusta mikin kuin mikin botne (kun puhutaan sieltä alta ~60Hz) on aina ollut huonompi kuin linjan.

Tämä ei tarkoita sitä että leikkaisin linjasta loput pois, vaan yleensä se on runkona ihan koko soundille. Sieltä elementistä vaan tulee yleensä se kiva rähinä viisseiskalla. Botnen pidän itse puhtaana, pysyy soundi timminä. Rosoa / säröä sinne ylemmäs.

Esmes viime projektissa kaappina oli Ampegin HLF 410, josta pilli oli karvanverran auki. Auttoi myös asiaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu