Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kun peli ja musiikki kohtaavat


jrnn
527 viestiä

#1 kirjoitettu 27.08.2005 12:03

Jälleen yksi kuolemaan tuomittu ketju. Mikäpä houkuttelisi muumit koloistaan?

Vaikka pelimusiikkeihin panostetaan, ne jäävät liian usein geneeriseksi, taustalle katoavaksi hälyksi. Ehkä tämä on tarkoituskin.

Ja toisinaan, kuin tyhjästä, jokin teema ja pelin tapahtuma osuvat niin hienosti yksiin, että kylmien väreiden täyteinen vaikutelma on lähtemätön. Kappale itsessään ei välttämättä ole mitään, mutta se täyttää pelissä olevan viitekehyksen niin hienosti, että voisi puhua neronleimauksesta – pelimusiikista vastaava on onnistunut pukemaan jonkin tilanteen tai paikan tunnelman, tai hahmon profiilin nuoteiksi.

Nyt ei kiinnosta, missä pelissä olisi kokonaisuudessaan parhaat musiikit, vaan ne yksittäiset, harvat hetket, kun musiikki palvelee pelitilannetta "täydellisesti".

Aloittaakseni: kaikkien aikojen parhaassa 2D-japsiRPG:ssä Chrono Triggerissä oli pari tällaista helmeä. Äimistelin aikani, kun aikamatkustajasankarit päätyvät ensimmäistä kertaa Ajan Loppuun (End of Time). Saati sitten, kun vuonna 12000 BC päästiin Zealin pilvien yläpuolella leijuvaan kuningaskuntaan – hyvä etten kussut housuun.

Tietysti molemmat teemat kuluivat ylettömässä käytössä loppuun ja menettivät hohtonsa, mutta muistan yhä ensireaktioni.

Aloitusviesti karkottaisi pituudellaan kaikki, jos jatkaisin listaani...

^ Vastaa Lainaa


Henrik Olofsson
2003 viestiä

#2 kirjoitettu 27.08.2005 12:22

Ennen vanhaan kun tehot riittivät vain tiukkaan piippaukseen, piti sävelmässä on kunnon koukku.

Ja kun en ole pelannut pelejä sitten Amiga-aikojen, niin tämä on nyt tällainen rasittava nostalgialista, joka toivottavasti ei aja muita viestiketjuun vastaajia nyyhkimään menneitä aikoja. Rojola tosin tekee sen kuitenkin.

Omegarace - tempo nopeutuu, kun pelissä vauhti kiihtyy. Tunnelman lataaja.
Giana Sisters - Etenkin joka neljännen kentän laukkakomppibiisi on ihan helmi. Kyllä kelpaa tasohypellä.
Speedball II - Lautausmusan teknomeininki virittää tunnelmaan helkkarin hyvin.

^ Vastaa Lainaa


link
25 viestiä

#3 kirjoitettu 27.08.2005 12:48

ultima v - stones

^ Vastaa Lainaa


TomyS
19 viestiä

#4 kirjoitettu 27.08.2005 13:31

Battletoads, Turbo Tunnel [NES/MD-versio]. Se sopii siihen niiiin täydellisesti!! Toi MegaDrive:n versio on kyllä ihan mahdottoman hyvä, ihme että pystyn pelaamiseen keskittymään.
Wonder Boy III - The Dragon's Trap, Pomomusiikki ja The Monster's Lair. Jälkimmäinen kuulosti pienenä pelatessa todella hypnoottiselta.

^ Vastaa Lainaa


Arekushi

#5 kirjoitettu 27.08.2005 14:35

Lukuisia kohtauksia FF-sarjoista tulee mieleen... pistetään nyt kuitenkin vähän "epätavallisempia" juttuja:

Final Fantasy IX - Dahli. Ihana paikka

Castlevania: Aria of Sorrow - Clock Tower. Yllättävän voimakas tunnelma.

Star Tropicsin luolastomusiikki on aivan loistavan omaperäistä ja tunnelmallista

^ Vastaa Lainaa


Skillroy

#6 kirjoitettu 27.08.2005 14:43

Warcraft 2, se patarummuilla ja torvilla sekä keskiaika-pimputtelulla alkava biisi. Aivan käsittämättömän jazzy, en tajua miksei tosta ole julkaistu levyä :(

^ Vastaa Lainaa


techrono

#7 kirjoitettu 27.08.2005 14:52

Uskomatonta ettei kukaan ole maininnut Super-Mariota.

Noh, kun nyt kuitenkin oli kyse peliin kuin nakutettu sopivasta tunnelmankohottajamusiikista, eikä siitä legendaarisimmasta melodiasta, niin täytyy mainita Outcast, ja sen musiikit, jotka soitti Moskovan sinfoniaorkesteri. Todella hienoa elokuvamusaa, ja sopii elokuvamaiseen peliin kuin punaiset haalarit putkimiehelle.

Tunnelma kyllä nousee neljänteen potenssiin, kun päätyy portaalista uuteen maailmaan, ja seesteisen jousimusiikin siivittämänä alkaa katsella ympärilleen huomatakseen joutuneensa trooppisen vihreään maailmaan, jossa aurinko paistelee kirkkaalta cumulus-pilvien täplittämältä taivaalta ja linnut laulelevat.

Ihan tässä kirjalliset lahjani nousevat pintaan kun fiilistelee. Outoa.

^ Vastaa Lainaa


jrnn
527 viestiä

#8 kirjoitettu 27.08.2005 15:26

Jaijot kirjoitti:
Se Chrono Triggerin leijuvan saaren musa (Time Circuits) siinä yhteydessä jotenkin oli niin huippu että saattoi vain jättää sen ukon seisoskelemaan siihen ja kuunnella. Muitakin tosi hyviä hetkiä löytyi tuosta, itse muistan pitäneeni esimerkiksi siitä Magus-pomotaistelun musiikista ja miksei siitä ihan perus-pomojen taistelumusiikistakin. Myös Se tulevaisuuden taustahumu Ruined World) on jotenkin..no, hieno. Chrono Triggerissä oli paljon hyviä.

Nimenomaan tuo ensinnä mainitsemasi! Taisin listata sen alkuun, mutta jäi nimeämättä. Pääteemakin on hieno; mutta sitä ei hyödynnetä missään pelin vaiheessa, ei sitten yhtään piruvie.
Jaijot kirjoitti:
Final Fantasy VI:n tunnari on jotenkin ihan pirun hyvä, samaa teemaahan varioidaan läpi pelin ja se toimii useissa kohdissa oikein hyvin. Kartalla olo- sekä ilmalaivamusiikit tulevat mieleen, samoin kuin se kummitusmetsä ja juna. JA se oopperakohtaus oli aivan pöljä

Final Fantasy VII:stä Tulee mieleen ehdottomasti One-winged Angel, sen lisäksi mm. Jenova, Still More Fighting. Kokolailla komeita nuo FF:t yleensäkin.

Nobuo Uematsu on maineensa ansainnut... FF6 on paras pelaamistani Final Fantasyista, ehkä musiikillisestikin.

Pitää mainita DreamCastin kolossaalinen, eeppinen Skies of Arcadia, tähän päivään paras pelaamistani 3D-RPGistä. Mieleen ei tule yhtään kehnoa kappaletta (se ei ole pelkästään pelillisesti paras; soundtrack on oma kestosuosikki). Mainittavia huippukohtia, joissa musiikki ja tilanne yksinkertaisesti kutoutuvat lumoavasti yhteen... Saapuminen Dark Riftiin, painostavimpaan ja ehkä originaaleimpaan "luolastoon" mitä olen ruudulta todistanut; sitten oli se masentava teema vielä masentavammassa Valuan kaupungissa. Eristyksiin jäänyt kaupunki punaisella maaperällä, jonka nimeä en muista; temppeli, joka roikkui ylösalaisin jäälautan alla (perältä löytyi se valas); viimeinen luolasto pyörteistä nostetulla Sunken Continentilla.

Arcadia oli yhtä kaunista musiikin ja pelin symbioosia.

^ Vastaa Lainaa


blindspot
792 viestiä

#9 kirjoitettu 27.08.2005 15:42

jrnn kirjoitti:
Saati sitten, kun vuonna 12000 BC päästiin Zealin pilvien yläpuolella leijuvaan kuningaskuntaan – hyvä etten kussut housuun.


Huh, tämän olisin maininnut itsekin. Chrono Triggerissä kyllä muutenkin aivan fantastisen hyvät musiikit. Muutkin suosikit löytyvät vanhan kunnon SquareSoftin roolipelien joukosta. Final Fantasy VII:ssä oli mielettömästi näitä 'täydellisiä' kohtia: jo melkein heti pelin alussa soivan reaktorimusiikin pari ensimmäistä säveltä pistävät polvet tutisemaan. FF7:n musiikki on kyllä niin mystisen laadukasta, ettei mieleeni tule ainoatakaan kohtaa jossa musiikki _ei_ toimisi enemmän tai vähemmän täydellisesti. On se Nobuo aika veijari.

Myös Silent Hill -pelisarjassa taustamusiikki on valjastettu melko täydellisesti. Tulee mieleen moniakin kohtauksia.

^ Vastaa Lainaa


Meikku

#10 kirjoitettu 27.08.2005 19:12

Miksi kukaan ei o vielä maininnu megaman- pelisarjan musiikkia? :>
Dr wilyn theme on aivan mahtava kuolemattoman melodiansa ansiosta<3

Baldur's Gatejen ja unreal tournamenttien musat ovat myös kolahtaneet.

^ Vastaa Lainaa


juhok

#11 kirjoitettu 27.08.2005 19:57

Ensimmäisessä Command & Conquer -pelissä aina tehtävän alussa alkaa soida Frank Klepackin "Act on Instinct". Se tuo jotenkin aina kylmiä väreitä, varsinkin kun pelaa pidemmän tauon jälkeen.
Itselläni on vino pino tällaisia hetkittäisiä, ööh, "hetkiä" peleissä, mm. noissa edellä mainituissa Mega Man -sarjan peleissä tai vaikkapa The Legend of Zelda -pelejen tunnuskappale (siis se, jota kuulee jo ensimmäisessä osassa).

^ Vastaa Lainaa


sadomatti
1891 viestiä

#12 kirjoitettu 27.08.2005 20:54

Muistaakseni Fallout 2:sen ambient oli mitä mahtavinta tunnelman kohottajaa. Kokeilin pari kertaa pistää päälle muuta musiikkia taustalle, mutta ei toiminut, kerta se musiikki maalasi sitä tunnelmaa suurella siveltimellä. Erityisiä kohtauksia en muista enää, mutta pelissä taisi olla kauttaaltaan juuri oikeaa tunnelmaa juuri oikeassa paikassa.

^ Vastaa Lainaa


Petu-_

#13 kirjoitettu 27.08.2005 21:27

Ite olen tykännyt Harvesterin musiikista. Tämä legendaarinen, verinen, pelottava ja väkivaltainen peli on ihan pelinäkin hyvä, mutta ilman ääniä, tässä pelissä ei ole yhtään tunnelmaa. Musiikit piti hakea kovalevylle, niin hyviä ne olivat. Olen myös sitä mieltä, että tästä pelistä kannattaisi tehdä elokuva.

^ Vastaa Lainaa


techrono

#14 kirjoitettu 27.08.2005 22:03

Signal kirjoitti:
Ensimmäisessä Command & Conquer -pelissä aina tehtävän alussa alkaa soida Frank Klepackin "Act on Instinct". Se tuo jotenkin aina kylmiä väreitä, varsinkin kun pelaa pidemmän tauon jälkeen.

C&C:n musiikit kyllä ovat todella loistavia. Siinä aina odotti niitä muutamaa kovaa biisiä, jotka olivat vain niin überhyviä että aijai... Todellakin tunnelmaa luovia, eikä niihin kyllästynyt. Pelisarjan myöhemmissä osissa musiikki ei enää ollut niin mieleenpainuvaa.

^ Vastaa Lainaa


torchelli
178 viestiä

#15 kirjoitettu 27.08.2005 22:17

Musiikki ja pelitilanne

Tyttö makaa sängylla alastomana rakkaudesta. Sykkivä elin astuu varjostaan paljastaen: Ah, elämä on peliä (taustalla soi jotain lauluja)

^ Vastaa Lainaa


jakeriver
1572 viestiä

#16 kirjoitettu 29.08.2005 10:53

The Longest Journey -seikkailupeli jokusen vuoden takaa on kyllä loistavin musiikin kannalta, mitä olen pelaillut. Jokainen kohtaus synkästä cyber punk -maailmasta aina tunnelmalliseen keskiaika-fantasiamaahan kolahtivat musiikin ja tunnelman puolesta kohdalleen.

Toinen aika loistava on Monkey Island -pelisarjan pelimusiikit. Parempaa vain yksinkertaisesti saa hakea. Olisikohan se kakkosessa, kun sinne baariin joutuu meneen kyseleen kaikkee ja siellä on semmonen ragtime-baaripianomusa. Aivan loistava.

Pelimusa on myös paikallaan esimerkiksi Civilization sarjan peleissä, vaikkakaan ei niin loisteliaan valtaisassa roolissa, kuitenkin tunnelmanluojana musiikki siviilisaatioissakin toimii loisteliaasti.

^ Vastaa Lainaa


Begga(R)
457 viestiä

#17 kirjoitettu 29.08.2005 16:39

Aivan niin....

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#18 kirjoitettu 29.08.2005 21:07

Command & Conquer: Red Alert ja "Hell March" -biisi. Se kitarariffi ja junnaavat indrustial-rummut kun pärähti sopivasti soimaan kesken ison hyökkäyksen, niin kyllä oli fiilistä.

Vähän oudomman Normality -seikkailupelin taustalta löytyi loistavaa hissimusan tyylistä fiilistelyä, joka alueella oli oma tunnelmansa ja teemansa. Toteutettu tietysti General MIDI-äänikirjastolla SB16:lta.

Sam & Max: Hit The Road. Peli tuskin tarvinnee esittelyjä. Tästä se intron teema. Muut musiikit loivat hienosti tunnelmaa, vaikka mitään varsinaisesti mieleenpainuvaa ei löydykään.

Ja tästä päästään loogisesti Monkey Islandin calypso-teemoihin. Karibia tulvi huoneeseen kaiuttimien kautta.

Silent Hill 2. Kun laskeuduit helvetin portaita, jatkuvasti voimistuva ambienssi ajoi sinua vahvasti helvettiin sieltä. (pun intended)

Operation Flashpointin pitkät (syntikka)jousimatot. Biiseinä ei niin erityisen hienoja, mutta sopi tunnelmaan loistavasti ja nämä tulevat vieläkin ensimmäisenä mieleen kun pelistä puhutaan.

Ei kukaan jaksa tätä kuitenkaan nytkään lukea, ja postauksesta tulisi älyttömän pitkä jos kaivaisin muistikammioita tämän enempää, laskeutuisin C64/NES/SNES -kategorioihin jne.

Birdie huomasi JaDubbin hienoisen vinkin Hell Marchin oikeasta nimestä 03:57 30.08.2005

^ Vastaa Lainaa


Lunar Vegetarian
1109 viestiä

#19 kirjoitettu 29.08.2005 21:56

Kukapa voisi mahtavan megaman pelien huikeita musiikkeja unohtaa.
Erityisesti sydäntä lähellä on megis 2 ja 3 pelien musiikit. Niissä on
kaikki kohdallaan!

^ Vastaa Lainaa


DjLime
2918 viestiä

#20 kirjoitettu 29.08.2005 21:58

sadomatti kirjoitti:
Muistaakseni Fallout 2:sen ambient oli mitä mahtavinta tunnelman kohottajaa. Kokeilin pari kertaa pistää päälle muuta musiikkia taustalle, mutta ei toiminut, kerta se musiikki maalasi sitä tunnelmaa suurella siveltimellä. Erityisiä kohtauksia en muista enää, mutta pelissä taisi olla kauttaaltaan juuri oikeaa tunnelmaa juuri oikeassa paikassa.

Kyllä vain, Fallout 2 ilman musiikkeja ei olisi ollut mitään. Loistavaa ambientia jossa on sellainen tunnelma, että todella tuntui olevansa radioaktiivisessa ympäristössä. Loistava peli muutenkin.

^ Vastaa Lainaa


poppanaattori
969 viestiä

#21 kirjoitettu 29.08.2005 22:17

Skillroy kirjoitti:
Warcraft 2, se patarummuilla ja torvilla sekä keskiaika-pimputtelulla alkava biisi. Aivan käsittämättömän jazzy, en tajua miksei tosta ole julkaistu levyä :(


Tuossa kyllä niin samaa mieltä.

Mutta kaikkein enitenhän iskevät minulla Silent Hillien ja Final Fantasyiden musiikit. FF 9:sissä aiheutti se kohta ainakin kylmiä väreitä missä Zidane sekoaa, en osaa nyt kuvailla sitä paremmin. En tiedä johtuiko se sitten pelistä vai musiikista. Luultavasti molemmista.

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#22 kirjoitettu 29.08.2005 22:35

Jo mainituista pelimusiikista myös omiin suosikkeihini yltävät Falloutin sekä Fallout 2:n ambient-soundit, C&C Red Alertin Hell March sekä FF7:n Jenova -pätkä. Megaman-musiikki ja etenkin kolmosen sparkman-teema ovat myös loisteliasta.

Mielestäni myös capturedinkin mainitseman Grim Fandangon koko soundimaailma sopii ko. peliin, kuin sormi nenään. Todella tyylikästä humppaa, kaiken lisäksi.

Dubb viilasi viestiä 01:32 30.08.1944

^ Vastaa Lainaa


buranaC
5116 viestiä

#23 kirjoitettu 29.08.2005 22:41

The Ultimate Doomin ekan tason (Hanger) musa!
Sen biisin sävellyksenä on käytetty mallina Metallican No Remorsea.

Ja nyt vakava vastaus: Serious Samin "tunnari" (se humpappaa melodia).
No oli tääki tyhmä vastaus mut oikeesti, se sopii siihen peliin mut se ei sovikaan.

(Sori, en ole pelannut kuin FPS-räiskintäpelejä joissa musiikkipuoleen ei sen enempää panosteta.)

No joo, kyl vaikka Max Paynen tunnarikin toimi aika hyvin.
Onhan Unreal Tournament 2003:n tunnarikin aika hyvä sävellys.

^ Vastaa Lainaa


teddie-

#24 kirjoitettu 29.08.2005 22:44

Tätä listaa vois jatkaa lähes loputtomiin.
Aloitetaan kuitenkin alusta ja lopetetaan loppuun.

Jo C-64 pelimusiikkiteollisuus kukoisti. Oli Giana Sistersit, Commandot ja vaikka mitkä tilpehöörit. Parasta sieltä kuitenki oli Deflektorin theme ja tietenki mainitsematta legendaarinen Wizard.

Aika kuitenki vei eteenpäin ja musiikki sai uusia käänteitä.
PC:lle päästiin väsäämään vähän "tasokkaampaa" musiikkia (siis monipuolisempaa...) kuten Wolfenstein 3D onnistui osoittamaan että kyllä sitä tälläkin masiinalla saadaan karvat pystyyn pelkällä musiikilla. Hyvällä seuraumuksella tuli Doom perässä pistäen koko pelimaailman musiikit ihan uuteen uskoon. Lainaten riffejä suosituilta heavymetal bändeiltä (kuten Pantera) sai Doom:n musiikit täydellisen sävellyksen.

Näiden klassikoiden ja parin niitten jälkeisen joita ei jaksa luetella, jälkeen ei ole pelimusiikeissa nähty suuria mullistuksia, josta voimme todeta että pelintekijät alkavat enemmän ja enemmän panostamaan visuaaliseen näyttöön, kuin audiovisuaaliseen tai pelin sisältöön itsessään.

Pitkä postaus mutta tästä sais vaikka romaanin kirjotettua jos sille päälle sattuu.

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#25 kirjoitettu 30.08.2005 03:53

Örvelö kirjoitti:
(Sori, en ole pelannut kuin FPS-räiskintäpelejä joissa musiikkipuoleen ei sen enempää panosteta.)


Hep, mites olis esimerkkinä vaikka Quake II ja Nine Inch Nailsin musat?

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#26 kirjoitettu 30.08.2005 11:41

Monkey Islandit ovat kyllä puhdasta parhautta pelimusiikeissa ja kyllä muutenkin. Escapea en ole vielä edes pelannut mutta uskon että sekin toimii siinä missä kolme aiempaakin.

Ja se Red Alert... Hell March ja Bigfoot olivat kyllä sellaiset raidat että kyllä lähti. Harmi että en ole niitä jaksanut koskaan tuolta levyjen uumenista kaivella jollain epämääräisellä softalla. Kun eivät ryökäleet ole käyttäneet mitään standardia audiomuotoa...

^ Vastaa Lainaa


teddie-

#27 kirjoitettu 31.08.2005 09:12

Jaijot kirjoitti:
teddie- kirjoitti:
Näiden klassikoiden ja parin niitten jälkeisen joita ei jaksa luetella, jälkeen ei ole pelimusiikeissa nähty suuria mullistuksia, josta voimme todeta että pelintekijät alkavat enemmän ja enemmän panostamaan visuaaliseen näyttöön, kuin audiovisuaaliseen tai pelin sisältöön itsessään.

Mitä pelejä sinä olet oikein pelannut?


Kyllähän sitä on tullu pelailtua vaikka mitä. Mutta suurimmat pelimusiikkimnullistukset jäivät omalta osalta sinne Quaken ja semmosten pariin. Tietenkin onhan sitte Resident Evilt:t ja Silent Hill:t mutta ne on kategoria sitten ihan erikseen. Väittäisin, että parhaat pelimusiikit pitkään pitkään aikaan löytyy darkambienttina F.E.A.R:sta.

^ Vastaa Lainaa


Siddhartha
883 viestiä

#28 kirjoitettu 31.08.2005 22:13

ei nyt äkkiseltään tule mieleen, mut Civ III:ssa on se hieno puoli et voi mennä ite vaihtamaan hyvin helpostikin omat musat, jollon peli ja musiikki kohtaa varmasti.

^ Vastaa Lainaa


Deviantribe

#29 kirjoitettu 01.09.2005 13:51

dew kirjoitti:
FFIX on aika hunajaa korville. Olen välillä jumittanut kartalla (silloin kun sumu on tullut takaisin) parikin kymmentä minuuttia ihan sen biisin takia. Uematsu pannut tässä parastaan, tosin ei yhtä hyvin kuin FFVII:ssä, josta moni onkin täällä puhunut. Jenovan teema on ihan hillitön ja siitä olisi upeaa kuulla uusittu versio, kun hra Uematsu sai niin kämäiset soittimet käsiinsä tehdessään pelin musiikkeja. Toivottavasti tulevassa Advent Children -elokuvassa kuullaan VII-biisejä paljon.


Siitä ON olemassa ihan virallinen uusioversio. Haeppa yhtyettä The Black Mages, niiltä on tullut kaks albumia täynnä FF-biisejä kasarihenkisen instrumentaalibändin soittamina. niin no, toisella levyllä lauletut rallit (pari kappaletta) taas olivat laulullisesti aivan luokattoman huonoja t: vittumainen nillittäjä.

mutta asiaan:

Diablo -sarja & Matt Uelmen, Uskomattoman hienoa kitarointia Falloutin omaisilla mutta hiukan tervejärkisemmillä ambientmatoilla höystettynä. Viidakkoambient oli kunkku!

Fallout -Sarja & Mark Morgan, Sadomatti kertoi kaiken oleellisen.

Silent Hill 1 - 3 & Akira Yamaoka +featuring-artistit, Jaijot mainitsikin kaiken oleellisen sillä erotuksella että minuun upposi kolmosen triphop-henkiset maalailut ja häröambientit. Nelosesta pitkästi samaa mieltä. Kakkosesta tulee jopa kohtaus mieleen: Se taustamusiikki siinä kohtauksessa jossa pitää hypätä hautaan ja toikkaroida... no.. empä sano missä >

MGS-Sarja Harry Gregson-Williams & Norihiko Hibino, Itse kallistun Norihiko Hibinon teoksien perään huomattavasti enemmän, Tiedä sitten miksi. 3:n soundtrakki on aivan päällikkö, vaikka pääteema on kakkosen versiona kovempi.

Final Fantasyt, Nobuo Uematsu. Tiedätte nimen, 'nuff said.

Edesmenneellä Looking Glass Studiolla oli myös harvinaisen kovia biisejä peleissään, Sen verran raskaalla kädellä mättävää konehumppaa että vanha hevarikin tajusi missä mennään. System Shock 2 ehkä paras esimerkki. Loistavaa musiikkia löytyi myös Thief-sarjasta.

Deus Ex, Alexander Brandon & Todd Simmons. Loistavan kylmää konehumppaa joka loi peliin tarpeeksi jäätävän tunnelman. aivan päällikkö teos! Note: kakkosen biisit on laillisesti ladattavissa Deus Exän virallisilta sivuilta.

Splinter Cell 3, Amon Tobin. Aivan kuninkaallista konehäröilyä, isoja breakbeatteja, hammond ja muuta varmasti omituista kauraa. Sai allekirjoittaneen tutustumaan kunnolla NinjaTunen ja herran ulospukkaamaan materiaaliin.

Onhan noita. Pääsääntöisesti pelimusiikki on häpeällisen aliarvostettu taiteenlaji.

-H

^ Vastaa Lainaa


juhok

#30 kirjoitettu 04.09.2005 00:48

Final Fantasy VII:ssä oli aivan mahtavat musiikit. Ehkä mieleenpainuvimpia ovat olleet Cidin tunnari, Highwindillä lentely -tunnari ja taistelumusiikit.

^ Vastaa Lainaa


Jukeboksi

#31 kirjoitettu 04.09.2005 23:50

UT, Silent Hill, Super Metroid, FF:t, Chrono Trigger, Super Bomberman 5, Gradius, Journey To Silius, Rygar, Ikaruga, Destruction Derby 2, DKC:t, Megamanit, MGS, Solstice, Zeldat...liikaa hyvää kamaa mainittavaksi. <3

^ Vastaa Lainaa


sadomatti
1891 viestiä

#32 kirjoitettu 05.09.2005 00:15

Hmm.. Mietiskelin tässä ajan kuluksi muitakin pelejä. Nämä muistuivat mieleen tältä istumalta:

Wolfenstein 3D sisälsi aivan uskomattoman hyvät musiikit, kuten tässä joku jo aikaisemmin mainitsi. Uhh miten se valikon musiikki latasi tunnelmaa. Aivan ehdotonta eliittiä.

Outrunin musiikkeja ei pysty unohtamaan, mahtavaa kasari-kakkaa joka oli niin täydellistä Ferrari-cruisailuun että oksat pois!

Doom I & II Joku mainitsi tässä aikaisemmin myös Doomin, mutta jos muistini pelaa oikein, kakkosen tunnari oli se vielä terävämpi. Jo noina aikoin ymmärrettiin että hiippailu on perseestä (itse asiassa jo Wolf 3D aikoihin...) jos sitä tunnelmaa ei rakenneta.

Mortal Kombat - perhana. Valehteleeko muistini jos sanon että MK1:ssä oli kovat musiikit, vai sekoitanko leffan tunnariin, joka intensiivisyydessään on ehkä parhaimmasta päästä taistelun taustalle? No, jos en valehtele, niin vastaan näin.

Interstate 76 taisi siältää loistavaa taustafunkkia 70-luvun siivittämälle auto-räiskinnälle. Melée-taistelut taisivat saada juuri sopivan retron tunnelman taustamusiikista...

Stunts (Mindscapen 4D Stunts) - intro oli aivan mahtava. Sormissa kutiaisi tehdä siitä metalli-vaikutteinen viisu. Aivan loistava. Valikko-musiikkikin oli nerokas.

Paskemmasta päästä on sitten Sim City 2000 ja Transport Tycoon taustamusiikit. sitä midi-renkutusta ei jaksa jeesuskaan kuunnella, vaikka pelit ovat ehdotonta eliittiä. TT:tä jaksaa vielä nykyäänkin pelate (deluxe-versiota), mutta musiikkia en koskaan oppinut kuuntelemaan. Instant migrane...

P.S. Oliko muuten Bubble Bobblessa kovat musiikit? Muistaakseni juu...

^ Vastaa Lainaa


Jammin Benjammin

#33 kirjoitettu 05.09.2005 09:45

HALO Pukee hyvin peliä, koska peli itsessään on melko lineaarinen fps-mäiske. Loistava peli kuitenki.

GTA 3: Vice city Omat musat tai makee kasari radio

^ Vastaa Lainaa


Nakkithrasher
41 viestiä

#34 kirjoitettu 05.09.2005 12:22

No mielestäni 8-bittisen ja 16-bittisen Nintendon peleissä on meininkiä. Todella heavyja biisejä esim. Megaman sarjassa.

Ruotsissa toimii tälläinen bändi kuin Game Over joka soittaa 8-bittisen Nintendo pelien musiikkeja heavy metal versiona kuten Castlevania, Megaman, Punch Out ja Zelda..jne todella hyvää menoa.

http://www.nintendomet...

tuosta linkistä löytyy kotisivut joilla ladattavana pari biisiä.

suorat linkit biiseihin:

http://hem.bredband.ne... Megaman 2 - "Siege at Monsteropolis" Wily Stage 1 sample

http://hem.bredband.ne... Zelda - "Hyrule´s Angel" sample

http://members.chello....
Megaman 3 - Top Man

http://hem.passagen.se...
Punch Out - Little Mac´s Confession full

^ Vastaa Lainaa


juhok

#35 kirjoitettu 05.09.2005 14:33

Little Mac's Confession on oikeasti yksi parhaista peliremikseistä, joita olen kuullut.

Signal muokkasi viestiä 14:41 05.09.2005

Oijoi, kuuntelin juuri tuon Zelda remiksin ja oikein lupaavalta kuulosti.

^ Vastaa Lainaa


jrnn
527 viestiä

#36 kirjoitettu 06.09.2005 00:37

Oho, olen äimistynyt että näinkin moni on tarttunut aiheeseen.
Skillroy kirjoitti:
Warcraft 2, se patarummuilla ja torvilla sekä keskiaika-pimputtelulla alkava biisi. Aivan käsittämättömän jazzy, en tajua miksei tosta ole julkaistu levyä :(

Blizzardin vanhemmissa RTS-nakutteluissa musiikeissa oli fiilistä... Starcraftin käpyisen kolmen biisin syklit olivat kaikki alkuun sykähdyttäviä tunnelmaan viejiä, mutta ne tolkuttomat tunnit mitä sitäkin tuli tahkottua kuluttivat mokomat renkutukset umpeensa puhki... Harmi sinänsä, tosin on niillä jo osittain unohtuneina, sivukorvalla kuultuna oma nostalgia-arvonsa.
Ravana kirjoitti:
Sonicin laavamaailman biisi on hyvä, ja viimeisen maailman ja viimeisen pomon kipaleet jopa loistavia.

MegaDriven Sonic the Hedgehog narautti minut viisivuotiaana. En ikinä nähnyt C64:n kulta-aikaa, taapero kun olin vielä Super Marion rantautuessakin. Mutta mikä Sonic-fanipoika minusta tulikaan, vertaitkeväjeesusmaria.

Siinä pelisarjassa oli vaikka mitä vieläkin yön tunneilla korvissa kaikuvia, "vyöhykekohtaisia" rallatuksia; Spring Yard, Star Light, Scrap Brain, Marble Garden, Carnival Night, Icecap, Flying Battery, Sandopolis, etenkin kolmosen Final Boss -renkutus. Ojoi.

Ovatkohan nämä oikeasti mitäänsanomattomia, ja vain nauttivat sokeroituneiden muistojen sokeaa yliarvostusta?

Edellä on lueteltu helmiä laidasta laitaan, joiden alle voisi pieraista samaamieltä-puumerkkinsä. Ja niistä liian moni oli päässyt unohtumaan, mitä kereettiläistä mällistelyä, piruparka!

On ihan pakko palata tuohon paljonjauhettuun Chrono Triggeriin vielä ja mainita Schala's Theme. Apropos, miksi sitä hahmoa ei voitu todella hyödyntää?

^ Vastaa Lainaa


Jammin Benjammin

#37 kirjoitettu 06.09.2005 07:15

sadomatti kirjoitti:

P.S. Oliko muuten Bubble Bobblessa kovat musiikit? Muistaakseni juu...


Oli. Erittäin!

^ Vastaa Lainaa


Livin' Dead

#38 kirjoitettu 06.09.2005 07:22

Doomin musiikit on nii täydellisiä! Jos ne ei ole musiikkia nii ainakin Dark Ambientia

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu