Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2 3

Kirjoittaja Sinner and Saint analyysi


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#81 kirjoitettu 18.05.2021 15:08

asara kirjoitti:

Ei näin! Muista mikä on tärkeintä musiikissa.

Ei vaan, mielenkiintoista keskustelua. Tämän ketjun voisi jossain vaiheessa siirtää vaikka tuonne Musiikin tekeminen -haaraan ettei huku demojen alle. Voisi olla joskus paremmalla ajalla kiva käydä läpi tarkemmin.


Heh... Hyvä video takavuosilta...

Ja tärkeintähän olisi tietysti se, että "Artistille maksetaan" eikä toisinpäin...

^ Vastaa Lainaa


cedarbear
2691 viestiä

#82 kirjoitettu 18.05.2021 15:19

asara kirjoitti:
Tämän ketjun voisi jossain vaiheessa siirtää vaikka tuonne Musiikin tekeminen -haaraan ettei huku demojen alle.

Kyllä, mieluusti tech talk -osastolle nämä anaali... öö... siis analyysit; kiinnostavia ovat toki (jos niistä jotain ymmärtäisin).

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#83 kirjoitettu 18.05.2021 15:28 Muok:18.05.2021 15:35

IT kirjoitti:


Mutta jos haluaisi hyvän vertailukohdan rautaisesta ammattilaisesta, niin tossa hyvä vertailukohta:

Adele - Set Fire To The Rain

Ja tossa karaokeversio, josta lyriikan nuotit selviävät: Adele - Set Fire To The Rain (karaoke)


No niin, analysoin tämän piisin sitten aikani kuluksi ja tässä tulokset:

Gm
I let it (c nuotit, ei kuulu sointuun)

Dm
Fall (f, terssi) my (g, ei soinnussa)

F
Heart (f, perussävel) and as it (f sävelet)

C
fell you rose to claim (e sävelet, terssi)

Gm
It (e > f) , it was (c nuotit) (nuotit ei soinnussa)

Dm
Dark (f, terssi) and (c) I (c) was (g) (jälkimmäiset nuotit ei soinnussa)

F
Over (f >> c, alkaa perussävelestä ja päättyy kvinttiin) until you (f, perussävel)

C
kissed my lips (e, terssi) and you saved (c, perussävel)

C7sus4
-ed (c, perussävel) me (d, sävellajin perussävel, johonka tämä lyriikan osa päättyy)



Koko lyriikan melodia lähtee muusta kuin sointusävelistä liikkeelle... Jatkossakin lyriikka sisältää sellaisia tahteja taikka tahdin osia, joissa sävelet ei ole soinnusta vaan sävelasteikosta yleisemmin... Mutta toisaalta aika monessa lyriikan pätkässä melodia myös nojaa perussäveleen ja terssiin...

Mielestäni tässä on aika hyvin käytetty hyväksi sekä sointusäveliä, että sointuun kuulumattomia säveliä Dm sävelasteikosta...

Niin, ja onhan tässä lyriikassa ja melodiassa myös taukoja ja muuta rytmitystä käytetty kanssa aika hienosti hyväksi...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#84 kirjoitettu 18.05.2021 15:52

cedarbear kirjoitti:


Kyllä, mieluusti tech talk -osastolle nämä anaali... öö... siis analyysit; kiinnostavia ovat toki (jos niistä jotain ymmärtäisin).


Heh... En mäkään väitä ymmärtäväni mitään syvällisen syvällisempää, enkä tiedä millä auktoriteetilla tässä postailen, kun mun teoriatietämys on sitä ja tätä...

Mutta ihan kivahan näitä on ollut analysoida, ja olen oppinut taas aika lailla musiikin teoriasta sekä omien kappaleitteni rakenteista ja melodiakuluista siinä sivussa... Ehkäpä nyt ymmärrän sitä saamaani kritiikkiä hieman paremmin, mutta en väitä ymmärtäväni sitä mitä niille piiseille tulisi tämän perusteella tehdä...

Mutta joo, ehkäpä nämä syvällisemmät analyysit ovat tällä erää myös omien piisien osalta tässä...

Sen sijaan olisi kiva herätellä tämän kaiken tiimoilta keskustelua aiheesta... Eli nyt niitä älykkäitä kommentteja tästä kaikesta... Kyllä niitä jo on saatukin, mutta nythän tossa on ainakin Arto, Jamsteri ja meikäläinen laittanut sytykkeitä jolla keskustelu saataisiin tulille... Unohtamatta Antin panosta... Ja veezay ja veikko-antero... ja kaikki muutkin, jotka tähän ketjuun ovat kirjoittaneet... Hienoja näkökulmia aiheeseen siis...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#85 kirjoitettu 18.05.2021 16:43

Heitänpä vielä tällaisen kysymyksen esiin kun en noita asteikkoja ja niiden keskinäisiä suhteita juurikaan ymmärrä...

Otetaan esimerkiksi C-duuriasteikko, jonka:
- rinnakkaissävellaji (Relative Key) on a-molli
- muunnossävellaji (Parallel Key) on c-molli
- subdominanttisävellaji F-duuri
- dominanttisävellaji G-duuri

Lisäksi on olemassa joukko moodeja (Mode), jotka eroavat toisistaan siinä kuinka kussakin moodissa sävelasteikon nuottien väliset koko- ja puoliaskeleet on rytmitetty...


Ajattelin vain, että kun tämän ketjun yhtenä aiheena on piisin sointukulun ja sen päällä kulkevan melodian suhde, niin mitenkä nämä eri sävellajit ja sävelasteikot liittyvät tähän? Toki tietyssä sävellajissa on tapana käyttää tiettyä sävelasteikkoa, mutta liittyykö asiaan muutakin? Enkä nyt tarkoita mustaa magiaa, vaan ihan käytännön seikkoja piisin kirjoittamisen kannalta?

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#86 kirjoitettu 19.05.2021 13:57 Muok:19.05.2021 14:43

Minä en ainkaan kyllä osaa tuohon IT:n viimeisimpään pohdintaan ottaa mitään kantaa. Muuta kuin että a-mollissa on c-duurin sävelet ja c-molli lähtee samasta sävelestä kuin c-duuri. Anyways, intouduin kuulostelemaan toista kappalettani, jonka genre on progerokkia ja tarjoan tähän nuotit ja soinnut yhteen säkeistöön ja yhteen kertosäkeen kiertoon.

Em, G,D (Säkeistön riffi toistaa koko ajan näitä sointuja niin, että G on iskulla 5 ja D iskuilla 6 ja7.)

Tell the lies, the nice lies
e,d,e,e,h,a

that the hazy king ties
e,d,e,d,g,f#,d

Spell the cries, the white lies,
e,d,e,e,h,a

when the fairy ring dies.
e,d,e,d,a,g,f#

Nämä kaikki säkeistön nuotit ovat välillä d3-h3 niin en merkannut oktaaveja vielä. Säkeistössä jokainen laini lähtee soinnun juurisävelestä ja päätyy vaihtelevasti d-duurin juureen,terssiin tai kvinttiin. Tuo terssiin päättyminen valmistelee aina siirtymää seuraavaan osioon.

Kertsiin merkkasin oktaavit myös. Ja nuo kertsin soinnut on aika lähelle ne mitä soitin akustisella kitaralla tuonne.

Am7
Come to the ring
c4,c4,c4,c4
Pelkkää soinnun terssiä

G6
join the dance
h3,a3,g3
Lähtee soinnun terssistä ja menee juureen

Cadd9add4 (tai vaihtoehtoisesti Cadd9add#11)
'Til the dusk it will
d4,g3,e3,e3,f#3
lähtee soinnun ysistä ja päätyy tuohon add4/add#11-nuottiin. Tämä oli tosi vaikea laulaa oikein.

D
last
f#3
Tämän soinnun terssi purkaa vähän jännitettä edellisestä jännänuotista.

Am7
Hail the king
c4,c4,c4
Pelkkää terssiä taas.

G6
Bind your heart
h3->bb3,a3,g3
sama kuin ekalla kerralla, mutta pienen bendauksen kera.

F#m7b9 (no 5)
from the dawn it will
f#3,e3,f#3,g3,h3,
Melodia lähtee juurisävelestä, käy seiskassa ja menee juurisävelen ja alennetun ysin kautta *gasp* soinnun ulkopuoliseen nuottiin. Laulun kanssa soinnusta tulee siis F#m7b9add4.

H5
start
h3
Viimeinen nuotti purkaa jännitteen viimeisen soinnun juurisäveleen.

Aika pitkälti tässäkin laulumelodia liikkuu sointujen puitteissa, mutta soinnut ovat vain monimutkaisempia.

Jamsteri muokkasi viestiä 14:43 19.05.2021

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#87 kirjoitettu 19.05.2021 14:31

Jamsteri kirjoitti:


Anyways, intouduin kuulostelemaan toista kappalettani, jonka genre on progerokkia ja tarjoan tähän nuotit ja soinnut yhteen säkeistöön ja yhteen kertosäkeen kiertoon.

Aika pitkälti tässäkin laulumelodia liikkuu sointujen puitteissa, mutta soinnut ovat vain monimutkaisempia.


Onko sulla tämä piisi täällä Mikserissä? Jos on niin linkki olis kiva niin pääsis myös kuuntelemaan tuota sun piisiä...

Ja tosta sointujen puitteissa menemisestä, niin musta tuntuu näiden analyysien perusteella, että se on ensinnäkin hyvin tavallista, ja toisaalta soinnun ulkopuolisten nuottien käyttäminen melodiassa muuta kuin apuroolissa vaikka ne olisi saman sävellajin nuotteja, niin on muuten hemmetin vaikeaa... Siinä saisi todella miettiä noihin omiinkin piiseihin ihan jotain muuta tulokulmaa...

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#88 kirjoitettu 19.05.2021 14:43

IT kirjoitti:
Onko sulla tämä piisi täällä Mikserissä? Jos on niin linkki olis kiva niin pääsis myös kuuntelemaan tuota sun piisiä...

Ja tosta sointujen puitteissa menemisestä, niin musta tuntuu näiden analyysien perusteella, että se on ensinnäkin hyvin tavallista, ja toisaalta soinnun ulkopuolisten nuottien käyttäminen melodiassa muuta kuin apuroolissa vaikka ne olisi saman sävellajin nuotteja, niin on muuten hemmetin vaikeaa... Siinä saisi todella miettiä noihin omiinkin piiseihin ihan jotain muuta tulokulmaa...


Tuossa on tuon biisin linkki. Korjasin esimerkkiini sanoitusten kielioppia siihen miten esittäisin kappaleen nykyään livenä.

Alennettu kvintti on sellainen nuotti, jonka saisi helposti ympättyä sävellajin ulkopuolelta, mutta joo muuten alkaa olla haastavaa. Tuossa edellisessäkin esimerkissä soinnuissa Cadd9add#11 ja F#m7addb9 (no5) on pelkästään Em-sävellajin nuotteja.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#89 kirjoitettu 19.05.2021 14:59

Jamsteri kirjoitti:


Tuossa on tuon biisin linkki. Korjasin esimerkkiini sanoitusten kielioppia siihen miten esittäisin kappaleen nykyään livenä.


Kiitos! Ihan taatanan hyvä piisi muuten... Ei yhtään haittaa vaikka piisin melodia kulkee paljolti sointujen puitteissa, ja ilmeisesti nuo monimutkaisemmat soinnut on antanut tässäkin hieman enemmän liikkumavaraa?

Mutta joka tapauksessa laulumelodia kuulostaa hyvältä tässä piisissä... Ja koko piisi on sellainen että ei pääse kyllästymään, vaikka kestoakin on hieman enemmän...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6901 viestiä

#90 kirjoitettu 19.05.2021 17:53

Sen mitä ole jazz-pahveja katsellut, niin kyllähän biiseihin saadaan vaikka minkälaista sävelkulkua etenkin jos pistetään kehiin sitä vastaavat ei-niin-tavalliset soinnut.

Mutta ei tietysti välttämättä, kuten "One Note Samba":ssa: Melodia menee ekat neljä tahtia koko ajan pelkästään F:ssä ja soinnut ovat Dm7, Db7,Cm7 ja B7(b5). Sama uusitaan jonka jälkeen melodia nousee neljän tahdin ajaksi Bb:hen ja vastaava sointukierto on Fm7, Bb7, Ebmaj7 ja Ab7. Sitten palataankin taas alkuosan F:ään ja samaan sointukiertoon. Osa melodiasta osuu suoraan sointuihin ja osa ei.

Biisi kuulostaa simppeliltä kunnes on kokeillut kuinka helppoa on pysyä samassakaan äänessä, tai edes päästä siihen (Fm7 vs. Bb) kun soinnut johtavat tottumatonta solistia ihan jonnekin muualle.

Kävin useamman kerran Imatran BB-festivaaleilla. Eräässä konsertissa Imatran BB :n solistina oli eräs tangokuningatar (jääköön nimi mainitsematta jos vaikka muistan sen väärin) jonka esiintyminen oli täysin kammottavaa painajaista. Hyvä laulaja, mutta ei ilmeisesti ollut koskaan laulanut ison bändin solistina. Siinä oikea ääni odotteli kaveriaan joskus kovinkin pitkään.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#91 kirjoitettu 20.05.2021 15:41 Muok:20.05.2021 15:59

Analysoinpa vielä tällaisen piisin itseltäni, jonka sävelet kulkevat pääasiassa melodisessa F-molliasteikossa...

Siinä kuitenkin tuo asteikon 6. sävel esiintyy sekä normimuodossa että korotettuna... Wikipedian mukaan säveltäjät:

Käytännössä säveltäjät ovat harvoin käyttäneet melodisen molli­asteikon nousevaa ja laskevaa muotoa täysin johdon­mukaisesti. Yleistä on, että molliasteikon kuudes ja seitsemäs sävel esiintyvät melodioissa vaihdellen korotettuna tai korottamattomina riippuen lähinnä siitä, onko jompikumpi näistä sävelistä juuri edellä esiintynyt soinnutuksessa. ...


Tuo yllä oleva kuvaushan sopii täydellisesti tähän mun piisiin, jonka lyriikka on tuossa:

IT - It's Getting Harder

It's getting so much harder
Yes harder
To love you, baby
Love is just a game
To be played
For you, baby
And I don't want to
Go on like this anymore



Ja se analyysi... Ekaksi ilmoitan käytetyn soinnun ja sen päänuotin, joka soinnun aikana esiintyy... Sitten ilmoitan pääsävelen sointuasteen siinä käytetyssä soinnussa, ja lopuksi ilmoitan käytetyn pääsävelen sävelasteen käytetyssä sävelasteikossa elikkä melodisessa F-mollissa:

¤ Gm/d (5, 6) It's/ getting so much
¤ Cm/Eb (3, 6#) harder, yes
¤ G#/Eb (5, 6#) harder, to love you
¤ D/d (1, 6) baby

¤ Gm/d (5, 6) Love is just a
¤ Cm/Eb (3, 6#) game to be
¤ G#/Eb (5, 6#) played for you
¤ D/d (1, 6) baby

¤ A#/a# (1, 4) And I don't
¤ F/c (5, 5) want to go on
¤ C/c (1, 5) like this any
¤ C/c (1, 5) more

Elikkä esimerkin vuoksi... Piisin alussa lyriikka lähtee liikkeelle Gm soinnusta, jonka tahdin päänuottina on d-sävel... Tämä on Gm soinnun vitossävel eli kvintti... Tuo d on lisäksi käytetyn sävelasteikon elikkä melodisen F-molliasteikon 6. sävel...

Johtopäätökset:
- Lyriikka käyttää melodiassaan vain 4 eri pääsäveltä hyväksi... (d, Eb, a#, c) (Toki muitakin apusäveliä löytyy)
- Lyriikan melodiassa on käytössä vaihtelevasti sointujen kaikki sointusävelet (perussävel, terssi, kvintti)
- Lyriikan taustasointuina on yhteensä 7 eri sointua...

>> Elikkä vaikka lyriikan alkuosa tässä käyttää vain kahta pääsäveltä hyväksi (d ja Eb) niin siinä samalla taustalla soi yhteensä 4 eri sointua... ja siinä käytetään vaihtelevasti sointujen kaikkia sointusäveliä hyväksi...
>> Lisäksi tuo lyriikan kohta tekee juuri niin kuin Wikipedian artikkeli meille kertoo, elikkä siinä on käytetty vaihtelevasti melodisen F-molliasteikon 6. säveltä sellaisenaan ja korotettuna...
>> Eli tuo Eb sävel ei kuulu suoraan sävelasteikkoon, mutta kuuluu kylläkin kumpaankiin niistä käytetyistä soinnuista, jotka soivat siinä melodian taustalla sillä kohden (Cm ja G#)...

>> Piisissä käytetyistä soinnuista vielä sen verran, että sävelasteiltaan ne noudattavat melodista F-molliasteikkoa, mutta käytetyt soinnut eivät sellaisenaan kaikki kuulu tähän sävellajiin... Tämä siis koskee tuota piisiä muutoinkin kuin vain tämän nyt analysoidun lyriikkapätkän kohdalla...


Ja toki... Voihan tosta piisistä sanoa, että melodia seuraa suht tarkasti sointujen säveliä (joko perussäveltä, terssiä tai kvinttiä), mutta silloin tuon melodian toisaalta yksinkertaisuus (vain muutama pääsävel käytössä) ja monipuolisuus (useita sointuja käytössä) jää tyystin huomaamatta...

Tämä piisi on itse asiassa IT:n tuotannosta malliesimerkki mun mielestä siitä, kuinka suht yksinkertaisella melodialla noin sävelistä katsottuna saadaankin mielenkiintoinen melodinen kulku aikaiseksi koska niillä soinnuilla ja niiden vaihtelulla varsinaisesti luodaan se melodia tässä piisissä, eikä niillä käytetyillä nuoteilla!

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#92 kirjoitettu 21.05.2021 00:08

J. Hifish kirjoitti:


Analyysini on, että tää on paras otos näistä.150. samalaisesta biisisistä. Tee seuraavaksi uusi biisi. Ilman sarvia ja hampaita!


Ajattelinpa tehdä tässä sulle monivalintatehtävän aikani kuluksi... Ja toki sarvilla ja hampailla höystettynä, ilman muuta...

Elikkä, homman nimi on tämä... Seuraavassa on mun tuotannosta 11 erilaista kolmen piisin ryhmää, josta tehtävänä on kuunnella kaikki kolme piisiä lävitse kustakin ja vastata kysymykseen:

- Onko nuo kolme piisiä eri piisejä, vaiko vain eri versioita samasta piisistä? Eli ovatko piisit samanlaisia?


Let's begin:

1)
¤ Sid Mirage - Sinner and Saint
¤ IT - It's Getting Harder
¤ IT - Speed

2)
¤ Sid Mirage - The Stars in Her Eyes
¤ IT - Alive
¤ IT - Running Man

3)
¤ Sid Mirage - What Do You See
¤ IT - Rock N Roll Heroes
¤ IT - Day And Night

4)
¤ Sid Mirage - Let Your Mind Be Free
¤ IT - I'm A Machine
¤ IT - One Track Mind

5)
¤ Sid Mirage - The World
¤ IT - Electric Noize
¤ IT - The Lonely Flute Player

6)
¤ Sid Mirage - Destiny
¤ IT - Wanted Dead Or Alive
¤ IT - A Speck Of Hope

7)
¤ IT - Drifter
¤ IT - Run Into The Night
¤ IT - Gone With The Wind

8)
¤ IT - These Eyes
¤ IT - Love
¤ IT - Dr Rock

9)
¤ IT - Don't Let Him (Walk All Over You)
¤ IT - Back Door Man
¤ IT - Never Dream Of Dying

10)
¤ IT - Fields Of Love
¤ IT - The Key
¤ IT - Sunday Nights (In Neon Lights)

11)
¤ IT - Love Is An Open Road
¤ IT - Thunderbird
¤ IT - I'm Free Falling


Jos vastasit kaikkiin 11 vaihtoehtoon oikein, olet päällikkö!


Meinaan vaan, että kyllä nuo kaikki 33 piisiä on ainakin mun korvissa eri piisejä, eikä vain iteraatioita samasta teemasta...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#93 kirjoitettu 22.05.2021 01:52

Popkorni kirjoitti:


Tsiisus Kraist IT...joskus se less is so much more.


Heh... Mutta en mä kyllä oikeasti odottanut, että kukaan rupeaa tuota 33 piisin listaa läpi kuuntelemaan...

Ton jutun pointti on ihan jossain muualla, if you know what I mean...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1744 viestiä

#94 kirjoitettu 22.05.2021 06:33

Mikä on kyselyn viimeinen palautuspäivä? Onko arviot rajoitettava vain kolmen biisin ryppäiden sisälle, vai saako eri ryppäiden kesken tehdä arvioita? Onko mahdollinen päällikkö-titteli loppuelämän kestävä arvonimi, vai määräaikainen?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13586 viestiä

#95 kirjoitettu 22.05.2021 09:20

urpoarpo kirjoitti:


Mikä on kyselyn viimeinen palautuspäivä? Onko arviot rajoitettava vain kolmen biisin ryppäiden sisälle, vai saako eri ryppäiden kesken tehdä arvioita? Onko mahdollinen päällikkö-titteli loppuelämän kestävä arvonimi, vai määräaikainen?


Heh... Nää kaikki saat ihan vapaasti itse päättää...

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2 3

Vastaa Aloita uusi keskustelu