Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Vokaalien jälkikäsittelystä...


soulmate
47 viestiä

#1 kirjoitettu 26.01.2005 13:34

Yritin haulla minäkin haeskella, mutta täsmävastausta ei löytynyt ainakaan omilla hakusanoillani, joten päätin uskaltautua tekemään oman threadin.

Eli: Mitä te konkarit teette lauluraidalle nauhoitettuanne sen? Mitä efektejä suurinpiirtein käytätte ja mikä tärkeintä: Missä vaiheessa liitätte sen sitten valmiiseen biisiin? Eli mitä olette tehneet lauluraidalle, ENNEN liittämistä ja koko kappaleen masterointia? Tätä olen pitkään pohtinut yrittäessäni saada jotain vakavampihenkistä laulettua musaa aikaiseksi.

^ Vastaa Lainaa


FrankOdd

#2 kirjoitettu 26.01.2005 15:42

Ensin siivoan raidan ja editoin otot kasaan niin että käytössä on paras mahdollinen kokonaisuus. Kaikkia fraasien alussa olevia sisäänhengityksiä (if any) en leikkaa pois heti koska ne saattavat sopia biisiin vallan mainiosti.
Sitten vaan kuuntelemaan kaiken muun musan kanssa että mitäs tehdään. Toi "liittäminen" on mulle vähän vieraampi termi. Äänitän yleensä kaiken tarkoitettuun ympäristöönsä suoraan.
Sitten raa'an tasojen säädön jälkeen jos on päässyt käymään niin, että laulusta joutuu leikkaamaan joitain taajuuksia teen sen ennen kuin lyön kompuraa peliin. Kompuraa aina erittäin hellällä otteella. Juuri sen verran että se pahin piikki uppoaa miksaukseen.
Sitten ohjaan laulua kaikuun ja säädän laulun tasot uudelleen....

Toi on tommonen perusnopea mikä tulee melkeenpä säännönmukaisesti tehtyä.

Lisäksi sitten chorusta voi käyttää saundin leventämiseen. Kuin myös ihan perus tuplausta mutta sehän ei ole enää jälkikäsittelyä.

^ Vastaa Lainaa


lassem.
19 viestiä

#3 kirjoitettu 26.01.2005 16:11

Aluksi äänitän kaikki laulut kolme kertaa. Lead lauluista parhaan oton panoroin keskelle ja kaksi muuta sivuille ja ne kaksi hiljaisella volalla. Taustalaulut pidän kaikki yhtä kovalla ja panoroin yhden vasemmalle, yhden keskelle ja yhden oikealle.

ottoja kanattaa leikellä ja liimailla, jos laulaja laulaa joissain kohdissa ohi taimin. Hyvät otot ovat kuitenkin paras ratkaisu.

Leadlauluun kohtuu vahvasti kompuraa. Eq:lla n.3db:n korostus 3000hz alueille ja mahdollisesti pari desibeliä 5000hziin.

Taustoihin pari dbtä pois about 2500hz ja hyvältä kuulostava määrä jostain 800-1000hz.

Laulujen äänittämiseen kannattaa varata ainakin kuusi tuntia! Biisin saa parhaiten ryssittyä lauluissa.

Noi säädöt on yleensä toiminut mun omassa materiaalissani.
lassem. tarkensi 20:52 26.01.2005

^ Vastaa Lainaa


FrankOdd

#4 kirjoitettu 26.01.2005 16:40

lassem. kirjoitti:
Aluksi äänitän kaikki laulut kolme kertaa. Lead lauluista parhaan oton panoroin keskelle ja kaksi muuta sivuille ja ne kaksi hiljaisella volalla. Taustalaulut pidän kaikki yhtä kovalla ja panoroin yhden vasemmalle, yhden keskelle ja yhden oikealle.

ottoja kanattaa leikellä ja liimailla, jos laulaja laulaa joissain kohdissa ohi taimin. Hyvät otot ovat kuitenkin paras ratkaisu.

Leadlauluun kohtuu vahvasti kompuraa. Eq:lla n.3db:n korostus 3000hz alueille ja mahdollisesti pari desibeliä 5000hziin.

Taustoihin pari dbtä pois about 2500hz ja hyvältä kuulostava määrä jostain 800-1000hz.

Laulujen äänittämiseen kannattaa varata ainakin kuusi tuntia! Biisin saa parhaiten ryssittyä lauluissa.


Tässä kanssa hyvä neuvo joka kannattaa muistaa. Älä ikinä neuvo lähdemateriaalia kuulematta mitä leikkauksia/korostuksia tulisi tehdä ja miten kompura säädetään. Mitäs veikkaat miksi kompuroissa sekä taajuuskorjaimissa on säätimet? Sitä varten että kaikki lähdemateriaali sekä kehysmateriaali on erilaista ja vaatii erilaiset säädöt. Nyt kun kerrot yleispätevänä sääntönä sen mikä sattuu toimimaan sun biiseissä niin meet helvetin pahasti metsään. Valitettavasti vaan jokainen asiasta vähemmän tietävä saattaa ottaa sut tosissaan.

BTW. Mä varaan lauluun yleensä päivän tai kaks per biisi. Usein laulaja ei enää kolme-viiden tunnin päästä oo parhaimmillaan. Tääkin on semmonen asia mitä ei voi yleistää. Sanonpahan vaan.

Paras vaan neuvoa yleisellä tasolla ja antaa ihmisten itse kokeilla. Paras apuväline hyvien biisien ja hyvien soittajien jälkeen on korvat.

Ja lassem.- ei mitn henkilökohtaista. Tietynlainen puolitotuuden työntäminen faktana on vaan niin...hmm...pahasta.
FrankOdd liennytti viestiä 16:42 26.01.2005

^ Vastaa Lainaa


lassem.
19 viestiä

#5 kirjoitettu 26.01.2005 20:50

FrankOdd kirjoitti:
lassem. kirjoitti:
Aluksi äänitän kaikki laulut kolme kertaa. Lead lauluista parhaan oton panoroin keskelle ja kaksi muuta sivuille ja ne kaksi hiljaisella volalla. Taustalaulut pidän kaikki yhtä kovalla ja panoroin yhden vasemmalle, yhden keskelle ja yhden oikealle.

ottoja kanattaa leikellä ja liimailla, jos laulaja laulaa joissain kohdissa ohi taimin. Hyvät otot ovat kuitenkin paras ratkaisu.

Leadlauluun kohtuu vahvasti kompuraa. Eq:lla n.3db:n korostus 3000hz alueille ja mahdollisesti pari desibeliä 5000hziin.

Taustoihin pari dbtä pois about 2500hz ja hyvältä kuulostava määrä jostain 800-1000hz.

Laulujen äänittämiseen kannattaa varata ainakin kuusi tuntia! Biisin saa parhaiten ryssittyä lauluissa.


Tässä kanssa hyvä neuvo joka kannattaa muistaa. Älä ikinä neuvo lähdemateriaalia kuulematta mitä leikkauksia/korostuksia tulisi tehdä ja miten kompura säädetään. Mitäs veikkaat miksi kompuroissa sekä taajuuskorjaimissa on säätimet? Sitä varten että kaikki lähdemateriaali sekä kehysmateriaali on erilaista ja vaatii erilaiset säädöt. Nyt kun kerrot yleispätevänä sääntönä sen mikä sattuu toimimaan sun biiseissä niin meet helvetin pahasti metsään. Valitettavasti vaan jokainen asiasta vähemmän tietävä saattaa ottaa sut tosissaan.

BTW. Mä varaan lauluun yleensä päivän tai kaks per biisi. Usein laulaja ei enää kolme-viiden tunnin päästä oo parhaimmillaan. Tääkin on semmonen asia mitä ei voi yleistää. Sanonpahan vaan.

Paras vaan neuvoa yleisellä tasolla ja antaa ihmisten itse kokeilla. Paras apuväline hyvien biisien ja hyvien soittajien jälkeen on korvat.

Ja lassem.- ei mitn henkilökohtaista. Tietynlainen puolitotuuden työntäminen faktana on vaan niin...hmm...pahasta.
FrankOdd liennytti viestiä 16:42 26.01.2005



Mä unohdin mainita, että noi on säätöjä jotka on yleensä mulla toiminu omaan materiaaliini.En mäkään aina tee noin ja joka kerta ainakin vähän varioin niitä. sori mä oon ollu tänään vähän ajattelemattomalla päällä.

lassem. muokkasi viestiä 20:51 26.01.2005

^ Vastaa Lainaa


FrankOdd

#6 kirjoitettu 27.01.2005 10:55

Johann Onn kirjoitti:
Laulut...



Nii että tolleen se ois sitte siinä?Kiitos pelastit mut vuosikymmenien opiskelulta.Täytyy vaan hommata toi Acid jostain.Mä kato oon tyhmyyksissäni käyttäny Wavesin Q-sarjaa tai sitten ihan pöydän eq:ta jos haluan summata analogi-ympäristössä.Mut nyt niitä ei sitte voi käyttää....

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#7 kirjoitettu 02.02.2005 21:43

FrankOdd kirjoitti:
Johann Onn kirjoitti:
Laulut...



Nii että tolleen se ois sitte siinä?Kiitos pelastit mut vuosikymmenien opiskelulta.Täytyy vaan hommata toi Acid jostain.Mä kato oon tyhmyyksissäni käyttäny Wavesin Q-sarjaa tai sitten ihan pöydän eq:ta jos haluan summata analogi-ympäristössä.Mut nyt niitä ei sitte voi käyttää....


Hei, ei täällä kukaan absoluuttisia totuuksia latele. Käytä sinä omia laitteitasi, ja muut käyttää omiaan. Ja kaikki ei tee samalla tavalla kuin sinä, ja joillakin saattaa olla jopa muukin koulutus, kuin musiikkiin liittyvä.

^ Vastaa Lainaa


Disposition
166 viestiä

#8 kirjoitettu 27.02.2005 01:07

gerT kirjoitti:
Efektijärjestys. Tää on tällai perus...


-EQ
-Kompura (ennen kannattaa leikata paskat equl pois muuten kompura kompuroi esille taustasuhinaa)
-Autotune (mikäli laulaja ei osaa laulaa, ja vaikka osaa niin se viimistelee pikku kämmitkin kohilleen)
-Kaiku (ei insterttiin sillä siitä tulee sekavaa vaan senttiin!)
-Deläy (kans senttiin ei inserttiin samasta syystä ku kaiku!)
-Kompura (tapaukskohtaiessti tuon voi viel kompuroita)



Opetelkaa ennemmin laulamaan kuin käyttämään autotunea. Autotuneen en kyllä koskaan koskisi, vaikka mitä tahansa perusteita sen käytölle löytyisikään.

Clean-/leadlauluissa kompuran liikakäyttö tekee helposti koko raidasta tasapaksua puuroa ja tappaa dynamiikan

Mikään efekti ei ole periaatteessa pakollinen, vaan on täysin tilannesidonnaista miten lauluraitaa kannattaa tuottaa. Useimmiten kuitenkin reverb:n ja EQ:n käyttö saa laulun sulamaan osaksi kappaletta.

^ Vastaa Lainaa


Juha Kiili
154 viestiä

#9 kirjoitettu 27.02.2005 01:38

Jos tähän nyt jotain yleispätevää pitäisi todeta, niin ainakin omasta lauluraidastani löytyy JOKA IKINEN kerta:

a) EQ, joka leipoo hyllymuodossa noita bassoja pienemmälle
b) jotain säröä tai vastaavaa. Joskus vain millin, joskus metrikaupalla.
c) Kompura "mediumista" aina "sikatiukkaan".

Jos joskus mielii löytää jotain itselle mieleisiä nyrkkisääntöjä, niin kannattaa koettaa koko paletti läpi, että löytää ne omat niksit. Hyvä tapa aloittaa on tietysti testata muiden niksit läpi

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu