Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miten SINÄ teet biittisi?


slaveproblem
3 viestiä

#1 kirjoitettu 08.09.2015 12:28

Kyse on siis hiphopista. Vapaata keskustelua aiheesta. Samplet vai syna? Käytössä rautaa, vai softaa? Paljonko kuluu kahvia/teetä projektin tiimellyksessä? Kuinka kauan menee valmiin tuotoksen valmiiksi saamiseen?

Avaan jutustelun. Hommasin tuoss M-Audion midi-kiipparin jonka mukana tuli hiton kova, ja oikeasti helppokäyttöinen softa (Ignite, onko tuttu?) ja rakastuin säveltämiseen totaalisesti. Yleensä olen alkanut rakentaa pohjaa tyyppaillen päässäni erityylisiä rumpukuvioita, jonka päälle aika usein heti bassot. Liidit niskaan ja lopuksi kaikenmaailman taustahäröilyjä. Tuossa nopeasti kerrottuna.

Eräs syy ketjun aloittamiseen olikin, että minä ja muut saisivat uusia tapoja/näkökulmia tuottamiseen.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3748 viestiä

#2 kirjoitettu 08.09.2015 19:21

Biittien tekemisen aloitan kokeilemalla ja etsimällä
jotain melodiaa (käyttäen MIDI-kiipparia) tai vaikkapa reilusti hidastettua/madallettua sampleä. Sitten isken netistä nappaamiani rumpusamplejä siihen päälle. Rummut saa laittaa ja miksata reilusti kovemmalle kuin niinsanotut melodia-osuudet. Lopulta sävellän jonkin bassolinjan tekemään biitistä tukevamman.

Vaikeuksia on yleensäkkin kappalerakenteessa ja säveltämisessä. Sävelkorvani on todella olematon enkä osaa soittaa kunnolla mitään muuta kuin ehkä vähän rumpuja. Vaihtelua soisin olevan enemmän biiteissä. Usein nojaan yhteen looppiin ja sitten kertosäkeessä jotain vaihtelua tai ihan vokaali-kertsi.
Intro ja outro on biisissä aina tietysti.

Viimeaikoina olen opetellut käyttämään sampleriä. Sillä saa ihan mukavaa jälkeä aikaan. Syna-pohjaisia biittejä teen myös. Joskus joku biitti saattaa pohjautua looppiin tai yhteen sampleen. Bassolinjojen tekeminen on mielestäni mukavampaa synalla kuin sampleillä. Biisien kuunteleminen ja sämplääminen on osa biitin tekemisen prosessia.

Kaikista parhaimmat tuotokset syntyy usein iltaisin, kun on tehnyt jotain ihan muuta koko päivän. Ajatuksia ja ideoita syntyy ja päivällä tapahtuneet jutut tulee usein esiin. Vaihtelu virkistää.

Siinä vähän lyhyesti aiheesta...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3748 viestiä

#3 kirjoitettu 11.09.2015 23:12

Mikseri ei ole enää sellainen kuin se oli aikoinaan. Intohimo musiikkia kohtaan tuntuu olevan hiipunut. Nyt on todella hiljaista täällä...

^ Vastaa Lainaa


tompa
439 viestiä

#4 kirjoitettu 12.09.2015 01:35

Yleensä teen biittejä erilaisilla musiikinteko-ohjelmilla. Olen aikaisemmin tehnyt biittejä myös koskettimilla. Kokeilen löytää sopivan melodian ja sitten kun se on löytynyt lähden jatkojalostamaan sitä lisäämällä muita ääniä. Saatan jopa yhdistää kaksi raitaa joita olen nauhoittanut yhdeksi kokonaisuudeksi. Yleensä myös miksaan. Lisäksi satun myös muokkaamaan ääniraitoja.

Teen biittejä fiilispohjalta. Biitit valmistuvat jopa yhdessä tai muutamassa päivässä, joskus saattaa mennä jopa muutama kuukauksi ennen kun se on valmis.

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#5 kirjoitettu 23.10.2015 23:04

Itte kopioin ekaks jostain sample packist, sitten kopioin jostai sample packist ni soinnut

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#6 kirjoitettu 05.12.2015 12:16

Biittien teko DAW:lla vaatii itselläni tietynlaista flowta, jonka saa aikaiseksi, kun sekoittaa unirytmin täydellisesti, syö pöläreitä ja juo kahvia n. kuukauden ajan. Sitten, kun on kunnon rappiopöhnä päällä, pystyy biittejä tekemään 12 tunnin sessioissa ilman taukoja.

Tässä nyt kuitenkin joitakin hyväksi havaittuja keinoja tehdä biittejä:

SAMPLAUS

- Samplen pitää osua ja upota. Eli pitää olla sellainen fiilis, että sample on helvetin hyvä ja gruuve.
- Itse suosin "melodiasamplena" sellaisia, joissa ei ole liikaa sälää, mutta kuitenkin jotain sellaista, jota ei itse voi tehdä. Esim. joku hieno kitarariffi on vieläkin hienompi, jos biisi on nauhoitettu jossain mystisessä kirkkokaikutilassa. Kaikenlaiset yksinkertaiset perkussioiskut, stemmalaulut jne yleensä tekevät samplesta vieläkin paremman. Muutenkin yksinkertaisuus jollakin pienellä nerokkaalla koukulla maustettuna on paras lähtökohta samplelle. Välttelen sampleja, jotka ovat liian valmiita paketteja eli käytännössä en juurikaan samplaa mitään, missä on jo valmiiksi rummut ja basso. Ne haluan tehdä alusta asti itse.

- samplea sitten ruuvaillaan, leikataan, pilkotaan, järjestetään uusiksi jne. niin kauan että toimii. Olen ajatellut, että samplaus omalla osallani on enempi grooven samplaamista ja sen uudelleenjärjestelyä. Lopullisesta biitistä voin periaatteessa poistaa koko alkuperäisen samplen ja usein myös teenkin niin. Hyvä käytännön esimerkki, Michael Jacksonin Thrillerin rumpukompissa on nerokas groove. Jammaile sen grooven päälle syntikalla omat jutut, oma bass line ja joku oma perkussiorytmi ja poista sitten kokonaan thriller -sample. Lopputuloksena on lähes poikkeuksetta jotakin hyvin groovaavaa ja periaatteessa itse tehtyä matskua, kunhan vaan soittaa jotakin täysin muuta kuin thriller -basslinee

- Käytän FL studion Slicer -pluginia aina. Suosittelen! Eli sample avataan sliceriin, joka aika hyvin löytää dynamiikat ja niiden perusteella pilkkoo samplen osiin. Hienosäätöä pystyy sitten itse vielä tekemään, jos on tarvetta. Yleensä ei ole. Varmasti parempiakin ja monipuolisempia samplepilkkomisvälineitä löytyy, mutta enpä ole koskaan jaksanut niitä opetella.

- Nykyään suosin vinyyliä, koska levysoittimella pystyy vielä enempi vaikuttamaan sampleen. Kaikenlaiset break downit, scratchit ja muut ovat aina hyvä lisä sampleen. Vinyylimania on myös erittäin suositeltava sairaus.

- Vaikka teenkin rummut itse oneshot-sampleista, miksaan joskus päälle jotakin shaker-looppia, random kolinaa, fillejä tms. Myös bassolineen on hauska miksata pieni pätkä jostain funkkibassosta sinne tänne. Miksaamalla saa aika saman soundin sampleen ja omaan bassoon, mutta ei se varsinaisesti haittaa jos soundi olisi vähän eri. Ei samplaamisella mitään todenmukaisuutta pidä hakea. Rumpujakin saa olla päällekkäin vaikka kuinka monta. Yleensä jää vähän tylsäksi, jos virvelissä käytetään vain yhtä samplea jne. Layerointi on hieno juttu ja kannattaa se opetella. Toki jossain nyky VSTi -soundibankeissa on aika läskejä soundeja, mutta kyllä se paras vanhan liiton samplaus perustuu wav- oneshotteihin ja niiden monipuoliseen käyttöön!

- Läskeillä VSTi -soundeilla on hyvä maustaa biittejä, mutta en tykkää tehdä biittejä vain niitä käyttämällä. Jos haluaa jotain dupstep-soundia tai nykypäivän tanssibiittiä niin sitten asia on eri.

SYNAT JA VST:it

- Syntikoilla saa hyvää samplea itse soittamalla. Groovet on aina mielenkiintoisempia kuin jollakin sekvensserillä rustaamalla tulisi. DAW:lla tehtyyn biitintynkään saa myös paljon maustetta, kun soittaa itse jotakin siihen päälle.

- Mulla on jo aika arsenaali syntikoita ja nykyään teen kaikki biitit jammailemalla syntikoilla, levarilla ja käyttäen bossin loopperia jossa on kaksi kanavaa. Tietokonetta ei enää tarvitse ja soundi sekä fiilis on oldskool! Rumpukoneena Bossin Dr Rhythm

- Kaikki instrumentit ja levarit mikseriin, josta outputista piuhat loopperiin ja loopperista aktiivimonitoreihin. ns jepa ratkaisu

- Akai MPC XLLL edelleen haaveissa. Myös Zoom H6 pitäisi hankkia niin voi samplata maailmaa.

- Vielä joku päivä tuotan loopperilooppejani Fl studiolla eteenpäin, mutta toistaiseksi ei ole kiinnostanut. Jammailu on parasta.

^ Vastaa Lainaa


Aleksi1998
64 viestiä

#7 kirjoitettu 02.01.2016 15:49

testailen eri ääniä, ja katson mitä tulee, jos en ole tyytyväinen niin mietin enemmän eri tyylejä

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#8 kirjoitettu 22.01.2016 01:50

Oon alkujaan aloitellut musan teon FL-studiolla monta vuotta sitten, mutta kyllästyin siihen armottomaan hiirellä kikkailuun kun biitejä ja biisejä rakentelin. Enkä oikein edes jaksanut koko ohjelmaa opetella käyttämään.

Hiljattain musiikki-innostus heräsi uudelleen ja oon alkanut tekemään musaa hardiksilla, syna, rumpukone/bassosyna ja tietokeneella Audacity, joka on itselleni uusi tuttavuus. Ihan piruuttani aloin tuota ohjelmaa kokeilemaan ku kerran ilmaiseksi saa tuollaisen ladata. Todella jees ollut sillä vääntää. Itelläni tärkeintä on ollut vain saada äänitettyä soittimilla tehdyt matskut jollain koneelle ja sekvensoida ja muokata sitten saundit ja biitit kohdalleen. Tuohon tarkoitukseen Audacity on ollut ihan ok. Viime päivinä aikaa on kulunut kovasti Rhythm Wolf-raudan kanssa, analoginen bassosyna/rumpukone, ja tykkään ku hullu puurosta . Analogisilla vehkeillä muutenkin saa sitä parasta ja aidointa elektronista saundia, jota itse tarvitsen.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu