Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja FL Studio 11 - CPU Overload ongelma


anyoneprod
239 viestiä

#1 kirjoitettu 09.06.2013 23:29 Muok:09.06.2013 23:41

Eli päivitin tuossa FL Studioni 9-versiosta 11-versioon, joka on aika vasta julkaistu.

Ongelmaksi nyt kahden päivän käytön jälkeen syntyi jatkuva ohjelman ylikuormitus. Aiempi versio toimi aivan moitteettomasti koneellani (ja jopa edellisellä halpisläppärilläni), mutta tuntuu että tuo uusi versio ei pyöri jos lisää edes kaksi audioraitaa projektiin. Koneessa on 8 gigaaa muistia ja Intelin i7 prossu, joten luulisi tehojen puolesta kyllä pyörittävän. Enkä usko että tuo uudempi versio niin älyttömän paljon raskaampi voi olla?

Tässä on kuva tilanteesta:
[kuva]
CPU load ohjelmassa menee toistaessa yhtäkkiä täysille ja koko ohjelma ylikuormittuu ja alkaa kuulumaan hirveää rätinää kuulokkeisiin/kaiuttimiin. Kun painaa stoppia niin ääni lakkaa ja CPU load menee normaaliksi, mutta jos rupeaa uudelleen toistamaan taas, tekee se saman asian.
Joitain yksittäisiä raitoja ja patterneja toistaessa ongelma ei taas esiinny ollenkaan.

Yleisin syy tähän voisi toki olla buffer length, mutta olen käynyt läpi koko skaalan ja yrittänyt ASIO-ajureilla ja kaikkea mahdollista tuohon liittyen, ja silti sama tapahtuu aina.

En nyt tämän enempää osaa asiasta kertoa, asetukset pitäisi olla kohdillaan ja mitään en ole asennuksen jälkeen itse säädellyt. Kun taas kokeilen 9-versiota nyt, se toimii ihan normaalisti kuten pitääkin. Joten ongelma on nyt selvästikin tuossa 11-versiossa.

Osaisiko joku auttaa, miten kannattaisi lähteä selvittelemään tätä CPU ongelmaa? Koitin googletella, mutta niistäkään ohjeista ei apua ollut oikeastaan yhtään.

^ Vastaa Lainaa


red_
302 viestiä

#2 kirjoitettu 10.06.2013 08:09

Mikä i7-prossu sulla on? Itellä ei ainakaan mitään ongelmaa ole i7-3770:n kanssa ole ollut. Hyperthreading kumminkin tässä jeesaa jo aika paljon.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#3 kirjoitettu 10.06.2013 08:25

Paljonko muistia koneessa? Paljonko projekti vie?

^ Vastaa Lainaa


anyoneprod
239 viestiä

#4 kirjoitettu 10.06.2013 09:16

Prossu on i7-2670QM, kun on läppäri käytössä.
Muistia on tosiaan 8 gigaa, kuten mainitsin aiemmin.

Projekti vie jotain 600 megaa korkeimmillaan, joten ei kummankaan prossun tai muistin puolelta pitäisi ongelmia tulla.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#5 kirjoitettu 10.06.2013 09:28 Muok:10.06.2013 09:28

anyoneprod kirjoitti:
Prossu on i7-2670QM, kun on läppäri käytössä.
Muistia on tosiaan 8 gigaa, kuten mainitsin aiemmin.

Projekti vie jotain 600 megaa korkeimmillaan, joten ei kummankaan prossun tai muistin puolelta pitäisi ongelmia tulla.

Ok. Entä streamaako joku soitin dataa kovalevyltä? En nyt muista oliko FL Studiossa asetus sampleille, että "Stream from disk" tai muuta vastaavaa. Jos sellaista näkyy, niin se kannattaa noilla muistimäärillä klikata pois.

^ Vastaa Lainaa


anyoneprod
239 viestiä

#6 kirjoitettu 10.06.2013 09:46

Kaikki nuo on otettu pois.
Ja itse asiassa nyt kun useampaa projektia pyörittelin tuossa, se ei tehnyt läheskään kaikissa sitä, vaikka olisi ollut kuinka paljon materiaalia projektissa.

Kuitenkin välillä tekee myös ihan uusissa projekteissa, mitä lähtee rakentamaan, joten ei pitäisi olla että nuo vanhalla versiolla tehdyt projektit olisivat jotenkin vaurioituneet tms.

Jännä juttu kyllä..

^ Vastaa Lainaa


Kare_
1334 viestiä

#7 kirjoitettu 10.06.2013 11:20

Jos tää on oikeesti fl11 -ongelma niin sit ei kai toimi, mutta: Yleensä itellä läppärien käytössä 100% load ongelmista selviää poistamalla käytöstä prossun 'throttling' -ominaisuuden, joka muuttaa kellotaajuutta tehontarpeen mukaan. Käytännössä sen poistaminen on joskus kinkkistä tai mahdotonta, mutta windowsin virransäästön asettaminen 'Paras suoritusteho' -tilaan ajaa lähes saman asian. Mä en oo tutustunut vielä fl11:een, mutta siinähän tuli 64-bittisyys. Voisko olla lastentauti? Onko 32-bit ja 64-bit .exet erikseen? Jos on niin koita auttaako 32-bit version käyttö.

^ Vastaa Lainaa


anyoneprod
239 viestiä

#8 kirjoitettu 10.06.2013 17:39

Ahaa, tein mielenkiintoisen havainnon.

Se tekee tuota ongelmaa vain sellaisten projektien kanssa, missä on käytössä Nexus 2 -plugari. Eli ilmeisesti nyt siinä on se ongelma. Uutta projektia aloittaessa myös heti kun Nexuksen tuo ja painaa playta, alkaa surina.

Pitänee asentaa uudelleen tai päivittää tuo, katsotaan ratkeaisiko sillä tämä ongelma.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu