Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Studion päivittely


karman hardon
1994 viestiä

#1 kirjoitettu 05.07.2011 22:02

tuolla budjetilla suosittelen pysyttelemään softwaressa.

Käytettyjen markkinoilta voi tietysti pitkällisen väijymisen jälkeen parillakin tonnilla löytää edes jonkinlaiset hardis-setupit: mikseri, muutamia outboard-moulinexeja (kompuraa, reverbiä yms. ), paremmat monitoritkin tod.näk. tarttisit.

Joo, toki itsekin miksaisin mielummin "hands-on" jos ois pelit ja pensselit, mut kun ei oo budjettia :(

kannattaa muistaa myös, että mitä enemmän kaikkea hardis-sälää kertyy nurkkiin, sitä enemmän ilmaantuu tarvetta kaikenlaiselle pikkusälälle - joka on periaatteessa halpaa mut kun sitä yhtäkkiä tarvitseekin vähän pirusti niin se alkaa jo maksaa satasia! - siis: piuhoja, räkkejä, ständejä, liittimiä, adaptereita...

ihan käytännön esimerkki:

Mulle on kertynyt räkkiin syntikoita jokunen ja kelasin, että olis aika pirun kätevää reitittää ne patchbay-systeemin kautta niin että vois vaan DAWista midikanavaa vaihtamalla soittaa niitä kaikkia yhdessä ja erikseen, tarpeen mukaan, ja sit vaan tarvittaessa patch-piuhalla kytkeä ne joko mikseriin/äänikorttiin. Osassa räkkisynttyjä on perus stereolähtöjen lisäksi kaikenlaisia sub ja aux out-lähtöjäkin (jotta saa useampiakin soundeja ulos ns. direct outtina, which is nice!)

Noh, yks tarpeeton plugi-patchbay oli jo nurkissa, siinä säästyi jo 50 eugenia! jesh! Muusikoiden.netin kautta kuin sattumalta bongasin Motun MIDI Patchbayn joka maksoi jotain satkun tai sataviiskymppiä, en enää muista....no, anyways, tää on aika essentiaalinen palikka tässä systeemissä - koska sarjaan kytkemällä noita MIDI-härpäkkeitä ei kovin montaa viitsi käyttää, kun kokemusteni mukaan tulee kaikenlaista midilatenssia tai muita jänniä artefakteja (esim. midisynkatut rumpukone ja syna näyttivätkin eri tempoa kun välissä oli pari muutakin midimoulinexia).

Tuo patchbay on mallia 2x24 eli siinä on kahdessa rivissä 24 plugiliitäntää. koska äänikortissa ei sisäänmenot riitä, reititin myös mikserin patchiin, siltä varalta että tarttis saada useampikin syna talteen reaaliajassa. Noh, kaikkihan noi reiät sit tulis käyttöön, huomasin...eli piuhoja tarvii tuon verran: 48 kpl. Onneks lyhykäisemmät letkut ei niin kalliita ole - paitsi että kyl tuohonkin settiin se reilut 200 euroa uppoaa...

Patch-piuhoja mulla olikin jo pari viuhkaa...ett niitä ei tarttis hommata lisää ihan niin helvetisti

sit mikkiständejä tarttis hommata, kun on noita mikkejäkin useampia - ja vain 1 kpl ständejä! Niihinkin laskin uppoavan 500 eurosta ylöspäin, riippuen siitä kuinka jykeviä ja erikoisia haluan...

Okei, sulla ei vielä ole hardista kertynyt niin älyttömästi, mut kandee silti muistaa, että kun alat vanhan liiton meiningillä rillaamaan niin tarviit hiiliä ja sytykkeitä makkaroiden lisäks!

Eiköhän joku kell on liikaa vapaa-aikaa jaksa sulle kaivaa Thomannin sivuilta jotain edullisia hardis-vehkeitä, mut jos samalla rahalla upgreidaat DAWis, monitorit ja jotain asiallisia plugareita niin uskoisin, että workflow paranee huomattavasti enemmän ja lopputuotokset alkavat kuulostaa paremmilta, kuin että jos pistät nuo massit kiinni hardwareen. Hardiksella on enemmän kanitusarvoa, toki, mut aika moni pro duunaa miksaukset "in the box" - koska se on toisaalta pirun paljon kätevämpää (ja halvempaakin).

mullakin on monen tonnin edestä hardista omassa "himastudiossa", mut silti enimmäkseen duunaan softalla, koska nykyisellä setupillani se vaan säästää aikaa ihan helvetisti! - ja tietty osittain senkin vuoksi, että studion virittely on vielä pahasti vaiheessa (eikä himassa oo tarpeeksi tilaa prkl)

jos sun budjetti olis 20.000 euroa, sanoisin että go for it! sillä irtoais jos sellaista hardista, että softalla saat olla aika kurko vääntämään että saat samaa soundia - jos sittenkään! mut meidän persaukisten muusikoiden budjeteilla parempaan hinta-laatusuhteeseen pääsee kun panostaa softaan.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 05.07.2011 22:51 Muok:05.07.2011 23:07

MC-jatuli kirjoitti:
Jos alkaisin samplailemaan, niin eikös siihen ois kätsy jonkin sortin vinyylisoitin, jonka kytkeä usb... Itellä löytyy aika monta vinyyli levyä, josta ruveta samplettamaan...

(samplaus ei ole synonyymi vinyylien samplaamiselle.)

suosittelen suoravetoista levysoitinta mielellään slipmatin kanssa, esimerkiksi American Audio TTD 2400 USB tai Stanton T92 USB . samplejen etsiminen, cuettaminen ja erityisesti skrätsäily on helpompaa slipmatin kanssa, eikä suoravetoinen moottori ole moksiskaan pikku rääkistä. hihnavetoisia levysoittimia eestaas väännellessä hihna venyy herkästi ja voi kulua poikki.

Ite alan osteleen vasta tavaraa sit kun oon vähin tään puolessatoista tonnissa... ei sitä tonnilla saa paljoakaan, jos haluaa laatua.

anna tilin saldon kasvaa rauhassa, ja osta vasta kun tiedät, että sulla on joku tarve jonka hankkimasi tavara tyydyttää niin hyvin kuin mahdollista.

mikäli haluat rakentaa hardiksena lähellekään yhtä joustavan ja hyvälaatuisen miksausympäristön mitä esimerkiksi FL Studio tarjoaa, joudut pulittamaan siitä lähemmäs kymppitonnin ja mahdollisesti paljon enemmänkin, eikä hintakaan ole ainoa nihkeys, vaan esimerkiksi laitteiston sijoitus, asennus, johdotus, niiden ylläpito, vikatilanteessa ongelmien paikantaminen ja korjaaminen ja muut iloiset asiat joita ei softastudion kanssa työskennellessä tule koskaan edes ajatelleeksi.

edullisempi ja varmempi vaihtoehto näin aluksi on varata itsellesi studioaikaa jostain, jossa voit tutustua vastaavaan setuppiin jonkun avustuksella ja kokeilla vaikka oman biisisi miksaamista niin, että tuot mukanasi kaikki biisin elementit erillisinä raitoina.

^ Vastaa Lainaa


NO7SER
259 viestiä

#3 kirjoitettu 05.07.2011 23:13

miks delaylle täytyy olla oma raita? eikös se toimi niin et pistät siihe audio raitaan mis se vokaali on ni delayta, sit vaa automatisoit et se esim kaiuttaa sitä viimestä sanaa tai sanoja? säästyy raidalta?

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#4 kirjoitettu 05.07.2011 23:45 Muok:05.07.2011 23:48

MC-jatuli kirjoitti:
NO7SER kirjoitti:
miks delaylle täytyy olla oma raita? eikös se toimi niin et pistät siihe audio raitaan mis se vokaali on ni delayta, sit vaa automatisoit et se esim kaiuttaa sitä viimestä sanaa tai sanoja? säästyy raidalta?


Niin siis pystyykös frúitylläkin tekee niin? En oo ite ennen onnistunu...


1. Lisää delay efekti raidalle
2. Säädä delayn input nollaan (jos siinä ei ole, etsi parempi delay; tosin output-leveliäkin voi kokeilla riippuen mitä haluu)
3. Maalaa automatisoitava biisin kohta playlististä
4a. jos se on fruityn oma delay niin rightclick input -> create automation clip
4b. jos se on VST delay niin Tools valikosta "last tweaked controller" -> create automation clip
5. säädä automaatio niinku hyvältä tuntuu

mystran muokkasi viestiä 23:47 05.07.2011

Itse tykkään kyllä välillä tehdä erillisen send-raidan kun sit sitä pelkkää delay:tä voi EQ:ttaa jne.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#5 kirjoitettu 06.07.2011 00:00 Muok:06.07.2011 06:36

MC-jatuli kirjoitti:
eli akustointi on ollut mielessä jo yli vuoden, mutta jostain syystä en ole ikinä toteuttanu tuon huoneen akustoimista. Sähkö + akustinen skitta olisi kiva varustukseen... Akustinen onkin jo, mutta se on... Jotain sanoinkuvaamattoman heikkoa laatua...


Tästä vielä sen verran että akustointi on tarpeen lähinnä vasta siinä vaiheessa jos äänitetään jotain todella laajasti soivaa. Esim. rumpusetti tai kokonainen bändi livenä. En toki väitä etteikö huoneen akustiikka voksujenkin äänittämiseen vaikuttaisi mutta niin suurta merkitystä sillä ei ole että vielä tuossa vaiheessa kannattaisi ruveta tuohon hommaan rahojansa tuhlaamaan. Räpit äänittää vaikka vessassa kuhan on hyvä mikki. (Tällä en tokikaan tarkoittanut mitään väheksyvää, mutta u get the point).

Se nyt taisivat muut jo sanoa mutta sanonpa vielä minäkin - jos sinulla todella olisi tarve miksata hardiksella, et olisi kyselemässä täällä budjettia ja laitteistovinkkejä. Jos haluaa sitä hands on -meininkiä miksaukseen niin voi tietysti hommata jonkun DAW-kontrollerin.

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#6 kirjoitettu 06.07.2011 00:39

Itse käytän miksaamiseen sekä softaa, että hardis mikseriä ja yhtä rauta kompuraa tarvittaessa.

Käytännössä koko laitteistoni on kytketty kahteen tuollaiseen http://www.echoaudio.c... äänikorttiin seuraavanlaisesti. Koska kortit on tietenkin synkattu keskenään on käytössä yhteensä siis 24 kanavaa niin sisään kuin uloskin.

Kaikki 24 ulos menevää kanavaa on kytketty tuon mikserin http://www.mackie.com/... sisääntuloihin 1-24.
Mikserin kanavat 1 ja 2 on kytketty myös inserteillä Mackien Quadcomp/gate hardis kompuraan.
Mikserin monitor lähdöt menee studiomonitoreihin ja mainoutit menee toisen kortin 1-2 sisääntuloihin "master mixin" nauhoittamista varten.

Muihin korttien sisääntuloihin on kytketty suoraan hardis synat , mikkietuset ja muutama sisääntulo menee patchbayhin jos tarvitsee satunnaisia instrumettejä kytkeä kiinni helposti ilman takapaneeliin kurkottamista.

Normaalisti itse mikseri toimii biisin tekovaiheessa lähinnä vain monitori kontrollerina kun kaikki synat on siis kytketty suoraan äänikortteihin nauhoittamista varten ja Reaperin mainout tulee mikserin toiseen stereo kanavaan.
Kun biisi on sävellyksen osasta valmis, renderöin kaikki raidat erillisiksi audio raidoiksi . Yleensä ennen renderöintiä poistan myös tekovaiheessa käytetyt efektit, jotta itse miksaus prosessissa voi sitten säätää nuo efektit ym kohdalleen.

Kun renderöinti on tehty avaan uuden projektin ja suoritan mikserin kalibroinnin. Tämän jälkeen avaan kaikki raidat erillisille raidoille ja ohjaan ne Reaperista mikserin kanaville 1-24 tarpeen mukaan. ja yksi raita master mix tuloa varten.

Etuna tässä systeemissä on se, että voin käyttää vst-efektejä raidoilla normaalisti ja tehdä automaatiolinjat tuttuun tapaan, kun ne vaikuttavat signaaliin ennen mikseriin menoa. Ja tietenkin muut mahdolliset editit myös.
Mutta myös mikserin analogisia eq:uita tai Mackien quadcompia voi käyttää signaalin muokkaamiseen. Itseasiassa nuo mikserin eq:t kuullostaa varsin mainioilta mikserin hintaluokan huomioiden( oli 990 € tarjouksessa saksa kaupassa).

Mikserin fadereilla ja pan potikoilla säädän lopullisen balanssin. Yleensä en koske miksaus vaiheessa Reaperin volume tai pan säätimiin ollenkaan. Vain mahdolliset volume tai muut automaatiot tulee tehtyä


Tuo mikseri ja äänikortit kustansivat noin 2200 € ja siihen kun laittaa päälle studiomonitorit piuhat ym..., niin menee äkkiä kolmeentonniin. Ja lähinnä homma on enemmän analogi mikserin kautta summaamista, kuin vakavaa hardis miksausta.

Fiilis kyllä on sata kertaa mukavampi kuin laatikon sisällä miksatessa ja kyllä nuo analogi eq:t antaa hieman omaa väriä soundiin. Hyvä välimuoto sen kalliimman hardis soundin ja laatikon sisällä miksaamisen välillä. Noilla saa jo ihan asiallista jälkeä aikaan ja osaavissa käsissä varmaan erittäin hyvääkin.

Mutta kyllä se melkeen vaatis sen 20 000 € että pääsis kunnon hardis miksailun makuun niinkuin karman hardon tuossa mainitsikin.

Jos tosissaan haluat miksata hardiksella niin sinuna säästäisin vielä hieman enemmän pääomaa. Jos et ole ihan varma, niin sitten kannattaa vielä pitää vaivalla säästetyt pennoset tallessa ja pysytellä siellä laatikon sisällä!

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#7 kirjoitettu 06.07.2011 00:52

MC-jatuli kirjoitti:
Se nyt taisivat muut jo sanoa mutta sanonpa vielä minäkin - jos sinulla todella olisi tarve miksata hardiksella, et olisi kyselemässä täällä budjettia ja laitteistovinkkejä. Jos haluaa sitä hands on -meininkiä miksaukseen niin voi tietysti hommata jonkun DAW-kontrollerin.

Noi daw kontrollerit kuulostaa hyvältä... Onkos nuo kuinka kalliita?


Riippuu vähän mitä hakee, T-kaupassa halvin Behku näkyy olevan 135€. 32 knobia mutta ei feidereitä. Toisaalta jos kyse on räppihommista niin raitamäärä nyt kai on vähän pienempi kuin jossain hevibändiproggiksissa joissa on 24 kitararaitaa niin että liekö niille feidereille olis hirveätä tarvettakaan. Tai mistäs minä toisaalta tiedän kun en ole asiantuntija. Mutta ainakin saisi VST:eiden parametrien säätöön vähän sitä pyörittelyn tuntua. Itse olen vähän gasitellut Mackie Control Universal Prota, Saksan hinta 1333€. Että onhan näitä vähän kaiken hintasia.

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#8 kirjoitettu 06.07.2011 01:12

Tai jos ihan ultimate kontrolleriin menee, niin toi http://www.solidstatel...
Tosin mukana saa loistavat mikkietuset ja USB audio interfacen, mut hinta onkin sitten ihan toinen juttu (+/- 4000 €)

Tietty joku Protools 003 setti: http://www.avid.com/US...
Näyttäis olevan SLSX:ssä alessa hintaan 990 €, taitaa Avidilta olla tulossa uutta sarjaa perhaps..
http://www.slsx.com/su...

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#9 kirjoitettu 06.07.2011 01:37

ossi_fx kirjoitti:
Tai jos ihan ultimate kontrolleriin menee, niin toi http://www.solidstatel...
Tosin mukana saa loistavat mikkietuset ja USB audio interfacen, mut hinta onkin sitten ihan toinen juttu (+/- 4000 €)


Jep, tai SSL Matrix, ovh vissiin jotain +19 000€. No joo.

Tietty joku Protools 003 setti: http://www.avid.com/US...
Näyttäis olevan SLSX:ssä alessa hintaan 990 €, taitaa Avidilta olla tulossa uutta sarjaa perhaps..
http://www.slsx.com/su...


Jumaliste, tuohan ois jo halpa! Pitäsköhän...

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#10 kirjoitettu 06.07.2011 06:19

Vessajono kirjoitti:
MC-jatuli kirjoitti:
eli akustointi on ollut mielessä jo yli vuoden, mutta jostain syystä en ole ikinä toteuttanu tuon huoneen akustoimista. Sähkö + akustinen skitta olisi kiva varustukseen... Akustinen onkin jo, mutta se on... Jotain sanoinkuvaamattoman heikkoa laatua...


Tästä vielä sen verran että akustointi on tarpeen lähinnä vasta siinä vaiheessa jos äänitetään jotain todella laajasti soivaa. Esim. rumpusetti tai kokonainen bändi livenä. En toki väitä etteikö huoneen akustiikka voksujenkin äänittämiseen vaikuttaisi mutta niin suurta merkitystä sillä ei ole että vielä tuossa vaiheessa kannattaisi ruveta tuohon hommaan rahojansa tuhlaamaan. Räpit äänittää vaikka vessassa kuhan on hyvä mikki. (Tällä en tokikaan tarkoittanut mitään väheksyvää, mutta u get the point).


Mitä? Höpö höpö.. Jos huoneessa missä miksaat on perkeleen moinen moodi 85Hz kohdalla ja se kertoutuu niin, että koko taajuusvaste heittää kuperkeikkaa, niin kaikki biisit mitkä miksaat siinä huoneessa kuulostamaan hyvältä, kuulostaa ihan törkeeltä jossain muualla. Hyvään loppu tulokseen pääsyyn on 2 aika pirun tärkeää tekijää. Akustiikka ja kaiutinsijoittelu. Pfff..

Toki voi yrittää oppia huoneen, mutta silloin myös monitorien ostaminen on aika turhaa jos ei voi huoneeseen vähääkään luottaa ja miksaaminen on verrattavissa lottoamiseen.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#11 kirjoitettu 06.07.2011 06:31

proyo kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
MC-jatuli kirjoitti:
eli akustointi on ollut mielessä jo yli vuoden, mutta jostain syystä en ole ikinä toteuttanu tuon huoneen akustoimista. Sähkö + akustinen skitta olisi kiva varustukseen... Akustinen onkin jo, mutta se on... Jotain sanoinkuvaamattoman heikkoa laatua...


Tästä vielä sen verran että akustointi on tarpeen lähinnä vasta siinä vaiheessa jos äänitetään jotain todella laajasti soivaa. Esim. rumpusetti tai kokonainen bändi livenä. En toki väitä etteikö huoneen akustiikka voksujenkin äänittämiseen vaikuttaisi mutta niin suurta merkitystä sillä ei ole että vielä tuossa vaiheessa kannattaisi ruveta tuohon hommaan rahojansa tuhlaamaan. Räpit äänittää vaikka vessassa kuhan on hyvä mikki. (Tällä en tokikaan tarkoittanut mitään väheksyvää, mutta u get the point).


Mitä? Höpö höpö.. Jos huoneessa missä miksaat on perkeleen moinen moodi 85Hz kohdalla ja se kertoutuu niin, että koko taajuusvaste heittää kuperkeikkaa, niin kaikki biisit mitkä miksaat siinä huoneessa kuulostamaan hyvältä, kuulostaa ihan törkeeltä jossain muualla. Hyvään loppu tulokseen pääsyyn on 2 aika pirun tärkeää tekijää. Akustiikka ja kaiutinsijoittelu. Pfff..

Toki voi yrittää oppia huoneen, mutta silloin myös monitorien ostaminen on aika turhaa jos ei voi huoneeseen vähääkään luottaa ja miksaaminen on verrattavissa lottoamiseen.


Nyt käsittääkseni puhutaan kuitenkin aloittelijatason ratkaisuista. Jos sitä 85Hz kohdalla olevaa heittoa ei kuule - niin kuin tässä tapauksessa olettaisin - niin silloin sitä ei kuule. Uskaltaisin väittää että Jatulin tapauksessa tärkeämpää olisi hommata hyvät monitorit ja istua sinne sweet spotiin sen sijaan että upottaisi omaisuuden jonkun tavallisen vinttikomeron akustointiin. Voihan sitä tietysti lähteä sille linjalle että ilman kelluvaa lattiaa ei saa mitään aikaiseksi mutta se ei tule olemaan muuta kuin loputonta rahanmenoa.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#12 kirjoitettu 06.07.2011 06:51 Muok:06.07.2011 08:28

Vessajono kirjoitti:
proyo kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
MC-jatuli kirjoitti:
eli akustointi on ollut mielessä jo yli vuoden, mutta jostain syystä en ole ikinä toteuttanu tuon huoneen akustoimista. Sähkö + akustinen skitta olisi kiva varustukseen... Akustinen onkin jo, mutta se on... Jotain sanoinkuvaamattoman heikkoa laatua...


Tästä vielä sen verran että akustointi on tarpeen lähinnä vasta siinä vaiheessa jos äänitetään jotain todella laajasti soivaa. Esim. rumpusetti tai kokonainen bändi livenä. En toki väitä etteikö huoneen akustiikka voksujenkin äänittämiseen vaikuttaisi mutta niin suurta merkitystä sillä ei ole että vielä tuossa vaiheessa kannattaisi ruveta tuohon hommaan rahojansa tuhlaamaan. Räpit äänittää vaikka vessassa kuhan on hyvä mikki. (Tällä en tokikaan tarkoittanut mitään väheksyvää, mutta u get the point).


Mitä? Höpö höpö.. Jos huoneessa missä miksaat on perkeleen moinen moodi 85Hz kohdalla ja se kertoutuu niin, että koko taajuusvaste heittää kuperkeikkaa, niin kaikki biisit mitkä miksaat siinä huoneessa kuulostamaan hyvältä, kuulostaa ihan törkeeltä jossain muualla. Hyvään loppu tulokseen pääsyyn on 2 aika pirun tärkeää tekijää. Akustiikka ja kaiutinsijoittelu. Pfff..

Toki voi yrittää oppia huoneen, mutta silloin myös monitorien ostaminen on aika turhaa jos ei voi huoneeseen vähääkään luottaa ja miksaaminen on verrattavissa lottoamiseen.


Nyt käsittääkseni puhutaan kuitenkin aloittelijatason ratkaisuista. Jos sitä 85Hz kohdalla olevaa heittoa ei kuule - niin kuin tässä tapauksessa olettaisin - niin silloin sitä ei kuule. Uskaltaisin väittää että Jatulin tapauksessa tärkeämpää olisi hommata hyvät monitorit ja istua sinne sweet spotiin sen sijaan että upottaisi omaisuuden jonkun tavallisen vinttikomeron akustointiin. Voihan sitä tietysti lähteä sille linjalle että ilman kelluvaa lattiaa ei saa mitään aikaiseksi mutta se ei tule olemaan muuta kuin loputonta rahanmenoa.


Ei akustointi paljoa maksa kun sen tekee itse.. Kelluva lattia on äänieristämistä varten, eikä siis liity mitenkään akustointiin. Kulmiin itse tehdyt bassoansat, ensimäisten heijastusten kohdille itse tehdyt akustointipanelit ja takaseinään diffuussori itse tehty tai kaupasta ostettu. Päälle vaikka IK multimedian ARC ja avot, sweetspot on kuin toisesta maailmasta. Ehdottomasti kallein osa tästä on ARC joka on jotain 240€. Loput osat tekee itse jo varmaan alle kolmella sadalla.

Mielestäni ei kannata totutella huoneeseen, minkä haluaa/joutuu sitten myöhemmin kuitenkin akustoimaan ja näin ollen tottumaan siihen uudelleen. Ei se aloitteleminen kuitenkaan tarkoita, että pitäisi tehdä asiat puolivillaisesti. Kunhan tekee ne mahdollisimman halvalla eikä lähde tilaamaan studioakustoijaa paikalle hienoine soffit-ratkaisuineen.

proyo muokkasi viestiä 06:53 06.07.2011

Niin ja tuosta 85Hz kuulemisesta. Kyllähän sen kuulee, mutta osaatko sanoa kuinka paljon se on korostunut? Tai osaatko sanoa kuinka paljon sen kerronnaiset on korostuneet? 170Hz, 255Hz, 340Hz, 425Hz ja niin edelleen.

proyo muokkasi viestiä 06:55 06.07.2011

proyo muokkasi viestiä taas.. laskuvirhe. 08:27 06.07.2011

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 06.07.2011 09:31 Muok:06.07.2011 09:37

proyo kirjoitti:
Niin ja tuosta 85Hz kuulemisesta. Kyllähän sen kuulee, mutta osaatko sanoa kuinka paljon se on korostunut? Tai osaatko sanoa kuinka paljon sen kerronnaiset on korostuneet? 170Hz, 255Hz, 340Hz, 425Hz ja niin edelleen.

veikkaan pepputuntumalla, että sellaisessa huoneessa suurimman osan elämästään viettänyt ihminen ei kiinnittäis siihen niin paljon huomiota, koska se on kuunnellut runsaasti musiikkia sen korostuman kanssa, nukkunut sen kanssa ja on lähes täysin tottunut siihen - olettaen että se ei paikannu johonkin pieneen kohtaan huonetta ja on vähemmän kuin 10dB ja jälkisointia ei ole useita sekunteja. en tietenkään sano etteikö noita olis hyvä korjata, mutta huoneen residenttiasukas ottaa sen varmasti miksatessaan huomioon ihan tajuamattaan pelkästä sounditottumuksesta.

tai emmä jatulista osaa sanoa.

^ Vastaa Lainaa


Lunar Vegetarian
1109 viestiä

#14 kirjoitettu 06.07.2011 13:09 Muok:06.07.2011 13:10

Kyllä mä asettaisin kunnolliset monitorit ( kajarit ) aika prioriteetiksi - niistähän sä sen itse soundin kuulet, luulisin että siis ovat aika olennainen osa itse työstämistä.

Mun mielestä sun kannattais sijoittaa ensisijaisesti hyvään audio-interfaceen ja monitoreihin - sävellys puuhiin sitten toi kontrolleri ja yks kunnon syna ( jota voit sit käyttää aswell tietenkin kontrollerina, eli periaatteessa jos kunnon synan hommaat, et tarvitse kontrolleriakaan )

Noilla pääsee alkuun varsin mainiosti, en ymmärrä mitä sä vinyyli kamoilla teet, ellet haluu spinnailla dj`nä, muuten tulee aika kalliiksi pelkkien krätsäilyjen takia yms moiset vehkeet hommata - toki niillä soittelusta iloa irtoaa ja paljon.

Protoollsilla et sinäänsä mitä luultavammin tee yhtään sen enempää kuin FLstudiolla joka, ainakin mun mielestä - soveltuu erinomaisesti tuottamiseen niinkuin äänittelyynkin ( monet sanovat toista, eipä mulla oo koskaan mitään ongelmia ollut, ja tarpeet täyttyy oli kysymys sitten vokaalien, helistimien kuin djembenkin tai vaikkapa akustisen kitaran äänittämisestä ). Toki, mikäli haluat alkaa mikittelemään kunnolla ( mitä en tässä oleta ) on protools optimimpi, sen takia sitä luultavimmin käytetäänkin ammatti-studioissa, monasti tosin synkassa erittäin laadukkaiden mikseripöytien yms yms kanssa.

Akustoiminen on hyvä idea, mutta sekään ei täysi pakko ole, kuuntele nykyisessä tilassasi paljon sellaisten tuottajien käden jälkeä, joka kuulostaa all around hyvältä - tällöin saat kuvan siitä, miltä hyvä miksaus siinä sun tilassa kuulostaa - treenaa korvaasi, opettele efektiketjutusta - testaile ja riko rajoja, näin sä kehityt.

Pahimmat heijastukset voi alkuun yrittää tappaa esim seinäkankailla, huonekalujen optimilla sijoittelulla hajoittaakseen kaiun aiheutumista yms.

Lunar Vegetarian muokkasi viestiä 13:09 06.07.2011

^ Vastaa Lainaa


Sämmy
216 viestiä

#15 kirjoitettu 06.07.2011 16:50

Pakko sanoa tähän väliin.
Pro toolsia en ite oo paljon käyttäny. Mutta kun sain itelleni käyttöön Presonus Studio One - ohjelman, nii voi veljet. Työstäminen on ollu vähintään viis kertaa mukavampaa ja kaiken lisäks Studio one on tosi helppo ja nopee oppia. Ja siisteintä on se, että ei ole järin kallis ohjelma. Fruitilla tekeminen on tosi nihkeetä tähän verrattuna.

Tämmösiä mietteitä, olis ollu lisääki mutta päätin jättää kirjottamatta koska rupee kuulostaa liikaa myyntipuheelta.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#16 kirjoitettu 06.07.2011 17:43 Muok:06.07.2011 17:50

MC-jatuli kirjoitti:
Onkos sul itel tollaset monitorit? Itel taitaa olla satasen behringerit, mutta jos päädyn ostamaan uudet kajarit, aijon kattoo hinta/laatu suhteen noin 500e... Koska ei ole järkeä aina panostaa satasen lisään... Kävi mikkien kanssa vähä tollain, nyt itel on nurkissa 3 mikrofonia... Yhdellä en ole edes äänitellyt xD

Kiitoksia taas mahtavista vinkeistä...
Tuli noist kajareist mielee, että oma sijoittelu taitaa tällä hetkellä kusasta. On sellanen pitkä pöytä joka on poikittain seinää vasten, jossa on mun 32 tuumane näyttö, digiboksi, keskusyksikkö ja pöydän reunoilla kajarit... Oisko pöytä n. 2 metriä pitkä ja kajarit on pöydän molemmissa reunoissa. Voisin kyl jonkinlaisia kuvia tästä mun studiosta heittää, että sais lisää vinkkejä. Vaikka tuskin se ulkomuoto on olennainen asia...


[url="http://aijaa.com/v.php?i=006618281888.jpg"> Perus akustointi ja kaiutinsijoittelu [/url]

Vihreä on akustointiosia.
Harmaa on huonekaluja.
Siniset on monitorit.
Punanen on tasasivuinen kolmio joka kuvastaa sitä että kaiuttimesta toiseen oleva välimatka on sama kun kaiuttimesta kuuntelupisteeseen eli sweetspottiin.
Keltainen väri osoittaa suurinpiirtein ensimmäisten heijastusten kohdan.

Tärkeää on se, että tavaroiden sijoittelu pysyy mahdollisimman symmetrisenä.

proyo muokkasi viestiä 17:48 06.07.2011

Niin joo ja nuo ensimmäisen heijastuksen paneelit olis hyvä olla irti seinästä noin 5 cm eli ei liimata kiinni seinään vaan asennetaan vaikka roikkumaan katosta tai seisomaan telineellä.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#17 kirjoitettu 06.07.2011 18:05

veezay kirjoitti:
proyo kirjoitti:
Niin ja tuosta 85Hz kuulemisesta. Kyllähän sen kuulee, mutta osaatko sanoa kuinka paljon se on korostunut? Tai osaatko sanoa kuinka paljon sen kerronnaiset on korostuneet? 170Hz, 255Hz, 340Hz, 425Hz ja niin edelleen.

veikkaan pepputuntumalla, että sellaisessa huoneessa suurimman osan elämästään viettänyt ihminen ei kiinnittäis siihen niin paljon huomiota, koska se on kuunnellut runsaasti musiikkia sen korostuman kanssa, nukkunut sen kanssa ja on lähes täysin tottunut siihen - olettaen että se ei paikannu johonkin pieneen kohtaan huonetta ja on vähemmän kuin 10dB ja jälkisointia ei ole useita sekunteja. en tietenkään sano etteikö noita olis hyvä korjata, mutta huoneen residenttiasukas ottaa sen varmasti miksatessaan huomioon ihan tajuamattaan pelkästä sounditottumuksesta.

tai emmä jatulista osaa sanoa.


Tuo on kyllä totta.

Seisovat aallot on kyllä matalilla taajuuksilla sellaisia, että eri kohdassa huonetta se joko leikkaantuu tai buustaantuu, mutta korkeisiin kerronnaisiin kyllä tottuu varmasti. Varsinkin jos on asunu siinä huoneessa koko elämänsä.

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#18 kirjoitettu 06.07.2011 20:35

MC-jatuli kirjoitti:
Kerro vaan lisää... Onko tuo softa macille vai windowsille? Entäs onko valmiina plugareita kun sen ostaa vai pitääkö erikseen hankkia? Ite nimenomaan jätän omien biisejen tarkemman miksaamisen pois juuri sen takia, koska pännii fl studiolla miksaaminen, vaikka ihan hyvä softa se fl studiokin on...


Studio One toimii molemmissa käyttöjärjestelmissä.

Mut parhaiten selviää kokeilemalla demoa itse sopiiko omiin tarpeisiin.
http://www.presonus.co...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 07.07.2011 01:02 Muok:09.07.2011 00:12

MC-jatuli kirjoitti:
periaattees jotkut puolentonnin kajarit ois ihan kätsyt kans, mutta mä en hirveesti oo tyytymätön näihin satasen kajereihinkaan... En ois uskonu saavani näin hyvii satasel.

jos et oo niihin hirveän tyytymätön tai niissä ei itsessään ole mitään vakavia puutteita, niin suosittelen että koitat pärjätä niillä vielä jonkun aikaa.

1. vinyylikamppeet (200e, vähän voi yli mennä)

jos haluat ostaa laitteita periaatteella "kerralla hyvät ettei tarvi jatkuvasti ostaa parempaa" niin suosittelisin paljon mieluummin noista mun kahdesta linkittämästä Stantonia koska se todennäköisesti kestää pidempään. siinä tulee myös mukana slipmat, joten sitäkään ei tarvis ostaa erikseen, vaikkei se suuri menoerä oliskaan. kannattaa myös huomioida että levysoittimen neula on kuluva osa, joten saatat joutua parin vuoden ahkeran samplauksen jälkeen ostamaan siihen uuden. toisaalta jos mistään ei löydy tuohon äänirasiaan uutta neulaa, saatat joutua ostamaan kokonaan uuden äänirasiankin.

"kerralla hyvä ettei tarvi jatkuvasti ostaa parempaa" levysoittimien kohdalla tarkoittaa tosin aika usein jotain Technicsin mallia, mutta se perinteinen sl-1210mk2 maksaa uutena thomannilla jo yli 800e, käytettynä sais varmaankin puolella tuosta. siinä on tietysti jonkun verran brändi- ja statuslisää (ja toki usb-liitäntäkin puuttuu), eikä toi Stanton vaikuta speksiensä perusteella mitenkään oleellisesti huonommalta. heikoin osa tossa on todennäköisesti äänirasia ja neula, mutta kyllä niilläkin samplet kivutta rippaa.

5. Syna + muita instrumenttejä.

jos haluat käyttää synaa musanteossa, niin kannattaa nyt jo varautua synasta riippuen kevyeen midisäätöön fl studiossa / mitä softaa nyt ikinä päädytkään käyttämään. saatat ehkä joutua jopa lukemaan manuaalia, jotta saat kaiken toimimaan. jos synassa on usb-liitäntä edes midiä varten, homma helpottunee snadisti. lisäksi, jos audiota ei voi kuljettaa usb:n kautta, kannattaa tarkistaa, että äänikortissa riittää sille tarvittavasti sisääntuloja (loppuuko kanavat kesken?).

oleellisin kysymys on kuitenkin se, millaisen synan tarvit. haluatko jotain samplattuja kitara-/viulu-/basso-/huilu-/etc-instrumentteja, vai analogityylisiä fättejä bassoja, padeja ja vinkuliidejä vai jotain muuta? onko jotain soundeja mitä haluat, joita et saa jostain halvemmasta plugarista aikaan? mitä tahdot synalta? pitääkö siinä olla koskettimet?

Tosin joku huuliharppukin ois kätevä soitin, edullinen ja tarpeellinen soundi biiseihin...

kaikki pikkusoittimet on mukavia bonuksia. lisäksi yksinkertaisten soittimien rakennus ite on hauskaa ja palkitsevaa. voit esimerkiks äänittää erikokoisia pulloja kun puhallat niihin ja sit käyttää niitä sampleina. kun olin töissä kirjastossa, otin kuittipaperihylsyjä talteen ja tein niistä pieniä pillejä tukkimalla toisen pään aina vähän eri syvyydeltä. teippaamalla monta sellaista peräkkäin sain halvan panhuilun (joka tosin hajosi jo, mutta äänitin talteen pitkiä nuotteja jotta voin soittaa niitä softasamplerilla).

Tosin soittimia on turha kasata kun ei ole instru mikkejä, ei ole kovin erikoinen soittotaito, kyllä nyt aika perus biisien melodiat menee, mutta siihen se sitten jääkin... Sävellys käytössä vois olla toimiva...

sama mikki jota käytät räppien äänitykseen toimii varmasti instrumenttimikkinäkin. en ainakaan usko että se olis se pahin pullonkaula. jos sulla on kaiken lisäksi kolme mikkiä edelleen nurkissa (mitä ne muuten on?) joista yhtä et ole edes käyttänyt, sähän voit kokeilla mikä niistä toimii parhaiten instrumikkinä. sulla on kolminkertainen määrä mikrofoneja muhun verrattuna :(

Tuli noist kajareist mielee, että oma sijoittelu taitaa tällä hetkellä kusasta. On sellanen pitkä pöytä joka on poikittain seinää vasten, jossa on mun 32 tuumane näyttö, digiboksi, keskusyksikkö ja pöydän reunoilla kajarit... Oisko pöytä n. 2 metriä pitkä ja kajarit on pöydän molemmissa reunoissa. Voisin kyl jonkinlaisia kuvia tästä mun studiosta heittää, että sais lisää vinkkejä. Vaikka tuskin se ulkomuoto on olennainen asia...

kuvat on aina jees.

mulla on 180cm pitunen ja 90cm syvä pöytä suunnilleen kiinni huoneen nurkassa, 24" näyttö keskellä pöytää jonka kummallakin puolella styroksipaloilla korotetut b2031a truthit niin, että niistä ja mun kuuntelupaikasta tulee (enemmän tai vähemmän) tasasivunen kolmio. ekuttamaton taajuusvaste kusee pahasti, ja mun pitäis sisustaa suurin osa huoneesta uusiksi tilaongelmien vuoksi jotta saisin sijoitettua monitorit fiksummin, mutta tyydyn tällä hetkellä ekutettuun kompromissiin.

sijotteluun kannattaa siis kiinnittää huomiota ennen kuin törsää rahaa uusiin monitoreihin ja huomaa että soundi onkin pahimmillaan entistä paskempi kun ongelmat kuuluvat vielä tarkemmin.

Alunperin kun kyselin hardwareista, syy oli se, että tahtoisin sellainen, ammattimais-oloisen studion, joka tosiaan näyttää studiolta. Studion ulkoinen olemus on tärkeä minulle siksi, koska jos elän siinä illusiossa, että mulla on magee studio ja oon taitava (oli se todellisuus kuinka päinvastainen tahansa) innostus pysyy kauemmin.

mulla ja varmasti myös muilla on tai ainakin on joskus ollut ihan samanlainen unelma laiterikkaasta, hyvännäköisestä ja inspiroivasta studiotilasta, jossa viihtyisi. suuri osa siitä "illuusiosta" syntyy tosin pelkästä huoneen siisteydestä ja tietyllä tavalla pelkistetystä ja asiaan keskittyneestä lookista.

siisti pöytä, jossa monitorit, näyttö, näppis ja hiiri, midikontrolleri ja mikin etuvahvistin, muutama palava tai vilkkuva ledi laitteissa. kitara omassa telineessään, muita pikkusoittimia ja mikki/mikit ständissään pöydän vieressä. mukava tuoli, nätti matto tai siisti lattia jossa ei muhi mitään roinaa, kaikki piuhat nätisti piilossa. pari diffuuseria seinällä fiksuissa paikoissa, ehkä pari tyylikästä julistetta tai taulua. ammattimaisen oloinen studio mun silmissä.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#20 kirjoitettu 07.07.2011 07:54

1. vinyylikamppeet (200e, vähän voi yli mennä)
2. lievät akustoinnit (oisko budjetti n. 600e tähän sijoitettavaks)
3. kajarit (vähintään 500e, mutta rahat ei vielä riitä)
4. Daw-kontrolleri hans on meininkiä varten
5. Syna + muita instrumenttejä.

Behrun Truthit monitoreiksi, akustoinnit kannattaa duunata itse (kivivillaa, molton-kangasta, jotain lankkua ja riukua kehikoksi) ja näiden DIY-akustolevyjen sijoittelusta sen verran että, jos monitorit lähellä seinää (niinku yleensä) niin levyt niiden taakse, sit pyydä frendiäs liikuttelemaan kokovartalopeiliä sivuseinillä, sit kun siitä normaalista spotista jossa istut näet monitorit peilistä - siihen kohtaan levy, bassoansojen nikkarointi on sit hieman työläämpää mut netistä löytyy vaikka mitä rakennusohjeita joilla saa edukkaasti aikaan hyvät trapit.
Levareista en sano mitn, koska ei oo mun mukavuusaluetta

Behrulta löytyy halpoja kontrollereita, jotka ovat ihan hyviä ja integroituvat hyvin softaan ku softaan. Itsekin oon kelannut hankkivani sen BCF:n (mallinroa en nyt tähän hätään muista, olikohan se 2000) - pelittää esim. Logicin kanssa kuin unelma!

Softasynia saa niitäkin melko edukkaasti, esim. Ohmforcelta. Varsinkin kun ostaa jonkun bundlen missä tulee useampi samassa setissä. Sit löytyy ihan mielenkiintoisia freebie-instrujakin esim. Crystal.

^ Vastaa Lainaa


NO7SER
259 viestiä

#21 kirjoitettu 07.07.2011 14:38

Tää on sit vaan mielipide: Jatuli kannattaisko hankkii eka se musapuoli kondikseen ennenku pistää rahansa vehkeisiin?

^ Vastaa Lainaa


Peysface
3190 viestiä

#22 kirjoitettu 07.07.2011 16:36

NO7SER kirjoitti:
Tää on sit vaan mielipide: Jatuli kannattaisko hankkii eka se musapuoli kondikseen ennenku pistää rahansa vehkeisiin?


Sun mielestä siis oikeasti sillä on jotain väliä, minkä tasoista musiikkia kaveri haluaa alkaa vehkeillään toteuttamaan? Treenillähän se musiikin taso paranee, jos paranee. Ei laitteilla oo tuon kans mitään tekemistä.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#23 kirjoitettu 07.07.2011 17:58 Muok:07.07.2011 17:59

MC-jatuli kirjoitti:

Pro tools ois kyl aika kisakiree ohjelmisto, mutta kun pitäis ostaa sit macci ja pro tools, niin menee siin helposti yli kaks tonnia...


Tottahan tuo. Ja eikä se Tools sinänsä mikään autuaaksitekevä ohjelma ole, samat hommat tekee muillakin. Eipä sitä itekään olisi tullut varmaan koskaan edes opeteltua jos se ei olisi standardi alalla jolle on suuntautumassa.

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#24 kirjoitettu 08.07.2011 19:06

Painted Face Records kirjoitti:

Saankos kysyä miks ihmeessä sä oot ostanu noi kaikki kolme mikkiä?! Möisit ny edes kaks noista, saisit enemmän rahaa kasaan tulevaa varten. Ja sinuna oisin vain ostanu Rode NT-1 mikin http://www.thomann.de/...
.


Tuo Rodekin on ihan hyvät, mut kyllä pitäis tuo sE2200a:kin olla varsin pätevä, joten siinä mielessä ei herra jatulin kannattaisi välttämättä uutta mikkiä lähteä hommaamaan.

Jatuli,

voisit hieman valoittaa tarkemmin tuota sun setuppia, niin helpompi ehdotella mitä kannattaa hommata ja mitä ei!

^ Vastaa Lainaa


NO7SER
259 viestiä

#25 kirjoitettu 08.07.2011 22:03

ootko äänittäny jotai noita sun projektien räppejä noilla mikeillä, jos niin käytät kyllä niitä väärin... ei niin huonoa laatua voi saada edes noista mikeistä?

^ Vastaa Lainaa


Kulmapala
211 viestiä

#26 kirjoitettu 08.07.2011 22:21

MC-jatuli kirjoitti:
Hei! Itse olen sen verran hifistelijä, että olen säästänyt rahaa ja kelannut panostaa muutamalla tonnilla studioon. Itselläni on laitteisto aika halppis kamaa... Mikki n. 200e, äänikortti 200e, koskettimet midi liitännän kera n. 100e, kajarit noin 100e yms... Se mitä minulla nyt on ei merkitse hirveästi, koska tulevaan täytyy miettiä ja kehittää. Kysylisin nyt teiltä, mitä te ehdottaisitte minulle hankittavaksi studioon. Mitä minun kannattaisi hankkia?

Itsellläni on muutamia kielisoittimia himassa vailla viritystä, joita voisin säveltää räp biitteihin, tosin samaa pystyy, jos hommaisin jonkun kunnon synan... Räpin taitaminen minun laitteistoon verrattuna on ihan jepa, eikä mikrofoonia ainakaan tarvitse vuoteen päivittää.

Yksi mikä itseäni kiinnostaisi olisi hardwaren kautta miksailu. Ei taida ihan tonni riiittää?. Lisäksi itselläni on vieressä huone, n. 6-10 neliömetriä mittava johon voisin laittaa akustiikka levyjä, eli akustointi on ollut mielessä jo yli vuoden, mutta jostain syystä en ole ikinä toteuttanu tuon huoneen akustoimista. Sähkö + akustinen skitta olisi kiva varustukseen... Akustinen onkin jo, mutta se on... Jotain sanoinkuvaamattoman heikkoa laatua...

SYY KETJUUN on se, että tahdon päivittää laitteoistoani, mutta olen sen verran untuvikko näissä asioissa, että tarvitsen kokoneemman apua ja mielipiteitä...

Itse ensisijaisesti tahtoisin ruveta miksailemaan hardwarena. Jostain syystä se kiehtoo minua... toinen on tuottaminen taustoille + säveltäminen...

Viisaat ihmiset, kertokaahan mitä minun kannattaisi hankkia? MR. Untuvikko kiittää..


No huh, nyt tuli jäbältä asiallinen topic! Ja hatunnostot yhtä lukuunottamatta kaikille täällä, tää on pysyny asiallisena! Mä en täst hardwaresta, tai pahemmin muutenkaan setuppia pysty neuvomaan kun jotenkin, mitä täällä onkin jo sanottu. Mut jos akustoit hyvin ja laatu on sen puolesta hyvä, niin eihän miksaamiselle jää paljon mitään, ellei rupee efektejä vinguttaa. Mut toivottavasti saat täält hyödyllistä palautetta, niinku oot saanukkin, nyt meikäki vähä jää väijyy!

^ Vastaa Lainaa


4lp1
144 viestiä

#27 kirjoitettu 08.07.2011 23:17

Nuo 2031:set on sitten ihan järkyttävän isot, että pitää pöydälle raivata paljon tilaa. Oikeastaan ne vaatis jo vähän välimatkaa pään ja kartioiden välille et diskantin ja alaelementin tuottama mökä sekottuis.
Itselläni on 2030A:t, ja kyllä ne varsin hyvin bassoja toistelee. Suosittelisin ehkäpä 3030A:ta, ( http://www.thomann.de/... ), on kuitenkin päivitetty versio 2030:sta.
Kaijuttimien sijoittelun siis pitäisi olla siten, että kaiutinten välinen etäisyys on sama, kuin kartion ja korvan. Näin tulee se oikea stereokuva.

Onhan se tosiasia, et kunnon kamoil on vain miellyttävämpi työskennellä. Et jos on fygee, nii ostaa kunnon kamat. On vaan enemmän motivaatiota duunaa. Ehkä.

Hardispuolelle ei kannata miksausta viedä, softalla se on vain paljon halvempaa. Saa sitten vaik kalliimmat mikit. Tai mäkin. :*)
Softana nyt on Cubasee ja PT:tä ja RAPER:ia (kannattaa kokeilla, halpa ja hyvä) ja ties mitä, pitä vain löytää se oma. Tai opetella. Käyttöfilosofia on vähän oma kaikissa, joten kannattaa yksi opetella kunnolla.

Äänikortiksi tosiaan jokin ei ihan halvimman pään kortti. Kanavia riittävästi, ja mielummin yksi liikaa kuin viisi liian vähän. Että jos meinaa tanssiorkesteria tai rumpusettiä äänitellä niin se 8 kanavaa tarvitaan. Pelkkään lauluun riittää kanava tai pari (pari niin voi pitää pari mikkiä kerralla kiinni :'P )

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 09.07.2011 00:12

MC-jatuli kirjoitti:
Taustojen tekoon tarvitsin vinyyleilla ilmettä

muista sitten, ettet voi lisätä mikseriin mitään biisejä, joissa on sampleja, joiden käyttöön sulla ei ole lupaa.

musta myös tuntuu vahvasti siltä, että sun kannattais nyt ensin opetella käyttämään fl studiota vähän paremmin, ennen kuin ostat mitään muita hardiskontrollereita sen midikoskettimiston lisäksi.

Akustiikka olisi tärkeää, mutta ei välttämätön minulle tässä vaiheessa.

yksikään mikrofoni ei kuitenkaan muuta paskan kuuloista huonetta tai huolimattomasti muuten setupattua äänitystilannetta hyvänkuuloiseksi, jotkut mikrofonit saa ehkä huonesoundia enemmän piiloon, mut samalla tietty vokaalisoundikin muuttuu vähän. jokainen sun mikrofoneista on tarpeeksi hyvälaatuinen laadukkaiden räppivokaalien äänittämiseen.

myy t.bone retro pois, mitä pyydät siitä? tai sc440:stä?

^ Vastaa Lainaa


NO7SER
259 viestiä

#29 kirjoitettu 09.07.2011 00:19 Muok:09.07.2011 00:19

veezay kirjoitti:
musta myös tuntuu vahvasti siltä, että sun kannattais nyt ensin opetella käyttämään fl studiota vähän paremmin, ennen kuin ostat mitään muita hardiskontrollereita sen midikoskettimiston lisäksi.


kuten jo aikaisemmin sanoin... ja siihen mikin käyttöön niin kuuntelin noita sun kappaleita niin ootko ollenkaan esim equttanu vokaaleja? en oo moneen vuoteen käyttäny flstudioo mut kai sielläki on jotai presettei vokaaleille? esim kompuraa jne?

NO7SER muokkasi viestiä 00:19 09.07.2011

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#30 kirjoitettu 09.07.2011 00:37

MC-jatuli kirjoitti:
Fruity loopsin tunnen ihan hyvin, jotain samplayksii koittanu vääntää, mutta tullu vaan heikkoo paskaa...

tunnetko?

NO7SER kirjoitti:
miks delaylle täytyy olla oma raita? eikös se toimi niin et pistät siihe audio raitaan mis se vokaali on ni delayta, sit vaa automatisoit et se esim kaiuttaa sitä viimestä sanaa tai sanoja? säästyy raidalta?

MC-jatuli kirjoitti:
Niin siis pystyykös frúitylläkin tekee niin? En oo ite ennen onnistunu...

jotenkin mä en usko tota väitettä.

MC-jatuli kirjoitti:
joskus pikkuse kompuraa heittelen jne... Mutta en juurikaa haltsaa niitä hommia, niinkun varmasti jokainen omassa pienessä päässään huomaa... Sen takia tarvitsen lisäpotkua tähän räppi hommaan... Moni olisi tässä vaiheessa lopettanut, en tiedä onko järkevää satsata tälläsii8 summii rahaa, mutta ehkä se on nyt tärkeintä, että on hauskaa.

joko käytät studiolaiterahasi äänitysapuun ja miksaajaan tai sitten ostat uusia turhia laitteita ja harjoittelet äänitystä ja miksaamista itse, olettaen että haluat kehittää äänenlaatuasi ja saada lisäpotkua onnistuneista tuloksista.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#31 kirjoitettu 09.07.2011 07:14 Muok:09.07.2011 07:18

NO7SER kirjoitti:
veezay kirjoitti:
musta myös tuntuu vahvasti siltä, että sun kannattais nyt ensin opetella käyttämään fl studiota vähän paremmin, ennen kuin ostat mitään muita hardiskontrollereita sen midikoskettimiston lisäksi.


...mut kai sielläki on jotai presettei vokaaleille? esim kompuraa jne?


Compressori presettejä?! Kai tiedät, että kun läpsäset jonku random kompurapresetin vokaaleihin niin on vähintään 80% mahdollisuus, että se raita muuttuu radikaalisti paskemmaksi. Kompura on semmonen, että sillä tekee suurimmaks osaks tuhoa jos ei tiedä mitä sillä tekee. Mielummin ei ollenkaan kun sinne päin preseteillä!
LISÄYS: Se on hyvin paljon kiinni raidasta millaisilla säädöillä kompuran pitää olla. Siihen vaikuttaa moni seikka kuten raidan taso(volume), dynaamisuus ja se minkälaista efektiä ollaan hakemassa. Ei ikinä presettejä! Vaikkei musiikissa kyllä mitään sääntöjä ole....

Ja Jatuli. Et sä voi niitä vinyylisampleja youtubeenkaan julkaista. Sieltä ne lähtevät vielä nopeampaa kuin täältä, koska siellä oikeasti valvotaan asiaa. Olen ollut huomaavinani, että täällä ei. Koko mikserin sisältämästä tuotannosta varmaan puolet on pöllitty jostain ja laulettu/räpätty päälle. Enivei.. Suosittelisin kyllä sitä syntikkaa mielummin. Pääset olemaan paljon paremmin luova ja tekemaan omaa musiikkia, etkä vain tekemään toisten musiikkia uudestaan.

proyo muokkasi viestiä 07:15 09.07.2011

^ Vastaa Lainaa


NO7SER
259 viestiä

#32 kirjoitettu 09.07.2011 11:56 Muok:09.07.2011 12:03

tiedän tietty et jos läpsäsee jonkun presetin niin paskaahan siitä tulee, mutta niillä voi leikkiä ja selata, se auttaa tutustumaann fruityyn, se tässä kai nyt oli se idea. ja heitin vaan esimerkin voihan niitä presettejä olla kaikuun stereoon ja ties vaikka mihin. niillä mä joskus lähdin liikkeelle.

NO7SER muokkasi viestiä 11:56 09.07.2011

tosin fruityn presetit on varmaan vähän eritasoa kuin cubasen...

NO7SER muokkasi viestiä 12:03 09.07.2011

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#33 kirjoitettu 09.07.2011 13:20

proyo kirjoitti:
NO7SER kirjoitti:
veezay kirjoitti:
musta myös tuntuu vahvasti siltä, että sun kannattais nyt ensin opetella käyttämään fl studiota vähän paremmin, ennen kuin ostat mitään muita hardiskontrollereita sen midikoskettimiston lisäksi.


...mut kai sielläki on jotai presettei vokaaleille? esim kompuraa jne?


Compressori presettejä?! Kai tiedät, että kun läpsäset jonku random kompurapresetin vokaaleihin niin on vähintään 80% mahdollisuus, että se raita muuttuu radikaalisti paskemmaksi. Kompura on semmonen, että sillä tekee suurimmaks osaks tuhoa jos ei tiedä mitä sillä tekee. Mielummin ei ollenkaan kun sinne päin preseteillä!
LISÄYS: Se on hyvin paljon kiinni raidasta millaisilla säädöillä kompuran pitää olla. Siihen vaikuttaa moni seikka kuten raidan taso(volume), dynaamisuus ja se minkälaista efektiä ollaan hakemassa. Ei ikinä presettejä! Vaikkei musiikissa kyllä mitään sääntöjä ole....

Ja Jatuli. Et sä voi niitä vinyylisampleja youtubeenkaan julkaista. Sieltä ne lähtevät vielä nopeampaa kuin täältä, koska siellä oikeasti valvotaan asiaa. Olen ollut huomaavinani, että täällä ei. Koko mikserin sisältämästä tuotannosta varmaan puolet on pöllitty jostain ja laulettu/räpätty päälle. Enivei.. Suosittelisin kyllä sitä syntikkaa mielummin. Pääset olemaan paljon paremmin luova ja tekemaan omaa musiikkia, etkä vain tekemään toisten musiikkia uudestaan.

proyo muokkasi viestiä 07:15 09.07.2011


Logicin valmiilla kompura-preseteilläkin pääsee alkuun; ne on "lajiteltu" eri instrumenttien mukaan, joten haluttuun lopputulokseen pääsee vähemmällä säätämisellä. Sillä erotuksella, tietty, että ao. presetit ovat sellaista peruskauraa eli jos hakee jotain erikoisempaa niin sit joutuu säätämään enemmän. Esim. basari- ja snare-presetit osuvat yleensä aika lähelle, eniten säätämistä oon huomannut tarvitsevan piano- ja rhodes-soundien kanssa - ja sit tietenkin voksun kompressointiin nuo valmiit presetit on käynyt yleensä aika huonosti. Toki yleensä ensin testaan niitä, jos osuu edes lähelle, lähden ruuvaamaan siitä lisää. Jos menee ihan metsään niin aloitan "puhtaalta pöydältä"

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#34 kirjoitettu 12.07.2011 05:43 Muok:12.07.2011 05:46

MC-jatuli kirjoitti:
Eli tästä vinyyliasiasta kun puhuttiin niin kysyn, tarvittiinko siis koneelle samplaamiseen muuta kuin:
vinyylilevy, soitin (usb:n kera), slipmat (helpotukseksi) jne...

toki äänirasian ja neulan, mutta kummatkin tulee mukana kumman tahansa linkkaamani soittimen mukana, stantonin mukana myös slipmat.

Olen tehnyt vielä harkintaa merkeissä, nuita kahta veezayn ehdottamaa, jompi kumpi niistä päätyy ostoskoriin...

ota myös huomioon, että koska kummankin levysoittimen mukana tulee äänirasia ja neula, niin halvemmassa (american audio) on todennäköisesti säästetty myös äänirasian ja neulan kohdalla. siitäkin syystä suosittelisin ehdottomasti stantonia.

Ja minkälaisia neuloja kantsisi hankkia...

toi ei oikeastaan ole hirveen ajankohtainen kysymys. pärjäät varmasti hyvin stantonin mukana tulevalla äänirasialla ja neulalla. jos neula joskus alkaa kuulostaa elinkaarensa päässä olevalta ja sulla riittää edelleen kiinnostusta ja vinyyleitä samplattavaksi, kannattaa äänirasiakin uusia (muun muassa siksi, että thomann tai juno.co.uk ei näytä myyvän stanton 500b -äänirasiaan sopivia varaneuloja).

mulla on kummassakin soittimessa ortofon concorde elektro yhdellä varaneulalla. hyvä kompromissi kuuntelun (äänenlaatu) ja skrätsäämisen (uraseuranta) väliltä, tosin sun käytössä se perinteinen shure m44-7 vois ehkä olla fiksumpi ja myös edullisempi valinta. sun ei kuitenkaan tarvi nyt vielä miettiä äänirasioita ja neuloja ollenkaan.

ja varaneulat... Kun skrätsäilyä tekee, niin eikös silloin kuulu olla pyöreä päinen neula?

se on se paras vaihtoehto. vähiten kitkaa uraseurannassa, suuri neulapaino - pienin mahdollisuus että neula hyppää uralta pois levyä vispatessa. kummankin linkittämäni äänirasian neulat on pyöreä-/pallopäisiä.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#35 kirjoitettu 12.07.2011 19:03

MC-jatuli kirjoitti:
Niin ja tuo ohjelmisto puoli? Jos oikein muistan tuossa kalliimmassa mitä suosittelit ensisijaisesti, ei ollut näköjään windows 7:lle ohjelmistoo mukana tai jtn? käsitinköhän oikein.

ei mun tietääkseni kummassakaan tuu mitään erityistä softaa. jos käytät audacitya, niin sillähän sä voit äänittää sitä.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4473 viestiä

#36 kirjoitettu 05.09.2011 09:55

MC-jatuli kirjoitti:
Sattuuko kukaan tietämään Helsingistä mestoja, josta sais neuloja?


tuolla on jonkin verran Kallio

mutta jos ei noin modernia ole, niin melko monessa hifiliikkeessä on pitkä lista neuloja, joita ne tilaa asiakkaan pyynnöstä, eli kiertämään kauppoja vaan.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#37 kirjoitettu 06.09.2011 14:04 Muok:06.09.2011 14:07

Joskus kannattaa soittaa, tai mennä käymään johonkin isoon pitkään olleeseen studioon ja kysyä, olisiko heillä käytöstä pois jääneitä laitteita kaupan. Niitä nimittäin yleensä on liiaksi asti ja parhaimmillaan saa jopa ilmaiseksi, jos osaa esittää asiansa kyllin sydämeen käyvästi. Voi saada haltuunsa monin verroin pätevämpää kalustoa, kuin ostamalla pienillä rahoillaan uutta. Varsinkin jos omaa taidon huoltaa hieman epäkuntoinen laite, niin mahdollisuudet sen kun paranevat.
Joskus käy jopa niin, että kun Yle aikanaan luopui isoista putkimikrofoneistaan lähes ilmaiseksi. Nyt niistä moni maksaisi maltaita, niiden mahtavan pehmeän äänen takia. Huippulaitteet eivät edes mene vuotten saatossa miksikään.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu