Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Masterointi 101


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#1 kirjoitettu 09.02.2021 16:48

Masterointi 101 eli masteroinnin perusteet...


Elikkä tällainen ketju, jossa on lupa keskustella aiheesta masterointi...


Pohjustan ketjun muutamilla kysymyksillä, joihin saa vastata taikka olla vastaamatta:
1) Kuvaile oma masterointiprosessisi?
2) Masteroinnin ja miksauksen erot?
3) Kuinka valmistella DAW:ssa miksattu raita oikeaoppisesti masterointia varten?
4) Masteroitko suoraan DAW:sta vai käytätkö jotakin oikeaa masterointiohjelmaa masterin tekemiseen?
5) Masterointi netin suoratoistopalveluja varten? LUFS ynnä muut seikat?
6) Millä äänentasoilla otat ulos miksauksen masterointia varten? Jos siis käytät ulkopuolista ohjelmaa... Ja mitkä ovat masterin tavoitetasot lopputuloksen kannalta?
7) Maksulliset masterointipalvelut? Kokemuksia? Kannattaako tehdä siis itse vaiko jättää homma ammattilaisten haltuun?


Tuossa siis nyt muutama kysymys ja näkökulma aiheeseen... Sana on vapaa!

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#2 kirjoitettu 10.02.2021 08:36

Kertokaas joku nyt vähän aiheesta. Mä oon masteroinnissa täysin "newbie". En ole miksaamisen jälkeen yleensä tehnyt biiseille mitään. Eikös kompressoinnilla ole aika iso rooli masteroinnissa..? Avatkaa ny vähä

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#3 kirjoitettu 10.02.2021 11:10 Muok:10.02.2021 11:11

geeli kirjoitti:

Kertokaas joku nyt vähän aiheesta. Mä oon masteroinnissa täysin "newbie". En ole miksaamisen jälkeen yleensä tehnyt biiseille mitään. Eikös kompressoinnilla ole aika iso rooli masteroinnissa..? Avatkaa ny vähä


Joo... En ole itsekään varsinaisesti "mestaroinut" piisejäni muuta kuin DAW:ssa kompuraa ja tasoja säätänyt... Ei ole oikeastaan ollut tarvetta moiselle, demoja kun nämä mun tekeleet ovat... Niin ja sitten tuota "dither" toimintoa olen käyttänyt...

Mutta joo, avasin ketjun kun tuntuu siltä että Mikseristä on taas kadonnut kaikki elo talvipakkasten mukana... Katotaan kirjoittaako tähän ketjuun kukaan kommenttia aiheesta?

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
207 viestiä

#4 kirjoitettu 10.02.2021 12:10

En harrasta moista. Viimeksi yritin varmaan 2010.

Miksaan parhaani mukaan ja laitan tasot riittävän matalalle, ettei mikään klippaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#5 kirjoitettu 10.02.2021 18:07

Elintasokas kirjoitti:

En harrasta moista. Viimeksi yritin varmaan 2010.

Miksaan parhaani mukaan ja laitan tasot riittävän matalalle, ettei mikään klippaa.


Samanlaista tuo mun touhu on... Heh... Mä käytän kompuroita toki yksittäisillä raidoilla, mutta sitten master raidalla on vielä yksi taikka kaksi mietoa kompuraa peräkkäin, ja pyrin siihen, että dB tasot on jossakin -4 - -8 välissä... -6 dB on hyvä tavoitetaso...

Masteroinnissahan tuota mun käsittääkseni hilataan sinne lähemmäksi 0 dB taikka -1 dB tasoa, niin ettei homma mene ylitse... Sen takia jos aikoo masteroida raitansa oikeasti sen DAW:sta ulos renderöinnin jälkeen, niin siihen on jätettävä tilaa sille masteroijalle nostaa niitä tasoja, ja tehdä muita hienosäätöjä kompuroiden ja EQ:n avulla...

Olis vaan kiva tietää, että minkälaisia lähtötasoja ja toisaalta tavoitetasoja sillä porukalla on, joka oikeasti ottaa tiedoston ulos DAW:sta ja sen jälkeen ajaa sen vielä erillisen masterointiohjelman kautta...

Ja toisaalta kiinnostaisi tietää, mitenkä tuo LUFS tasojen optimointi netin suoratoistopalveluja varten vaikuttaa asiaan...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#6 kirjoitettu 10.02.2021 23:11 Muok:10.02.2021 23:18

Summassa tulee ihan mielenkiintoista jälkeä. Jos kuulostaa omaan korvaan hyvältä, se riittää. Pete Townshend käytti aikoinaan samaa metodia, ... muistaakseni ... tai aika monetkin siihen aikaan ... myivät kymmeniä miljoonia levyjä, johtui varmaan hyvistä biiseistä.

Toivottavasti ne, jotka pystyvät kertomaan, miten "oikeaoppisesti" asia tehdään, kertovat sen. Pete onnistui aikoinaan ...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 11.02.2021 01:27 Muok:11.02.2021 01:38

1) Kuvaile oma masterointiprosessisi?
mennään sillä mitä biisi ite vaatii. eri musatyyleillä on omat A E S T H E T I C S ja se ja ylipäänsä masteroitavan raidan funktio sanelee mitä masteroinnissakin tapahtuu. jos esimerkiks masteroin ysäridancea, matkustan ajatuksissa sen ajan tekniikkaan ja kulttuuriin ja mallinnan sen ajan mediasoundia niillä työkaluilla, joilla sen saa aikaan, jos sitä ei ole biisissä jo valmiina. mitään yhtenäistä masterointiprosessia ei sen yksityiskohtaisemmin ole. meen aina biisi/levy/kokonaisuus kerrallaan ja ne kertoo mitä niille pitää tehdä.

2) Masteroinnin ja miksauksen erot?
miksauksessa sovitetaan useampi raita soimaan niin, että ne kuulostavat keskenään kokonaisuutena hyvältä. masteroinnissa käsitellään lopullinen master-raita niin, että sitä on kiva kuunnella käytännössä (ei soi liian hiljaa/kovaa, ei ole tarpeettomia hiljaisuuksia alussa/lopussa, äänenväri on kohdallaan).

3) Kuinka valmistella DAW:ssa miksattu raita oikeaoppisesti masterointia varten?
kannattaa pitää huoli, että biisin alussa ja erityisesti lopussa on riittävästi tyhjää, jotta esimerkiksi biisin lopussa mahdollisesti soimaan jäävät kaiut tulevat mukaan. turhan hiljaisuuden ja liian pitkään soivat kaiut voi aina leikata pois, mutta kaikuja on työläs taikoa lisää jos niiden ois ollu tarkotus soida, mutta niitä ei nyt satu olemaan koska export/bounce-alue jäi liian vajaaksi.

teknisemmältä kantilta ei välttämättä mene kovin pahasti pieleen jos pitää huolen siitä, että voimakkain piikki on korkeintaan 0 dBFS. bit depth mielellään 24 joka antaa lisää pelivaraa erittäin hiljaisten äänien voimistamiseen ilman että signaaliin tulisi ylimääräistä kohinaa pelkästään digitaalisen epätarkkuuden takia, mutta usein se on oikeasti ihan vitun sama ja 16 bittiäkin riittää. se, onko 24 bitistä huomattavaa hyötyä riippuu ihan biisistä ja miten se on toteutettu. siitä ei vaan ole haittaakaan. se ero on vaan käytännössä oikeesti paljon pienempi kuin monet ehkä luulee, erityisesti lopputuloksessa.

4) Masteroitko suoraan DAW:sta vai käytätkö jotakin oikeaa masterointiohjelmaa masterin tekemiseen?
käytän auditionia lopullisen master-raidan viimeistelyyn, joka tarkottaa lähes poikkeuksetta alusta ja lopusta turhan leikkelyä/feidausta, limitointia ja mahdollisesti muunnosta 16-bittiseksi jos lähtökohta oli 24/32.

auditionia ennen saatan suorittaa master-raidalle jotain äänenväriin liittyvää käsittelyä daw'ssa erinäisillä efekteillä, mut kaikki päätyy kuitenkin aina lopulta audioeditoriin syynättäväksi, jossa tallennetaan lopullinen wav-tiedosto.

6) Millä äänentasoilla otat ulos miksauksen masterointia varten? Jos siis käytät ulkopuolista ohjelmaa... Ja mitkä ovat masterin tavoitetasot lopputuloksen kannalta?
otan miksauksen ulos sellaisella äänentasolla, että kovin piikki on korkeintaan 0 dBFS. masteri soi lopulta sellaisella voimakkuudella, että biisin soundi ei kärsi pelkästään siksi, että haluan äänenvoimakkuutta kovemmaksi. yksittäisten biisien kohdalla se vaihtelee luonnollisesti paljon biisistä toiseen, kokonaisuuksien kuten albumien masteroinnissa voimakkain biisi/kohta sanelee suuren osan niistä ehdoista. kaikki riippuu aina kokonaisuudesta ja siitä mitä ollaan tekemässä.

7) Maksulliset masterointipalvelut? Kokemuksia? Kannattaako tehdä siis itse vaiko jättää homma ammattilaisten haltuun?
hyvästä kannattaa aina maksaa, ja suosittelen välttämään automatisoituja masterointipalveluita, koska masteroinnissa(kin) on kyse kuitenkin siitä, miltä biisi kuulostaa ihmiskorvalle ja miten lähtötilanteesta päästään sinne maaliin. automatisoitujen prosessien on vaikee hahmottaa sitä subjektiivisuutta saumattomasti jokaisen yksittäisen biisin kohdalla.

masterointia kannattaa toki harjoitella itekin, se ei oo keltään pois. olettaen et puhutaan digimedialle masteroinnista (mp3/cd/striimauspalvelut/whatever), siinä hommassa auttaa paljon jos ymmärtää vähän miten digitaalinen ääni toimii, tietää mitä käsiteltävän biisin äänessä tapahtuu niiden raamien sisällä, tunnistaa ongelmakohdat ja osaa käyttää omia työkaluja niiden korjaamiseen. virheiden tekeminen opettaa nopeasti.


masteroinnilla on herkästi graalin maljan maine, jolla voi korjata biisin kuin biisin. se on kuitenkin vaan se viimeinen loppusilaus jo muuten valmiiseen tuotokseen. jos biisissä ei joku kuulosta hyvältä, se pitää korjata niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista. jos biisi on miksattu huonosti, se pitää miksata eri tavalla. jos biisi on äänitetty, tuotettu, laulettu, soitettu tai sovitettu huonosti, tai jos biisi on vaan paska, ne pitää tehdä uusiks. masterointi on pohjimmiltaan vaan sitä, että biisi soi käytännöllisellä voimakkuudella koherentilla äänenvärillä, ja alkaa ja loppuu silloin kuin se on kokonaisuutena tarkotuksenmukaista.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#8 kirjoitettu 11.02.2021 07:33

veezay kirjoitti:


6) Millä äänentasoilla otat ulos miksauksen masterointia varten? Jos siis käytät ulkopuolista ohjelmaa... Ja mitkä ovat masterin tavoitetasot lopputuloksen kannalta?

otan miksauksen ulos sellaisella äänentasolla, että kovin piikki on korkeintaan 0 dBFS.


Joo, kiitos veezay sulle kattavasta analyysista... Siltikin, mun täytyy vielä kysyä tästä äänentasoihin liittyvästä problematiikasta...

Lähes kaikissa aihetta käsittelevissä jutuissa taikka videoissa käytetään sanaa "headroom" kuvastamaan sitä, että kun sä otat sen perusmiksin ulos myöhempää masterointia varten, niin siinä pitää olla tilaa tasojen nostolle masterointivaiheessa...

Tossa justiin yksi kaveri puhui videolla, että hän tähtää jonnekin jopa lähemmäs -7 - -9 dB RMS tasoihin ja oliko tämä nyt masterointivaiheessa...

Lisäksi on otettava huomioon LUFS ("perceived loudness") jos aikoo laittaa musiikkiaan netin striimauspalveluihin... Spotifyn LUFS taso on -14 LUFS...

Mutta se kysymys: kuinka tulkita tuo -14 LUFS True Peak tai RMS desibeleinä? Eli kuinka monta True Peak tai RMS desibeliä on -14 LUFS?

Ja jos kerta striimauspalvelut käyttävät tuota alhaisempaa äänentasoa musiikkitiedostojen standardoimiseen, niin silloinhan masterointiprosessissa tuo tasotavoite lähempänä 0 dB taitaa olla liian "äänekäs"???

¤¤¤
Ja tossa muutama video, jossa näitä asioita valaistaan:

Levels and Loudness Metering (RMS, LUFS and True Peak)
Levels and Loudness for Streaming Music Platforms
Mastering 101 (Sean Divine)


Mutta joo... Jos joku tietää enemmän näistä erilaisista äänentasojen mittaustavoista, sekä niiden yhteydestä toisiinsa, niin olisi mukava lukea kommenttia aiheesta...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#9 kirjoitettu 11.02.2021 10:21

https://www.kw-mastero...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#10 kirjoitettu 11.02.2021 11:12

urpoarpo kirjoitti:


https://www.kw-mastero...


Kiitos tästä! Painavaa asiaa selvällä suomen kielellä...

Mutta edelleen mua vaivaa tuo LUFS ja RMS dB tasojen verrannollisuus ja suhde toisiinsa... Jos ajatellaan, että haluaisin "kotimasteroida" raitani paremmin suoraan DAW:ssa siinä renderöintivaiheessa, ja DAW:n master kanavan dB mittari taitaa näyttää noita RMS tasoja jos oikein ymmärsin, niin miten saan masteroitua ja renderöityä ulos otettavan tiedoston oikealle LUFS tasolle?

Eli kuinka tuo käytännössä hoituu? Tarvitsenko master kanavan signaaliketjuun viimeiseksi oman plugarin, joka noita eri tasoja mittaa ja analysoi? Tällaisiahan on ostettavissa masteroinnin avuksi?

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#11 kirjoitettu 11.02.2021 15:50

IT kirjoitti:
1) Kuvaile oma masterointiprosessisi?
2) Masteroinnin ja miksauksen erot?
3) Kuinka valmistella DAW:ssa miksattu raita oikeaoppisesti masterointia varten?
4) Masteroitko suoraan DAW:sta vai käytätkö jotakin oikeaa masterointiohjelmaa masterin tekemiseen?
5) Masterointi netin suoratoistopalveluja varten? LUFS ynnä muut seikat?
6) Millä äänentasoilla otat ulos miksauksen masterointia varten? Jos siis käytät ulkopuolista ohjelmaa... Ja mitkä ovat masterin tavoitetasot lopputuloksen kannalta?
7) Maksulliset masterointipalvelut? Kokemuksia? Kannattaako tehdä siis itse vaiko jättää homma ammattilaisten haltuun?


1.) Jos olen tekemässä julkaisua, jolla on useampi biisi, tsekkaan että kaikkien biisien keskinäiset äänenvoimakkuudet ovat jokseenkin samalla tasolla. Jos joku vaikuttaa olevan liian pienellä tai kovalla, niin normalisoidaan.

3.) Koitan nykyään saada aina fl studiosta biisin ulos niin valmiina kuin vain mahdollista. Jätän jonkin verran siellä headroomia, jolloin jälkeenpäin on helppo laittaa biisiä isommalle tai pienemmälle jos tarve on.

4.) Jos äänenvoimakkuutta pitää säätää jälkeenpäin, olen tehnyt sen audacityllä. se on riittänyt minun touhuihin.

6.) Tämä on vaihdellut projektista riippuen -1 dB - -2 dB välillä.

t: Nimim "En tiedä oikeasti näistä asioista mitään, vaan yritän vaan kuulostella biisien äänentasoja korvillani"

P.S Aiheesta tulee mieleen Black sabbathin levy "Sabbath Bloody Sabbath". Siinä on taatusti käynyt joku masterointimoka. Levyn nelosbiisi "Sabbra cadabra" on jostain syystä loppua lukuunottamatta paljon hiljaisempi kuin levyn muut biisit. Näin kuulostaisi olevan myös spotifyssä löytyvässä 2009 vuoden remaster-versiossa. Olen ihmetellyt monesti kyseistä levyä kuunnellessa kun tämän biisin aikana pitää panna kuuntelulaitteen äänenvoimakkuutta kovemmalle. Voi toki olla, että vika on kuulijan korvissa.

P.S.P.S vähän niin kuin päinvastainen esimerkki löytyy Egotripin 20 suosikkia kokoelmalevyltä, jossa masteroijan ajatuskulku on todennäköisesti ollut luokkaa "PANNAAN KOVEMMALLE KUN EI KUULU VIELÄKÄÄN TARPEEKSI LUJAA! ANTAKAAPA NIITÄ KOPRESSOREITA OIKEIN KUNNOLLA! EI SAA JÄTTÄÄ YHTÄÄN HEADROOMIA!"

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#12 kirjoitettu 15.02.2021 09:08 Muok:15.02.2021 09:34

Biisien normalisointia tehdään suoratoistoissa. Näkyy olevan kuitenkin Spotifyssa, että normalisoinnin voi kytkeä päälle tai ottaa pois päältä. Eli biisiä ei automaationa normalisoida uploudauksessa, vaan se normalisoidaan kuunnellessa (jos kuuntelija niin haluaa).

Kannattaneeko tuohon suositeltuun LUFS-tasoon pyrkiä? Suositeltu LUFS-taso takaa sen, että kun peräjälkeen soi biisejä, ne soivat normalisoituna samalla voluumilla suoratoistossa.

Kun taas biisin sama LUFS-suosituksen mukainen masterointi ajetaan ulos esim. jonkun baarin äänentoistosta (jossa biisit toistetaan peräjälkeen vaikkapa tietokoneen kovalevyltä tai CD:ltä), jyräävät muut kovalle masteroidut biisit paljon kovemmalla. Näin se LUFS-standardin mukainen biisi "jää jalkoihin" volumessa (siinä ympäristössä). Kun ei se baarin pitäjä vääntele sitä volaa jatkuvasti biisin mukaan.

Voihan biisistä tietysti tehdä useampia masterointeja eri käyttötilanteisiin, mutta se on työlästä touhua.

Kun lueskelin Spotifyn kyselypalstalta asioista, yksi kysymys oli: "Miksi biisini soi hiljempaa kuin muut biisit". Vastaus oli, että jos biisi on kompressoitu / limitoitu oikein vahvasti, normalisointi pudottaa biisin volymen alemmaksi. Koska volyymin pienentäminen tapahtuu keskiarvon perusteella, voi vähemmän kompressoidun / limitoidun biisin huippuarvot nousta suuremmiksi kuin tämän lujasti kompressoidun / limitoidun biisin huiput ovat (kun koko biisi soi niin "huipulla", ettei siinä pötkössä paljon ole hiljaisia tai huippukohtia, on vain se "ruttuun painettu putkessa oleva jyrä").

Edellisessä tapauksessa siis se biisi, joka oli tarkoitettu soimaan lujalla, soikin suoratoistossa normalisoituna hiljempaa kuin muut "miedommin masteroidut" biisit.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#13 kirjoitettu 15.02.2021 10:34

urpoarpo kirjoitti:


Kannattaneeko tuohon suositeltuun LUFS-tasoon pyrkiä? Suositeltu LUFS-taso takaa sen, että kun peräjälkeen soi biisejä, ne soivat normalisoituna samalla voluumilla suoratoistossa.

Kun taas biisin sama LUFS-suosituksen mukainen masterointi ajetaan ulos esim. jonkun baarin äänentoistosta (jossa biisit toistetaan peräjälkeen vaikkapa tietokoneen kovalevyltä tai CD:ltä), jyräävät muut kovalle masteroidut biisit paljon kovemmalla. Näin se LUFS-standardin mukainen biisi "jää jalkoihin" volumessa (siinä ympäristössä). Kun ei se baarin pitäjä vääntele sitä volaa jatkuvasti biisin mukaan.

Voihan biisistä tietysti tehdä useampia masterointeja eri käyttötilanteisiin, mutta se on työlästä touhua.


Hieno kommentti sulta... Itse asiassa taitaa olla niin, että nuo ammattimaisesti tuotettujen artistien raidat masteroidaan erikseen kutakin käyttötarkoitusta varten...

Tuossa hyvä artikkeli aiheesta, jonka löysin, ja jossa noita erilaisia tavoitetasoja on vertailtu eri käyttötarkoituksien mukaan:

Song mastering for CD, Club Play and Streaming

Tuota taulukkoa tuolta kun katsoo, niin tossa esimerkiksi nuo kolme eri skenaariota loudness säädöille:
- Spotify -14 LUFS
- CD > -9 LUFS
- Club Play -6 - -9 LUFS

Ja sitten nuo peak säädöt, niin klubi- ja cd tarkoituksessa voidaan tavoitella -0,1 dBTP tasoa, mutta Spotifyn tapauksessa -1 dBTP tasoa...

Ja sitten tuosta ylimääräisestä vaivasta:

"It is customary to create one final master and use it in all scenarios. However, given that music is consumed in many different ways, it’s more appropriate to create a few variations to best suit the distribution mediums you will be using. This might sound like a lot of extra work, but in reality the minor tweaks might take an extra 10 minutes."


Eli taitaahan se olla niin, että jos olet käyttänyt piisin äänittämiseen ja miksaukseen tunti- ja päiväkaupalla aikaa, ja olet tosissasi tekemässä masteria eri käyttötarkoituksiin, niin pienellä vaivalla kokonaisajankäyttöön nähden saa aikaiseksi masterin jokaista eri käyttötarkoitusta varten...

Toisaalta katselin sellaistakin videota, jossa todettiin että esim. Spotifyn tapauksessa ei niinkään haittaa jos raita on tuota -14 LUFS tasoa äänekkäämpi... Sen sijaan jos se on hiljaisempi, voi syntyä ongelmia, kun Spotify nostaa striimattaessa tasoja...

Eli jos vaikkapa teet masterin tasoilla -10 LUFS niin se sopii cd-levylle, ja toisaalta Spotify hiljentää sitten sitä raitaa neljän LUFSin verran suoratoistossa... Tuo -10 LUFS saattaisi olla sellainen kompromissitaso, joka toimisi sekä Spotifyssa, cd:llä sekä klubisoitossa?

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#14 kirjoitettu 15.02.2021 12:00 Muok:15.02.2021 12:24

Joo, eli ammattilaisten suositustenkin mukaan eri ympäristöissä pitäisi olla eri tasot mastereille. Mikähän masteroinnin taso radioon on paras? Radiothan kompressoi aina omia lähetyksiään, jolla tasoitetaan signaalia. Kaikkien aikakausien biisejähän ne kyllä pyörittää, ... niissä on hyvinkin erilaisia masterointeja.

Tässä on sellainen mielenkiintoinen tilanne, että kuuntelipa biisiä mistä tahansa muualta kuin fyysisenä äänitteenä tai imuroituna filenä, se on aina jonkin tason "vääristymä". Paitsi maailman parhaassa suoratoistopalvelussa Mikserissä!

Kun biisejä katsotaan taideteoksina, on myös mielenkiintoista, että taideteoksen lopputulos vaihtelee volyymin ja dynamiikan osalta eri kuuntelutilanteissa, ja vaikuttimena on se, miltä se biisi kuulostaa suhteessa muihin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#15 kirjoitettu 15.02.2021 12:47

urpoarpo kirjoitti:

Joo, eli ammattilaisten suositustenkin mukaan eri ympäristöissä pitäisi olla eri tasot mastereille. Mikähän masteroinnin taso radioon on paras? Radiothan kompressoi aina omia lähetyksiään, jolla tasoitetaan signaalia. Kaikkien aikakausien biisejähän ne kyllä pyörittää, ... niissä on hyvinkin erilaisia masterointeja.


Katselin sen verran netistä, että radioon ei taida kansainvälistä LUFS standardia olla... TV:n puolella kansainväliset LUFS standardit on luokkaa -23 ja -24 LUFS tasoa...

Aikoinaan oli niin, että radiossa piisit soitettiin joko vinyyliltä taikka cd levyltä, ja radio dj sitten sääti tasot optimiksi miksauspöydästä...

Jos nyt olen ollenkaan perillä nykytekniikasta, niin radiossakin on taidettu siirtyä jo kauan aikaa siihen, että piisit on tiedostoina tallennettuna serverille, josta radio dj ne sitten ajaa softan kautta eetteriin...

Ja radioasemilla on työkaluja sen suhteen, että äänentasot saadaan lähetyksissä vakioitua, ellei nuo serverillä olevat tiedostot ja niiden äänentasot jo ole valmiiksi vakioituja...

Se vaan että eri radioasemilla taitaa olla erilaiset tavoitetasot sille ulos suollettavalle musiikille... Rock asemat saattavat ajaa musiikin ulos kovemmalla tasolla kuin klassista musiikkia soittavat radioasemat...

Tuossa kirjoitus aiheesta brittinäkökulmasta:

The Radio Master Myth


Loppujen lopuksi tuo taitaa olla aikamoinen suo ja hetteikkö tuo "loudness" puoli mastereissa...

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#16 kirjoitettu 15.02.2021 13:03

Aiheeseen liittyy:

Redditin indiemusicfeedback-osastolla on varoitus "Älä kuuntele näitä biisejä kuulokkeilla! Amatöörimusiikin äänenvoimakkuus voi vaihdella suuresti ja korvasi eivät välttämättä kestä"

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#17 kirjoitettu 15.02.2021 13:15

Jamsteri kirjoitti:


Aiheeseen liittyy:

Redditin indiemusicfeedback-osastolla on varoitus "Älä kuuntele näitä biisejä kuulokkeilla! Amatöörimusiikin äänenvoimakkuus voi vaihdella suuresti ja korvasi eivät välttämättä kestä"


Heh... Tuo varoitus olisi hyvin sopinut tuohon sun salaliittoteoria kisaan otsikolla: "Suurten levy-yhtiöiden salaliitto amatöörimusiikkia vastaan..."

Mutta joo... Oliko kyse yksittäisistä piiseistä ja niiden keskinäisistä eroista vaiko piisien sisäisten äänentasojen vaihteluista?

Kyllähän mun käsittääkseni myös esim. klassisen musiikin kohdalla löytyy äänitteitä, joilla teosten sisällä äänenvoimakkuus vaihtelee paljonkin?

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#18 kirjoitettu 15.02.2021 15:16

Jamsteri kirjoitti:
Aiheeseen liittyy:

Redditin indiemusicfeedback-osastolla on varoitus "Älä kuuntele näitä biisejä kuulokkeilla! Amatöörimusiikin äänenvoimakkuus voi vaihdella suuresti ja korvasi eivät välttämättä kestä"


Kun järjestelmä ei millään tavalla vartioi / estä liian kovalla volalla olevan biisin lataamista, voi kyllä periaatteessa seassa olla sellainen "äänimälli", että se on korville vaarallista. Siksi pitäisi olla sellainen systeemi, joka estää volyymin nousemisen yli normalisoidun 0 db rajan, vaikka mitään keskimääräistä normalisointia (kuten Spotifyssa) ei olisikaan. Teknisestihän on mahdollista ajaa tuon rajan yli.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#19 kirjoitettu 15.02.2021 15:19 Muok:15.02.2021 15:27

IT kirjoitti:

Mutta joo... Oliko kyse yksittäisistä piiseistä ja niiden keskinäisistä eroista vaiko piisien sisäisten äänentasojen vaihteluista?


Yksittäisiä biisejä siis koski tämä. Ihmiset postaavat sinne omia teoksiaan kappale kerrallaan. Tässä pointtina siis oli se, että jos yhden biisin huippuvolyymi on jotain -99999 dB niin laittanut kuulokkeet täysille ja sitten kun seuraava onkin kompressoitu lyttyyn eikä jätetty yhtään headroomia niin saattaa korvissa soida

Jamsteri muokkasi viestiä 15:26 15.02.2021

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#20 kirjoitettu 15.02.2021 15:28 Muok:15.02.2021 15:35

Jamsteri kirjoitti:
IT kirjoitti:

Mutta joo... Oliko kyse yksittäisistä piiseistä ja niiden keskinäisistä eroista vaiko piisien sisäisten äänentasojen vaihteluista?


Yksittäisi biisejä siis koski tämä. Ihmiset postaavat sinne omia teoksiaan kappale kerrallaan. Tässä pointtina siis oli se, että jos yhden biisin huippuvolyymi on jotain -99999 dB niin laittanut kuulokkeet täysillä ja sitten kun seuraava onkin kompressoitu lyttyyn eikä jätetty yhtään headroomia niin saattaa korvissa soida


Joo, tuo on mahdollista. Täälläkin on kyllä aika monella volatasolla soivaa biisiä. Aina kannattaa kuulokkeilla kuunnellessa vääntää vola biisin vaihtuessa aika pienelle ja nostaa sitten sopivaksi. Jos Spotifyssa ei ole laittanut normalisointia päälle, sama voisi kai tapahtua sielläkin ...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#21 kirjoitettu 15.02.2021 15:32

Jamsteri kirjoitti:


Yksittäisi biisejä siis koski tämä. Ihmiset postaavat sinne omia teoksiaan kappale kerrallaan. Tässä pointtina siis oli se, että jos yhden biisin huippuvolyymi on jotain -99999 dB niin laittanut kuulokkeet täysillä ja sitten kun seuraava onkin kompressoitu lyttyyn eikä jätetty yhtään headroomia niin saattaa korvissa soida


Ok... Mutta eikös tuo sama ongelma ole periaatteessa myös Mikserissä, kun ei kait Mikseri tuunaa näitä meidän tänne lataamia tiedostoja mitenkään...

Toisaalta, tossahan olisi jollekin kuulokevalmistajalle patentin hommaamisen paikka... Mitäpä jos olisi sellaiset korvakuulokkeet keksitty, joissa on tällainen loudness säätö mukana yhtenä ominaisuutena? Niitähän on joissakin kuulokkeissa johdoissa ym. volumesäätöjä... Ei kait se nykytekniikalla vaatisi kovinkaan kalliita ja monimutkaisia ratkaisuja yhdistää kuulokkeisiin sellainen pieni peukalonpään kokoinen piiri, joka pitäisi kuulokkeisiin tulevat äänentasot jonkin pienen vaihteluvälin sisällä siten, ettei jotakin maksimitasoa ylitettäisi?

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#22 kirjoitettu 15.02.2021 15:48

Äkkiä googlasin, löytyykö kuulokkeita desibelirajoittimilla. Ainakin lapsille näkyy löytyvän ...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#23 kirjoitettu 15.02.2021 15:59

urpoarpo kirjoitti:


Äkkiä googlasin, löytyykö kuulokkeita desibelirajoittimilla. Ainakin lapsille näkyy löytyvän ...


No just tällaista ajattelin... Onhan niitä kuulokkeita ja vastamelukuulokkeita, miksei myös desibelirajoitettuja kuulokkeita, jotka suojaisi korvia?

Ei ehkäpä ihan niihin parinkympin kuulokkeisiin, mutta joissakin reilun sadan euron kuulokkeissa tuollainen voisi olla jopa vakiovaruste...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#24 kirjoitettu 15.02.2021 18:56

Käsittääkseni sellaisia kuulokevahvistimiakin on, joissa on limitteri, joka estää liian kovan volyymin pääsyn kuulokkeisiin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#25 kirjoitettu 15.02.2021 19:37

urpoarpo kirjoitti:

Käsittääkseni sellaisia kuulokevahvistimiakin on, joissa on limitteri, joka estää liian kovan volyymin pääsyn kuulokkeisiin.


Tiedätkö muuten noista kuulokkeista ja niiden spekseistä mitään?

Tossa muutaman kuulokkeen speksit:

¤ Audio-Technica ATH-M30X
- 47 ohm
- max 1300 mW
- peak SPL 98 dB

¤ Shure SRH840
- 44 ohm
- max 1000 mW
- peak SPL 102 dB

¤ AKG K-240 Studio
- 55 ohm
- max 200 mW
- sensitivity 91 dB

¤ beyerdynamic DT-1990 Pro
- 250 ohm
- max 200 mW
- SPL 102 dB


Elikkä... Mikä noissa spekseissä on tärkeintä? Selvästikin on kahdenlaisia kuulokkeita: niitä jotka syövät enemmän taikka vähemmän tehoa/virtaa...

Mulla on tollaset Audio-Technican kuulokkeet, ja ne kestää enemmän volumenappulasta volumesäätöä kun mun edelliset AKG:n kuulokkeet... Audio-Technicassa on enemmän max teho, ja ne kuulostaa mun mielestä paremmilta kuin mitä oli nuo vähän tehoa syövät AKG:t... AKG:issa tuli muistaakseni nopeammin se katto vastaan koska musiikki kuulostaa liian kovalta...

Nämä Audio-Technicat mitä mulla on niin sopii ihan hyvin kotikutoisten vetojen miksauksen avuksi ja sitten kitaran soittoon... Hieman paremmat Audio-Technicat samaa sarjaa (ATH-M50X) taitaisi olla se malli, jota suositellaan studioon referenssikuulokkeiksi...

Mutta joo... Siis mielipiteitä kuulokkeista? Mitä itse haette kuulokkeilta ja miksi? Speksit, taajuusvaste, jne?

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#26 kirjoitettu 16.02.2021 09:18

Tuossa tietoa kuulokkeiden spekseistä:

http://www.audiohead.f...

En ole minkään kamojen suhteen asiantuntija, mutta sen olen huomannut, kuinka erilaisilla tavoilla eri kuulokkeet toistavat musaa. Periaatteessa pitäisi pyrkiä miksauksissa ja masteroinneissa siihen, että musa kuulostaisi kaikilla toistovälineillä siedettävältä.

Masterointiguru Bob Katz muistaakseni sanoi jossakin masterointia käsittelevässä jutussa, että biisin lopputulosta kannattaa kuunnella aivan tavallisilla halvoilla toistolaitteilla, ja jos kuulostaa hyvältä, miksaus ja masterointi ovat onnistuneet. Ihmiset kuuntelevat monenlaisilla "räpsyillä" musiikkia, vain harvat ovat hifistejä, tämä on syytä huomioida. Biisin pitäisi soida hyvin sekä hifikamoissa että halvoissa kamoissa (sen mitä ne pystyvät toistamaan).

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6874 viestiä

#27 kirjoitettu 16.02.2021 10:38

urpoarpo kirjoitti:
Tuossa tietoa kuulokkeiden spekseistä:

http://www.audiohead.f...

En ole minkään kamojen suhteen asiantuntija, mutta sen olen huomannut, kuinka erilaisilla tavoilla eri kuulokkeet toistavat musaa. Periaatteessa pitäisi pyrkiä miksauksissa ja masteroinneissa siihen, että musa kuulostaisi kaikilla toistovälineillä siedettävältä.

Masterointiguru Bob Katz muistaakseni sanoi jossakin masterointia käsittelevässä jutussa, että biisin lopputulosta kannattaa kuunnella aivan tavallisilla halvoilla toistolaitteilla, ja jos kuulostaa hyvältä, miksaus ja masterointi ovat onnistuneet. Ihmiset kuuntelevat monenlaisilla "räpsyillä" musiikkia, vain harvat ovat hifistejä, tämä on syytä huomioida. Biisin pitäisi soida hyvin sekä hifikamoissa että halvoissa kamoissa (sen mitä ne pystyvät toistamaan).


Koska biisejä kuunnellaan hyvin paljon autossa, pitäisi kuuntelukoe tehdä myös autoradion soittimella; näin kertoili eräs studiomies päivänä muutamana.

Mutta se perusidea on juuri se, että biisin pitää soida "hyväksyttävästi" lähes laitteella kuin laitteella. Veikkaan, että suurin osa kuuntelusta tapahtuu muutoin kuin huippukalliista kajareista mm. eritasoisilla luureilla.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#28 kirjoitettu 16.02.2021 13:17

urpoarpo kirjoitti:


Tuossa tietoa kuulokkeiden spekseistä:

http://www.audiohead.f...

En ole minkään kamojen suhteen asiantuntija, mutta sen olen huomannut, kuinka erilaisilla tavoilla eri kuulokkeet toistavat musaa. Periaatteessa pitäisi pyrkiä miksauksissa ja masteroinneissa siihen, että musa kuulostaisi kaikilla toistovälineillä siedettävältä.

Masterointiguru Bob Katz muistaakseni sanoi jossakin masterointia käsittelevässä jutussa, että biisin lopputulosta kannattaa kuunnella aivan tavallisilla halvoilla toistolaitteilla, ja jos kuulostaa hyvältä, miksaus ja masterointi ovat onnistuneet. Ihmiset kuuntelevat monenlaisilla "räpsyillä" musiikkia, vain harvat ovat hifistejä, tämä on syytä huomioida. Biisin pitäisi soida hyvin sekä hifikamoissa että halvoissa kamoissa (sen mitä ne pystyvät toistamaan).


Juuh... Kiitosta linkistä, vaikkei tuolla sivulla juuri mitään uutta ollutkaan...

Tosta masteroinnista ja eri soittolaitteista, niin itsehän mulla on kuulokkeina Audio-Technica ATH-M30X kuulokkeet, jotka on tollaset noin 60 euron kuulokkeet... Ja monitoreina mulla on Creativen pienet pöytäkaiuttimet, jotka maksoivat alle satasen...

Sanoisin näin, että kun näillä kuuntelee ja piisi kuulostaa kummistakin hyvältä, niin se silloin kuulostaa tällaisista perusvehkeistä hyvältä... Eli yritän miksata tuotokseni niin, että ne kuulostavat siedettäviltä sekä kuulokkeista että pöytäkaiuttimista...

Himottaisi kyllä ostaa hieman paremmat ja kalliimmat kaiuttimet pöytämonitoreiksi ja musiikin kuunteluun jossakin vaiheessa, mutta tämä hankinta nyt ei ole siellä aivan ensimmäisenä listalla...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#29 kirjoitettu 19.02.2021 10:26 Muok:19.02.2021 10:40

IT kirjoitti:
Lähes kaikissa aihetta käsittelevissä jutuissa taikka videoissa käytetään sanaa "headroom" kuvastamaan sitä, että kun sä otat sen perusmiksin ulos myöhempää masterointia varten, niin siinä pitää olla tilaa tasojen nostolle masterointivaiheessa...

niin. tarkoittaa sitä, että et oo ite kompressoinut biisiä lyttyyn ja voimakkain piikki on alle 0dBFS ennen kuin tarjoat sitä masteroitavaksi. huonosti tehtyä kompressointia ei pysty masteroinnissa korjaamaan.

Tossa justiin yksi kaveri puhui videolla, että hän tähtää jonnekin jopa lähemmäs -7 - -9 dB RMS tasoihin ja oliko tämä nyt masterointivaiheessa...

musatyylistä ja kaikesta muusta riippuen ihan passeli.

Lisäksi on otettava huomioon LUFS ("perceived loudness") jos aikoo laittaa musiikkiaan netin striimauspalveluihin... Spotifyn LUFS taso on -14 LUFS...

Mutta se kysymys: kuinka tulkita tuo -14 LUFS True Peak tai RMS desibeleinä? Eli kuinka monta True Peak tai RMS desibeliä on -14 LUFS?

LUFS on melko sama kuin RMS, mutta painotetulla taajuusvasteella ja pidemmällä otannalla joka vastaa paremmin sitä miten ihminen kokee äänenvoimakkuuden. se miten lähellä toisiaan niiden mittaamat lukemat on, riippuu biisistä.

LUFS-arvosta ei voi päätellä true peak -arvoa tai toisinpäin, koska ne mittaa niin eri asioita. true peak merkkaa sitä hetkellistä maksimitasoa, jossa signaali käy DA-muuntimen lowpass-filsun jälkeen, eli oikean hetkellisen maksimitason, joka voi digitaalisten samplejen välissä käydä korkeammalla kuin 0dBFS.

Ja jos kerta striimauspalvelut käyttävät tuota alhaisempaa äänentasoa musiikkitiedostojen standardoimiseen, niin silloinhan masterointiprosessissa tuo tasotavoite lähempänä 0 dB taitaa olla liian "äänekäs"???

en tiiä mitä tasotavoitetta tarkotat, mut:

nääh. sitä soitetaan silloin vaan hiljemmalla gainilla, ei siitä muuta haittaa ole. jokainen saa edelleen limitoida biisinsä niin lyttyyn kuin tahtoo, jos tykkää siitä lyttäämissoundista. yhtä kovalta se lopputulos silti kuulostaa sen gain-korjauksen jälkeen.

Ja sitten nuo peak säädöt, niin klubi- ja cd tarkoituksessa voidaan tavoitella -0,1 dBTP tasoa, mutta Spotifyn tapauksessa -1 dBTP tasoa.

toi -1dBTP on kyl vähän pösilö raja. jos äänentoistossa on jotain sellaisia häiriötekijöitä, että sen ylittävästä signaalista on jotain haittaa, niin melko varmasti se on muutenkin ihan päin persettä ja sitä käyttävää henkilöä ei varmaankaan edes kiinnosta.

toki käytännössä yhden desibelin ero on melkein yhtä tyhjän kanssa, mut miksi suotta jättää se käyttämättä.

Eli taitaahan se olla niin, että jos olet käyttänyt piisin äänittämiseen ja miksaukseen tunti- ja päiväkaupalla aikaa, ja olet tosissasi tekemässä masteria eri käyttötarkoituksiin, niin pienellä vaivalla kokonaisajankäyttöön nähden saa aikaiseksi masterin jokaista eri käyttötarkoitusta varten...

ainoo kohde johon saattaisin masteroida eri tavalla (mut todennäkösesti en kuitenkaan) ois radiosoitto, koska siellä signaali vedetään ääniprosessoreiden kautta, jotka muuttaa signaalin dynamiikkaa ja yleissointia, eikä pelkästään staattista äänenvoimakkuutta. muuten mä kyllä ylipäänsä pitkälti viis veisaan noista LUFS-suosituksista ja masteroin biisit niin kovalle tai hiljaiselle kuin tekee mieli ja on tarkoituksenmukaista, oli se sitten oma tai jonkun muun biisi. säilyypähän yhtenäinen sointi riippumatta siitä mitä reittiä biisiä kuuntelee, kun ei oo kompressoinut/limitoinut eri tavalla.

bottom line, ei noista lufseista ja suosituksista kannata stressiä ottaa, tai muuten menee vähän perse edellä syvään päätyyn, kymmenen tikkua kuopassa ja mitä näitä nyt oli.

Eli kuinka tuo käytännössä hoituu? Tarvitsenko master kanavan signaaliketjuun viimeiseksi oman plugarin, joka noita eri tasoja mittaa ja analysoi? Tällaisiahan on ostettavissa masteroinnin avuksi?

älä nyt suotta osta mitään. jos haluut selvittää omien biisien lufs-tasot, saat ilmaiseksi mm. youlean loudness meterin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#30 kirjoitettu 19.02.2021 10:58

veezay kirjoitti:


älä nyt suotta osta mitään. jos haluut selvittää omien biisien lufs-tasot, saat ilmaiseksi mm. youlean loudness meterin.


Joo... Tattista... Katselinkin tossa jokunen aika sitten videon masteroinnista, jolla esittäjä käytti tuollaista youlean plugaria...

Toisaalta olisi kiva kuulla ihmisiltä tässä ketjussa kommenttia noista masterointiohjelmien standalone versioista... Mitkä niistä ovat parhaita, ja kannattaako sellaista hankkia?

Olisi mukava kun voisi ottaa daw:sta ulos stereoraidan, ja sitten masteroida sen yhden raidan erillisessä masterointiohjelmassa...

Itse olen kuitenkin vähän kahden vaiheella tämän masteroinnin suhteen... Olen hyvin pärjännyt näiden demojen kanssa ihan perusmiksauksella, ja suunnitelmissa ei nyt ainakaan lähitulevaisuudessa ole julkaista mitään missään kaupallisissa striimauspalveluissa, joten nykymenetelmälläkin pärjään täällä Mikserissä...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 19.02.2021 11:02

IT kirjoitti:
Toisaalta olisi kiva kuulla ihmisiltä tässä ketjussa kommenttia noista masterointiohjelmien standalone versioista... Mitkä niistä ovat parhaita, ja kannattaako sellaista hankkia?

Itse olen kuitenkin vähän kahden vaiheella tämän masteroinnin suhteen... Olen hyvin pärjännyt näiden demojen kanssa ihan perusmiksauksella, ja suunnitelmissa ei nyt ainakaan lähitulevaisuudessa ole julkaista mitään missään kaupallisissa striimauspalveluissa, joten nykymenetelmälläkin pärjään täällä Mikserissä...

kannattaa opetella kävelemään ennen kuin yrittää juosta. ts. keskittyisin miksaamisen opetteluun ennen kuin yritän hioa jotain viimeisiä yksityiskohtia masteroinnilla.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6874 viestiä

#32 kirjoitettu 24.02.2021 09:11

IT kirjoitti:

Toisaalta olisi kiva kuulla ihmisiltä tässä ketjussa kommenttia noista masterointiohjelmien standalone versioista... Mitkä niistä ovat parhaita, ja kannattaako sellaista hankkia?

Olisi mukava kun voisi ottaa daw:sta ulos stereoraidan, ja sitten masteroida sen yhden raidan erillisessä masterointiohjelmassa...



Sama hoituu ihan hyvin siten, että avaa DAW:ssa uuden istunnon jossa on ainoastaan valmiiksi miksattu raita.

Olen itse tehnyt ns. "perus-masterointi-istunnon", johon on avattu valmiiksi kaikki ne palikat joita yleensä käytän. Avaan miksatun raidan tähän ja tallennan istunnon masteroitavan biisin nimellä. Säästyy vaivaa kun ei tarvitse hakea samoja palikoita joka kerta ohjelmavalikoista. Ainoa mikä pakostakin muuttuu istunnosta toiseen, on biisin pituus joka tietysti pitää korjata joka kerta kun uusi istunto uuden biisin kanssa aloitetaan..

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#33 kirjoitettu 24.02.2021 10:02 Muok:24.02.2021 10:24

AnttiJ kirjoitti:


Sama hoituu ihan hyvin siten, että avaa DAW:ssa uuden istunnon jossa on ainoastaan valmiiksi miksattu raita.

Olen itse tehnyt ns. "perus-masterointi-istunnon", johon on avattu valmiiksi kaikki ne palikat joita yleensä käytän. Avaan miksatun raidan tähän ja tallennan istunnon masteroitavan biisin nimellä. Säästyy vaivaa kun ei tarvitse hakea samoja palikoita joka kerta ohjelmavalikoista. Ainoa mikä pakostakin muuttuu istunnosta toiseen, on biisin pituus joka tietysti pitää korjata joka kerta kun uusi istunto uuden biisin kanssa aloitetaan..


Joo... Kiitos tästä...

Mitenkäs tuon ulos miksattavan raidan kanssa on? Mulla ainakin Reaperissä on yksittäiset raidat (joilla prosessointi) sekä se Master raita, jonka renderöin ulos...

...niin pitäisikö tuo Master raita jättää kokonaan prosessoimatta (esim. EQ, limitointi, kompressointi, jne...) ennen miksauksen renderöintiä yhdeksi stereoraidaksi masterointia varten...

...ja sitten hoitaa kaikki tämä vasta siinä Masterointivaiheessa (eli uudessa istunnossa)?

¤¤¤
Elikkä jos sulla on joitakin yksityiskohtaisia vinkkejä sen valmiiksi miksatun raidan prosessoinnista (tai prosessoimatta jättämisestä) ja sitten taas tuon uudessa istunnossa masteroitavan stereoraidan prosessoinnista, niin mielelläni sellaisen kommentin lukisin...

EDIT: Ja lisään tähän, että millä tasolla tuo miksattu raita kannattaa ottaa ulos, jos sen meinaa uudessa istunnossa masteroida?

Eli kuinka monta desibeliä alle sen nollatason? Kuinka paljon siis itse esim. jätät sitä "headroomia" sitä masterointia varten?

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6874 viestiä

#34 kirjoitettu 24.02.2021 11:51

Itse teen arvatenkin amatöörimäisiä virheitä, mutta joka tapauksessa käytän masteroinnissa tarvitsemiani plugareita master-istunnon master-kanavassa. En tiedä kuinka paljon eroa tulisi jos pistäisi plugarit vaihtoehtoiseen paikkaan eli masteroitavana olevan miksausraidan plugaripaikkoihin. Iso osa tarvittavista elementeistä (EQ, COMP jne) sisältyy joka tapauksessa joko Ozoneen tai Lursseniin, joita käytän säännöllisesti, joten plugareita on itse asiassa auki ihan minimaalisesti. Tuntuvat nuo toimivan noinkin.

Yksi tyyppi vetää kaikki plugarit peräkkäin masteroitavana olevalle miksausraidalle, toinen ketjuttaa prosessin siten että se virtaa ketjutetusti monen raidan läpi ja joka raidassa on vain 1-2 plugaria koska prosessoritehot kuulemma riittävät siten paremmin (mene ja tiedä tuosta ...). Ei noista saa hittokaan mitään tolkkua. Veikkaan, että korvin kuultavaa eroa ei sokkotestissä synny vaikka tuon järjestelee jollain muullakin tavalla

Miksauksessa yritän osua -10 ... -6 tasovälille (eli mittariston pitäisi säilyä master-kanavassa koko ajan vihreänä) ja masteroinnin teen tasolle -2 (mittaristo säilyy keltaisella alueella). Olen joskus lukenut nuo arvot jostain artikkelista joka väitti että noille tasoille kun tekee niin pitäisi kelvata joka paikkaan. En tiedä onko asia noin vai ei; tuntuu sille että mitä enemmän artikkeleita selaa sen enemmän sekaisin menee. Noista arvoista poiketaan oletettavasti mm. musiikkityylin perusteella.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#35 kirjoitettu 24.02.2021 12:19

Jep... Kiitosta Antille vastauksesta...


Ja saa tähän mun kysymykseen muutkin vastata, jos teette siten että miksaatte ensiksi yhden wav muotoisen stereoraidan ulos daw:sta, ja sitten aloitatte uuden istunnon jossa masteroitte sen miksatun raidan loppuun asti...

Jos on vinkkejä taikka halua kertoa siitä omasta lähestymistavasta tähän tekemiseen...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#36 kirjoitettu 25.02.2021 09:26

IT kirjoitti:
EDIT: Ja lisään tähän, että millä tasolla tuo miksattu raita kannattaa ottaa ulos, jos sen meinaa uudessa istunnossa masteroida?

Eli kuinka monta desibeliä alle sen nollatason? Kuinka paljon siis itse esim. jätät sitä "headroomia" sitä masterointia varten?

ei oo käytännössä väliä kunhan se ei mene yli 0dBFS. sillä että piikit menee jonkun x desibeliä alle nollatason ei voita yhtään mitään, mut se ei myöskään haittaa (tiettyyn rajaan asti). noi -6 ja -10 ja [insert joku vastaava desibelimäärä tähän] suositukset on lähinnä jotain varovaisia yleistyksiä tyyliin "jos lopputulos on suurin piirtein jotain tällaista, homma ei mene vituiks", eikä niitä tarvi orjallisesti normalisoida mihinkään tiettyyn desibelimäärään, koska siitä ei oo lopulta mitään hyötyä.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#37 kirjoitettu 25.02.2021 11:15

veezay kirjoitti:

ei oo käytännössä väliä kunhan se ei mene yli 0dBFS. sillä että piikit menee jonkun x desibeliä alle nollatason ei voita yhtään mitään, mut se ei myöskään haittaa (tiettyyn rajaan asti).


Itse asiassa kaikki mitä olen lukenut aiheesta plus katsomani videot, joissa oikeat audioinsinöörit, jotka työkseen miksaavat ja masteroivat, puhuvat sen puolesta, että kun raitaa miksataan masterointia varten, niin headroomia olisi hyvä jättää sen -3 - -6 dB, jotta masterointi insinöörillä olisi sitä pelivaraa, ja hän sitten nostaa ne tasot lähelle sitä 0 dBFS...

Katselin aiheesta juuri 3 eri YouTube videota, jolla audioinsinöörit selittävät sen, kuinka valmistella miksaus masterointia varten, ja nämä videot vastasivatkin juuri niihin kysymyksiin, joita tuossa edellä esitinkin:

How to PREPARE your MIX for MASTERING
Preparing Your Mix For the Mastering Stage
How to Prepare Your Mix for Mastering + Recommended Export Settings


Tällä vikalla videolla on 5 kohdan checklist, joka olisi hyvä käydä läpi kun sitä miksausta valmistelee masterointia varten (ja ihan samoja asioita tuovat esiin myös nuo kaksi muuta videota):

1. Jätä miksauksen alkuun ja loppuun hieman hiljaista tyhjää tilaa.
2. Poista kaikki prosessointi Master Bus kanavasta.
3. Fiksaa miksaukseen liittyvät mahdolliset ongelmat.
4. Jätä headroomia, elikkä miksaa raita niin, että voimakkaimmillaan äänen taso on jotain -3 - -6 dBFS.
5. Käytä oikeita export settings asetuksia.


Näissä viidessä kohdassa olikin kaikki se, josta edellä kysyin... Tosta master bus prosessoinnista sen verran, että kaikki limitointi on poistettava siitä masterointia varten... Sen takia sitä headroomia myös tarvitaan... Kompressorit ja EQ:tkin on hyvä poistaa master bus kanavasta ennen miksauksen ulos renderöintiä, ellei ne ole oleellisia sen raidan "soundin" kannalta...

Mutta joo, siis tossa yllä 3 YouTube videota, jotka vastaavat juuri näihin kysymyksiin... Nuo katsottuaan tietää varmasti, mikä on se hyvä tapa valmistella miksaus ulos renderöintiä ja masterointia varten...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#38 kirjoitettu 25.02.2021 12:04

mouhelo kirjoitti:

Tähän pitää nyt sen verran vielä kommentoida, että ei ole olemassa mitään absoluuttista hyvää masterointia. Lähetäpä jokin biisisi kymmenelle eri masterointi-insinöörille viimeisteltäväksi. Sen voin taata, että sieltä tulee takaisin 10 erilaista versiota biisistäsi


Sama varmaan pätee erilaisiin miksausfilosofioihin...

Mitä tulee tuohon headroomiin, niin nuo videot antaa ymmärtää, että jos sitä ei ulos miksatussa raidassa ole, niin miksattu tiedosto saattaa tulla masterointi-insinööriltä paluupostissa takaisin, ja mukana kehoitus jättää headroomia masterointia varten...

Ja joo, olet oikeassa että kannattaa aluksi saada se miksauksen laatu kuntoon, mutta toisaalta onhan se niinkin, että näitä tuotantoprosessin eri osavaiheita on ihan hyvä opiskella ja opetella samaan aikaan...

Itselläni siis tarkoitus hieman kokeilla tuota masterointia tässä kevään mittaan, kunhan saan sopivat plugarit hankittua sitä varten... Mitään ihmelääkettä tuo masterointi ei varmaankaan raidoilleni tuo, mutta onhan se kiva jos tasot on kohdallaan, ja toisaalta sen limitoinnin, EQ:n ja kompressoinnin ynnä muun pienen prosesoinnin voi jättää miksaus session master busin sijaan tälle master session master busille...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#39 kirjoitettu 25.02.2021 13:26

Tuosta miksauksesta masterointia varten löytyi myös suomen kielinen blogikirjoitus KW Masteroinnin sivuilta:

KW Masterointi: Miten miksata masterointia varten


Tuo sivusto suosittelee, että headroomia jätetään vähintään se -4 dB, koska masterointi tehdään nimenomaan tähän tilaan tämän -4 dB ja 0 dB välissä, ja samoin miksauksesta pitää master bussista poistaa se limitointi...

Tuolla sivulla on lisäksi ohjeet siitä, millainen sen ulos miksatun wav tiedoston tulee olla:

1. Jätä noin 4db headroomia
2. Älä miksaa liian kirkkaaksi
3. Lähetä kappale 24 tai 32 bittisenä wav tiedostona
4. Tarkista mahdolliset vaihevirheet miksauksesta
5. Ei limitteriä stereo ulostuloon


Elikkä tuossa on ihan saman suuntainen ohje suomen kielellä kuin oli noissa edellä linkittämissäni YouTube videoissa...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#40 kirjoitettu 25.02.2021 13:54

IT kirjoitti:
Itse asiassa kaikki mitä olen lukenut aiheesta plus katsomani videot, joissa oikeat audioinsinöörit, jotka työkseen miksaavat ja masteroivat, puhuvat sen puolesta, että kun raitaa miksataan masterointia varten, niin headroomia olisi hyvä jättää sen -3 - -6 dB, jotta masterointi insinöörillä olisi sitä pelivaraa, ja hän sitten nostaa ne tasot lähelle sitä 0 dBFS...

ei siitä oikeasti ole mitään hyötyä, eikä mitään "pelivaraa" tule mitenkään maagisesti enemmän, eikä se vaikuta masterointiin pätkän vertaa. signaalin voimakkain piikki saa olla vaikka 0dBFS, kunhan se ei oo clipannut. hahmotatko?

sama pointti kirjoitettuna huomattavasti pidemmin auki.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu