Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Taskuparkkeeraus


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#1 kirjoitettu 29.08.2021 14:48

Taskuparkkeeraus


Onko taskuparkkeeraus liian vaikea toimenpide, kuten moni suomalainen tuntuu ajattelevan tuon YLEn artikkelin mukaan:

YLE - Tutkimus: melkein puolet suomalaisista autoilijoista välttelee taskuparkkiin ajamista


Uutisen faktat on tuossa:
- Vähiten taskuparkkeeraamista arastellaan pääkaupunkiseudulla, eniten pohjoisessa
- Naisista 15% kieltäytyy kokonaan ja 57% välttelee taskuparkkeerausta
- Miehistä 6% kieltäytyy kokonaan ja 35% välttelee taskuparkkeerausta


Hitto! Ei kait se nyt niin vaikeaa voi olla? Vai onko sittenkin? Sana on vapaa...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#2 kirjoitettu 29.08.2021 16:54 Muok:29.08.2021 16:55

Ei ole vaikeaa jos on harjoitellut sen kunnolla. Rakentelin autokouluaikanani appiukon mökin lähistön hiekkakuopan pohjalle erilaisia "parkkiruutuja" kelottuneista puunrangoista ja opettelin homman oikeastaan siellä sen jälkeen kun autokoulusta oli saatu peruseväät auton käsittelyyn. Ensimmäinen opettaja ei osannut neuvoa taskuparkkeerausta oikein mitenkään, mutta lomilta palannut vanhempi autokoulukonkari antoi sellaiset ohjeet joilla homma alkoi sujua.

Jos on paljon liikennettä ja vähän enemmän tilaa noudatan aina helsinkiläisen tuttavani neuvoa ja ajan taskuparkkiin etuperin siten, että ajan keulan jalkakäytävän kautta ja tiputan auton paikalleen. Mutta ei peruutusparkkeerauksessakaan mitään ongelmaa ole. Jos on vaihtoehtoja, valitsen tietysti sellaisen paikan johon pääsee helpoimmalla.

Entisen työantajani parkkihallissa oli aina ruuhkaa ja usein tilanne, ettei autoa saanut muuta kuin hemmetin kiharaisen parkkihallin paskamaisimmille paikoille joihin kukaan ei olisi halunnut ajaa. Siinä olla pakko harjoitella jos jonkinmoista parkkeerausta kun muuta mahdollisuutta ei ollut.

Parkkipaikoilla harrastan poikkeuksetta "palomiesparkkeerausta" koska etuperin parkista pois ajaminen on niin paljon helpompaa kuin peruutus.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#3 kirjoitettu 29.08.2021 17:30

Ei ole vaikeaa. Tosin autolla en ole viime vuosina ajellut.

Aikanaan kuitenkin tämä oli autokoulussa sellainen "tämän te nyt ainakin sitten tulette osaamaan, koska se on teille niin hyvin opetettu"-asia. Ihan samoin kuin insinööörin pitää osata lausua ruotsinkielen sana "ingengör" oikein ("ingen jööri" vs "insenjöör").

Eli on jossain määrin noloa, jos ei osaa...

Taskuparkkeeraus kuitenkin voi tuntua vaikealta. Siitä voi ottaa paineita. Se kuulostaakin joltain ihme tempulta...

Muistaakseni kuitenkin ajettiin etummaisen auton rinnalle. Sitten ratti väännetään ääriasentoon siihen suuntaan, mihin ollaan kääntymässä. Sitten peruutetaan, kunnes peilistä näkyy koko takanaolevan auton keula. Sitten ratti suoraksi. Peruuta. Ja sitten vielä suorista autosi keula.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#4 kirjoitettu 29.08.2021 17:45

geeli kirjoitti:


Muistaakseni kuitenkin ajettiin etummaisen auton rinnalle. Sitten ratti väännetään ääriasentoon siihen suuntaan, mihin ollaan kääntymässä. Sitten peruutetaan, kunnes peilistä näkyy koko takanaolevan auton keula. Sitten ratti suoraksi. Peruuta. Ja sitten vielä suorista autosi keula.


Joo, noin se tossa YLEnkin uutisessa opetettiin...

Itse olen ajellut paljonkin autolla nuorempana, ja ajanut pakettiautoa myös työkseni, mutta viime vuosina ei ole paljoa tullut auton ratissa oltua...

Pääasiahan tossa on tulla tuon edellisen auton rinnalle, kääntää riittävästi sitä rattia, että perä menee väliin oikeassa kulmassa, jotta sen ratin toiseen suuntaan vääntämisen voi aloittaa heti kun nokka on ohittanut edellisen auton perän, ettei tule kolhuja...

En ole varmaankaan koskaan kääntänyt rattia taskuun peruuttaessa ääriasentoon, taikka katsellut peilistä, koska seuraavan auton keula näkyy... Sen sijaan uskon siihen, että jos kuskilla on "tilataju" kunnossa ja hän hiffaa auton mittasuhteet ja niin edespäin, niin se taskuparkkeeraus sujuu kyllä heittämällä ilman peilejäkin... Ei kannata tehdä asiasta vaikeampaa kuin se onkaan...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#5 kirjoitettu 29.08.2021 17:51

AnttiJ kirjoitti:


Entisen työantajani parkkihallissa oli aina ruuhkaa ja usein tilanne, ettei autoa saanut muuta kuin hemmetin kiharaisen parkkihallin paskamaisimmille paikoille joihin kukaan ei olisi halunnut ajaa. Siinä olla pakko harjoitella jos jonkinmoista parkkeerausta kun muuta mahdollisuutta ei ollut.


Tuli tässä mieleen mun kokemukset trukkikuskina...

Olen joskus joutunut nostamaan pitkiä putkia (varmaan 4-5 metriä) lavallisen rekan perästä niin, että ne ei mahtuneet suoraan rekan oviaukosta ulos peruuttamalla, vaan joutui vekslaamaan...

Kerran taas oli lavallinen jotain muuta pitkää tavaraa tyyliin siten, että sen metrin leveän lavan kummastakin puolesta se tavara jatkui pari metriä suuntaansa... Tämä tuli saada sisälle halliin, jossa oli ensiksi ulko-ovi, sitten pieni välitila, ja vielä sisäovi, jotka olivat kummatkin kapeampia kuin sen lavan tavarat... Aikamoista vekslausta trukilla, mutta lopulta onnistui...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#6 kirjoitettu 30.08.2021 07:18

geeli kirjoitti:
Muistaakseni kuitenkin ajettiin etummaisen auton rinnalle. Sitten ratti väännetään ääriasentoon siihen suuntaan, mihin ollaan kääntymässä. Sitten peruutetaan, kunnes peilistä näkyy koko takanaolevan auton keula. Sitten ratti suoraksi. Peruuta. Ja sitten vielä suorista autosi keula.


Tuo oli juuri se ohje jonka se vanhempi autokoulun opettaja osasi neuvoa; nuorempi ei.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#7 kirjoitettu 30.08.2021 16:22

Osaan taskuparkkeerata mutta en tykkää koska pitää peruuttaa liikenteen suuntaa vastaan ja muutenkin olla liian pitkään liikenteen tukkona ja oon luonteeltani sellainen hermoilija enkä halua olla kenellekään häiriöksi niin kuitenkin mieluummin etsin jonkun paikan mihin voi suoraan vaan ajaa.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#8 kirjoitettu 30.08.2021 23:06

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:


Entisen työantajani parkkihallissa oli aina ruuhkaa ja usein tilanne, ettei autoa saanut muuta kuin hemmetin kiharaisen parkkihallin paskamaisimmille paikoille joihin kukaan ei olisi halunnut ajaa. Siinä olla pakko harjoitella jos jonkinmoista parkkeerausta kun muuta mahdollisuutta ei ollut.


Tuli tässä mieleen mun kokemukset trukkikuskina...

Olen joskus joutunut nostamaan pitkiä putkia (varmaan 4-5 metriä) lavallisen rekan perästä niin, että ne ei mahtuneet suoraan rekan oviaukosta ulos peruuttamalla, vaan joutui vekslaamaan...

Kerran taas oli lavallinen jotain muuta pitkää tavaraa tyyliin siten, että sen metrin leveän lavan kummastakin puolesta se tavara jatkui pari metriä suuntaansa... Tämä tuli saada sisälle halliin, jossa oli ensiksi ulko-ovi, sitten pieni välitila, ja vielä sisäovi, jotka olivat kummatkin kapeampia kuin sen lavan tavarat... Aikamoista vekslausta trukilla, mutta lopulta onnistui...


Olin muuten työpaikkani paras trukkikuski.Kokemusta trukilla ajamisesta 6v. Aika perusjuttuja nuo millä lesoilet.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#9 kirjoitettu 30.08.2021 23:26

Niinamaya kirjoitti:


Olin muuten työpaikkani paras trukkikuski.Kokemusta trukilla ajamisesta 6v. Aika perusjuttuja nuo millä lesoilet.


Varmaan aika perusjuttuja joo, mutta saan kait lesoilla? Ja sä voisit vaihtaa tota äänensävyä taas vaihteeksi...

Olen itsekin ajanut kaikenlaisia trukkeja nuorempana, keräilytrukista sellaiseen reilun 12 tonnin nostokykyiseen trukkiin...

Olen myös rakentanut yhden varaston ja ollut ohjaamassa toisen kasausta... Ekassa tapauksessa mun tehtävä oli rakentaa ekaksi ne hyllyt, joihin lavat nostetaan... Ja kun olin saanut hyllyt asennettua, niin sitten se kaikki varastossa oleva tavara piti lavoittaa... Sanomattakin on selvää että tohon kului viikkokaupalla aikaa... Toisessa työpaikassa firma muutti isompiin tiloihin, ja mä olin vastuussa varaston siirrosta... Hyllykkö oli valmiiksi asennettu, muuta tavaran lavoittaminen oli mun tehtävä... Kävin myös ostamassa ja tekemässä sille firmalle sopimuksen käytetyn trukin ostamisesta...

On tässä näitä trukkeja nähty keräilytrukkeja, pinkkareita, työntömastoja, bensakäyttöisiä ulkotrukkeja, jne... Mut nää duunit oli 90-luvun duuneja mulle, jotenka onhan siitä aikaa kun olen trukilla viimeksi ajanut...

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#10 kirjoitettu 30.08.2021 23:34 Muok:31.08.2021 00:08

Siinäs lesoilet. Ei se oo mun lesoilultani pois. Kuulet sä mut vai mistä äänensävystä puhut?

Niinamaya muokkasi viestiä 23:37 30.08.2021
On muuten kokemusta myös lesoilusta B:llä? Onks sulla?

Niinamaya muokkasi viestiä 23:44 30.08.2021
Niin siis mä asun nykysiinC-rapussa

Niinamaya muokkasi viestiä 23:46 30.08.2021
Mutta siis ajamisesta tiedät kyllä paljon, sitä en epäile. Kyydeistä tuossa aiemmin puhuitkin.

Niinamaya muokkasi viestiä 00:07 31.08.2021
Ja kunnon miesten hommia tehny!

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6776 viestiä

#11 kirjoitettu 28.10.2021 09:44

Taskuparkkeeraus on saatanan keksintöjä. Vinoparkki on käytännöllisin. Kuusamon keskustassa juuri muutettiin vinoparkit taskuparkeiksi. Autoja mahtuu aiempaa vähemmän, mutta kun ruudut ovat täynnä niin se antaa kuvan suursta citystä.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#12 kirjoitettu 29.10.2021 14:58

En tykkää. Mulla on semmoinen joku hahmotusongelma, että kuvittelen meidän pölynimurien kokoisten autojen olevan lentotukialuksen kokoisia ja sitten luulen ettei ne mahdu vaikka oikeasti mahtuisikin. Sen sijaan töiden takia olen alkanut peruuttamaan paljon enemmän parkkiin. Töissä oli taannoin jotain turvaeksperttejä, ja heidän keksintönään tehdasalueen sisällä pitää parkkeerata aina keula lähtösuuntaan. Minun toimipiste tietenkin sijaitsee sellaisessa paikassa, että pitää ajaa omalla autolla tehdasalueen sisälle. Hyvänä plussana sain töistä ilmaiseksi pitkän lämmityspiuhan tämän takia

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#13 kirjoitettu 29.10.2021 15:33

Jamsteri kirjoitti:
En tykkää. Mulla on semmoinen joku hahmotusongelma, että kuvittelen meidän pölynimurien kokoisten autojen olevan lentotukialuksen kokoisia ja sitten luulen ettei ne mahdu vaikka oikeasti mahtuisikin. Sen sijaan töiden takia olen alkanut peruuttamaan paljon enemmän parkkiin. Töissä oli taannoin jotain turvaeksperttejä, ja heidän keksintönään tehdasalueen sisällä pitää parkkeerata aina keula lähtösuuntaan. Minun toimipiste tietenkin sijaitsee sellaisessa paikassa, että pitää ajaa omalla autolla tehdasalueen sisälle. Hyvänä plussana sain töistä ilmaiseksi pitkän lämmityspiuhan tämän takia


Tehtaan turvaekspertit ovat näköjään heränneet samaan mihin minä aika monta vuotta sitten: "Parkkipaikoilla harrastan poikkeuksetta "palomiesparkkeerausta" koska etuperin parkista pois ajaminen on niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin peruutus."

Parkkiruudusta on hankala ajaa takaperin pois, koska näkyvyys taakse ja etenkin sivusuuntaan on enemmän kuin rajallinen; varsinkin jos viereisessä ruudussa on pakettiauto tai muu vastaava kulkupeli.

Lisäksi vähänkin isomman auton kääntäminen on yhtä helvettiä jos takana ei ole tarpeeksi suoraa peruutustilaa; koko ajan saa olla vekslaamassa edestakaisin ja vahtaamassa ettei etukulma tai kylki osu naapuriin. Tästä kertyi kokemusta Helsingissä yhdessä saamarin peräreiässä eli Elielin parkkihallissa reilu kymmenen vuotta sitten kun oman auton puskurin kulma osui viereisessä ruudussa olleen auton renkaaseen. Puskuri vaihtoon (n. 1.600 €) josta omavastuuksi jäi muistaakseni parisataa Euroa. Elielissä on kyllä osattu maksimoida tilan käyttöaste aivan liian pienillä parkkiruuduilla; sen muuten näkee hallin tukitolpista löytyvistä erivärisistä maaliviivoistakin.

Tuon episodin jälkeen aloin jättää autoni Finlandiatalon parkkiin. johon on maalattu kunnon ruudut, joihin on merkitty erikseen ne viivat joiden väliin auton on osuttava jotta kaikkien ulospääsy autoista sujuu ongelmitta.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu