Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja sE X1 ja UR22 nauhoittaminen

Terho82
Terho82
5 viestiä

#1 kirjoitettu 28.05.2014 23:55 Muok:28.05.2014 23:56

Hei,

Olen aloitteleva nauhoittaja ja meinaan olla aikalailla pihalla näistä laitteista ja niihin liittyvistä sovelluksista.

Omistan Jamaha steinberg Ur22:sen ja microfonin mallia sE X1. Näiden laitteiden mukana tuli Cubase AI 7.

Ensimmäinen kysymys kuuluu:

Onko edellämainituilla laitteilla ja ohjelmalla nauhoitettu ääniraita Stereo vai Mono? Voiko stereo ääntä edes äänittäää yhdellä mikillä?
Ainakin kuuluu right ja left kuulokkeista.

Toinen kysymys:
Kokeilin nauhoittaa myös Audacityllä UR22/X1 yhdistelmällä, mutta tällöin nauhoitti vain stereon vasemman raidan. Miksi tekee eritavalla näissä kahdessa ohjelmassa? Johtuuko vain siitä että toinen nauhoittaa monon toinen stereon?

Kiitos jo valmiiksi asiallisista vastauksista.

Terho82 muokkasi viestiä 23:55 28.05.2014

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal 
2760 viestiä

#2 kirjoitettu 29.05.2014 00:38

Terho82 kirjoitti:

Onko edellämainituilla laitteilla ja ohjelmalla nauhoitettu ääniraita Stereo vai Mono?


Mono.

Voiko stereo ääntä edes äänittäää yhdellä mikillä?


Ei voi.

Ainakin kuuluu right ja left kuulokkeista.


Yleensä monosignaali tavataan toistaa samanlaisena kummastakin kaiuttimesta. Stereosignaali puolestaan voi olla erilainen kummallakin laidalla.

Kokeilin nauhoittaa myös Audacityllä UR22/X1 yhdistelmällä, mutta tällöin nauhoitti vain stereon vasemman raidan. Miksi tekee eritavalla näissä kahdessa ohjelmassa? Johtuuko vain siitä että toinen nauhoittaa monon toinen stereon?


Vaihda äänitettävien raitojen määrä Audacityssä 1:een, eli monoksi, koska äänität yhtä kanavaa (so. monona). Jos teet yhden raidan äänityksen äänittämällä yhtä aikaa kahta raitaa, niin luonnollisestikin toinen raidoista jää tyhjäksi.

Audacityssähän tosin voi stereoraidan muuttaa kahdeksi monoraidaksi raidan ominaisuuksista. Tyhjän raidan voi tällöin poistaa, ja äänitetty raita jää soimaan keskelle.

^ Vastaa Lainaa

Terho82
Terho82
5 viestiä

#3 kirjoitettu 29.05.2014 10:58

Kiitos paljon!
Näin vähän ajattelinkin omien testauksieni perusteella. Nyt sain kuitenkin varmistuksen asialle.

p.s.
Onko artistien levylle laulama ääni yleensä tätä ns. mono ääntä joka toistetaan molemmissa kaijuttimissa? Vai käyttävätkö aina levytyksissään stereo tallennusta?

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
245 viestiä

#4 kirjoitettu 29.05.2014 11:41

Terho82 kirjoitti:
Onko artistien levylle laulama ääni yleensä tätä ns. mono ääntä joka toistetaan molemmissa kaijuttimissa? Vai käyttävätkö aina levytyksissään stereo tallennusta?


Vokalistit tallennetaan yhdellä mikillä, joten nauhoitetaan monona. Sitten tuohon monosignaaliin lisätään efektejä, esimerkiksi kaikua, joka saattaa tehdä stereolevitystä.

Äänitysvaiheessa kannattaa ehkä unohtaa koko stereo / mono -jaottelu ja ajatella että äänität 'pistemäisiä' äänilähteitä. Sitten jälkikäsittelyssä ratkaiset mihin kohtaan stereokuvaa nuo äänilähteet haluat sijoittaa.

^ Vastaa Lainaa

Terho82
Terho82
5 viestiä

#5 kirjoitettu 29.05.2014 15:27

Kiitos, Näin mä tuumailinki.Kiitos!!

^ Vastaa Lainaa

Kerel
Kerel
123 viestiä

#6 kirjoitettu 30.05.2014 01:20

Cubase on mahtava ohjelma. Esim toisinaan hukkailee itsekseen input/output asetuksia. Saahan sillä kyllä kaiken tehtyä. Ja välillä kadottaa virtual keyboardit sun muut ittellää, ja muuttaa projektin zoomausta tallennuksen jälkeen. Sori avautuminen.

^ Vastaa Lainaa

atheos
atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 31.05.2014 18:05

ex4 kirjoitti:
Vokalistit tallennetaan yhdellä mikillä, joten nauhoitetaan monona. Sitten tuohon monosignaaliin lisätään efektejä, esimerkiksi kaikua, joka saattaa tehdä stereolevitystä.

Äänitysvaiheessa kannattaa ehkä unohtaa koko stereo / mono -jaottelu ja ajatella että äänität 'pistemäisiä' äänilähteitä. Sitten jälkikäsittelyssä ratkaiset mihin kohtaan stereokuvaa nuo äänilähteet haluat sijoittaa.

"Väärin." Lainausmerkeissä koska tuo on sinällään "oikein" mutta oikeastihan tuo on vain yksi tapa ja asiaa voi lähestyä todella monelta kantilta.

Yhden vokalistin voi mikittää esim.:
- Yksi monomikki
- Yksi stereomikkipari
- M/S-mikitys
- Monomikki ja stereopari
- Kaksi monomikkiä joista toinen vaikka tilamikkinä jossain tai jonain efektimikkinä

...Ja sitten joko jäädään yhteen raitaan (per mikki) tai tuplataan, triplataan, tehdään stemmoja, tuplataan stemmoja jne.

Yhdestä monosta kannattaa tietenkin aloittaa koska se on se perushomma mihin kaikki perustuu. Sitten kun sen osaa, opettelee tuplaamaan. Sitten voi alkaa lisäämään mikkejä jos on tarvis, riippuu tietty paljon genrestäkin mikä on tarpeen ja paljon myös mitä soundia hakee.

Stereokuvan voi joko unohtaa äänittäessä tai sitten se on äärimmäisen tärkeä ottaa huomioon heti alusta alkaen. Jos äänittää vaikka akustisen trion ja vokalistin kaikki lennossa yhtäaikaa tilamikkeineen päivineen niin totta hitossa se stereokuva pitää miettiä kerralla kuntoon, alkaen jo että mihin kohtaan huonetta tulee soittimet, mihin mikit jne.

Prosessoidumpaa musaa tekevä voi toki aika huoletta läpsiä nipun monoraitoja nauhalle ja sitten levitellä ne yksitellen miten tykkää. On se toki nopeampaa tehdäkin noin ja jälkikontrollia on enemmän mutta sellainen luonnollinen ja orgaaninen mutta silti "hifi" soundi vaatii aina enemmän hommaa ja taitoa eikä sitä akkaritrioa saa ikinä kuulostamaan tasan samalta jollain lähimikeillä ja plugareilla kuin jos homman tekisi "kunnolla" ja hoitaisi valtaosan miksauksesta jo mikityksellä.

Hienointa kaikessa musan tekemisessä on kuitenkin se, että jos asia soundaa hyvältä, se on tehty oikein.

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
245 viestiä

#8 kirjoitettu 02.06.2014 08:26 Muok:02.06.2014 08:31

atheos kirjoitti:
ex4 kirjoitti:
Vokalistit tallennetaan yhdellä mikillä, joten nauhoitetaan monona. Sitten tuohon monosignaaliin lisätään efektejä, esimerkiksi kaikua, joka saattaa tehdä stereolevitystä.

Äänitysvaiheessa kannattaa ehkä unohtaa koko stereo / mono -jaottelu ja ajatella että äänität 'pistemäisiä' äänilähteitä. Sitten jälkikäsittelyssä ratkaiset mihin kohtaan stereokuvaa nuo äänilähteet haluat sijoittaa.

"Väärin." Lainausmerkeissä koska tuo on sinällään "oikein" mutta oikeastihan tuo on vain yksi tapa ja asiaa voi lähestyä todella monelta kantilta.


Atheos puhuu tietysti asiaa, lähestymistapoja on monia ja juuri livetilanteen nauhoittaminen "hifinä" - vaikka jazz-trio tai sinfoniaorkesteri - vaatii stereomikitystä ja paljon säätöä.

Mutta alkuperäisen kysymyksen huomioon ottaen tuo raaka yksinkertaistaminen tuntui parhaalta ratkaisulta, eteenkin kun kyse oli vokalistin nauhoittamisesta.

Ja valistakaa nyt tietämätöntä: missä tilanteessa vokalisti (huom. yksikkö) nauhoitetaan stereomikkiparilla? Ei tule itsellä mitään tilannetta mieleen missä tuo edistäisi mitään asiaa. Tilamikit ja efektit tietysti erikseen (enkä näidenkään hyödystä vokalistia nauhoittaessa menisi takuuseen), mutta ihan perinteinen stereopari....

ex4 muokkasi viestiä 08:28 02.06.2014

^ Vastaa Lainaa

Lautajaska
Lautajaska
4034 viestiä

#9 kirjoitettu 05.06.2014 01:15

ex4 kirjoitti:
atheos kirjoitti:
ex4 kirjoitti:
Vokalistit tallennetaan yhdellä mikillä, joten nauhoitetaan monona. Sitten tuohon monosignaaliin lisätään efektejä, esimerkiksi kaikua, joka saattaa tehdä stereolevitystä.

Äänitysvaiheessa kannattaa ehkä unohtaa koko stereo / mono -jaottelu ja ajatella että äänität 'pistemäisiä' äänilähteitä. Sitten jälkikäsittelyssä ratkaiset mihin kohtaan stereokuvaa nuo äänilähteet haluat sijoittaa.

"Väärin." Lainausmerkeissä koska tuo on sinällään "oikein" mutta oikeastihan tuo on vain yksi tapa ja asiaa voi lähestyä todella monelta kantilta.


Atheos puhuu tietysti asiaa, lähestymistapoja on monia ja juuri livetilanteen nauhoittaminen "hifinä" - vaikka jazz-trio tai sinfoniaorkesteri - vaatii stereomikitystä ja paljon säätöä.

Mutta alkuperäisen kysymyksen huomioon ottaen tuo raaka yksinkertaistaminen tuntui parhaalta ratkaisulta, eteenkin kun kyse oli vokalistin nauhoittamisesta.

Ja valistakaa nyt tietämätöntä: missä tilanteessa vokalisti (huom. yksikkö) nauhoitetaan stereomikkiparilla? Ei tule itsellä mitään tilannetta mieleen missä tuo edistäisi mitään asiaa. Tilamikit ja efektit tietysti erikseen (enkä näidenkään hyödystä vokalistia nauhoittaessa menisi takuuseen), mutta ihan perinteinen stereopari....

ex4 muokkasi viestiä 08:28 02.06.2014


Siinä kannattaa vain miettiä, tuoko stereo jotain lisäarvoa ääneen. Vaikkapa laulusolistin äänittämiseen stereomikillä ei ole juuri merkitystä. Siitä löytyy stereota vain, jos kaveri kääntelee päätään. Pianon ääni sen avulla saadaan tietenkin leveämmäksi. Useamman laulajan tallentamisessa stereolla toki on merkitystäkin. Ei tuon pähkäileminen aivan vaikeaa liene.
Yleensä monen soittimen stereokuva levyillä on kaikkea muuta, kuin luonnollinen. Ei sellainen, kuin olisi konserttisalissa. Eihän flyygeli kuulu siellä leveänä koko salin leveydeltä, vaan se sijaitsee jossain. Samoin on rumpujen kanssa. Tietysti PA:n käyttö muuttaa asiaa, mutta jos ajatellaan akustista orkesteria, niin se kuulostaa luonnossa aivan toisenlaiselta.
Se stereokin on sitten vain yksi pieni lisätehoste, sekään ei tee huonosta biisistä hyvää.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu