Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja 28 Weeks Later


Nyhde

37 viestiä
Ylläpitäjä

#1 kirjoitettu 10.07.2010 19:56

28 Weeks Later (2007) O: Juan Carlos Fresnadillo

SPOILERIVAROITUS: On äreä olo ja saatan vahingossa lipsauttaa jotain pientä elokuvien 28 päivää myöhemmin ja 28 viikkoa myöhemmin juonista. Yritän kuitenkin tapani mukaisesti pitää juonipaljastukset mahdollisimman pieninä, mutta varoitan kuitenkin jo näin etukäteen, etten tällä erää aio suodattaa aivan kaikkea, koska grrr-rrr.

Minulla on hyvin usein tapana laittaa jokin elokuva pyörimään taustalle, kun olen käymässä nukkumaan. Viimeisten parin viikon aikana olen katsellut iltaisin lähinnä hyllystäni löytyviä zombielokuvia, jotka kuitenkin pääsivät valitettavasti loppumaan pari päivää sitten. Luontevaa jatkumoa ylläpitääkseni siirryin 28 aikayksikköä myöhemmin -sarjan pariin. Ja ennen kuin joku intoutuu: ei, ne eivät ole zombeja, vaan kuten vanha kaverini kerran totesi, hyvin, hyvin vihaisia ihmisiä. No, nytpä loppuivat nämäkin.

Siinä missä sarjan ensimmäinen osa, Danny Boylen ohjaama 28 päivää myöhemmin, tuntui aikanaan erittäin tuoreelta ja vieläpä jännittävältä, koetteli tämä jatko-osa tällä kertaa lähinnä hermojani. Olin nähnyt elokuvan kahdesti aiemminkin, mutta naputan "arvosteluani" tällä erää siksi, että minulle oli jostain määrittelemättömästä syystä johtuen jäänyt aivan tarpeettoman positiivinen kuva tästä ongelmakohtia kihisevästä imitaatioyritelmästä. Haluan seuraavassa perehtyä lähinnä juuri elokuvan ongelmiin, koska juuri nyt ottaa päähän sen verran.

Hyvää elokuvassa ovat käytännössä vain alkuasetelma ja miljöö, sillä rehellisesti sanottuna elokuva tuntui kusevan kintuilleen aivan kaikessa muussa- Hylätyn, tyhjenneen Britannian uudelleenasutuksesta olisi voinut saada irti vaikka mitä, mutta eihän siinä tietenkään onnistuttu. Ei tämä mikään Matrix Reloaded kuitenkaan ole; mitään elokuvasarjaa ei ole sittemmin taidettu pilata yhtä pahasti. No joo, myönnetään, näyttelijät kieltämättä yrittävät parhaansa täysin luokattomalla materiaalilla.

Ensiksi motkotan kameratyöskentelystä. Alkuperäisessä kuvauksella oli jatkuvasti jokin viesti, pointti. Kamera teki harvemmin mitään perustelematonta. Jos esimerkiksi auton saapuminen tiesululle kuvattiin hieman epätavanomaisesti sulun päälle levitellyn piikkilanka-aidan takaa, oli siihen syy. Tässä nimenomaisessa tapauksessa viesti oli luonnollisesti varsin selvä: "Te ette ole tervetulleita tänne." Jos taas kamera heilui liikkeen mukana, tapahtui sekin tyylillä, eikä tehokeinoa käytetty missään vaiheessa liiallisesti. Myös esimerkiksi täysin tavallisissa dialogikohtauksissa oli aina mukana jokin juju: hahmot esimerkiksi valaistiin kirkkaasti tummaa taustaa vasten tai sijoiteltiin tilannetta heijastelevalla tavalla. Mitä yritän sanoa, on se, että 28 Days Laterissa juuri mikään ei tuntunut täysin perusteettomalta. Hahmotin viime katselukerralla jopa senkin, että eräälle aiemmin inhoamalleni shokkiefektin käyttötavalle löytyi sillekin selkeä oikeutuksensa elokuvan ympäristöstä.

28 Weeks Later pyrkii mukailemaan sitä, miltä 28 Days Later näytti, eikä juurikaan tunnu olevan kiinnostunut siitä, mitä se yritti ulkoasullaan sanoa.

28 Days Later kuvattiin digivideolla. Se näyttää karkealta, suttuiselta, jotenkin fyysiseltä ja jotenkin amatöörimäisessä hengessä myös uskottavammalta, realistisemmalta. Kun näkee esimerkiksi vihaisten ihmisten lauman juoksevan digivideolla, kulkee mukana myös tunne siitä, että kuvatut asiat tuntuvat jollain tavalla mahdollisemmilta. Sitä on vaikea selittää sanoin, mutta digivideossa on tietynlaista tuttuuden tunnetta. Ehkä myös siksi, että sitä on tottunut näkemään harrastelijaelokuvia katsoessaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita siltä, että itse kameratyöskentelyssä olisi ollut mitään amatöörimäistä. Monet kuvat olivat jopa häkellyttävän upeita.

28 Weeks Later kuvattiin filmille ja siitä huolimatta se näyttää suurimman osan ajasta lähinnä keskinkertaiselta. Teki mieli sanoa paskalta. Joka tapauksessa, aivan tarpeettoman usein pyöritään myös ala-arvoisen puolella. Tuntuu kuin sinänsä tarinan kannalta lähes merkityksettömiä välikuvia oltaisiin oikeasti kohdeltu sellaisina, eikä oltaisi ymmärretty, millainen aarrearkku hyvin rakennettu ja joka kuvassa hyödynnetty kuvakieli on elokuvan tunnelmalle, pohjavireelle ja etenkin symboliikalle. Tästä johtuen yksinkertaiset asiat kuten "auto ajaa tiellä" kuvataan 28 Weeks Laterissa kameraa milloin mitenkin heilutellen, koska "olihan ensimmäisessäkin osassa vapaata kameran liikettä!" Vaan ensimmäisessäpä ei yritetty korostaa autolla ajamista pyörittämällä kameraa pystyakselin ympäri, ellei sillä ollut jotain tekemistä hahmojen kanssa. Ensimmäisessä ei osoiteltu kameralla yhtään mitään, jos sillä ei ollut mitään merkitystä. Toisin on jatko-osan laita. Voisin jauhaa näiden kahden elokuvan kuvakielestä kohtaus kerrallaan vaikka kuinka paljon, mutta siinä saatettaisiin jo lipsahtaa pahemman luokan juonipaljastusten äärelle. Siirryn musiikkiin.

28 Days Laterin musiikki oli muutamaa hieman kyseenalaista kohtaa lukuunottamatta loistavaa. Se pysyi suurimman osan ajasta hienovaraisena, mutta ymmärsi korostaa tunnelmaa juuri sopivilla hetkillä. Välillä käytiin jopa kevytmielisen ja iloisen puolella, mikä toi synkeään alkuasetelmaan erittäin raikkaana tehokeinona toiminutta vaihtelua. 28 Days Laterin soundtrack muistetaan kuitenkin ennen muuta yhdestä erittäin tunnelmallisesta, voimakkaasta kappaleesta: In The House - In A Heartbeat. Se on elokuvan julkaisun jälkeen soinut niin elokuvatrailereissa kuin automainoksissakin ja on varmasti valta-osan elokuvan musiikista säveltäneen John Murphyn kuuluisimpia töitä. Se on yksinkertaisesti melkoisen hieno. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ensimmäisessä osassa tasan yhden kerran juuri oikealla hetkellä esiintynyttä kappaletta olisi jatko-osassa kannattanut viljellä nelisen kertaa — ensimmäisen kerran, kun elokuva oli kestänyt vasta viitisen minuuttia! Kaavan hahmottaa elokuvaa katsoessa nopeasti: "Jotain ikävää, dramaattista, suureellista tapahtuu, laitetaan In The House - In A Heartbeat soimaan. Pidetään reilu kymmenen minuuttia taukoa ja toistetaan. Yeah!" Tunnelma oli jo teatterissa elokuvaa katsoessa pilalla toisella kerralla kappaleen soidessa. Ei sillä että muu elokuvaa varten sävelletty musiikki olisi sekään auttanut. Liian suurta liian pieniin hetkiin. Liikaa huomion vaatimista, kun oltaisiin kaivattu huomaamatonta lähestymistä. Tässä on oikeastaan koko elokuvan perimmäinen ongelma.

Jos 28 Weeks Laterin epäonnistumiselle täytyisi nimittäin antaa vain yksi syy, vastaisin sen johtuvan täydestä hienovaraisuuden puutteesta.

Se välittyy aivan jokaisesta elokuvan osa-alueesta. Se on läsnä persoonattomassa, tylsässä kuvauksessa, sen kuulee persoonattomassa, tylsässä musiikissa ja se välittyy koko tästä persoonattomasta, tylsästä elokuvasta, joka on vain puolitiehen jäänyt yritys koskettaa jotain siitä, mikä teki sarjan ensimmäisestä osasta niin toimivan elokuvan.

Vielä yksi asia. Alkaa hiljalleen helpottaa, kun on päässyt russuttamaan aiheesta tarpeeksi, enkä taida enää jaksaa paljoa enempää. Eroa näiden kahden elokuvan hahmojen kiinnostavuudessa ei silti voi mitenkään sivuuttaa.

Osaltaan 28 Days Later toimi juuri siksi niin hyvin, että mielenkiintoiset hahmot eivät päästäneet katsojaa liian helpolla. Kukaan ei ollut liian vahva, kukaan ei ollut liian heikko. Kukaan ei ollut mikään katsojaa luotaantyöntävä yli-ihminen tai paperinohut karikatyyri. Hölmöinkin sivuhahmo oikeasti yritti tehdä jotain muuta kuin tyräillä jatkuvasti, vaikkei ehkä siinä onnistunutkaan. Kaikkein vahvimmalla ja itsenäisimmälläkin selviytyjällä oli heikot hetkensä. Ja hahmoille annettiin myös selkeästi toista osaa enemmän tilaa. Kyse oli heti elokuvan ensiminuuteista lähtien hahmoista, vaikkei alussa esitellyillä hahmoilla ollut kuin parisen sivua käsikirjoitusta koko elokuvan aikana! Ei mitään tylsiä komentokeskuksia vaan ihmisläheisiä tapahtumia.

28 Weeks Laterin katsoo kyllä, jos haluaa vain ja ainoastaan nähdä lisää hienon 28 Days Laterin aloittamaa sarjaa, mutta ei siitä välttämättä erityisemmin nauti. Taidan itse pitää noin parin vuoden tauon ennen kuin kajoan tähän seuraavan kerran.

1/5

^ Vastaa Lainaa


accent
14 viestiä

#2 kirjoitettu 11.07.2010 03:12

Voi vittu, just tyypillisiä esimerkkejä tapauksesta "hyvän leffan läpipaska jatko-osa". Komppaan joka sanaa.

^ Vastaa Lainaa


Pohjois-Korea
32 viestiä

#3 kirjoitettu 11.07.2010 10:29

Mun mielestäni toi jatko-osa oli lievästi parempi kuin eka. Ihan erillainen tilanne ja lähestymistapa. Ykkönenkin oli tiukka toki, mut jotenkin kakkosesta diggasin vitusti enemmän. Just se siviilien lahtaaminen sotilaiden toimesta ja kokonaisvaltainen armottomuus siinä kiehtoi.

^ Vastaa Lainaa


Stocco

#4 kirjoitettu 11.07.2010 12:25

Miksi pitää katsoa yli yhden kerran?

Miksi pitää katsoa viiden vuoden päästä taas kun on kuitenkin kuraa?

Itse koen molemmat yllä mainitut elokuvien jatko-osat niin erilaisina kuin edeltäjänsä, että pidän niitä eri elokuvina ja siksi ne toimivat molemmat minulle hyvin. Reloaded on yks parhaista -- ehkä paras toimintaspektaakkeli sitten T2:n. Harmi kun ei kukaan osaa tehä kunnon toimintaa ja Cameronkin meni Avatarpaskaan vajoamaan.

Olen itsekin tänä kesänä katsonut hitosti zombileffoja kuten fb:ssä minua seuranneet ovat voineet huomata ja muutkin voivat mennä nyt havaitsemaan. Ja paskaahan niistä suurin osa valitettavasti on. genre vaan on niin kiva, mutta kuten pelisektorillakin niin se paras kuvio on jo vedetty läpi ja toistosta ei ole saatu mitään kovin kummoista enää irti. Siksipä on ihan kiva, että on tällaisia vaihtoehtozombeja. Tosin juoksevat ihmiset on tylsiä molemmissa genreissä. Selllanen hidas raahautuminen on jänskempää.

Aion kyl piakoin katsoa 28 kakkosen, koska itsellekin siit jäi sellanen kuva et se on ainaki seiskan leffa (4-10). Ei mikään kummonen, mut iha kiva. Ja tosiaan ku tältä sektorilta ei paljoo (tai siis tarpeeks) löydy.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

37 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 13.07.2010 15:09 Muok:13.07.2010 15:13

Hyppymiina kirjoitti:
Just se siviilien lahtaaminen sotilaiden toimesta ja kokonaisvaltainen armottomuus siinä kiehtoi.


Joo, olipa taas yllättävää. Tai siis, elokuvan alkupuolen Romero-viittauksethan eivät lainkaan antaneet vihiä siitä, että aivan piakkoin nähdään kyseenalaista sotilaskäyttäytymistä.

Stocco kirjoitti:
Miksi pitää katsoa yli yhden kerran?

Miksi pitää katsoa viiden vuoden päästä taas kun on kuitenkin kuraa?


Eöäh, joo. Toisen kerran katsoin elokuvan ehkä siksi, koska oli minulla teatterissa ainakin ihan hauskaa. Se tosin johtui varmasti suurimmaksi osaksi siitä, että pidän elokuvista ylipäätään. Ja pidän elokuvien katsomisesta elokuvateattereissa. Suurempi osatekijä saattoi kuitenkin olla, se että kyse oli nimenomaan 28 Days Laterin jatko-osasta, minkä johdosta halusin antaa tällekin uuden mahdollisuuden.

Miksikö katsoa jälleen? 28 Days Later tulee varmasti katsottua välissä useammankin kerran, mutta jossain vaiheessa tulee lopulta melko varmasti sorruttua tämänkin pyörittämiseen. Ties vaikka siihen osaisi silloin suhtautua positiivisemmin.

En mä osaa noihin mitään järkevää vastausta antaa. Joskus tekee mieli katsoa juuri jokin tietty elokuva, vaikkei sillä olisikaan mitään erityisen arvokasta tarjottavanaan. Esimerkiksi tällaisten leffaputkien jatkumona tai jostain muusta syystä.

^ Vastaa Lainaa


Pohjois-Korea
32 viestiä

#6 kirjoitettu 13.07.2010 15:47

Nyhde kirjoitti:


Joo, olipa taas yllättävää. Tai siis, elokuvan alkupuolen Romero-viittauksethan eivät lainkaan antaneet vihiä siitä, että aivan piakkoin nähdään kyseenalaista sotilaskäyttäytymistä.



Romeron vois kyl polttaa jos kerta yhtäkään zombileffaa ei voi tehdä ellei se liity Romeroon. Musta brittikauhu on aina ollut erillään jenkkien vastaavasta skenestä ja tää leffa taas todisti sen mielipiteen oikeaksi.

^ Vastaa Lainaa


poppanaattori
3 viestiä

#7 kirjoitettu 24.08.2011 16:39

Hyvä arvostelu! Se mikä itseäni eniten rassasi noiden jo lueteltujen juttujen lisäksi oli täysi epäuskottavuus. Ei ole selvästi keksitty käsikirjoitukseen hyvää tapaa saada virusta leviämään jolloin on pitänyt tehdä ketju täysin uskomattomia yhteensattumia jotka voi perustella vain yhdellä tavalla: "niin tapahtui koska käsikirjoituksessa lukee niin." Se hallikohtaus on niin naurettava että en pysty edes katsomaan sitä. Loistavat turvallisuusjärjestelmät, pojat. Eihän tämä olekaan kuin semmoinen tilanne mihin olette koko ajan varautuneet ja kouluttautuneet. Itseasiassa melkeinpä ainut syy miksi ylipäätään olette täällä.

Lisäksi tavataan zombi joka pystyy aistimaan muut ihmiset kilometrien päästä ja joka pystyy juoksemaan nopeammin kuin auto, ei tietenkään missään vaiheessa kameran kuvaamana, mutta ei se muuten olisi voinut pysyä päähenkilöiden perässä jos oikein muistan.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
3 viestiä

#8 kirjoitettu 09.01.2012 11:52

28 days later on paras zombi leffa mitä tehty mut 28 weeks later ei ollu yhtä hyvä. hyvä jatko-osa kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


Komaveli

#9 kirjoitettu 09.01.2012 11:58

en nyt muista mutta jompikumpi 28 weeks/tai days later sisältää lopussa sellaisen hauskan jutun että toisessa näistä elokuvissa tulee se hävittäjä pelastamaan ne eloonjääneet joita seurataan koko elokuvan ajan ja lentäjä puhuu radiossa selvää suomea. Ensin jotain numeroita tyyliin "yhdeksän, yksi, kaksi" ja sen jälkeen muistaakseni "löysimme heidät, lähettäkää helikopteri". ja Lentokoneen siivistä näkee ettei se kone ainaskaan suomalaisille kuulu vaan jenkeille vissiinkin ja sen jälkeen elokuva loppuu.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
3 viestiä

#10 kirjoitettu 09.01.2012 12:02 Muok:09.01.2012 12:04

se oli ykköses (days) hauska kohtaus

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu