Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Äänitys


Erus

#1 kirjoitettu 01.03.2005 16:24

Terve terve, olen täällä nyt todela uus käyttäjä ja tarvisin siis kädestäpitäen neuvoa jonkinlaisen studion väsäämiseen.

Mitään isoa en ajatellut, tärkeintä olis että sais jonkinlaista siedettävää laatua äänitettyä. Elikkäs koittaisin nyt aluksi saada kitaraa äänitettyä ja mahdollisesti lauluakin. Suurimmat kysymykset ovat:

1) Tietokoneella tiedän muutaman hyvän ohjelman mutta en vain osaa käyttää niitä tarpeeksi, kone on usein varattu ja harvoin raahattavissa minnekkään joten jonkinlainen kannettava laite missä voisi vähän miksailla kappaletta ja tehdä muuta pikku fiksailua. Tietokonekkin riittää tosin toistaiseksi, eli heittäkää vaikka vinkkejä millasta ohjelmaa kannattas käyttää. Millasen mikin kannattais ostaa.

2) Ääni eristys. Tässä tulee isoja onkelmia, ois mulla tilaa värkkää jonnekkin jonkinlainen eristetty huone mutta sittentaas, että tietokone kun ei oo mihkään raahattavissa.

Tähänmennessä taktiikka on ollut tämä. Mulla on Cubase, laitan sen siitä päälle ja sitten äänittelen tommosen noku surkeen mikin kanssa niin että pidän sitä siellä vähän toisella puolella huonetta vahvarin edessä. Ok no en pysy tahdissa eli ois hyvä ku kuulis metronomin jostain tai laittas jostain jonkun rumpukoneen taustalle. Toisaalta ois helkkarin hyvä että mikrofooni ja vahvari ois eristeissä niin ettei sinne mikkiin kuuluis ku kiroilen ku soitto menee pieleen tai metronomin naksutus.

Mitenkäs siis sais homman alkuun? selittäkäähän oiken perinpohjasesti miten itte ootte äänittäny ekoja juttuja ja mitä laitteistot makso jne.

Erus muokkasi viestiä 16:26 01.03.2005

^ Vastaa Lainaa


FrankOdd

#2 kirjoitettu 02.03.2005 11:36

Aika laajalti kysyt. Itseasiassa paljon laajempaa aihetta äänityksen saralta en nyt heti keksi mutta katotaan jos vois vaikka auttaa.

Oletan että haluat vain nauhoitella kitaraa, laulua ja muita sellaisia instrumentteja joiden nauhoitus pystytään hoitamaan siedettävästi monona tai stereona. Ensimmäinen äänenlaatuun vaikuttava tekijä on tietenkin laulaja,kitaristi tai yleensäkin äänitettävä lähde sekä biisi. Nää voidaan sivuuttaa teknisistä aspekteista puhuttaessa.

Seuraava vaikuttava tekijä, ellei soiteta suoraan linjaan, on mikki sekä huone jossa äänilähde ja mikki sijaitsee. Mietitään eka mikkiä. Yleensä lähteen kuin lähteen voi tallentaa suhteellisen hyvin dynaamisella mikillä. Varsinkin "lofi"-instrumentit kuten sähkökitara tallennetaan usein isoissakin studioissa esim. Shuren valmistamalla SM-57:lla joka on saavuttanut tietynlaisen standardin maineen instrumentti-dynaamisten joukossa.Laululle ja "hienostuneemmille" instrumenteille sekä kauempaa mikitykseen sopii paremmin kondensaattorimikrofonit. Nämä ovat niitä kalliimpia hifi-mikkejä joiden hintahaitari levähtää satasen EV:stä (sama hinta kuin SM-57:lla) miljoonan keräily-Telefunkkeniin. Kondensaattorimikit tarvitsevat toimiakseen phantom-virtaa joka yleensä toimitetaan miksauspöydästä, erillisesta phantom-boksista tai etuasteesta tai joidenkin mikkien tapauksessa (Esim. AKG:n C1000) vaihtoehtoisesti 9V:n paristosta. Putkikonkat toimivat omalla virtalähteellään.
Kuten huomaat, mikin valinnan määrittää käyttötarkoitus, budjetti sekä jonkin verran myös muu äänilaitteisto.

Sitten se huone. Ihan ekana täytyy sanoa että en ole ikinä ollut kovin kiinnostunut akustoinnista koskapa aiheeseen perehtyminen vaatisi järjettömästi aikaa. Kotiäänityksessä laki tulee ennen taiteellisia näkemyksiä. Eli jos kotona nauhoittaa niin yleensä suoraan linjaan nauhoittaminen on paras vaihtoehto. Oikeat studiot käyttävät erittäin suuren osan perustamisvaroistaan nimenomaan akustointiin. Tämä ei välttämättä tarkoita mitään järjetöntä demppaamista, vaan ihan tieteellistä taajuusvasteiden mittaamista ja näiden tietojen perusteella suoritettua akustista käsittelyä. Miksaukseen ja kuunteluun tarkoitetun tilan vaatimukset ovat erilaiset kuin esim. sinfoniaorkesterin nauhoitukseen tarkoitetun tilan. Yleensä, kun ei vielä omaa kokemuksia sen enempää huonosta kuin hyvästäkään huoneesta, kannattaa keskittyä vain sen saundin aikaansaamiseen, eikä niinkään siihen millä taajuuksilla on ongelmia seisovien aaltojen suhteen tai missä on tämän mun olkkarin "sweet-spot" tälle vanhalle Landolalle.

Sitten se koneen pää. Jos nauhoitat äänen digitaaliseen formaattiin (tietokoneen kovalevy, DAT, MD jne.) täytyy analoginen mikkisignaali ensin vahvistaa sekä konvertoida digitaaliseen muotoon. Tähän tarkoitukseen löytyy nykyään miljoona eri audio-interfacea.

USB- tai Firewire-väylään liitettäviä bokseja joissa yleensä on yksi, kaksi tai useampia etuasteita sekä AD/DA-muunnin (analog-digital/digital-analog). Tällainen boksi on helppo ja yleensä halvin ratkaisu vaikkakin kalliita high-end laitteitakin lötyy. Halpuus näkyy yleensä etuasteiden ja muuntimien laadussa sekä määrässä. Kannattaa myös muistaa että USB-väylän kapasiteetti, riippuen laitteen ajureista, ei välttämättä ole kovin hyvä. Tämä on tosin usein otettu huomioon jo laitteen suunnittelussa tiputtamalla sisääntulojen määrää. (kerralla nauhoitettavien raitojen määrää)

Toinen vaihtoehto on lähteä kalliimmalle linjalle ja hankkia erillisiä laitteita vahvistusta, AD/DA-konversiota ja esim. kuuntelua varten. Tästä on vaikea tehdä erillistä selitystä sillä laitteiden kirjo on niin suuri. Esimerkkinä voisi pitää vaikka laitteistoa jolla itse teen tällä hetkellä töitä. Koneessani on RME:n valmistama HDSP9652 äänikortti jossa on mm. 3 optista ADAT sisään- ja ulostuloa. Kukin näistä voi kuljettaa kahdeksan kanavaa edestakaisin jos näytteenotto on maksimissaan 48kHz/24bit. Jos näytteenotto nostetaan 96kHz/24Bit-tasolle puolittuu kapasiteetti. Kortin kaikki ADAT-väylät (sekä S/Pdif joka kuljettaa stereona maks. 48kHz/24bit) on yhdistetty Soundcraftin digitaaliseen miksauspöytään jossa analogiset signaalit vahvistetaan sekä tehdään AD/DA-konversiot. Tällä systeemillä pystyn maksimissaan tallentamaan samaan aikaan kuusitoista raitaa sekä soittamaan takaisin 26 raitaa. Tämä on vain yksi esimerkki itse kootusta systeemistä. Jos harkitsee vastaavantyyppisen systeemin kokoamista kannattaa ensin selvittää itsellensä yllämainittujen termien sisältö, sekä selvittää mistä kaikesta analogi-digitaali systeemit koostuvat. Ns. signaaliketju. Google auttaa.

Koneessa itsessään pitää softan ja äänikortin lisäksi olla tietyt perusasiat kunnossa, jotta audion kanssa pelaaminen olisi oikein hirveän mukavaa. Pelit, leffat sun muu ylimääräinen roina ensinnäkin pois tilaa viemästä. Samplejen,softasynien sun muiden kanssa pulatessa olisi hyvä olla keskusmuistia ainakin se 512 ja mieluummin giga tai kaksi. Kovalevytilaa tulee olla mahdollisimman paljon ja vieläpä nopeata sellaista. Kovot jotka pyörivät 7200rpm ja omaavat bufferimuistin ovat usein riittäviä. Emolevyn piirisarjan yhteensopivuus audiokäyttöön on erittäin tärkeä huomionaihe. Intelin piirejä käyttävät emot ovat suosittuja juuri ongelmattomuuden takia, mutta ennakkoluulot VIA:n ja muiden piirisarjoja kohtaan ovat pikkuhiljaa katoamassa ongelmienkin kadotessa. Päälle sitten valinnaiset sekkarit,plugarit,synat ja muut hilppeet. Netistä löytyy paljon ohjeita PC:n ohjelmalliseen virittämiseen audiokäyttöön.

Sitten se kuuntelu. Monitorit on yleisin tapa kuunnella miksausta sekä äänitettävää lähdettä. Kotiolosuhteissa monnien huudattaminen ei usein ole mahdollista joten hyvät kuulokkeet ovat a ok. Samoin jos äänitettävä lähde on samassa huoneessa kuin nauhoitusvehkeet (nauhoitat vaikkapa itseäsi) on kuulokkeet ainoa tapa monitoroida. Yleensä nauhoitustilanteessa kuulokkeisiin ajetaa myös klikki jonka lähettää tietokoneelta sekvensseri. Tämä on siis metronomi joka ei kuitenkaan tallennu äänitettävän lähteen mukana. Kuulokkeet sekä monitorit tarvitsevat stereo-ulostulon koneelta (eli DA-muunnos tapahtuu välissä). Lisäksi passiivi-monitorit sekä kuulokkeet tarvitsevat oman vahvistimensa. Joissain mainitsemissani "valmisbokseissa" on yksi tai useampi kuuloke ulostulo valmiina. Muussa tapauksessa joutuu nämäkin järjestämään erikseen.

Nyt ei enää jaksa jauhaa off-topiccia. En muista enää edes kysymystä muttaku töissä on tylsää. Toivottavasti auttaa ja kysyt jos jäi epäselväksi tai haluat jonkun asian selitettävän tarkemmin...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 02.03.2005 11:41

Erus kirjoitti:

Mitään isoa en ajatellut, tärkeintä olis että sais jonkinlaista siedettävää laatua äänitettyä. Elikkäs koittaisin nyt aluksi saada kitaraa äänitettyä ja mahdollisesti lauluakin. Suurimmat kysymykset ovat:

1) Tietokoneella tiedän muutaman hyvän ohjelman mutta en vain osaa käyttää niitä tarpeeksi, kone on usein varattu ja harvoin raahattavissa minnekkään joten jonkinlainen kannettava laite missä voisi vähän miksailla kappaletta ja tehdä muuta pikku fiksailua. Tietokonekkin riittää tosin toistaiseksi, eli heittäkää vaikka vinkkejä millasta ohjelmaa kannattas käyttää. Millasen mikin kannattais ostaa.


Sekä ohjelmista, että mikrofoneista neuvoisin lukemaan tuota ketjua:

http://www.mikseri.net...

2) Ääni eristys.

Toisaalta ois helkkarin hyvä että mikrofooni ja vahvari ois eristeissä niin ettei sinne mikkiin kuuluis ku kiroilen ku soitto menee pieleen tai metronomin naksutus.


Metronomi kuulokkeisiin, ja ei kiroilla sitä soittoa silloin kun menee pieleen.

Mitenkäs siis sais homman alkuun? selittäkäähän oiken perinpohjasesti miten itte ootte äänittäny ekoja juttuja ja mitä laitteistot makso jne.


Osta: (ellei sinulla jo ole)

Äänikortti.
Mikrofoni.
Mahdollinen esivahvistin mikrofonille

Mkäli äänikorttisi on joku Halpis saund Blaster tai emolevylle interoitu kurakortti, niin osta silti äänikortti.

Näissä asioissa kehottaisin silti vielä lukemaan noita Mikrofoni ja äänikortti aiheisia ketjuja tuolta UKK-ketjusta etusivulta tai selamaan aiheita foorum haulla.

Jos jotain täsmentäviä lisäkysymyksiä, niin kysy ihmeessä.

^ Vastaa Lainaa


Erus

#4 kirjoitettu 02.03.2005 17:30

Hummm... tossa tuli nyt enemmän tietoa ku mun aivokapasiteetti voi käsitellä.

Käsittääkseni ois helkkarin hyvä kun ois joku raituri. Sellanen millä voisin äänitellä ilman tietsikkaa systeemejä ittekseni ja myöhemmin laittaa ne koneelle ku taas on aikaa. Voiskohan joku esitellä niitä.

Niin ja kertokaa kaikki termit yksinkertasesti niin että lapsikin ymmärtää. Äkkiseltään noita termejä kattoessa menin ihan solmuun että mistä helkkarista tuokin nyt selittää. Eikä tuolla mikserin linkissä mistä termeistä puhutaan hirveen paljoo vastauksia löydä, tai sitten ne on kovan vaivan takana. Mutta kiitos kumminkin.

Koitan nyt tässä saada jotain helppoo ja yksinkertasta systeemii aikaan, en mää rupee hifistelemään ja säätämään hirveesti. Eli raituri ois kait kaikkein paras? Millasia niitä on ja miten ne toimii jne jne. Niin ja suositelkaas viellä mikkiä ja vaikka linkillä että tiiän tasan millanen ois hyvä mikki esimerkiks.

Erus muokkasi viestiä 17:32 02.03.2005

USB- tai Firewire-väylään liitettäviä bokseja joissa yleensä on yksi, kaksi tai useampia etuasteita sekä AD/DA-muunnin (analog-digital/digital-analog). Tällainen boksi on helppo ja yleensä halvin ratkaisu vaikkakin kalliita high-end laitteitakin lötyy. Halpuus näkyy yleensä etuasteiden ja muuntimien laadussa sekä määrässä. Kannattaa myös muistaa että USB-väylän kapasiteetti, riippuen laitteen ajureista, ei välttämättä ole kovin hyvä. Tämä on tosin usein otettu huomioon jo laitteen suunnittelussa tiputtamalla sisääntulojen määrää. (kerralla nauhoitettavien raitojen määrää)

Tuo osa kuulosti jo vähän siltä mitä hain.

^ Vastaa Lainaa


Katapultti

#5 kirjoitettu 02.03.2005 19:06

mulla on tietokoneessa FL ja joku tommone nauhotus ohjelma ku audacity ja sit tietenki äänikortin mikseri. ite äänikortissa on 2x line in ja 8x line out + optinen ulos. sit on tommone pikku mikseri mikä ei tietenkä ois pakolline jos äänikortissa on riittävästi line in kanavia.

sit ''fyysisiä'' rojuja mul on se mikseri, t bonen halpa dynaaminen mikki, pioneerin taajuus korjain, kuulokkeet, monitorit(+vahvari) ja syntikka jota en tosin käytä ku koneel saa kuulostaa paremmalle. tähän viritelmään oon pistäny n. 300€ + tietsikka (syntikka on systerin vanha ni siit en maksanu mitää ja monitorit on vanhat stereoitten kajarit eli en niistkä maksanu mtn) ja hyvin on toiminu ja äänen laatukin parempi ku siedettävä.

sit toi äänieristys. mul on ollu vaa mikin takana verho ja vanha huopa eikä pahemmin o tullu mitää kaikuja. tietysti jos on aikaa, materiaaleja ja mielenkiintoo ni miksipä ei rakentas erillistä koppia. tuleepahan enemmän oikeen studion tunnelma. ei kai siin ku joku vanha huone ja seinään reikä ja pleksi lasi siihen ja sit vanhoja verhoja peittoja yms. puolen metrin paksuudelle (ei se o nii jutiisa. heh.) kyl sen pitäs silleenki toimia mut muista ettet ovea peitä ettei tarvi repiä kaikkee alas jos tahtoo ulos (siis voihan senki ja kannattaaki peittää mut sillee et sen saa auki).

loppujen lopuks studion rakentamisesta et selvii halval mitenkä. suosittelisin tietsikkaan viel joku nauhotus ohjelma ja äänikortti. ja sit viel mikki ja sen etu vahvistn (munki pitäs hommata semmone) ja sit kuulokkeet, kaapelit yms.

kiittää ja kuittaa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 03.03.2005 08:41

Erus kirjoitti:
Hummm... tossa tuli nyt enemmän tietoa ku mun aivokapasiteetti voi käsitellä.


Jos joku tietty kohta on epäselvä, niin kysy.

Käsittääkseni ois helkkarin hyvä kun ois joku raituri. Sellanen millä voisin äänitellä ilman tietsikkaa systeemejä ittekseni ja myöhemmin laittaa ne koneelle ku taas on aikaa. Voiskohan joku esitellä niitä.


Jeps. Se on yksi ihan kätevä systeemi. Tietokoneella saman laadun toki saa halvemmalla jos on jo tietokone.

Digitaalisia tallentimia:
http://www.netzmarkt.d...

Mikä noista? Riippuu aika pitkälti mitä tarvitset ja etenkin minkälainen budjetti sinulla on.

Niin ja kertokaa kaikki termit yksinkertasesti niin että lapsikin ymmärtää. Äkkiseltään noita termejä kattoessa menin ihan solmuun että mistä helkkarista tuokin nyt selittää. Eikä tuolla mikserin linkissä mistä termeistä puhutaan hirveen paljoo vastauksia löydä, tai sitten ne on kovan vaivan takana. Mutta kiitos kumminkin.


Jos joku termi on epäselvä, niin kysy. Selitän sen sitten.

Koitan nyt tässä saada jotain helppoo ja yksinkertasta systeemii aikaan, en mää rupee hifistelemään ja säätämään hirveesti. Eli raituri ois kait kaikkein paras? Millasia niitä on ja miten ne toimii jne jne.


Linkin laitoin jo. Ne toimivat siten, että niillä voi nauhoittaa sisääntulevaa ääntä ja sitten soittaa se ulos miksattuna.

Niin ja suositelkaas viellä mikkiä ja vaikka linkillä että tiiän tasan millanen ois hyvä mikki esimerkiks.


Riippuu täysin budjetistasi. Kondensaattori mikrofonia etenkin laulun nauhoitukseen suosittelen. Joku yleismikrofoni voisi olla hyvä. AKG C3000, Rode NT1000 tai sitten joku t-bonen halpis mikki, jos ei budjetti taivu.

USB- tai Firewire-väylään liitettäviä bokseja joissa yleensä on yksi, kaksi tai useampia etuasteita sekä AD/DA-muunnin (analog-digital/digital-analog). Tällainen boksi on helppo ja yleensä halvin ratkaisu vaikkakin kalliita high-end laitteitakin lötyy. Halpuus näkyy yleensä etuasteiden ja muuntimien laadussa sekä määrässä. Kannattaa myös muistaa että USB-väylän kapasiteetti, riippuen laitteen ajureista, ei välttämättä ole kovin hyvä. Tämä on tosin usein otettu huomioon jo laitteen suunnittelussa tiputtamalla sisääntulojen määrää. (kerralla nauhoitettavien raitojen määrää)

Tuo osa kuulosti jo vähän siltä mitä hain.


Jos tuo laite mistä on puhe, siis ei vaadi tietokonetta kokoajan nauhoittaakseen.

^ Vastaa Lainaa


Caamos

#7 kirjoitettu 03.03.2005 09:09

Erus kirjoitti:
Toisaalta ois helkkarin hyvä että mikrofooni ja vahvari ois eristeissä niin ettei sinne mikkiin kuuluis ku kiroilen ku soitto menee pieleen tai metronomin naksutus.



Tohon sitten heti sellainen vinkki että jos ja kun nauhoitat jotain, ethän pidä mitään metronomia siellä naksuttamassa? ETHÄN?...
Aloita saman tien nauhoittelut järkevästi ja tee ne aina hiljaisessa ympäristössä.

^ Vastaa Lainaa


Erus

#8 kirjoitettu 03.03.2005 20:16

Kiitos hirveesti kaikille kun jaksoitte neuvoa.

Tossa metronomijutussa on kato se pointti, että jos saisin laitettua vahvarin ja mikin äänieristettyyn tilaan. Sitten sieltä tulis kuulokejohto että kuulisin miltä soitto vahvarista kuulostaa ni voisin toisessa huoneessa pitää metronomii päällä että pysyn tahdissa hyvin.

Eli siis taidan suunnata nyt musiikki liikkeeseen ja kyselllä hieman noista raitureista ja mikeistä, että minkälaista kaipaan. Rahakin ois tietty yks asia millä sais tätä asiaa eteenpäin. Valmiiks suunniteltuhan on jo puoliks maksettu.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu