Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miten toimia viisasti mikittäessä kitaravahvistinta?


Havockki

#1 kirjoitettu 01.04.2004 19:09

Eli otsikko puhuu kyllä puolestaan ja tarkempaa infoa tuskin tarvitsee sen enempää sanoa kuin, että omistan Shure SM57 instrumenttimikin ja 100w Marshall valvestate vahvistimen. Kertokaa hyviä tekniikoita ja millaisilla asetuksilla (volume, mic boost päällä tai ei? yms. tervetullutta) nauhoitatte. Jos mikseri sivuilta(nne) löytyy jotain hyviä esimerkkejä niin nekin ovat todella tervetulleita ja sitten tietty säädöt niiden esimerkkien kohdalla.

^ Vastaa Lainaa


Mr Alex

#2 kirjoitettu 01.04.2004 20:23

JammerHC kirjoitti:
Eli otsikko puhuu kyllä puolestaan ja tarkempaa infoa tuskin tarvitsee sen enempää sanoa kuin, että omistan Shure SM57 instrumenttimikin ja 100w Marshall valvestate vahvistimen. Kertokaa hyviä tekniikoita ja millaisilla asetuksilla (volume, mic boost päällä tai ei? yms. tervetullutta) nauhoitatte. Jos mikseri sivuilta(nne) löytyy jotain hyviä esimerkkejä niin nekin ovat todella tervetulleita ja sitten tietty säädöt niiden esimerkkien kohdalla.


Mä oon yleensä äänittänyt kahdella mikillä: eli toinen (SM57) lähelle elementin reunaa, ja toinen (esim. SM58 tai konkkamikki) johonkin kohtaan huonetta, missä saundaa hyvältä. Sit miksaa näitä kahta raitaa. Vahvistimen vola kannattaa asettaa siihen, missä vahvari itsessöön kuulostaa parhaimmalta.

Tällä tavalla on mm. äänitetty noi Love&Lose:n kitarat (by alex inc).

^ Vastaa Lainaa


Ray-Ska
280 viestiä

#3 kirjoitettu 01.04.2004 21:11

JammerHC kirjoitti:
Eli otsikko puhuu kyllä puolestaan ja tarkempaa infoa tuskin tarvitsee sen enempää sanoa kuin, että omistan Shure SM57 instrumenttimikin ja 100w Marshall valvestate vahvistimen. Kertokaa hyviä tekniikoita ja millaisilla asetuksilla (volume, mic boost päällä tai ei? yms. tervetullutta) nauhoitatte. Jos mikseri sivuilta(nne) löytyy jotain hyviä esimerkkejä niin nekin ovat todella tervetulleita ja sitten tietty säädöt niiden esimerkkien kohdalla.


jos olis kolme mikkiä niin yx lähelle eteen ....yx kauemmaksi ottamaan huonetta ja sit yx styrkkarin taakse.........kitaraan + vahvistimeen ne omasta mielestä hyvät saundit sitten koko nippu mikseriin ja sitä saundia etsimään..........

^ Vastaa Lainaa


Terok

#4 kirjoitettu 02.04.2004 10:37

Shure SM57 vahvistimen eteen, kartion läheisyyteen ja yli 3cm päähän elementistä...vaikkapa.... Huonemikki on hyvä jos tarvitsee kauniita cleaneja mutta tuskin säröosastolla kovin hyödyllinen.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 02.04.2004 16:15

Terok kirjoitti:

Huonemikki on hyvä jos tarvitsee kauniita cleaneja mutta tuskin säröosastolla kovin hyödyllinen.


Olen kyllä erittäin vahvasti erimieltä. Se on erittäin hyödyllinen ja sitä ovat käyttäneet oikeastaan esim. kaikki 60-luvun lopun ja 70-luvun alun rokkibändit. Siihen aikaan myös tiedettiin, että dynaamisella mikrofonilla vain pyristää kitara säröstä sen kauniin kulman joka siinä on. Kondensaattorit kehiin kun säröä lähdette nauhoittamaan.

^ Vastaa Lainaa


cozmo1
187 viestiä

#6 kirjoitettu 02.04.2004 16:45

Lyhyellä googletuksella löytyi mokoma:
http://www.csun.edu/~r...

cozmo1 muokkasi viestiä 16:46 02.04.2004

Näyttäisipä siellä vielä olevan muitakin hyödyllisiä:
http://www.csun.edu/~r...

^ Vastaa Lainaa


Disposition
166 viestiä

#7 kirjoitettu 27.04.2004 15:08

Make = Porn -yhtyyemme demon kitarat nauhoitettiin kolmella mikillä: Shure 57:aa ja jotain Neumannia käytimme vahvistimen edessä ja basarimikkä (muistaakseni AKG D112) vahvistimen takana ottamaan ääneen ns. pohjaa. Mikit tietysti panoroitiin joka tarkoittaa lopulta, että kitaraa nauhoitettiin Logic:lla kuusi raitaa kerrallaan. osoitteesta www.mikseri.net/makeporn löytyy esimerkkiä minkälaista jälkeä saimme aikaan.

^ Vastaa Lainaa


Bill Cosby

#8 kirjoitettu 27.04.2004 21:23

JammerHC kirjoitti:
Eli otsikko puhuu kyllä puolestaan ja tarkempaa infoa tuskin tarvitsee sen enempää sanoa kuin, että omistan Shure SM57 instrumenttimikin ja 100w Marshall valvestate vahvistimen. Kertokaa hyviä tekniikoita ja millaisilla asetuksilla (volume, mic boost päällä tai ei? yms. tervetullutta) nauhoitatte. Jos mikseri sivuilta(nne) löytyy jotain hyviä esimerkkejä niin nekin ovat todella tervetulleita ja sitten tietty säädöt niiden esimerkkien kohdalla.


Volume kannattaa olla niin kovalla kuin mahdollista, sillä yleensä kitaravahvistimet tuottavat parasta soundia ääriasennossa (lue: pienet vahvistimet hyödyllisiä). 57:lla on saatu järkevää jälkeä, mutta kyllähän tilamikkiä kannattaa käyttää lisänä jos vain mahdollista. Takaa avoimet styrkkarit kannattaa ottaa myös takaa (tarkkana vaiheissa!). Tärkeintä on kuitenkin se, että lähtösoundi on kunnossa.


Bill Cosby muokkasi viestiä, koska järjestelmä tunki epämääräisiä merkkejä ruudulle 21:24 27.04.2004

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 28.04.2004 01:56

Bill Cosby kirjoitti:

Volume kannattaa olla niin kovalla kuin mahdollista, sillä yleensä kitaravahvistimet tuottavat parasta soundia ääriasennossa (lue: pienet vahvistimet hyödyllisiä).


Lähinnä putkivahvarit siis tuottavat isoilla volumeilla soitetaessa ns. Pääteastesärön, joka tuppaa kuullostamaan perkeleen hyvältä. Valitettavaa tosin että sitä pääte säröä ei saa yleensä vähänkään siedettävillä volilla noista vahvareista. Ainakaan jos sitä tahtoo päätesäröä paljon.

^ Vastaa Lainaa


Terok

#10 kirjoitettu 28.04.2004 09:17

Haava kirjoitti:
Bill Cosby kirjoitti:

Volume kannattaa olla niin kovalla kuin mahdollista, sillä yleensä kitaravahvistimet tuottavat parasta soundia ääriasennossa (lue: pienet vahvistimet hyödyllisiä).


Lähinnä putkivahvarit siis tuottavat isoilla volumeilla soitetaessa ns. Pääteastesärön, joka tuppaa kuullostamaan perkeleen hyvältä. Valitettavaa tosin että sitä pääte säröä ei saa yleensä vähänkään siedettävillä volilla noista vahvareista. Ainakaan jos sitä tahtoo päätesäröä paljon.


Muutenkin tästä on se hyöty että etuasteesta ei tarvitse laittaa tasoja turhan korkealle, säästyy pahimmilta kohinoilta jos ei ole kovin laadukas etunen käytössä.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#11 kirjoitettu 28.04.2004 10:29

Haava kirjoitti:
Lähinnä putkivahvarit siis tuottavat isoilla volumeilla soitetaessa ns. Pääteastesärön, joka tuppaa kuullostamaan perkeleen hyvältä. Valitettavaa tosin että sitä pääte säröä ei saa yleensä vähänkään siedettävillä volilla noista vahvareista. Ainakaan jos sitä tahtoo päätesäröä paljon.


Tässähän on se ongelma, että kaupallisesti valmistetaan aika vähän sellaisia hyvin pienitehoisia putkivahvistimia. Sitten jos vielä haluaa jotain vähänkään hienompia optioita, kuten useamman kanavan tai muuten vaan vähän laajemmat säädöt, niin johan siinä "kaupan päälle" tulee watteja niin, että ropisee. Se kun on se 30 wattiakin jo kitaralle ihan käsittämättömän paljon varsinkin pienessä tilassa.

Olis kiva päästä kokeilemaan tätä: http://zvexamps.com Sitä vaan ei suomesta taida mistään saada.

Ja takaisin asiaan lyhyen sivuhuomautuksen ajaksi... Kun takaa avoinmen kaapin mikittää sekä edestä, että takaa, niin kannattaa muistaa, että niiltä mikeiltä saatavat signaalit on polariteetiltaan vastakkaiset (eli "kansan kielellä" vastakkaisessa vaiheessa). Voi mikserin polariteetin vaihtonappi olla sen toisen kanavan kohdalla siis tarpeen.

^ Vastaa Lainaa


Bill Cosby

#12 kirjoitettu 28.04.2004 13:49

Terok kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Bill Cosby kirjoitti:

Volume kannattaa olla niin kovalla kuin mahdollista, sillä yleensä kitaravahvistimet tuottavat parasta soundia ääriasennossa (lue: pienet vahvistimet hyödyllisiä).


Lähinnä putkivahvarit siis tuottavat isoilla volumeilla soitetaessa ns. Pääteastesärön, joka tuppaa kuullostamaan perkeleen hyvältä. Valitettavaa tosin että sitä pääte säröä ei saa yleensä vähänkään siedettävillä volilla noista vahvareista. Ainakaan jos sitä tahtoo päätesäröä paljon.


Muutenkin tästä on se hyöty että etuasteesta ei tarvitse laittaa tasoja turhan korkealle, säästyy pahimmilta kohinoilta jos ei ole kovin laadukas etunen käytössä.



Niin ja jos vielä kaiken lisäksi on paska akustiikka, niin ei pääse tila ns. liikaa vaikuttamaan (helvetin outoja termejä).

^ Vastaa Lainaa


Terok

#13 kirjoitettu 28.04.2004 18:57

Nyt kun itsekin on tajunnut ruveta vääntämään nauhotuksissa vahvistimen (Marshallin 30w täysputki kombo) volumea lujille niin osaisiko joku putkiexpertti neuvoa kanavan ja master volumen käytön eroa? Jos ei kumpaakin halua laittaa kympille niin onko parempi ensiksi vääntää master täysille ja etuasteesta säätää korvien sietokyvyn rajoille?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#14 kirjoitettu 28.04.2004 19:33

Terok kirjoitti:
Nyt kun itsekin on tajunnut ruveta vääntämään nauhotuksissa vahvistimen (Marshallin 30w täysputki kombo) volumea lujille niin osaisiko joku putkiexpertti neuvoa kanavan ja master volumen käytön eroa?


Tarkoitatko kanavan volumella niitä hanikoita joissa lukee gain vai jotain kolmatta vielä? Vahvistimen mallin avulla kysymys voisi myös aueta paremmin (ainakin minulle, en tosin ole putkivahvistimien asiantuntija).

^ Vastaa Lainaa


Terok

#15 kirjoitettu 28.04.2004 19:57

Elektrojänis kirjoitti:
Terok kirjoitti:
Nyt kun itsekin on tajunnut ruveta vääntämään nauhotuksissa vahvistimen (Marshallin 30w täysputki kombo) volumea lujille niin osaisiko joku putkiexpertti neuvoa kanavan ja master volumen käytön eroa?


Tarkoitatko kanavan volumella niitä hanikoita joissa lukee gain vai jotain kolmatta vielä? Vahvistimen mallin avulla kysymys voisi myös aueta paremmin (ainakin minulle, en tosin ole putkivahvistimien asiantuntija).


Siis vahvistimessa Marshall JTM30 on clean/särökanavalla (eli etuaste volume?) omat volumet ja lisäksi master voluma joka vaikuttaa volumeen kanavasta huolimatta. Särö kanavassa on tietenkin vielä lisäksi gain.

Täydellisessä maailmassa masterin ollessa täysillä ja kanavan volume pienellä tulisi varmaan kaunista päätesäröä mutta niin ei taida olla. .

Parasta on varmaan jatkaa http://www.amptone.com/ lukemista ja tottakai värkkäämistä studiossa..

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#16 kirjoitettu 28.04.2004 20:23

Terok kirjoitti:
Täydellisessä maailmassa masterin ollessa täysillä ja kanavan volume pienellä tulisi varmaan kaunista päätesäröä mutta niin ei taida olla. .


Elikkäs tuon perusteella väittäisin, että se kanavan volume on ikäänkuin vaan toinen mastervolume joka tosin vaikuttaa vaan sen yhden kanavan volumeen. Eli sekin vaikuttaa sinne pääteasteeseen menevän signaalin voimakkuuteen jolloin niiden molempien pitää olla täysillä (tai ainakin kovalla) jotta se pääteaste menee särölle. Ongelmanahan vaan on se, että äänenvoimakkuus kasvaa tuolloin ihan älyttömän kovaksi. On se nimittäin se 30w aika paljon, varsinkin tuon kitaran taajuusalueella kun se osuu kivasti tuolle ihmiskorvan herkimmälle alueelle.

(Testasin juuri noin puolen watin transistorivahvistinprototyyppiäni kitaralla. puhdasta soundia siitä ei juuri mainittavalla volumella saa, mutta särösoundista avopuoliso sanoi, että "auts, kova ääni".)

Miksikö tuossa on sitten kanaville laitettu erikseen volumet? Veikkaisinpa että siinä on livetilannetta ajateltu. Helpompi kun voi tarvittaessa säätää kanavien välistä volumetasapainoa erikseen tai sitten tarvittaessa kokonaisvoimakkuutta.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu