Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja No se masterointi


since86

#1 kirjoitettu 14.11.2003 15:35

Moe!

Tämäkin aihe on varmaan keskusteltu täällä moneen kertaan, mutta kysynpä sen silti, koska varmaan mun lisäksi monet uudet tyypit täällä ihmettelee samaa asiaa...eli

Mitä mun pitää tehdä, kun haluan masteroida(tai tehdä jotain eq.juttuja...) kappaleeseeni? Mulla on käytössä FL-studio...Voiko sen tehdä sillä vai tarvinko jonkin muun ohjelman?

pahoittelen olemassaoloani

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#2 kirjoitettu 14.11.2003 15:44

since86 kirjoitti:
Moe!

Tämäkin aihe on varmaan keskusteltu täällä moneen kertaan, mutta kysynpä sen silti, koska varmaan mun lisäksi monet uudet tyypit täällä ihmettelee samaa asiaa...eli

Mitä mun pitää tehdä, kun haluan masteroida(tai tehdä jotain eq.juttuja...) kappaleeseeni? Mulla on käytössä FL-studio...Voiko sen tehdä sillä vai tarvinko jonkin muun ohjelman?

pahoittelen olemassaoloani


Olemassaolosi ei tarvitse pahoittelua, mutta foorumhakua voisit silti opetella käyttämään.

Kyllähän se masterointi sillä FL:lläkin onnistuu. Efekteihin vaan kompressoria ja eri eqvalisaattoreita ja niihin sitten tarvittavia säätöjä.

Monella on kuitenkin tapana ottaa äänet "ulos" FL:stä tai muusta musantekosoftasta ja masteroida ne sitten jollain erillisellä softalla, mutta pakollistahan se ei ole.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 14.11.2003 15:51

JaDubb kirjoitti:
Monella on kuitenkin tapana ottaa äänet "ulos" FL:stä tai muusta musantekosoftasta ja masteroida ne sitten jollain erillisellä softalla...


...kuten Sound Forgella, jolla homma on perinteisesti hoidettu täälläpäin.

Masterointi-sanan kun tuohon forum-hakuun laitatte, löytyy sieltä varmasti pari "valmista" keskustelua aiheesta.

^ Vastaa Lainaa


Tune
822 viestiä

#4 kirjoitettu 14.11.2003 16:35

itse väsään fruityllä biisit, lisää hieman potkuja ja laitan kompressorit päälle siellä jo.
sitten siirryn soundforgeen muutamaan äänenlaadun ja säätämään loput.

^ Vastaa Lainaa


KuRT_F

#5 kirjoitettu 14.11.2003 17:09

Kespa Team kirjoitti:
luulin jo et keskustelette täällä masturboinnista.


"ei siin oo mitää hävettävää... ihan luonnollinen asia"

^ Vastaa Lainaa


PehmoA
1071 viestiä

#6 kirjoitettu 14.11.2003 17:10

KuRT_F kirjoitti:
Kespa Team kirjoitti:
luulin jo et keskustelette täällä masturboinnista.


"ei siin oo mitää hävettävää... ihan luonnollinen asia"


Offtopic: NIIJUST!!!!

^ Vastaa Lainaa


since86

#7 kirjoitettu 17.11.2003 12:38

Ratkean naurusta

No tuota...onko se masterointi ihan välttämätöntä? Eli miksi esim. efekteihin lisätään kompressoria? Ja onko tähän joku yleispätevä sääntö, vaikkapa...bassosta leikataa korkeat äänet pois tms...? Eli oisko esimerkkejä niistä JaDubb:n mainitsista "tarvittavista säädöistä"?
Ja sit toi Tunen mainitsema Soundforge, eli saako sen netistä ja otetaanko koko biisi wawina sinne?
Thanx anyway...

since86 muokkasi viestiä 12:38 17.11.2003

^ Vastaa Lainaa


North Vibes
282 viestiä

#8 kirjoitettu 17.11.2003 12:51

Ei se masterointi niin välttämätöntä ole, jos oot just alkanu vasta tekee biisejä fruitylla niin ei se masterointi oo se ensimmäinen asia mikä sun pitää oppia, sitä paitsi sitä varten on studioissa ihan oma alan ammattilainen tekemässä ton.

No soundforgessa se tietääkseni toimii silleen että viet biisin kokonaan wavina sinne, käytät multiband kompressoria, equa ja limitteriä säätääkses tasot ja voluumit kohalleen. Säätämällä se selviää ku kokeilet eri asetuksia.www.propellerheads.se tarjoaa pienen oppaan masteroinnista klikkaappa etusivulla tosta "discovering reason" linkistä ja eti sieltä "mastering mastering" linkki.cheers

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#9 kirjoitettu 17.11.2003 12:53

since86 kirjoitti:
Ratkean naurusta

No tuota...onko se masterointi ihan välttämätöntä? Eli miksi esim. efekteihin lisätään kompressoria? Ja onko tähän joku yleispätevä sääntö, vaikkapa...bassosta leikataa korkeat äänet pois tms...? Eli oisko esimerkkejä niistä JaDubb:n mainitsista "tarvittavista säädöistä"?
Ja sit toi Tunen mainitsema Soundforge, eli saako sen netistä ja otetaanko koko biisi wawina sinne?
Thanx anyway...

since86 muokkasi viestiä 12:38 17.11.2003



Kyllähän se masterointi on aika oleellinen osa biisintekoa. Ei masteroinnissa ole mitään säännöstöä, jonka mukaan se pitäisi tehdä. Tarpeen mukaan niitä säätöjä kannattaa tehdä. Nämä "tarvittavat säädöt" ovat kappale- ja artistikohtaisia, mutta juuri esimerkiksi joidenkin taajuuksien poisleikkaamista (esim. siten että basari ja basso ei soi päällekkäisillä taajuusalueilla), joidenkin taajuuksien korostamista, kompressorin säätöjä (esimerkiksi, jos halutaan expandoida tai limitoida soundia) tms.

Kyllähän sen soundforgen netistä saa. Googlella löytää. Wavina voi biisin forgeen avata, mutta kyllä sillä mp3:set ja muutkin formaatit aukeavat.

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#10 kirjoitettu 17.11.2003 13:45

tuo jälki masterointi ei ole vielä tässä vaiheessa läheskään niin tärkeää, kuin hioa kaikki kuntoon biisiä tehdessä..
jos nyt kuitenkin päätät flstudiossa tehdä masteroinnin, niin hommaa ainakin paremmat kompura limitteri, koska fruityn omat saattaa vaan pilata sen..

niin, näin demo vaiheilla, masterointia teet lähinnä itsellesi, ja muille kuulioille jota ei hirveästi ole, joten tollainen bassojen leikkaaminen aivan alhaalta ja ylätaajuudet ei ole välttämätöntä..
noi on hommia johon yleensä kiinnitetään huomiota esim vinyylille painettaessa. eli on aika saman tekevää onko biisissäsi alle 20hz taajuuksia vai ei jos sen tänne laitat..

mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota on se masterointi biisiä tehdessä. itse esim compuroin melkein kaikki soundit (melodiatkin) jos haluan niiden tulevan pintaan, tai jos halua pari soundia samaan sössöön. tietty jousia ym taustalle jääviä ei kannata kompuroida. equtukset joka soundiin.
sitten kannattaa avata fruityn master kanavalle sellainen effecti kuin "fruity spectroman" tai sitä ainakin itte olen käyttänyt. se piirtää biisin kokonais taajuuksia siihen, ja siitä näät että onko kaikki stabiilissa. jos biisi esim särkee, kannattaa tsekata ettei bassoja ole liikaa.

soundien eqtuksessa basari kannattaa boostata vähäsen sieltä 60hz taajuudelta ja eniten iskevä taajuus on yleensä 100hz, eli siltä väliltä..
jos haluat niin basarista voi yleensä leikata ainakin kaikki alle 40hz taajuudet pois, saattaa aiheuttaa biisin yleis kirkkauteen jos ei ole turhia ala taajuuksia.

basso kannattaa equttaa myös 100hz kohdilla ehkä 100-500hz, ei rankasti, ihan soundin mukaan.. aika monet tuntemani ihmiset leikkaavat vielä kirkkaat taajuudet kokonaan pois, mutta ainakin itse haluan että bassossa on sitä kirkkauttakin, ja vähän ylä taajuuksia, riippuu ihan soundista. bassoon compressoria.
basaria en itse kompuroi koskaan, mutta aina monet tekevät, kannattaa ainakin hankkia hyvä vsti sampleri, koska fruityn oma ei tee hyvää jälkeä, hyviä ilmaisiakin löytyy..

synoissa perus sääntönä on sitten se että equtetaan lähinnä yläpäitä ja alapäitä pois, tietysti soundi kohtaisesti, millaista hakee, mutta näin vähän balansoi sitä yleis taajuutta ettei biisistä tule liian bassoinen.. supersaw leadeihin kannattaa tosin jättää bassoa, kuulostaa paremmalta.

perkussiot ym kilistelyt on aika makuasioita, itse kompuroisin ne aina. equtukset ihan biisi tyylin mukaan, johonkin psyketranceen voi tehdä niin mielivaltaisia eqtuksia että..

kuitenkin biisi soi paljon kirkkaammin ja on paljon omaperäisemmän kuulonen jos melkein joka soundi on equtettu. ja basari basso yhdistelmään ne equtukset kannattaa laittaa että biisi polkee, jos ne laittaa kokobiisiin sitten erikseen niin se koskee kaikkia soundeja ja voi mennä puuroksi ym. kompurointi tuo soundit sitten enemmän pintaa ja saa vähän ammattimaisemman kuuloiseksi..

itse vedän kyllä biisin vielä t-racksin compuran ja limitterin läpi, mutta ekvalisaattoriin en koske enää..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 17.11.2003 19:14

gerry kirjoitti:
A:n kirjoituksessa oli paljon perää....

"mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota on se masterointi biisiä tehdessä. itse esim compuroin melkein kaikki soundit (melodiatkin) jos haluan niiden tulevan pintaan, tai jos halua pari soundia samaan sössöön."


Mut jos kaikki soundit kompuroi eiks lopputulos ole sama kun jättäis kompuroimatta? Elikkäs miten soundit korostuvat toisistaan jos kaikki on samoilla viivalla? Toi jäi mietittyttämään....



Ei todellakaan ole. Jos kaikki saundit kompuroi, niin silloin missään saundissa ei ole sisäistä dynamiikkaa.


Haava muokkasi viestiä 19:17 17.11.2003

Ja lisätään nyt vielä, että sitten kaikki saundit ovat "pinnassa", eli missään äänessä ei ole ambienssia. Kompressori on erittäin hyvä keino tuhota äänestä tilan tuntu.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#12 kirjoitettu 17.11.2003 19:30

a98 kirjoitti:
mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota on se masterointi biisiä tehdessä.


Eikös se mitä tehdään yksittäisille raidoille (biisiä tehdessä tai sen jälkeen) ole osa miksausta eikä masterointia. Masterointi (tai oikeastaan pre-masterointi) on edelleenkin käsittääkseni se mitä tehdään sille stereoksi miksatulle raidalle sitten ihan viimeiseksi.

gerry kirjoitti:
Toinen on musikkityyli jota käsittelit... Trancea tarkoitit? Ainakin trance basarin napakkuus alkaa jo 40-50 hertzista ja naps ääni on vähän päälle 200 herzin tietämillä... Riippuu kyl todella paljon basarist.


Trancesta en mene väittämään tietäväni, mutta mielestäni aika useissa basarisoundeissa se napsu on paljon korkeammalla kuin 200Hz kokemusteni mukaan. Esim 1kHz tai yli alkaa olla sitä napsun aluetta. 200Hz on (jälleen omien kokemusteni mukaan) sitä aluetta jossa yleensä piilee se pahvinen soundi jota yleensä koitetaan välttää. Eli siitä usein tulee leikattua jos kuullostaa pahviselta, eikä napsu yleensä katoa mihinkään.

^ Vastaa Lainaa


juhok

#13 kirjoitettu 17.11.2003 19:39

Soundforgesta tuli vaan mieleen... Thomannin sivuilta kun etsin, hakutuloksena tuli kaks Sounforge 6:sta. Toinen oli sellaset 410 euroa ja toinen 144 euroa, tuossa kalliimmassa selitetään pitkä litania ominaisuuksista, kun taas tossa halvemmassa sanotaan vaan että sound editor.

Ööh, ja mikäköhän mahtaisi olla näiden kahden ero..? Kopatkin ovat erinäköisiä...
Oiva taktiikka harhauttaa köyhää artistia; pistetään kaksi samaa tuotetta myyntiin, joista toinen pistetään halvemmaksi, mutta sitten se onkin joku Microsoftin ääninauhurin tasonen tuote.

Signal muokkasi viestiä 19:39 17.11.2003

Ainiin.. ja se kalliimpi on nimeltänsä Sound Forge 6, kun taas se halvempi on Sound Forge Studio 6.

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#14 kirjoitettu 17.11.2003 20:02

no en puhunut mistää napsu äänestä, vaan siitä millä taajuuksilla basari potkii eniten ja se on siinä n.100hz kohdilla... itse boostaan aina 50-150hz kohtia ja leikkaan (jos leikkaan) alle 40hz pois...

ja ei se basso ja basari minneen puuroonnu vaikka samoja taajuuksia onkin, kuhan on sopivat soundit eikä liikaa samoja taajuuksia, eli kaikki basarit ei vain toimi kaikkien bassojen kanssa.. mutta ei se leikkaaminen pakollista ole..

gerry kirjoitti:
Mut jos kaikki soundit kompuroi eiks lopputulos ole sama kun jättäis kompuroimatta? Elikkäs miten soundit korostuvat toisistaan jos kaikki on samoilla viivalla? Toi jäi mietittyttämään....


en tiedä tarkoititko nyt sitä että jos kaikki kompuroi yhessä vaan erikseen, no joka tapauksessa ei todellakaan ole sama..
koska kompurassa voi säätä nimenomaan joka soundille releasen attackin ym ja näin ollen toisista soundeista voi tehdä napakampia ja toisista vähän myöhemmin iskeviä.. ja vaikka kompuroisikin samoilla asetuksilla tulee kaikista soundeista napakoita kun ilman kompurointia ne ei tulisi

lisäksi koko raidan kompurointi on sitten yleisen soundi tasapainon kannalta aika järkevää, ettei mikään kohta biisissä ole aivan liian lujalla ym..

niin ja elektrojänikselle vaan että miksaustahan tässä tarkoitettiin, termit vaan hukassa, joka tapauksessa tunnuit ymmärtävän mitä tarkoitin..


a98 muokkasi viestiä 20:03 17.11.2003

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#15 kirjoitettu 17.11.2003 22:46

joo mut ethänsä mitenkään voi tehdä biisejä niin että pidät basson ja basarin vain omilla taajuuksillaan, siitähän tulee ihan paskan kuuloinen kun basarissa ei ole tarpeeksi hi endiä tai bassossa tai jommassa kummassa lowendiä...

ainoa minkä voi tehdä on leikata bassosta vaikka alle 60-70hz pois ja basarista vastaavasti 40-50hz pois, mutta ei niitä omilla vain tajuuksillaan voi pitää

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 17.11.2003 22:49

gerry kirjoitti:

Itselläni on ollut käsitys et vasta lopullinen masterointi kannattaa kompuroita jolloin SIELLÄ dynaamikan erot tasoitetaan... Toki esim. clap, haitsu ja kik tarivttaessa kompressoroitaan jo kesken miksauksen et erottaisi ne paremmin ja saisi lisää jämäkkyyttä. Olen muutenkin niin huono kompuran käyttäjä joten mulla se taitaa jäätä testaamatta


Kyllä perus-sääntönä on nimenomaan se, että kannattaa yleensä kompressoida mielummin noita yksittäisiä träkkejä kuin Masteria. Masterin kompressoiminen on oikeastaan todella turhaa.

Haava muokkasi viestiä 22:51 17.11.2003

Lisätään nyt vielä, että Masterin kompressointi aiheuttaa ärsyttävää soitinten äänenvoimakkuuksien muutosta, kuten vaikkapa, että bassot hiljenevät kun tulee laulu tai, että bassorummun voimakuus vaihtelee ja se syö lyödesään diskantteja. Yleensä masterin kompressoinilla haetaan vain lisää näennäistä äänenvoimakkuutta CD:lle.

Haava muokkasi viestiä taas 22:55 17.11.2003

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#17 kirjoitettu 17.11.2003 22:49

gerry kirjoitti:
Mut mielestäni basso kannattaa leikata pois basarin taajuusaluelta... Kuvitellaan et basari alkaa 40herzis ja basso samasta loputulos on "puuroa". Kun että basari kuuluu yksinään puhtaana 40-100 herzin alueella ilman et basso sotkis alapäätä ja tulis mukaan vasta 100 alueelle jossa basarin herzimäärä on jo suurempi...


Tai sitten duunaat jollain (softa) synalla sellasen "viritetyn" basarisoundin joka on samalla basso ja basari ja soittelet jytkeet sillä... Ei tarvii huolehtia että menee päällekkäin. Ei taida soveltua tranceen tosin.

Vaikka tämä oli osittain vitsi niin tuollainen on kiva joihinkin biiseihin. Eihän aina oo pakko olla se basari, haikka, snare ja pellit ja siihen päälle sitten basso, padit ja liidi... Vai pitääkö?

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#18 kirjoitettu 17.11.2003 22:52

Elektrojänis kirjoitti:
Eihän aina oo pakko olla se basari, haikka, snare ja pellit ja siihen päälle sitten basso, padit ja liidi... Vai pitääkö?


Ei pidä.

^ Vastaa Lainaa


G-Tune

#19 kirjoitettu 17.11.2003 22:58

Mielenkiintoinen keskustelu..
Itselläni on ollu tapana kompuroida kicki ja basari omillaan, sen jälkeen pistää molemmat sendtrackille ja kompuroida ne siellä yhdessä + vielä koko master raidalle pientä lievää kompuraa..
Equa olen käyttänyt hieman sen mukaan miltä tuntuu, eli leikkaillut tai korostanut taajuuksia sen mukaan mikä on kuulostanut hyvältä. Yleensä aivan matalimmat bassot (jostain alle 50hz) olen leikannut pois tai ainakin vähemmäksi.

Näillä olen tähän asti saanut mielestäni parhaan jäljen, onko teistä tuossa jotain liikaa tai jostain syystä väärin tehty?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 17.11.2003 23:40

gerry kirjoitti:
Haava kirjoitti:
gerry kirjoitti:

Itselläni on ollut käsitys et vasta lopullinen masterointi kannattaa kompuroita jolloin SIELLÄ dynaamikan erot tasoitetaan... Toki esim. clap, haitsu ja kik tarivttaessa kompressoroitaan jo kesken miksauksen et erottaisi ne paremmin ja saisi lisää jämäkkyyttä. Olen muutenkin niin huono kompuran käyttäjä joten mulla se taitaa jäätä testaamatta


Kyllä perus-sääntönä on nimenomaan se, että kannattaa yleensä kompressoida mielummin noita yksittäisiä träkkejä kuin Masteria. Masterin kompressoiminen on oikeastaan todella turhaa.

Haava muokkasi viestiä 22:51 17.11.2003

Lisätään nyt vielä, että Masterin kompressointi aiheuttaa ärsyttävää soitinten äänenvoimakkuuksien muutosta, kuten vaikkapa, että bassot hiljenevät kun tulee laulu tai, että bassorummun voimakuus vaihtelee ja se syö lyödesään diskantteja. Yleensä masterin kompressoinilla haetaan vain lisää näennäistä äänenvoimakkuutta CD:lle.

Haava muokkasi viestiä taas 22:55 17.11.2003




Joo, tuossa on perää! Masterin komuroiminen todellakin aiheuttaa biisin voimakasta dynaamikan heittelyä!



Tarkennetaan nyt vielä, että se saa aikaan yksittäisten soittimen dynaamista vaihtelua, mutta tasaa koko biisin vähemmän dynaamiseksi (Lue: tylsemmäksi)... makuja on tietysti monia.

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#21 kirjoitettu 17.11.2003 23:43

gerry kirjoitti:
Tiedän mikä on kompura mutten tiedä mitä se yksitäisis raitois saa aikaiseksi... Täytyy vaa testata jotenkin...



tuossahan oli yhdessä threadissa jokin aika sitten aika helkkarin hyvä selostus kompurasta..
no se kuitenkin säätelee siis äänen voimakkuutta, vahvistaa tai hiljentää sitä, voit määrittää minkä äänenvoimakkuuden ali pitää äänen mennä että sitä kovennetaan (tai päin vastoin) (treshold?), koska sen hiljentäminen aloitetaan (attack) ja koska lopetetaan (release)...
jotenkin noin..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 17.11.2003 23:48

Jammyman kirjoitti:

Masterointikompuraa vähän ja limitteriä jotta saadaan tason kunnon vähintään hevibändin tasolle menettämättä dynamiikkaa esim. Vaikka tasot ois kuin täysillä, pellin pitää kuullostaa pelliltä eikä tasaiselta suhahdukselta jne...


Hevi bändeillä (siis nykyään) on dynamiikka käytännässä aina nolla. Jos siis tasosi ovat yhtä suuret on sinunkin dynamiikkasi nolla. Hmm... Dynamiikan illuusio saattaa kyllä osittain välittyä vaikka varsinainen dynamiikka olisikin mittareilla mitattuna nolla.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#23 kirjoitettu 18.11.2003 00:16

Jammyman kirjoitti:

voi sitä hyvää musaa tehdä vaikka siihen dynamiikkaa vähän jättäisi


Vähäinen dynamiikka (ainakin minulla) tuppaa edistämään biisiin kyllästymistä.

^ Vastaa Lainaa


Miksu

#24 kirjoitettu 18.11.2003 04:10

Menee kyllä offtopikin puolelle rankasti mutta kun bassosta ja basarista ruvettiin puhumaan tässä ensin omia näkemyksiäni miksauksesta..

Trancea kun teen, tulee jotain juttuja kompressoitua paljon ja moneen kertaan.. Riippuu tietysti bassolinjasta ja basarista mitä niille teen mutta yleensä kompressoin bassolinjan ensimmäiseksi tai käytän "brick wall" limitteriä joka leikkaa bassolinjasta korkeimmat volume huiput pois. Jos basari ja bassolinja soivat biisissä samaan aikaan säädän equlla ne toisistaan erottuvaksi ja/tai viritän sidechain kompressorin niin, että basarin isku hiljentää bassolinjaa. Sopivalla attack ja release säädöllä tuolla virityksellä saa bassolinjan pumppaamaan todella tehokkaasti eteenpäin. Jonkinlaista "mutaa" tahtoo bassopäästä löytyä aina noin 100-200Hz:n paikkeilta joten tuota aluetta tulee usein vaimennettua. Mielestäni selkeyttää menoa riippuen tietysti soundeista. Basariin voi lisätä puuttuvaa attackia kompressorilla ja muutaman kymmenen millisekunnin attack ajalla sekä tietysti equttamalla.

Hyvin paljon olen alkanut käyttää gatea rumpusoundeissa..miltei kaikissa. Tuolla saa soundin sammumaan tarvittaessa nopeasti ja attackia voi pehmentää.. Noita kun on vaikea saada samplerilla säätelemällä kuulostamaan samalta. Ehkä tunnistettavin piirre biiseissäni on ensin särötetty, sitten hurjasti kompressoitu ja limitoitu clappi joka muistuttaakin enemmän jonkinlaista "whoosh" soundia.

Synasoundeja tulee kompressoitua aina blue tubes softa kompressorilla..tuon soundiin olen mieltynyt..riippuu tietysti soundista taas mutta yleensä säädän dynamiikan sopivaksi kompressorilla lähes kaikessa.


Sitten masterointiin..setuppi on lähes aina sama:

Waves Linear Phase EQ -> Waves C4 (monialuekompura) -> Waves L2 (maximizer)

EQ:lla leikkaan infra- ja ultraäänet pois, joskus ne tulee hifistelyfiiliksissä kyllä jätettyä biisiin.. Biisiä voi myös kirkastaa tai tummentaa tai tehdä muita suurpiirteisiä korjauksia tässä vaiheessa. Monialuekompressori taas on masteroinnissa oiva väline siksi, että esim basso ei ala pumppaamaan diskanttia. Neljä kaistaa riittää yleensä mainiosti ja noiden kaistojen leveydet voi säätää biisin soundimaailman mukaan. Maximizerilla biisin taso nostetaan nollaan, yleensä muutaman desibelin yli, niin että korkeimpia huippuja leikataan pehmeästi. Tämä ei siis päde kaikkiin musiikkityyleihin..kuitenkin biisin yleistasoa nostetaan niin, että esim. cd:n rajoittuneesta dynamiikka-alueesta saadaan kaikki ilo irti. Yleensä käytän biisien tuotantovaiheessa 24 bittisyyttä joten viimeisenä biisi täytyy muuttaa 16 bittiseksi.

Pieni mainostus sallittakoon..? Näiden tapojen toimivuutta tai toimimattomuutta voi kuulostella esim. "Uplink" projektini biiseissä "Solar Storm" ja "Coral Reef" joissa on tehty kaikki yllä mainittu. Ensimmäisen masteri tosin jäi liika tummaksi ja tukkoiseksi kun miksailuvaiheessa korva tottui liika tummaan soundiin..koneella on uudempi ja kirkkaampi versio 1.2 aiheesta jonka voisin heittää mikseriin.


Miksu muokkasi viestiä 04:31 18.11.2003

^ Vastaa Lainaa


juhok

#25 kirjoitettu 18.11.2003 11:09

Osaisikohan kukaan vastata kysymykseeni, btw? Mikä ero siis niillä Sound Forge 6:lla ja Sound Forge Studio 6:lla oikein on, paitsi hinta? (ks. edellinen viestini)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#26 kirjoitettu 19.11.2003 14:02

Tähän nyt vielä sellainen vinkki kaikille, joilla ei ole kunnollista monitorointi mahdollisuutta (Monitorit + hyvät hi-fi stereot)... Olkaa todella varovaisia sen masterointi EQ:n suhteen (ja kompressoinninkin, koska se tuota eq:ta usein kaipaa). kukaan tuottaja ei ole niin velho, että pystyisi masteroimaan hyvin mitään sonyn halpis stereoilla tai milään tietokonekaiuttimilla. Käytännössä sitä vaan tulee etsittyä asetuksia, joilla kyseinen biisi kuullostaa hyvältä juuri sinun kaiuttimillasi. Tätä on vaikea korjata jälkitäteen kun käy kuuntelemassa miltä tuotos kuullostaa naapurin stereoilla, koska käytännössä korvasi ovat tottuneet jo siihen masteriin/miksaukseen, ellei väliä ole vähintää yöunet tai tuntien referenssi-levynkuuntelu sessio.

^ Vastaa Lainaa


since86

#27 kirjoitettu 20.11.2003 16:07

Jotenkin tulee vaan semmonen olo, että on mulla on vaarassa mennä into ja hauskuus koko musanvääntöhommasta, kun nuo masterointijutut tuntuu niin monimutkaisilta...tuntuu, et toiset on tuhat valovuotta mua edellä...vaikka luulin et olen jo aika hyvä siinä... Muilta osin homma kyllä luistaa ja olen mielestäni kehitttyny viimeaikoina hyvin...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#28 kirjoitettu 20.11.2003 18:44

since86 kirjoitti:
Jotenkin tulee vaan semmonen olo, että on mulla on vaarassa mennä into ja hauskuus koko musanvääntöhommasta, kun nuo masterointijutut tuntuu niin monimutkaisilta...tuntuu, et toiset on tuhat valovuotta mua edellä...vaikka luulin et olen jo aika hyvä siinä... Muilta osin homma kyllä luistaa ja olen mielestäni kehitttyny viimeaikoina hyvin...


Pah.. Melkein suosittelisin tavallisia harrastajia jättämään masteroimatta, kun alkaa tuhota sitä omaa tuotosta kaiken maailman ylikompressoineilla ja epäluonnollisilla taajuuskorjaimilla. Täällä mikserissäkin on tullut liian monta kertaa masennuttua liialliseen kompressorin käyttöön. Älkää ylikompressoiko sitä kokomixiä, jos ylipäätänsäkkään. Älkää varsinkaan, jos ette osaa tai tieillä ei ole siihen soveltuvia monitorointi systeemejä. Sellainen hienovarainen limitteri tasaamaa äkilliset piikit (jos niitä on) riittää vallan mainiosti. Keskittykää vain siihen musiikkiin... Se on se, jolla on väliä.

Masteroinilla on helpompi pilata biisinsä, kuin parantaa niitä.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#29 kirjoitettu 20.11.2003 19:57

Jammyman kirjoitti:
Vielä vähän vinkkejä :
Masterointi kannattais aina kuunnella useammilla eri veihkeillä, jos joku surkea kasettidekki löytyy nurkasta niin se kertoo monesti toimivuudesta pajlon.


Melkein voisi suositella testaamaan jo sitä miksaustakin eri vehkeillä jos vaan on mahdollista ja jos joku mättää niin voi sitten palata miksaamaan uudelleen. Ei sitten tarvitse yrittää niitä miksauksen puutteita/mokia/ongelmia ruveta masteroinnissa enää korjailemaan.

Ja niin... Vaikka pelkästään kuulokkeiden varassa on huono miksata ja masteroida niin kannattaa toki testata raidan toimivuus kuulokkeillakin. Niillä löytää usein helposti ja nopeasti sellaisia ongelmia tai äänen piirteitä joiden havaitseminen kestää kaiuttimilla pitkään ja saattaa olla että ilmenee vain jollakin kaiutimilla. Kannattaa tietenkin myös muistaa, että joku saattaa kuunnella biisiäsi kuulokkeillakin.

Stereoilla on tapana värittää hieman ylä ja alapäätä ja yleensä ne vielä korostavat niitä hieman, keskiääniä perusvehkeet harvoin korostavat, enemmänkin poistavat, paitsi tietokoneen mukana tulevat muovipöntöt.


No perus stereosarjathan korostaa ja vaimentaa mitä sattuu. Taajuusvasteissa on basson ja diskantin lisäksi usein kyllä keskialueellakin jos jonkin moista mutkaa sekä ylös, että alas. Tietty ne keskialueen ongelmat saattaa peittyä korostuneeseen yläbassoon ja räikeään diskanttiin. Eipä silti että mikään toistolaitteisto täydellinen olisi.

Elektrojänis korjasi lainaushässäkän.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 21.11.2003 16:43

Jammyman kirjoitti:

Jos biisi on hyvä niin muutama desibeli ei ole niin tärkeä, senkun laittaa stereot isommalle.


Voi kun joku muukin tajuasisi tuon... Se on ihmeellistä miten paljon jenki turmelee biisiä parin desibelin tähden... juuri ne kaksi viimeistä desibeliä ovat ne destruktiivisimmat...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#31 kirjoitettu 04.12.2003 16:11

Jammyman kirjoitti:
Kompressointi on vähän ongelmallinen juttu mulle (en varmasti ainoa). jos importtaa esim. Prodigyn ja Crystal Methodin biisin Sound Forgeen, ne on NIIIIIN kompressoituja että päivää.

Kyseessä ei ole välttämättä kompressointi, kyllä pelkällä limitterillä ja maximizerillä saa biisin "masteroitua" ihan lyttyyn...

Jammyman muokkasi viestiä 11:22 04.12.2003
Tosin kyllä siellä luultavasti kompuraakin on käytetty.


Ihan tällainen pikku trivia tieto, mutta limitteri on kompressorin alaluokka. Eli kaikki limitterit ovat kompressoreita.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#32 kirjoitettu 04.12.2003 23:36

Jammyman kirjoitti:
No joo, olet tavallaan oikeassa. Kompura ei ainoastaan leikkaa kovia ääniä vaan myös alkaa vaikuttamaan aikaisemmin ja tasaisemmin kuten taas limitteri tasoittaa kovia ääniä. Tomintaperiaatehan niillä on vähän erillainen...


Tuosta uskaltaisin kyllä olla eri mieltä. Kompressori alkaa hiljentämään kynnystason (threshold) ylittäviä ääniä asetetun suhteen (ratio) mukaan. Limitterissä tuo suhde on teoriassa äärettömän suhde yhteen. Käytännössä 30:1 on jo aika limitteri. Limittereissä yleensä nuo attack ja release ajat on lyhyitä, varsinkin attack.

Erikseen on sitten soft knee ja opto yms kompressorit joilla ei ole niin tarkasti määriteltyä thresholdia... Ja on niitä käsittääkseni sellaisiakin jotka thresholdin ylittävien äänien hiljentämisen sijaan vahvistaa thresholdin alle jäävien äänien voimakkuutta valitussa suhteessa.

Näin ainakin suurimman osan mukaan niistä lähteistä joihin olen itse törmännyt.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#33 kirjoitettu 05.12.2003 00:11

Elektrojänis kirjoitti:
Ja on niitä käsittääkseni sellaisiakin jotka thresholdin ylittävien äänien hiljentämisen sijaan vahvistaa thresholdin alle jäävien äänien voimakkuutta valitussa suhteessa.


Juuri näin, ja noita hiljaista päätä vahvistavia vehkeitä sanotaan expandereiksi. Esim. tolla mun dbx 266XL -kompuralla voi sekä kompressoida että expandata samaan aikaan. Ja tuota expanderia voi ainakin tuossa kompurassa sitten taas käänteisesti käyttää noise-gatena. Simppeliä eikö

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#34 kirjoitettu 05.12.2003 11:37

TomiS kirjoitti:
Juuri näin, ja noita hiljaista päätä vahvistavia vehkeitä sanotaan expandereiksi. Esim. tolla mun dbx 266XL -kompuralla voi sekä kompressoida että expandata samaan aikaan. Ja tuota expanderia voi ainakin tuossa kompurassa sitten taas käänteisesti käyttää noise-gatena. Simppeliä eikö


Heetkinen.... Eikös expanderi nimenomaan hiljennä hiljaisia ääniä tai sitten kovenna kovia, eli päinvastoin kuin kompressori (lisää dynamiikkaa se kaventamisen sijaan)? Noise gate on sitten taas vähän kuin expanderi, mutta tiputtaa kaiken thresholdin alle jäävän pois... Eli noise gate on expanderin "alaluokka" vähän kuten tuo limitteri kompuran "alaluokka"... Näin minun käsittääkseni (taas ).

Jammyman kirjoitti:
Niin mistä olit varsinaisesti eri mieltä?
Jos jollekkin joka ei asiasta tiedä selittää näiden eroja, niin mielestäni tuo ei mene kovin metsään...

Jos jotain korjaisin niin ehkä tuon "tasoittaa kovia ääniä" voisi vaihtaa johonkin järkevämpään


No lähinnä tosta toimintaperiaattesta olin eri mieltä kun teknisestihän ne ei eroa muuten kuin tuon ration suhteen. Jos kompurasta löytyy tarpeeksi rankka ratio niin se toimii hyvin limitterinäkin.

Sinänsähän ne molemmat tasoittaa kovien ja hiljaisten äänien eroja. Kun sitä ratiota vaan kasvatetaan tarpeeksi niin se signaali ei enää pääse sen kynnyksen yli ollenkaan.

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#35 kirjoitettu 17.12.2003 14:14

itse en kyllä tota masteri raidan masterointia hallitse yhtään, tuntuu että ainakuin viilailen mixauksessa kaiken kuntoon niin masteri raitaa käsitellessä saan kaiken pilalle..

sitten olen huomannut sellaisenkin jutun, että jos masteri on aika hiljaisella, ja nostat volumea suht normaaliksi...
niin pelkkä volumen nosto esim soundforgella alkaa särkeä paljon nopeammin, kuin että kompuroisit/limitoisit volumea kovemalle... miksi näin?

ja mitä yleensä trance/dance/techno raidalle ammattimasteroijat tekevät.. olen kuullut kuinka helvetin huonon kuuloisesta biisistä saadaan pelkkää masteria masteroimalla aivan saakeli ammattimaisen kuuloinen...
mitä sille tehdää? kompuroidaanko sitä? jos niin millaisilla asetuksilla? käyttääkö kukaan masterille vielä reverbiä tai muita effectejä lievinä?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#36 kirjoitettu 17.12.2003 16:21

a98 kirjoitti:
itse en kyllä tota masteri raidan masterointia hallitse yhtään, tuntuu että ainakuin viilailen mixauksessa kaiken kuntoon niin masteri raitaa käsitellessä saan kaiken pilalle..


Ei mitenkään harvinaista... Sangen yleistäkin jopa.

sitten olen huomannut sellaisenkin jutun, että jos masteri on aika hiljaisella, ja nostat volumea suht normaaliksi...
niin pelkkä volumen nosto esim soundforgella alkaa särkeä paljon nopeammin, kuin että kompuroisit/limitoisit volumea kovemalle... miksi näin?


No tämä johtuu juuri siitä mitä kompressorit/limitterit itseasiassa tekee. Nehän tasoittaa voimakkuuden vaihteluita hiljentämällä piikkejä signaalista. Kun piikit on hiljemmalla voidaan nostaa sitä voimakkuutta ja ne piikit ei mene yli sallittujen rajojen ja ala särkemään niin aikaisin. Eli tuolloin keskimääräistä voimakkuutta voidaan kasvattaa dynamiikan kustannuksella.

Tässä sitten ajaudutaan nopeasti siihen desibelikilpaan joka oikeasti syö äänenlaatua. Kannattaa siis miettiä haluaako, että se musiikki kuullostaa oikeasti hyvältä vai, että se kuullostaa samalla volume hanikan asetuksella vaan kovemmalta kuin muut (ja kumminkin paskalta). No joo... kai se extreme kompressointi kuullostaa jossain hyvältäkin.

ja mitä yleensä trance/dance/techno raidalle ammattimasteroijat tekevät.. olen kuullut kuinka helvetin huonon kuuloisesta biisistä saadaan pelkkää masteria masteroimalla aivan saakeli ammattimaisen kuuloinen...
mitä sille tehdää? kompuroidaanko sitä? jos niin millaisilla asetuksilla? käyttääkö kukaan masterille vielä reverbiä tai muita effectejä lievinä?


No kaikki nyt on tietysti kiinni siitä mistä tykkää, mutta yleensäottaen miksauksen virheitä ei pitäisi masterointivaiheessa lähteä korjaamaan vaan painua takaisin miksaamaan.

Näin ainakin minun käsittääkseni/mielestäni.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#37 kirjoitettu 17.12.2003 17:06

a98 kirjoitti:

ja mitä yleensä trance/dance/techno raidalle ammattimasteroijat tekevät..


En kuntele trancea, mutta käytännössä masteroinnin yhteydessä säädetään:

EQ:ta
Kaikuja
Kompressori/limitteriä
+ joskus peikkeuksellisesti jotain efektejäkin.

Tuo EQ.. sisältää nyt kaikki SOnic maximizerit jne..

Kysymys on vain miten noita kaikkia säätää ja missä järjestyksessä. Järjestyksellä on lähinnä mitkä efektiti ovat ennen kompressori/limitteriä ja mitkä jälkeen.

olen kuullut kuinka helvetin huonon kuuloisesta biisistä saadaan pelkkää masteria masteroimalla aivan saakeli ammattimaisen kuuloinen...
mitä sille tehdää? kompuroidaanko sitä? jos niin millaisilla asetuksilla?


Ammitaimaisen kuuloinen paskasta biisitä voidaan joskus tehdä, mutta paskuutta se harvemmin poistaa... Tai riippu miten biisi on huono. Periaatteessa, jos biisin soittimet ovat kaikki irtonaisia, voidaan joskus parantaa yhtenäisyyttä, mutta tätäkin suosittelisin tekemään mielummin pääsääntöisesti miksauspöydällä.

Eli siis käytännössä yhdyn Elektrojäniksen näkemykseen siitä, että miksatessa korjataan biisin kuntoon ja sitten masteronnissa vähän viilataan, olettaen että taidot ja ennenkaikkea äänentoistolaitteet riittävät.

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#38 kirjoitettu 17.12.2003 17:39

Elektrojänis kirjoitti:
No tämä johtuu juuri siitä mitä kompressorit/limitterit itseasiassa tekee. Nehän tasoittaa voimakkuuden vaihteluita hiljentämällä piikkejä signaalista. Kun piikit on hiljemmalla voidaan nostaa sitä voimakkuutta ja ne piikit ei mene yli sallittujen rajojen ja ala särkemään niin aikaisin. Eli tuolloin keskimääräistä voimakkuutta voidaan kasvattaa dynamiikan kustannuksella.

Tässä sitten ajaudutaan nopeasti siihen desibelikilpaan joka oikeasti syö äänenlaatua. Kannattaa siis miettiä haluaako, että se musiikki kuullostaa oikeasti hyvältä vai, että se kuullostaa samalla volume hanikan asetuksella vaan kovemmalta kuin muut (ja kumminkin paskalta). No joo... kai se extreme kompressointi kuullostaa jossain hyvältäkin.


niin tietenkin, näinhän se on...
no paska puolihan on juuri se että esim kaupallisissa cd:eissä ne volumet on aivan pirun lujalla, eli ilman rankkaa limitointia särkisi aivan varmasti kunnolla.. ja näin ollen jokainen demo biisikin limitoidaan lyttyyn että saisi kovan volumen...
niin eihän sitä mitenkää itse voi jättää hiljaista volumea omille biiseille, kun sitten porukka valittaa että tämä masterihan on ihan liian hiljaisella ei tätä voi playlistillä soittaa..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#39 kirjoitettu 17.12.2003 17:47

a98 kirjoitti:

niin eihän sitä mitenkää itse voi jättää hiljaista volumea omille biiseille, kun sitten porukka valittaa että tämä masterihan on ihan liian hiljaisella ei tätä voi playlistillä soittaa..


Liity mukaan yhteiseen rintamaan. Taistele vastaan. Ole idealisti. Paremman tulevaisuuden puolesta!

Nimimerkillä: "Haava"-produktioissa ei ole käytetty minkäänlaisia kompressoreja.

Muista vielä jos kompressoit ja limitoit, niin sen viimeisen vaivaisen desibelin vaikutuksen ovat AINA kaikkein destruktiivisimmat. Pitää myös muistaa, että vaikka kompressoidussa musiikissa äänet ovat sitten ns. kovalla, niin ei see tee soittimien kuulemisesta helpompaa, vaan päin vastoin. Kaikki kompressorit käytännössä särkevät sitä ääntä, suttaavat lopputulosta.

^ Vastaa Lainaa


Von Beast

#40 kirjoitettu 21.12.2003 05:27

Tällaista kommentoi haastattelemani eräs Suomen johtava CD-masteroija tuossa puoltoista vuotta sitten.

"prosessoinnin teen ulkoisilla raudoilla, en plug-in ohjelmilla. Signaalin otan ensin 24-bit D/A muuntimeen ja pöytään. Insertissä on Focusrite Blue 315 mkII analogi EQ , toisena Fairman TMEQ putki EQ , sitten Fairman putkikompressori ja custom stereolevitin. Tämän jälkeen 24-bit A/D muuntimen kautta digitaaliseksi ja ensin TC Finalizer s -limitterinä. sitten TC 5000 monialuekompressori /limiterinä ja digitaali EQ :na, lopuksi SPL Loudness Maximizer tasovahtina, että pysytään digitaalinollatasossa. Laitteiden järjestystä saatan muutella eri projekteissa, mutta aina ensin on analogiset ja sitten digitaaliset. Lisäksi voin tarvittaessa lisätä ketjuun enemmän laitteita. Jos tarvitsen kaiuttaa matskua teen sen mielelläni ennen EQ :ta ja kompuraa."

Ovat aika kalliita vehkeitä, mutta signaaliketjutuksen periaatetta voi soveltaa tietokoneen plug-in ohjelmilla.

Siinä oiva linkki masterointiaiheeseen
http://www.digido.com

ja kirja
OWSINSKI, BOBBY 2000: The Mastering Engineer’s Handbook. 270 s. Osittain toim. Vallejo, Kalifornia, USA; MixBooks

löytyy ainakin Oulun kirjastosta.

Von Beast

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu