Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja HipHopparna & brand


Feeble-minded

#1 kirjoitettu 14.03.2003 00:20

Nyt varmaan kun kaikki näkevät että threadin kirjoittaja on FM (aaargh se taas suolaa täällä), niin oikeassa olit suolaan .

Ja pyydän kaikkia lukemaan tämän jutun loppuun ennenkuin alkaa punomaan vastausta.

Jokainen varmaan muistaa sen suuren hurmiollisen hetken kun näki ensimmäistä kertaa palomiehen tai poliisi sedän kävelevän upea uniformu päällään. "iskä musta tulee isona...". Ja isä vaan nyökkää päätään. Ikää tulee ja ihmiset kasvavat. Jossain vaiheessa tulee se bomfunk ikä ja vinyylisoittimet näyttävät kivoilta. "iskä voiksää ostaa mulle tommosen vinyyli soittimen, tai voinxmää hangata mummun vanhalla"... Ollakseen "hoppari" tarttee vaan lögärit ja kledjut jossa lukee joku upea tagi.

Mistä kaikki sai sitten alkunsa? Kuten niin kaikki muukin, hyvä katoaa ja kuopataan. Kraftwerk aloitti lyömättömän konemusiikin työstämisen jo 70-luvulla, kun taas katujen kulttuuri alkoi löytämään musiikillista kanavaansa. Kantaa ottavat lyriikat ja katu-uskottavat biitit alkoivat kehittyä. HipHop syntyi se oli vääjämätön tulos turhautuneisuudelle jolle piti löytää oma kanava.

Kaikki siis alkoi katujen huudosta, ja se löi itseään läpi. Mitään ei luotu, kaikki syntyi. Hommaan liittyi uhoa ja maskuliinistä tunteiden ja mielipiteiden ilmaisua.

Siirrytään sitten nykypäivään. Itselläni syntyi kosketus hipHop musiikkityyliin ollessani ylä-asteella. Sain kasetteja joissa oli kunnon menoa ja mäiskettä. Kool Moe Deestä Ice-T:n teippeihin. Ymmärsin vielä yllättävän hyvin lyriikoita, joka vain lisäsi kiinnostustani. Taustoissa oli sitä kunnon rähisevää, mutta silti niin yksinkertaista vetoa.

Kaikella on oma evoluutionsa tai kehityskaarensa. Musiikki kehittyy ja muuttuu, eihän kukaan jaksa syödä samaa keittoa kahdesti. Sopivasti voi lämmitellä Firevisionin tyyliin ja tuoda vanhaan uutta, mutta kehitys on vääjäämätöntä.

Istahdappa tänään ja katso mihin evoluutio on johtanut hipHopin kohdalla. HipHopista on tullut brandi, kunhan näytät hyvältä. Ja jos et osaa hommaasi niin heitä huumorilla ja olet yhtä suosittu. Muksu voi sitten tehdä ostoslistan jonka summana on yhtäkuin HipHoppari. Kaiken saa rahalla. Käsitys hipHopista on muuttunut hipHoppiin. Tällä tarkoitan sitä, että ennen se mikä oli kokonaisuus on nykyisin itse asia. HipHop piti sisällään ominaisen tanssi tyylin "breakdance", agressiivisten lyriikoiden heiton "master of ceremony MC", raakojen taustojen tykityksen "Disc Jockey DJ". En tiedä mikä olisi ollut tulos jos olisi mennyt 80 luvulla kysymään joltain "do you hiphop?" mikä olisi ollut vastaus. Nykyisin jos kysyt hipHoppaksä niin "joo kyl mä, melkein joka viikko".

Niinkuin ylä-asteen käsitöissä työ tehdään välttävästi ja jätetään lakkaamatta jos pääsee muuten läpi, niin on tällainen "sieltä mistä aita on matalin" periaate kukoistanut "suomen hiphop skenessä". Se että naapurin Ville sai mummon vanhan levarin ja Kallella on se Haman mikki ei tarkoita sitä että ollaan valmiita keikalle. Järkytys on suuri kuin Gimmel lyö kultaa ja MC TAAGIBÖRSTÄn kaltaiset mussuttajat pääsevät ulos kaapista. Petri Nygård vedätti koko suomen senaikaisella hiphop skenellä, mutta menetti sen kaiken seuraavalla levyllään.

Mm. MC Taagibörstä on hyvä esimerkki vaiheesta jossa aatteiden tilalle astuu vaatteet. Lyriikoiden sisällöllä ei ole väliä ja kunhan alistetaan naisia ja kiroillaan paljon. Tätäkään ei hoideta tyylillä eikä taidot riitä verbaaliseen kikkailuun. Kaikki vedetään sieltä koiran kaivamasta kuopasta aidan ali. "älä tule paha kakku, tule hyvä kakku". Juuri näin. "mä syön kalaa ja sitten kortsut palaa". Jou jou ja yleisö "rimmaa" perässä ja ajattelee kuinka hyviä riimittelyjä. Kukaan ei vaan muistanut että riimittely sanana on harhaan johtava "aa bee cee dee ee äffä gee". Esimerkkinä suomalaisista voi kuunnella Palefaceä joka ei ajattele että been jälkeen tulee cee. Tämä ei tarkoita huonosti istuvia riimejä vain taiteellista ja verbaalista kikkailua. Ja jos joku haluaa sanoa että eiks se oo tärkeetä että se kuulostaa hyvälle, niin sma sitä on kuunnella sitä Piikku Kakkosen Postii Nolla Nolla Seitsemän Kaksi Kaksi Kahdeksan Tampere kymmenen.

Suomesta löytyy MC Taagibörstän kaltaisia räkiviä reiskoja rivikaupalla. Toki musiikkia voi tehdä ja vääntää, vaikka omaksi iloksi.

Tule rikkaaksi tai kuole niin yrittäessäsi. Siis nyt meni jotain ohi, siis häh. Lukeeko USA:n "War is the only choice" lapun perässä "and the oil is only reason". Missä menee ihmisen ohjatun tyhmyyden raja, kauanko sammakko pysyy kuumassa kattilassa? Yhdysvalloille riittää se, että Dr.Dre the old mother fucking grandmaster sanoo että "its cool" ja eemeli töräyttää "yo, buy it". Suomi seuraa mukavasti perässä. Täällä ei ole mitään väliä. "Gimmel on jymymenestys" lukee Iltasanomien lehdessä vaikka Joonas Hytönen Showssa tytöt vetää niin kaukaa ettei nuoteista ole puhettakaan. Levyäkään ei ole vielä myynnissä ja puhutaan jo kultalevystä näin voidaan puhua vain markkinointitutkimusten pohjalta jotka todistavat että suomessa kaikkea saa kun mainostaa.

Jenkkien puolella on vielä asiat jotenkin hanskassa. Underground elää ja painaa kaasua kun Dr.Dre and the CO yrittää nostaa mopon kytkintä niin nopeasti että rahaa tippuu ja mopo... Whanksta whanksta. Antakaa mun haukkoa ilmaa. Äijä joka lausuu tasapaksua riimiä tasapaksulla aneemisella äänellä ja takana paukkuu Nellybeat rumpu.

Onko HipHop tässä, tähänkö ollaan menty?



Tuleeko happy end ja pieni tyttö astelee lavalla ja sanoo "keisarilla ei ole vaatteita".

^ Vastaa Lainaa


Suvaitsemattomat

#2 kirjoitettu 14.03.2003 16:12

Onkos kukaan kuullut ainakin joidenkin noitten Taagibörsta -heppujen aikaisempaa tuotantoa, "Laillista douppi" -nimistä joujouttelua? On nimittäin hirvittävän huono. Vähintään yhtä surkea kuin Mikserin hip hip hop hop -aktit. En ymmärrä miten tommosille annetaan vielä levytyssopimus.

Noh, minähän en hippari-hoppari -musiikista oikeastaan mitään tiedä, mutta kuvittelisin, ettei tarkoituksena ole tehdä tylsiä biisejä huonoilla teksteillä joista ei saa mitään selvää ja jonka musiikillisessa puolessa ei ole mitään kiinnostavaa.

^ Vastaa Lainaa


Suvaitsemattomat

#3 kirjoitettu 14.03.2003 16:40

Niin, Taagibörstaa en ole juuri kuullutkaan, puhuin siis tuosta Laillista douppista. Joka oli aivan hillittömän huono. Niin huono, ettei se ollut edes hauskan huono.

^ Vastaa Lainaa


Sta

#4 kirjoitettu 14.03.2003 19:01

Tilitystä tosiaanki I just don't give a f***. Enpä ala ottaa ihmeemmin kantaa toho.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#5 kirjoitettu 14.03.2003 19:36

Hmmm... Tuli kaksi asiaa mieleen... Ehkä FM ei vaan ole löytänyt niitä mieleisiään UG juttuja ja se, että täältä käsin on aika hankala sanoa mitään tuosta jenkki scenestä. Voihan se olla, että sielläkin on paljon porukkaa jotka tekee kasakaupalla skeidaa. Tuossa meidän välillä vaan on aika tehokas fyysinen filtteri jota myös Atlantin valtamereksi kutsutaan. Varsinkin noiden epäkaupallisempien juttujen kohdalla pätee aika hyvin se, että sellaisista artisteita jotka oikeasti on hyviä sana kiirii paljon helpommin kauemmaksi kuin sellaisista joista ei ole mihinkään.

Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen.

^ Vastaa Lainaa


Feeble-minded

#6 kirjoitettu 15.03.2003 09:45

""jokaisella on oma musiikkimakunsa. mä tykkään niitten armottomasta tavasta tehdä sitä.. mulle se vaan edustaa rehellistä caccaa jossa ne on mitä on eikä yritä muuta.""

""he tekevät riiminsä aiheista jotka on kevyesti käsiteltäviä ja ne ovat ns joka pojan puheen aiheita kaverien kanssa... sellaistahan se alunperin oli jenkeissäkin.""

Tarkoitukseni ei ollut pelkästään nokkia Taagibörstää, joka nyt sattui esimerkiksi. Mutta itse kun en voi käsittää kyseistä mussutusta minkään alakulttuurin musiikkina. Ja kun tuossa mainittiin että jokaisella on oma musiikki makunsa ja joku tykkää niiden puhtaasta ja "rehellisestä" tavastat tehdää PASGAA. Meniköhän nyt jotain ohi? Pasgaa voi tehä ja lähettää mikseriin. Vaikka löytyyhän täältäkin yllättävän hyviäkin. Siis jos mä haluaisin ruveta laulaan ja räppään niin siitä tulis justiinsa tuommoista Taagibörstä pasgaa, vai pitäsköhän mun ruveta laulaan N'Sync tyyliin ja saisin sitten taas pojot kun tekisin sitä aitoa enkä keino pasgaa.

Ja tuo riimien kevyesti käsiteltävyyskin voi vielä mennä jotenkin läpi, mutta ei hel hel kun vetti vois ne vaikka laulaa globalisaatiosta tai ihan mistä vaan. Mutta kun se niiden "taito" ei juuri riitä muuhun kun tollaseen "rehelliseen" pasgaan. Eli enemmänkin kyseessä on se ettei niiden äänillä juuri pidemmälle pötkitä. MoonTV:ltä olen muutaman kerran nähnyt mm. KehäKetun sähellystä ja aika viddun noloa meininkiä. Sillä oli kerran MC battle jonkun toisen räkivän reiskan kanssa. Tuli ihan mieleen esikoulu, kun ne molemmat ois voinu vaan alkaa vetään sitä salaista riimiä... PIKKU KAKKOSEN POSTIII.

Olisin saanut tuosta kirjoituksestani läpiluotauksen, mutta nyt siitä jäi hyvin yksipuolinen kuva. Tarkoitukseni ei ollut sanoa että UG ei elä suomessa tai mitään tällaista ja että jenkit vielä rockkaa. Mutta kun Funkiestistä yrität löytää jotain kunnon suomalaista HipHoppia niin tulee itku silmään.

Itse kuuntelen hipHop musiikkia erittäin paljon, mutta valinnan varaa kuitenkin riittää niin paljon etten voisi edes sen syyllä nojautua mihinkään B shittiin .

^ Vastaa Lainaa


CNF-Community Neglects the Facts
134 viestiä

#7 kirjoitettu 15.03.2003 16:51

Hip-hop on nykyään yhtä suuri käsite, kuin rock musiikki. Ja on selvää että kulttuurilla/tyylillä tehdään rahaa ja raiskataan luovuutta.

Kyllä silti underground vaihtoehto elää ja voi hyvin kautta maailman, myös Suomessa. Räpissä ja hip-hopissa löytyy nykyään niin monia eri vivahteita, että luulisi löytyvän jokaisen makuun jotain, jos yleensä musiikista pitää.

Taagibörstakin on mun mielestä ihan hyvää kamaa, kun sen ottaa tarpeeksi rennosti ja ymmärtää ironian/joukit. Petri Nygordigin oli vain Openin mahdollisuus tehdä rahaa muita projekteja varten, joten annan senkin anteeksi heille..heheh.


James

^ Vastaa Lainaa


Feeble-minded

#8 kirjoitettu 15.03.2003 19:33

""lähinnä mielipide vailla varsinaista tietoa. (oletan että et tunne heitä) ""

""Mä en ihmettele topicin aloittajan mielipidettä, jos hän on ottanut jutut tosissaan.""


Miten minun kirjoitukseni liittyy näihin henkilöihin (oletan että et tunne heitä)? Minulle riittää se että olen kuunnellut heidän levynsä läpi. Ja minun varsinainen tieto tulee korvan kautta, pasga kuulostaa pasgalta. Ja vaikka tuntisinkin, niin oletetaanko sitten että kehuisin kun kavereita ollaan.

Ja tolle joka ihmettelee että otanko asiat liian totisesti, niin joo otan. Kaiken ota aina ihan tosissaan. Ei helehelevetti miten mä voisin ottaa tosissaan. Se tarkottais että alkaisin heti lonkalta dissaamaan kun huomaisin että lyriikat on läppää. Nygård jaksaa vielä hymyilyttää joskus, mutta en sitäkään kuuntelisi. Se oli mielestäni juuri sopiva rään heitto suomen hiphop skenelle.

Ja siitä että jos alkaisin itse sönköttämään, niin ihan veen varmasti tulis yhtä hyvää pasgaa kun Taagibörstä, jonkun verran on tullut spinnattua hipHop henkeen keikkaa. Taustat vaan kasaan ja sitten jotain AA BEE CEE lyriikoita. Joku Setä Koponen ja vaikka KehäKettu, ne vaan mussuttaa niitä lyriikoita. Ne samat lyriikat vois laittaa ihan kenen tahansa suuhun ja kuulostais yhtä hirveelle. Tai vois ne kuulostaa ihan hyvällekkin. (vaikka onkin mielestäni edes läpänheitoksi aika Pikku2 meininkiä)

Tällä hetkellä Helpus niminen HipHop posse kuulostaa lupaavalta.

^ Vastaa Lainaa


Feeble-minded

#9 kirjoitettu 16.03.2003 13:05

Watch as the room rocks

Mentally moonwalk
Mixed media slang
Banging in your boom box verbal violence
Lyrical stylist
In a time when rock hip hop rhymes are childish
You can’t tempt me with rhymes that are empty
Rapping to a beat doesn’t make you an emcee
With your lack of skill and facility
You’re killing me
And a DJ in the group just for credibility
I heard that some of you are getting help with your rhymes
You’re not an emcee if someone else writes your lines
And rapping over rock doesn’t make you a pioneer
Cause rock and hip hop have collaborated for years
But now they’re getting randomly mixed and matched up
All after a fast buck and all the tracks suck
So how does it stack up? None of it’s real
You want to be an emcee you’ve got to study the skill

Who can rock a rhyme like this?
Bring it to you every time like this?
Step, step up, step, step up
So you pick up a pen and write yourself a new identity
But mentally you don’t have the hip hop energy
With a tendency to make up stories
Sounding like the only hip hop you’ve heard is top 40
And your record company is completely missing it
All the kids are dissing it for not being legitimate
So in a battle you can't hack it
React with whack shit
And get smacked with verbal back flips
Get your ass kicked by fabulous battle catalysts
It's taken decades for emcees to establish this
You’re new to hip hop and welcome if your serious
But not on the mic
Leave that to the experienced

^ Vastaa Lainaa


RäpKalaCrew

#10 kirjoitettu 16.03.2003 14:39

mä edelleenkin väitän että sä et ensinnäkään pystyis istuttaa taakibörsta lyriikoita kenenkään muun suuhun. ja vaikka onnistuisitkin ni ei se samalta kuulostais.
jos jokin on sun mielestä paskaa niin älä oleta muiden olevan samaa mieltä.
mielipiteet ei ole absoluuttisia totuuksia.
olen kuullut monelta että big l ois paskaa... niin no. mielipiteet on mielipiteitä.
mä sanoisin lähinnä neroksi.

-vokaali

RäpKalaCrew muokkasi viestiä 14:39 16.03.2003

niin ja mä nyt en taas sit sanois että helpus ois esimerkillinen...

^ Vastaa Lainaa


Feeble-minded

#11 kirjoitettu 29.04.2003 21:59

kaikki kuolee pystyyn

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu