Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Masterointi 101

IT
IT 
IT (Hexagon)
6000 viestiä

#41 kirjoitettu 25.02.2021 13:26

Tuosta miksauksesta masterointia varten löytyi myös suomen kielinen blogikirjoitus KW Masteroinnin sivuilta:

KW Masterointi: Miten miksata masterointia varten


Tuo sivusto suosittelee, että headroomia jätetään vähintään se -4 dB, koska masterointi tehdään nimenomaan tähän tilaan tämän -4 dB ja 0 dB välissä, ja samoin miksauksesta pitää master bussista poistaa se limitointi...

Tuolla sivulla on lisäksi ohjeet siitä, millainen sen ulos miksatun wav tiedoston tulee olla:

1. Jätä noin 4db headroomia
2. Älä miksaa liian kirkkaaksi
3. Lähetä kappale 24 tai 32 bittisenä wav tiedostona
4. Tarkista mahdolliset vaihevirheet miksauksesta
5. Ei limitteriä stereo ulostuloon


Elikkä tuossa on ihan saman suuntainen ohje suomen kielellä kuin oli noissa edellä linkittämissäni YouTube videoissa...

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7281 viestiä
Luottokäyttäjä

#42 kirjoitettu 25.02.2021 13:54

IT kirjoitti:
Itse asiassa kaikki mitä olen lukenut aiheesta plus katsomani videot, joissa oikeat audioinsinöörit, jotka työkseen miksaavat ja masteroivat, puhuvat sen puolesta, että kun raitaa miksataan masterointia varten, niin headroomia olisi hyvä jättää sen -3 - -6 dB, jotta masterointi insinöörillä olisi sitä pelivaraa, ja hän sitten nostaa ne tasot lähelle sitä 0 dBFS...

ei siitä oikeasti ole mitään hyötyä, eikä mitään "pelivaraa" tule mitenkään maagisesti enemmän, eikä se vaikuta masterointiin pätkän vertaa. signaalin voimakkain piikki saa olla vaikka 0dBFS, kunhan se ei oo clipannut. hahmotatko?

sama pointti kirjoitettuna huomattavasti pidemmin auki.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT 
IT (Hexagon)
6000 viestiä

#43 kirjoitettu 25.02.2021 15:06

veezay kirjoitti:

ei siitä oikeasti ole mitään hyötyä, eikä mitään "pelivaraa" tule mitenkään maagisesti enemmän, eikä se vaikuta masterointiin pätkän vertaa. signaalin voimakkain piikki saa olla vaikka 0dBFS, kunhan se ei oo clipannut. hahmotatko?

sama pointti kirjoitettuna huomattavasti pidemmin auki.


Joo... Tästä asiasta taitaa olla niin monta mielipidettä kuin on mielipiteen antajaakin... Tuossa seuraavassa Sage Audion kirjoitus, jossa kommentoidaan tuota 0 dB tasonratkaisua (jota sinä suosittelet) ja kerrotaan, että miksi se ei kuitenkaan ole optimaalinen ratkaisu:

What is Headroom for Mastering?


Lähinnä tuossa artikkelissa on se idea, että jos se sun miksaus otetaan ulos masterointia varten 0 dB tasolla, ja haluat varmistua siitä ettei homma mene ylitse, niin joudut luultavasti käyttämään limitteriä siihen miksauksen master bus kanavaan, asia jota kaikki nuo mun linkkaamat videot, artikkelit ja lähteet kehoittaa välttämään... Tämä on myös huono homma transienttien kannalta...

Kaiken kaikkiaan siitä ei haittaakaan ole, jos se miksin ottaa masterointia varten ulos -4 dB tasolla max... Tuota on studiot ja masterointi-insinöörit käyttäneet vuosikymmeniä lähtökohtana, joten se mikä on toiminut ennenkin toimii myös nykyään...

Ja toki tästä voidaan sun kanssa väitellä täällä loputtomiin, ja tiedät varmasti asian teoriapohjasta mua 157% enemmän, mutta kun mä jossakin vaiheessa rupean masterointia kokeilemaan/harjoittelemaan, niin luultavasti noudatan noita videoiden ja artikkelien suosituksia, ja otan miksaukset ulos masterointia varten niin, että niissä on hiukan sitä headroomia... Ihan siksi, ettei siitä haittaakaan ole, ja sen tason nosto onnistuu perinteisellä tavalla sitten masteroidessakin...

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7281 viestiä
Luottokäyttäjä

#44 kirjoitettu 25.02.2021 15:47 Muok:25.02.2021 16:03

IT kirjoitti:
Lähinnä tuossa artikkelissa on se idea, että jos se sun miksaus otetaan ulos masterointia varten 0 dB tasolla, ja haluat varmistua siitä ettei homma mene ylitse, niin joudut luultavasti käyttämään limitteriä siihen miksauksen master bus kanavaan, asia jota kaikki nuo mun linkkaamat videot, artikkelit ja lähteet kehoittaa välttämään... Tämä on myös huono homma transienttien kannalta...

en mä sanonut että se pitää ottaa ulos 0dB tasolla, vaan että sitä headroomia ei erikseen tarvi säätää mihinkään tiettyyn arvoon ja siitä ei tarvi stressata. helpostihan sä näet audioeditorissa tai master-kanavan piikkitason holdista et missä se voimakkain piikki on ollut, eikä siihen nimenomaan tarvi tai pidä laittaa mitään limitteriä ennen masterointia.

If a track’s signal approaches 0dB, it’ll most likely clip at some point.

ja jos piikkitasot ei mene 0dB, niin sit ne ei mene. ei sitä tarvi arvailla kun sen voi tarkistaa. hölmö pointti.

The odds are, if your track is peaking at 0.0dB, then you have inter-sample peaking. This causes mild, but unwanted clipping distortion.

jos varsinaiset samplearvot ei oo clipannu, inter-sample peakingista ei oo mitään haittaa, koska se itse digitaalinen data ei oo kärsinyt millään lailla, eikä siitä oo masteroinnissa mitään haittaa. taikasanat tässä onkin nimenomaan "the odds are", koska jos biisi piikkaa huomattavan usein nollassa, on todennäköistä että biisi clippaa silloin muutenkin, mutta mä oon koko ajan puhunut vaan voimakkaimmasta piikistä. se saa olla vaikka nollassa.

Kaiken kaikkiaan siitä ei haittaakaan ole, jos se miksin ottaa masterointia varten ulos -4 dB tasolla max... Tuota on studiot ja masterointi-insinöörit käyttäneet vuosikymmeniä lähtökohtana, joten se mikä on toiminut ennenkin toimii myös nykyään...

tossa on sellanen vaarallinen logiikkaharha, että vuosikymmeniä sitten laitteisto ja välineet oli aika lailla erilaisia, eikä samat käytännöt välttämättä päde tai niillä ei ole samanlaista merkitystä nykyään, ja vanhat insinööripapat ovat niissä jumissa ihan vanhasta tottumuksesta. tietysti muutaman desibelin vara on aina parempi jos et oo varma millä voimakkuudella piikit soi, mutta jos sä näet sen piikkidesibelilukeman jostain, niin ei ole mitään hyötyä käyttää erillistä vaivaa sen säätämiseen johonkin -3, -6 tai -10 desibeliin. jos se ei clippaa niin kaikki on hyvin. tota lukuihin takertumisen turhuutta mä yritän vain painottaa.

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
2048 viestiä

#45 kirjoitettu 26.02.2021 18:23

veezay kirjoitti:
tota lukuihin takertumisen turhuutta mä yritän vain painottaa.


Ja se näkyy yhä liikaa kaikessa mitä teet. Puuttuu se aito sielu ja sydän. Kaikki on vaan sitä samaa peruskoulumatematiikkaa ja pakko-oppiyhtälöitä. Mutta missä on se sun musiikillinen osaaminen?

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Covers of
60's and
70's
R&B
classics

1695 viestiä

#46 kirjoitettu 26.02.2021 21:18

Seuraavaksi voitaneenkin heittää jerryä vaikka siitä pitääkö lähtö- ja tulotason olla sama ennen ja jälkeen EQ:n vai ei. Tuli vaan mieleen kun yhdessä miksauksen ja masteroinnin "opastusvideossa" tyyppi painotti erityisesti sitä, että po. tasojen pitää olla samat.

Kuulostaahan tuo tavallaan jopa loogiselta, mutta omissa töissäni ei varmaan koskaan ole ihan samaa tasoa ... tai en ainakaan ole kiinnittänyt asiaan tietoisesti mitään huomiota.

^ Vastaa Lainaa

tompa
tompa
364 viestiä

#47 kirjoitettu 27.02.2021 18:55

Olen saattanut joskus masterointia kokeilla suoraan DAW:sta ja lisäksi muistan kokeilleeni muutaman kerran netissä toimivia masterointisovelluksia varsinkin yhden musiikkiprojektin kohdalla.

Oman sooloprojektin kohdalta on ollut parempi ulkoistaa masterointi ammattilaisille etenkin kun olen viime aikoina alkanut julkaista soolotuotantoa myös suoratoistopalveluissa ja haaveena olisi saada vielä CD- ja vinyylilevyille.

Ehkä tulevaisuudessa voisin tarjota masterointia kunhan vaan löytyisi intoa sen opiskeluun koska miksaamisessa ja biisinteossa on enemmän opittavaa kun missään muussa. Lisäksi aina on hyvä hyödyntää apukäsiä joissakin osa-alueissa.

Maksullisia masterointipalveluita on ehkä parempi höydyntää kun mitään ilmaisia palveluita vaikka joissakin yhteisöissä joku saattaa tarjota ilmaiseksi mutta on tällä hetkellä neuvottelut yhden masteroijan kanssa hieman kesken.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7281 viestiä
Luottokäyttäjä

#48 kirjoitettu 28.02.2021 17:56 Muok:28.02.2021 17:58

AnttiJ kirjoitti:
Seuraavaksi voitaneenkin heittää jerryä vaikka siitä pitääkö lähtö- ja tulotason olla sama ennen ja jälkeen EQ:n vai ei. Tuli vaan mieleen kun yhdessä miksauksen ja masteroinnin "opastusvideossa" tyyppi painotti erityisesti sitä, että po. tasojen pitää olla samat.

Kuulostaahan tuo tavallaan jopa loogiselta, mutta omissa töissäni ei varmaan koskaan ole ihan samaa tasoa ... tai en ainakaan ole kiinnittänyt asiaan tietoisesti mitään huomiota.

liittynee siihen, että ekutuksen aiheuttamaa eroa on helpompi arvioida objektiivisesti, jos ekuttamaton vertailukohde soi yhtä kovalla. kovempi mielletään herkästi paremman kuuloiselta. riippuu sit ekutuksesta ja kaikesta, kannattaako ekutuksen aiheuttama subjektiivinen voimakkuusero kompensoida vaiko ei.

lisäpointti ekutuksiin: soolona ekutettavan raidan kuuntelussa saattaa herkästi käydä niin, että ekuttaa sen kuulostamaan soolona hyvältä, mut se ei välttämättä tee sille palveluksia biisin seassa. pitää muistaa, että jos raita ei soi biisissä yksinään, ei haittaa miten oudolta se saattaa kuulostaa solotettuna.

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Covers of
60's and
70's
R&B
classics

1695 viestiä

#49 kirjoitettu 28.02.2021 18:52

veezay kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Seuraavaksi voitaneenkin heittää jerryä vaikka siitä pitääkö lähtö- ja tulotason olla sama ennen ja jälkeen EQ:n vai ei. Tuli vaan mieleen kun yhdessä miksauksen ja masteroinnin "opastusvideossa" tyyppi painotti erityisesti sitä, että po. tasojen pitää olla samat.

Kuulostaahan tuo tavallaan jopa loogiselta, mutta omissa töissäni ei varmaan koskaan ole ihan samaa tasoa ... tai en ainakaan ole kiinnittänyt asiaan tietoisesti mitään huomiota.

liittynee siihen, että ekutuksen aiheuttamaa eroa on helpompi arvioida objektiivisesti, jos ekuttamaton vertailukohde soi yhtä kovalla. kovempi mielletään herkästi paremman kuuloiselta. riippuu sit ekutuksesta ja kaikesta, kannattaako ekutuksen aiheuttama subjektiivinen voimakkuusero kompensoida vaiko ei.

lisäpointti ekutuksiin: soolona ekutettavan raidan kuuntelussa saattaa herkästi käydä niin, että ekuttaa sen kuulostamaan soolona hyvältä, mut se ei välttämättä tee sille palveluksia biisin seassa. pitää muistaa, että jos raita ei soi biisissä yksinään, ei haittaa miten oudolta se saattaa kuulostaa solotettuna.


Tuohon ekaan sen verran, että kun käytän usein valmiita esiasetuksia, niin joissakin käy niin että volyymi tuntuisi nousevan EQ:ssa hieman, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi. Vaan voihan olla, että uusia ja parempi erottuvuuskin luo tuon vaikutelman. Ihan tarkkoja mitta-arvoja en ole kuitenkaan viitsinyt katsella.

Toinen pointti on niin totta kuin voi olla ... yleensäkin. Itse opin sen kantapään kautta kun olen yrittänyt saada pillejä soimaan esim. sekstetissä. Kokonaisuus ei välttämättä toimi kunnolla vaikka kaikki pillit yksinään kuulostaisivat olevan ihan OK. Ja vaikka pilliryhmä soisi hyvin yksinään, se ei välttämättä kuulostakaan enää niin hyvälle muun melskeen seassa. Vaikka esim. trumpetit olisivat pelkässä pilliryhmässä oikeassa suhteessa muihin pilleihin, ne saattavatkin nousta lopputuloksessa ihan eri tavalla esiin ilmeisesti siksi että fonien äänialueelle tulee muuta tarjontaa.

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu