Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Kompressorin käyttö?


MdsPressures
18 viestiä

#1 kirjoitettu 08.01.2006 13:40

Elikkäs pitkään olen taistellut, enkä vieläkään ymmärrä täysin tuota kompressorin käyttöä ://

Voisiko joku selkeästi selittää kompressorin jokaisen säädön tarkotuksen (ratio, treshold jne)?

Ja voisiko joku sen lisäksi selostaa että missä suhteessa noita pitäisi ruuvata jos haluaa musiikin volyymin samalle tasolle kun lähes kaikissa muissakin biiseissä, mitä winampin listalta löytyy? Joillain keinoilla tämä volume-tason saavuttaminen on onnistunut, mutta siinä kohti jossain joku särisee (yleensä kitarat tai rummut)

Eli tavoitteena semmoinen ns "lyttyyn" kompurointi ilman sitä särkemistä, mistä mainitsin

^ Vastaa Lainaa


ADU

#2 kirjoitettu 08.01.2006 13:47

muuten sanoisin et käytä hakuu tai lue tutoriaalei mutku itelläni on sama ongelma viel näittenki jälkee...

^ Vastaa Lainaa


Imp
1020 viestiä

#3 kirjoitettu 08.01.2006 13:55

no kompuran käyttö riippuu aivan täysin siitä mitä soundia työstää.mut kyl noist topiceista on hyötyä kun niitä lukee ajatuksella ja netist löytää tietoo aivan helvetisti kunhan osaa etsiä hmm mut kannattaa käytää semmost kompuraa mis on limiteri niin soundia ei kovin helposti saa ainakaan rikki

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#4 kirjoitettu 08.01.2006 14:13

Eräästä lyhykäisestä masterointioppaasta löytyy pientä opastusta myös kompressointiin:
http://muusikoiden.net...

Onkos sinulla minkälainen kompura? Softa? VST? Hyvän VST-kompuran ja -limiterin löydät osoitteesta: http://www.kjaerhusaud...

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 08.01.2006 14:19

Tärkein tekijä siinä "lyttyyn kompuroinnissa" on hyvä, tarkka ja tasapainoinen miksaus. Kun raidat ovat eritelty niin etteivät ne syö toistensa tehoa niin koko yleistaso on jo sillä voimakkaampi eikä kompuraa tarvitse ollenkaan niin paljoa mikä luonnollisesti johtaa parempaan laatuun.

Pienenä tarkennuksena vielä että nuo radiotyyliset miksauksethan on tehty useimmiten jo käyttäen limitteriä joka on siis peruskompurasta vielä aggressiivisempi muoto.

Mutta suosittelen ensin hoitamaan miksauksen kuntoon ennen kuin alkaa nostamaan tasoja kompuralla sillä lähes poikkeuksetta huonohko miksaus + väärin säädetty master-kompura = todella huonon kuuloinen lopputulos.

^ Vastaa Lainaa


kitara 2

#6 kirjoitettu 23.02.2006 05:36

Helppo tapa saada tehoa omiin biiseihin!

Älä anna ensimmäiseksi kompuraa vaan anna limitteriä.Pahimmat piikit häviää ja ääneen saa jo näin hieman lisä tehnaa.Tämän jälkeen pystyy kompuraakin antamaan ihan eri sykkeellä...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 23.02.2006 08:13

kitara 2 kirjoitti:
Helppo tapa saada tehoa omiin biiseihin!


Eipä ole, kun vaikea tapa saada "tehoja" biiseihin.

Paljon tehoa muodostuu dynamiikasta. Kun kompressoitte, niin muistakaa, että äänenvoimakkuus on usein myös helppo keino saada tehoa siihen kertosäkeeseen tai muuhun nousukohtaan. Ihmisen korva suhteuttaa. Kun se kertosäe/nousukohta/iskukohta soi vähän kovempaa kuin muu osa, niin siihen tulee tehoja. Toki dynamiikkaa biisin rakenteeseen voi luoda muutenkin kuin äänenvoimakkuuksilla, mutta se on usein vain se toimiva tapa.

Muistakaa aina komressoidessanne, että kun se kuuntelija sitten säätää sen kuunteluvoimakkuuden sen biisin äänimäärän perusteella, niin paljon kompressoitu biisi soitetaan helposti pannukakkuna.

^ Vastaa Lainaa


Muovinen
144 viestiä

#8 kirjoitettu 23.02.2006 11:49

Minäkään en ihan perusteellisen selvillä ole kompuran henkimaailmasta mutta olen saanut sillä jotain sentään tehtyä. Yleensä yrityksen ja erehdyksen kautta. Olen kuitenkin lakannut tavoittelemasta ultimaattista volumea ja yrittänyt panostaa nimenomaan siihen että edes dynamiikkaa olisi. Luulisin että kuuntelija tajuaa vääntää volumea vahvistimestaan sen himpun verran lisää.

Olisi kyllä enemmän kuin mielenkiintoista kuulla mitä ammattimainen miksaaja sais mun kotiäänityksistä irti. Taatusti paremman lopputuloksen kuin minä.

^ Vastaa Lainaa


kitara 2

#9 kirjoitettu 25.02.2006 02:43

Niin tarkoitin tossa limitteri kompura yhdistelmässä yhden raidan käsittelyä .En siis sitä vaihetta kun biisi on jo yhtenä raitana.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#10 kirjoitettu 25.02.2006 03:50

kompressori on efekti siinäö missä esim. delay.
Käytä kompressoria silla tavoin kuin se kuuloistaa hyvältä.
(tyhmältä kuulostava, mutta äärimmäisen viisas neuvo)
Eli älä ota sitä tavaksi. kompressori on efekti, ei masterointityökalu.. (voi se olla sitäkin.. mutta ei ehkä sinulle) joten tee biisisi loppuun ja käytä kompuraa kun tarvit.
Lue faq:seista siitä mitä kompura tekee ja sen mukaan käytä sitä.
Eli efuna.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#11 kirjoitettu 25.02.2006 04:22

JM kirjoitti:
kompressori on efekti, ei masterointityökalu.

Tästä olen rankasti eri mieltä. Sanoisinpa jopa, että kunnon kompressointi alkaa olla menestyvän biisin tärkein vaihe sen jälkiprosessoinnissa. Vaikeaa se on, mutta loppupeleissä palkitsevaa.

Muutama pieni perusvinkki kompressointiin:

1) Varo ääriarvoja! Useimmiten tappiin viety potikka ei toimi biisille eduksi.

2) Kova ei ole parempi. Biisin nolliin asti kompressointi dynamiikan menettämisen kustannuksella on virhe johon moni sortuu biisi toisensa perään. Mestari on se, joka saa miksaukseensa dynamiikan tuntua saaden soundit silti kuuluviksi.

3) Master-raidan raidan kompressorin säädöt vasta viimeiseksi. Ideaalitilanteessa master-raidan kompressorin hommana on toimittaa limitterin virkaa (johon kannattaa muuten käyttää siihen suunniteltuja plugareita). Jos kuitenkin joudut valmista biisiä kompressoimaan, kuuntele tarkkaan lopputulos koko biisin läpi. Mieti missä mennään ja minkä kustannuksella. Tasapainon järkyttäminen lankkukeinun toisessa päässä tekee päinvastaista toiselle päädylle. Sama sitten aiheeseen sovellettuna.

4) "Olen jo sen verta kova tekijä, etten tarvitse kompressoria tasapainoisen miksauksen tekemiseen". Tunnistitko itsesi tuosta lausahduksesta? Se on merkki siitä, ettet ole valmis jättämään kompressointia pois biisin käsittelytavoista.

5) Tiedä miksi kompressoit. Kompuran käyttö on jokaisen miksauksen kohdalla uniikki toimenpide. Mieti teetkö radioon soveltuvaa miksausta, klubimiksausta, vai miksaatko kamarimusiikkia?

6) Toimivimpien asetusten löytäminen presettien joukosta on yhtä harvinaista kuin miesten olympiavoitto Curlingissa.

7) Edellisestä jatkaen: aloittelijan on hyvä lähteä esiasetettujen asetusten tutkimisesta liikkeelle. Mikä tekee toisesta presetistä toimivamman kuin toisen? Mitähän käy jos väännänkin vielä tätä? Tuossa pari kysymystä jota kannattaa toistella jos menee sormi suuhun.

Putte muokkasi viestiä 04:22 25.02.2006
tulipas sitä nyt paljon turhaa liirumlaarumia..

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#12 kirjoitettu 25.02.2006 04:50

Putte kirjoitti:
5) Tiedä miksi kompressoit. Kompuran käyttö on jokaisen miksauksen kohdalla uniikki toimenpide. Mieti teetkö radioon soveltuvaa miksausta, klubimiksausta, vai miksaatko kamarimusiikkia?


Nimenomaan tässä.. Tulee kohta:
a)käyttää
vai
b) ei käyttää

kompressoria.. ja kumpi tahansa vaihtohto kuuluu niin rajusti lopputuloksessa, että sanoisin, että se on taiteilijan ratkaisu miten hän tekee.. TOSIaan se kuitenkin kuuluu..
.. toisissa biiseissä kompressoin, toisissa lopputulos on parempi ilman tuota vehjettä väliin..

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#13 kirjoitettu 25.02.2006 04:55

JM kirjoitti:
Nimenomaan tässä.. Tulee kohta:
a)käyttää
vai
b) ei käyttää

kompressoria.. ja kumpi tahansa vaihtohto kuuluu niin rajusti lopputuloksessa, että sanoisin, että se on taiteilijan ratkaisu miten hän tekee.. TOSIaan se kuitenkin kuuluu..

"You've done the right thing, when people think you've done nothing at all." -The Simpsons

Mitä yritän sanoa, on se, ettei sen kompressorin tarvitse välttämättä "kuulua" sen silti tukevoittaessa biisiä. Ja kun nyt otit nuo taiteilijan ratkaisut puolustukseksi: ne on juuri ne ratkaisut jotka erottavat suuret taiteilijat vähemmän suurista.

JM kirjoitti:
.. toisissa biiseissä kompressoin, toisissa lopputulos on parempi ilman tuota vehjettä väliin..

No eipä sun biisit mitään listahirmuja olekaan.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#14 kirjoitettu 25.02.2006 05:22

Putte kirjoitti:
Ideaalitilanteessa master-raidan kompressorin hommana on toimittaa limitterin virkaa

Itse käyttäisin mieluummin ensin vain hieman kompuraa melko pitkällä releasella ja pienillä treshold/ratio -arvoilla (riippuen toki tilanteesta). Ja sitten siihen päälle ihan erillinen ja tarkoitukseen suunniteltu limitteri, jolla olisi tarkoitus saada toistuvat piikit (yleensä tietyt rummuniskut) lähestulkoon samalle tasolle läpi biisin, ainakin kertosäkeissä.

4) "Olen jo sen verta kova tekijä, etten tarvitse kompressoria tasapainoisen miksauksen tekemiseen". Tunnistitko itsesi tuosta lausahduksesta? Se on merkki siitä, ettet ole valmis jättämään kompressointia pois biisin käsittelytavoista.

Miksikäs näin? Jos on tarpeeksi hyvä pärjätäkseen ilmankin jotain efektiä, niin miksi sitä siitä huolimatta tulisi käyttää? Vai meinasitko, että noin ajatteleva ihminen aina vain luulee osaavansa?

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#15 kirjoitettu 25.02.2006 05:27

KeenLand kirjoitti:
Itse käyttäisin mieluummin ensin vain hieman kompuraa melko pitkällä releasella ja pienillä treshold/ratio -arvoilla (riippuen toki tilanteesta). Ja sitten siihen päälle ihan erillinen ja tarkoitukseen suunniteltu limitteri, jolla olisi tarkoitus saada toistuvat piikit (yleensä tietyt rummuniskut) lähestulkoon samalle tasolle läpi biisin, ainakin kertosäkeissä.

Juuri näin minäkin menettelisin, ja menettelenkin.

Miksikäs näin? Jos on tarpeeksi hyvä pärjätäkseen ilmankin jotain efektiä, niin miksi sitä siitä huolimatta tulisi käyttää? Vai meinasitko, että noin ajatteleva ihminen aina vain luulee osaavansa?

Jep, jälkimmäistä meinasin.

Putte muokkasi viestiä 05:27 25.02.2006
Näytti tuossa viestissä olevan muitakin pieniä lapsuksia joukossa. Antakaa anteeksi, syytän kellonaikaa ja tuota viestiä edeltänyttä pitkää mikseröintitaukoa. Korjailen jahka kerkiän.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#16 kirjoitettu 25.02.2006 05:45

Putte kirjoitti:
No eipä sun biisit mitään listahirmuja olekaan.


Arvasitko, että tartuntähän provoon?
mutta kuunteles Belz krovn: 2 uusimman biisin miksausta.. muielestäni siinä on hyvä esimerkki biiseistä joissa EI SAA käyttää kompuraa.
Kompura huonontaisi noita biisejä. olkon itse biisit sinun mieleesi tai ei.. mutta ainakaan kompuralla niiden miksausta ei olisi parannettu.

Tosiaan tyylejä ja tapoja on monenlaisia.. jos 65% ihmisistä tykkää tästä yhdesät tavasta.. niin stten tykkää.. ja sitte poppi miksataan & masteroidaan niin.. Mutta kun minä en tykkää ja minun tekemän musan lähtökohtana on se, että yritän tehdä musaa mistä itse pitäisin, - enemmän tai vähemmän siinä onnistuen - niin minä en moisista (niin-ja-niin monta-%-väestöstä) laskelmista välitä vaan teen tärtä omaa juttua. Tykätkää tai jättäkää tykkäämättä..

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#17 kirjoitettu 25.02.2006 06:04

JM kirjoitti:
mutta kuunteles Belz krovn: 2 uusimman biisin miksausta..

Itseasiassa kuuntelin jo aiemmin, ja pistin jo silloin merkille kuinka voksujen käsittely on jäänyt pahasti puolitiehen. Juurikin tuossa kompuran käyttö olisi ollut paikallaan.

JM kirjoitti:
olkon itse biisit sinun mieleesi tai ei.

Nyt taas ymmärrät asoita väärin. En missään vaiheessa sanonut biisejäsi huonoiksi.

Noh, sanotaan nyt sekin sitten samaan syssyyn: en pidä niistä.

JM kirjoitti:
Tosiaan tyylejä ja tapoja on monenlaisia.. jos 65% ihmisistä tykkää tästä yhdesät tavasta.. niin stten tykkää.. ja sitte poppi miksataan & masteroidaan niin.. Mutta kun minä en tykkää ja minun tekemän musan lähtökohtana on se, että yritän tehdä musaa mistä itse pitäisin, - enemmän tai vähemmän siinä onnistuen - niin minä en moisista (niin-ja-niin monta-%-väestöstä) laskelmista välitä vaan teen tärtä omaa juttua. Tykätkää tai jättäkää tykkäämättä..

Täällä tuskin alunperinkään kyseltiin kuinka homma tehdään sinun tyylilläsi, vaan kyseltiin pikemminkin yleisesti hyväksi havaittuja vinkkejä. Olenkohan nyt vallan väärällä linjalla?

Jatka toki omalla tyylilläsi jos sen koet toimivimmaksi. Suosittelen silti ottamaan enemmän selvää asoista, ja kokeilemaan uusiakin jippoja. Kukaan meistä ei ole liian vanha oppimaan uutta. Eihän? Ainakin omalla kohdalla musiikintekoni perustuu jatkuvaan oppimiseen ja sitä kautta syntyvään onnistumisen tunteeseen.

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#18 kirjoitettu 25.02.2006 09:07

Tykitän kompuraa suoraan suoneen.

Ei tuu mitään jos ei saa kompressoida virsiään lyttyyn.

Mut masterikanavalle ei sentään sitä laiteta, vaan yksittäisiin soundeihin ja bassopuolelle sidechainia antamaan lisää tilaa liikkua.

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#19 kirjoitettu 25.02.2006 09:07

glxblt teki mikserihistoriansa ensimmäisen tuplapostauksen 09:07 25.02.2006, kansakunta suree.

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#20 kirjoitettu 25.02.2006 10:33

Tonkku kirjoitti:
Osanottoni, syvä sellainen.


En välttämättä haluaisi aloittaa mitään, mutta onko sinun aina välttämättä kirjoitettava täysin asiaankuulumattomia ja turhanpäiväisiä postauksia tähän forumiin?

Asiasisältö tekstissä: 0, naurua aiheuttavat entsyymit: 0, järki: 0.

Viestimittarisi hipoo järjettömiä määriä, onko se kenties motivaatio kaiken paskanjauhannan takana?

"Mikseritön maaliskuu" tulee todellakin kovaan tarpeeseen mikäli pakkomielteesi postailla on noin väkivaltainen. En vain pysty mitenkään ottamaan vakavasti ihmisiä jotka väittävät olevansa oikeasti riippuvaisia Mikseristä.

PER KE LE!

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#21 kirjoitettu 25.02.2006 11:02

Tonkku kirjoitti:
...

Sitten vielä loppukaneettina huomauttaisin että mikä siun kirjailuissa on niin mainiota että luulet niiden kiinnostavan ketään? Enkä tällä haluaisi aloittaa mitään, kunhan kysäsin.


Omassa kirjallisessa tuotannossani on monisäikeistä syvyyttä ja hemaisevia sananvalintoja ja kielikuvia, jotka valloittavat lukijoiden sydämet. Lisäksi niissä vain sattuu olemaan asiaa, jota yleensä haluan tekstistä lukea -> uskon vakaasti tekstini olevan mielenkiintoisempaa luettavaa kuin yhden rivin räkäisyt joissa ei ole päätä eikä häntää ja joiden pääasiallinen tarkoitus tuntuu olevan threadin häiriköinti ja täyttäminen tehden siitä entistäkin vaikeamman seurata.

Voin puhtain mielin väittää olevani aidosti mieltynyt päätökseesi ryhtyä "mikserittömään maaliskuuhun", uskon että ajat sillä paljon etua lähimmäisillesi tässä kommuunissa.

Viimeinen viestini aiheesta tähän threadiin koska asia kääntyy helposti itseäni vastaan jos vielä jatkan offtopicia. Voimme toki jatkaa (asiallista) keskustelua pikaviestein, jos tahdot.

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#22 kirjoitettu 25.02.2006 18:20

Mulle kukaan mitään koskaan vastannut kun kysyin :(

Mitä on kompressointi

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#23 kirjoitettu 25.02.2006 19:37

Putte kirjoitti:
JM kirjoitti:
mutta kuunteles Belz krovn: 2 uusimman biisin miksausta..

Itseasiassa kuuntelin jo aiemmin, ja pistin jo silloin merkille kuinka voksujen käsittely on jäänyt pahasti puolitiehen. Juurikin tuossa kompuran käyttö olisi ollut paikallaan.

JM kirjoitti:
olkon itse biisit sinun mieleesi tai ei.

Nyt taas ymmärrät asoita väärin. En missään vaiheessa sanonut biisejäsi huonoiksi.

Noh, sanotaan nyt sekin sitten samaan syssyyn: en pidä niistä.

JM kirjoitti:
Tosiaan tyylejä ja tapoja on monenlaisia.. jos 65% ihmisistä tykkää tästä yhdesät tavasta.. niin stten tykkää.. ja sitte poppi miksataan & masteroidaan niin.. Mutta kun minä en tykkää ja minun tekemän musan lähtökohtana on se, että yritän tehdä musaa mistä itse pitäisin, - enemmän tai vähemmän siinä onnistuen - niin minä en moisista (niin-ja-niin monta-%-väestöstä) laskelmista välitä vaan teen tärtä omaa juttua. Tykätkää tai jättäkää tykkäämättä..

Täällä tuskin alunperinkään kyseltiin kuinka homma tehdään sinun tyylilläsi, vaan kyseltiin pikemminkin yleisesti hyväksi havaittuja vinkkejä. Olenkohan nyt vallan väärällä linjalla?

Jatka toki omalla tyylilläsi jos sen koet toimivimmaksi. Suosittelen silti ottamaan enemmän selvää asoista, ja kokeilemaan uusiakin jippoja. Kukaan meistä ei ole liian vanha oppimaan uutta. Eihän? Ainakin omalla kohdalla musiikintekoni perustuu jatkuvaan oppimiseen ja sitä kautta syntyvään onnistumisen tunteeseen.


Kyllä. Esim reasonissa on perus "masterin suite comb":ssa ihan kivat valmisasetukset.. siitä kun klikkaa kompuran päälle ja säätää..
..mutta enemmän olen mieltynyt kompuran käyttöön "efektinä" eli että sitä lopputulosta ei aina kannata kompuroida vain siksi, että "niin nyt on tapana tehdä"..
..minähän tässä vain annan omia vinkkejä ja ajatuksia ja jos niistä ei pidä tai totetaa ne huonoiksi niin eipä tuo minun asia ole.. kerorin vain oman tyylini ja suhtautumiseni kompressoriin.

^ Vastaa Lainaa


soapbox

#24 kirjoitettu 26.02.2006 06:32

tasot kohdille ilman kompuraa (ei ainakaan masterissa, eikä limitteriäkään masterissa), ja sitten vasta kompressoimaan

(tämä siis elektronista musiikkia silmälläpitäen, muiden genrejen efektointiratkaisuista kokemus on pyöreä nolla joten en sano niistä yhtään mitään)

en usko että tohon on mitään yleistä nyrkkisääntöä, ainoa sääntö on se että huonosta biisistä ei saa hyvää vetämällä limitterin tappiin / kompressoimalla. dynamiikka katoaa ja se ei sit oo kivaa, mut joskus esim. schranzissa sillä ei ole niin väliä, jne.

^ Vastaa Lainaa


Roy
185 viestiä

#25 kirjoitettu 26.02.2006 10:16

Näitä kun lukee, nii tuntuu et hyvän biisin saa aikaan pelkästään kompuraa oikein käyttämällä! Eli muistakaa, et paskasta biisistä ei tuu mestariteosta, vaik kuinka kompuraa säätää. Toisaalta vastaavasti hyvän biisin saa pilalle väärin kompressoimalla, eli kyseistä vehjettä tulis käyttää tarkoin harkiten ja vain jos biisi tai raita sitä tosiaan vaatii. Luulen...

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#26 kirjoitettu 26.02.2006 10:54

Täydellisessä maailmassa tosiaan jokainen laulaja osaisi täydellisen äänenhallinnan ja mikkitekniikan ja jokainen soittaja osaisi soittaa koko ajan tasaisella volumella. Maailma vaan ei ole täydellinen joten melkein mitä tahansa on pakko kompressoida edes jonkin verran leikkaamaan piikkejä pois mikäli mielii saada siihen jonkin verran edes sitä volaa. Eihän biisin tarvitse täysillä soida missään nimessä mutta ei se liian hiljaakaan saa yhtään sen enempää olla.

Elektronisessa musiikissa saattaa pärjätä vielä ilman kompuraa mutta tosiaan vähintään se sidechain sinne alakertaan on hyvin usein toimivampi kuin ilman kompuraa. Niin ja se piikkien pois kompurointi ei kyllä juurikaan kuulu jos sen tekee oikein. Se mikä kuuluu on täysin väärin säädetty kompura (rätinää ja tehon menetystä), sidechain-pumppaus tietyn rajan jälkeen (tämähän tosin on melkeinpä osa genreä itseään esim. trancessa) sekä (erityisesti radiotyylinen tappiin vedetty) limitointi.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#27 kirjoitettu 26.02.2006 15:30

Putella olikin hyvää listaa tuolla. Jotkut asiat on tietysti makuasioitakin, mutta lähtökohdiksi nuo voi mielestäni hyvin ottaa.

Muutamaan kohtaan voisin tehdä muutamia omiin näkemyksiini perustuvia tarkennuksia/laajennuksia.

Putte kirjoitti:
3) Master-raidan raidan kompressorin säädöt vasta viimeiseksi.


Jeps. Tekisin ihan niin ison eron, että masterin kompressointi on hyvä jättää ihan kokonaan erilliseen masterointivaiheeseen jos sen meinaa tehdä, ja silloinkin kannattaa tarkistaa tarkkaan, että kannattaako sitä edes tekemään. Masterointivaiheessa ei sitten enää pitäisi miksaukseen koskea. Jos tuntuu siltä, että miksaukseen tarvii koskea, niin heitetään masterointi pois ja palataan miksausvaiheeseen kokonaan.

Tähän tietysti löytyy poikkeuksensa, mutta ne menee yleensä enemmänkin sitten kaikenmaailman experimentaalin puolelle tai muuten vaan marginaalijuttuihin.

4) "Olen jo sen verta kova tekijä, etten tarvitse kompressoria tasapainoisen miksauksen tekemiseen".


Itseasiassa sitä miksaamista ilman kompuraa olisi kyllä hyvä harjoitella. Tällä ei ole tosin mitään tekemistä sen kanssa kuinka kova tekijä on.

Tietysti jos matsku kuullostaa hyvältä ilman kompuraa, niin ei sitä kompuraa sinne kannata väkisin tunkea.

Yleensäottaen voisin väittää, että mikä tahansa "Olen jo sen verta kova tekijä" -ajattelu on yleensä merkki siitä ettei oikeasti ole. Kova tekijä ei ole se joka pelkästään tietää mitä osaa, vaan tietää myös mitä ei osaa ja eikä ole liian varma omista taidoistaan. Yllätyksiä tulee aina. Jos ei tule niin toimit niin rajoittuneella sektorilla, että tympäännyt ennemmin tai myöhemmin.

5) Tiedä miksi kompressoit. Kompuran käyttö on jokaisen miksauksen kohdalla uniikki toimenpide. Mieti teetkö radioon soveltuvaa miksausta, klubimiksausta, vai miksaatko kamarimusiikkia?


Tätä ei voi liikaa painottaa. Lisäksi kannattaa ihan oikeasti tutkia tarkkaan mitä se kompura tekee. Tälläkin forumilla törmää usein ihmisiin jotka tuntuu käyttävän kompuraa ihan kummallisiin asioihin.

Toki joskus kompurankin käyttäminen asoihin joihin se ei alunperin ole tarkotettu voi tuottaa hyviäkin tuloksia. Näissäkin tapauksissa on usein hyödyllista tuntea asian perusteet. Satunnaisestikkin löydettyjen kikkojen hyödyntäminen tulevissa projekteissa helpottuu kun tiedät miksi se toimi (et edes tarvitse talletettua presettiä tai edes samoija välineitä).

Kompuran vaikutusten tutkiminen äänieditorilla äänikäppyröitä zoomailemalla on hyvää harjoitusta. Kannattaa kokeilla kompuroida erilaisia ääniä ja katsoa miten se kompura niitä käppyröitä muuttaa. Kannattaa muistaa, että hienotkin kompurat on periaatteessa automaattisia volume -säätimiä.

Ja ei, en ole kovin taitava kompuran käyttäjä. Se vaatisi enemmän harjoitusta kuin olen ehtinyt itselleni kartuttaa. Silti olen sen verran ehtinyt nysväilemään, että olen huomannut sen toimintaperiaatteen tuntemisen auttavan selkeästi (ehkäpä enemmän kuin esim. jonkun EQ:n kanssa).

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#28 kirjoitettu 27.02.2006 12:31

Mutta että efektinä? Itse en ole saanut miellyttävän tai hyvällä tavalla erikoisen kuuloista saundia käyttämällä kompuraa efektinä.
Ilmeisesti tarkoitat jotain villejä asetuksia?


Tyyliin Daft Punk Discovery-levyn soundia.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#29 kirjoitettu 27.02.2006 12:44

Konvert kirjoitti:

Jaa sitä pumppausta? Joo, onhan se ihan kivan kuuloinen kyllä. Siinäpä sitten vissiin ainoa käyttökohde Mutta se on jo tehty, kukaan ei jaksanut kertoa Benassille sitä vissiin.


Ja voihan sitä esim. rumpubassossa kivasti käyttää jonkun läpitunkevan basson ylikorostamiseen. BUUUUUUMMMM ja taas jatkuu rytke. Sekin kuulostaa kivalta

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 27.02.2006 12:45

Kompressoinnille on kuitenkin kaikesta "hienosäädöstä" riippumatta olemassa tiettyjä oletusarvoja joiden pohjalta kun lähtee työstämään, saa keskimäärin parempaa jälkeä mitä sokkona sohimalla. En jaksa ruveta tiivistämään kun oheisissa linkeissä on melko paljon informaatiota mutta suosittelen lukemaan jos yhtään kiinnostaa.


http://www.harmony-cen...

Tuossa melko tyhjentävästi selitettynä kompression perusteet hieman pintaa syvemmältä.


http://www.cdmastering...

Tuossa taas kompressoinnin varjopuolia, juuri tästä dynamiikasta mistä mm. Haava jaksaa aina paasata


http://www.spinwarp.co...

Ja tuossa taas muutamia "oletusarvoja" joita kannattaa kokeilla jos kompressoinnin parametrit ovat hakusessa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#31 kirjoitettu 27.02.2006 13:35

bze kirjoitti:

Tuossa taas kompressoinnin varjopuolia, juuri tästä dynamiikasta mistä mm. Haava jaksaa aina paasata


Joo... Dynamiikka on yksi komressorin varjopuolista. Epälinearisoituminen (särö) on toinen aika vaikuttava. Tilan tunnun katoaminen kolmas. jne... Onhan noita. Kaikki ne voivat tiki olla myös hyvä asia. Kyllähän komressoria voi monta kertaa käyttää hyvin etenkin laulussa/bassoissa tasoittamaan turhaa dynamiikkaa. Komressori epälneaarisuus voi mössätä saundia hyälläkin tavalla epäselvemmäksi. Tilan tunnun väärityminen ja presensen lisääntyminen voi olla hyväkin asia joskus.

Koko jutussä on kysymys siitä, että mikä tahansa noista voi olla hyväkin juttu ja monesti onkin, mutta kun ihmiset eivät pohdi sitä. Ihmiset kompuroivat koska kuvittelevat sen antavan lisää potkua, vaikka se saattaa myös syödä sitä. Kun eivät tajua, että ei se ääni siitä oikeasti lisäänny kompessoimalla, kun se kuuntelija kuitenkin säätää sen äänenvoimakkuuden siitä stereoista kun kuuntelee.

^ Vastaa Lainaa


lökö
1562 viestiä

#32 kirjoitettu 13.03.2006 20:50

En oikein selkeästi sisäistänyt ensin, miksi lyttyyn kompressointi voi olla paha juttu. Jonkin aikaa sen jälkeen, kun olin lukenut näitä threadeja, kuulin Foo Fightersin "Have It Allin". Sitten tajusin täysin.

niin ja...
glxblt kirjoitti:
Mut masterikanavalle ei sentään sitä laiteta, vaan yksittäisiin soundeihin ja bassopuolelle sidechainia antamaan lisää tilaa liikkua.

atheos kirjoitti:
Elektronisessa musiikissa saattaa pärjätä vielä ilman kompuraa mutta tosiaan vähintään se sidechain sinne alakertaan on hyvin usein toimivampi kuin ilman kompuraa.

Josko joku voisi vielä selvittää, mikä tuo sidechain on ja kuinka se toimii? Moista en ainakaan Renoisen vakioeffekteistä eikä tuosta classic seriesistä, jonka linkin J-Virus laittoi, ole löytänyt (joo, kyllä, pieni otanta). Mistä sais ilmaisen VST effectin, jossa on (hyvä) sidechain? Kiitos.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#33 kirjoitettu 13.03.2006 22:32

Konvert kirjoitti:
Mutta että efektinä? Itse en ole saanut miellyttävän tai hyvällä tavalla erikoisen kuuloista saundia käyttämällä kompuraa efektinä.
Ilmeisesti tarkoitat jotain villejä asetuksia?


Nimenomaan ääriasetuksia.. tai ylipäätään asetusten koettelua. siinä missä hiljaisuus voidaan tulkita keskustelussa kannanotoksi, kompressorin käyttämättä jättäminen on miksauksessa ratkaisu. Joskus se kompura vain tuntuu paskentavan sitä lopputulosta, aivan sama miten vääntää (joojoo, "et vain osaa" .. ).
Eli ajatukseni tässä ketjussa oli kritisoida kompressorin käyttöä itsestäänselvyytenä.
Kompressointia efektinä tarkoitin sillä, että kompressoi yhtene esim. rumpu- ja bassoraidan ja saa sillä "munakkaamman" lopputuloksen, mutta jättää muut raidat kompressoimatta. ilen harrastanut paljon psytrance biisien kanssa tuota, että olen kompressoinut osan biisistä samaan kompuraan ja jättänyt loput sen ulkopuolelle.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#34 kirjoitettu 13.03.2006 22:46

JM kirjoitti:

Kompressointia efektinä tarkoitin sillä, että kompressoi yhtene esim. rumpu- ja bassoraidan ja saa sillä "munakkaamman" lopputuloksen, mutta jättää muut raidat kompressoimatta. ilen harrastanut paljon psytrance biisien kanssa tuota, että olen kompressoinut osan biisistä samaan kompuraan ja jättänyt loput sen ulkopuolelle.


Tätä on esimerkiksi erittäin hyvä käyttää juuri rumpuraitojen tekemisessä. Voi huoletta lätkiä vaikka 10 rumpukomppia päällekkäin nostamatta äänenvoimakkuutta samassa suhteessa.

gebo modyo muokkasi viestiä 22:47 13.03.2006

Ja jos nyt suomentaa sanan efekti, niin sehän vain tarkoittaa tehokeinoa. Joten kun kompurointia käytetään masteroinnisa tehokeinona, niin samalla tavalla se on silloin efektointia. Vaikea erottaa, mikä on biisin tekemistä ja mikä masterointia.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#35 kirjoitettu 12.04.2006 19:31

JuZa kirjoitti:
Itse olen käyttänyt tätä ominaisuutta pienen mutkan kautta koska aikaisempi softani ei sidechainia tukenut, joten asiasta enemmän tietävät saavat kertoa aiheesta käytännössä.


Mäkin kaipaisin selvitystä tästä sidechainista plus joku ilmanen vst kelpais.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#36 kirjoitettu 13.04.2006 00:45

aluminiumblade kirjoitti:
Mäkin kaipaisin selvitystä tästä sidechainista plus joku ilmanen vst kelpais.

Siihen sopii oikeastaan mikä tahansa kompressori ja hosti joka osaa reitittää signaalin oikealla tavalla. Periaatteellisestihan homma toimii niin, että joku koodinpätkä/plugari/vastaava laskee reaaliajassa basarikanavan signaalin voimakkuuden arvon, jota käytetään muiden instrumenttien samanhetkisen voimakkuuksien määrittämiseen. Yleisesti siis basarin voimakkuuden arvo kullakin hetkellä, vähennetään sellaisenaan (tai sen kerrannaisena) väistävän instrumentin vastaavasta. Kompressorien kanssa tuo signaali linkitetään kompressorin tresholdiin, niin että basarin voimakkuuden ollessa suurimmillaan, on treshold pienimmillään. Fruityssä tämä toteutetaan helpoiten basariraidan peak controllerilla, ja väistävän instrumentin efektikanavan FL:n omalla kompressorilla.

Yksinkertaisesti siis näin:
1) Basarin efektiraidalle peak controller (mute pois päältä, arvot sopiviksi)
2) väistävän instrun efektiraidalle kompressori
3) Klikkaus edellisen kompuran tresholdia oikealla hiiren napilla
4) Valitse: link to controller - pääset valikkoon jonka dropdown menusta pystyt valita basariraidan peak controllerin sisääntulosignaaliksi.
5) Paina accept, ja ala säätelemään arvoja kohdilleen haluamasi mukaan.

^ Vastaa Lainaa


JimmyLee
198 viestiä

#37 kirjoitettu 13.04.2006 08:29

Jutun nimi on sidechain kompressointi ja se tehdään FLstudiossa näin:

1. Kick mikserikanavalle numero yksi
2. Basso kakkoskanavalle
3. Ykköskanavalle Fruity Peak Controller
4. Kakkoskanavalle Fruity Compressor
5. Säädä kompressorin ratio-arvo sopivaksi. (5:1 tai jotain, riippuen siitä kuinka rajua pumppausta haluat).
6. Klikkaa hiiren oikealla napilla threshold potikkaa ja valitse "Link to controller..."
7. Aukeavassa ikkunasssa laita "Internal controller" kohtaan sen Peak Controllerin "peak" asetus. Eli jos Peak Controller on kanavalla 1, niin valitse "Peak ctrl (FX 1) - Peak" Älä sulje ikkunaa vielä.
8. Kirjoita "Mapping formula" kohdan tekstilaatikkoon "1-Input" (Ilman heittomerkkejä), ja paina Accept nappia.
9. Nyt threshold napin pitäisi heilua kickin tahdissa biisin soidessa.
10. Säädä peak controllerin asetukset sopiviksi. ("Base" määrää thresholdin "aloitusasennon", joka on yleensä 0dB. "Vol" määrää sen kuinka paljon basso kompressoituu kickin lyödessä, eli kuinka pitkälle nappula heittää siitä 0dB:stä. "Dec" määrää kuinka nopeasti threshold palautuu alkuarvoonsa.)

Eli kun on tehnyt kohdat 1-9, avaat kompressori- ja peak controller ikkunat, laitat ne vierekkäin ja säädät peak controlleria sen mukaan miten threshold nappi liikkuu (ja miltä biisi kuulostaa).

Toivottavasti ei menny liian vaikeeksi.

JimmyLee muokkasi viestiä 10:26 23.11.2005

Niin ja muista ottaa peak controllerista "mute" pois että kickki kuuluu . Se on se oranssi nappi oikeassa alareunassa.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#38 kirjoitettu 13.04.2006 10:20

Kiitos aivan helvetisti! Asiallista.

^ Vastaa Lainaa


lökö
1562 viestiä

#39 kirjoitettu 19.04.2006 16:08

Kiitoksia todellakin kaikille kolmelle viimeiselle!!
(aluminiumbladelle threadin nostamisesta ylös )

^ Vastaa Lainaa


texmex
118 viestiä

#40 kirjoitettu 19.04.2006 16:55

Niin kuin täällä on jo moneen kertaan sanottu, niin kompressointia voidaan käyttää monenlaiseen hommaan. Itse käytän kompressoria kahdessa tapauksessa:

- haluan hiljentää/voimistaa transientteja (esim snaren isku). Tähän sopii ns. peak-compressor, joka toimii hetkittäisten äänentasojen mukaan. Itse en tosin hyvää peak-compressoria ole löytänyt (en ole jaksanut etsiä), ja normaali kompura attakin kestoa säätämällä ajaa hyvin saman asian.

- haluan tehdä äänestä "täyteläisemmän". esim hieman litistää transientin jälkeen tulevaa äänen "bodyä" ilman että attakki kärsii haluan tai varmistaa, että yksittäiset äänet ovat suht samalla tasolla. Tähän taas sopii kompressori, joka tulkitsee äänentasona pidemmän osuuden ääniraidasta (eli piikeillä ei ole niin suurta painoarvoa). Taas normikompura saattaa olla ok. Attakki lyttyyn ja gainilla tasot ylös.

Kukaan ei muuten maininnut monikaistakompurointia. Yleensähän masterissa käytetään sellaisia yksinkertaisen kompuran sijaan, koska se mahdollistaa erillisten taajuuskaistojen kompressoinnin, jolloin esim alapäätä voi kompressoida ilman, että yläpäät kärsivät. Vähentää huomattavasti pumpppamista ja kompressoinnista saa läpinäkyvämpää. Sitten lopuksi voidaan varmistaa aisoissa pysyvä signaalitaso masterlimitterillä. Moniraitakompressointia voi käyttää myös pitämään resonoivan synaliidin piikit aisoissa. Tosin oikeiden asetusten löytäminen voi olla aika tuskaa ja aikaa vievää hommaa.

Jotain huomioitavaa: on täysin eri asia kompressoida yksittäistä ääntä kuin miksausta (esim rumpumiksausta), kuten on eri asia kompressoida kuivaa signaalia ja efektöityä (etenkin delay ja reverb, joista jää jälkiä myös raidan hiljaisiin osuuksiin).

Mulla oli jossain semmoinen "cracking the compression" opas, missä käydään aika kivasti läpi noiden asetusten säätäminen kohdalleen, mutta en löytänyt netistä. Yritän muistaa pasteta kunhan pääsen kotio.

Ja tärkein neuvo, joka jo moneen kertaan onkin mainittu: jos et tiedä miksi kompressoit, älä kompressoi. Tuhlaat vain aikaasi parametrien säätämisessä, eikä lopputulos ole välttämättä yhtään sen parempi. Pätee myös moneen muuhun. Nimim. kokemusta on

texmex muokkasi viestiä 16:55 19.04.2006

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu