Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Masteroinnista asiaa...


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#1 kirjoitettu 01.04.2022 19:36

Masteroinnista asiaa...


Elikkä... Mistä on hyvät masteroinnit tehty? Mitä pitää ottaa huomioon, ja mitä välttää ettei homma mene tyystin pilalle?


Ensinnäkin voi sanoa, että limitterin käyttö, kompressointi ja EQ on kaiketikin ne kolme työkalua, joilla homma hoidetaan...

Sitten on ne tasot, joihin tähdätään... Ensinnäkin Brickwall Limitteriä voi käyttää sen maksimi dB tason määrittämiseen, ja sen kaiketikin pitäisi olla signaaliketjussa vikana...

Tasot riippuu siitä mihin formaattiin tähdätään... CD levylle riittää -0,1 dBTP ja netin streamauspalveluille suositus on -1 - -2 dBTP välillä oleva peak limitointi...

Äänentasot taas pitäisi CD laadussa olla jotakin luokkaa -9 LUFS-I ja streamaus palveluissa -12 - -14 LUFS-I...

Lisäksi Dynamic Range olisi hyvä olla vähintään se 9 dB...


Tuollaisia vinkkejä olen löytänyt googlettelemalla... Mutta kuinka itse suoritat masterointisi? Ja mitä plugareita siinä käytät?

Tästä olisi kiva lukea porukan kommentteja...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 01.04.2022 20:43 Muok:01.04.2022 20:44

IT kirjoitti:
Elikkä... Mistä on hyvät masteroinnit tehty? Mitä pitää ottaa huomioon, ja mitä välttää ettei homma mene tyystin pilalle?

pitää ottaa huomioon biisi ja miltä se nykyisellään kuulostaa ja miltä sen haluis kuulostavan. pitää välttää huonoja valintoja jotka vie biisin soundia kauemmas siitä mihin tähdätään.

Ensinnäkin voi sanoa, että limitterin käyttö, kompressointi ja EQ on kaiketikin ne kolme työkalua, joilla homma hoidetaan...

mjoo. parhaimmassa tapauksessa hyvän miksauksen jälkeen masterointiin jää pelkästään ne epälineaariset prosessit, joita voi tehdä vaan koko stereoraidalle, eli kompressointi ja limitointi. ekulla on tietysti näppärä korjata kokonaisuuden sounditasapainoa johonkin suuntaan kerralla jos se ei miksauksessa oo ihan maalissa asti, tai jos kompressointi muuttaa sitä vähän.

Sitten on ne tasot, joihin tähdätään... Ensinnäkin Brickwall Limitteriä voi käyttää sen maksimi dB tason määrittämiseen, ja sen kaiketikin pitäisi olla signaaliketjussa vikana...

joo, tai teknisesti ditheröinti ois vikana, mut joissakin limittereissä on se valmiina vikana steppinä. toki siitä huolehtiminen on huolenaiheista se kaikkein pienin ja kenenkään biisi ei mee pilalle sen takia jos ditheröintiä ei tee, tai muuten siinä on jotain muutenkin pilalla.

Tasot riippuu siitä mihin formaattiin tähdätään... CD levylle riittää -0,1 dBTP ja netin streamauspalveluille suositus on -1 - -2 dBTP välillä oleva peak limitointi...

Äänentasot taas pitäisi CD laadussa olla jotakin luokkaa -9 LUFS-I ja streamaus palveluissa -12 - -14 LUFS-I...

Lisäksi Dynamic Range olisi hyvä olla vähintään se 9 dB...

pitäis ja pitäis, ois hyvä olla. kaikenlaisia suosituksia tietysti on, mut mä en henkilökohtaisesti oikein välitä niistä. jos mun biisi kuulostaa hyvältä silleen, että siinä on dynamiikkaa 6dB, niin sit se kuulostaa hyvältä, ja jos siinä on 20dB, niin sit siinä on varmaan hyvä olla se 20dB dynamiikkaa, enkä yritä väkisin tähdätä mihinkään tiettyyn lukemaan.

limitointikattona pidän -0.1dB, koska miks suotta jättäis käyttämättä ne pari vikaa desibeliä. true peakit saa mun puolesta käydä yli nollan, jos niiden aiheuttamaa säröä ei kuule, ja toistaseksi omissa biiseissä en oo kuullut, enkä edes nähnyt niitä spektrissä. jos joku terävä iskuääni iskee limitteriin ja se on vähän leikkautunut, niin ei se true peak -ylitys sitä soundia mitenkään oleellisesti riko enempää. ei se niin vaarallista ole.

Mutta kuinka itse suoritat masterointisi? Ja mitä plugareita siinä käytät?

riippuu biisistä kuten aina. yleispätevästi jonkunlainen limitointi tai soft clip on siellä loppupuolella prosessia ja tallennus appropriaattiin formaattiin, eli wav talteen ja siitä mp3 jakoon, joissain tilanteissa kummatkin jakoon.

varsinainen masterlimitointi hoituu ozone 5 maximizerilla, paitsi jos haluan saada loppumiksaukseen jotain väriä, niin enenevissä määrin käytän omia plugareita (neulasärö, nauhasärö, radioprosessori), joista saa mm. multiband-saturaatiota ja multiband-kompressointia, ja soft clipin -0.1dB tasolle joka hoitaa loppulimitoinnin virkaa. biiseissä on usein taustalla jo valmiiksi jotain pientä kohinaa, mut viimeistään noista plugareista lisään kans jotain kohinoita ja rapinoita mukaan, jotka hoitaa tausta-atmosfäärin lisäksi ditherin virkaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#3 kirjoitettu 01.04.2022 21:41

veezay kirjoitti:

limitointikattona pidän -0.1dB, koska miks suotta jättäis käyttämättä ne pari vikaa desibeliä. true peakit saa mun puolesta käydä yli nollan, jos niiden aiheuttamaa säröä ei kuule, ja toistaseksi omissa biiseissä en oo kuullut, enkä edes nähnyt niitä spektrissä. jos joku terävä iskuääni iskee limitteriin ja se on vähän leikkautunut, niin ei se true peak -ylitys sitä soundia mitenkään oleellisesti riko enempää. ei se niin vaarallista ole.

varsinainen masterlimitointi hoituu ozone 5 maximizerilla, paitsi jos haluan saada loppumiksaukseen jotain väriä, niin enenevissä määrin käytän omia plugareita (neulasärö, nauhasärö, radioprosessori), joista saa mm. multiband-saturaatiota ja multiband-kompressointia, ja soft clipin -0.1dB tasolle joka hoitaa loppulimitoinnin virkaa. biiseissä on usein taustalla jo valmiiksi jotain pientä kohinaa, mut viimeistään noista plugareista lisään kans jotain kohinoita ja rapinoita mukaan, jotka hoitaa tausta-atmosfäärin lisäksi ditherin virkaa.


Joo, ei kait se niin nopon nuukaa ole... Mullakin näissä vikoissa masteroinneissa oli limitointikattona -0,1 dB ja -9 LUFS-I taso elikkä CD-polttoa varten noi masteroin oikeastaan... Mutta nämä samat masterit on nyt noiden YouTube videoiden ja SoundCloud wav tiedostojen pohjana...

En tiedä tarkkaan kuinka nuo saitit prosessoi nuo cd-laatuiset tiedostot, mutta veikkaan että ainakin LUFS tasot lasketaan siihen saitin käyttämään standardiin, ja ei nuo mun piisit vielä ole säröytyneet taikka klipanneet kun niitä olen kuunnellut....

Mitenkäs sulla veezay muuten on noiden omien plugareidesi laita... Kerroit aiemmin itse ohjelmoineesi noita, niin kysyisinkin missä vaiheessa olet? Onko plugarit siinä mielessä valmiita, että pystyt niitä jo jakamaan julkisesti? Vai vieläkö projekti teettää sulla töitä niin sanotusti?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 01.04.2022 23:19

IT kirjoitti:
En tiedä tarkkaan kuinka nuo saitit prosessoi nuo cd-laatuiset tiedostot, mutta veikkaan että ainakin LUFS tasot lasketaan siihen saitin käyttämään standardiin, ja ei nuo mun piisit vielä ole säröytyneet taikka klipanneet kun niitä olen kuunnellut....

niin, pelkkä hiljasemmalle normalisoiminen ei tietenkään aiheuta mitään säröä. pakkaus voi muuttaa waveformia niin, että jotkut piikit käy alkuperäistä kovemmalla, mut ne on yleensä tosi lyhyitä (muutaman millisekunnin kymmeneksen) ja pahimmillaan jotain desibelin luokkaa, ja ne sattuu yleensä sellaisiin kohtiin, missä muut korkeat äänet onnistuu maskaamaan sen säröstä aiheutuneen napsahduksen. jos limitoi johonkin -1dBTP niin ton todennäköisyys on aika pieni.

Mitenkäs sulla veezay muuten on noiden omien plugareidesi laita... Kerroit aiemmin itse ohjelmoineesi noita, niin kysyisinkin missä vaiheessa olet? Onko plugarit siinä mielessä valmiita, että pystyt niitä jo jakamaan julkisesti? Vai vieläkö projekti teettää sulla töitä niin sanotusti?

neulasärö ja ensoniq dp/4 -efektilaitteen phaser-ddl-emulaatio alkaa olla kohtuullisen valmiita, muista pitää vielä vähintään hieroo ulkoasua ja käytettävyyttä, todennäkösesti vähän dsp:täkin. tässä kuussa ois tarkotus panna toiminimeä pystyyn niin sais noi kaksi ulos jossain vaiheessa. neulasäröä ei vielä oo kuin reasonille rack extensionina, mut toi jälkimmäinen on sen lisäks myös vst:nä.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 02.04.2022 04:06 Muok:02.04.2022 04:09

laakkonen kirjoitti:
Impulse Tracker aikoina oli helppoa kun en edes tiennyt mitä masterointi tarkoittaa

joo, silloin ei oikeen ees hahmottanut mitä miksaus varsinaisesti on ja mitä siihen tarvii. niitä samplejen tai instrujen tai kanavien voimakkuuksia laitto sellaseen asentoon että jollain multimediakaiuttimilla kuulosti omaan korvaan jotenkin järkevältä. biisit hakkas surutta yli nollan mut se ei biisejä haitannut ollenkaan.

Miksaushan se on tärkein vaihe. Jos sen kusee niin eipä sitä biisiä masteroinnilla pelasteta. Paskasta kun ei saa kultaa vaikka miten kiillottelis ; )

preach.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#6 kirjoitettu 02.04.2022 09:05

veezay kirjoitti:

neulasärö ja ensoniq dp/4 -efektilaitteen phaser-ddl-emulaatio alkaa olla kohtuullisen valmiita, muista pitää vielä vähintään hieroo ulkoasua ja käytettävyyttä, todennäkösesti vähän dsp:täkin. tässä kuussa ois tarkotus panna toiminimeä pystyyn niin sais noi kaksi ulos jossain vaiheessa. neulasäröä ei vielä oo kuin reasonille rack extensionina, mut toi jälkimmäinen on sen lisäks myös vst:nä.


No joo, sullahan näyttää olevan sitten homma ainakin alustavasti kasassa... Ei muuta kuin lykkyä tykö ja tsemppiä tekemisiin...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#7 kirjoitettu 02.04.2022 09:21

laakkonen kirjoitti:


Oon edelleen aika amatööri noissa masterointihommissa. Ozonella teen mitä teen. Impulse Tracker aikoina oli helppoa kun en edes tiennyt mitä masterointi tarkoittaa Miksaushan se on tärkein vaihe. Jos sen kusee niin eipä sitä biisiä masteroinnilla pelasteta. Paskasta kun ei saa kultaa vaikka miten kiillottelis ; )


No joo, aloittelija itsekin olen tässä hommassa...

Toki se miksaus on tärkein siinä mielessä, ettei huonoa miksausta pysty masteroinnilla pelastamaan... Toisaalta se ei ole masteroinnin tehtäväkään...

Masteroinnilla tehdään mun mielestä se viime silaus siihen kappaleeseen... Elikkä tasot nostetaan oikeille tasoille, katsotaan kompurointi ja mahdollisesti twiikataan EQ:ta hieman ja sitten saatetaan tehdä jotakin sille stereokuvalle...

Itse olen joissakin omissa masteroinneissa käyttänyt esim. tuollaista hyväkseni: Quad Image

Tuolla pystyy taajuusalueittain vaikuttamaan siihen stereokuvaan, esim. vaikkapa siten että bassot korostuu keskellä ja diskantit hieman enemmän sivuilla...


Lisäksi, sen ohella että masteroinnilla tehdään se viime silaus ja tasojen nosto, niin näkisin että jos on julkaisemassa tai polttamassa esim. CD-levyjä, niin silloin kaikki piisit pitää masteroida samaan LUFS-I loudness tasoon... Streamauspalvelut toki säätää nämä tasot automaattisesti, mutta jos itse meinaa vaikkapa polttaa omia kappaleitaan CD-R levyille, niin onhan se kuulijan kannalta mukavampaa, että kaikki piisit soivat samalla volyymilla...

Eli kyse ei ole niinkään "paskan kiillottelusta" vaan ihan siitä viimeistelystä, että kaikki kuulostaa hyvältä ja on balanssissa...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 02.04.2022 09:29

toki myös tietyissä tapauksissa masterointi voi tarkottaa muutakin kuin loppuaudion käsittelyä, kuten esim. lopullisen audion saattamista cd-painoon.

t: sademetsä

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#9 kirjoitettu 02.04.2022 11:07

laakkonen kirjoitti:

No ei ole miehellä huumorintajua ollenkaan. Tiedän kyllä nämä touhut. 24 vuotta vittu kokemusta niin ei tarvitse jonkun hevonvitun IiTeen alkaa neuvomaan miten asiat tehdään. Jumalauta. Järki käteen nyt saatana!


Vedä Laakkonen kuivat...

Ei tossa mun kommentissa ollut mistään neuvomisesta kysymys, vaan kirjoitin vain oman mielipiteen siitä mistä tässä on kysymys... Sulla on aika helvetin heikko itsetunto noin muutoinkin, kun otat vähän joka asiasta itseesi... Kerron sulle salaisuuden joka helpottaa sunkin tuskaa ja elämää: Ei Se Niin Vakavaa Ole!

^ Vastaa Lainaa


morfin_mafer
419 viestiä

#10 kirjoitettu 02.04.2022 17:48 Muok:02.04.2022 17:50

Mä olen ihan masteroinut rahan säästämikseksi Ozone Elements -plugarilla joka asennetaan Wavelabiin. Siis ihan valmiilla presetillä, kun muuhun en pysty. Ja ks. plugarin sain ilmaiseksi siinä yhteydessä kun Native Instruments osti sitä valmistavan firman. Sehän oli silloin määräajan NI:n asiakkaille ilmainen.

morfin_mafer muokkasi viestiä 17:49 02.04.2022

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu