Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kun koko paketti on yhdellä raidalla...


Shah
2339 viestiä

#1 kirjoitettu 28.02.2012 15:30 Muok:28.02.2012 15:33

Oli vähän vaikea keksiä järkevää otsikkoa tälle, mutta tarvisin hieman studiohomojen neuvoja kuinka olisi järkevintä miksata biisiä, jossa kaikki tavara on yhdellä raidalla eikä instrumenttien erottelu omileen ole enää mahdollista?

Mulla on läjäpäittäin vanhoja biisejä koneella jotka aion miksata tavalla tai toisella. Biisit olen siirtänyt line-in:in kautta koneelle suoraan C-kaseteilta. Alkuvalmistelut, leikkaukset ja liialliset kohinanpoistot on tehty. Kokeilemistani vaihtoehdoista stereokuvan laajentamiseksi päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun, joka voi kuulostaa ehkä erikoisemmalta, jollei suorastaan naurettavalta idealta niille teistä jotka oikeasti handlaa miksaamiset:

-biisi neljälle raidalle, joista kaksi monona.
-toisessa monoraidassa on hieman enemmän alkuperäisen tuntua ja enemmän taustakohinaa (halusin säilyttää jonkinasteisen lo-fi fiiliksen koska sopii toisinaan matskuun)
-yhdellä raidalla graphic phase equalizerilla -90 stereokuvaan
-tarpeen vaatiessa kompressointi.

(Roottorina toistaiseksi iänikuinen CEPro 2.1)

Matskussa on aika tuhti alapää (ja pitäisi pystyä kuuntelemaan silti kovallakin). Äänittelen tavaran päälle vielä lisähärpättimiä ja lopuksi koko hoidon konvertointi lame-mp3:ksi. Pääasia ettei alkuperäisestä häviä tavaraa peittoon liiaksi ja jotta rummut, bassot, yläpää sekä pienimuotoinen tilatuntu säilyisi.

Kuinka te miksaisitte tällaiset ns. valmiit raidat, joiden alkuperäinen versio ei ole vielä kelvollinen miksauslaadultaan?
Kiitän ideoista jo valmiiksi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 28.02.2012 15:42

Shah kirjoitti:
Oli vähän vaikea keksiä järkevää otsikkoa tälle, mutta tarvisin hieman studiohomojen neuvoja kuinka olisi järkevintä miksata biisiä, jossa kaikki tavara on yhdellä raidalla eikä instrumenttien erottelu omileen ole enää mahdollista?


Sitä ei voi enää miksata. Sitä voi enää "masteroida".

Kuten olet näköjään tehnytkin.

-biisi neljälle raidalle, joista kaksi monona.


Tätä kohtaa en tajunnut?

-yhdellä raidalla graphic phase equalizerilla -90 stereokuvaan


Miksi?

Kuinka te miksaisitte tällaiset ns. valmiit raidat, joiden alkuperäinen versio ei ole vielä kelvollinen miksauslaadultaan?
Kiitän ideoista jo valmiiksi.


Riippuu PALJON siitä materiaalista. Joillekkin en tekisi juuri mitään ja toisia EQ:ttaisin ja sen sellaista.

Kohinan poiston kanssa olisin TODELLA varovainen. Hyvin hankala efekti, joka helposti luo ikäviä "artifakteja" siihen raitaan.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#3 kirjoitettu 28.02.2012 16:22

Haava kirjoitti:

Tätä kohtaa en tajunnut?



ilmeisesti kaveri aikoo kopioida raidan neljäksi kappaleeksi, efutella niitä ja lätkäistä sitten yheksi. Lopputuloksena melko varmasti hirveetä mössöä ja varsinkin alapää tukkoutuu ellei sitä equta rankasti.

Tosiaankin tässä sun tapauksessa ei oo enää kyse miksaamisesta vaan masteroinnista. Ite lähtisin iha multiband compuralla, Eq:lla ja Multiband stereoimagerilla liikkeelle. Izotope Ozone 4 sisältää noi kaikki kivasti, plussana harmonic exciter, reverb ynnä muuta lyttäystä jos tarvis.

mut iha multiband kompura ja graafinen eq nii pääset varmaa jo pitkälle. Toi raitojen kopiointi ja kikkailu kuulostaa aika villiltä kortilta mut saaha sitä kokeilla. who knows. siinä kyl suosittelisin kaikista muista raidoista Equttamaan alapään pois.

yks kikka mitä oon toki vokaaliraitojen kanssa audacityssä aikonaa harrastanu meni sillattii et siit päävoksuist otettii kopio josta equtettii hipass filsulla about 5khz. sit raidalle heitettii efektiä tarpeen mukaa esim reverb ja stereolaajennusta. tämän jälkeen ku laitettii tää "tuplaus"-raita soimaan päävokaalin kaa samaan aikaan saatiin lisää ilmavuutta ja kirkkautta soundiin. tietty tasot piti säätää kohallee et sen eron just ja just kuuli.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 28.02.2012 16:46

GxBx kirjoitti:

ilmeisesti kaveri aikoo kopioida raidan neljäksi kappaleeksi, efutella niitä ja lätkäistä sitten yheksi. Lopputuloksena melko varmasti hirveetä mössöä ja varsinkin alapää tukkoutuu ellei sitä equta rankasti.


Ahh.. Joo. Jos näin on, niin en myöskään suosittele. Tulee kaikenlaisia vaihevirheitä EQ:sta, ja vähän kaikesta.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#5 kirjoitettu 28.02.2012 22:18 Muok:28.02.2012 22:21

GxBx kirjoitti:

ilmeisesti kaveri aikoo kopioida raidan neljäksi kappaleeksi, efutella niitä ja lätkäistä sitten yheksi.


Joo tästä juuri kyse nyt. En ole ennen preparoinut matskua jossa biisin olennainen kaikki roina on yhdellä raidalla.

Lopputuloksena melko varmasti hirveetä mössöä ja varsinkin alapää tukkoutuu ellei sitä equta rankasti.

Tosiaankin tässä sun tapauksessa ei oo enää kyse miksaamisesta vaan masteroinnista. Ite lähtisin iha multiband compuralla, Eq:lla ja Multiband stereoimagerilla liikkeelle. Izotope Ozone 4 sisältää noi kaikki kivasti, plussana harmonic exciter, reverb ynnä muuta lyttäystä jos tarvis.


Masterointiahan tuon pitäisi olla, mutta ohjelmissani kun ei ole varsinaisia masterointityökaluja niin käytin miksaus-sanaa :- ). Mutta aattelin että jos lähtisi liikkeelle ihan perus tee-se-itse meiningillä: simppeleillä stereokuvan säädöillä + mahdollisesti reverbin avulla tilatuntua laajemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi. Alapään tukkoutumisriskin olen jo huomannut ja yksi idis voisi tosiaan olla jättää alapää yhteen raidoista ja poistaa se muista. Mutta mitään ihme efektejä en juuri lähde tuohon laittamaan.

Kun olen verrannut neljän kanavan materiaalia muokkaamattomaan ja alkuperäiseen yhteen raitaan, on saundi kyllä "tykimpi", mutta kun lisään uusia instrumentteja hoitoon mukaan, huomaan alkuperäisestä raidasta esim. rumpujen kuuluvuuden tai jonkinasteisen napakkuuden kärsivän hieman. Näiden neljän raidan volat on täytynyt tietysti kyllä muutenkin laskea aika reippaasti, jottei volat mene punasille.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#6 kirjoitettu 28.02.2012 22:31

Haava kirjoitti:

Riippuu PALJON siitä materiaalista. Joillekkin en tekisi juuri mitään ja toisia EQ:ttaisin ja sen sellaista.


Joo. Tämä tuntuu olevan ainut vaihtoehto tähän. Oletkin itse asiassa kuullut juuri näitä kyseisiä biisejä joita käsittelen, kun yksi kassu oli sulla lainassa iät ja ajat sitten *wink wink*.

Kohinan poiston kanssa olisin TODELLA varovainen. Hyvin hankala efekti, joka helposti luo ikäviä "artifakteja" siihen raitaan.


Name it. Tämän rajan olen myös huomannut. Vaikeimpia ovat nauhat joissa mukana on helvetinmoisella kasettikompuralla sävytetty surina räjähdyksineen. Mutta: siitä on tullut osa tätä hc-pläjäystä ja se nyt vaan sitten kuuluu siihen.

Mikäli joillain on myös vastaavanlaisia kokeiluja kopioiduilla master-raidoilla, kuten GxBx kertoi niin kertokaa ihmeessä.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#7 kirjoitettu 28.02.2012 22:48

Shah kirjoitti:
GxBx kirjoitti:

ilmeisesti kaveri aikoo kopioida raidan neljäksi kappaleeksi, efutella niitä ja lätkäistä sitten yheksi.


Joo tästä juuri kyse nyt. En ole ennen preparoinut matskua jossa biisin olennainen kaikki roina on yhdellä raidalla.

Lopputuloksena melko varmasti hirveetä mössöä ja varsinkin alapää tukkoutuu ellei sitä equta rankasti.

Tosiaankin tässä sun tapauksessa ei oo enää kyse miksaamisesta vaan masteroinnista. Ite lähtisin iha multiband compuralla, Eq:lla ja Multiband stereoimagerilla liikkeelle. Izotope Ozone 4 sisältää noi kaikki kivasti, plussana harmonic exciter, reverb ynnä muuta lyttäystä jos tarvis.


Masterointiahan tuon pitäisi olla, mutta ohjelmissani kun ei ole varsinaisia masterointityökaluja niin käytin miksaus-sanaa :- ). Mutta aattelin että jos lähtisi liikkeelle ihan perus tee-se-itse meiningillä: simppeleillä stereokuvan säädöillä + mahdollisesti reverbin avulla tilatuntua laajemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi. Alapään tukkoutumisriskin olen jo huomannut ja yksi idis voisi tosiaan olla jättää alapää yhteen raidoista ja poistaa se muista. Mutta mitään ihme efektejä en juuri lähde tuohon laittamaan.

Kun olen verrannut neljän kanavan materiaalia muokkaamattomaan ja alkuperäiseen yhteen raitaan, on saundi kyllä "tykimpi", mutta kun lisään uusia instrumentteja hoitoon mukaan, huomaan alkuperäisestä raidasta esim. rumpujen kuuluvuuden tai jonkinasteisen napakkuuden kärsivän hieman. Näiden neljän raidan volat on täytynyt tietysti kyllä muutenkin laskea aika reippaasti, jottei volat mene punasille.


niinno, masteroinnissa käytetään miksaustyökaluja ja päinvastoin. niissä käytetään samoja työkaluja. Joo kannattaa ehdottomasti leikata kaikista muista raidoista alapää.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 29.02.2012 07:27

Shah kirjoitti:

Masterointiahan tuon pitäisi olla, mutta ohjelmissani kun ei ole varsinaisia masterointityökaluja niin käytin miksaus-sanaa


Joo siis kyse on vain termistä. Miksaus on sitä kun sovitellaan raitoja yhteen feektoiden yksittäisiä raitoja ja masterointi kun efektoidaan sitä lopullista miksausta. Samat efektit ne on käytössä molemmissa, mutta eri nimi. Lähinnä sekeyttää viestintää kun käyttää oikeaa termiä, mutta eipä tuo lopputulokseen vaikuta.

Mutta aattelin että jos lähtisi liikkeelle ihan perus tee-se-itse meiningillä: simppeleillä stereokuvan säädöillä + mahdollisesti reverbin avulla tilatuntua laajemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi. Alapään tukkoutumisriskin olen jo huomannut ja yksi idis voisi tosiaan olla jättää alapää yhteen raidoista ja poistaa se muista. Mutta mitään ihme efektejä en juuri lähde tuohon laittamaan.


Joo siis nyt oikeesti unohat ton neljän raidan systeemin kun se ei ole hyvä. Oikeasti.

Yritän selittää:

Jos sinulla on sama raita neljään kertaan ja filtteröit vaikkapa alapään pois yhdestä, niin kun olet miksannut ne takaisin, niin lopputulos on periaatteessa identtinen sen kanssa, että olisit laittanut alapäähän EQ:ta, mutta pienemmällä vaimennuksella. Alleviivaamaani periaatteessa sanaan sisältyy se mutta. FIltterit aiheuttavat usein vaihevirheitä ja siten tuolla miskaus keinolla keskinäiset vaiheet sotkeutuvat ja aiheuttavat erinäisiä ongelmia ja jopa tajuuksien katoamisia. Ei hyvä.

Joka efektin voi tehdä fiksummin ilman tuota neljän raidan kikkaa. Ei ole hyvä.

Kun olen verrannut neljän kanavan materiaalia muokkaamattomaan ja alkuperäiseen yhteen raitaan, on saundi kyllä "tykimpi", mutta kun lisään uusia instrumentteja hoitoon mukaan, huomaan alkuperäisestä raidasta esim. rumpujen kuuluvuuden tai jonkinasteisen napakkuuden kärsivän hieman. Näiden neljän raidan volat on täytynyt tietysti kyllä muutenkin laskea aika reippaasti, jottei volat mene punasille.


No siis jos jaat kaman neljään raitaan, niin äänenpaine nelinkertaistuu. Miksaus ei ole mitään muuta kuin noiden signaalien yhteenlaskemista.

Mutta miltei kaikki ne efektit jotka teet neljällä raidalla käytännössä on myös mahdollista tehdä yhdellä, mutta erinäisiä ongelmia vain katoaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu