Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Onko piratismi syrjäyttämässä studiot?


Salonen productions

#1 kirjoitettu 07.04.2005 15:34

tuli tässä mieleen koska todella kovia taustoja biittejä tehdään kotona jo ware ohjelmilla softilla noin 16 ikä luokassa mun on mahdotonta uskoosiihen et sen ikäsellä ois varaa siottaa noin 10000 e kunnon softiin laittesitoihin joten omasta mielestä asialle pitäisi tehdä jotai yleisesti koska pikku hiljaa studion pitäjille jää vähemmän töitä eikä jenggi enää mee tekee sinne mitää demoja levyjä sun muita kun kotona warettamalla voi melkeepä saada samaa jälkeä

mitä mieltä ootte itte asiasta ?

bze muokkasi otsikkoa siistimmäksi 16:01 07.04.2005

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 07.04.2005 15:41

Salonen productions kirjoitti:
tuli tässä mieleen koska todella kovia taustoja biittejä tehdään kotona jo ware ohjelmilla softilla noin 16 ikä luokassa mun on mahdotonta uskoosiihen et sen ikäsellä ois varaa siottaa noin 10000 e kunnon softiin laittesitoihin


Sehän on aika selvää, että näintä on.

joten omasta mielestä asialle pitäisi tehdä jotai


Kuten mitä?

kotona warettamalla voi melkeepä saada samaa jälkeä


Kyllähän teoriassa waretetuilla softilla ja kohtuullisella hardisinvestoinilla voi saada varsinkin konemusiikissa oikein laadukasta jälkeä. Sen sijaan mitä tulee akustisempaan tavaraan, eli bändi musiikkiin, niin tilojan ja mikrofonien ja muiden kanssa ongelma kasvaa kyllä melkoien noepasti aika vaikeaksi.

onko waretus syräjäyttämässä studioden käytön


Suurin osa siitä porukasta ei olisi koskaan studioon tullutkaan. Kyllähän tuo waretus aspekti voi studioita syldä, mutta toisaalta softathan ovat vain osa sitä studio hommelia. rauta maksaa edeleen. Toki vähemmän kuin koskaan ja siksi kotistudiot ovat yleistyneet. Myös ihan lailliset sellaiset.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#3 kirjoitettu 07.04.2005 16:06

Omat kantani waretukseen ovat ne tunteville selvät. Sitä jaksan aina siis painottaa, etten näinä luvattoman huonon koodin ja kohtuuttoman kovan softan hinnan aikoina yöuniani menetä, jos joku vähän waretteleekin.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 07.04.2005 16:22

Ei softalla vielä vähään aikaan korvata niitä rumpuja ja kitaroita mitä sinne studioon mennään useimmiten äänittämään.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#5 kirjoitettu 07.04.2005 16:35

Itsehän oli juurikin sitä mieltä, että ne heebat, jotka tekee kotona ja warettaa, tekee sitä, ja sitten ne, jotka taas käy studiossa äänittämässä, niin tekee sitä.

Eli aivan sama. Warettakoot ihmiset jos haluaa. Tehkööt musiikkia jos mieli tekee.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#6 kirjoitettu 07.04.2005 16:36

Salonen productions kirjoitti:
mun on mahdotonta uskoosiihen et sen ikäsellä ois varaa siottaa noin 10000 e kunnon softiin laittesitoihin joten omasta mielestä asialle pitäisi tehdä jotai yleisesti


Eli siis huomio kaikki! Kerätkää ensin kasaan 10000e ja alkaakaa vasta sitten luomaan musiikkia. Support the iso-koneisto!

^ Vastaa Lainaa


Salonen productions

#7 kirjoitettu 07.04.2005 16:48

ei ne kyllä munkaan yö unia vie ihan mielen kiinosta vaa kyselin

^ Vastaa Lainaa


1005
735 viestiä

#8 kirjoitettu 07.04.2005 16:57

ihan noin pikku vinkkinä, että JOS joku sattuisi menestymään kotistudiomeiningillä ja jäisi kiinni warettamisesta, olisivat rapsut varmaankin varsin kiitettävät. plussana mahdollinen koneen käyttökielto.

^ Vastaa Lainaa


electrichaos

#9 kirjoitettu 07.04.2005 17:04

Salonen productions kirjoitti:
tuli tässä mieleen koska todella kovia taustoja biittejä tehdään kotona jo ware ohjelmilla softilla noin 16 ikä luokassa mun on mahdotonta uskoosiihen et sen ikäsellä ois varaa siottaa noin 10000 e kunnon softiin laittesitoihin joten omasta mielestä asialle pitäisi tehdä jotai yleisesti koska pikku hiljaa studion pitäjille jää vähemmän töitä eikä jenggi enää mee tekee sinne mitää demoja levyjä sun muita kun kotona warettamalla voi melkeepä saada samaa jälkeä

mitä mieltä ootte itte asiasta ?

bze muokkasi otsikkoa siistimmäksi 16:01 07.04.2005



Softat ei vielä riitä. Niitä täytyy osata käyttää ja hyvin. Yleensä studioissa on koulutettu ja ammattitaitoinen porukka vääntämässä kuvioita ja useimmiten tuotoksen jälki on parempaa kuin kotivehkeillä. Eron kuulee kun kuuntelee samaa biisiä erilaisilla laitteilla ja kaiuttimilla. Koti materiaali tahtoo jäädä vajaavaiseksi kokonais soundiltaan.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#10 kirjoitettu 07.04.2005 17:33

Eikös tällaisessa "pro studio kotiin edullisesti" (tai warettamalla ilmaiseksi) meiningissä voisi nähdä hyvääkin. Aloittelevien artistien kynnys koittaa taitojaan ja julkaista biisejään esim. netissä/ jakelemalla kotipolttoisia cd-r:iä on aika matalalla. Tämähän innostaa ja vetää nuoria niinkin kehittävän ja järkevän harrastuksen kuin musiikin pariin.

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#11 kirjoitettu 07.04.2005 17:41

Warettajat syövät ainoastaan ohjelmistotalojen ja koodereiden leipää, ei studioiden. Kuka pöljä nyt menee räveltämään viikkokausiksi biittejä ja syntikkariffejä johonkin tuntitaksalla laskutettavaan studioon? -poislukien sellaiset supertähdet, joilla on varaa heittää rahaa kankkulan kaivoon muutenkin.

^ Vastaa Lainaa


Lunar Vegetarian
1109 viestiä

#12 kirjoitettu 07.04.2005 17:52

vitut - turha postaus, taidampa mennä nukkumaan, anteeksi.

^ Vastaa Lainaa


Kyrios

#13 kirjoitettu 07.04.2005 17:55

Eipä siitä taida olla studioille haittaa vaan ehkä enemmän hyötyä, sillä kun joku on aikansa demoillut siellä kämpässään (waresoftalla tai ilmaisella, ihan sama) ja jaksanut lähetellä demojaan levy-yhtiöille niin jossain vaiheessa joku lafka ottaa artistin siipiensä suojiin, ja yllätys yllätys studio kutsuu Tosin tuo oli aika pitkälle ajateltua mutta niin oli aloitusviestikin.

^ Vastaa Lainaa


Deviantribe

#14 kirjoitettu 07.04.2005 18:01

Mikään ei ikinä tule korvaamaan oikeita soittimia. Mikään plugari ei pysty koskaan toistamaan esim. putkikamojen täydellistä äänen väriä ja lämpöä taikka sitten analogisynien, miten tämän sanoisi, Orgaanisuutta. Soundi on helppo saada melkein täydelliseksi kopioksi mutta siihen se jääkin koska soundiin liittyviä nyansseja yksikään tietokone ei pysty luomaan "uudestaan" ellei sitten jollain kikkakuustoistasella saada siihen mukaan itse raudan osia, lisäkorttimeiningillä esimerkiksi.

Plugarit yksinään ei riitä.

Kaikista parasta studioissa on se kun sinne menee niin saa antaa kaiken teknisen soheltamisen äänittäjän käsiin. Siellä sun ei tartte huolehtia mistään muistimäärän vähyydestä eikä raudan toimivuudesta, Menet vain sisään ja soitat renkutukset nauhalle ja sitten keskustelet äänittäjän ja tai miksaavan osapuolen kanssa siitä että mitä soundia haetaan. Oikeissa studioissa on pro-jannut jotka ihan oikeasti tietävät miten soundisi saadaan aikaan ja siellä on myös KAIKKI ne kamat joilla se tehdään + niitä kaikkia osataan käyttää täydellisesti.

Miten kotistudio kilpailisi esim. ton kans ? manuaaleilla? niimpä: eipä juuri mitenkään.

Aloittelijan näkökulmasta Kotistudiokulttuuri on todella hieno asia jota pitäisi kehittää hiukan järkevämpään ja toimivampaan suuntaan mutta oikeasti suurissa ympyröissä Kotistudiot eivät tule koskaan viemään asiakaskantaa Oikeilta studioilta juuri yllämainituista syistä.

Ohjekirjat ja manuaalit eivät tule koskaan korvaamaan sitä heppua joka istuu mikserin takana ja kuuntelee.
-H

Ps: kiitos ja anteeksi
Pps: ja hiphop/räp oli vain esimerkki, JOKAISELLA mikserin genrellä on omat emämunauksensa ja tunarointinsa.

Deviantribe vähensi lässytystä 18:23 07.04.2005


Deviantribe muokkasi viestiä 18:25 07.04.2005

^ Vastaa Lainaa


-biitTiPää-

#15 kirjoitettu 07.04.2005 18:36

gebo modyo kirjoitti:
Eli aivan sama. Warettakoot ihmiset jos haluaa. Tehkööt musiikkia jos mieli tekee.


..kunhan itse pystyy tekemään musiikkia hyvällä omallatunnolla. se on mulle ainakin tärkeintä.

^ Vastaa Lainaa


Riku Rotten

#16 kirjoitettu 07.04.2005 19:19

wiren kirjoitti:
softa... kuulostaa tutulta... mihin mä laitan noi kelanauhani ja voisinko mä vaihtaa Fenderin putkivahvistimeni johonkin plugariin?

Tottakai. Täältä löytyy vahvistin ja täältä nauhakompressorointi.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#17 kirjoitettu 07.04.2005 19:53

1005 kirjoitti:
ihan noin pikku vinkkinä, että JOS joku sattuisi menestymään kotistudiomeiningillä ja jäisi kiinni warettamisesta, olisivat rapsut varmaankin varsin kiitettävät. plussana mahdollinen koneen käyttökielto.


Ja suomen ammattitaitoinen poliisi vie kuule xboxinkin niin loppuu se musan teko!

^ Vastaa Lainaa


jakeriver
1572 viestiä

#18 kirjoitettu 07.04.2005 21:57

Salonen productions kirjoitti:
tuli tässä mieleen koska todella kovia taustoja biittejä tehdään kotona jo ware ohjelmilla softilla noin 16 ikä luokassa mun on mahdotonta uskoosiihen et sen ikäsellä ois varaa siottaa noin 10000 e kunnon softiin laittesitoihin joten omasta mielestä asialle pitäisi tehdä jotai yleisesti koska pikku hiljaa studion pitäjille jää vähemmän töitä eikä jenggi enää mee tekee sinne mitää demoja levyjä sun muita kun kotona warettamalla voi melkeepä saada samaa jälkeä

mitä mieltä ootte itte asiasta ?

bze muokkasi otsikkoa siistimmäksi 16:01 07.04.2005



hoono soomi

--

Mielestäni jotenkin naivia ajatella, että edes kolmannes Mikseri.netin käyttäjistä olisi ostanut oikeasti Reasoninsa tai vastaavat überkalliit (tuossa kuustoista vuotta täyttäneiden ikäluokassa) softansa. Ja mitäpä asialle voisi tehdä? Ei mitään. Asenteiden muuttuminen olisi ehkä ainoa, mutta tuskinpa ne luomisen tuskassa muuttuvat miksikään. Ja miksipäs niitä muuttamaan, ei siinä painajaisia tule, jos vähän wareware... No joo. Mutta miksipä ei ilmaisia kunnollisia joku osaava alkaisi tehdä? Buzz tietenkin olisi ja trackerit... Mutta joku Reason tyylinen pakkaus.... Njoopa joo. Eipäkai tule, tyhmiltä rahat pois.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#19 kirjoitettu 08.04.2005 22:30

Taas sitä saa huomata olevansa jonkinsortin väliinputoaja..

En ole studiossa käynyt, enkä suunnitellut ainakaan lähitulevaisuudessa siitä maksavani.

En väitä olevani pyhimys waretuksen suhteen, mutta väitän silti etten ole koskaan mitään laittomalla softalla tehnyt. Tai tehnyt ja tehnyt.. Olen esim. reasonin ja fruityn warettanut ja niitä kokeillut ja todennut taas kerran että kyllä se buzz jyrää.

Hymiö joka haistattaa.

^ Vastaa Lainaa


:geeza:

#20 kirjoitettu 10.04.2005 02:07

Salonen productions kirjoitti:
tuli tässä mieleen koska todella kovia taustoja biittejä tehdään kotona jo ware ohjelmilla softilla noin 16 ikä luokassa mun on mahdotonta uskoosiihen et sen ikäsellä ois varaa siottaa noin 10000 e kunnon softiin laittesitoihin joten omasta mielestä asialle pitäisi tehdä jotai yleisesti koska pikku hiljaa studion pitäjille jää vähemmän töitä eikä jenggi enää mee tekee sinne mitää demoja levyjä sun muita kun kotona warettamalla voi melkeepä saada samaa jälkeä

mitä mieltä ootte itte asiasta ?

bze muokkasi otsikkoa siistimmäksi 16:01 07.04.2005



on se vaan aika turha studio, jonka parilla softalla syrjayttaa?

myos 10.000e kulostaa turhan korkealta hinnalta kotistudiolle.
eikohan koko setti irtoa parilla tonnilla.

mielestani on turha niilta kakaroiltaon ottaa rahoja,
huijaamalla ne studioon. oon aikanaan itsekkin
aanittany semmosta roskaa studiolla, etta ei kehtais rahaa pyytaa.
mielummin jaavat kotiin ja tekevat omilla laitteilla kun tuhlaavat
sen "studio kokemukseen", joka kuitenkin on molempien osapuolien
ajan haaskausta.

ei se pelkka warettaminen myoskaan riita. tarvitaan myos kokemusta ja osaamista.
voihan sita kuka tahansa vaantaa parit luupi pyorimaan jollain softalla, mutta
ei se mielestani kilpaile ammattitasoisen studio kanssa.

itse en nae koko hommaa mitenkaan negatiivisena. itse aloitin trakkereilla ja
siirryin crakattyihin softiin ja plugareihin. kaytin crackkeja siihen asti kunnes
rupesin tienaamaan niilla rahaa. nyt on lailliset softat koneessa, mutta tuskin
olisin lahtenyt koko businekseen ilman niita crackkeja?

tasta nakokulmasta nama firmat ovat hyotyneet laittomasta levikista.
sita voi vaikk ajatella, etta se on "personal learning edition" siita softasta.

don't fight the change. live it.

^ Vastaa Lainaa


F5D

#21 kirjoitettu 10.04.2005 18:37

Kaikki pro-musasoftat vaan mac-puolelle ja kunnon suojaukset (esim. joku hardis-dongle-systeemi) tai plugit vain dsp-korteille. Varmasti on vaikuttanu piratismi studioiden työmäärään ja softatalotki joutuu hikoilemaan että pysyykö koko firma pystyssä kun suurin osa niiden softien käyttäjistä käyttää niiden piraattiversioita. Ohan piraattien olemassaolo tuonu sen ilmiön, että kaikki vääntää musaa ja kaikilla on kotikoneella semmoset softat ja plugit, ettei itekää tajua minkä tasoisista vehkeistä on kyse.

^ Vastaa Lainaa


MC Hit

#22 kirjoitettu 10.04.2005 21:59

F5D kirjoitti:
Kaikki pro-musasoftat vaan mac-puolelle ja kunnon suojaukset (esim. joku hardis-dongle-systeemi) tai plugit vain dsp-korteille. Varmasti on vaikuttanu piratismi studioiden työmäärään ja softatalotki joutuu hikoilemaan että pysyykö koko firma pystyssä kun suurin osa niiden softien käyttäjistä käyttää niiden piraattiversioita. Ohan piraattien olemassaolo tuonu sen ilmiön, että kaikki vääntää musaa ja kaikilla on kotikoneella semmoset softat ja plugit, ettei itekää tajua minkä tasoisista vehkeistä on kyse.


Joo, mut jos nää kaverit ei warettais kyseistä juttua, niin enpä usko et ne ostais sitä kuitenkaan.

Ymmärsikö joku

^ Vastaa Lainaa


pcgn
1262 viestiä

#23 kirjoitettu 10.04.2005 22:20

F5D kirjoitti:
Kaikki pro-musasoftat vaan mac-puolelle ja kunnon suojaukset (esim. joku hardis-dongle-systeemi) tai plugit vain dsp-korteille. Varmasti on vaikuttanu piratismi studioiden työmäärään ja softatalotki joutuu hikoilemaan että pysyykö koko firma pystyssä kun suurin osa niiden softien käyttäjistä käyttää niiden piraattiversioita. Ohan piraattien olemassaolo tuonu sen ilmiön, että kaikki vääntää musaa ja kaikilla on kotikoneella semmoset softat ja plugit, ettei itekää tajua minkä tasoisista vehkeistä on kyse.


Kyllähän tollaset hardis-dongletkin pystyy kiertämään. Eikös esim. cubasessa ollut sellainen..?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 11.04.2005 10:30

NORTON kirjoitti:

Jos haluaa oikeasti hyvän soundin, niin sitten pitää kuitenkin mennä hyvään studioon.


Kyllä se studioiden suurin valttikortti on se hyvä akustiikka. Eihän se oikeastaan ole mikään ongelma hommatta suhteellisen asiallisia vehkeitä ja nauhoitella niillä, mutta se akustiikka on se suurin todellinen äänenlaadullinen este laadukkaan kotistudion ja kunnon studion välillä.

^ Vastaa Lainaa


Olavio

#25 kirjoitettu 11.04.2005 12:11

Tilannehan on moinen, että softapuolen varastaminen on jollain tavalla vähemmän arveluttavaa, kuin vaikka syntsan rosmoaminen soitinliikkeestä. Näin myös omalla kohdalla ja epäilenpä, ettei softavalmistajien taholta ole tulossa minkäänlaista vastaantulemista hinnoissa. Mitä sitten pitäisi tehdä ja pitäisikö yleensäkin, niin en osaa sanoa.

Semmosta ajattelen tästä kotistudioasiasta, että oikeastaan on ihan hienoa, että ihmiset kotiolosuhteissa jaksavat tehdä itse ja perehtyä itse asioihin. Kolhot olohuoneen betoniseinät eivät korvaa hienoa, akustisesti täydellisestä tilaa, mutta saapahan tehdä musiikkia niillä rahkeilla mitä on ja unelmoida, että se akustisesti täydellinen tila olisi jonain päivänä saman katon alla kuin muu koti.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#26 kirjoitettu 11.04.2005 12:40

carabus kirjoitti:

epäilenpä, ettei softavalmistajien taholta ole tulossa minkäänlaista vastaantulemista hinnoissa.


Ei varmasti koska sen softan kehittäminen todella maksaa. Tiedän luotettavaslta taholta miksi TC ei ole pätkääkään kiinnotunut tekemään kaikuplugareita enää pelkälle softalle. Koska ne eivät myy. Silti TC:n kaiut ovat isojen massojen käytössä. Ei varmaan paljon huvita valmistaa kaupallista softaa, kun sitä ei osta kukaan. Kannattaa keskittyä hardikseen, joten hardiksessa on laatua ja softassa ei. Vain siksi, että ihmiset warettavat.

^ Vastaa Lainaa


F5D

#27 kirjoitettu 11.04.2005 13:03

Haava kirjoitti:
Tiedän luotettavaslta taholta miksi TC ei ole pätkääkään kiinnotunut tekemään kaikuplugareita enää pelkälle softalle. Koska ne eivät myy. Silti TC:n kaiut ovat isojen massojen käytössä. Ei varmaan paljon huvita valmistaa kaupallista softaa, kun sitä ei osta kukaan. Kannattaa keskittyä hardikseen, joten hardiksessa on laatua ja softassa ei. Vain siksi, että ihmiset warettavat.

Joo. Jännä huomata, että monet ovat luulleet, että TC Native bundlen kaiku ja kompura yms. pluginit olisivat tasoltaan samanlaiset kuin esim. powercoren pluginit ja että powercore on vain sitä varten, että se laskee ne pluginit. Laatuhan siinä eniten painaa miksi semmoinen ostetaan. Itse en ole niiden edes kuvitellutkaan olevan samantasoisia. Hieman yllätyksenä on joillekin tullut, kun on joutunu sanomaan, että nehän on kuin eri planeetoilta.

Powercoren mukana tulevat kaiut ovat jo aivan älyttömän hyvät ja nyt lisäksi voi ostaa VSS3 ja Nonlinear 2 pluginit, jotka ovat käytännössä TC M3000 prosessorista ja soundaavat kyllä erittäin hyvälle. Nykyäänhän on olemassa jos jonkinlaista konvoluutiokaikua, joilla kyllä saa ihan kivoja kaikuja aikaan, mutta ne eivät pysty jäljittelemään monimutkaisempia modulointeja, mitä noissa VSS3 yms. reverbeissä on. Powercore on rautaa. Siihen vain voi valita, mitä algoritmeja sillä ajetaan, esim. 4kpl tai enemmän M3000 reverbiä 1 kortilla tai joku muu kiva sekoitus jotain muita plugineita.

Sama pätee kaikkiin dsp-korteilla pyöriviin plugineihin. Ne ovat kaikki parempia kuin nativet pluginit. Kukaan ei toistaiseksi ole murtanut UAD:n kopiosuojausta. Powercoren plugineista oli joitain piraatteja todella kauan sitten ja ne toimivat vain vanhalla ajurilla. TC seuraa, jos heidän plugineistaan tulee piraattiversioita, niin ne blokataan heti seuraavassa ajuriversiossa. Eli jos haluaa käyttää myös ihan uusia plugineita, niin ne vaativat uusimman ajurin ja siinä jää sitten ne waret pois käytöstä. Itseasiassa TC muutti tuota suojausta jotenkin 2 vuotta sitten ja sen jälkeen ei ole tullut yhtään piraattia mistään. Parempi niin, niin brändin maine on parempi ja pluginien valmistajat koodaavat mielellään sille plugineita, joten käyttäjät saavat mahdollisuuden käyttää uusia ja parempia plugineita, joiden tekemisessä on nähty vaivaa.

Ja varsinkin ulkoiset hardislaitteet ovat yleensä selkeästi parempia kuin nativet softat.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#28 kirjoitettu 11.04.2005 13:16

F5D kirjoitti:

Joo. Jännä huomata, että monet ovat luulleet, että TC Native bundlen kaiku ja kompura yms. pluginit olisivat tasoltaan samanlaiset kuin esim. powercoren pluginit ja että powercore on vain sitä varten, että se laskee ne pluginit. Laatuhan siinä eniten painaa miksi semmoinen ostetaan.


Hauskinta siinä on se, että Powercoren kaiut eivät ole yhthyviä kuin TC hardiksessa ja ainoa syy miksi näinkin on se raha. Pitää saada sitä hardistakin myytyä. Ainoa syy miksi TC ei ole tehnyt powercorea parempaa kaikuplugaria softalle on raha. Sen tekeminen olisi mahdollista. TC:n tyyppi on itse näin epävirallisesti sanonut.

Powercoren mukana tulevat kaiut ovat jo aivan älyttömän hyvät


Ovat, vaikka eivät parasta TC:tä edustakkaan.

Ja varsinkin ulkoiset hardislaitteet ovat yleensä selkeästi parempia kuin nativet softat.


Niimpä. Syynkin jo kerroin. Toki DSP:ssä on etuja, mutta paljon syytä on myös siinä, että puhtaita softaplugareita ei vain ole jaksettu kehittää, kun panostus ei kannata.

^ Vastaa Lainaa


Riku Rotten

#29 kirjoitettu 11.04.2005 16:08

Mitä paree kaiku, sitä monimutkaisempi on algoritmi ja sen raskaampi se on koneen pyörittää. Eli softassa tulee cpu myös vastaan.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#30 kirjoitettu 11.04.2005 17:05

Riku Rotten kirjoitti:
Mitä paree kaiku, sitä monimutkaisempi on algoritmi ja sen raskaampi se on koneen pyörittää. Eli softassa tulee cpu myös vastaan.


Itseasiassa erikois DSP:t on jäämässä yleiskäyttöisten tietokoneissa käytettävien prossujen jalkoihin. Tähänkin on syynä raha. iNtel Pentium XyZ ja AMD whatever prossuja myydään nimittäin niin älyttömän paljon enemmän, että niiden kehittämiseen voidaan uhrata helposti moninkertaisia summia erikois DSP-piireihin verrattuna ja silti se ei vaikuta itse tuotteen hintaan paljoa (kuten huomattavasti pienemmissä määrissä myytävissä erikoisprossuissa).

Tuo myyntimäärien ero on vaan yksinkertaisesti niin iso, että siihen on kohta ihan turha tulla kähisemään mitään juuri tietylle sovellukselle optimoidusta käskykannasta tms. Aika paljon nykyisien tiertokoneiden prossujen kehityksestä menee juurikin liukulukuyksikköjen tehostamiseen, mikä taas on juuri se jota audiosovellukset rasittaa.

Jonkin verran painottunuttajuttua, mutta ihan lukemisen arvoisia pointteja kannattaa lukea myös täältä: http://www.ardour.org/...

Siinä on muuten samalla projekti jossa kehitetään ihan vakavasti otettavaa moniraituria linuxille. On muuten avoimen lähdekoodin ohjelmisto tuo. Kotona voi tehdä warettamattakin kaikenlaista.

Eli tasapaino voisi hyvinkin keikahtaa piakkoin, mutta sitä saatetaan hyvinkin yrittää pitää hieman keinotekoisesti toisella suunnalla eli erillisien DSP-korttien ja raudan suunnalla, kuten Haava jo vihjasikin.

Itseäni on viimeaikoina mietityttänyt semmoinen, että koskakohan joku keksii valmistaa Erillisen DSP-kortin jossa hyrräisi joku AMD:n tai intelin prossu. Lisäähän silläkin saisi vääntöä käyttöön. Tietysti tuplaprossuvehkeet ajaa saman asian hieman toisella tavalla, mutta entäs jos joku haluaakin pari prossua vielä. Alkaa olemaan sellaiset emolevyt jo harvassa mihin menee enemmän kuin kaksi.

Toinen mielenkiintoinen kehityssuunta on näyttökortit. Myös niitä tehdään ja kehitetään aika huimasti. Ne ovat nykyään myös aika tehokkaita numeronmurskaimia ja joitain sovelluksia jotka niitä hyödyntää on jo kehitteillä. No ainakin tämä vaikka tuo sivu ei olekkaan hetkeen muuttunut: http://www.bionicfx.com

^ Vastaa Lainaa


F5D

#31 kirjoitettu 11.04.2005 21:25

Haava kirjoitti:

Hauskinta siinä on se, että Powercoren kaiut eivät ole yhthyviä kuin TC hardiksessa ja ainoa syy miksi näinkin on se raha. Pitää saada sitä hardistakin myytyä. Ainoa syy miksi TC ei ole tehnyt powercorea parempaa kaikuplugaria softalle on raha. Sen tekeminen olisi mahdollista. TC:n tyyppi on itse näin epävirallisesti sanonut.

_Powercoren mukana tulevat kaiut ovat jo aivan älyttömän hyvät


Ovat, vaikka eivät parasta TC:tä edustakkaan.

Ja varsinkin ulkoiset hardislaitteet ovat yleensä selkeästi parempia kuin nativet softat.


Niimpä. Syynkin jo kerroin. Toki DSP:ssä on etuja, mutta paljon syytä on myös siinä, että puhtaita softaplugareita ei vain ole jaksettu kehittää, kun panostus ei kannata.


Meni vähän höpönpöpön-puheluksi osaksi toi...

En tiedä onko se kuitenkaan kovin "hauskaa", että powercoren reverbit eivät ole aivan yhtä hyvät kuin TC:n kaikkein kalleimmassa hardiksessa, eli System6000:ssa mikä maksaa n. 10000 euroa. Ja powercorehan on hardista, ihan niinkuin system6000. Kumpaankin voi ladata eri plugineita, mitä niillä ajetaan. Ainoa ero vain, että system6000 maksaa järjettömän paljon ja on ainoa tc:n prosessori, mikä tarjoaa powercorea paremmat efektit. Tähän voi tietenkin sanoa, että Reverb 4000 on myös powercorea parempi, mutta sehän on vain pienempään pakettiin laitettu riisuttu 6000.

Tuosta sinun postauksesta saa hieman negatiivisen kuvan mitä powercore oikeasti on laadultaan. Ne powercoren mukana tulevat reverbit ovat siis jo varsin korkeatasoisia. Mega Reverb-pluginissa on 2 algoritmia TC M5000-prosessorista ja joukko muita, jotka kaikki soundaavat hyville. Classic Verb on hieman erilainen plugin vähemmillä säädöillä, mutta on soundiltaan astetta jopa parempi kuin Mega Reverb. Itseasiassa Classic Verbin kaikujen hännät ovat samaa tasoa VSS3:n kanssa ja jostain luinkin, että TC olis jossain päästäny sen verran tietoa pihalle, että Classic Verbissä onkin käytetty jonkun uudemman TC:n kaikuprossun algoritmeja. Eli kyllä nuo powercoren reverbit painivat aika korkealla laadussa kuitenkin, eli kyllä joutuu panostamaan vähintään M2000/M3000:een tai vastaavaan reverbiin, ennenkuin saa yhtä hyvää reverebiä aikaan. Ja pitää muistaa, että M3000 on uudempi laite kuin M5000.

Eli kun Powercorelle tuli System6000:sta MD3 multiband kompura ja brickwall limitteri, niin hieman sen jälkeen TC toi system6000:lle pykälää paremmat versiot, MD4 ja brickwall 2 limitteri, mutta tuo MD3 ja brickwall1 ovat jo erittäin korkeatasoiset ja olivat tosiaan olleet vain system6000:ssa jo jonkin aikaa. Sama homma VSS3:n kanssa. System6000:ssa on VSS4, nonlinearit sun muut surround-jutut, mutta tuo VSS3 on heti seuraavana jonossa ja myös varsin korkealaatuinen reverbi ja tosiaan tuo nonlin2-algoritmi on myös saatavana powercorelle. Eli kyllä powercore kannattaa ottaa aika vakavasti kuitenkin. Pienellä rahalla pääsee käyttämään TC:n huippu-prosessoreita ja ne eivät ole mitään riisuttuja malleja vaan ihan oikeita vehkeitä.

Eli kyllä TC pitää tietenkin System6000:n ja powercoren välillä tietynsuuruisen eron plugin-valikoimassa, ettei system6000:n myynti romahda, mutta powercore on hyvä ja edullinen vaihtoehto jos haluaa käyttöönsä lähes parasta mitä on saatavilla.

M300, M-One, M2000 ja M3000 myyvät kuitenkin sen takia, että niitä käytetään paljon live-keikoilla, missä powercorea ei voi käyttää. Samoin monet pienen budjetin bändit ostavat noita kahta edullisinta mallia.

Turha kuvitella kuitenkaan, että M300:lla tai M-Onella ("hardista") saisi samanlaista reverbiä kuin powercorella, vaikka M-One onkin jo aika hyvä.

Ja tässä voisi mainita lisänä vaikka nuo Sony Oxfordin pluginit pro toolsille ja powercorelle mistä ainakin eq on suora käännös sonyn kalliista tiskistä. Muut noista plugineista sony onkin kehittänyt varta vasten pro toolsille ja powercorelle. Eli noista sonyista ainakaan ei ole olemassa mitään parempia versioita.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#32 kirjoitettu 11.04.2005 22:05

Ihan A kirjoitti:
1005 kirjoitti:
ihan noin pikku vinkkinä, että JOS joku sattuisi menestymään kotistudiomeiningillä ja jäisi kiinni warettamisesta, olisivat rapsut varmaankin varsin kiitettävät. plussana mahdollinen koneen käyttökielto.


Mitä ihmettä oikeen selität?


Tässä menestymisellä tarkoitettaneen rahallista menestymistä, siis esim. levymyyntiä. Ymmärtääkseni waretetun ohjelman omistaminen ja henkilökohtainen käyttö ei lain kannalta ole niin vakavaa, mutta laittoman ohjelman käytöstä koituva rahallinen hyöty on lain silmissä suurempi juttu. Vai oliko se laittomalla ohjelmalla tuotetun materiaalin levittäminen...? Valistakaa minua ja muita tässä hei...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#33 kirjoitettu 12.04.2005 11:05

K-mikko kirjoitti:
Ihan A kirjoitti:

mutta laittoman ohjelman käytöstä koituva rahallinen hyöty on lain silmissä suurempi juttu. Vai oliko se laittomalla ohjelmalla tuotetun materiaalin levittäminen...? Valistakaa minua ja muita tässä hei...


Kyllä se on laittoman ohjelman kaupallinen hyödyntäminen käytännössä ollut iso asia. Käytännössähän se on yrityksiä tarkoittanut.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#34 kirjoitettu 12.04.2005 11:15

Ihan A kirjoitti:
Kuka ihme tällöin siitä pakotta kertomaan poliisille? Kuka ihme tulee kysymään tällaiselta henkilöltä, että ovatko ohjelmasi laillisesti hankittuja?


Onhan noita ratsioita firmoihin tehty. Eri asia on sitten että kuinka todennäköisesti tuollainen tehdään studioon, varsinkaan Suomessa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#35 kirjoitettu 12.04.2005 11:16

Veneficus kirjoitti:

Onhan noita ratsioita firmoihin tehty. Eri asia on sitten että kuinka todennäköisesti tuollainen tehdään studioon, varsinkaan Suomessa.


Kaapallisen studion omaavana henkilönä en uskaltaisi ottaa riskiä. Sana saattaa levitä nopeastikkin.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#36 kirjoitettu 12.04.2005 11:24

Haava kirjoitti:
Kaapallisen studion omaavana henkilönä en uskaltaisi ottaa riskiä. Sana saattaa levitä nopeastikkin.


Ja varsinkin jos ihminen joka kantaa kaunaa sinulle (niitä varmasti riittää!) tietää sinun käyttävän laitonta softaa, niin ei se ole iso homma käräyttää...

^ Vastaa Lainaa


Tune
822 viestiä

#37 kirjoitettu 12.04.2005 11:31

dip flirt kirjoitti:
Warettajat syövät ainoastaan ohjelmistotalojen ja koodereiden leipää, ei studioiden. Kuka pöljä nyt menee räveltämään viikkokausiksi biittejä ja syntikkariffejä johonkin tuntitaksalla laskutettavaan studioon? -poislukien sellaiset supertähdet, joilla on varaa heittää rahaa kankkulan kaivoon muutenkin.


Indeed.
Ja todellakaan, ei mua paljoa nappaa eikä vaivaa mun päätä tällainen asia.
On paljon tärkeämpiäkin asioita tuumailtavana kaikilla elollisilla olennoilla kuin se, että piratismi tuhoaa maailman.

Aina on piratismiä, ikuista pessimismiä.

^ Vastaa Lainaa


iq

#38 kirjoitettu 14.04.2005 17:10

Ei

^ Vastaa Lainaa


LauriT
1293 viestiä
Luottokäyttäjä

#39 kirjoitettu 16.04.2005 14:02

Eipä sillä juurikaan ole merkitystä jos joku amatööri, joka kuitenkaan ei mitään saisi myytyä, käyttää ware-ohjelmia, ainakaan studioiden kannalta. Siinä vaiheesa, kun homma muuttuu vakavammaksi kannattaa todella harkita ohjelmistokannan "laillistamista" jo ihan oman edunkin takia. Enkä todellakaan usko, että se on jollekin TC:lle paha juttu, jos joku 15v hoppari käyttää niiden ware-plugareita. Eihän kyseinen henkilö niitä kuitenkaan pystyisi ostamaan. Kannattaa hyvät ihmiset pitää mielessä, että ei musan tekoon laillisesti edes tarvita välttämättä mitään huippukalliita softia. On olemassa nimittäin uuden sukupolven träkkereitä, joista löytyy kaikki musantekoon tarvittava (VST, Rewire, ASIO, MIDI-ohjaus, modulaarinen arkkitehtuuri yms.) kuten kalliimmista sekkareistakin. Pianorulla vain puuttuu (...tästä pitäisi tehdä slogan). Näihin softiin varmasti kaikilla on varaa. On myös täysin ilmaisia softia, joilla pystyy tekemään kohtalaisen tasokasta jälkeä. Mitä järkeä on satsata huippukalliisiin laitteisiin ja softiin, jos biisintekotaidot ja miksauskokemus ovat aivan alkutekijöissään? Sehän on silkkaa haaskausta nimittäin. Ei musiikkia pelkällä Reverbillä vielä tehdä.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#40 kirjoitettu 16.04.2005 15:26

Mike East kirjoitti:
Laadukkaan (teknisesti) musan tekeminen maksaa maltaita ja jos ei musabisnes pysty tukemaan tuotantoja kaikki lafkat kaatuu.
...
Ja miksei sitä sitten tekisi suuressa maailmassa levyjä kun tarjontaa studioista löytyy laidasta laitaan ja jopa suhteellisen edullisesti.
...
Yleisesti levy-yhtiö maksattaa artisteille studioaikaa ja jos levy-yhtiöillä menee huonosti niin menee studioillakin.
...
Jos levymyynti laskee niin siitä kärsii sitten kaikki.. jopa kuluttaja


Hyvää tekstiä. Olen samoilla linjoilla Miken kanssa, äänitallenteiden piratismi haittaa studioita ja myös koko musiikkiteollisuutta. Piratismilla tarkoitan niitä tapauksia missä äänilevy jää ostamatta koska kuuntelijalle riittää ulkomailta ostettu levyn kopio tai netistä imutettu mp3.

Jostain kumman syystä tulee kuitenkin mieleen sana "rakennemuutos" ja se kyläkauppiaan vaimo joka toimi kylän puhelinvaihteen hoitajana ja yhdisti puheluita. Nykyisin Suomessa ei ole enää käsikäyttöisiä puhelinvaihteita vaan automaattiset puhelinvaihteet ovat syrjäyttäneet ammattitaitoisen käsityön.

Mielestäni keskustelun aloittajan tekstin taustalla on toinenkin kysymys kuin se joka päätyi otsikkoon: Onko (musiikki)ohjelmistojen kehitys muuttamassa musiikkinmaailman ja -teollisuuden rakennetta? Vastaus on mielestäni täysin selvä: kyllä.

Rakennemuutosten aikana väliinputoajat kärsivät aina. Ne jotka eivät osaa sopeutua uusiin sääntöihin ja uusiin kuvioihin eivät todennäköisesti tule enää menestymään elleivät löydä omaa paikkaansa. Ohjelmistokehitys yhdistettynä muuhun tekniseen kehitykseen on siirtänyt "tarpeeksi laadukkaiden" laitteiden hintaluokkaa huomattavasti alaspäin. Enää ei tarvita isoa rahallista pesämusaa jotta saadaan tehtyä "tarpeeksi hyvänkuuloista" materiaalia.

Itse en usko kuitenkaan siihen että kaikki lafkat kaatuisivat ja instituutiot tulisivat rymisten alas. Normaalissa markkinataloudessa sopivasti hinnoitellulla ammattitaidolla on aina kysyntää. Ääripäässä (superlaadukkaat studiot) tarjonta voi kaventua, mutta jos se kapenee liikaa niin silloin sinne voi avautua sopiva markkinarako seuraavalla yrittäjälle.

Piratismin vaikutuksista ohjelmistotuotantoon on keskusteltu jo aikaisemmin täällä, sieltä lainaan kuitenkin yhden ajatuksen:

Tukemalla joko rahallisesti tai muuten sellaisia asioita joista itse pitää, varmistaa omalta osaltaan sen että niitä on myös tulevaisuudessa saatavissa. Tämä koskee sekä piratismia että rakennemuutoksia.

--
apo

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu