Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Rumpujen äänittely!


Gitara Uggeli
37 viestiä

#1 kirjoitettu 25.04.2012 10:36

Elikkäs rumpuja oli tällä vehkeellä tarkoitus äänitellä http://www.thomann.de/..., + mikkejä kyllä riittää. Mikkeinä 2x pienikalvoista konkkaa Rode Nt5, 1x isokalvoinen Roden Nt1, 3-4 x Sm57, 1x Shure beta 52A, 3x sm58. Eli 8 raitaa käytössä omasta mielestäni tossa laitteessa.
Muutamia kysymyksiä kumminkin olisi:
- Miten mikit kannattaisi sijoittaa? Rummuissa basari, 2 etutomia (toisen voi tarvittaessa jättää pois), lattiatomi, virveli, haikka, ride, symbaaleita 5kpl.
- Onko rumpusaundien esimiksaaminen välttämätöntä? Pystyykö sen hoitamaan jotenkin mikserin kautta ja miten liittäminen onnistuu?
- Kaikki apu rumpujen äänityksiin on tarpeen..

Soundimaailmallisesti tarkoitus "olisi" päästä tämmöiseen ja "jäljitellä pienemmässä mittakaavassa" (niin hyvään vain kuin noilla kamoilla saa aikaan)
Virppa tämän tyylinen: http://www.youtube.com...
Muut osat suunnilleen tätä saundia: http://www.youtube.com...

Ehdotuksia?!
Kiitokset niille jotka jaksavat amatöörille vastata!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 25.04.2012 10:52 Muok:25.04.2012 10:53

Gitara Uggeli kirjoitti:

- Onko rumpusaundien esimiksaaminen välttämätöntä? Pystyykö sen hoitamaan jotenkin mikserin kautta ja miten liittäminen onnistuu?


Jos noihin saundeihin tahdot päästä, niin melkein sanoisin, että äänikortti joka ottaa sisään niin montaa kanavaa kuin mikkejä on käytössä. Käytännössä noita yksittäisiä raitoja pitäisi komressoida itsenäisesti. Sellasen stuntin tekeminen, että kaikki kompressorit ja mikitykset ja saundit saisi hiottua kuntoon "livenä" on ammattilaisen puuhaa.

Eli joka kanava erikseen koneelle ja sitten kompressoimaan niitä yksittäisiä rumpuja erikseen.

Noin yleisesti aiheesta, että noinkin tehtynä rumpujen mikitys, efektointi ja miskaus ovat helvetin vaikeaa puuhaa jossa opittavaa yrityksen ja erehdyksen tiellä riittää lähes äärettömästi. Onnea valitsemallasi tiellä. Vaikein soitin mikittää. Etenkin jso pyrkimyksenä ovat juuri nuo tuollaset epäluonnolliset efektoidut monimikkisaundit.

Mitä äänityslaitteistoa on siis käytössä?

^ Vastaa Lainaa


Ace Metalhead
45 viestiä

#3 kirjoitettu 25.04.2012 11:58 Muok:25.04.2012 12:15

Kannattaa katsoa esim. Youtubesta haulla "drum miking".

Rummut pitää olla myös vireessä, eli resonoida hyvin.

Sitten niitä pitäisi soittaa hyvin.

Ja jos haetaan prosessoitua soudia, niin nykyään kyllä käytetään paljon sampleja akustisen setin kanssa, mutta rumpusoundeissa olleellisia efektejä ovat ainakin eq, gate, kompressori, kaiku. Kun haetaan tiukkaa ja iskevää rumpusointia, pitää eq:lla, gatella ja kompressorilla rajoittaa mikkisignaalista juuri se oikea sisältö. Siis rumpukohtaisista lähimikeistä, ei tilamikeistä. Kompressoria voi käyttää myös gatena.

Esim. Deathin Symbolic-albumin rumpusoundi on erittäin voimakkaasti geitattu ja efektoitu, mutta täysin ilman sampleja. Vaikka kuulostaa hieman samplemaiselta.

Itse olen kehittänyt XY-mikityksestä sellaisen version, että overhead-mikit on setin päällä keskellä suunnnattuna tomeihin ja lisäksi on tomien korkeudella setin edessä 2 tilamikkiä haitsun ja komppipellin kohdalla suunnattuna virveliin. Lisäksi jokainen rumpu menee ddrum-moduuliin. Näillä kahdella rumpusetin tasolla olevalla tilamikillä saa kunnolla selkeää botnea soundiin, kun yläpuolelta tilasoundi jää ohueksi ja alarekisteri on suttuinen. Sampleja käytän pääasiassa basarin soundina ja tukemaan nopeiden fillien iskuääniä.

Mutta ainakin mulla meni puoli vuotta soundin löytämiseen. Pitää vaan äänittää ja kuunnella paljon ja tietää tarkalleen mitä soundia hakee, vaihtoehtoja on paljon, samoin menetelmiä. Ja kun hyvä soundi löytyy, niin kyllä oikea rumpusoundi aina samplen voittaa. Mutta tätähän ei normaali ihminen kyllä erota.

Mutta sellaisia yleispäteviä mikitystekniikoita, joita löytyy äänitysopppaista ym, kannattaa pitää hyvänä lähtökohtana. Niissä on otettu paljon huomioon sellaista, joka voisi pilata äänityksen, esim. vaihe-erot.

Samoin, jos selvität lempirumpalisisi setin mikityksen, niin se voisi olla toimiva lähtökohta.

Mutta hienoa, että vielä joku haluaa äänittää oikeita rumpuja!

Ace Metalhead muokkasi viestiä 11:59 25.04.2012

Niin, nuo sun mainitsemat mikit ja M-Audion interface kyllä ovat riittävät hyvän soundin äänitykseen.

Ace Metalhead muokkasi viestiä 12:14 25.04.2012

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 25.04.2012 12:20

Gitara Uggeli kirjoitti:
Elikkäs rumpuja oli tällä vehkeellä tarkoitus äänitellä http://www.thomann.de/..., + mikkejä kyllä riittää


Ai olihan täällä tää. Ei mitään tarvii esimiksailla. Joka kanava vaan sisään maksimaalisella äänenvoimakkuudlla, mutta niin, että ei pääse maksimökälläkään särkemään. Sitten vaan miksaa tietokoneella. Eli kompressorin, EQ:n ja sellaisten käytön opettelua. Kandee lukea oppaita netistä ja kirjastosta. LOPUTON suo asiaa ja vaatii käytännössä myös paljon yritystä ja erehdystä. Kun on parit mikitykset mokannut, niin lukee niitä opaskirjoja taas lisää ja selaa nettiä aiheen tiimoilta, niin pikkuhiljaa kehittyy.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#5 kirjoitettu 25.04.2012 13:09

Esimerkeissä lienee käytetty rummuissa triggereitä ja niillä ohjattu sampleja. Kotistudiossa voi olla melko haastavaa päästä samaan lopputulokseen, paitsi samalla konstilla.

^ Vastaa Lainaa


Ville Tuppurainen
419 viestiä

#6 kirjoitettu 25.04.2012 13:18

Lautajaska kirjoitti:
Esimerkeissä lienee käytetty rummuissa triggereitä ja niillä ohjattu sampleja. Kotistudiossa voi olla melko haastavaa päästä samaan lopputulokseen, paitsi samalla konstilla.


http://www.drumagog.com/ on tähän vastaus. sillä pystyy helposti tekemään kokonaisia tai osittaisia rummun korvauksia ja helposti. ei tarvi mitään triggeripadeja.

^ Vastaa Lainaa


Ace Metalhead
45 viestiä

#7 kirjoitettu 25.04.2012 13:26

Ja esim. Sonarissa on ollut pitkään vastaava toiminto rumpusoundien "vaihtoon" tai MIDI-muotoon muuttamiseksi. Voi siis käyttää jotain superhalpaa mikkiä esim. rummun sisällä ikään kuin triggerinä.

Kävin kuuntelemassa projektia Hotdog Plague, ja ainakin noiden biisien perusteella rumpujen äänitys on lupaavalla pohjalla. Miksauksella saa noistakin esille ihan hyvää jälkeä. Eikä niissä nytkään mitään suuria ongelmia ole, lähellä ollaan. Miksauksen hienosäätö on todella pikkutarkkaa hommaa.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#8 kirjoitettu 25.04.2012 13:28

Ville Tuppurainen kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:
Esimerkeissä lienee käytetty rummuissa triggereitä ja niillä ohjattu sampleja. Kotistudiossa voi olla melko haastavaa päästä samaan lopputulokseen, paitsi samalla konstilla.


http://www.drumagog.com/ on tähän vastaus. sillä pystyy helposti tekemään kokonaisia tai osittaisia rummun korvauksia ja helposti. ei tarvi mitään triggeripadeja.


Joo, sampleja voi toki ohjata myös rumpujen äänillä ja mikeilläkin. Tuo ohjelma on helpotus kotistudiossa touhuajalle. Akustiset olosuhteet äänityspaikalla vaikuttavat suuresti lopputuotokseen. Ne eivät kotipajassa ole yleensä samaa luokkaa, kuin oikeissa studioissa.

^ Vastaa Lainaa


Ville Tuppurainen
419 viestiä

#9 kirjoitettu 25.04.2012 13:35

Lautajaska kirjoitti:
Ville Tuppurainen kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:
Esimerkeissä lienee käytetty rummuissa triggereitä ja niillä ohjattu sampleja. Kotistudiossa voi olla melko haastavaa päästä samaan lopputulokseen, paitsi samalla konstilla.


http://www.drumagog.com/ on tähän vastaus. sillä pystyy helposti tekemään kokonaisia tai osittaisia rummun korvauksia ja helposti. ei tarvi mitään triggeripadeja.


Joo, sampleja voi toki ohjata myös rumpujen äänillä ja mikeilläkin. Tuo ohjelma on helpotus kotistudiossa touhuajalle. Akustiset olosuhteet äänityspaikalla vaikuttavat suuresti lopputuotokseen. Ne eivät kotipajassa ole yleensä samaa luokkaa, kuin oikeissa studioissa.


totta. tässä kuitenkin esimerkki makuuhuoneessa nauhoitetuista rummuista: http://www.youtube.com... että jos megana prosessoitua soundia haluaa, niin on se kotonakin mahollista hyvin lopputuloksin, se vaan vaatii aikaa.

^ Vastaa Lainaa


Ace Metalhead
45 viestiä

#10 kirjoitettu 25.04.2012 13:52

Olipas professionaaliset soundit!

Mun mielestä tilan akustiikka rumpuäänityksessä ei ole ihan niin tärkeä, kuin hyvä setti ja hyvä mikitys. Ainoastaan liian pitkä jälkikaiunta pilaa rumpuäänityksen ja tähän auttaa esim. mattojen ripustaminen seinille muutama sentti irti seinästä. Seisovista aalloista ei ole pienessäkään tilassa ongelmia rumpujen suhteen, kun matalat taajuudet rummuissa ovat kestoltaan lyhyitä ja heikompia verrattuna esim. peltisoundeihin. Ja yleensä rumpumikit ovat niin suuntaavia ja lähellä rumpuja, että tilasta johtuvat heijastumat on aika pieniä.

Olen äänitellyt ihan kelpo rumpuja betonikellarissa ja isossa tilassa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 25.04.2012 14:22

Ace Metalhead kirjoitti:

Mun mielestä tilan akustiikka rumpuäänityksessä ei ole ihan niin tärkeä, kuin hyvä setti ja hyvä mikitys.


On kyllä hyvin pitkälle kiinni millaista rumpusaundia hakee. Jos hakee metalipiireistä tuttua prosesoitua tössösaundia, niin akustiikan merkittävyys toki pienenee vaikka ei missään nimessä katoakkaan. Sitten vähän luonnollisemmassa soivassa rumpusaundissa akustiikka näkyy toki enemmän.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#12 kirjoitettu 25.04.2012 14:49

Jos tommosta modernia lätkysoundia haetaan niin avainsanat ovat lähimikitys ja samplet.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 25.04.2012 14:58 Muok:25.04.2012 14:59

Vessajono kirjoitti:
Jos tommosta modernia lätkysoundia haetaan niin avainsanat ovat lähimikitys ja samplet.


Se on "tössösaundi". Lisäksi unohdit kompressoinnin. Joka rumpu ensin erikseen tappiin, että saadaan turha eloisuus ja dynamiikka pois. Tasainen munaton pöffähtely on metallipiireissä muotia.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4463 viestiä

#14 kirjoitettu 25.04.2012 15:44

Gitara Uggeli kirjoitti:
Elikkäs


^ Vastaa Lainaa


Gitara Uggeli
37 viestiä

#15 kirjoitettu 25.04.2012 17:34

Kiitokset kaikille vastauksista! Eiköhän noilla päästä eteenpäin hommissa aikas hyvin, ja aikaahan se vie kun noita hommia opettelee!
Mitenkäs on, että kannattaako käyttää tilamikkiä ollenkaan jos tommoiseen tulokseen yrittää päästä?

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#16 kirjoitettu 25.04.2012 19:16

Haava kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Jos tommosta modernia lätkysoundia haetaan niin avainsanat ovat lähimikitys ja samplet.


Se on "tössösaundi". Lisäksi unohdit kompressoinnin. Joka rumpu ensin erikseen tappiin, että saadaan turha eloisuus ja dynamiikka pois. Tasainen munaton pöffähtely on metallipiireissä muotia.


No totta kai pitää kompressoida mutta jos lähetään äänittämään Glyn Johns -metodilla niin ei siitä kompressoimalla modernia saa.

Gitara Uggeli kirjoitti:
Kiitokset kaikille vastauksista! Eiköhän noilla päästä eteenpäin hommissa aikas hyvin, ja aikaahan se vie kun noita hommia opettelee!
Mitenkäs on, että kannattaako käyttää tilamikkiä ollenkaan jos tommoiseen tulokseen yrittää päästä?


Ei kannata.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 25.04.2012 19:46

Gitara Uggeli kirjoitti:

Mitenkäs on, että kannattaako käyttää tilamikkiä ollenkaan jos tommoiseen tulokseen yrittää päästä?


Ei tuohon saundiin, mutta treenatessa jos yhtään konkkamikkiä jää yli, niin laittakaa se sinne. Äkkiä oppii samalla mitä se tekee äänelle sellasessa akustiikassa kuin teillä on. Ei sitä ole pakko käyttää lopputuloksessa, mutta opetellessa hyvää tietoa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 25.04.2012 19:46 Muok:25.04.2012 19:47

Vessajono kirjoitti:

No totta kai pitää kompressoida


Ei näissä jutuissa ole "tottakai" juttuja. Mutta siis todella oleellinen osa tuollaista saundia.

mutta jos lähetään äänittämään Glyn Johns -metodilla niin ei siitä kompressoimalla modernia saa.


Ei missään nimessä. Siksi sanoin, että se pitää lisätä sinne.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#19 kirjoitettu 26.04.2012 16:42

Aivan uusinta muotiahan on eräänlainen rumpusetin retroäänitys. Mikitetään samaan tapaan, kuin 60 ja 70 luvuilla. Sillä tavalla toisaalta ei sitten saa esimerkin kuuloista rumpudataa. Ian Paicea ja Ginger Bakeria jäljittelevää sensijaan kylläkin.
Pisimmillään vietynä äänitetään stereomikillä 1 - 2 metrin päästä setin edestä, eikä muuta.

^ Vastaa Lainaa


Rambleon
454 viestiä

#20 kirjoitettu 01.05.2012 20:28

Lautajaska kirjoitti:
Aivan uusinta muotiahan on eräänlainen rumpusetin retroäänitys. Mikitetään samaan tapaan, kuin 60 ja 70 luvuilla. Sillä tavalla toisaalta ei sitten saa esimerkin kuuloista rumpudataa. Ian Paicea ja Ginger Bakeria jäljittelevää sensijaan kylläkin.
Pisimmillään vietynä äänitetään stereomikillä 1 - 2 metrin päästä setin edestä, eikä muuta.


Bonham- mikitys on useinmiten toimiva ratkaisu vähänkin retrompaan menoon, mutta silloin vaaditaan soittajalta dynamiikanhallintaa ja ymmärrystä rummuista kokonaisuutena.

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#21 kirjoitettu 01.05.2012 20:45 Muok:01.05.2012 20:53

Lautajaska kirjoitti:
Aivan uusinta muotiahan on eräänlainen rumpusetin retroäänitys. Mikitetään samaan tapaan, kuin 60 ja 70 luvuilla. Sillä tavalla toisaalta ei sitten saa esimerkin kuuloista rumpudataa. Ian Paicea ja Ginger Bakeria jäljittelevää sensijaan kylläkin.
Pisimmillään vietynä äänitetään stereomikillä 1 - 2 metrin päästä setin edestä, eikä muuta.


Juu noi tilamikitys hommelit tarttee hemmetin hyvän akustiikan avukseen Studion tai vastaavan ei kande kotioloissa eikä treenis kämpillä niin paljoa akustiikkaan satsata

Bonham mikitys?? Tietääkseni ihan normaali mikitys mikki per rumpu mahdollisimman suuressa tilassa + isot kannut hemmetin hyvässä vireessä yx Bonham fani

Beno muokkasi viestiä 20:49 01.05.2012

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#22 kirjoitettu 02.05.2012 01:06 Muok:09.05.2012 10:07

Kukin kuta kuinkin tavallaan

^ Vastaa Lainaa


LivedNatas
143 viestiä

#23 kirjoitettu 02.05.2012 01:52

Jos haluat saada rummut kuulostamaan mahdollisimman lähelle antamiltasi esimerkeiltä, suosittelisin ostamaan noilla levyillä tuottajana toimineen Joey Sturgissiin rumpupäkin:

http://www.joeysturgis...

Muistaakseni Joey ei miksannut juuri tuota Woe is Me:n levyä, mutta hän masteroi ja teki suurimman osan efektoinneista. Hänen käsialaansa on Attack Attack!, Devil Wears Prada, yms, tarkista lista täältä http://en.wikipedia.or...

Metalcore-soundissahan yksi tärkeimmistä asioista on kaiken elon kadottaminen soitosta, eli kaikki rumpujen iskut pitää editoida 100% gridiin, samoin kitarat ja laulu. Soiton tarkkuuden ja vireen täytyy olla myös erittäin tarkkaa, koska niitä ei enää miksaamisella pelasteta. Kyseisen genren soundi myös nojaa erilaisten glitch- ja stutterefektien varaan sekä monenlaisiin kaikukikkailuihin.

Lyhyesti vielä haluisin mainita, että mikin asennolla ei pystytä muuttamaan sitä, miltä instrumentti kuulostaa. Jos rummut eivät kuulosta huoneessa kutakuinkin samalta kuin haluamasi kohdesoundi, ainoa vaihtoehto on turvautua sampleihin ja triggaamiseen, mikä ei kuitenkaan takaa aina täysin toivottua lopputulosta.

Jos tarvitset rumpujen editoinnissa jeesiä, niin laita minulle pikaviestiä tai mailia. Voin myös suht halvalla trigata rummut valmiiksi Steven Slaten sampleilla tai tehdä niistä esimerkiksi premiksin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 02.05.2012 07:51

Tuosta bonhan mikityksestä, että ihmiset viittavat vähän eri asioihin sillä termillä ja Bonhamin rummut on mikitetty lukuisilla eri tavoilla eri yhteyksissä. Yksi yhteinen piirre on kaikella Bonhami mikityksellä ja se on se, että koskaan ei lähimikitetä mitään rumpua. AINA se rumpu etäämmälle siitä mikistä.

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#25 kirjoitettu 02.05.2012 10:54 Muok:03.05.2012 19:53

Henk. koht olen kokenut tyhjässä salissa isolla setillä pakutelessa saman kaltaisen saundin ilman mikitystä

Beno muokkasi viestiä 19:51 03.05.2012

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#26 kirjoitettu 02.05.2012 11:00

Beno kirjoitti:
Tossapa olis tommonen lähi mikitys sessio


Jos tämä oli minulle, niin täsmennän, että meinasin siis, että kun joku puhuu Bonhan mikityksestä tekniikkana, niin silloin en ole koskaan kuullut sen olevan lähimikitys tekniikka. En siis meinannut sitä miten Bonhan mikitti.

Sitten, että keikkamikitykset ovat asia erikseen. Siellä kaikomikittäminen tuottaa ongelmia joita studiossa ei ole.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#27 kirjoitettu 02.05.2012 11:49 Muok:02.05.2012 11:50

Beno kirjoitti:

Ymmärtääkseni Bozo soitti toisen kerroksen rapputasanteella , vuokratussa talossa jossa Zeppelin äänitti osan tuotannostaan. Siten sai tilan tuntua rumpuihin enemmän , käyttäen kuitenkin lähi mikitystä. Eli ne kannut vaan saundas hemmetin hyvin siellä soitettuna.


When the Levee Breaksin rummut on soitettu siinä rappukäytävässä. Ei ollut lähimikitetty, vaan päinvastoin mikit olivat toisessa kerroksessa. Muutenkin Bonham puhui aina sen puolesta, että ei saa mikittää liian läheltä.

Kukin itse toki tekee niikuin saundaa omiin korviin parhaalta.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#28 kirjoitettu 02.05.2012 23:30

Harvemmin nuo mikitykset ja vastaavat ovat edes soittajasta kiinni. Yleensä eri studioissa on äänittäjillä oma työtapansa, jota sitten noudatetaan. Bändi kenties alkaa viihtyä jatkossa sellaisessa pajassa, jonka työtapa on sille mieleen. Harvemmin bändi sanelee, miten heitä äänitetään, kunhan äänittäjä saa taltioitua ääntä sellaisena, kuin bändi haluaa.
Useinhan sitäpaitsi bändin mielipidettä ei edes kysytä, vaan se on tuottaja, joka sanelee.

Led Zeppelinin kaltaisten bändien elinaikana studiotekniikka eteni vauhdilla. Jokaiseen sessioon löytyi uusia tapoja, joita tietenkin on hyödynnetty. Ennenkaikkea raitamäärät kasvoivat, jolloin mikitystäkin rummuissa lisättiin jatkuvasti. Nyt on sitten alettu etsiä vanhoja perussoundejakin. Tekniikan kehittyminen ei aina ole ollut edes eduksi. Clif Richard kertoili erään levynsä ilmestyttyä, että hän oli itkenyt studiossa, miksi ei enää saada sellaista pianosoundia, kuin Jerry Lee Lewiksen levyillä. Vastaus oli, ettei se ole nykyajan hyvillä mikrofoneilla mahdollista. Pitäisi olla ne 50-luvun mikit, joilla taas ei sen parempaan pystytty. Se kuitenkin oli "se oikea" soundi siihen musiikkiin.

^ Vastaa Lainaa


Gitara Uggeli
37 viestiä

#29 kirjoitettu 04.05.2012 23:46

Kannattaako rumpujen osia yrittää eristää mitenkään? Esim. basaria, virppaa, ettei mikään muu vuotaisi siihen mikkiin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 05.05.2012 01:19

Gitara Uggeli kirjoitti:
Kannattaako rumpujen osia yrittää eristää mitenkään?


Oma näkemykseni tähän on, että ei. Miksi pitäisi? Jos joku ääni vuotaa toiseen mikkiin, niin mitä merkitystä, kun ne kovuudet saa miksattua kuitenkin sopiviksi kaikissa.

Toki tuokin on joskus järkevää, jos efektoi oudosti tai muutan vaan hakee täysin tilatonta saundia yms.. yms..

Mutta henkilökohtainen mielipide on, että rumpujen mikitykessä pelätään vuotoja ihan liikaa. Tarkoitus on saada hyvä saundi, eikä vuodoton saundi.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#31 kirjoitettu 06.05.2012 00:28

Haava kirjoitti:
Mutta henkilökohtainen mielipide on, että rumpujen mikitykessä pelätään vuotoja ihan liikaa. Tarkoitus on saada hyvä saundi, eikä vuodoton saundi.


On se siitä huolimatta aika vittumaista jos jostain virvelin alamikistä tulee enemmän bassaria kuin sitä virppaa.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#32 kirjoitettu 06.05.2012 01:01

Vessajono kirjoitti:
bassaria

^ Vastaa Lainaa


Samin Kaima
2205 viestiä

#33 kirjoitettu 06.05.2012 01:11

Gitara Uggeli kirjoitti:
Elikkäs

Ei ihan heti tuu mieleen mitään ärsyttävämpää mahollista ketjun alotusta.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#34 kirjoitettu 06.05.2012 01:39

Stilu kirjoitti:
Gitara Uggeli kirjoitti:
Elikkäs

Ei ihan heti tuu mieleen mitään ärsyttävämpää mahollista ketjun alotusta.


Kyllä tulee.

"Tervehdys!"

^ Vastaa Lainaa


Setä Lucifer
171 viestiä

#35 kirjoitettu 06.05.2012 02:48

Ite oon aika yksinkertasesti mikittäny... 2 overheadia ristiin, virveliin mikki ylä- (ja alapuolelle jos mahollista.) sit yleensä laittanu tomeil yhteisen, paitsi iso-tomil oman.(jos mikkei riittää ni kannattaa laittaa kaikil omat...) Kickii nauhatessa laittanu bassomikin melkee iha sisää, ja iha dynaamise voksumikin vähän kauemmas ottaa keskitaajuuksii. Koittanu viel saada mahollisimma paljo kuminaa pois bassorummust jo enne ku nauhotetaa. Nii ja viel tilamikki ain välil ollu käytös. Sit nauhannu ja ollu tyytyväine.
Sit soittanu muuta päälle ja valittanu ku ei ookka hyvä ja miksannu vitusti. Haastavinta on saada kicki toimimaa. Kaikki muu oikeestaa iha iisii settii. Equointii enemmä ku terveellistä ois, ja panoroi kaikki raidat sillee et tuntuu et oot sen setin edessä.
En oo kyl johkii vuotee nauhannu rumpui... Haastavaa, mut mukavaa ja opettavaa puuhaa.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#36 kirjoitettu 06.05.2012 13:26

Vessajono kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Mutta henkilökohtainen mielipide on, että rumpujen mikitykessä pelätään vuotoja ihan liikaa. Tarkoitus on saada hyvä saundi, eikä vuodoton saundi.


On se siitä huolimatta aika vittumaista jos jostain virvelin alamikistä tulee enemmän bassaria kuin sitä virppaa.


Muistan, kun aikanaan ihmeteltiin, mikä mättää, kun ei saatu kunnon soundia, jos mikitettiin pönttöjä sekä ylä, että alamikillä. Sitten joku kertoikin, että toisen mikin vaiheet pitää kääntää. Muuten mikkien ääni osin kumoaa toistaan, sillä ne tulevat vastavaiheisina. Nyttemmin ovat oikein viisaat laskenee mikkien etäisyyksiäkin, milloin vaihe on mietenkin päin. Tuokin kannattaa huomioida, kun noiden kanssa temuaa. Sama on huomioitava, jos mikittelee eri etäisyyksin, ottaakseen tilan kaikua mukaan.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#37 kirjoitettu 06.05.2012 15:08

projekt kirjoitti:
Kun me miksautetaan biisit ulkopuolisella ammattilaisella,niin ei tarvi noista vaiheistakaan olla itse niin huolissaan.




Kyllä se mittanauha on kuitenkin aika kovettu työkalu mikityksessä. Ja tietty pitää muistaa myös klassinen 3:1-sääntö. Silloin ei pitäis tulla mitään turhia yllätyksiä.

^ Vastaa Lainaa


Gitara Uggeli
37 viestiä

#38 kirjoitettu 08.05.2012 18:52

Kyllä muuten nyt vituttaa kun huomasin, että tolla Interfacedilla voikin äänittää vain monoraitoja... Lähtee kyllä takaisin thomanille ja aika nopeasti.
Olisiko teillä ehdotuksia minkälainen interfaced/äänitysmikseri kannattaisi olla, jos nyt hinnaltaan ollaan siinä alle 450€?

^ Vastaa Lainaa


4lp1
144 viestiä

#39 kirjoitettu 08.05.2012 19:34 Muok:08.05.2012 19:38

Gitara Uggeli kirjoitti:
Kyllä muuten nyt vituttaa kun huomasin, että tolla Interfacedilla voikin äänittää vain monoraitoja... Lähtee kyllä takaisin thomanille ja aika nopeasti.
Olisiko teillä ehdotuksia minkälainen interfaced/äänitysmikseri kannattaisi olla, jos nyt hinnaltaan ollaan siinä alle 450€?


Mikäs vika monoraidoissa? Ja millä ajattelit saada äänitettyä stereoraitoja?
8 kanavaa tarkoittaa juurikin kahdeksaa kanavaa, eli 8 monoa tai 4 stereota (koska stereo koostuu kahdesta panoroidusta monoraidasta).
Mikäli haluat ottaa vaikka stereo-overit valmiiksi stereoraidaksi (mikä ei ole mikään välttämättömyys), niin aseta DAW:issasi kanavan tallennusasetuksista muoto Stereo (input 1+ input 2) tai jotain vastaavaa. Jolloin stereoraitasi koostuu kanavaan 1 ja 2 syötetyistä signaaleista; 1:n ääni vasemmalla ja 2.n oikealla (yleensä näinpäin).
Ei tuota mitään syytä ole palauttaa, hyvä vehje se on kuhan vaan toimii.

4lp1 lisäsi viestiin: 19:37 08.05.2012
Niin ja siis jos haluat monoraitoja kuulumaan vasemmalta tai oikelta niin rullaile DAW:in PANorointi -nappulaa niin tapahtuu jänniä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#40 kirjoitettu 08.05.2012 19:45

Gitara Uggeli kirjoitti:
Kyllä muuten nyt vituttaa kun huomasin, että tolla Interfacedilla voikin äänittää vain monoraitoja... Lähtee kyllä takaisin thomanille ja aika nopeasti.


2 monoraitaa = stereo. Yksikään IKINÄ näkemäni ammattiäänikortti ei nauhoita streota muuten kuin 2 x mononona. Eikä sillä ole MITÄÄN väliä, kun siitä äänityhohjelmasta sanotaan,e ttä kanava 1 on vasen ja kanava 2 on oikea ja TA DAA!!! Sinulla on stereo.

Olisiko teillä ehdotuksia minkälainen interfaced/äänitysmikseri kannattaisi olla, jos nyt hinnaltaan ollaan siinä alle 450€?


Toi on aika hyvä. Sill'ä saa munmuassa stereota äänitettä, kun yhdistää kaksi monoraitaa stereoksi.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu