Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Doom-pelin musiikit tehtiin miten?


Laupias Tolppanen
348 viestiä

#1 kirjoitettu 17.01.2011 17:45

http://www.youtube.com...khCNx-8Qos

Olen innostunut kovasti noista soundeista, yritin netistä hakea jonkun verran tietoa mistä tuollaisia soundeja saisi, ja en löytänyt mitään näin nopealla etsimällä. Sen verran pääsin perille että nuo on 16-bittistä musiikkia ja midiä, jos en väärin älynnyt, mutta kysymykseni? Mistä saisi tuollaisia Doom-pelin kaltaisia soundeja esimerkiksi vaikka Reasoniin, itse olen vaan Reasonista lähinnä löytänyt 8-bittisiä soundeja, mutta en mitään tuollaisia. Nyt neuvoja immeiset!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 17.01.2011 17:53

Laupias Tolppanen kirjoitti:
http://www.youtube.com...khCNx-8Qos

Olen innostunut kovasti noista soundeista, yritin netistä hakea jonkun verran tietoa mistä tuollaisia soundeja saisi, ja en löytänyt mitään näin nopealla etsimällä. Sen verran pääsin perille että nuo on 16-bittistä musiikkia ja midiä, jos en väärin älynnyt, mutta kysymykseni? Mistä saisi tuollaisia Doom-pelin kaltaisia soundeja esimerkiksi vaikka Reasoniin, itse olen vaan Reasonista lähinnä löytänyt 8-bittisiä soundeja, mutta en mitään tuollaisia. Nyt neuvoja immeiset!


Doom käyttää tietääökseni general midiä? Eli joka tietokoneessa ja äänikortissa ne saundit soivat ymmärtääkseni eri tavalla. Ainakin vanhoissa doomeissa. Uudemista versiosta en tiedä.

General MIDI saundi fontteja saa tietääkseni hyvinkin erilaisia ja eritasoisia. Tuosta videosta päätellen etsit jotan tosi kökköä ja retroa GM-fonttia.

Englanniksi.

^ Vastaa Lainaa


Istharium The Foe
845 viestiä

#3 kirjoitettu 17.01.2011 18:26

Laupias Tolppanen kirjoitti:
http://www.youtube.com...khCNx-8Qos

Olen innostunut kovasti noista soundeista, yritin netistä hakea jonkun verran tietoa mistä tuollaisia soundeja saisi, ja en löytänyt mitään näin nopealla etsimällä. Sen verran pääsin perille että nuo on 16-bittistä musiikkia ja midiä, jos en väärin älynnyt, mutta kysymykseni? Mistä saisi tuollaisia Doom-pelin kaltaisia soundeja esimerkiksi vaikka Reasoniin, itse olen vaan Reasonista lähinnä löytänyt 8-bittisiä soundeja, mutta en mitään tuollaisia. Nyt neuvoja immeiset!


Lataa Guitar Pro 5, niin sillä lähtee tai sitten osta jokin kivan halpa MIDI-syntikka. Noilla lähtee tuollaiset soundit.

^ Vastaa Lainaa


Laupias Tolppanen
348 viestiä

#4 kirjoitettu 17.01.2011 19:08 Muok:17.01.2011 19:20

Meikällä on kyllä GP 5, mutta ne kitarat eivät on niin hienon kuuloisia kuin tuossa. Pitäisikö niitä sitten jotenkin efektoida?

Laupias Tolppanen muokkasi viestiä 19:09 17.01.2011

Laupias Tolppanen muokkasi viestiä 19:18 17.01.2011

Tosiaan, myös Vanhempien Final Fantasien musiikki kiinnostaisi ,varmaan toteutettu aika lailla samalla tavalla

http://www.youtube.com... tuosta varmaan käy vähän ilmi

^ Vastaa Lainaa


Laupias Tolppanen
348 viestiä

#5 kirjoitettu 17.01.2011 19:49

Itse asiassa tsekkasin juuri GP muita soundeja tarkemmin, sieltä löytyy kyllä ihan hyviä, mut noi kitarat vois olla vieläkin parempia. Mistähän noita saisi ladattua, ja oisko peräti olemassa jotain VST-plugia, missä vois itessään noilla leikkiä?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 17.01.2011 20:20

Laupias Tolppanen kirjoitti:
Meikällä on kyllä GP 5, mutta ne kitarat eivät on niin hienon kuuloisia kuin tuossa. Pitäisikö niitä sitten jotenkin efektoida?


EI! Kun nimenomaan sinun pitää löytää GM-saundifontti joka tarpeeksi hyv... eiku paska, niinkuin tuossa esimerkki videossasi. Efektoinnit tekee ihan eri asiaa.

^ Vastaa Lainaa


Laupias Tolppanen
348 viestiä

#7 kirjoitettu 17.01.2011 21:31

Oorait. Yritän etsiä. Mutta onko mitään sivustoa missä olisi noita GM soundeja?

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#8 kirjoitettu 17.01.2011 22:02 Muok:17.01.2011 22:09

Autenttisimpaan (tai siis siihen miten Prince nuo kuuli sävellysvaiheessa) lopputulokseen pääsee Rolandin SCC-1 soundimoduulilla.
Windowsin "Microsoft Synthesizer" käyttää noita rolandin patcheja kanssa, mutta kuulostaa huonommalta kuin alkuperäinen laite.

Kannattaa tyypata kanssa Gravis Ultrasound-äänikortin MIDI-patcheja (fileformaatti .PAT, saattaa löytyä myös waveina tai soundfonteina), koska esim skebat kuulostaa omasta mielestäni paremmalta GUSilla kuin noilla rolandin GM/GS korteilla.

Tuossa DOOMissa käytetään myös tuota Roland SCC:n sisäänrakennettua reverbiä (voi ohjata General Midi standardoidulla CC:llä), eli sellainen peruskökkö VST-reverb siihen midin päälle käy hyvin

^ Vastaa Lainaa


Freyelise
39 viestiä

#9 kirjoitettu 08.02.2011 14:42

Toi linkkaamasi doom-pätkä ei kyllä minusta kuulostanut ihan samalta miltä se penskavuosina muistaakseni kuulosti helvetin kätyreitä paloitellessa. Että tuossakin varmaan on vähän päivitetympi soundfontti.

Mun tuli mieleen, että jos saat käsiisi jostain vähän vanhaa rautaa, eli 90-luvun pc:n ja äänikortin, ja semmoseen sitten softaa joka osaisi tehdä midisävellyksiä, niin pääsisi varmaan aika lähelle ehtaa. Näitähän voi olla hankala löytää enää, mutta voihan sitä koittaa säkäillä. Ja ehkä pelkkä äänikorttikin riittäis moderniin koneeseen, voihan asetuksia aina tuuskata ja laittaa softat käyttämään sitä. Creativen soundblaster Pro, 16 tai 32, tai mainittu Gravis ultrasound vois olla sopivia.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 08.02.2011 15:00

Freyelise kirjoitti:
Toi linkkaamasi doom-pätkä ei kyllä minusta kuulostanut ihan samalta miltä se penskavuosina muistaakseni kuulosti helvetin kätyreitä paloitellessa. Että tuossakin varmaan on vähän päivitetympi soundfontti.


Itse pelasin AdLib äänikortilla. Ihana FM-orkestraatio

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#11 kirjoitettu 08.02.2011 20:59 Muok:08.02.2011 21:01

Haava kirjoitti:
Itse pelasin AdLib äänikortilla. Ihana FM-orkestraatio


Onnistuin itse onneksi sivuuttamaan tuon FM-vaiheen kun eka kortti oli GUS.

quafka kirjoitti:
Oliskohan tämä mahdollista toteuttaa jonkin dos-pohjaisen musiikintekosoftan + dosboxin avulla? Siitähän löytyy soundblaster -emulaatio ja muuta kivaa.


RADTracker tuottaa ainakin noita Adlib/SBPro FM-ääniä.
ScreamTracker 3 on kanssa jonkinlainen FM-Tuki.

Tuo RAD potkii hyvin DOSboxilla mutta käyttis ei oo paras mahdollinen. Ja pitää muistaa että soundien FM:llä on tuskaa, varsinkin kun tuossa ei tule edes minkäänlaisia presettejä mukana.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#12 kirjoitettu 08.02.2011 21:04 Muok:08.02.2011 21:04

Freyelise kirjoitti:
Toi linkkaamasi doom-pätkä ei kyllä minusta kuulostanut ihan samalta miltä se penskavuosina muistaakseni kuulosti helvetin kätyreitä paloitellessa. Että tuossakin varmaan on vähän päivitetympi soundfontti.


Tuo linkki on oikeesti lähellä sitä miltä sen olisi "pitänyt" kuulostaa, mutta nuo Rolandin General MIDI vehkeet maksoivat 90-luvun alussa lähes 4000 markkaa joten niitä ei oikeasti ollu kuin Tapio Salmisella Pelit-lehdestä ja iskelmämuusikoilla; joten useimmilla DOOMista jää mieleen Adlibin FM-piipitys.

Eipä silti, aika kehnot musiikit tuossa kaiken kaikkiaan..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 08.02.2011 21:08

pieslice kirjoitti:

Onnistuin itse onneksi sivuuttamaan tuon FM-vaiheen kun eka kortti oli GUS.


Siis oiekasti adlib oli siunas itselle. Siinä pystyi adlib composer ohjelmalla itse vääntämään niitä FM saundeja. Opin paljon äänestä sen kanssa silloin pentuna.

^ Vastaa Lainaa


Dwayne and Kale
111 viestiä

#14 kirjoitettu 09.02.2011 14:34

Mistä saisi tuollaisia Doom-pelin kaltaisia soundeja esimerkiksi vaikka Reasoniin, itse olen vaan Reasonista lähinnä löytänyt 8-bittisiä soundeja, mutta en mitään tuollaisia.


Millä oot nuo 8-bittiset soundit Reasonilla tehny? Kun oon itekkin miettiny että ois kiva suoraan reasonilla semmoista joskus väännellä mutta en oo asiaan vielä jaksanut perehtyä, joskus jotain Mahlstromilla kokeilin mutta muistaakseni tuli paskaa.

-Ville

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#15 kirjoitettu 10.02.2011 00:10

Dwayne and Kale kirjoitti:
Millä oot nuo 8-bittiset soundit Reasonilla tehny? Kun oon itekkin miettiny että ois kiva suoraan reasonilla semmoista joskus väännellä mutta en oo asiaan vielä jaksanut perehtyä, joskus jotain Mahlstromilla kokeilin mutta muistaakseni tuli paskaa.

-Ville


En Reasonista suoraan osaa sanoa, mutta useimmilla virtuaalianalogeilla luulisi onnistuvan jotenkin näin:

> Resettaa synan patchi
> Vain 1 Osci päälle; useimmiten aaltomuodoksi kannattaa valita kantti/pulssiaalto leadehin, bassoon kolmio.

Ideana on pulssiaallolla säätää PWM:ää eri "soundien/soitinten" aikaansaamiseksi. 50% PWM on perus kellomainen square soundi, 70-90% PWM on selvästi nasaalimpi ja terävämpi soundi joka sopii kivasti leadeihin.
Myös vibrato (onnistuu esim LFO:lla, ohjaa osciin) on todella tärkeä osa chippileadia, usein vibra alkaa pienellä viiveellä nuotin triggaamisesta.

Bassolinjoihin käy kivasti tuo edellä mainittu puhdas kolmio.

"Rumpuja" voi tehdä siten että pitchiä tiputetaan todella nopeasti alas esim nopealla ramp-down lfo:lla, samalla voi soittaa nopean white-noise burstin päälle.
Hihatmaisia soundeja saa aikaan lyhyillä noisebursteilla.

Myös sairaan nopeat arpeggiot kuuluvat chippimäisyyteen, tosin sitten soundaa aika eurooppalaiselta; NES-säveltäjät ei noita käyttänyt Tim Follinsia lukuunottamatta.

Jotta ei ihan Deadmau5 kliinisyyteen pyritä, niin lopuksi voidaan efektoida syna kevyellä säröllä ja esim 1-pole lowpassilla ilman resonanssia jostain 2.5 - 6 khz:stä.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#16 kirjoitettu 10.02.2011 06:10

Kuten Haava sanoi, kyseessä on fm-synteesi jota on selvästi väärin käytetty. Ei sitä saundia tehdä kuin ehkä äärimmäisellä taidolla jollain scream trackerillä tms. Se sitten vaatii taitoa enemmän kuin mikään uusi nykyaikainen musaohjelma, eipä taida edes käynnistyä ilman dosboxin syvää tuntemusta. Mikään vsti:n ohje ei auta asiaa ollenkaan..

Vaikka itse olen säilönyt vanhoja kortteja niin adlib puuttuu sarjastani, jolla tekeminen olisi helpointa jollain 486:sella ja käyttiksenä dos. Soud blaster prota saa ostettua tuopin hinnalla ja itse koneita saa kahden tuopin hinnalla..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 10.02.2011 08:32

Epoche kirjoitti:
Kuten Haava sanoi, kyseessä on fm-synteesi jota on selvästi väärin käytetty.


Siis VAIN jos pelaa adlibillä. Doomin musissa kun ovat GM, niin kuullostavat ihan erilaiselta joka kortilla ja saundikirjastolla. Ja niitä on paljon.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#18 kirjoitettu 10.02.2011 09:48

Haava kirjoitti:
Epoche kirjoitti:
Kuten Haava sanoi, kyseessä on fm-synteesi jota on selvästi väärin käytetty.


Siis VAIN jos pelaa adlibillä. Doomin musissa kun ovat GM, niin kuullostavat ihan erilaiselta joka kortilla ja saundikirjastolla. Ja niitä on paljon.


Koitetaanko eri vaihtoehtoja läpi? Mitäs niitä äänikortteja sillon oli?

Muistat varmaan Adlib Goldin, sitten sbpron. Sb 16 ei vielä ollu julkastu. Rolandilla oli oma lähinnä midiääniä toistava kortti joka maksoi 5000 markkaa monona.

Mikä kortti dominoi markkinoita?

^ Vastaa Lainaa


Dwayne and Kale
111 viestiä

#19 kirjoitettu 10.02.2011 12:32

En Reasonista suoraan osaa sanoa, mutta useimmilla virtuaalianalogeilla luulisi onnistuvan jotenkin näin:

> Resettaa synan patchi
> Vain 1 Osci päälle; useimmiten aaltomuodoksi kannattaa valita kantti/pulssiaalto leadehin, bassoon kolmio.

Ideana on pulssiaallolla säätää PWM:ää eri "soundien/soitinten" aikaansaamiseksi. 50% PWM on perus kellomainen square soundi, 70-90% PWM on selvästi nasaalimpi ja terävämpi soundi joka sopii kivasti leadeihin.
Myös vibrato (onnistuu esim LFO:lla, ohjaa osciin) on todella tärkeä osa chippileadia, usein vibra alkaa pienellä viiveellä nuotin triggaamisesta.

Bassolinjoihin käy kivasti tuo edellä mainittu puhdas kolmio.

"Rumpuja" voi tehdä siten että pitchiä tiputetaan todella nopeasti alas esim nopealla ramp-down lfo:lla, samalla voi soittaa nopean white-noise burstin päälle.
Hihatmaisia soundeja saa aikaan lyhyillä noisebursteilla.

Myös sairaan nopeat arpeggiot kuuluvat chippimäisyyteen, tosin sitten soundaa aika eurooppalaiselta; NES-säveltäjät ei noita käyttänyt Tim Follinsia lukuunottamatta.

Jotta ei ihan Deadmau5 kliinisyyteen pyritä, niin lopuksi voidaan efektoida syna kevyellä säröllä ja esim 1-pole lowpassilla ilman resonanssia jostain 2.5 - 6 khz:stä.


Kiitosta paljon, pitääpä heti tänään kokeilla!

-Ville

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#20 kirjoitettu 10.02.2011 14:36 Muok:10.02.2011 14:40

Epoche kirjoitti:

Koitetaanko eri vaihtoehtoja läpi? Mitäs niitä äänikortteja sillon oli?

Muistat varmaan Adlib Goldin, sitten sbpron. Sb 16 ei vielä ollu julkastu. Rolandilla oli oma lähinnä midiääniä toistava kortti joka maksoi 5000 markkaa monona.

Mikä kortti dominoi markkinoita?


"Wavetableista" (Eli oikeasti samplepohjaisista GM-korteista) dominoi DOOMin ilmestymisen aikana GUS, hinta 1500mk sekä Soundblaster AWE32, hinta jotain 2000mk.
Roland Sound Canvas maksoi 3500mk. Muistan hinnat lähinnä kun kasasin rahaa omaan äänikorttiin tuolloin...

Ehdottomasti eniten myytiin SB16, missä taas on FM-pohjainen MIDI-toteutus.

SB16 Julkaistiin '92, Doom tuli jouluna '93, Arvostelu oli Pelit 1/94

^ Vastaa Lainaa


Freyelise
39 viestiä

#21 kirjoitettu 10.02.2011 16:01

Kiitosta paljon, pitääpä heti tänään kokeilla!

-Ville


Tuli mieleen jos 8-bit soundi/chiptunen tekeminen kiinnostaa, niin lataapas jostain nesticle niminen nes-emulaattori (kehitys kai loppunut mutta toiminee vielä) ja siihen muutama kova rom. (Esim megaman-sarja tai journey to silius musiikkiensa puolesta) Nesticlessä nimittäin pystyi muteamaan äänikanavia valikosta, jolloin kuuli aika hyvin mitä mikäkin aaltomuoto/kanava siellä teki. Voipi saada hyviä vinkkejä ja kikkoja niitä analysoimalla. Ehkä toi ääniemulaation näpräys onnistuu muissakin hemulaattoreissa, mutta nesticlellä ainakin itse muistan pelehtineeni.

^ Vastaa Lainaa


Dwayne and Kale
111 viestiä

#22 kirjoitettu 10.02.2011 16:10

Freyelise kirjoitti:
Kiitosta paljon, pitääpä heti tänään kokeilla!

-Ville


Tuli mieleen jos 8-bit soundi/chiptunen tekeminen kiinnostaa, niin lataapas jostain nesticle niminen nes-emulaattori (kehitys kai loppunut mutta toiminee vielä) ja siihen muutama kova rom. (Esim megaman-sarja tai journey to silius musiikkiensa puolesta) Nesticlessä nimittäin pystyi muteamaan äänikanavia valikosta, jolloin kuuli aika hyvin mitä mikäkin aaltomuoto/kanava siellä teki. Voipi saada hyviä vinkkejä ja kikkoja niitä analysoimalla. Ehkä toi ääniemulaation näpräys onnistuu muissakin hemulaattoreissa, mutta nesticlellä ainakin itse muistan pelehtineeni.


Joo totakin vois testata, miten esim. tuosta exportataan soundit jos vaikka haluan ne Reasoniin samplata? Siis että pyöräyttääkö tuo valmiin wawin, jonkun ihan oman tiedostonsa vai saako siitä mitään ulos?

^ Vastaa Lainaa


Freyelise
39 viestiä

#23 kirjoitettu 11.02.2011 10:46

Ei siitä muistaakseni saa sampleja ulos, mutta yksinkertaista saha-, kantti- ja pulssiaaltoahan se vain on. Ylempänä olikin hyvät ohjeet , eli reasonista vaan yhdellä oskillaattorilla haluamaasi aaltomuotoa jne. Lähinnä sitä kuunnellessa voipi katsoa esimerkkiä alkuun pääsemiseksi ja oppia joitain kikkoja.

^ Vastaa Lainaa


Dwayne and Kale
111 viestiä

#24 kirjoitettu 11.02.2011 11:52

Freyelise kirjoitti:
Ei siitä muistaakseni saa sampleja ulos, mutta yksinkertaista saha-, kantti- ja pulssiaaltoahan se vain on. Ylempänä olikin hyvät ohjeet , eli reasonista vaan yhdellä oskillaattorilla haluamaasi aaltomuotoa jne. Lähinnä sitä kuunnellessa voipi katsoa esimerkkiä alkuun pääsemiseksi ja oppia joitain kikkoja.


Selvä peli, pitääpä viikonloppuna perehtyä kunnolla aiheeseen kuhan on aikaa! Kiitoksia kummallekkin!

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#25 kirjoitettu 12.02.2011 03:04

pieslice kirjoitti:
Epoche kirjoitti:

Koitetaanko eri vaihtoehtoja läpi? Mitäs niitä äänikortteja sillon oli?

Muistat varmaan Adlib Goldin, sitten sbpron. Sb 16 ei vielä ollu julkastu. Rolandilla oli oma lähinnä midiääniä toistava kortti joka maksoi 5000 markkaa monona.

Mikä kortti dominoi markkinoita?


"Wavetableista" (Eli oikeasti samplepohjaisista GM-korteista) dominoi DOOMin ilmestymisen aikana GUS, hinta 1500mk sekä Soundblaster AWE32, hinta jotain 2000mk.
Roland Sound Canvas maksoi 3500mk. Muistan hinnat lähinnä kun kasasin rahaa omaan äänikorttiin tuolloin...

Ehdottomasti eniten myytiin SB16, missä taas on FM-pohjainen MIDI-toteutus.

SB16 Julkaistiin '92, Doom tuli jouluna '93, Arvostelu oli Pelit 1/94


Kiitos korjauksesta, en jaksanut käyttää kuin omaa muistiani joka tunnetusti ei ole kovin toimiva..Ihmettelin lähinnä Haavan AdLibin käyttöä..Mutta se tästä offtopikista, itselläni oli niihin aikoihin käytössä toinen toistaan omituisempia sb pro klooneja koska niitä sai lähes ilmaseksi, toki useimmat olivat aika omituisia ja huonolaatuisia. Omistinpa joskus pahamaineisen Thunder boardinkin, joka oli jotain käsittämätöntä..

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#26 kirjoitettu 12.02.2011 12:37 Muok:12.02.2011 12:38

Dwayne and Kale kirjoitti:
Joo totakin vois testata, miten esim. tuosta exportataan soundit jos vaikka haluan ne Reasoniin samplata? Siis että pyöräyttääkö tuo valmiin wawin, jonkun ihan oman tiedostonsa vai saako siitä mitään ulos?

jos sulla on vitosreason, ni voit tietenki laittaa emulaattorista soundin kerrallaan soimaan ja äänittää sen sit reasonin johonkin sampleriin ja editoida sen kuntoon.

vähän elävämpien synasoundien emuloiminen vaatii aina vähän säätöä, niin toi vois olla helpompi tapa.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#27 kirjoitettu 12.02.2011 13:05

veezay kirjoitti:

jos sulla on vitosreason, ni voit tietenki laittaa emulaattorista soundin kerrallaan soimaan ja äänittää sen sit reasonin johonkin sampleriin ja editoida sen kuntoon.

vähän elävämpien synasoundien emuloiminen vaatii aina vähän säätöä, niin toi vois olla helpompi tapa.

Sellanen softa on kans ku FamiTracker.
Emuloi NESin chippiä ihan hardwaretasolla, kuulostaa siltä miltä NESin kuuluukin. Tosin *vähän* tekninen käytettävä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu