Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja + Biogenesis (evoluutiosimulaattori)


accent

#1 kirjoitettu 01.05.2008 20:41

http://biogenesis.sour...

Kyseessä on java-pohjainen yksinkertaistettu simulaatio evoluutiosta. Organismit koostuvat erivärisistä ruumiinosista joilla jokaisella on oma tarkoituksensa, ja ruumiinosan koko vaikuttaa sen voimakkuuteen.

-Vaaleansininen on liikkumiselin (koko vaikuttaa nopeuteen, asento liikkumissuuntaan)
-vihreä on fotosynteesielin
-punainen on muista organismeista elinvoimaa imevä elin
-keltainen määrää jälkeläisten määrän (0 keltaista = yksi jälkeläinen, 1 keltaista = 2 jälkeäläistä jne.)
-valkoinen on tartuttamiselin (tartuttaa olennon geenit toiseen olentoon siten että uhrin seuraavat jälkeläiset ovat tartuttaneen olennon kaltaisia)
-harmaa on instant kill-elin
-Tummansininen on kilpi eli siihen osuessaan punainen, valkoinen tai harmaa elin ei vaikuta mitään.

Aluksi simulaation maailma täytetään eliöillä joiden ruumiinosien määrä, värit, asennot ja koot ovat täysin sattumanvaraista. Eliö lisääntyy kerättyään tarpeeksi energiaa joko fotosynteesillä tai syömällä muita, ja jälkikasvulla on mahdollisuus mutaatioihin. Lisäksi on mahdollista muokata monia parametrejä kuten valosta saatavan energian määrää ja myös muokata eliöiden geenejä itse.

Tuon ruumiinosasysteemin ja evoluution periaatteen tuloksena voi syntyä hyvinkin erilaisia "elukoita". Hyvin pian alkaa eriytyä selkeästi eri "lajeja" ja joskus kohtalaisen monimutkaisiakin ekosysteemeitä.

Itse tykkään antaa siinä syntyville otuksille omat lajinimityksensä. Tällä hetkellä kehitteillä olevassa "maailmassa" minulla on sellaisia lajeja kuin Symmetrinen pahiskaktus, Yrjöperhonen, Sateenkaarisykkyrä ja homotökkijä. Kaikki nimet kuvaavat varsin hyvin kyseisiä lajeja.

Tätä kirjoittaessani on näköjään käynyt niin, että kaikki muut pahiskaktusta lukuunottamatta ovat kuolleet sukupuuttoon, ja sen seurauksena pahiskaktus on evoluution seurauksena hylännyt piikit kokonaan ja on nyt vain perus kasvi eli pelkkiä vihreitä ruumiinosia.

^ Vastaa Lainaa


JamesMercy

#2 kirjoitettu 01.05.2008 21:48

Spore tuli heti mieleen. Pitääpä koitella.

^ Vastaa Lainaa


accent

#3 kirjoitettu 01.05.2008 21:54

Tämänhetkinen populaationi koostuu lähinnä Yhteyttävistä tylppäsuihkareista sekä Pikkukeltakasveista. Yhteyttävä tylppäsuihkari kehittyi menestyksekkäästä bumerangimaisesta hirviölajista jonka geenit rakentelin itse ja istutin muutaman yksilön kannan.

accent muokkasi viestiä 21:59 01.05.2008

Oletusasetuksilla tuossa lähes aina käy niin, että lopulta jäljellä on vain kasvien kaltaisia eliöitä. Kertoo kyllä hyvin siitä miksi oikeassakin maailmassa on niin hitonmoinen määrä kasvillisuutta. Yhteyttäminen on vain niin perhanan tehokas energiantuotantotapa kun ei käytännössä tarvitse edes tehdä muuta kuin olla olemassa ja kasvaa.

Jos haluaa enemmän actionia niin voi vaikka muuttaa maailman parametreja niin että ne kasvit joutuvat kehittämään agressiivisempiä energiansaantimenetelmiä taikka sitten luoda geenimanipuloimalla hirviöitä tuhoamaan kasvit.

^ Vastaa Lainaa


Pastori
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 02.05.2008 08:45

Tuli eilen leikittyä tällä jonniin aikaa, mutta en mä oikein loppupeleissä saanut tästä kauheesti kii. Ihmetteli vaan niitä ötököitä siellä ruudulla, että "Jaa no toi ny näytti tuhoavan melkein kaikki noi muut..."

Jonain näytönsäästäjänä tollanen olis ihan hauska niin että se osais aina jatkaa siitä kohtaa mihin se on aiemmalla kerralla jääny.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu