Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Monitoroitu ja monitoroimaton soundi


Jaycob
1040 viestiä

#1 kirjoitettu 24.09.2007 18:51

Ostin tässä hiljattain Soundcraftin Compact 4- mikserin. Liitin mikserin outputtiin vahvistimen sekä kuulokkeet vahvistimen Phones Outtiin. Eli näin: Äänikortti -> Mikseri -> Vahvistin -> Kuulokkeet. Noin siis olin aina kuunnellut biisejä tähän saakka. Tänäänpä ajattelin kokeilla tuota mikserini phones outtia (artist mix) ja pistin jonkin biisin soimaan. Heti huomasin että matalat taajuudet olivat todella heikot. Kuulin sitten että tuolta vahvistimestani tullut soundi oli monitoroimaton ja että se ei ollut tuo neutraali/luonnollinen soundi. Mikseristä tullut soundi taas sen sijaan olisi tuo neutraali, monitoroitu soundi. Varmistan nyt vaan ja kysyn että onko tämä totta vai vähentääkö tuo soundcraftin mikseriin phones out alataajuuksia? On tuossa vahvistimessakin 'Bass' ja 'Treble'- knobit, mutta ne ovat ihan neutraalilukemissa, eli periaatteessa vahvistimen ei pitäisi lisätä alapäätä.

Luulisi myöskin, että tuo monitoroitu soundi on se jossa on ne lisätyt bassot ja monitoroimaton se, mikä olisi neutraali/luonnollinen.

Jos tämä on totta, niin se tarkoittaa siis että olen kuullut kappaleideni bassot ihan eri tavalla kuin muut musiikin harrastajat ja miksannut ne siis ihan liian hiljaisiksi.

Laitteet:
Mikseri: Soundcraft compACT 4
Vahvistin: Sony STR-7055A
Kuulokkeet: Sony MDR-XD200

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#2 kirjoitettu 24.09.2007 18:55

Ceox kirjoitti:
Luulisi myöskin, että tuo monitoroitu soundi on se jossa on ne lisätyt bassot ja monitoroimaton se, mikä olisi neutraali/luonnollinen.


Monitoroitu saundi tarkoittaa luonnollista eli "alkuperäistä" saundia mikä tulee suoraan äänikortista. Sitä ei matkalla muuta mikään vahvistin tai muu hienosäätö.

^ Vastaa Lainaa


meomarte
375 viestiä

#3 kirjoitettu 24.09.2007 19:04

Monitorointi kannatata suorittaa kaiuttimilla. Kuulokkeilla on hyvä tarkistella juttuja, mutta ei rakentaa miksausta.
Tuo ero saattaisi johtua jostain impedanssihässäköistä. Eli ne kuulokeulostulot olisi tarkoitettu eri "ohmisille" kuulokkeille.
Oletko kokeillut kuunnella miksauksiasi tavallisten stereoiden läpi vaikka cd:lle poltettuna?

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#4 kirjoitettu 24.09.2007 19:08

meomarte kirjoitti:
Monitorointi kannatata suorittaa kaiuttimilla.

Päteekö tämä kaikkiin musiikilajeihin?

meomarte kirjoitti:
Tuo ero saattaisi johtua jostain impedanssihässäköistä. Eli ne kuulokeulostulot olisi tarkoitettu eri "ohmisille" kuulokkeille.

Mutta ero voisi johtua myöskin vain monitoroidusta soundista?
"Ohmiset" kuulokkeet?

meomarte kirjoitti:
Oletko kokeillut kuunnella miksauksiasi tavallisten stereoiden läpi vaikka cd:lle poltettuna?


Olen. Muistaakseni soundi oli silloin suht koht sama kuin vahvistimen kautta kuulokkeissa.

Ceox multiquottasi 19:12 24.09.2007

Ceox multiquottasi lisää 19:13 24.09.2007

Ceox lisäsi "multiquottasi lisää"- tekstin 19:15 24.09.2007

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 24.09.2007 20:41

Käytä sitä engineer-kuulokelähtöä (eli se alempi) ja katso että se harmaa namiska on ylhäällä eli asennossa "monitors". Artist mix on äänityksen monitorointia varten, keltaisella potikalla säädellään balanssia mix-kanavan ja rec outiin menevän tavaran välillä. Jos sekä rec outiin että main mixiin menee samaa tavaraa niin vaihevirheessähän nuo äkkiä ovat ja eräs ilmenemismuoto on alapään "mystinen" katoaminen.

Itselläni menee kytkentä näin: äänikortin line outista compact 4:n playback iniin ja ulostulot monitors-lähdöstä kaiuttimiin sekä engineer-kuulokolähdöstä luureihin. Mitään ongelmia ei ole ollut bassopään kanssa.

Jos vahvistin on mallia (koti)hifi niin voi olla että siinä on joku sisäänrakennettu eq joka mm. korostaa alapäätä ja olet tottunut siihen. Tämä siitäkin huolimatta että bass- ja treble-namiskat ovat nollilla. Tuollainen on ihan normaalia noissa laitteissa.

Anyway, jätä se vahvistin pois pysyvästi. Jokainen ylimääräinen laite ja liitäntä signaalitiessä tekee vain huonoa soundille.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#6 kirjoitettu 24.09.2007 22:14

atheos kirjoitti:
Itselläni menee kytkentä näin: äänikortin line outista compact 4:n playback iniin ja ulostulot monitors-lähdöstä kaiuttimiin sekä engineer-kuulokolähdöstä luureihin. Mitään ongelmia ei ole ollut bassopään kanssa.


Itselläni menee myös täysin samalla tavalla, eikä ole ollut ongelmia basson kanssa.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#7 kirjoitettu 24.09.2007 22:16

Varsinainen vastaus jo taisikin tulla mutta tarkennetaanpa hieman termistöä. Ei ole mitään erityistä mitä äänelle tehdään, että siitä tulisi "monitoroitua" tai "monitoroimatonta". Termi monitoroida tarkoittaa oikeastaan samaa kuin tarkkailla. Varsinaisesti ei oikeastaan ole edes mitään rajaa sille mikä on monitorikaiutin tai kuuloke ja mikä ei. Tietysti laitevalmistajat tuppaavat tekemään tai ainakin myymään joitain malleja monitorointiin ja joitain ei.

Tuossa vahvistinasiassa voi tietysti olla käynyt niin, että vahvistin korostaa bassoja (asetukset neutraalillakin). Tämä on tyypillistä lähinnä halvoille pakettistereoille.

Toinen vaihtoehto on että siellä on kuitenkin päällä vielä joku asetus joka korostaa bassoja. Etenkin kotiteatterivahvistimiin tungetaan usein kaikenlaisia toimitoja jotka muokkaavat ääntä ja joiden hanikat joista ne toiminnot saa pois on hankala löytää.

Kolmas vaihtoehto on, että kuulokkeet on suunniteltu korkeammalle lähtöimpedanssille. Joissain hifi-puolen vahvistimissa on kuulokelähtö toteutettu niin, että kuulokeliittimille otetaan signaali sarjavastusten kautta suoraan varsinaiselta pääteasteelta jolloin kuulokeliitännän lähtöimpedanssi on suhteellisen korkea (muutamia satoja ohmeja). Mikserin kuulokeliitännässä taas on oma kuulokevahvistinpiirinsä jonka lähtöimpedanssi on todennäköisesti matala (ohmeja tai vähemmän). Kumpikaan (korkea tai matala lähtöimpedanssi) ei ole automaattisesti oikea. Toisaalta matala lähtöimpedanssi on hyvä kun vaimennuskerroin on korkea. Toisaalta sillä ei pitäisi useinkaan kuulokkeiden kanssa olla paljoa merkitystä. Korkeammallakin lähtöimpedanssilla on puolensa ja sen lisäksi on olemassa joku standardi jonka mukaan kuulokkeet tulisi suunnitella olettaen, että niitä ajavan lähdön impedanssi on 120 ohmia (suht korkea). En tosin tiedä kuinka laajalti eri valmistajat tuota standardia noudattavat. Veikkaisin, että eivät paljokaan tai ollenkaan.

Oho... Meni jorinaksi... Sorry... En mä tota viitsi poiskaan pyyhkiä. Ehkä siitä on jollekin hupia.

Niin joo ja ei tuo atheoksen mainitsema vaiheongelmakaan epätodennäköisnen ole todellakaan.

atheos kirjoitti:
Anyway, jätä se vahvistin pois pysyvästi. Jokainen ylimääräinen laite ja liitäntä signaalitiessä tekee vain huonoa soundille.


No ei se ihan noinkaan mene... Tai no joo... Paino sanalla ylimääräinen. Sen mikä on ylimääräinen saa tietää vaan tutkimalla asiaa. Ei voida suoraan sanoa, että vähemmän laitteita on parempi.

Olennaista on toki kuinka paljon mikäkin komponentti signaalia huonontaa ja sitä kautta jossain määrin kuinka monen komponentin läpi signaali matkustaa. Kaikki komponentit eivät kuitenkaan vääristä ääntä yhtä paljon. Toisaalla ei ole mahdollista tietää tarkemmin tutkimatta edes sitä kummalla tavalla signaali menee vähemmän komponenttimäärän läpi, saati sitten kumpaa kautta signaali oikeasti heikkenee enemmän.

Toisaalta ei se vähäinen komponenttimääräkään mikään laadun tae ole. Mikrofoni kytkettynä suoraan kaiuttimeen ei tuota juuri minkäänlaista ääntä kaiuttimeen vaikka mikkiin kuinka huutaisi. Muutamalla transistorilla saadaan jo jotain, mutta laatu on vielä kaukana optimista.

Itse toki tuossa tilanteessa käyttäisin mikserin kuulokeliitäntää jos se ei kokeilussa paljastuisi tekevän äänelle mitään kovin negatiivista. Tämä jo ihan kätevyyden vuoksi.

Elektrojänis muokkasi viestiä 22:16 24.09.2007

Niin joo... Se mainitsemani standardi on IEC 61938. Ikävä kyllä sitä ei pääse mistään ilmaiseksi suoraan lukemaan joten mainitsemani tieto on saatu välikäsien kautta (useammasta eri lähteestä tosin).

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 24.09.2007 22:48

Niin, mitä kuulokkeiden ohmimäärään tulee niin mikserin manuaali sanoo että olisi hyvä käyttää vähintään 200-ohmisia ja että 8-ohmisia ei suositella käytettävän.

No, omat 70 ohmin HD-25:t toimivat ainakin moitteettomasti enkä usko että nuo nimenomaiset Sonyt toimisivat periaatteessa yhtään sen huonommin, ohmimäärä kun on nettitietojen perusteella ainakin sama.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#9 kirjoitettu 24.09.2007 22:54

Mainittakoon nyt vielä etten tuossa ylhäällä höpissyt oikeastaan ollenakaan kuulokkeiden "ohmimäärästä" vaan lähinnä kuulokeliitäntöjen "ohmimääristä".

Omat jorinani on sen verta pitkää laatua taas tänään, että ei niitä jaksa lukea kukaan. Lienee siis parempi mennä noilla Atheoksen neuvoilla. Siinäkin tuli kuitenkin aika kattavasti ja olennaisimmat. Jos hänellä kerran on vielä samanlainen mikserikin, niin varmasti tietää missä mennään.

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#10 kirjoitettu 25.09.2007 15:47

Kiitos vastauksistanne!
Ei se alapää sieltä puutu, olin vain niin tottunut tuohon vahvisteni luomaan vahvistettuun alapäähän (huomasin että siinä oli 'Loudness'- vipu 'On'- tilassa). Tähän "vähäiseen" basson määrään nyt sitten koitetaan totutella

Ceox lisäsin tekstin 16:20 25.09.2007

Kuitenkin vielä ihmetyttää tämä bassojen vähäisyys. Kuuntelen kajarilla Cyreonin Glory (Remix) kappaletta Loudness- nappi off tilassa ja kun vaihdan sen on tilaan soundi on paljon muhkeampi ja kylläisempi. Onko tämä nyt vain sitä etten ole tottunut tähän?

Ceox muokkasi linkkiä 16:22 25.09.2007

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 25.09.2007 18:36

Se loudness-vipu on juurikin käytännössä eq joka ymmärtääkseni vaimentaa erityisesti ylämiddleä ja näin ollen alapää tuntuu tuhdimmalta. Mitään tekemistä tällä ei ole alkuperäisen soundin kanssa vaan se muokkaa ääntä korvalle miellyttävämmäksi (tästäkin on mielipiteitä mikä on miellyttävä ja mikä ei).

Kannattaa vaan totutella siihen tylsään kuivaan soundiin, siitä saa loppupeleissä eniten irti. Neutraalilla soundilla nuo levyt yleensä tehdään joten vastaava kuuntelukin on näin ollen lähimpänä "alkuperäistä". Enkä nyt halua että kukaan takertuu tuohon neutraali-sanaan sillä tiedätte kyllä että tarkoitan sellaista about "neutraalia"

Hupikuuntelussa ja kotibileissä nuo loudnessit ja SMHADLFB-namiskat (Super Mega Hyper Active Dynamic Low Frequency Boost) ovat ihan jees mutta musiikin miksaamisessa niistä on vain haittaa. Periaatteessa siis, kyllähän sitä miksaa melkein millä vaan kuuntelulla kunhan tottuu siihen. Mutta neutraaliin kuunteluun on helpoin tottua kun kaikki kuuluu tasaisesti, virheet ja ongelmataajuudet mukaanlukien.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 25.09.2007 18:38

Jypã kirjoitti:

Mietin itse tässä että riittääkö 40 ohmia?



En keksi miksei "riittäisi". Jos manuaalissa sanotaan että alle 8 ohmin luureja ei suositella niin kyllä 40 ohmia on vielä aika kaukana siitä.

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#13 kirjoitettu 25.09.2007 18:43

Tämähän hankaloittaa miksaamista aika paljon, kun pitää nyt määritellä niille bassoille sellainen voluumi, että ne kuulostavat tuhdeilta 'about-neutraali' tilassa soitettuina, eivätkä hajota kajareita, joille lähetetään SMHADLFB- vahvistettua signaalia. Koitin tänään miksata tekeillä olevaan kappaleeseeni lisää bassotaajuuksia, kun kuulosti niin laihalta, mutta kun vähän EQ:tin basarin low freqsejä, niin alkoi heti säristä ja kajareista tullut Loudness- vahvistettu signaali hajotti varmaan naapurinkin ikkunat.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#14 kirjoitettu 25.09.2007 19:12

Ceox kirjoitti:
...joille lähetetään SMHADLFB- vahvistettua signaalia.

Tässä ohimennen haluaisin kysäistä, että mitä on SMHADLFB-signaali? En ole kyseiseen termiin aiemmin törmännyt.

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#15 kirjoitettu 25.09.2007 19:21

atheos kirjoitti:
...SMHADLFB-namiskat (Super Mega Hyper Active Dynamic Low Frequency Boost)...


Ei juuri tuollaista luultavasti ole olemassa, mutta atheos varmaankin tarkoitti sillä tuollaisia Loudness- namiskuukkelin kaltaisia namiskoita
CD- soittimessani esimerkiksi on 'UBS' Ultra Bass System.

Ceox muokkasi viestiä 19:31 25.09.2007

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#16 kirjoitettu 25.09.2007 19:48

Ceox kirjoitti:
Ei juuri tuollaista luultavasti ole olemassa, mutta atheos varmaankin tarkoitti sillä tuollaisia Loudness- namiskuukkelin kaltaisia namiskoita
CD- soittimessani esimerkiksi on 'UBS' Ultra Bass System.

Aijoo, olisi ehkä voinut lukea koko ketjun tarkemmin ennen kysymistä. Minä tyhmä kokeilin jopa googlata kyseisellä hakusanalla. Eipä sitten muuta, jatkakaapa vaan.

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#17 kirjoitettu 25.09.2007 19:59

Putte kirjoitti:
Ceox kirjoitti:
Ei juuri tuollaista luultavasti ole olemassa, mutta atheos varmaankin tarkoitti sillä tuollaisia Loudness- namiskuukkelin kaltaisia namiskoita
CD- soittimessani esimerkiksi on 'UBS' Ultra Bass System.

Aijoo, olisi ehkä voinut lukea koko ketjun tarkemmin ennen kysymistä. Minä tyhmä kokeilin jopa googlata kyseisellä hakusanalla. Eipä sitten muuta, jatkakaapa vaan.


Eipä se mitään
Eli onko viestini numero 14 tarua, vai pitääkö niin tehdä?

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 25.09.2007 20:18

Se on sitä miksaamisen opettelua. Kannattaa pitää referenssinä hyvältä kuulostavia biisejä ja vertailla oman biisin bassoja niihin, ei ole mitään järkeä lähteä miksaamaan ilman referenssiä kuuntelulla jota ei tunne.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#19 kirjoitettu 25.09.2007 21:50

Ceox kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne!
Ei se alapää sieltä puutu, olin vain niin tottunut tuohon vahvisteni luomaan vahvistettuun alapäähän (huomasin että siinä oli 'Loudness'- vipu 'On'- tilassa). Tähän "vähäiseen" basson määrään nyt sitten koitetaan totutella


Siihen tottuu... Sen jälkeen saattaa huomata, että niiden korostimien käyttö musiikin kuuntelussa kadottaa/peittää melkein aina jotain ja niitä ei enää tee mieli edes sillä lailla käyttää. No bileissä saattaa haluta vähän "jytkyä"

Kuitenkin vielä ihmetyttää tämä bassojen vähäisyys. Kuuntelen kajarilla Cyreonin Glory (Remix) kappaletta Loudness- nappi off tilassa ja kun vaihdan sen on tilaan soundi on paljon muhkeampi ja kylläisempi. Onko tämä nyt vain sitä etten ole tottunut tähän?


Osittain. Voi myös olla että kaiuttimesi korostavat bassoja, tai vaikka toistaa ne vain erilailla kuin kuulokkeet.

Sinänsä kaiuttimet kuullostaa aina erilaisilta kuin kuulokkeet. Tämän huomaa eritoten bassoissa, mutta kyllä se muuhunkin vaikuttaa. Bassoissa kuulokkeiden ongelma on se, että ne alittavat ääntä vain korvaan. Bassojahan aistitaan korvan lisäksi koko keholla. Ainakin minun kokemusteni mukaan tämä on merkittävää jo pienemmilläkin voimakkuuksilla kuin sen varsinaisesti huomaa (eli takapuoli tutisee ja lahkeet lepattaa).

Yksi mahdollisuus on muuten se, että kaiuttimilla toistettaessa jotkut taajuudet korostuvat ja jotkut vaimentuvat kuunteluhuoneesi takia. Näin käy oikeastaan kaikissa huoneissa. Bassojen korostusta lisää vielä se jos kaiuttimet ovat lähellä seiniä/lattiaa/kattoa. Osa kaiuttimista suunnitellaankin toimimaan lähellä seinää, mutta aika suuri osa toimii parhaiten jos ne on reilusti irti kaikista isoista pinnoista. No lattiakaiuttimia ei tietysti kannata nostaa jalustoille kun ne on suunniteltu olemaan lattialla.

Jos en ihan väärin muista niin pahimmillaa huoneen nurkkaan lattialle sijoitettu kaiutin saattaa korostaa bassoja jopa 9dB (3dB per lähellä oleva pinta.

atheos kirjoitti:
Se loudness-vipu on juurikin käytännössä eq joka ymmärtääkseni vaimentaa erityisesti ylämiddleä ja näin ollen alapää tuntuu tuhdimmalta.


Tuossakin toteutustapoja on useita... Jotkut korostaa selkeästi ala ja yläpäätä (mikä nt sinänsä on käytännössä sama) ja jotkut taitaa vaan korostaa bassoja (ainakin siltä on tuntunut).

Ceox kirjoitti:
Tämähän hankaloittaa miksaamista aika paljon, kun pitää nyt määritellä niille bassoille sellainen voluumi, että ne kuulostavat tuhdeilta 'about-neutraali' tilassa soitettuina, eivätkä hajota kajareita, joille lähetetään SMHADLFB- vahvistettua signaalia.


Atheos jo tuolla hyvin vastasikin, mutta toistetaanpa vielä se, että kannattaa totutella siihen neutraaliin soundiin kuuntelemalla runsaasti sellaisia levyjä/biisejä mistä pidät ja minkä soundeja pidät hyvinä (ja muista kuunnella nimenomaan sillä neutraalilla soundilla). Ihmiskorvalla (tai oikeastaan aivoilla) on taipumus tottua ja mukautua niihin korostuksiin. Kestää jonkin aikaa kunnes ne tottuvat takaisin siihen neutraaliin soundiin.

Jypã kirjoitti:
Sekin mietityttää että voiko liian korkea ohmilukema häiritä kuulokkeilla kuuntelua?


No aloitetaan nyt siitä, että ei ole mitään maagista oikeaa impedanssia (eli ohmilukemaa) joka olisi paras. Suurempi ei ole sinällään parempi sen enempää kuin pienikään.

Parhaiten sopivan impedanssin ratkaisee oikeastaan se mihin ne kuulokkeet tökkäät kiinni. Kaiken olennaisen saa johdettua ohmin laista, mutta eihän se ketään kiinnosta (ja se ne sen oppii muualtkain jotka haluaa) joten otetaan käytäntöä.

Tämän hetken rajoitteista olennaisin on ainakin minun käsittääkseni erilaiset kannettavat laitteet jotka toimivat matalilla käyttöjännitteillä (esim. mp3-soittimet joista osa toimii yhdellä patterilla eli nimellisesti 1,5 voltilla ja jos laittaa akun niin 1,2 voltilla). Tuo käyttöjännite rajoittaa kuulokkeisiin saatavaa jännitettä. Korkeampi impedanssi aiheuttaa sen että tuosta jännitteestä saadaan irti vähemmän tehoa jolloin äänenvoimakkuus saattaa jäädä liian pieneksi (tai jos sitä nostaa tarpeeksi niin tulee säröä). Mp3-soitinten ja muiden sellaisten vimpainten kanssa suhteellisen matala-impedanssiset kuulokkeet ovat yleensä sopivimmat.

Muille laitteille on useimmiten aika se ja sama mikä niiden kuulokkeiden impedanssi on kunhan se joissain järkevissä rajoissa on. Jos se on välillä 32-600 ohmia niin mielestäni pitäisi useimpien laitteiden kanssa toimia (poislukien ne kannettavat härvelit kun se impedanssi on lähempänä tuota 600 ohmia).

On toki mahdollista, että joidenkin laitteiden kanssa korkea impedanssiset kuulokkeet toimivat selkeästi paremmin kuin matala-impedanssiset, mutta uskoisin, että sellaisa tulee vastaan harvoin.

Loppupeleissä ne kuulokkeet kannattaa valita sen äänen ja niiden kuulokkeiden käyttömukavuuden perusteella. Melkein kaikki kuulokkeet toimii ihan ok melkein kaikkien kuulokeliitäntöjen kanssa. Alle 16 ohmiset ja yli 600 ohmiset kuulokkeet ovat kuitenkin aika harvassa.

Perkeleen kalliita nuo runsasohmisemmat kuulokkeet..


Riippuu mitä pitää kalliina...
http://www.thomann.de/...

En siis väitä, että nuo olisi mitenkään hyvät (en ole kokeillut).

atheos kirjoitti:
SMHADLFB-namiskat (Super Mega Hyper Active Dynamic Low Frequency Boost)


Vaikka ehkä keksitkin tuon kirjoittaessasi, niin olen ihan varma että jonkun kodinelektroniikkavalmistajan markkinointiosasto on jo juuri tuotakin älytöntä kirjain/sana -yhdistelmää jo jossain käyttänyt.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 25.09.2007 22:02

Elektrojänis kirjoitti:

Vaikka ehkä keksitkin tuon kirjoittaessasi, niin olen ihan varma että jonkun kodinelektroniikkavalmistajan markkinointiosasto on jo juuri tuotakin älytöntä kirjain/sana -yhdistelmää jo jossain käyttänyt.


Tuohan oli vain kokoelma noissa lelustereoissa käytettyjä termejä

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#21 kirjoitettu 26.09.2007 14:44

Kuulosti vain niin todella laihalta tuo Corennon kappale ilman loudnessia, mutta kaipa siihen tottuu ja alkaa osata itse kiinnittämään huomiota enemmän niihin bassoihin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#22 kirjoitettu 26.09.2007 19:57

Ceox kirjoitti:
Kuulosti vain niin todella laihalta tuo Corennon kappale ilman loudnessia, mutta kaipa siihen tottuu ja alkaa osata itse kiinnittämään huomiota enemmän niihin bassoihin.

laita bassot takasin kaakkoon ja nauti biiseistä. osaat paremmin miksata bassotkin sit kun tiedät suhteuttaa muihin biiseihin, niin kuin jo ehdittiinkin sanoa. ei oo mun mielestä mitään järkeä kuunnella ja tehdä musaa selvästi eri laitteilla / asetuksilla tai vaihtaa sen takia vähemmän miellyttäviin asetuksiin, että ois jotenkin neutraalimpi soundi. välillä kannattaa miksatessa vääntää namiskat hetkeksi nolliin ja kuunnella biisiä "huonommalla" bassotoistolla. vertailu on kaiken a ja sveitseiläinen ö. vaikka soundi oiskin värittynyt, mahdolliset virheet huomaa kuuntelemalla muita biisejä ja on helppo huomata asiat joita harvemmin esiintyy muiden tekemissä hyvissä biiseissä.

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#23 kirjoitettu 27.09.2007 13:29

veezay kirjoitti:
Ceox kirjoitti:
Kuulosti vain niin todella laihalta tuo Corennon kappale ilman loudnessia, mutta kaipa siihen tottuu ja alkaa osata itse kiinnittämään huomiota enemmän niihin bassoihin.

laita bassot takasin kaakkoon ja nauti biiseistä. osaat paremmin miksata bassotkin sit kun tiedät suhteuttaa muihin biiseihin, niin kuin jo ehdittiinkin sanoa. ei oo mun mielestä mitään järkeä kuunnella ja tehdä musaa selvästi eri laitteilla / asetuksilla tai vaihtaa sen takia vähemmän miellyttäviin asetuksiin, että ois jotenkin neutraalimpi soundi. välillä kannattaa miksatessa vääntää namiskat hetkeksi nolliin ja kuunnella biisiä "huonommalla" bassotoistolla. vertailu on kaiken a ja sveitseiläinen ö. vaikka soundi oiskin värittynyt, mahdolliset virheet huomaa kuuntelemalla muita biisejä ja on helppo huomata asiat joita harvemmin esiintyy muiden tekemissä hyvissä biiseissä.




Kuulin myös että joillakin olisi miksaus parantunut kun huomasivat että on olemassa neutraalikin soundi, luultavasti pitkän totuttelun jälkeen, mutta itsekin vähän ajattelin, että eihän siinä pitäisi periaatteessa olla mitään eroa kun neutraaliin tottunut miksaa neutraalilla soundilla ja boostattuun tottunut miksaa boostatulla soundilla. Kuitenkin kappaleideni soundit kuulostivat huonoilta kun kuuntelin neutraalina. Ei vain alataajuudet vaan myös soitinten balanssit. Ehkä siis Loudness- vipuni alentaa vain tiettyjä keskitaajuuksia, joten miksaamistaitoni on nyt sopeutunut niiden keskitaajuuksien mukaan. Totuttelulla ehkä sopeutuu sitten tuohon neutraaliin soundiin.

Ceox lisäsi lainauksen 13:29 27.09.2007

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu