Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja It's all about tone!


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#41 kirjoitettu 12.04.2022 17:29

Pannaanpas tänne taas vertailua kehiin...

Tossa melkein alkuperäinen, sillä Joe Walsh esitti tämän jo hieman eri versiona Barnstorm albumilla, mutta sen version tonet ei mun mielestä ole ollenkaan kohdallaan... Joten tässä se hyvä versio So What albumilta:

Joe Walsh - Turn To Stone

Ja coverit:
Roy Buchanan - Turn To Stone
Fireball Ministry - Turn To Stone


Kaikki versiot on itse asiassa mun mielestä hyviä... Ne on eri aikakausilta, ja erilaisten artistien tulkitsemia, mutta silti hyviä... Alkuperäinen ehkä viehättää kuitenkin eniten, vaikka toisaalta tuo Fireball Ministryn veto on sitten enemmän moderni...

Ja tossa poonuksena yksi Joe Walshin ja James Gangin klassikkoraita, jossa tonet kohdallaan:

James Gang - Collage

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#42 kirjoitettu 13.04.2022 04:37

Tässä taas muutama veto takavuosilta, joissa tonet niin sanotusti kohdallaan... Tällaista musiikkia ei vaan enää tehdä...


Brothers - Mighty Ocean
Morning Glory - Jelly Gas Flame
Loudest Whisper - Silent O'Moyle
Gravy Train - (A Ballad Of) A Peaceful Man

Ja tossa pari mainiota The Beatles coveria:

Riverson - Eleanor Rigby
Spooky Tooth - I Am The Walrus

Ja tossa poonusraita:

Toad - Life Goes On

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#43 kirjoitettu 14.04.2022 20:33

IT kirjoitti:

No eikös se ole esiintyvä artisti sellainen, joka esiintyy keikoilla?


art074 kirjoitti:

näinhän se on. Itsellä tuli tuosta 'artisti' sanasta jotenkin mielikuva henkilöstä joka saa elantonsa esiintymisestä. Mutta useinhan se on se artisti joka maksaa.


Joo, varmaankin monelle tulee käsitteestä "esiintyvä artisti" mieleen ammatikseen työtä tekevä muusikko, mutta mun mielestä artisteja on kaikki, jotka luo uutta musiikkia... Tämä pätee siis kaikkiin mikseriläisiinkin... Muusikot on sitten erikseen, ja muusikon määrittelisin niin, että muusikko on saanut jonkin tasoisen muodollisen koulutuksen siihen soittimeensa ja musiikin teoriaan, eli muusikko soittaa mitä vaan kun nuotit isketään nenukan alle...

Itse näkisin, että esiintyväksi artistiksi aikovalla on kolme aitaa ylitettävänään urallaan, jos haluaa sukseeta... Ensiksikin on löydettävä ympärille oikea joukko ihmisiä, eli se bändi on oltava kasassa ja sillä potentiaalia... Toinen aita on se, että pääsee livenä esiintymään... Vasta tämän aidan ylitettyään voi artisti sanoa, että se "neitsyys meni" sitten sen sileän tien, elikkä live esiintyminen on se, mikä nostaa artistin "esiintyväksi artistiksi"... Ja se viimeinen ja kolmas aita ylitettäväksi on sitten suosion saaminen... Kaikista esiintyvistä artisteista ei tule suurten lavojen sankareita... Eikä siinä mitään pahaa ole jos ei sitä sukseeta tule, koska kaikki ei voi olla huipulla yhtä aikaa...

Mutta veikkaisin, että se live-esiintyminen on kuitenkin pääasiassa sellainen kokemus, että siitä voi saada aikamoiset kiksit, varsinkin jos yleisö tykkää kuulemastaan... Täytyy muistaa, että esiintymistilanne on aina molemminpuolista kommunikaatiota, jossa se artisti saa kouriintuntuvaa palautetta kaikesta siitä mitä tekee lavalla... Se on siis myös vuorovaikutusta... Ja jos se palkitsee, niin on helppo ymmärtää että siihen esiintymiseenkin voi jäädä ikään kuin koukkuun...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#44 kirjoitettu 20.04.2022 15:11

Tossa kanssa rokkibändi Kaliforniasta 70-luvulta, ja tonet kohdallaan:

Rockicks - Consideration
Rockicks - Highway Gipsy
Rockicks - Shakin'


Ja tossa poonuksena piisi, jossa rouheat soundit:

Hard Stuff - Time Gambler (Rodney)

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#45 kirjoitettu 21.04.2022 12:03

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Joo ei ehkä oo nuorisolaisten mielestä tavara mitä tulee kuunneltua ehkä ihan kuranttia.

Tässä ihan tuore biisi jossa toneasiat on myös hyvin kohillaan.

https://www.youtube.co...


Aloitin just tuon kuuntelun, ja ihan mielenkiintoinen saundimaailma on tässäkin...

Tää on just sellaisia piisejä, että sen tone jutun joko hiffaa taikka ei... Eli joko tosta saundimaailmasta pitää taikka ei...

Joskus kun tekee omia piisejä, niin sen sijaan että mentäisiin soinnut taikka melodia edellä, niin keksiikin jonkun jutun kitaralla, ehkäpä jonkun uuden efektin myötä tms. ja rupeaa fiilistelemään, ja se piisi syntyykin tone edellä niin sanotusti... Joku riffi saattaa syntyä ihan vaan siksi, että se tone vaan kuulostaa siinä niin hemmetin hyvältä...

Erilaiset kitarasaundit kun tuppaa tykkäämään, että niistä tehdään erilaisia piisejä... Eli tonen pitää olla kohdallaan...

Tähän tämän sunkin linkkaaman piisin vetovoima perustuu, siis niiden kohdalla jotka tykkäävät piisin soittimien tonesta...


Kappas tää oli mennyt multa ohi.

Se on just tuo, että tone vaikuttaa hyvin paljon siihen mitä ja miten soittaa.
Tuon huomaa tosi hyvin kun mulla on tuo variaxin mallintava kitara. Soittotuntumalta ihan "normi strato"... mutta kun ottaa esim akustisen tai banjokitaran soundin sitä soittaa ihan eri tavalla ja, hämmentävää kyllä, soitin myös "tuntuu" käsissä erilaiselle.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#46 kirjoitettu 21.04.2022 14:25

veikko-antero kirjoitti:


Se on just tuo, että tone vaikuttaa hyvin paljon siihen mitä ja miten soittaa.
Tuon huomaa tosi hyvin kun mulla on tuo variaxin mallintava kitara. Soittotuntumalta ihan "normi strato"... mutta kun ottaa esim akustisen tai banjokitaran soundin sitä soittaa ihan eri tavalla ja, hämmentävää kyllä, soitin myös "tuntuu" käsissä erilaiselle.


Jaa, että sulla on ihan Line6:n Variax... Minkäslainen peli tuo noin muuten on soitettavuudeltaan? Onko mallinnukset sun mielestä osuneet nappiin? Ja toisaalta oletko käyttänyt sitä Workbench ohjelmaa mallinnusten twiikkauksiin? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla sun mielipide tuosta kitarasta...

Eipä siis ole koskaan osunut eteen itselleni tuollainen, mutta olisi varmasti ihan mielenkiintoista soitella tuollaisella kitaralla...

Mitä tulee tuohon toneen, ja siihen että mitä ja miten soittaa, niin ollaan kyllä samoilla linjoilla sun kanssa... Kyllähän sen huomaa ihan normi sähkiksessäkin, että kaikki riippuu lopulta siitä softamallinnuksesta (plugari taikka standalone), joka on käytössä...

Normipiisin voi saada kuulostamaan superilta, jos tonet on kohdallaan, ja huippupiisi latistuu tavanomaiseksi, jos tonet ei ole kohdallaan...

Itsellä esimerkiksi usein menee paljonkin aikaa sen suhteen, että kun saa jonkin idean, että käy läpi erilaisia mallinnuksia, että miltä ne kuulostaa... Ja joskus hyvän idean syntymiseen vaaditaan just se että tone on kohdallaan, taikka muuten idea jää syntymättä... Olis hauska tietää, että kuinkahan monta hyvää piisiä itse kullakin on tuhrautunut siihen, että olisi ollut idea, mutta ei oikeaa tonea, ja sitten sen on unohtanut tyystin historian hämäriin...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#47 kirjoitettu 21.04.2022 15:05

Pannaas lisää musiikkia jossa tonet kohdalla...


GoodThunder - For A Breath
Pacific Sound - The Drug Just Told Me
Pinnacle - Astral Traveller
Spirit Of John Morgan - Lost Nirvana
Sperrmull - Rising Up
The Buzzards - Burned
Butter - 615
Spirit - When I Touch You
Tin House - Silver Star
Blackfoot Sue - The Spring Of '69
The Purple Sun - Doomsday


Siinä 11 piisiä, joista jokainen on "Up to Eleven!"

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#48 kirjoitettu 21.04.2022 18:39 Muok:21.04.2022 18:46

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Se on just tuo, että tone vaikuttaa hyvin paljon siihen mitä ja miten soittaa.
Tuon huomaa tosi hyvin kun mulla on tuo variaxin mallintava kitara. Soittotuntumalta ihan "normi strato"... mutta kun ottaa esim akustisen tai banjokitaran soundin sitä soittaa ihan eri tavalla ja, hämmentävää kyllä, soitin myös "tuntuu" käsissä erilaiselle.


Jaa, että sulla on ihan Line6:n Variax... Minkäslainen peli tuo noin muuten on soitettavuudeltaan? Onko mallinnukset sun mielestä osuneet nappiin? Ja toisaalta oletko käyttänyt sitä Workbench ohjelmaa mallinnusten twiikkauksiin? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla sun mielipide tuosta kitarasta...


Joo... tuli joskus james tyler "strato" hankittua thomannin b-stock tarjouksesta. Ihan ok kitara. Ainoo mikä ehkä häiritsee ni ykköskieli on mun makuun liian reunassa, mut samaa vikaa on niin monessa kitarassa ja osin se että tuo häiritsee johtuu puutteista soittotekniikassani.
Joku vibran lukitushommeli pitää varmaan jossain vaiheessa asentaa tuohon, mut sekään ei tietty johdu varsinaisesti kyseisestä kitarasta vaan yleisesti tallan toimintaperiaatteesta. On ihan kiva että on kammellinen kitara käytössä, harvoin sinänsä tarvii, mut kelluva talla on vähän hanurista soitannollisesti ja etenkin jos/kun asioita joutuu säätämään. Meinas järki lähteä kun vaihdoin käyttöön 10/52 setin presettinä olevan 9-setin asemesta. Mut mun mielestä ysisetti on vaan liian veltto ni vaihtoehtoja ei ollu. Mut joo ihan ok "perus-strato" soitannollisesti ja säädettävyydeltään.

Mut sit päästään siihen miksi tuo on vallan mainio, eli mallinnuksiin...
Kun "ainoo" tarve kitaralle on musiikillisten ideoiden toteuttaminen on mahtavaa kun yhdestä kitarasta saa ulos eri tyyppisiä kitaroita.
Ei tarvi pitää kuin yksi kitara vireessä ja "hyllystä" löytyy akustisi, 12-kielisiä, resonaattorikitaroita, sitarkitaraa jne. me like. Ja kitaran vireitä voi muuttaa koskematta virityskoneistoon, mikä tietty kelluvatallaisella on jo suht tekemätön paikka kun säädöt olis vituillaan jos/kun tarvii jotain muuta kuin normivirettä. Esim se että on mahdollisuus käyttää new standard tuningia (jos sattuu tarvimaan) on ihan mahtavaa, koska muuten sen käyttö vaatis oman kitaran. Nyt ei tarvi ku säädintä vääntää ja sekin löytyy. Ton new standardin kanssa systeemi alkaa kyllä ehkä oleen vähän rajoilla kun kutoskieli pudotetaan c:hen ni vähä alkaa tuntua että "hmmm, onko alapäässä latenssia", mut kyllä se vielä menee.
12-kielisissä ehkä on aavistus "jotain" yläpäässä. En oikeen osaa sanoa mitä, mut oon havaitsevani että jos 12-kielisiä kuuntelee pitkään on se jotenkin väsyttävää korville... ehkä jotain keinotekista tai jotain mikä rasittaa korvaa, en tiiä.

Workbechia en oo hirveesti tweekkaillu kun valmiit mallinnukset on ihan ok. Tuon new standard tunen kikkailin sillä ite kun sitä ei ollu. Muistaaksen avoimen A-virityksen korvasin sillä.

Sit tietty se, että aina vituttaa yhtä paljon kun pitäis jotain mallinnusta käyttää ja akkua ei ookaan muistanu ladata...

veikko-antero muokkasi viestiä 18:42 21.04.2022

Nii joo... ja se, että kun ottaa jonku "ison" akustisen kitaran ni sitä alkaa soittaa sillai että kädessä olis jäykkäsatsinen akustinen, ku sille se kuulostaa, ni sit alkaa tuleen intonaatio-ongelmaa ku tarjoaa liian raskasta kättä. Toi ongelma oli vielä pahempi ysisetin kanssa. Mut joo tuokin tietty johtuu omista puutteista soittotekniikassa

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#49 kirjoitettu 21.04.2022 19:34

veikko-antero kirjoitti:

Joo... tuli joskus james tyler "strato" hankittua thomannin b-stock tarjouksesta. Ihan ok kitara. Ainoo mikä ehkä häiritsee ni ykköskieli on mun makuun liian reunassa, mut samaa vikaa on niin monessa kitarassa ja osin se että tuo häiritsee johtuu puutteista soittotekniikassani.

Joku vibran lukitushommeli pitää varmaan jossain vaiheessa asentaa tuohon, mut sekään ei tietty johdu varsinaisesti kyseisestä kitarasta vaan yleisesti tallan toimintaperiaatteesta. On ihan kiva että on kammellinen kitara käytössä, harvoin sinänsä tarvii, mut kelluva talla on vähän hanurista soitannollisesti ja etenkin jos/kun asioita joutuu säätämään. Meinas järki lähteä kun vaihdoin käyttöön 10/52 setin presettinä olevan 9-setin asemesta. Mut mun mielestä ysisetti on vaan liian veltto ni vaihtoehtoja ei ollu. Mut joo ihan ok "perus-strato" soitannollisesti ja säädettävyydeltään.

Mut sit päästään siihen miksi tuo on vallan mainio, eli mallinnuksiin...
Kun "ainoo" tarve kitaralle on musiikillisten ideoiden toteuttaminen on mahtavaa kun yhdestä kitarasta saa ulos eri tyyppisiä kitaroita.


Kiitoksia vastauksesta... Tuo olisi varmastikin hyvä kitara olla ja omistaa... Mainitsit nuo tallat, niin itselläni on tällainen Fender Modern Player Marauder sähkis, jota valmistettiin parin vuoden ajan joskus 2012-2013, ja vaikka kyseessä on Fenderin oman brändin entry level tasoa oleva kitara, niin mulle just passeli... Triplebucker mikki murisee mukavasti säröllä, ja itsekin olen laittanut tuohon 10 satsin kielet... Ne on Fenderin Bulletit ja nikkelikielet, joita käytän... Mutta tossa on Strato tyyppinen talla, ja itse tykkäisin enemmän kiinteästä tallasta... Jos joskus olisi tarvetta uudelle kitaralle, ja varaa maksaa siitä, niin Gibson SG voisi olla ihan hyvä valinta mun näkökulmasta... Se olis myös suhteellisen kevyt kitara kuten tämä nykyinenkin...

Ja mitä tulee soittotekniikkaan, niin kyllähän sun tuotanto kuulostaa siltä mun korvaan, että olet ainaskin valovuoden edellä mua... Mutta loppupeleissä sehän tässä on tärkeintä, että saa itsestään sen parhaan mahdollisen ulos sillä tasolla jolla sattuu olemaan...

Mut joo, kiitoksia vastauksesta... Tollasta Variaxia olis kyllä kiva joskus päästä kokeilemaan... Itseä kiinnostaisi noiden mallinnusten kanssa leikkiminen, mutta nuo erikoisviritykset on sitten taas sellainen aspekti kitaran soitossa, etten ole niihin koskaan perehtynyt... Mutta varmasti hyödyllinen feature sellaiselle, joka sitä tarvitsee ja ymmärtää sen päälle...

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#50 kirjoitettu 21.04.2022 20:05

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:

Joo... tuli joskus james tyler "strato" hankittua thomannin b-stock tarjouksesta. Ihan ok kitara. Ainoo mikä ehkä häiritsee ni ykköskieli on mun makuun liian reunassa, mut samaa vikaa on niin monessa kitarassa ja osin se että tuo häiritsee johtuu puutteista soittotekniikassani.

Joku vibran lukitushommeli pitää varmaan jossain vaiheessa asentaa tuohon, mut sekään ei tietty johdu varsinaisesti kyseisestä kitarasta vaan yleisesti tallan toimintaperiaatteesta. On ihan kiva että on kammellinen kitara käytössä, harvoin sinänsä tarvii, mut kelluva talla on vähän hanurista soitannollisesti ja etenkin jos/kun asioita joutuu säätämään. Meinas järki lähteä kun vaihdoin käyttöön 10/52 setin presettinä olevan 9-setin asemesta. Mut mun mielestä ysisetti on vaan liian veltto ni vaihtoehtoja ei ollu. Mut joo ihan ok "perus-strato" soitannollisesti ja säädettävyydeltään.

Mut sit päästään siihen miksi tuo on vallan mainio, eli mallinnuksiin...
Kun "ainoo" tarve kitaralle on musiikillisten ideoiden toteuttaminen on mahtavaa kun yhdestä kitarasta saa ulos eri tyyppisiä kitaroita.


... Mutta tossa on Strato tyyppinen talla, ja itse tykkäisin enemmän kiinteästä tallasta...



Schaller Tremstop:ia oon kelannu että jos laittais tuohon keppiin... näyttää kyllä umpipaskalle kitarassa ollessaan ja voi olla että joutus ruuvaan kiinni, en oo ihan vakuuttunu että pysyy tarralla. Mut toisaalta mulle on ohan sama mille homma näyttää kunhan toimii.
Sillä olis kampi helposti käytettävissä ja hinta ainakaan thomannilla ei oo paha. En oo vaan muuten ku kuvassa nähny semmosta, mut tuntuis olevan yksinkertaisen toimiva idea.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#51 kirjoitettu 21.04.2022 20:26

veikko-antero kirjoitti:


Schaller Tremstop:ia oon kelannu että jos laittais tuohon keppiin... näyttää kyllä umpipaskalle kitarassa ollessaan ja voi olla että joutus ruuvaan kiinni, en oo ihan vakuuttunu että pysyy tarralla. Mut toisaalta mulle on ohan sama mille homma näyttää kunhan toimii.
Sillä olis kampi helposti käytettävissä ja hinta ainakaan thomannilla ei oo paha. En oo vaan muuten ku kuvassa nähny semmosta, mut tuntuis olevan yksinkertaisen toimiva idea.


Sepä se tärkeintä on meinaan se käytettävyys... Kyllähän tuo nopeasti kun googlettelin, niin näyttää aika tönköltä kuvissa, mutta ajaa varmastikin asiansa...

Kaitpa se on vähän niin, että kitaraa ostaessa, jos ostaa merkkikitaroita (Gibson taikka Fender) niin joutuu tekemään kompromisseja ominaisuuksien suhteen...

Mut sit tuli vielä semmonen asia mieleen tossa kun mainitsit soittotekniikan, niin että mikä on tärkeintä kitaran soitossa?

Mä sanoisin, että hyvä tyylitaju!

Hyvä tyylitaju pitää toki sisällään oikean tonen, mutta paljon muutakin... Se on osin genresidonnainen, mutta sanoisin että hyvä tyylitaju on sitä, että sen perustilutuksen ja skaalojen sahauksen lisäksi siihen hommaan saa mukaan vaihtelua, melodiaa ja rytmiä sopivasti sekoittamalla...

Hyvä tyylitaju tulee usein kokemuksen myötä, ja se paranee tekniikan parantuessa, mutta sanoisin että kaikki kuunneltu musiikki myös vaikuttaa siihen...

Tossa muuten live taltiointi takavuosilta, jossa tyyli ja tone kohdallaan:

Deep Purple - Mistreated

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#52 kirjoitettu 21.04.2022 20:51

Niin, ja kun tonesta ja tyylitajusta tuli puhetta, niin The Guess Who on bändi takavuosilta, josta kannattaa ottaa mallia... Bändi tulee Kanadasta, mutta oli myös erittäin suosittu jenkkilässä...

Tossa muutama ikivihreä:

The Guess Who - No Time
The Guess Who - Share The Land
The Guess Who - American Woman
The Guess Who - Do You Miss Me Darlin'


The Guess Who on aina ollut mulle sellaista hyvän mielen musiikkia, jossa soolokitaroilla luodaan melodioita ja harmonioita ja niin pois päin...

Tossa vielä yksi poonus:

Steppenwolf - Tenderness


Ikivihreä rakkauslaulu tämäkin omalla tavallaan...

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#53 kirjoitettu 21.04.2022 21:26

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Schaller Tremstop:ia oon kelannu että jos laittais tuohon keppiin... näyttää kyllä umpipaskalle kitarassa ollessaan ja voi olla että joutus ruuvaan kiinni, en oo ihan vakuuttunu että pysyy tarralla. Mut toisaalta mulle on ohan sama mille homma näyttää kunhan toimii.
Sillä olis kampi helposti käytettävissä ja hinta ainakaan thomannilla ei oo paha. En oo vaan muuten ku kuvassa nähny semmosta, mut tuntuis olevan yksinkertaisen toimiva idea.

...

Mut sit tuli vielä semmonen asia mieleen tossa kun mainitsit soittotekniikan, niin että mikä on tärkeintä kitaran soitossa?

...


Joo, eipä oo itsellekään se tekniikka ykkösasia soittamisessa, senpä takia siinä onkin osin hyvin häiritseviä puutteita
Mulle ehkä tärkeintä on että saa soitettua ideansa ja viihtyy soittaessa.

Tuossa yksi pläjäys jossa tonet kohdillaan... niinku ian duryn jutuissa usein tuppaa olemaan

https://youtu.be/g33rN...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#54 kirjoitettu 21.04.2022 21:55

veikko-antero kirjoitti:


Joo, eipä oo itsellekään se tekniikka ykkösasia soittamisessa, senpä takia siinä onkin osin hyvin häiritseviä puutteita
Mulle ehkä tärkeintä on että saa soitettua ideansa ja viihtyy soittaessa.

Tuossa yksi pläjäys jossa tonet kohdillaan... niinku ian duryn jutuissa usein tuppaa olemaan

https://youtu.be/g33rN...


Enpä ollut Ian Duryä kuullut aikaisemmin, mutta ihan mielenkiintoinen tuttavuus... Ja yhtymäkohtia muuten siihen tyylillisesti mitä itsekin olen hakenut vokaalien puolella noissa mun uusissa piiseissä...

Ja joo, tottakai soittaessa on syytä viihtyä, mutta tuo että saa soitettua kaikki ideansa vaatii mun mielestä myös sitä tekniikkaa ja jopa hieman teorian osaamista joskus...

Mullahan ideat toki syntyy aina soittaessa siinä hetkessä, jotenka automaattisesti se mitä suollan ulos on sillä mun omalla levelillä niinsanotusti... Useimmiten toki sooloja ja muitakin soittimia sisään soittaessa joutuu ottamaan useampia ottoja, jotta saa mieleisensä lopputuloksen...

Mut mä siis sävellän sitä mukaa kun piisi valmistuu... Kun kehittelen uutta piisiä, mulla on plugarin standalone versio, josta kitaraan soundit, ja rumpusofta käytössä... Komppi ja rummut on se josta kaikki lähtee... Sen päälle sitten kehitellään bassoa, soolokitaraa, ja joissakin tapauksissa jousia... Se on sellainen luova härdelli josta joko syntyy jotakin mielenkiintoista taikka sitten ei...

Se on muuten jännää että koskaan ei etukäteen tiedä miten piisi lopulta onnistuu... Paraskin riffi voi kusta, jos ei muita soittimia ja saundimaailmaa saa tukemaan sitä oikealla tavalla, voksuista puhumattakaan...

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#55 kirjoitettu 21.04.2022 22:04

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Joo, eipä oo itsellekään se tekniikka ykkösasia soittamisessa, senpä takia siinä onkin osin hyvin häiritseviä puutteita
Mulle ehkä tärkeintä on että saa soitettua ideansa ja viihtyy soittaessa.

Tuossa yksi pläjäys jossa tonet kohdillaan... niinku ian duryn jutuissa usein tuppaa olemaan

https://youtu.be/g33rN...

...
Mut mä siis sävellän sitä mukaa kun piisi valmistuu...


Tuollai mäkin usein toimin, se on hyvin viihdyttävää ja mielenkiintoista kun ei voi koskaan tietää mimmonen lopputulos tulee olemaan.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#56 kirjoitettu 22.04.2022 13:55

Pannaas taas muutama piisi, joissa tonet kohdallaan:


Ten Years After - I'd Love to Change the World
Ten Years After - It's Getting Harder
Jefferson Airplane - Have You Seen The Saucers
Splash - Sunday Ride
Ertlif - Plastic Queen
Elf - Wonderworld
Duffy - Don't Let Me Be Misunderstood

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#57 kirjoitettu 22.04.2022 14:31 Muok:22.04.2022 14:32

Lisää hienoja piisejä, joissa tonet kohdallaan:


Corporation - Let's Try To Put Him Down
Cain - Born On The Wind (To A Limey)
Pineapple - The Letter
Phoenix Bird - Fuck The Cops
Too Much - Song for My Lady (Now I Found)

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#58 kirjoitettu 27.04.2022 14:25

Ja lisää hyviä piisejä takavuosilta, joissa myös tonet kohdallaan...


Zarathustra - Mr. Joker
The Idle Race - Victim Of Circumstance
The Smoke - My Friend Jack
Sam Apple Pie - Another Orpheus
Night Sun - Crazy Woman
Captain Beyond - Fantasy
Shooting Star - Teaser

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#59 kirjoitettu 27.04.2022 14:47

Kerta kiellon päälle...

Bad Company - Feel Like Makin' Love
Eagles - Victim Of Love
Beggars Opera - Time Machine
Spooky Tooth - Two Time Love
Camel - Mystic Queen
Dirk Steffens - What Do I See
Angel - Tower

Ja tuossa poonus:
Shelagh McDonald - Stargazer

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#60 kirjoitettu 27.04.2022 14:56

pitiks näiden automaattisesti olla ikivanhoja? Tuossa näytteet tänään so far kuuntelemiltani albumeilta. Ainakin linnunpöntöistä oli tonet kohdillaan ihan kaikissa levyissä....

Opeth - Windowpane (2003)
Mr.Airplane - C'mon DJ (2004)
Lucifer- California Son (2018)
Ghost - Respite Of The Spitalfields (2022)

viimeisimmän bassotone taitaa olla maukkain mitä pitkiin aikoihin kuullut...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#61 kirjoitettu 27.04.2022 15:07

art074 kirjoitti:


pitiks näiden automaattisesti olla ikivanhoja?


Se on ihan susta kiinni, missä sun mielestä on hyvä tone... Voi olla uutta taikka vanhaa, eikä genrelläkään ole niin väliä...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#62 kirjoitettu 06.05.2022 11:40

Tässä taisi jossakin välissä olla jo puhetta rumpujen soundeista ja toneista...

Mutta siis... Kysyisinkin porukan mielipiteitä, että kuinka paljon oikeanlainen rumpusoundi vaikuttaa siihen, että piisi kuulostaa oikealta genreltä, ja ylipäätään kuinka paljon rumpusoundi vaikuttaa piisin fiilikseen?

Tuossa vartin video, jossa analysoitu erilaisia rumpukomppeja ja saundeja eri piiseissä:

Tame Impala's Kevin Parker Breaks Down His Favorite Drum Sounds | Under the Influences | Pitchfork


Onhan se nyt selvää, että rock rummut kuulostavat erilaiselta kuin Hip Hop rummut... Mutta voiko väärä rumpusoundi pilata koko piisin? Lähteekö koko piisin tone siis tietyllä tavalla rummuista ja rytmistä liikkeelle?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#63 kirjoitettu 06.05.2022 17:26

IT kirjoitti:
Kysyisinkin porukan mielipiteitä, että kuinka paljon oikeanlainen rumpusoundi vaikuttaa siihen, että piisi kuulostaa oikealta genreltä, ja ylipäätään kuinka paljon rumpusoundi vaikuttaa piisin fiilikseen?

vitusti.

Mutta voiko väärä rumpusoundi pilata koko piisin?

voi. samoin huono komppi.

Lähteekö koko piisin tone siis tietyllä tavalla rummuista ja rytmistä liikkeelle?

siitäkin.

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#64 kirjoitettu 06.05.2022 18:09

omassa päässäni rumpusoundi kytkeytyy aika suoraan siihen minkälaista tilaefektiä tuotannossa halutaan.

Olen itse aina jostain syystä kutsunut ääripäitä sanoilla märkä vs kuiva. Eli märkä on parhaimmillaan/pahimmillaan sellainen rumpuläiske jossa korostuu huoneen kaiku voimakkaasti, joko konkreettisesti tai sitten se yrittää luoda sitä illuusiota.
Kuiva taas sitten luonnollisesti sen vastakohta.

Rumpujen alataajuudet on toinen iso juttu...soiko ne paksusti vai mahdollisimman ohuesti. Olen viimeisen vuoden aikana kuunnellut paljon näitä pitkän linjan metallibändejä jotka on vuosikymmenten aikana siirtynyt enemmän progen ja 70-luvun soundimaailman suuntaan ja niissä tuo ero korostuu erityisen paljon vaikka musiikki sinällään ei paljoa olisi muuttunut.

Niin, ja voiko rumpusoundi pilata biisin. Voi ja on usein pilannut kokonaisia albumeitakin. 2000-luvun alussa varsinkin kun tämä hemmetin nu-metal tuli kuvioihin niin moni bändi otti virppojen matot irti ja tämä roskapönttösoundi oli hetkellisesti muodissa.

Metallicacin meni tuohon halpaan. Tosin tästä levystä nyt ei kovin kummoista olisi saanut millään rumpusoundilla. Mutta tuo nyt on jotain aivan käsittämätöntä....

St Anger

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#65 kirjoitettu 06.05.2022 19:05

art074 kirjoitti:


Olen itse aina jostain syystä kutsunut ääripäitä sanoilla märkä vs kuiva. Eli märkä on parhaimmillaan/pahimmillaan sellainen rumpuläiske jossa korostuu huoneen kaiku voimakkaasti, joko konkreettisesti tai sitten se yrittää luoda sitä illuusiota.
Kuiva taas sitten luonnollisesti sen vastakohta.

Rumpujen alataajuudet on toinen iso juttu...soiko ne paksusti vai mahdollisimman ohuesti.

Niin, ja voiko rumpusoundi pilata biisin. Voi ja on usein pilannut kokonaisia albumeitakin.

Metallicacin meni tuohon halpaan. Tosin tästä levystä nyt ei kovin kummoista olisi saanut millään rumpusoundilla. Mutta tuo nyt on jotain aivan käsittämätöntä....

St Anger


Joo, ei ole ihan parasta Metallicaa tuo... Kun vertaa esim. siihen Mustaan albumiin, niin aika kellaribändimeiningiltä kuulostaa... 80-luvun raaka saundi ennen Mustaa albumia sekin kuulosti paljon paremmalta:

Metallica - The Four Horsemen


Mitä tulee noihin sanoihin märkä ja kuiva, niin englanniksihan noissa studioefekteissä on usein wet/dry säätö, jossa dry on ilman efektiä, ja wet efektin kanssa... Olisitkos sitten tuosta tuon märkä/kuiva erottelun bongannut?

Toinen amerikkalaisten ja englantilaisten erottelu liittyy kitaroihin, ja siihen onko soundi clean vaiko dirty...


Noista rumpujen alataajuuksista vielä sen verran, että itse olen uudemmissa piiseissäni pyrkinyt korostamaan bassorummun +50Hz:n aluetta, ja vaimennan sitä noin 100Hz aluetta, jonka kohdalla taas buustaan bassokitaraa...

Idea siis se, että bassorumpu ja bassokitara soivat vahvimmillaan hieman eri taajuuksilla, jotta ne erottuvat toisistaan... Toisaalta mun piiseissä yleisesti on vaikea saada bassorumpua kuulumaan vahvasti, kun koko rumpumix tulee yhdelle ja samalle raidalle sieltä plugarista... Pitäisi laittaa kaikki rummut omille raidoilleen, niin sitä bassaria pääsisi kunnolla buustaamaan, mutta olen pyrkinyt säätämään niiden rumpujen keskinäisen tasapainon sieltä plugarista käsin...

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu