Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja siitä miksauksesta


UltraT

#1 kirjoitettu 09.02.2004 09:12

olen tehnyt itselleni biitin ja riimit ja nauhottanut ne cool edit pro:lla... mutta mitenkä minun pitäisi miksata kappalettani... olen poistanut kohinat mutta juuri muuta en osaakaan tehdä... joten mitä minun kannattaisi tehdä ja olisi todella hyvä jos osaisitte neuvoa mistä ne jutut tehdään cool edit pro 2... kiitos

ja vielä että mitenkä voi muokata ääntä cool editissä silleen että ääni siis muuttuu että se ei kuullosta yhtään omalta ääneltä tai jotenkin....

kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 10.02.2004 17:05

_captured kirjoitti:
Hmm.. no cool edit prota siihen ei kannata käyttää. Se ei miksaamisessa ole häävi...


Hmm... Missä mielessä ei ole häävi? Äänenlaadustako, vaiko käyttöliittymästä puhut?

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#3 kirjoitettu 10.02.2004 21:50

varmaankin tuossa aloitusviestissä tarkoitettiin siis masterointia, siitä sekaannus. (vai?)

ja minkä vuoksi sitä omaa ääntä pitää muuttaa?
noh onhan noita, pitchshifter, detune, eq, distortion

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#4 kirjoitettu 10.02.2004 22:59

_captured kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin sitä että sekvenssereissä, esimerkiksi Cakewalkissa audiopätkien yhdistely on selkeämpää (koska näkee ne "palikat" päällekäin, toisin kuin Cool Editissä jossa joutuu käyttämään paste-mix toimintoa - .. siis ainakin muistaakseni - ja se ei pärjää käyttömukavuudessaan sekvensserille).


Eikös tuo Cool Edit Pro ole juuri se jeesusversio, eli ihan täysiverinen moniraituri/audiosekvensseri. Taidat sotkea vanhaan Cool Edit 2000 ja 96 versioon.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 11.02.2004 02:18

_captured kirjoitti:
Haava kirjoitti:

Jahas. Liian-radikaali-ilmaus-poliisista päivää?


Heh heh heh...

Ellei sitten Cool Editistä ole ilmestynyt uutta jeesusversiota, joka varta vasten helpottaa miksausta.


Elektrojänis on oikeassa, eli CE 96' on yksiraitanen (täsin sekin saa lisäpalikalla moniraitaiseksi) ja Cool edit Pro taas on ihan täydellinen (ja minun mielestäni käyttiksen kätevyydeltä ylivoimainen) moniraituri reaaliaikaisilla efekteillä. Tosin Krytal hoitaa tietysti ilmaiseksi suht hyvin tuota CE Pron asiaa nykyään. Ei ihan yhtä hyvä, mutta varsin kätevä hintaansa nähden kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


UltraT

#6 kirjoitettu 11.02.2004 11:14

biitini tein fruityloopsilla

miten sit tota eq:ta käytetään kun en oikein siitä tajua ja mitä äänen muuttamiseen tulee niin ei sillä enää ole niin väliä, että eiköhän se oma ääni kelpaa d

ja kysytään näin sitten että mitä miksaamisella yleensä tarkoitetaan kun en nyt tajunnu noista teidän jutuistanne oikein mitään

^ Vastaa Lainaa


DjLime
2918 viestiä

#7 kirjoitettu 11.02.2004 11:31

UltraT kirjoitti:
biitini tein fruityloopsilla

miten sit tota eq:ta käytetään kun en oikein siitä tajua

Kumpaa eq:ta tarkoitat? fruityssa on kaksi eri eq:ta, mutta molemmat toimii samalla tavalla. Eli ensin avaat mixer (fl 4 versiossa) tai effects (fl 3.56 versiossa) ja laitat avaat sen eq:n vaikka 2 kanavaan. Sitten menet ja valitset sen samplen jota haluat sillä eq:lla säätää. Avaat sen asetukset esiin ja vaihdat sieltä oikeasta ylä kulmasta sellasen fx kohdan kakkoseksi. Sitten vaan säätelet niillä eq:n nappuloilla tai vivuilla vasemmalta bassoja ja oikealta diskantteja. Jos taas haluat koko biisin sen eq:n niin avaa se master kanavalle siellä mixerissä tai effects paikassa ja se vaikuttaa koko biisiin.
UltraT kirjoitti:
ja kysytään näin sitten että mitä miksaamisella yleensä tarkoitetaan kun en nyt tajunnu noista teidän jutuistanne oikein mitään

Miksaamista on esim. biitin ja sanojen liittäminen toisiinsa. Ilmeisesti sinua siinä tuossa ensimmäisessä vastauksessa yritettiin neuvoa.

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#8 kirjoitettu 11.02.2004 12:48

UltraT kirjoitti:
biitini tein fruityloopsilla
miten sit tota eq:ta käytetään kun en oikein siitä tajua

tosiaan lime tuossa selvittikin. Equalizaattoria suosittelen käyttämään melkein joka soundissa mitä biisissä on, ja niin että saadaan vähän karsittua niitä yhteisiä taajuuksia ettei ääni puurone, ja myös että saadaan vähän omalaatusempaa ääntä. biitissä kannattaa käyttää kompuraa vielä, ja FL:ssä niinkuin muissakin sekuissa se efujen järjestys ratkaisee aika paljon. eli jos laitat kompuran ennen eqta niin soundi on eri kuin eq ja sitten kompressori, koska sitten se kompuroi sitä equtettua soundia.
ja jos haluat muuttaa koko biisin taajuuksia niin se eq efu sitten siinne "master" raidalle, eli mixerissä se ensimmäinen palkki. suosittelen käyttämään parametricEQ:ta, fruityssa tuo on myös paragraafinen eli näet käyrän mitä teet ja myöskin voit itse säätää tarkat taajuudet.

ja mitä äänen muuttamiseen tulee niin ei sillä enää ole niin väliä, että eiköhän se oma ääni kelpaa d

joo suosittelen, ilmeisesti hoppia olet tekemässä, niin se äänen muuttaminen ei todellakaan paranna sitä vaan huonontaa. omaan ääneen tottuu ja kyllä ne virheet paranee.

ja kysytään näin sitten että mitä miksaamisella yleensä tarkoitetaan kun en nyt tajunnu noista teidän jutuistanne oikein mitään


miksaamisella yleensä tarkoitetaan biisin sisäistä säätämistä, eli eri kanavien (instrumenttien) äänenvoimakkuuden, effectien ym säätämistä ja yleensäkkin biisissä tapahtuvia twiikkailuita ym.
masterointi taas on se mitä tehdään sitten koko biisille sen jälkeen kun se on yhtenä pakettina wavina (esim). masterointia ei tarvitse jos miksaus on tehty hyvin. mutta esim fade in ja fade outit kannattaa tehdä ettei biisi ala tai lopu töksähtävästi. myöskin masterointi vaiheessa voi sitten korjata jos huomaa että biisistä puuttuu keskitaajuuksia yms..

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#9 kirjoitettu 11.02.2004 13:15

Hallusinaatio kirjoitti:
mitenkäs äänen kanssa eli kannattaako laittaa ensin kompuraa ja sitten equttaa vaiko toisin päin...


jos puhut siis ihmisäänestä, niin
mielestäni ehdottomasti kompurointi ensin, oikeastaan oikeaoppisesti laulut olisi syytä äänittää realtime kompressorin läpi että taso pysyy suht samana. jos tulee jotain pahoja klippauksia tai huudahduksia niin eq ei auta asiaa yhtään..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 11.02.2004 19:59

a98 kirjoitti:

oikeastaan oikeaoppisesti laulut olisi syytä äänittää realtime kompressorin läpi että taso pysyy suht samana. jos tulee jotain pahoja klippauksia tai huudahduksia.


Itseasiassa täsmennetään tähän, että realtimenä ääni kannattaa ajaa limitterin läpi, niin että jos kaikki menee hyvin (ei tyle piikkejä tai muuta ihmeellistä), niin ääni ei limitoidu yhtään. Jos taas joku piikki tulee, niin limetteri estää sitä vain särkemästä. Oikeappisesti kaikki muu komressointi kannataa tehdä vasta jälkikäteen.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#11 kirjoitettu 11.02.2004 22:11

Haavan asiaan lisään vielä, että sen limitterin olis syytä olla ihan hardwarea elikkäs rautaa, että siitä on tuossa hyötyä. Softaplugarit ei auta jos se menee muunnoksessa digitaaliseksi jo särölle.

Elektrojänis muokkasi viestiä 22:34 11.02.2004

Niin siis tämä koski siis äänittämistä eikä alkuperäistä asiaa eli miksaamista. Tai no kaikki liittyy kaikkeen tietysti tavalla tai toisell jne. *mutinaa mutinaa*

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 13.02.2004 05:32

a98 kirjoitti:
Hallusinaatio kirjoitti:
mitenkäs äänen kanssa eli kannattaako laittaa ensin kompuraa ja sitten equttaa vaiko toisin päin...


jos puhut siis ihmisäänestä, niin
mielestäni ehdottomasti kompurointi ensin, oikeastaan oikeaoppisesti laulut olisi syytä äänittää realtime kompressorin läpi että taso pysyy suht samana. jos tulee jotain pahoja klippauksia tai huudahduksia niin eq ei auta asiaa yhtään..


Mä olen aina ajatellut, että on loogisempaa equttaa ensin esim. matalalta mahdollisia puhahduksia pois, jotta ne eivät vaikuttaisi kompressointiin ikävästi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 13.02.2004 08:00

Fakap kirjoitti:

Mä olen aina ajatellut, että on loogisempaa equttaa ensin esim. matalalta mahdollisia puhahduksia pois, jotta ne eivät vaikuttaisi kompressointiin ikävästi.


Paitsi, että eikös matalalta tulevat puhahdukset kannata filtteröidä, eikä EQ:ttaa pois?

^ Vastaa Lainaa


legacy_of_past1

#14 kirjoitettu 13.02.2004 10:18

Jos konemusaa tekee, niin kannattaa kaikki soittimet tehdä midinä ja heittää vaikka cubaseen. Siellä niille voi tehdä ihan mitä tahansa varsinkin jos on iso saundikirjasto. Eri raidalle voi ite soitella vaikka kitarat tai bassot.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 14.02.2004 03:28

Haava kirjoitti:
Paitsi, että eikös matalalta tulevat puhahdukset kannata filtteröidä, eikä EQ:ttaa pois?


No riippuu mitä soundia haluaa. Onhan se filtterikin taajuuskorjain? Reasonin filsuista ei kait löydy lowcuttia, ellei vocoderin equa lasketa.

Kuitenkin, emmä niitä matalia kokonaan poista.. silloin tällöin saatan vähän equttaa vähän pois jos on pahoja puhahduspiikkejä ja paljon kompuraa.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#16 kirjoitettu 14.02.2004 09:45

legacy_of_past1 kirjoitti:
Jos konemusaa tekee, niin kannattaa kaikki soittimet tehdä midinä ja heittää vaikka cubaseen. Siellä niille voi tehdä ihan mitä tahansa varsinkin jos on iso saundikirjasto. Eri raidalle voi ite soitella vaikka kitarat tai bassot.


(kyninen narina)
Aika mielenkiintoista. Sait sitten kehitettyä yleispätevän reseptin konemusiikin tekemiseen, kun sitä ei oikeastaan edes kysytty.

Noh... Kai minunkin pitää sitten hankkia cubase ja iso soundikirjasto. En kyllä oikein ymmärrä tuollaista "soundikirjasto" -ajatusmallia oikeen kun olen aina pyrkinyt väsäämään soundini itse. No myönnettäköön, että rumpusampleja on kovalevylle kertynyt jokunen, vaikkakin niiden käyttö on ollut aika vähäistä.
(/kyyninen narina)

Fakap kirjoitti:
No riippuu mitä soundia haluaa. Onhan se filtterikin taajuuskorjain?


No tekniseltä kannalta EQ on ennemminkin filtterien alaryhmä kuin toisinpäin.

Haava tuossa tarkoitti luultavasti sitä, että saattaa olla fiksumpaa vetää ne matalt jurinat pois sieltä suhteellisen yksinkertaisella ylipäästösuotimella (high pass filtter lontoon murteella) kuin EQ-plugarilla joka on todennäköisesti monimutkaisempi ja sotkee muita taajuuksiakin enemmän. Tuo tietysti riippuu plugareistakin... Sama pätee myös rautaan. Itseasiassa rautapuolella pienemmässä kokoonpanossa ainoa mitenkään järkevä vaihtoehto voi olla mikserin kanavan low cut nappi (=ylipäästösuodin).

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 15.02.2004 14:40

Fakap kirjoitti:

Kuitenkin, emmä niitä matalia kokonaan poista.. silloin tällöin saatan vähän equttaa vähän pois jos on pahoja puhahduspiikkejä ja paljon kompuraa.


Elektrojänö ymmärsi ihan oikein. EQ on filttereiden alaluokka. Tarkennan tähän vielä, että tuossa mainitsemassasi tapauksessa yleensä se paras vaihtoehto on erittäin loiva fitteri. Ylipäänsäkin EQ:ta kannattaa käyttää vain jos haluaa todella säädellä tasoja. Filtteri on ylimääräsiten äänien poistossa ylä ja alapäässä äänenlaadulisesti parempi ratkaisu (jos se vain sopii käyttötarkoitukseen).

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 15.02.2004 15:16

Juu, ei se nyt niin olennaista ole mikä on minkäkin alaryhmä.. filtteri vaikuttaa taajuuksiin ja eq:lla voi suodattaa. Pääasiallisin ero on tietty se käytettävyys. Yksinkertaisissa filttereissä kun on lähinnä vaan taajuusnappi ja resonappi, ja jälkimmäistä tuskin kannattaa matalien poistossa käyttää. Eq:lla saan yleensä hiukka tarkemmin säädettyä juuri niitä matalia mitä halusinkin. Esim. häiritseviä mikkipuhahduksia olen saanut parhaiten feidattua tosta 50-100Hz alueelta.. tai jostain sieltä, en osaa tarkkaan sanoa. Mutta siis mitä vähemmän mun tarvitsee sitä voksuraitaa muokata, sitä parempi. Ja lowcutti tai high pass ovat mun mielestä aika tylyjä. Enpä ole kyllä koskaan loppuun saakka kokeillut.. ehkä mun pitäisi jos kerta suosittelette.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#19 kirjoitettu 15.02.2004 15:35

Fakap kirjoitti:
Ja lowcutti tai high pass ovat mun mielestä aika tylyjä. Enpä ole kyllä koskaan loppuun saakka kokeillut.. ehkä mun pitäisi jos kerta suosittelette.


No joo... minä lähinnä tarkensi termejä ja mainitsin jotain kevyemmistä rautapuolen ratkaisuista. Haava taasen suositteli loivaa filtteriä eli siis ei kovin tylyä.

Riippuu tietysti siitäkin mitä haluaa poistaa. ylipäästösuotimella lähtee infräänet hyvin ja samalla pääsee myös eroon DC-offsetista jos sellaista on syystä taikka toisesta (esim. ei niin hyvä äänikortti tms.) äänitteeseen jäänyt.

Näppärä ratkaisu on myös koittaa äänittää niin, että ei tule niitä rytinöitä ja puhinoita... Popfiltteriä ja mikki suun ulkopuolelle sisäpuolen sijaan (eli kauemmas suusta). Aina se ei tietysti ole mahdollista kun vahinko on jo tapahtunut ja otto on muuten hyvä (esityksen kannalta siis). No joo... Ehkä en sano voksujen äänityksestä enempää kun en ole asian kanssa puuhaillut käytännössä paljoakaan.

^ Vastaa Lainaa


Last K.
86 viestiä

#20 kirjoitettu 17.09.2004 00:01

UltraT kirjoitti:
olen tehnyt itselleni biitin ja riimit ja nauhottanut ne cool edit pro:lla... mutta mitenkä minun pitäisi miksata kappalettani... olen poistanut kohinat mutta juuri muuta en osaakaan tehdä... joten mitä minun kannattaisi tehdä ja olisi todella hyvä jos osaisitte neuvoa mistä ne jutut tehdään cool edit pro 2... kiitos

ja vielä että mitenkä voi muokata ääntä cool editissä silleen että ääni siis muuttuu että se ei kuullosta yhtään omalta ääneltä tai jotenkin....

kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille...
painat siinä kun on siinä trackin vasemmassa laidassa tämä "FX"-niminen sininen painike, painat siitä, valitset kentästä amplitude,jonka jälkeen "dynamics prosessing", tekee siitä korvalle mukavemman kuuloisen. Lisäsäädöt löytyvät ylhäältä kun painaa "EQ" siitä "vol" ja "BUS"in välistä. Siitä on sitten Panit, Mediumit kirkkaudet jne...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 18.09.2004 14:13

Elektrojänis kirjoitti:

Näppärä ratkaisu on myös koittaa äänittää niin, että ei tule niitä rytinöitä ja puhinoita...


Jooh, mutta esim vokaalien tapauksessa jollain hyvällä suotimella voi ihan rauhassa poistaa kuuloaueen alapuolisia ääniä, kun ei se laulukaan nyt niin läheskään matalalle ulotu.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu