Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Uusia mielenkiintosia analogeja 2015, jopa Rolandilta!


RJ-808
471 viestiä

#1 kirjoitettu 23.01.2015 20:05 Muok:23.01.2015 22:38

Ehkä vakuuttavin ilmestys DSI Prophet-6, joka tällä kertaa pohjautuu hyvin pitkälti legendaariseen Prophet 5:een. Aidot VCO:t + sub osc ja polyfoniaa nimensä mukaisesti 6. http://www.davesmithin...

Arp Odysseyn uudelleensynnystä on ollut jo pidemmän aikaa huhuja, ja nyt sekin on virallisesti julkistettu. http://www.arpsynth.co...

Ja vihdoin viimein Roland on myöskin alkanut (joskin varovaisesti) analogilinjalle, joka on todella positiivinen yllätys! Tämä tosin on Hybridi, joka pitää sisällään "Super Natural" -mallinnustekniikkaa, mutta myös analogiosio löytyy analogisten oskillaattoreiden ja filttereiden kera!
http://www.musicradar....

Mitäs mietteitä tällaiset herättää? Historia vaikuttaa toistavan itseään, ja jengi haluaa autenttista vanhaa analogisoundia? Vai onko softat mielestäsi riittävän hyviä ja inspiroivia? Entäpä vanhojen analogien tilanne? Onko jotain järkevää syytä enää maksaa tuhansia euroja 30+ vuotta vanhasta analogista?

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#2 kirjoitettu 23.01.2015 22:45

RJ-808 kirjoitti:
Ehkä vakuuttavin ilmestys DSI Prophet-6, joka tällä kertaa pohjautuu hyvin pitkälti legendaariseen Prophet 5:een. Aidot VCO:t + sub osc ja polyfoniaa nimensä mukaisesti 6. http://www.davesmithin...

Arp Odysseyn uudelleensynnystä on ollut jo pidemmän aikaa huhuja, ja nyt sekin on virallisesti julkistettu. http://www.arpsynth.co...

Ja vihdoin viimein Roland on myöskin alkanut (joskin varovaisesti) analogilinjalle, joka on todella positiivinen yllätys! Tämä tosin on Hybridi, joka pitää sisällään "Super Natural" -mallinnustekniikkaa, mutta myös analogiosio löytyy analogisten oskillaattoreiden ja filttereiden kera!
http://www.musicradar....

Mitäs mietteitä tällaiset herättää? Historia vaikuttaa toistavan itseään, ja jengi haluaa autenttista vanhaa analogisoundia? Vai onko softat mielestäsi riittävän hyviä ja inspiroivia? Entäpä vanhojen analogien tilanne? Onko jotain järkevää syytä enää maksaa tuhansia euroja 30+ vuotta vanhasta analogista?


JD-XA:ssa on vain mono analoginen syntetisaattori. Kaikki muu on digitaalista.

ARP Odyssey..Jos niitä soundeja tarvitsee todellakin, hommaa oikean arp:n. Ja maksaa siitä what ever. Naurattaa että classiccoja pakataan muoviin ja tuodaan takasin bisneksen takia, jollain digitaalivermeillä.

Ehkä vakuuttavin? Prophet 6? 6 ääntä 5 äänen sijaan(prophet 5). so? Jos on rahaa tuollaiseen, miksi ei osta Prophet-12 jonka hintaero ei massiivinen ole.

DSI vaikuttaa ettei ole ideoita enään. Miksi? Koska täydelliset analogisynat on tehty jo heidän toimesta LOL. Imo, tekis Tempest 2.0:n, normaali on aika failure hintaansa nähden.

^ Vastaa Lainaa


RJ-808
471 viestiä

#3 kirjoitettu 24.01.2015 00:48

Berlingmur kirjoitti:
RJ-808 kirjoitti:
Ehkä vakuuttavin ilmestys DSI Prophet-6, joka tällä kertaa pohjautuu hyvin pitkälti legendaariseen Prophet 5:een. Aidot VCO:t + sub osc ja polyfoniaa nimensä mukaisesti 6. http://www.davesmithin...

Arp Odysseyn uudelleensynnystä on ollut jo pidemmän aikaa huhuja, ja nyt sekin on virallisesti julkistettu. http://www.arpsynth.co...

Ja vihdoin viimein Roland on myöskin alkanut (joskin varovaisesti) analogilinjalle, joka on todella positiivinen yllätys! Tämä tosin on Hybridi, joka pitää sisällään "Super Natural" -mallinnustekniikkaa, mutta myös analogiosio löytyy analogisten oskillaattoreiden ja filttereiden kera!
http://www.musicradar....

Mitäs mietteitä tällaiset herättää? Historia vaikuttaa toistavan itseään, ja jengi haluaa autenttista vanhaa analogisoundia? Vai onko softat mielestäsi riittävän hyviä ja inspiroivia? Entäpä vanhojen analogien tilanne? Onko jotain järkevää syytä enää maksaa tuhansia euroja 30+ vuotta vanhasta analogista?


JD-XA:ssa on vain mono analoginen syntetisaattori. Kaikki muu on digitaalista.

Itseasiassa siinä on 4 monoanalogiparttia, jonka voi stäkätä yhdeksi neljän äänen polysynaksi. Lisäksi vaikuttaisi siltä, että ulkopuolista ääntäkin pystyy ajamaan analogiosion läpi.
Berlingmur kirjoitti:
ARP Odyssey..Jos niitä soundeja tarvitsee todellakin, hommaa oikean arp:n. Ja maksaa siitä what ever. Naurattaa että classiccoja pakataan muoviin ja tuodaan takasin bisneksen takia, jollain digitaalivermeillä.

Tuo on kylläkin 100% analogisyna, vain ring modulator on digitaalinen, jos speksejä katsoo. Et ilmeisesti ole paljoa vaivautunut lukemaan asiasta. Ja on tässä uudessa jotain uuttakin lisättynä, kuten MIDI. Ja varmasti toimii luotettavammin uusi ARP kuin 40 vuotta vanha laite! Vanhoissa VCO-synissa kun ei välttämättä oskillaattoritkaan pysy vireessä, mikä voi olla todella rasittavaa.
Berlingmur kirjoitti:
Ehkä vakuuttavin? Prophet 6? 6 ääntä 5 äänen sijaan(prophet 5). so? Jos on rahaa tuollaiseen, miksi ei osta Prophet-12 jonka hintaero ei massiivinen ole.

DSI vaikuttaa ettei ole ideoita enään. Miksi? Koska täydelliset analogisynat on tehty jo heidän toimesta LOL. Imo, tekis Tempest 2.0:n, normaali on aika failure hintaansa nähden.

Prophet-12 on hybridisyntikka. Oskillaattorit ovat digitaaliset, jotka takuulla soundaavat staattisemmalta ja vähemmän eloisalta kuin aidot jänniteohjatut (VCO) oskit. Itelläni on/ollut studiossani laidasta laitaan kaikenlaisia syntikoita, sekä vanhoja että uusia. Ja kokemusta syntikoiden ohjelmoimisesta yli 10 vuotta. Erotan kyllä vanhan VCO-analogin jostain modernista DCO-analogista hyvinkin. Kuunnellessani soundidemoa Prophet 6:sta, vaikutti soundi jotenkin vaan elävämmältä kuin näissä muissa DSI:n synissa. Ja olen omistanut DSI Evolverin ja Tetran, joten tiedän niiden soundin.

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#4 kirjoitettu 24.01.2015 04:06

Ahaa ok. My mistake. Katsoin vaan demon Rolandin henkilön toimesta, joka sanoi että 1 monoääni analogilla. Tiedät paremmin kuin hän näköjään.

Mitä ARP:n tulee, pointtini oli se on kun tekis uuden version hyvästä vanhasta leffasta. Okei, jos on kaikki SAMAT komponentit. Vittu vähän epäröin että on. Mutta osta se niin voit kehua että sulla on original ARP 2600, ja sulle nauretaan.

No eikö Prophet 6 ole hybridisyntikka sitten? Onko siinä KAIKKI analogista?

^ Vastaa Lainaa


RJ-808
471 viestiä

#5 kirjoitettu 24.01.2015 05:46

Berlingmur kirjoitti:
Ahaa ok. My mistake. Katsoin vaan demon Rolandin henkilön toimesta, joka sanoi että 1 monoääni analogilla. Tiedät paremmin kuin hän näköjään.

Mitä ARP:n tulee, pointtini oli se on kun tekis uuden version hyvästä vanhasta leffasta. Okei, jos on kaikki SAMAT komponentit. Vittu vähän epäröin että on. Mutta osta se niin voit kehua että sulla on original ARP 2600, ja sulle nauretaan.

No eikö Prophet 6 ole hybridisyntikka sitten? Onko siinä KAIKKI analogista?


Uudessa ARP:ssa on lisättynä myöskin kuulokeliitäntä (vanhassa ei ole), josta äänisignaalin voi kierrättää laitteen sisääntuloon. Tätä kikkaa sanotaan feedbackloopiksi, joka käytännössä tukevoittaa ääntä. Sitten on lisätty Drive-kytkin, joka toimii jonkinlaisena särönä. Filtteriosiokin on laajennettu, siis kun vanhasta Odysseysta on kolme versiota (kaikissa eri filtteri), niin uudessa on jokaisen version filtterit saman kuoren alla! Tämä monipuolistaa soundimahdollisuuksia merkittävästi. Se onko kaikki komponentit 100% samat kuin vanhoissa, on minulle ihan yks hailee. Jos soundi on yhtä kova kuin alkuperäisissä, niin se riittää. Ja MIDI on suuri plussa studiokäytössä. En minä ainakaan jaksaisi tehdä tuntikausia multisamplausta vanhoista synista, enkä livenäkään yleensä soita biiseihin...

Prophet-6:ssa kaikki on analogista, paitsi efektit. Tosin säröefekti on analoginen.

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#6 kirjoitettu 24.01.2015 05:59

RJ-808 kirjoitti:
Berlingmur kirjoitti:
Ahaa ok. My mistake. Katsoin vaan demon Rolandin henkilön toimesta, joka sanoi että 1 monoääni analogilla. Tiedät paremmin kuin hän näköjään.

Mitä ARP:n tulee, pointtini oli se on kun tekis uuden version hyvästä vanhasta leffasta. Okei, jos on kaikki SAMAT komponentit. Vittu vähän epäröin että on. Mutta osta se niin voit kehua että sulla on original ARP 2600, ja sulle nauretaan.

No eikö Prophet 6 ole hybridisyntikka sitten? Onko siinä KAIKKI analogista?


Uudessa ARP:ssa on lisättynä myöskin kuulokeliitäntä (vanhassa ei ole), josta äänisignaalin voi kierrättää laitteen sisääntuloon. Tätä kikkaa sanotaan feedbackloopiksi, joka käytännössä tukevoittaa ääntä. Sitten on lisätty Drive-kytkin, joka toimii jonkinlaisena särönä. Filtteriosiokin on laajennettu, siis kun vanhasta Odysseysta on kolme versiota (kaikissa eri filtteri), niin uudessa on jokaisen version filtterit saman kuoren alla! Tämä monipuolistaa soundimahdollisuuksia merkittävästi. Se onko kaikki komponentit 100% samat kuin vanhoissa, on minulle ihan yks hailee. Jos soundi on yhtä kova kuin alkuperäisissä, niin se riittää. Ja MIDI on suuri plussa studiokäytössä. En minä ainakaan jaksaisi tehdä tuntikausia multisamplausta vanhoista synista, enkä livenäkään yleensä soita biiseihin...

Prophet-6:ssa kaikki on analogista, paitsi efektit. Tosin säröefekti on analoginen.


Et vissiin tajua mistään vittu mitään. Kun komponentit on KAIKKI ERIT, on soundikin ERI. En tajua minkälainen idiootti pitää olla, että tolla haetaan vain asiakkaita. Faktahan on se, että ok samanlaisilla modulaatioilla ja lähteillä saadaan "sama" soundi teoriassa. Käytännössä se nyt vaan ei ole niin. Naurattaa että hehkutat jotain muovi ARP 2600:sta jossa 20 euron komponentit sisällä.

Samoin Prophet-6. IDIOOTTI!!! NIIN ON PROPHET-5:SSÄKIN, JA PROPHET-12:_SSAKIN.

Myöskin kun sanot että "kaikki on analogista", niin prophet 6:ssä ei todellakaan ole, ne on digitaalisesti kontrolloituja analogisia oskillaattoreita.

saatanan äpyli

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#7 kirjoitettu 24.01.2015 06:02 Muok:24.01.2015 20:16

^ Vastaa Lainaa


RJ-808
471 viestiä

#8 kirjoitettu 24.01.2015 06:10

Prophet-6:ssa on jänniteohjatut (VCO) analogioskillaattorit, eikä digitaalisesti (DCO) ohjatut! Herra Dave Smith ihan itsekin näin sanoo videollaan.

^ Vastaa Lainaa


RJ-808
471 viestiä

#9 kirjoitettu 24.01.2015 06:15

Berlingmur kirjoitti:
kuuntelin biisejäsi vitun äpyli, kuten arvasinkin olet wannabe next DJ Tiesto with your Fruity Loops ja trance - wannabe international star paskoines, saatanan teini.

Miksi muuten edes puhut DSI laitteista idiootti, eihän sulla ees kesätyörahoilla oo varaa niihin?


Taitaa jätkä olla nauttinut liikaa jotain. Minulla kun ei ole täällä yhtäkään biisiä näytillä. Biisien tekoon olen muuten aina käyttänyt hardissekkareita, kun ei oikein nuo softat kiinnosta. Trancemusa kiinnosti viimeks vuonna 2007. Mut joo, menee nyt jo asiattomaksi nuo jutut, varmaan itsekin tajuat..

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#10 kirjoitettu 24.01.2015 06:21

RJ-808 kirjoitti:
Berlingmur kirjoitti:
kuuntelin biisejäsi vitun äpyli, kuten arvasinkin olet wannabe next DJ Tiesto with your Fruity Loops ja trance - wannabe international star paskoines, saatanan teini.

Miksi muuten edes puhut DSI laitteista idiootti, eihän sulla ees kesätyörahoilla oo varaa niihin?


Taitaa jätkä olla nauttinut liikaa jotain. Minulla kun ei ole täällä yhtäkään biisiä näytillä. Biisien tekoon olen muuten aina käyttänyt hardissekkareita, kun ei oikein nuo softat kiinnosta. Trancemusa kiinnosti viimeks vuonna 2007. Mut joo, menee nyt jo asiattomaksi nuo jutut, varmaan itsekin tajuat..


jos noin on,miin tiedätkö mitä oon tapahtunu? oon ollut vitu n kännissä lol. (siis olen). mutta en tajua miski prophet 6 tehtäisiin,"pelkästään" analogisena dave smitin puolesta.ei siinä ole mitään järkeä, ei MITÄÄN, enkä usko että oscillaattoreita ja lfo:ita ja adsr hoidetaan analogisesti ennenkun laitat linkin.

. koska moog tekee sellaista jo, paremmin.

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#11 kirjoitettu 24.01.2015 06:23

ps. muuten oon ...et usko ehkä..mutta MULTIMAAILMAISESSA KÄNNIISÄ!!!! siis oikeasti. en halua pilustella, mutta pidän takanani mitä pidän takanani.mutta anteeksi jos olen loukannut vittuilulla se ei ollut tarkoitus

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#12 kirjoitettu 24.01.2015 13:19

Analogisuus on aika yliarvostettua, john sen näkee siinä että populaarielektronisessa musiikissa ei niitä laitteita oikein käytetä.

Kerran joku sanoi että "that "fat analog sound" is nothing but fuck ton of compression" ja tämä pitää 100% paikkaansa. Kuunnelkaa nyt vittu jotain niitä 70/80-luvun aikalaisteoksia. Vaikka joku deppareitten eka albumi. Soundit pelkkää piipitystä ja kilkutusta. Sitä samaa jokainen analogilaite tuottaa ilman vitummoist kompressointia.

^ Vastaa Lainaa


RJ-808
471 viestiä

#13 kirjoitettu 24.01.2015 13:58

Voi olla yliarvostettua/ylikäytettyä, mutta jokseenkin tämä 2010-luvun elektroninen musiikki kuulostaa yleisesti ihan liian ylipuhtaalta ja tylsältä. Kuuntelen itse enimmäkseen housea ja d'n'b:tä, ja valitettavasti kummankin tyylilajin parhaudet rajoittuu johonkin '94 - '03, jolloin soundissa oli vielä lämpöä ja rouheutta. Tuolloin myöskin käytettiin vanhoja kunnon hardissynia ja samplereita. Nyt lähes kaikki kuulostaa just sellaselta "tietokonesoundilta". Toivottavasti asiaan tulisi mahdollisimman pian muutos, vaikka just tämän analogivillityksen toimesta. En ota kantaa mihinkään 70-luvun rokkiin yms. kun en sellasta kuuntele.

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#14 kirjoitettu 24.01.2015 20:14 Muok:24.01.2015 20:17

huh huh. siis en muista ja jaksa lukea mitä kirjoitin, mutta siis tarkoitin että siinä Rolandin uudessa synassa on vain yksi analogikanava, kaikki muu on digitaalista. en tarkoittanut sillä prophet 6:sta. Lukekaa mitä sanoin siitä, verrattuna prophet 5-12''

ja siis, propheteissa kaikissa näissä uusissa on kyllä digitaalisesti kontrolloitu ne oskillaattorit

Berlingmur muokkasi viestiä 20:16 24.01.2015

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#15 kirjoitettu 24.01.2015 20:15 Muok:24.01.2015 20:17

ja anteeks kun vittuilin, varmasti sulla dude hyviä biisejä en edces muista niitä. vittu mun kanssa.

vittu hävettää, meen pois

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#16 kirjoitettu 25.01.2015 12:49

RJ-808 kirjoitti:
Voi olla yliarvostettua/ylikäytettyä, mutta jokseenkin tämä 2010-luvun elektroninen musiikki kuulostaa yleisesti ihan liian ylipuhtaalta ja tylsältä. Kuuntelen itse enimmäkseen housea ja d'n'b:tä, ja valitettavasti kummankin tyylilajin parhaudet rajoittuu johonkin '94 - '03, jolloin soundissa oli vielä lämpöä ja rouheutta. Tuolloin myöskin käytettiin vanhoja kunnon hardissynia ja samplereita. Nyt lähes kaikki kuulostaa just sellaselta "tietokonesoundilta". Toivottavasti asiaan tulisi mahdollisimman pian muutos, vaikka just tämän analogivillityksen toimesta. En ota kantaa mihinkään 70-luvun rokkiin yms. kun en sellasta kuuntele.


komppaan tätä aivan täysillä, ehkä sillä erotuksella että paras jungle/dnb tehtiin vuosina 96-97, se alkuaikojen junkka on liian ragga-henkistä pajauttelumusaa mun makuuni, mut mitä tranceen ja teknoon tulee niin ne ylittämättömästi parhaat styget on tehty 90-luvulla, ehkä jostain vuodesta 93-94 sinne just ennen vuosituhannen vaihdetta. on toki jotain yksittäisiä poikkeusbiisejä jotka potkii munille, ja ne on tehty pre-94 tai post-2000, mutta yleisesti ottaen elektronisesta musiikista hävisi se genreen olennaisena munsta kuuluva munahiki tuon kultakauden jälkeen: on vain kiillotettu sitä kikkeliä, mut eihän sillä tee mitn enää jos se on ihan löysä

digisoundeillakin on paikkansa, mut kyllä biiseihin saa sitä paljonpuhuttua luonnetta justiinsa analogisyntikoilla. itse en omista kuin pari (Alfajuno 1 ja MKS-50 sekä BassStation räkissä), mut kun on päässyt hypistelemään noita aitoanalogeja niin kyllä ne hakkaa nämä mallintavat aika mennen tullen varsinkin sitten kun haetaan karaktääriä soundimaailmaan. Oon mä toisaalta ihan tyytyväinen esim. mun Alesis Ion va-syntsaankin: se on ihan passeli just semmoiseen "ihan kiva"-soundimaalailuun - siitä irtoaa perushyvät pädit, bassopörinät ja liidit, mut ei sitä voi hyvällä tahdollakaan sanoa kauhean omaleimaiseksi vehkeeksi, jos haluaa sitä mojoa biisiin. Noh, noi junotkin on DCO-vehkeitä, joten ei nekään ihmeisiin pysty, mut kyllä esim. bassosoundit hakkaa Ionin vastaavat aika kuus-nolla. Ja sit toisaalta toi Rolandin fätti chorus on ihan legendaarisen hyvä. Kyllä mua hieman kutkuttaisi jättää ens kesänä lomat pitämättä ja lomarahat pistää vaikka just tuohon uusio-ARPpiin...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 25.01.2015 14:39 Muok:25.01.2015 14:42

karman hardon kirjoitti:
digisoundeillakin on paikkansa, mut kyllä biiseihin saa sitä paljonpuhuttua luonnetta justiinsa analogisyntikoilla.

suurella osalla digikamoja on se "ongelma", että ne koittaa mallintaa analogeja. maailma on pullollaan mitäänsanomattomia virtuaalianalogeja, ja iso osa synaplugareista menee tähän kategoriaan. poikkeuksia tähän löytyy erityisesti 90-luvulta, kun dsp-tehoa ei vielä ollut nykyisenkaltaiseen väsyneeseen analogirinkirunkkaamiseen, vaan soundia piti luoda vieläkin optimoidummilla konsteilla. sitä kautta niiden soundissakin on usein joku persoonallinen viba (usein ihan rehdisti tekninen paskuus) jolla ne kamat erottui edukseen. sellaisilla soundeilla on totta vie paikkansa edelleenkin.

digitekniikassa on se pistämättömän hyvä puoli, että siinä ei ole analogitekniikan rajoituksia, joten diginä vois tehdä jotain mielikuvituksellista mikä ei analogisesti ois mitenkään mahdollista. palataan siihen analogisuuden mallintamiseen sitten, kun konetehoa sen verran, että sitä analogisuutta voi oikeasti mallintaa eikä tehdä jotain paskoja approksimaatioita asiasta. noita paskoja approksimaatioita on plugarimarkkinat nyt jo täynnä.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#18 kirjoitettu 25.01.2015 18:44

veezay kirjoitti:
palataan siihen analogisuuden mallintamiseen sitten, kun konetehoa sen verran, että sitä analogisuutta voi oikeasti mallintaa eikä tehdä jotain paskoja approksimaatioita asiasta. noita paskoja approksimaatioita on plugarimarkkinat nyt jo täynnä.


Laskentatehoahan varsinaisesti riittäis kyllä, mutta kun kaikki halutaan kuulla tietenkin reaaliaikaisena, niin sitten myös laskennan pitää toimia riittävän nopeasti. Ois hauskaa jos tehtäis plugari, joka ois reaaliaikaisesti soitettuna karkea approksimaatio, mutta renderöidessä sitten tekisi todella tarkan mallinnuksen, ja vois tarvittaessa jättää vaikka koko yöks koneen ruksuttamaan Just Sitä autenttista saundia.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#19 kirjoitettu 26.01.2015 22:25

veezay kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
digisoundeillakin on paikkansa, mut kyllä biiseihin saa sitä paljonpuhuttua luonnetta justiinsa analogisyntikoilla.

suurella osalla digikamoja on se "ongelma", että ne koittaa mallintaa analogeja. maailma on pullollaan mitäänsanomattomia virtuaalianalogeja, ja iso osa synaplugareista menee tähän kategoriaan. poikkeuksia tähän löytyy erityisesti 90-luvulta, kun dsp-tehoa ei vielä ollut nykyisenkaltaiseen väsyneeseen analogirinkirunkkaamiseen, vaan soundia piti luoda vieläkin optimoidummilla konsteilla. sitä kautta niiden soundissakin on usein joku persoonallinen viba (usein ihan rehdisti tekninen paskuus) jolla ne kamat erottui edukseen. sellaisilla soundeilla on totta vie paikkansa edelleenkin.

digitekniikassa on se pistämättömän hyvä puoli, että siinä ei ole analogitekniikan rajoituksia, joten diginä vois tehdä jotain mielikuvituksellista mikä ei analogisesti ois mitenkään mahdollista. palataan siihen analogisuuden mallintamiseen sitten, kun konetehoa sen verran, että sitä analogisuutta voi oikeasti mallintaa eikä tehdä jotain paskoja approksimaatioita asiasta. noita paskoja approksimaatioita on plugarimarkkinat nyt jo täynnä.


joo. parhaita digisynia on just ne, mitkä ei ees yritä olla analoogisia, vaan on rehdisti kylmänkalskeita futuro-vehkeitä, joista irtoaa jäätäviä lasipädejä ja muita vastaavia soundeja jotka saa vanhat amalgaamit suussa vihlomaan.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#20 kirjoitettu 26.01.2015 23:08

karman hardon kirjoitti:
veezay kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
digisoundeillakin on paikkansa, mut kyllä biiseihin saa sitä paljonpuhuttua luonnetta justiinsa analogisyntikoilla.

suurella osalla digikamoja on se "ongelma", että ne koittaa mallintaa analogeja. maailma on pullollaan mitäänsanomattomia virtuaalianalogeja, ja iso osa synaplugareista menee tähän kategoriaan. poikkeuksia tähän löytyy erityisesti 90-luvulta, kun dsp-tehoa ei vielä ollut nykyisenkaltaiseen väsyneeseen analogirinkirunkkaamiseen, vaan soundia piti luoda vieläkin optimoidummilla konsteilla. sitä kautta niiden soundissakin on usein joku persoonallinen viba (usein ihan rehdisti tekninen paskuus) jolla ne kamat erottui edukseen. sellaisilla soundeilla on totta vie paikkansa edelleenkin.

digitekniikassa on se pistämättömän hyvä puoli, että siinä ei ole analogitekniikan rajoituksia, joten diginä vois tehdä jotain mielikuvituksellista mikä ei analogisesti ois mitenkään mahdollista. palataan siihen analogisuuden mallintamiseen sitten, kun konetehoa sen verran, että sitä analogisuutta voi oikeasti mallintaa eikä tehdä jotain paskoja approksimaatioita asiasta. noita paskoja approksimaatioita on plugarimarkkinat nyt jo täynnä.


joo. parhaita digisynia on just ne, mitkä ei ees yritä olla analoogisia, vaan on rehdisti kylmänkalskeita futuro-vehkeitä, joista irtoaa jäätäviä lasipädejä ja muita vastaavia soundeja jotka saa vanhat amalgaamit suussa vihlomaan.


PPG ftw

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#21 kirjoitettu 29.01.2015 18:48

MKDELTA kirjoitti:
Analogisuus on aika yliarvostettua, john sen näkee siinä että populaarielektronisessa musiikissa ei niitä laitteita oikein käytetä.

Kerran joku sanoi että "that "fat analog sound" is nothing but fuck ton of compression" ja tämä pitää 100% paikkaansa. Kuunnelkaa nyt vittu jotain niitä 70/80-luvun aikalaisteoksia. Vaikka joku deppareitten eka albumi. Soundit pelkkää piipitystä ja kilkutusta. Sitä samaa jokainen analogilaite tuottaa ilman vitummoist kompressointia.


Täysin totta, yleensäkin analog sound esimerkiks joku acid bass on tiukasti käsiteltyä ja kompressoitua. Silti, se kuulostaa erilaiselta kuin nykyiset.

Se joka sanoi että käytetään "digitaalisia laitteita ja soundia" tjtm, niin kuitenkin ne ja kaikki perustuu luonnon analogiaan eli äänen värähtelyyn. Joskus aikaisemminkin sanonut, että koitappa digitalisoida joku huippumuusikon viulu niiin että se menee läpi konserttiyleisöön (toki siinä on sosiaalinen/elämyksellinenkin puoli mukana).

Itselläni ei mitään vastaan "digitaliaa", alussa vaan sanoin jotain että ne vermeet on digitaalisesti kontrolloituja jotkut, ja fakta on että analogivehkeissä on omat "quirkit" komponenteissa. Jos X asiaa tehdään Y tehtaan komponenteilla, ne kuullostaa omanlaisiltaan.

Itse omistan erään hardware palikan, joka esimerkiks yrittää matkia vanhoja valolla toimivia kompressoreita niin pitkälle digitaalisesti että jopa sen lämpenemisaika on mallinnettu. Tuosta voi päätellä että analogia on arvostettua. Myöskin kaikkein arvostetuimpien muusikoidenkin keskuudessa esimerkiks kompuroissa, effecteissä etc..Minkä takia putkivahvareita vielä käytettäisiin jos digitaaliset olisi jotenkin parempia?

Onko sillä väliä Sedulan tanssilattialla? no vittu ei. Mutta kai sitä silti voi tavoitella jotain muuta, fiilistä esimerkiks. Jos sulla on 150 heppanen Hyundai, tai 150 heppanen Fordin 50v vanha auto niin onhan niissä eroa.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#22 kirjoitettu 30.01.2015 19:43

kyl esim. Lady Gagan tuottaja on käyttänyt monoanalogeja soundipaletissaan. se jos mikä lienee tätä paljon parjattua mainstreampoppia.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#23 kirjoitettu 30.01.2015 22:49

karman hardon kirjoitti:
kyl esim. Lady Gagan tuottaja on käyttänyt monoanalogeja soundipaletissaan. se jos mikä lienee tätä paljon parjattua mainstreampoppia.


On eri asia, kuka käyttää, ja millä on merkitystä. Olen vahvasti samaa mieltä Berlingmurin kanssa siitä, ettei sillä ole helvetinkään väliä jossain teinihelvetissä, tuleeko vammasen big room -dropin prööt prööt -basso Moogista vai Massivesta.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#24 kirjoitettu 31.01.2015 09:26

Funereal kirjoitti:
On eri asia, kuka käyttää, ja millä on merkitystä. Olen vahvasti samaa mieltä Berlingmurin kanssa siitä, ettei sillä ole helvetinkään väliä jossain teinihelvetissä, tuleeko vammasen big room -dropin prööt prööt -basso Moogista vai Massivesta.

jep, pitkälti yhtä tylsä saha- ja kanttiaalto niissä kummassakin on.

t: unpopular opinion puffin

^ Vastaa Lainaa


TotaQ
6 viestiä

#25 kirjoitettu 29.03.2015 15:18

Uusi mielenkiintoinen analoginen modulaari syntetisaattori valmistuu vuonna 2015, nimeltä "Drop Mono La". Itse sitä rakennan ja itse sen olen suunnitellut. Helposti paisuu tuollaiset itsetehdyt vehkeet liian suuriksi, kun alkaa miettimään mitä moduuleita ja kuinka paljon haluaa laittaa. Vaikeaa on sitten päättää mitä jättää pois. No lopulta sain sitten supistettua etupaneelin 130 komponenttiin. Paitsi, että tarkoitus on rakentaa niitä kaksi kappaletta, jotta siinä on suurinpiirtein kaikki mitä olin suunnitellut. Alkuun liikuttiin noin 400 komponentissa etupaneeliin. Teki mieli rakentaa hieman kompaktimpaa, jotta roudaaminen olisi mukavempaa. Ja jotain sen kokoista, että sellaisen rakentaa mielellään uudestaankin.

Aikaisemmin rakentamani analoginen modulaari sekvensseri "OctoBus" pitää sisällään 200m johtoa ja noin 2000 komponenttia. Etupaneelissa on 200 komponenttia ja painoa taitaa olla melkein 10 kg. En halua rakentaa toista. Liikaa johtojen sekamelskaa ja liian iso ja painava. Drop Mono La tulee olemaan hieman eri tavalla kokoonpantu, jotta johtojen määrä sisällä on minimi ja muita muutoksi.

Drop Mono La - prototyyppi:
kuva:
[kuva]
ääninäytteet:
http://www.mikseri.net...

Tässä sitten aikaisempi rakennelma, OctoBus - analoginen modulaari sekvensseri! Kiva vehje sekin.

OctoBus:
[kuva]

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#26 kirjoitettu 17.04.2015 04:21

TotaQ kirjoitti:
Uusi mielenkiintoinen analoginen modulaari syntetisaattori valmistuu vuonna 2015, nimeltä "Drop Mono La". Itse sitä rakennan ja itse sen olen suunnitellut. Helposti paisuu tuollaiset itsetehdyt vehkeet liian suuriksi, kun alkaa miettimään mitä moduuleita ja kuinka paljon haluaa laittaa. Vaikeaa on sitten päättää mitä jättää pois. No lopulta sain sitten supistettua etupaneelin 130 komponenttiin. Paitsi, että tarkoitus on rakentaa niitä kaksi kappaletta, jotta siinä on suurinpiirtein kaikki mitä olin suunnitellut. Alkuun liikuttiin noin 400 komponentissa etupaneeliin. Teki mieli rakentaa hieman kompaktimpaa, jotta roudaaminen olisi mukavempaa. Ja jotain sen kokoista, että sellaisen rakentaa mielellään uudestaankin.

Aikaisemmin rakentamani analoginen modulaari sekvensseri "OctoBus" pitää sisällään 200m johtoa ja noin 2000 komponenttia. Etupaneelissa on 200 komponenttia ja painoa taitaa olla melkein 10 kg. En halua rakentaa toista. Liikaa johtojen sekamelskaa ja liian iso ja painava. Drop Mono La tulee olemaan hieman eri tavalla kokoonpantu, jotta johtojen määrä sisällä on minimi ja muita muutoksi.

Drop Mono La - prototyyppi:
kuva:
[kuva]
ääninäytteet:
http://www.mikseri.net...

Tässä sitten aikaisempi rakennelma, OctoBus - analoginen modulaari sekvensseri! Kiva vehje sekin.

OctoBus:
[kuva]


Nice!! Noista tulee hitti sound designerien keskuudessa, mutta varsinkin perus ihmisten keskuudessa!

MOOG jo kind of keksi ton mutta toi on vitusti parempi!

^ Vastaa Lainaa


Abro_Paukku
38 viestiä

#27 kirjoitettu 27.04.2015 23:29

Jos ois joskus rahamies eikä brokeass bitch, niin kannattaisko ostaa tr-8? 808 lähimpänä hakusessa tietenkin, mutta 909 kiinnostaa myös. Onko Parempia vaihtoehtoja, ja ennenkaikkea edullisemmin. Ja joo en tarvi plugareita. Tietsikka on ja niin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 28.04.2015 00:00

Abro_Paukku kirjoitti:
Jos ois joskus rahamies eikä brokeass bitch, niin kannattaisko ostaa tr-8? 808 lähimpänä hakusessa tietenkin, mutta 909 kiinnostaa myös. Onko Parempia vaihtoehtoja, ja ennenkaikkea edullisemmin. Ja joo en tarvi plugareita. Tietsikka on ja niin.

jos plugarit (tai samplet) ei kelpaa, ja haluaa kaiken lisäksi päästä halvalla, niin luulen että tr-8 on vähiten huono vaihtoehto. saattaa toki herätä kysymys, että miksei plugarit kelpaa.

^ Vastaa Lainaa


Abro_Paukku
38 viestiä

#29 kirjoitettu 28.04.2015 00:03 Muok:28.04.2015 00:06

veezay kirjoitti:
Abro_Paukku kirjoitti:
Jos ois joskus rahamies eikä brokeass bitch, niin kannattaisko ostaa tr-8? 808 lähimpänä hakusessa tietenkin, mutta 909 kiinnostaa myös. Onko Parempia vaihtoehtoja, ja ennenkaikkea edullisemmin. Ja joo en tarvi plugareita. Tietsikka on ja niin.

jos plugarit (tai samplet) ei kelpaa, ja haluaa kaiken lisäksi päästä halvalla, niin luulen että tr-8 on vähiten huono vaihtoehto. saattaa toki herätä kysymys, että miksei plugarit kelpaa.


Tarvii rautaa ihan vaan oman mielenkiinnon ylläpitämiseen, ja fiiliksen takia. Ei jaksa säätää rumpukonetta tietsikan näytöllä+en tiä mitään mikä veis nopeemmin fiiliksen kun jonkun macbookin näkeminen lavalla.

Rajoitukset rules, ok.

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#30 kirjoitettu 27.07.2015 18:54

veezay kirjoitti:
Abro_Paukku kirjoitti:
Jos ois joskus rahamies eikä brokeass bitch, niin kannattaisko ostaa tr-8? 808 lähimpänä hakusessa tietenkin, mutta 909 kiinnostaa myös. Onko Parempia vaihtoehtoja, ja ennenkaikkea edullisemmin. Ja joo en tarvi plugareita. Tietsikka on ja niin.

jos plugarit (tai samplet) ei kelpaa, ja haluaa kaiken lisäksi päästä halvalla, niin luulen että tr-8 on vähiten huono vaihtoehto. saattaa toki herätä kysymys, että miksei plugarit kelpaa.


"Miksei plugarit kelpaa?"
Jos sun täytyy kysyä, niin miten tän nyt sanois. Oot aika hassu

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu