Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miten sitä soitettiin konemusaa livenä silloin ennen?


pekudius
49 viestiä

#1 kirjoitettu 14.11.2010 22:58

Moi!
Enpä ole itse koskaan esiintynyt dj:nä missään, mutta mietin yhtä livenä soittamiseen liittyvää asiaa. Nykyäänhän perus dj käyttää yleensä vinyyli- tai cd-dekkejä mikserin kanssa ja läppärillä oleva softa tukee kokonaisuutta.

Mutta, miten konemusabändit, kuten esim. prodigy, soittivat biisinsä keikoilla silloin 90-luvulla?
Usein näkyy lavalla vaan liuta kiippareita/syntikoita yms., mutta ei ollut silloin läppäreitä eikä näillä tarkoittamillani esiintyjillä ollut tupladekkiä ja mikseriä siinä näkysällä. Eli, miten se homma käytännössä hoidettiin livenä? Mihin soitettavat biisit oli tallennettu ja näin poispäin? Voi monia ihmetyttää että mitä se tollasia kyselee, mutta ku oikeesti kiinnostaa

^ Vastaa Lainaa


monkeysalad
408 viestiä

#2 kirjoitettu 14.11.2010 23:11

Jaa'a.

Ei mihinkään, kai. Luulisin että ennen kaikki plärättiin livenä. Tai sitten saatto olla jonkinnäkösiä rumpukoneita kummiskin olemassa, joten niistä komppi päälle ja sit vaan plärättiin soittimia.

Tässä Kraftwerkin mallia vuodelta '81

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#3 kirjoitettu 14.11.2010 23:15

Kaipaan lisää tietoa. Nyt ollaan sellaisen kysymyksen äärellä, joka on painanut mielessä pitkään, joten haluan laajentaa tietouttani.
Siis kysehän on juuri tällaisesta soittamisesta: http://www.youtube.com...LB87C700C196E7C7A&index=11. Toivottavasti linkki toimii . Kyllä se perusbiisi jostain lähtee paukkumaan ja sitten soitellaan syntikoita siinä sivussa. Mutta, kyllä tähän on varmasti vastaus olemassa.

^ Vastaa Lainaa


Da Izolator
733 viestiä

#4 kirjoitettu 14.11.2010 23:39

pekudius kirjoitti:
Kaipaan lisää tietoa. Nyt ollaan sellaisen kysymyksen äärellä, joka on painanut mielessä pitkään, joten haluan laajentaa tietouttani.
Siis kysehän on juuri tällaisesta soittamisesta: http://www.youtube.com...LB87C700C196E7C7A&index=11. Toivottavasti linkki toimii . Kyllä se perusbiisi jostain lähtee paukkumaan ja sitten soitellaan syntikoita siinä sivussa. Mutta, kyllä tähän on varmasti vastaus olemassa.


Kyllä mä veikkaan että tosta tulee suurin osa nauhalta. Ainakin rummut, varmaan bassokin. Pianon ja syntikat voi tietty soittaa livenä

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#5 kirjoitettu 14.11.2010 23:48 Muok:14.11.2010 23:54

Mutta, vielä konkreettisemmin, niin selitätkö vielä että mitä se nauhalta tuleminen tarkoittaa? Mistä Liam Howlett laittaa sen biisin soimaan tuossa ja muissa prodigyn seteissä ja miten yhden kokonaisen biisin soittaminen hänellä tapahtuu. Kiitos ku jaksatte vastata! Itseäni vituttaa suoraan sanoen nykyajan digitalisoituminen ja läppäreiden kanssa livenä touhuaminen, ja jotenkin vain kaihoisasti katselen ja kuuntelen kun asiat tehtiin älykkäämmin joskus

pekudius muokkasi viestiä 23:48 14.11.2010

Softat ja läppärit ja ykköset ja nollat! Analogiaa takaisin musiikin soittamiseen

pekudius muokkasi viestiä 23:52 14.11.2010

Prodigylläkin on aina kuulunut perusvarustukseen rolandin synat, kolkki ym. kunnon vanhan ajan vehkeet ja nykyään homma kusee kun digitalisoituminen haittaa hommaa. Niinkuin kaikilla muillakin vanhoilla hyvillä elektronisen musiikin edustajilla. Anteeksi avautuminen

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#6 kirjoitettu 15.11.2010 00:09 Muok:15.11.2010 00:12

Omppumuikkunen kirjoitti:
Kiinnostava kysymys. Suht pienikokoisissa tietokoneissa pyöriviä softasekkareita oli kyllä olemassa jo 80-luvun lopulla mutta niitä harvemmin näkee musiikkivideoissa ja livetaltioinneissa. Ysärin aikana oli enemmän vaihtoehtoja, mm. sekvensserin sisältäviä kiippareita ja erillisiä sekvensseri/groovebokseja joista biisien mididataa pystyi lähettämään kiippareille.

En tiedä tarkemmin kun itse olen 2000-luvun läppärisoittaja, mutta veikkaisin että yleisin tapa oli painaa play-nappi taustanauhalle ja/tai sekkarille ja soittaa/laulaa mukana sen mikä oli ihmisvoimin soitettavissa/laulettavissa. Jos filtterinvääntö ym. nappulansäätö luetaan soittamiseksi (mitä se käytännössä on, jos mietitään sen vaikutusta musiikkiin) niin livenä soittamista saattoi olla joissain tyyleissä paljonkin.

Sitten taas joissain tapauksissa kiipparit ym. oli rekvisiittaa. Hauskimpia näistä on sellaiset livevedot joissa lavalla on akustiset rummut ja sähköbasso tai -kitara, muttei niiden saundia kuulu miksauksessa ollenkaan.


Prodigy on siitä mielenkiintoinen tapaus että suuri osa sen ysäribiisien elementeistä on samplattu ja leikkaa-liimaa-tyylillä koottu. Paljoakaan livenä soitettavaa ei välttämättä ollut.


Kiitos! Siis noita mahdollisuuksia on varmasti ollut paljon. Itselläkin on käynyt mielessä, että olisikohan johonkin grooveboksiin tai synaan pystynyt tallentamaan biisit ja sieltä sitten kaivettu ne esiin aina yksi kerrallaan ja siinä sivussa sitten tosiaan soiteltu mitä ihmisvoimin pystytty. Ja totta on niin kuin sanot,että prodigyhän on aina samplannut paljon. Itse en siis hyvinkään tunne näitä soittimia ja en tiedä miten niillä tallennetaan mitäkin, mutta tarkoitus on alkaa perehtymään asiaa. Tähän mennessä vain softalla (vitun softat! ) sämplännyt biisejä kasaan.

Hauska huomio tuo rekvisiittahomma . Kun olin muuten chemmical brothersia katsomassa kesällä, niin tyypeillähän oli järjetön, siis järjetön kiippari/syntikkarekvisiitta lavalla ja odotin jo että osaisko ne vaikka hoitaa tän homman vanhanajan tyyliin ja soittaisivat jopa niitä. Mutta, siinähän ne taustalla telineissä lepäilivät kauniit soittimet koskemattomina, nyyh

pekudius muokkasi viestiä 00:11 15.11.2010

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#7 kirjoitettu 15.11.2010 00:33

Omppumuikkunen kirjoitti:
pekudius kirjoitti:
Analogiaa takaisin musiikin soittamiseen

Senkun alat tuomaan Itselläkin nostalgiafiiliksiä ysärielektroniikkasaundin (johon välineet ja tekotapa varmasti vaikutti) suuntaan, mutta softa+kontrollerit on vaan niin kätevä ja vaihtoehtorikas paketti ettei siitä kärsi palata analogiaan.


Kyllä siinä vaan jotain niin aitoa on noissa vanhoissa vempeleissä. Ja jos sanotaan, että analoginen syna ei pysy "vireessä" ja lämpeneminen vaikuttaa äänenlaatuun ym. niin mitä sitten. Sehän se vasta aitoa on kun ei kaikki ole niin justiinsa ja prikulleen. Mutta, joo nyt menee offtopiciksi itsellä jo tämä homma, hehe .

Kertokaa ihmiset vaan lisää asiasta josta alunperin kysyin! Onko vastaajiksi ihmisiä jotka ovat itse soittaneet tuolloin 90 luvun alussa??

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 15.11.2010 01:18

pekudius kirjoitti:
Mutta, miten konemusabändit, kuten esim. prodigy, soittivat biisinsä keikoilla silloin 90-luvulla?


Kokonaista biisiä ei tarvinnut tuolloinkaan soittaa nauhalta, vaan ihan oikea livesoittaminen, jota pystyi myös muokkaamaan lennossa melko monipuolisestikin, oli jo mahdollista. Kokonaisuutta eli kappaletta pystyttiin hallitsemaan soittimien välillä kulkevalla MIDI-ohjausdatalla, joka on tekniikkana käytössä edelleen, vaikka onkin jo melkoisen pahasti vanhentunutta. Ennen MIDI:n yleistymistä vastaavanlainen temppu tehtiin jänniteohjauksella, Control Voltagella, joka lyhennetään usein CV:ksi. Tavallista tietokonetta ei tarvittu juuri mihinkään.

Tavanomainen The Prodigyn alkuaikojen kappale koostui yleensä vain muutamista elementeistä. Mukana oli useimmiten ainakin rumpukone, pari analogisyntetisaattoria sekä joitain sampleja. Rumpukoneen roolissa kuultiin usein Rolandin TR-909:ää, syntikoina Rolandin TB-303:a, sekä Moogin Prodigya. Yhtyeen käyttämästä samplerista minulla ei ole tietoa, mutta oletan sen olleen kontrolloitavissa ainakin CV-ohjauksella.

Käytännössä live-esiintyminen olisi tässä tapauksessa toiminut niin, että kaikki laitteet liitettiin toisiinsa CV-johdoilla ja jokaisen laitteen ääniulostulot johdettiin mikseriin. Mikseriin kytkettiin lisäksi jäsenten mikrofonit ja kaikki muut, mitä haluttiin käyttää keikalla äänen tuottamiseen. Kun laitteet lopulta kytkettiin päälle, alkoivat ne oikeaan tilaan säädettyinä odottaa CV-sisääntuloihinsa signaalia, joka aloittaisin synkronoidun soiton. Jokaiseen laitteeseen oltiin voitu ohjelmoida jo valmiiksi nuottidataa, joka olisi helppo toistaa esiintymistilanteessa esimerkiksi tiettyä nappia painamalla. Jos vaikkapa 909 alkoi soittaa rumpukuvioitaan, saivat muut soittimet tiedon tästä jänniteohjauksen kautta ja alkoivat itsekin toistaa sisuksiinsa ohjelmoituja kuvioita.

Ainakin TB-303-bassosyntetisaattori ja TR-909-rumpukone pystyvät toistamaan niihin ohjelmoituja kuvioita muiden CV-soitinten tahdissa yksinkertaisesti niille määrättyjä näppäimiä painamalla. Molemmista löytyy myös mahdollisuus ketjuttaa kuvioita peräkkäin, jolloin jatkuva kaikkien laitteiden valvominen ei ole pakollista, vaan ne pystyvät soittamaan vaikkapa kokonaisen kappaleen omatoimisesti. Näin käyttäjälle jää aikaa esimerkiksi nuppien vääntelyyn tai yleisön tanssi-innon lietsomiseen. Moogin syntikka Prodigyn ohjattavuudesta tiedän vain sen, että sen ohjaaminen CV:n avulla oli mahdollista. En kuitenkaan tiedä, miten monipuolista se oli. Luultavasti kyse oli vain nuottikohtaisesta toistosta.

Ja ainakin näin olisi live-esiintyminen ollut mahdollista ennen paperinohuita läppäreitä ja valtavan tallennuskapasiteetin kovalevyjä. En kuitenkaan voi olla varma, mitä käytännössä tapahtui, joten ei kannata pitää tätä juuri minään muuna kuin puhtaana spekulointina.

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#9 kirjoitettu 15.11.2010 01:20

Omppumuikkunen kirjoitti:
Oletko kokeillut Ableton Livea? Sillä pystyy jo aika pitkälle soittamaan konebiisin "elävänä". Sopivan kontrollerin kanssa aika kätevää sekvensoida ja miksata biisi livenä ja mididatalla saa tietysti ohjattua MIDIä tukevia analogisyniäkin.

Kun olin muuten chemmical brothersia katsomassa kesällä, niin tyypeillähän oli järjetön, siis järjetön kiippari/syntikkarekvisiitta lavalla ja odotin jo että osaisko ne vaikka hoitaa tän homman vanhanajan tyyliin ja soittaisivat jopa niitä. Mutta, siinähän ne taustalla telineissä lepäilivät kauniit soittimet koskemattomina, nyyh

Tuohon liittyen, monimutkaisemmassa (ja nopeassa) konemusiikissahan on aina ollut "ongelmana" se ettei biisien soittaminen ole inhimillisesti mahdollista. Epäreaaliaikaisesti biisin voi kyllä ohjelmoida yhden henkilön voimin mutta livenä ei välttämättä riitä käsiä ja aivojen moniajokykyä ohjaamaan kaikkea mitä biisissä pitää tapahtua - ellei laitteita ole käskemässä useampi soittaja.


Pitää tuohon ohjelmaan tutustua. Oon käyttänyt vaan fl-studiota, kun oon tutustunut tähän musiikin tekoon. Siis tällaiset softathan on käteviä ja helppo hankkia käyttöönsä. Mutta, jotenkin tuntuu vaan että se on nykyään niin aivan liian helppoa (ja halutessaan ilmaista ). Että ei hommassa oo enää kohta munaa! Aivan tarkoituksella olen jättänyt tutkimatta nämä träkkeri-softat (vai millä nimellä näitä kutsutaan), koska tarkoitus on alkaa laittamaan rautaa kehiin ja käyttää tietokonetta niiden yhteydessä. Enkä tarkoitakaan, että pitäisi pystyä kokonaan biisit soittamaan soittimilla livenä, koska se on mahdotonta, mutta angstaan tässä lähinnä tätä äärimmäistä digitaalisuutta vastaan. Pelkkä läppäri-softa-midikiippari yhdistelmä ei päde

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#10 kirjoitettu 15.11.2010 01:32

Nyhde kirjoitti:
pekudius kirjoitti:
Mutta, miten konemusabändit, kuten esim. prodigy, soittivat biisinsä keikoilla silloin 90-luvulla?


Tavanomainen The Prodigyn alkuaikojen kappale koostui yleensä vain muutamista elementeistä. Mukana oli useimmiten ainakin rumpukone, pari analogisyntetisaattoria sekä joitain sampleja. Rumpukoneen roolissa kuultiin usein Rolandin TR-909:ää, syntikoina Rolandin TB-303:a, sekä Moogin Prodigya. Yhtyeen käyttämästä samplerista minulla ei ole tietoa, mutta oletan sen olleen kontrolloitavissa ainakin CV-ohjauksella.

Käytännössä live-esiintyminen olisi tässä tapauksessa toiminut niin, että kaikki laitteet liitettiin toisiinsa CV-johdoilla ja jokaisen laitteen ääniulostulot johdettiin mikseriin. Mikseriin kytkettiin lisäksi jäsenten mikrofonit ja kaikki muut, mitä haluttiin käyttää keikalla äänen tuottamiseen. Kun laitteet lopulta kytkettiin päälle, alkoivat ne oikeaan tilaan säädettyinä odottaa CV-sisääntuloihinsa signaalia, joka aloittaisin synkronoidun soiton. Jokaiseen laitteeseen oltiin voitu ohjelmoida jo valmiiksi nuottidataa, joka olisi helppo toistaa esiintymistilanteessa esimerkiksi tiettyä nappia painamalla. Jos vaikkapa 909 alkoi soittaa rumpukuvioitaan, saivat muut soittimet tiedon tästä jänniteohjauksen kautta ja alkoivat itsekin toistaa sisuksiinsa ohjelmoituja kuvioita.


Aivan mahtavaa! Kiitos! Pitää nyt yrittää vielä ymmärtää kaikki tämä, mutta kyllä tää juju alkaa avautumaan mulle pikkuhiljaa. Aivan yksinkertaistahan homma ei ole siis ollut silloin aikoinaan. Kiitos perehtymisestäsi asiaan!

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 15.11.2010 04:17 Muok:15.11.2010 04:24

control voltage / gate eli cv/gate on todella wanha tekniikka, enemmän 60-80-lukua mitä 90-lukua jolloin the prodigy oli aktiivisimmillaan livesoitannan kanssa. oma spekulaationi on midiä käytetty koko setupin laajuudelta, tuosta kertoo mielestäni jo pelkästään se mitä synia on ollut käytössä. esim. juuri tb303 ja tr909 ovat kuin tehty midiketjutusta varten. vanhempien synien kohdalla taas nuo cv/gate -> midi -adapterit eivät ole harvinaisia.

control voltagen idea on tietenkin hyvä ymmärtää mutta nykyisellään melko pitkälti kuriositeetti midin käytön laajuuden vuoksi. reasonissa on käsittääkseni jonkin sortin cv/gate-"emulaatio". monissa vanhoissa analogisyntetisaattoreissa kuitenkin se yleisempi ohjausmetodi livetilanteita varten.

tätä vanhemmissa systeemeissä ei muistia tai ohjausmahdollisuuksia juuri ollut joten kaikki soitettiin kuten nyt instrumenttia oletettaisi soitettavan.

asiaan jossain määrin liittyen tangerine dreamin improvisaatio vuodelta 1972.


http://www.youtube.com...


bze muokkasi viestiä 04:24 15.11.2010

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#12 kirjoitettu 15.11.2010 08:02

Sori, pakko fiilistellä aiheeseen liittyen tällä loistoesiintymisellä:

http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#13 kirjoitettu 15.11.2010 10:05

bze kirjoitti:
control voltage / gate eli cv/gate on todella wanha tekniikka, enemmän 60-80-lukua mitä 90-lukua jolloin the prodigy oli aktiivisimmillaan livesoitannan kanssa. oma spekulaationi on midiä käytetty koko setupin laajuudelta,


Samaa veikkaan. Tää luulisi olleen yleisin tapa soittaa ns uskottavamman konemusan kohdalla. Mainsteamimman (eurodance yms) kanssa sitten tehtiin usein niin että vokaaleita lukuun ottamatta koko biisi tuli nauhalta ja lavalle iskettiin tanssijoita laulajan seuraksi viihdyttämään yleisöä.

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#14 kirjoitettu 15.11.2010 10:11

Thimns kirjoitti:
Sori, pakko fiilistellä aiheeseen liittyen tällä loistoesiintymisellä:

http://www.youtube.com...


Aivan loistavaa!

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#15 kirjoitettu 15.11.2010 16:35 Muok:15.11.2010 16:37

En tiedä varmaksi mutta joskus kauan sitten kun synat olivat cyloninmustia kuolemantähden kontrollipaneelin ja pöytäpuhelimen äpärälapsen näköisiä virityksiä eikä mycket trendig ruåtsalaislaatikoita oli olemassa ihan erillisiä MIDI-sekkareita joitten tehtävänä oli siis suoltaa ulos niihin ohjelmoitua mididataa. Tuolla mainitaankin Alesis MMT-8 sivulla että esim Orbital ja Autechre ovat käyttäneet sitä. Oletan että Midi Through toiminto on ollut olemassa melko pitkään, joten lienee varsin mahdollista että ennen on käytetty noita soittimaan pitkää instrumenttiketjua. Myös taustanauhojen käyttö lienee ollut yleistä. Siihen päällä sitten livesoittimet ja lennosta säätö.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 15.11.2010 18:43 Muok:15.11.2010 18:47

tulipa tuosta midisekvensseröinnistä mieleen että aphex twinin analord 1-11 + chosen lords on tehty nimenomaan vanhalla raudalla ja rupusilla midisekkareilla jne, nimenomaisessa tapauksessa enimmäkseen Roland MC-4:llä. pitkälti siis "livenä" soitettua tavaraa koko paketti.

bze muokkasi viestiä 18:47 15.11.2010

^ Vastaa Lainaa


Cloom
156 viestiä

#17 kirjoitettu 15.11.2010 20:10 Muok:15.11.2010 20:12

Tässäkin huonolaatuisessa videossa näkee jotenkin entisajan live vedot. Tangerine Dream käytti analogi-sekvenssereitä ja melkein jokaisella soittajalla oli takanaan sellainen. Tällä videolla näkee kuinka lennossa muutetaan ja vaihdetaan sekvenssiä ja soittamisesta vapaa jäsen muuttaa jo seuraavaa biisiä varten soundi asetuksia, kun ei ollut liiemmälti soundipankkeja soittimissa..

http://www.youtube.com...

Cloom muokkasi viestiä 20:11 15.11.2010

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#18 kirjoitettu 15.11.2010 21:06

Kiitos näin väliin kaikille kysymykseeni vastanneille!

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#19 kirjoitettu 17.11.2010 00:51

Yamaha QX-5
The QX-5 is an 8-track MIDI/FSK sequencer with a feature known as 'macros' in which snippets or phrases can be thrown into a sequence live. Real and step input modes, punch in/out and precise editing control for making sequences are available. The QX-5 has real-time track muting, 15,000 to 20,000 note capacity, 32 patterns, 1 song, 4 set-up memories and MIDI dumping for external storage (no disk drive). Although a mere 14 buttons make operation difficult, the QX-5 is a sophisticated stand-alone sequencer with adequate live and studio uses. (1987)

Kemin Musiikissa on ollu tollanen törkeään ylihintaan myynnissä jo vähintään 5 vuotta että jos kiinnostaa astua vintage-sekkareiden ja midin maailmaan nii soitelkaa sinne ja tinkää se oikeaan hintaluokkaansa.

Hetkinen muuten se on joku muu suunnilleen saman näköinen QX-malli koska mun muistikuvan mukaan siinä oli diskettiasema sentään.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#20 kirjoitettu 17.11.2010 01:27 Muok:17.11.2010 09:10

Suomen ensimmäinen konemusiikkiyhtye.

Ensin käytettiin ihan elävää tausttaa. [/url

[url=
http://www.youtube.com...] Tämäkin mies oli niitä ensimmäisiä

^ Vastaa Lainaa


punaParta
6 viestiä

#21 kirjoitettu 17.11.2010 22:41 Muok:18.11.2010 09:23

Yksinkertaisesti homma menee näin:

Sekvensseri syöttää syntikalle nuottia, jonka syntikka soittaa. Sitten kun sekkari on saatu soittamaan laitteita niin ääni vedetään kaapelia pitkin mikseriin.

Sekvensseri ohjaa muita laitteita MIDI:n välityksellä. Sekvensseri siis sisältää koko piisin datan eli nuotit ja osiot, esim A-osassa sekkari syöttää ykkös raidalle nuotteja cccc ja sitten B-osassa cdef. Osioita ja nuotteja pystyy syöttämään rautasekkariin tietyn rajallisen määrän (riippuu laitteesta) - osioita sitten vaihdellaan painamalla nappia sekkarista.

.

MIDIn kapasiteetti on 16 eri raitaa - tätä saadaan kasvatettua lisäämällä MIDIportteja sekkariin (kaksi porttia = 32 raitaa - jne.).

Muita laitteita ovat siis syntikat, sämplerit ja rumpukoneet. Välttämättä muihin laitteisiin ei tarvitsse koskea liven aikan ollenkaa sillä syntikat saa vaihtamaan settiä midin avulla

Itsellä ainoastaan kokemusta Yamahan rm1x:stä. mikä on suhteellisen halpa mutta ajaa asiansa hyvin.



pekudius kirjoitti:

angstaan tässä lähinnä tätä äärimmäistä digitaalisuutta vastaan. Pelkkä läppäri-softa-midikiippari yhdistelmä ei päde


Samaa asiaa tehdään softalla ja raudalla - lopputulos kuitenkin tärkein.

Softan kanssa työskentely nyt vain on huomattavasti joustavampaa kuin raudan. Esim. pitäis ostaa uusi syntikka mutta sitten menee mikseri vaihtoon kun ei kanavat riitä - softassa vaan heittää syntikkaa kehiin.


pekudius kirjoitti:


Siis tällaiset softathan on käteviä ja helppo hankkia käyttöönsä. Mutta, jotenkin tuntuu vaan että se on nykyään niin aivan liian helppoa (ja halutessaan ilmaista ). Että ei hommassa oo enää kohta munaa!


Itsekkin tuli joskus käytettyä waretettua Ableton Liveä, mutta totesin että on niin perskuleen hyvä ohjelma että kyllä tekijät ovat rahansa ansainneet, joten ostin Suite version.

Eli maksakaa softasta jos aiotte käyttää sitä.

punaParta muokkasi viestiä 09:19 18.11.2010

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#22 kirjoitettu 19.11.2010 10:48

Midi laitteetkin olivat ensin yksikanavaisia ja niissä ei ollut General Midiä, eli ne eivät kyenneet vaihtamaan soundia omatoimisesti. Kun tuli sekvenserit, jossa oli enemmän midikanavia, oli ensin laitettava perään paljon syntikoita, kun eivät olleet multitibraaleja. Multitibraalit syntikkamodulit olivat iso edistysaskel, niissähän sai soitettua monta midikanavaa yhtäaikaa. Kannettavista tietokoneista ei tuolloin ollut vielä edes unelmaa.

En tee konemsaa, mutta olen joutunut noiden värkkien kanssa keikkailemaan joskus, tehdessäni soolokeikkoja. Nythän voi ison konearsenaalin korvata pienellä MP3 soittimellakin joka kulkee taskussa. Pari kertaa kokeilin sitäkin. Täydestä meni sekin.
Yksin keikkailu on tosin niin tylsää hommaa, että lopetin sellaisen.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu