Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Biisin miksaus raitojen volyymiin kajoamatta


Skaven252
131 viestiä

#1 kirjoitettu 06.04.2006 19:35

Mieleeni muistuu vanha Sound on Sound -lehden artikkeli, jossa kehotettiin pyrkimään miksaamaan biisi niin, että säätäisi eri raitojen volyymia mahdollisimman vähän tai mieluummin ei lainkaan. Eri osien välinen tasapaino tuli saada aikaiseksi ensisijaisesti taajuuskorjauksen ja efektien avulla. Tämä paitsi vähentää masteroinnin tarvetta, on myös hyvää harjoitusta.

Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.

Mitä taajuuskorjaukseen tulee, yksi plugari joka soveltuu varsin hyvin tähän tarkoitukseen on Smart Electronixin NyquistEQ (ilmainen). Sen EQ-käyrät ovat nimittäin itsekompensoivia, eli EQ ei vaikuta raidan volumeen lainkaan. Tällöin tulee heti selväksi että äänenlaadun parantuminen / huonontuminen johtuu nimenomaan EQ:sta, eikä EQ:n aiheuttamasta volyymin muutoksesta.

Efektien avulla taas raidat saadaan erottumaan toisistaan. Koko biisiä ei kannata ajaa yhden efektin läpi, vaan eri raidoille kannattaa laittaa erilaiset efektit (tai ei lainkaan efektiä) jotta jokainen raita saa oman paikkansa miksauksessa.

Onko teillä TosiGuruilla kokemuksia aiheesta? Kertokaa.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 06.04.2006 19:55

Raidan volume ei muuta raidan vaihetta, useimmat eq:t (erityisesti jos niillä boostaa soundia) sekä muut efektit sen sijaan muuttavat. Tästä voimme vetää johtopäätökset että kannattaako mielummin jo alkujaan mikittää äänilähde niin hyvin ettei eq:lla tarvitsisi siihen paljoa kajota ja sitten vain säätää voimakkuudella miellyttävä balanssi soitinten kesken vai korjailla balanssi efekteillä, aiheuttaa karmivat vaihevirheet ja miettiä mikä on kun ei potki.

Eli toisin sanoen paras keino olisi tehdä päinvastoin eli niin pätevä mikitys ettei eq:lla tarvitsisi kuin hienosäätää ja voimakkuudella määritellä sen miten kovaa soittimet soivat suhteessa toisiinsa. Käytännössähän kompurat ja eq:t ovat melko pakolliset kun biisiä miksaa mutta mitä vähemmän niitä oikeasti tarvitsee, sen parempi.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#3 kirjoitettu 06.04.2006 21:42

tuo Sound On Soundin vinkki pätenee kai parhaiten ns. konemusiikin tekemisessä?

tottakai ideaalitilanteessa äänityksen jälkeen ei tarvitsis koskea mihinkään namiskaan, sen kuin vain kuuntelis tuotostaan onnellisena, mut näin ei taida kyl ikinä todellisuuden laita olla

kyllä niihin volume-säätimiin on pakko koskea, ainaki jos jotain audiosignaalia joutuu äänittämään mikrofonien kanssa...

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 06.04.2006 21:50

Ei se volapotikan käyttämättä jättäminen kuulosta hyvältä missään genressä. Lisäksi vielä kun efektit muuttavat sitä volumea niin samahan se on käytännössä jos esim. joku särö nostaa sitä volaa kuin kanavan fader? Äänenvoimakkuushan siinä muuttuu kuitenkin.

Ainahan voit kokeilla tehdä biisin missä jokainen fader on kiinteästi asennossa 0 mutta sanonpa vaan että onnea yritykseen.

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#5 kirjoitettu 06.04.2006 23:23

atheos kirjoitti:
Ainahan voit kokeilla tehdä biisin missä jokainen fader on kiinteästi asennossa mutta sanonpa vaan että onnea yritykseen.

Ei noin kirjaimellisesti.

Artikkelin ideana oli lähinnä se että myös taajuuskorjaus vaikuttaa signaalin havaittuun volumeen vaikka volyymitaso ei nousisikaan. Psykologiaa, ju nou. Basson ja diskanttien korostaminen saa äänen kuulostamaan kovemmalta ja lähempänä olevalta. Usein käy niin että jos signaali on taajuuskirjoltaan heikon kuuloinen, miksaaja saattaa nostaa sen volumea liikaa jolloin se syö kohtuuttoman paljon tilaa miksauksesta.

No, katsotaan löydänkö sen artikkelin vielä jostain. Kaivan sen esiin.

^ Vastaa Lainaa


Sunky

#6 kirjoitettu 07.04.2006 10:04

Skaven252 kirjoitti:

Artikkelin ideana oli lähinnä se että myös taajuuskorjaus vaikuttaa signaalin havaittuun volumeen vaikka volyymitaso ei nousisikaan. Psykologiaa, ju nou. Basson ja diskanttien korostaminen saa äänen kuulostamaan kovemmalta ja lähempänä olevalta. Usein käy niin että jos signaali on taajuuskirjoltaan heikon kuuloinen, miksaaja saattaa nostaa sen volumea liikaa jolloin se syö kohtuuttoman paljon tilaa miksauksesta.


Taidan ymmärtää mitä tässä haet takaa. Kysehän on siis EQ:n ja faderin yhteispelistä. Instrumenteista pyritään EQ:lla tiputtamaan niitä taajuusalueita, jotka eivät ole tärkeitä soittimen ominaissaundin kannalta tai menevät päällekäin jonkun tärkeämmän instrumentin kanssa. Tämä on tavoiteltava asia, joka kannattaa ottaa huomioon biisin tekemisen eri vaiheissa. Ei kannata kuvitella, ettei hevibändin tarvitse osata sovittaa.

Lopputuloksena saadaan miksauksesta selkeämpi, eikä toisen instrumentin tason nosto välttämättä hautaa muita alleen. Ensin siis käyrät kuntoon ja sitten keskinäinen tasapaino liu'uilla.

Sunky muokkasi viestiä 10:04 07.04.2006

atheos on myös oikeassa. Aivan kuten kameralla valokuvaa otettaessa, pitää mikittäessäkin saada originaalinen matsku talteen sille parhaiten sopivalla tavalla. Ylivalottuneesta kuvasta ei pysty enää kaivelemaan informaatiota takaisin - samoin kuin huonosti nauhoitetusta äänestä ei puuttuvia taajuusalueita enää löydy.

Jälkikäteen muokkaaminen vaikuttaa aina saundiin(ja kuvaan) tietyllä tavalla.

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#7 kirjoitettu 07.04.2006 14:07

Löysin kyseisen lehtiartikkelin. Se on Sound On Sound -lehden numerosta 7 / 1996.

Faderless Mixing
Sivu 1 - Sivu 2 - Sivu 3

P.S. Jos näiden lehtisivujen julkaiseminen on tekijänoikeuslakien vastaista (onko?), poistan linkit. Kyseinen artikkeli löytyy myös web-muodossa ilman kuvia Sound On Soundin web-sivuilta.

Itse en ota kantaa mikittämiseen, koska teen vain elektronimusiikkia virtuaalisyntikoilla enkä ole Oikean Musiikin kanssa missään tekemisissä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu