Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Miksaus, säätö ja masterointi?!


MALS
46 viestiä

#1 kirjoitettu 01.07.2009 08:10

Olen VASTA aloittanut koneella musiikin räpeltämisen menetettyäni fyysisen toimintakyvyn rapeuttavan sairauden myötä kyvyn tuottaa musiikkia oikeilla soittimilla/laulamalla.

Musiikinteko kalustona minulla on riittävän tehokas läppäri ja siinä E-MU Tracker Pre USB 2.0 ulkoinen äänikortti ja räpeltämisen ytimenä toimii FL Studio 8 xxl.

Minulla olisi luonnollisesti paljon kysymyksiä, mutta keskityn nyt yhteen tärkeään asiaan kerrallaan.
Onko yleispäteviä ohjeita Miksaus, säätö, masteroinnin tekemiseen?

Ongelma on se, että nykyisellään kun pukkaan biisin MP3- muotoon, kuulostaa se tyystin eriltä kuin FL:ssä (tietyt raidat eivät kuulu juuri lainkaan jne.)?! Onhan mikserin lähtö sama, kuin mitä pitäs oikeesti kuulua jne.?

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.

M.A.L.S.

MALS muokkasi viestiä 08:11 01.07.2009

^ Vastaa Lainaa


daredevil
594 viestiä

#2 kirjoitettu 01.07.2009 08:48

Jos muutat biisin MP3 tai WAV muotoon sekvensseristä niin kyllä biisin pitäisi kuulostaa ihan samalta. Liittyyköhän ongelma siihen että joitakin raitoja ei ole konvertoitu yksittäisiksi sampleiksi. Niiden päällä voi olla jotain efektiä tai sitten ohjelmassa on jotain muuta ongelmaa. Miksaaminen on aika hankalaa ja biisiä täytyy vain kärsivällisesti kuunnella miljoona kertaa läpi.

^ Vastaa Lainaa


Gartza1962
Dreamcase
501 viestiä

#3 kirjoitettu 01.07.2009 09:49

Millä laadulla pukkaat mp3:n ulos? Sekin vaikuttaa lopputulokseen. Ihan vähintään 128 kbps pitäisi olla, 160 kelpaa tänne Mikseriin, jollei ole gold member, joka saa tuotoksensa 320 kbps.

Itse teen näin (voi olla päin prinkkalaakin...): miksattu tulos Cubasesta wavina, takaisin stereoraidaksi, jonkinlaista "masterointia" kokonaisuudelle, sitten taas ulos wav:ina, kun mp3:sta ei saa suoraan (ei lisenssiä siihen eikä ole tullut hankittuakaan...) ja sen konvertoin creativen ohjelmalla mp3:ksi. Lopputulos on kuulostanut samalta mitä Cubasestakin...

kake1962 muokkasi viestiä 09:50 01.07.2009

^ Vastaa Lainaa


Lihis-
84 viestiä

#4 kirjoitettu 01.07.2009 10:03

Jep, kannattaa kuunnella usein. Mielellään eri äänenvoimakkuuksilla: Jos haluat saada selville, kuinka "energinen" miksi on eri kohdissa, kuuntele kovalla. Jos haluat setviä instrumenttien tasot toisiinsa nähden kohdilleen, kuuntele todella hiljaisella.

Miksaus on mielestäni jotain sellaista, mitä oikeasti oppii vain tekemällä.

^ Vastaa Lainaa


Lihis-
84 viestiä

#5 kirjoitettu 01.07.2009 10:03

Äääks, tuplapostaus?!

^ Vastaa Lainaa


MALS
46 viestiä

#6 kirjoitettu 01.07.2009 12:02

daredevil kirjoitti:
Liittyyköhän ongelma siihen että joitakin raitoja ei ole konvertoitu yksittäisiksi sampleiksi. Niiden päällä voi olla jotain efektiä tai sitten ohjelmassa on jotain muuta ongelmaa.


Nyt meni kyllä niin yli, että hilse pölisee

M.A.L.S.

^ Vastaa Lainaa


daredevil
594 viestiä

#7 kirjoitettu 01.07.2009 12:13

MALS kirjoitti:
daredevil kirjoitti:
Liittyyköhän ongelma siihen että joitakin raitoja ei ole konvertoitu yksittäisiksi sampleiksi. Niiden päällä voi olla jotain efektiä tai sitten ohjelmassa on jotain muuta ongelmaa.


Nyt meni kyllä niin yli, että hilse pölisee

M.A.L.S.


Joo eli itse käytän Cakewalk Sonaria, en ole koskaan käyttänyt Fruity Loopsia joten en ehkä ole oikea henkilö vastaamaan tuohon ongelmaan miksi jotkut raidat kuuluvat hiljaisemmalla lopullisessa mp3:ssa. Tiedän kuitenkin että jos käyttää jotain ulkopuolisia vst-instrumentteja + vst-efektejä ja ulkopuolisia midi soittimia sekaisin, kannattaa miksata ensin ja sitten kun miksaus on ok, erilliset raidat voi samplata erillisiksi sampleiksi ja siitä edelleen kokonaiseksi biisiksi... onko tarpeeksi monimutkaista?

^ Vastaa Lainaa


flakey
84 viestiä

#8 kirjoitettu 01.07.2009 13:05

Muistathan exportata mp3:n SONG modessa pattern moden sijaan. Song mode ottaa mukaan koko playlistissä olevan kaman, mutta pattern mode vain sen sillä hetkellä valitun patternin.

Ja tarkista ettei mihinkään patterniin tai automation clippiin ole tullut raitojen volyymia nollaan tai on/off-asetusta muuttavaa automaatiota, ellet sitä halua.

Jos käytät pitkiä sampletiedostoja, ongelma voi olla myös niiden attack, decay tai loop -asetuksissa, jolloin esim. toiston aloitus kesken samplen voi tuoda erilaisia tuloksia.

Ps. Kannattaa lukea FL Studion käyttöohje, se valaisee PALJON!

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#9 kirjoitettu 01.07.2009 16:21

kuin monesti yllä.. tarkasta mitä codeccia sun converteri käyttää ja säädä bitrate kondikseen..


mutta koeta tehdä mixdowni kuntoon FL:ssä ennen kuin edes harkitset masterointia.. en tiedä miten se tapahtuu siinä kun itse käytän toista softaa. mutta kummiskin jokaiselle instrumentille mulla on equt kompurat yms. äänenvoimakkuudet säätöön yms. ja vielä sitten vielä koko paketille on equt ja kompurat yms. härdellit..

ei oo helppoo voin sanoo sen.. itsekkin edelleen ihan pihalla kuin lumiukko koko masterointi sarakkeella. mut tekemällä oppii ja joskus joku osaa sanoa jotain jännää että ymmärtäätaas enemmän..

^ Vastaa Lainaa


MALS
46 viestiä

#10 kirjoitettu 01.07.2009 18:05

Hei kiitti kaikille TOSI paljon hyödyllisistä. Jo tieto siitä, että tavara pitäisi kuulostaa samalta niin FL:ssä kuin MP3:ssa helpottaa paljon. Silloinpa tiedän, että vika on koneen ja penkin välissä Siihen voi nimittäin ajanmittaan vaikuttaa.

Täytyy kyllä antaa isosti kredittiä tälle foorumille. Oon mukana aika monella foorumilla (en tosin tämän "alan") ja häätyy sanoa, että en oo saanu missään näin nopeaa ja innokasta tuke. Kiitos siis teille!

M.A.L.S.

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#11 kirjoitettu 01.07.2009 20:41

realiteetin hukannut kirjoitti:
MALS kirjoitti:
Hei kiitti kaikille TOSI paljon hyödyllisistä. Jo tieto siitä, että tavara pitäisi kuulostaa samalta niin FL:ssä kuin MP3:ssa helpottaa paljon. Silloinpa tiedän, että vika on koneen ja penkin välissä Siihen voi nimittäin ajanmittaan vaikuttaa.

Täytyy kyllä antaa isosti kredittiä tälle foorumille. Oon mukana aika monella foorumilla (en tosin tämän "alan") ja häätyy sanoa, että en oo saanu missään näin nopeaa ja innokasta tuke. Kiitos siis teille!

M.A.L.S.


Sulla kävi tuuri ko kukaan ei tullu sanomaan, että "cheek on kova" / "haluaisin alkaa soittamaan mandariinia" / "naapurin 40 vuotias äijä sano, että mun piisit on ihan paskoja". Harvoimpa täältä tulee mitään järkevää auttamista takas, suurin osa on näitä, " en kyllä omista kyseistä laitetta, mutta luulempa että vika on pähkinöiden massassa".


höpön ja löpön!

itse en kyllä osaa auttaa yhtään, kun ei tuota FL kasia ole vielä kauhean kauaa tullu pyöriteltyä eikä vastaanvanlaisia ongelmia ole ollut sen kanssa - eikä aiempienkaan FL Studion versioiden kanssa.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#12 kirjoitettu 01.07.2009 20:43

Sanotaan nyt vielä että sen mp3:n täytyisi kyllä kuulostaa samalta kuin FL Studiossakin, joskus kokonaisäänenvoimakkuus konverttauksessa tippuu mutta kyllä instrumenttien väliset voimakkuudet pitäisi pysyä aika hyvin suhteessa toisiinsa.

Oikeastaan ainoa mitä mieleen tulee niin muista laittaa se bitrate vähintään 128 kbps. Tässä screenshot sellaisista perushyvistä enkoodaus-asetuksista. Kokeile noilla ja sano jos edelleen on päin bärsettä se mp3.

Kuva

Kiinnitä huomiota varsinkin punaisella reunustettuihin asetuksiin. Nuo rasti ruutuun-nappulat ovat lähinnä hienosäätöä ulkoista miksausta tai toisen softan käyttöä varten.

^ Vastaa Lainaa


MALS
46 viestiä

#13 kirjoitettu 01.07.2009 21:25

D-Vision kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä että sen mp3:n täytyisi kyllä kuulostaa samalta kuin FL Studiossakin, joskus kokonaisäänenvoimakkuus konverttauksessa tippuu mutta kyllä instrumenttien väliset voimakkuudet pitäisi pysyä aika hyvin suhteessa toisiinsa.

Oikeastaan ainoa mitä mieleen tulee niin muista laittaa se bitrate vähintään 128 kbps. Tässä screenshot sellaisista perushyvistä enkoodaus-asetuksista. Kokeile noilla ja sano jos edelleen on päin bärsettä se mp3.

Kuva

Kiinnitä huomiota varsinkin punaisella reunustettuihin asetuksiin. Nuo rasti ruutuun-nappulat ovat lähinnä hienosäätöä ulkoista miksausta tai toisen softan käyttöä varten.


Juu kiitti! Tuo "Sampler Interpolation" oli aiemmin liian alhainen, jonka vuoksi mm. haitsu ylikorostui ja virveli vastaavasti ampui ali.

M.A.L.S.

^ Vastaa Lainaa


Rambleon
454 viestiä

#14 kirjoitettu 01.07.2009 22:36

Nizzine kirjoitti:
realiteetin hukannut kirjoitti:


Sulla kävi tuuri ko kukaan ei tullu sanomaan, että "cheek on kova" / "haluaisin alkaa soittamaan mandariinia" / "naapurin 40 vuotias äijä sano, että mun piisit on ihan paskoja". Harvoimpa täältä tulee mitään järkevää auttamista takas, suurin osa on näitä, " en kyllä omista kyseistä laitetta, mutta luulempa että vika on pähkinöiden massassa".


MC SkyIsTheLimit ei oo muute sanonu viel mitää?


Taitaa odotella unbornin päättymistä, ja tykittää sitten taas. Toivottavasti tällä kertaa itsensä pellolle...

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#15 kirjoitettu 01.07.2009 23:23

MALS kirjoitti:
Minulla olisi luonnollisesti paljon kysymyksiä, mutta keskityn nyt yhteen tärkeään asiaan kerrallaan.
Onko yleispäteviä ohjeita Miksaus, säätö, masteroinnin tekemiseen?


Miksaus
Masterointi - lyhyt oppimäärä

^ Vastaa Lainaa


MALS
46 viestiä

#16 kirjoitettu 04.07.2009 12:06

Mites jos master-äänentasolle on lisätty automation-raita feidausta varten, niin miten sen jälkeen voidaan limitoida piikit? FL:n mikseri ei tottele ko. raidan lisäyksen jälkeen limitoria.

M.A.L.S.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#17 kirjoitettu 04.07.2009 12:42

MALS kirjoitti:
Mites jos master-äänentasolle on lisätty automation-raita feidausta varten, niin miten sen jälkeen voidaan limitoida piikit? FL:n mikseri ei tottele ko. raidan lisäyksen jälkeen limitoria.

M.A.L.S.


En nyt oikeastaan tiedä mitä tarkoitat mutta itse en master-säätimeen koske käytännössä koskaan. Laita master-efektikanavaan vaikkapa Fruity Balance ja automatisoi sen volume-säätimen avulla äänenvoimakkuus. Voit myös silloin laittaa sen haluamaasi kohtaan efektiketjua.

^ Vastaa Lainaa


MALS
46 viestiä

#18 kirjoitettu 04.07.2009 13:47

D-Vision kirjoitti:
MALS kirjoitti:
Mites jos master-äänentasolle on lisätty automation-raita feidausta varten, niin miten sen jälkeen voidaan limitoida piikit? FL:n mikseri ei tottele ko. raidan lisäyksen jälkeen limitoria.

M.A.L.S.


En nyt oikeastaan tiedä mitä tarkoitat mutta itse en master-säätimeen koske käytännössä koskaan. Laita master-efektikanavaan vaikkapa Fruity Balance ja automatisoi sen volume-säätimen avulla äänenvoimakkuus. Voit myös silloin laittaa sen haluamaasi kohtaan efektiketjua.


Hei kiitti tosi paljon, sehän toimii! En tosiaan hokannu, että sitähän voi automatisoida efektiäkin. Tää avas paljon uusia mahdollisuuksia kikkailla.

M.A.L.S.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#19 kirjoitettu 04.07.2009 14:28

MALS kirjoitti:
En tosiaan hokannu, että sitähän voi automatisoida efektiäkin.


Käytännössä kaikkea voi automatisoida, ja kaikkea voi linkittää ristiin miten haluaa. Lähes jokaisesta nupista löytyy valikko Link to controller, jonka avulla aukeaa sellaiset mahdollisuudet että vain mielikuvitus on rajana.

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#20 kirjoitettu 10.07.2009 08:19

D-Vision kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä että sen mp3:n täytyisi kyllä kuulostaa samalta kuin FL Studiossakin, joskus kokonaisäänenvoimakkuus konverttauksessa tippuu mutta kyllä instrumenttien väliset voimakkuudet pitäisi pysyä aika hyvin suhteessa toisiinsa.

Oikeastaan ainoa mitä mieleen tulee niin muista laittaa se bitrate vähintään 128 kbps. Tässä screenshot sellaisista perushyvistä enkoodaus-asetuksista. Kokeile noilla ja sano jos edelleen on päin bärsettä se mp3.

Kuva

Kiinnitä huomiota varsinkin punaisella reunustettuihin asetuksiin. Nuo rasti ruutuun-nappulat ovat lähinnä hienosäätöä ulkoista miksausta tai toisen softan käyttöä varten.


itse huomasin Reasonissa että jos oli epähuomiossa äänet paukkunut reasonin mikserissä punarajalle niin se vaikutti huomattavasti vasta mp3 muodossa. sitä ei välttämättä kuule itse ohjelmassa mutta vasta mp3 muodossa sen huomasi miten koko säätö oli pelkkää paskaa.

jos tämmönen on mahdollista FL:ssä??

^ Vastaa Lainaa


MALS
46 viestiä

#21 kirjoitettu 14.07.2009 19:38

Tehdäänkö miksaus sillä oletuksella, että biisiä kuunnellaan EQ 0-tasossa (eli EQ liut keskellä)?

M.A.L.S.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#22 kirjoitettu 14.07.2009 20:03

MALS kirjoitti:
Tehdäänkö miksaus sillä oletuksella, että biisiä kuunnellaan EQ 0-tasossa (eli EQ liut keskellä)?


Niin siis tarkoitat että lopputuotteen kuuntelijan taajuskorjaimen namiskat olisivat 0-tasossa? Totta kai tehdään. Ei ole mitään mahdollisuutta saada miksatuksi siten, että kaikkien juustojen sterkoissa kuulostaisi hyvältä, kun juusto 1 pitää kaikki muut niin miinuksella kuin pystyy paitsi keskiäänet täysillä, juusto 2 taas equttaa bassot häviksiin ja korostaa keskiylätaajuuksia, juusto 3 taas pitää neuroottisesti huolta että EQ:n 5 namiskaa ovat täysin symmetrisesti V:n muodossa, jne...

Ainoa järkevä tapa on siis olettaa että kuuntelija käyttää sitä taajuuskorjainta oikein, eli sen mukaan miten hänen laitteistonsa vääristää ääntä.

Thimns muokkasi viestiä 20:13 14.07.2009

ts. ei ole mitään kultaista keskitietä, paitsi se keskitie.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7644 viestiä
Luottokäyttäjä

#23 kirjoitettu 15.07.2009 14:30

Thimns kirjoitti:
MALS kirjoitti:
Tehdäänkö miksaus sillä oletuksella, että biisiä kuunnellaan EQ 0-tasossa (eli EQ liut keskellä)?

Ei ole mitään mahdollisuutta saada miksatuksi siten, että kaikkien juustojen sterkoissa kuulostaisi hyvältä, kun juusto 1 pitää kaikki muut niin miinuksella kuin pystyy paitsi keskiäänet täysillä, juusto 2 taas equttaa bassot häviksiin ja korostaa keskiylätaajuuksia, juusto 3 taas pitää neuroottisesti huolta että EQ:n 5 namiskaa ovat täysin symmetrisesti V:n muodossa, jne...

mä miksaan mun oksettavilla philipsin minihifeillä tasan niillä eq-asetuksilla joilla muutenkin kuuntelen musaa. en ymmärrä miksi niitä pitäisi ronkkia vain sen takia, että luulee valheellisesti saavansa täysin viivasuoran taajuusvasteen. jos kuuntelee musaa ekut täysin nollassa, niin sitten tehdään musaa ekut täysin nollassa. kun käyttää samaa laitteistoa samoilla (=itseään eniten miellyttävillä) asetuksilla tarpeeksi pitkään, oppii tuntemaan oman äänentoistonsa ja samalla osaa suhteuttaa omat biisit paremmin muiden biiseihin. eri eq-asetuksilla miksauksessa tehdyt säädöt ei välttämättä toimi toisella yhtä hyvin, ellei sitten jatkuvasti kuuntele musiikkia kummallakin ja tiedä täysin näiden kahden eroja. siltikin kyse on vain kokemuksesta ja äänen tuntemisesta.

vaikka joku olisikin säätänyt omat stereonsa kaikkien muiden mielestä päin helvettiä, hän on varmasti ite tottunut siihen äänenväriin. jos tämä henkilö kuuntelee biisin, jonka tekijä on miksausvaiheessa säätänyt ekua sen ajaksi, hän on voinut tehdä sellaisia säätöjä, jotka saavat biisin kuulostamaan täysin vammaiselta. siinä vaiheessa on ihan sama, minkälaisia säätöjä kuuntelijan laitteissa on tehty, kun biisi eroaa muista jo niin ratkaisevasti, että hänkin huomaa erot ja pitää niitä epämiellyttävinä.

tästäkin huolimatta on tietysti hyvä (ja oikeasti mielenkiintoista) kuunnella miksaus eri laitteistoilla, kaiuttimilla ja kuulokkeilla ja varmistua siitä, ettei yhdessäkään tule esiin mitään todella epämiellyttävää tai yllättävää. samasta syystä olisi hyvä, että myös niillä kuuntelisi muutakin musaa, jotta osaisi suhteuttaa laitteistojen ääntä paremmin.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#24 kirjoitettu 15.07.2009 15:21

veezay kirjoitti:
mä miksaan mun oksettavilla philipsin minihifeillä tasan niillä eq-asetuksilla joilla muutenkin kuuntelen musaa.


Siinähän se kirjoituksesi tärkein osa olikin; miksaat oksettavilla phipilpsin minihifeillä. Varmasti on syytäkin säätää EQ kohdilleen, tekee niillä sitten mitä tahansa.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7644 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 15.07.2009 15:55

Thimns kirjoitti:
Siinähän se kirjoituksesi tärkein osa olikin; miksaat oksettavilla phipilpsin minihifeillä. Varmasti on syytäkin säätää EQ kohdilleen, tekee niillä sitten mitä tahansa.

ääh.

kyllä, ihan varmasti laitteen oma eq korjaisi kaiken täydelliseksi mikä noissa on muuten vialla. harmillista vain, että toi eq on ihan säälittävä, koska keskiäänien korostaminen korostaa keskiäänien lisäksi bassoja ja kaiuttimet on rätiseviä muovipaskakasoja. puhumattakaan siitä että mä pidän bassoja varmasti liian kovalla.

referoisin pointtini tähän uudelleen mutta tiedän että tajusit sen.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#26 kirjoitettu 15.07.2009 16:06

veezay kirjoitti:
referoisin pointtini tähän uudelleen mutta tiedän että tajusit sen.


En nyt itse asiassa ihan tajunnut sitä logiikkaa, että kun ei yksinkertaisesti voi tietää miten jokainen potentiaalinen kuuntelija säätää EQ:nsa saatikka luoda niistä mitään kultaista keskitietä (paitsi sen täysin flatin), niin miten miksataan oletuksella että kuunnellaan joillain tietyllä EQ-asetuksilla? Paitsi tietysti jos se oletus on se flat.

Thimns muokkasi viestiä 16:07 15.07.2009

Ja otetaanpa nyt huomioon, että kunnon aktiivisista lähikenttämonitoreista on turha sitä kotistereoista tuttua viiden sliderin settiä hakea. Softapuoleltako pitäisi sinun mielestäsi säätää playbackin EQ samanlaiseksi kuin koti-/autostereoissa on, vai?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7644 viestiä
Luottokäyttäjä

#27 kirjoitettu 15.07.2009 16:54

hmm. ymmärsin alkuperäisen kysymyksen ehkä hieman vinoon. käsitin, että MALS ottaisi oman äänentoistonsa eq:n pois päältä miksatessaan ja avauduin siitä, ettei siinä ole järkeä. pari edellistä viestiä meni vähän hukkaan näiden väärinkäsitysten takia.

siinä mielessä oon siis samaa mieltä siitä, että miksaus tehdään alkuperäisen oletuksen perusteella. jos joku on säätänyt ekunsa päin helvettiä, hän on tottunut kuuntelemaan musiikkinsa niin ja kenenkään biisi ei sen takia kuulosta sille ihmiselle erityisen "väärältä".

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#28 kirjoitettu 15.07.2009 18:36

veezay kirjoitti:
hmm. ymmärsin alkuperäisen kysymyksen ehkä hieman vinoon. käsitin, että MALS ottaisi oman äänentoistonsa eq:n pois päältä miksatessaan ja avauduin siitä, ettei siinä ole järkeä. pari edellistä viestiä meni vähän hukkaan näiden väärinkäsitysten takia.

siinä mielessä oon siis samaa mieltä siitä, että miksaus tehdään alkuperäisen oletuksen perusteella. jos joku on säätänyt ekunsa päin helvettiä, hän on tottunut kuuntelemaan musiikkinsa niin ja kenenkään biisi ei sen takia kuulosta sille ihmiselle erityisen "väärältä".


Voi tietysti olla että minä ymmärsin päin helvettiä ja MALS tosiaan tämän pohjalta aikoo veivata EQ:nsa eri asentoon kuin normaalisti. Älköön hän näin tehkö!

Ja tuosta olen siis samaa mieltä, että toistopuolella se on sen kuuntelijan ongelma.

Tässä kaikessa on kyllä pieni vaaransiemen. Oletetaanpa että miksaaja on säätänyt vahvistimesta bassot niin miinuksille kuin pystyy ja miksannut piisiin bassot jotka jytkyvät mukavasti tästäkin huolimatta. Sitten kun joku poikaraukka pistää sen piisin soimaan Toyotansa stereoihin, joihin on luonnollisesti säädetty amisbassokorostus (eli eq:sta alapäät täysille ja mahdollinen dynamic bass boost myöskin täysille) niin sehän vittu räjähtää.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#29 kirjoitettu 15.07.2009 18:55

Nyt kyllä näyttää pojat että olette menossa kovaa perse edellä puuhun.

Vastauksena M.A.L.S:lle: Älä ajattele loppukäyttäjän laitteistoa nyt ollenkaan vaan teet mahdollisimman tasapainoisen miksauksen. Ei tuota oikein voi mitenkään muuten selittää.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#30 kirjoitettu 15.07.2009 19:22

D-Vision kirjoitti:
Nyt kyllä näyttää pojat että olette menossa kovaa perse edellä puuhun.


Jaa että kerrotko miten?

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#31 kirjoitettu 15.07.2009 21:50

Thimns kirjoitti:
Jaa että kerrotko miten?


Tuossa kun keskusteluanne seurasin niin alkoi vaan vaikuttamaan siltä että yksinkertaista asiaa lähdettiin purkamaan niin vaikeasti ettei siitä enää kukaan ymmärrä mitään, vähiten kysymyksen esittäjä. Mutta oikeastaan nyt kun rupesin tarkemmin katsomaan niin juu, onhan tuo MALSin kysymys vähän oudosti aseteltu vaikka itselläni on aika tarkka käsitys mitä luulen hänen tarkoittavan.

No joo, eipä siinä mitään, jatkakaa

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#32 kirjoitettu 16.07.2009 16:17

Toiseen viestiin kirjoittelin kilometrin jotain turhaa, jossa kuitenkin yksi ihan toimivakin vinkki oli.

Käytä EQ:ta instrumentteihin vasta aivan lopuksi, kun biisi on viimeistelyjä lukuunottamatta valmis. Samoin kompressorin kanssa, jos sitä tekee mieli käyttää.

Sitten on ihan hyvä juttu, jos stereokuvaa biisistä löytyy ja sen saa hyvin onnistumaan esim joillakin rytmisoittimilla. Hieman vasemmalta voi jammata vaikka joku shaker -sample ja samanverran hieman oikealta haikka. Keskeltä sitten basari, virveli ja basso. Loput instrumentit balanssiin myös, mutta tuossa sitten täytyy vain luottaa korvaansa.

Pientä muhkeutta biisiin saa, kun lisää virveliin pienen kaiun, josta on leikattu alataajuuden kaiut pois. Kuulostaa vähän virvelin matolta. Muuten rytmisoittimiin ei kauheasti kannata lisäillä mitään övereitä efektejä ettei se itse rytmi katoa niiden kaikenmaailman kaikujen sekaan. Riippuu tietty biisin luonteesta tämäkin. Tiukassa musiikissa tiukat soundit ja jossain äänimaalailujutuissa saa sitten olla vähän tunnelmallisemmat/kokeellisemmat soundit.

Jokaiselle instrumentille kannattaa laittaa jo heti aluksi oma mikserikanava, joka ei kannata olla master -kanava. Haikalle, basarille ja kaikille rumpujutuille oma kanava myös.

Master -raidalle itselläni on tapana löydä ainakin Fruity peak controller. Siinä on oletuksena mute päällä eli siinä syy, miksi ääni katoaa, kun sen master -raidalle laittaa. Tämän lisäksi EQ:lla lisään vähän keski - ja korkeita taajuuksia, korvan mukaan. FL studiossa jostakin syystä ilman master -EQ:ttamista soundit jää usein vähän bassotaajuusvoittoisiksi.

Tämän lisäksi masterilta löytyy silloin tällöin Waves Hum, joka poistaa joitakin matalia taajuuksia ja saa kokonaissoundista "ihan jännän", waves Cracke, joka tekee "jotain".. Ja Waves L2 tai Waves ultramaximaiser tms, jolla saa kokonaisvolyymiä vähän vielä lujemmalle. Aluksi kuitenkin koitan saada biisin kuulumaan tarpeeksi kovaa ihan vaan instrumentteja miksailemalla.

Tästä tulikin mieleen, että kannattaa (jos et ole vielä ) tutustua www.kvraudio.com , josta löytyy ilmaisia VST -plugineja. VST -plugineista löytyy lisätietoa mikseri -forumeilta paljonkin esim, kuinka sellainen asennetaan. Siinä saa kulumaan tuhanseja tunteja aikaa, kun alkaa näitä plugineita kokeilemaan ja samalla saa virtaa uusien biisien tekoon, kun siinä kokeillessa saattaa hienoja ideoitakin syntyä

Layeroinnilla saa varsin muhkeita soundeja aikaiseksi esim. liideihin. Eli kaksi tai useampi eri soundi pistetään soimaan samaan aikaan. Avaa channels-layer ja aktivoi ne soundit samplerista, jotka haluat soivan yhtä aikaa ja paina layer -työkalun "aseta lapseksi" -nappulaa. Pistä layersoundi soimaan omalta mikserikanavalta. Kaikilla "lapsisoundeilla" saa myös olla aivan oma mikserikanavansa eli tällä tavalla todellakin pystyy tekemään mitä eriskummallisempia soundeja. Layerointia kannattaa ehdottomasti käyttää myös rumpuihin esim 3 eri basarisamplea päällekkäin.

Rumpuihin oiva työkalu on Fruity FPC. Joku battery 3 -VST nyt olis vielä paljon monipuolisempi ja parempi, mutta FPC löytyy siitä fl studiosta jo itsestään eli sillä on hyvä aloittaa. Siinä pystyy ihan hiirellä vetämään sampleja niihin rumpupädeihin vaikka 5 päällekkäin (eli layerointi on vähän helpompaa) ja jokaista samplea voi vielä jonkin verran säätää, pitchailla jne. Tee oma rumpupatteri tällä tavoin. Voit Edisonia käyttämällä vaikka leikata virveliniskun Pentti Penan biisistä ja layeroida siihen päälle virveli-iskun Santtu Saappaan biisistä. Sitten pienellä pitchaamisella ja volymeiden säädöllä voit tehdä aivan oman virvelisoundisi näistä Tää on itseasiassa uusin juttu, mitä oon fl studiolla tajunnut tehdä aktiivisen 5 vuoden kokemuksen jälkeen. Ainut huono tässä on se, että ei saa omaa efektiraitaansa eri rumpuosille, mutta saa niitä hyviä komppeja ilman virvelikaikujakin ja sample itsessään saattaa olla jo niin hyvä, ettei mitään kaikuja tarvitse.


Jaahas, taas tulee tekstiä se kilometri. Toivottavasti tosta jotain hyötyä on Fl studiolla pystyy tekemään niin uskomattoman paljon kaikkee, että oon itse ainakin jopa vähän yllättynyt tässä pitkällä juoksulla.

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#33 kirjoitettu 16.07.2009 16:23

MALS kirjoitti:
Tehdäänkö miksaus sillä oletuksella, että biisiä kuunnellaan EQ 0-tasossa (eli EQ liut keskellä)?

M.A.L.S.


Tähän vastaan: Joo. Ja itse projektissakin EQ:ita aletaan vääntelemään vasta lopuksi. Jotain pientä ny voi ruuvailla siinä soundia kehitellessä, mutta viimeistely sitten vasta viimeiseksi.

Kannattaa hommata jotkut studio-luurit, jotka ei korosta mitään bassoja tms. ja miksata niillä. Miksatessa voi välillä verrata soundia muiden biisehin. Tällöin saa vähän huonommilakin kaiuttimilla jonkinlaista suuntaa, mitä soundia kannattaa vielä vähän viilata.

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#34 kirjoitettu 16.07.2009 16:29

SaastanenHippi kirjoitti:
Ja itse projektissakin EQ:ita aletaan vääntelemään vasta lopuksi.

En nää tuohon mitään erityistä syytä. Itse pyrin equttamaan jokaisen soundin mahdollisimman hyväksi heti alkuunsa. Näin saan paljon paremman kuvan siitä, kuinka äänimaailma täyttyy ja tarvitaanko jotain lisää.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#35 kirjoitettu 16.07.2009 20:01

Belrak kirjoitti:
SaastanenHippi kirjoitti:
Ja itse projektissakin EQ:ita aletaan vääntelemään vasta lopuksi.

En nää tuohon mitään erityistä syytä. Itse pyrin equttamaan jokaisen soundin mahdollisimman hyväksi heti alkuunsa. Näin saan paljon paremman kuvan siitä, kuinka äänimaailma täyttyy ja tarvitaanko jotain lisää.


Juu, ainakin tollaset perussetin alataajuuksien "pakolliset" leikkaukset tekisin kyllä ennen varsinaista misaamista, esimerkiksi jossain skebavallissa ne matalimmat murinat ovat turhaan häiritsemässä ellei niitä jostain syystä nimenomaan halua sinne.

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#36 kirjoitettu 17.07.2009 13:35

SaastanenHippi kirjoitti:
Käytä EQ:ta instrumentteihin vasta aivan lopuksi, kun biisi on viimeistelyjä lukuunottamatta valmis. Samoin kompressorin kanssa, jos sitä tekee mieli käyttää.


Tämä on varmasti yksi huonoimmista vinkeistä mitä on vastaan tullut näillä palstoilla. Ehdottomasti kannattaa instrumenttia eq:ttaa (mikäli tarvetta) jo heti käyttöönottovaiheessa. Se helpottaa sitten muiden soundien valintaa, kun tietää miltä edellinen soundi oikeasti kuulostaa miksauksessa. Eq:n tarkoituksena on usein karsia soundista pois häiritsevät taajuudet tai korostaa tiettyjä hyviä taajuuksia (esim. vaikkapa bassoleikkaus ja yläpään boostaus).

Myös limitoinnit yms kanavakohtaiset efektoinnit kannattaa tehdä hyvissä ajoin ainakin aika-lailla-sinne-päin valmiiksi, jotta tietää miltä instrumentti ja kokonaisäänimaailma soundaa kun valitsee seuraavia ääniä.

Jos kaiken tämän tekee vasta aivan lopussa, voi tuloksena olla se, että suurin osa biisin soundeista joudutaan valitsemaan uusiksi jos halutaan tasapainoista miksausta.

Pienet eq-viilaukset ja tarkemmat efektoinnit & automaatiot toki vielä lopussa, mutta heti kärkeen vaan se perusmiksaus & efektointi kuntoon niin että soundaa hyvältä.

Laihanen muokkasi viestiä 13:46 17.07.2009

Tarkennettaanpas hieman:
Edellämainitsemani miksaustyyli sopii siis useimpiin konemusiikin tyylilajeihin hyvin. Jos taas miksataan liveibändin tallenteita ja tiedät tasan tarkkaan mitä soittimia biisissä tulee olemaan, niin sitten voi kaiken työn tehdä kyllä ihan lopussa.

^ Vastaa Lainaa


.Trauma
558 viestiä

#37 kirjoitettu 17.07.2009 13:53

Laihanen kirjoitti:
Blaablaablaa..


Toisaalta, jos työskentelee sillä periaatteella, että EQtus ja muu efektointi hoidetaan vasta biisin lopuksi, tulee soundivalinnoista jo valmiiksi yhteensopivampia kuin ehkä muuten tulisi -> helpompi miksata.

Itse suosin erittäin kevyttä soundien prosessointia itse tekovaiheessa. Nopeammin valmista.

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#38 kirjoitettu 17.07.2009 13:56

.Trauma kirjoitti:
Toisaalta, jos työskentelee sillä periaatteella, että EQtus ja muu efektointi hoidetaan vasta biisin lopuksi, tulee soundivalinnoista jo valmiiksi yhteensopivampia kuin ehkä muuten tulisi -> helpompi miksata.

Eipä siinä soundia valitessa yleensä ole mitään EQ:ta päällä raidassa. Eli valitaan se yhteensopivin soundi, ja sitten tyrkätään se EQ raidalle.

^ Vastaa Lainaa


.Trauma
558 viestiä

#39 kirjoitettu 17.07.2009 13:57

Belrak kirjoitti:

Eipä siinä soundia valitessa yleensä ole mitään EQ:ta päällä raidassa. Eli valitaan se yhteensopivin soundi, ja sitten tyrkätään se EQ raidalle.


Jos soundi on yhteensopiva, miksi runtata EQ siihen perään? Onko se joku sääntö?

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#40 kirjoitettu 17.07.2009 14:41

.Trauma kirjoitti:
Jos soundi on yhteensopiva, miksi runtata EQ siihen perään? Onko se joku sääntö?

Harvoinpa löytyy sellaista soundia josta ei mitään kannattaisi leikata. Ja kyllä itse ainakin laitan sen high pass eq:n jo ihan varmuudenkin vuoksi joka kerta. Pienetkin ylimääräiset alataajuudet voivat merkitä yllättävän paljon, kun biisissä on paljon raitoja.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu