Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kuinka merkittävä osa tekopyhyys on suomalaisuutta?


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#1 kirjoitettu 15.11.2007 23:58

Kerro.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#2 kirjoitettu 16.11.2007 00:07

Hitto oon aivan liian selvinpäin vastaamaan tällasiin.. tää tarvis taas ufot aamukännit joissa nerouden liekki johdattaa sormia näppäimistöllä.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#3 kirjoitettu 16.11.2007 00:09

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Kerro.

No ei se mielestäni millään tapaa suomalaisuuteen liity. Ihmisen luoma termi täysin luonnonmukaiselle toiminnalle. En tiedä miksi tämäkin sana on saanut niin negatiivisen sävyn. Monien ihmisten inhoreaktioita lukuunottamatta en nyt äkkiseltään keksi yhtäkään tilannetta, jossa tekopyhyydestä olisi seurannut jotain suurta tuhoa.

Putte muokkasi viestiä 00:10 16.11.2007
Niin vastataanpa vielä alkuperäiseen kysymykseen: ei mielestäni millään tapaa merkittävä osa.

^ Vastaa Lainaa


poppanaattori
969 viestiä

#4 kirjoitettu 16.11.2007 00:39

Putte kirjoitti:

No ei se mielestäni millään tapaa suomalaisuuteen liity. Ihmisen luoma termi täysin luonnonmukaiselle toiminnalle. En tiedä miksi tämäkin sana on saanut niin negatiivisen sävyn. Monien ihmisten inhoreaktioita lukuunottamatta en nyt äkkiseltään keksi yhtäkään tilannetta, jossa tekopyhyydestä olisi seurannut jotain suurta tuhoa.



Poppanaattorin paskasta sanakirjasta lainattua:

Tekopyhyys on piirre, joka ilmentää ihmisen pohjimmaisessa luonteessa sijaitsevaa ristiriitaisuutta, jonka ansiosta ihminen toimii epäjohdonmukaisesti. Esimerkkinä "Minä saan tehdä näin mutta sinä et" joka tarkoittaa periaatteessa että "Minä saan tehdä näin mutta sinä et, koska minä olen minä ja olen tärkeämpi kuin sinä". Niin. Minusta tekopyhyys on hyvin tärkeä mittari siinä, että miten huonosti ihminen osaa ajatella puolueettomasti ja viisaasti. Tekopyhyyttä välttämällä oman maailmankuvan sisältämät ristiriidat ratkeavat ja sitä kautta se muuttuu eheämmäksi. Ja tämä on aaaika tärkeä asia. Tekopyhyys on muutenkin merkki jonkinlaisesta vääristyneestä maailmankuvasta, oor sou ai think.

poppanaattori muokkasi viestiä 00:39 16.11.2007

Niin ja oliks tää nyt joku hassunhauska hybridi noista "Tekopyhyys" ja "Kuinka merkittävä osa geenit ovat suomalaisuutta?"?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 16.11.2007 11:00

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:

Kuinka merkittävä osa tekopyhyys on suomalaisuutta?


Erittäin iso osa. Tekopyhyys on yksi suhteellisen merkittäväkin osa ihmisyyttä itseään. Suomalaiset eivät tee tässäkohtaa poikkeusta.

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#6 kirjoitettu 16.11.2007 21:32

Haava kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:

Kuinka merkittävä osa tekopyhyys on suomalaisuutta?


Erittäin iso osa. Tekopyhyys on yksi suhteellisen merkittäväkin osa ihmisyyttä itseään. Suomalaiset eivät tee tässäkohtaa poikkeusta.


Onko se sitten suomalaisuutta, jos kaikki muutkin ovat ihan yhtä tekopyhiä?

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#7 kirjoitettu 16.11.2007 21:43

Migeteus kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:

Kuinka merkittävä osa tekopyhyys on suomalaisuutta?


Erittäin iso osa. Tekopyhyys on yksi suhteellisen merkittäväkin osa ihmisyyttä itseään. Suomalaiset eivät tee tässäkohtaa poikkeusta.


Onko se sitten suomalaisuutta, jos kaikki muutkin ovat ihan yhtä tekopyhiä?


mutta suomalaiset ovat piirun verran tekopyhempiä kuin muut, siksi olemme maailman paras kansa.

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 16.11.2007 22:05

Migeteus kirjoitti:
Onko se sitten suomalaisuutta, jos kaikki muutkin ovat ihan yhtä tekopyhiä?


No eikös se siinä mielessä ole, jos suomalaiset ovat ihmisiä ja ihmiset ovat tekopyhiä?

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#9 kirjoitettu 16.11.2007 22:12

Kyllä tekopyhyyden määrä vaihtelee. Hyvä verrainto on karjalaiskulttuurissa (muinaissuomalais) joka on Vienassa säilynyt näihin päiviin asti verrattuna luterilaisuuden saastuttamaan kulttuuriimme.

Annamme sanan Ilmari Kiannolle:

Pyhitimme tämän pyhäpäivän (26. helmikuuta 1911) kokonaan Kuivajärven kylälle... ...Ja konsa ilta joutuija tähdet taivaalla syttyivät, kas silloin alkoivat nuorrten kisat, joihin oli saapunut kisakummpaneita lähikylistäkin, rajan takaa. Puolestani en ottanut osaa kisoihin, mutta voimpa vakuuttaa, että empä useasti ole nähnyt hilpeämpää ja puhdasverisempää nuorten karkeloa, kuin nämä kuivajärveläi-pertti-kisat. Meidän järeät, jättiläiskokoiset säpikässääriset poromiehemme, jotka olivat tottuneetkovasti karjumaan poroillee, muuttuivat näissä karjalais-impien iloissa aivan kuin lapsiksija lauloivat, nauroivat, takoivat jalkaa ja kumartelivat kilpaa noiden vienoäänisten, pehmeämurteisten karjalattarien kanssa:
"Tule, tule kanssani tanssimahan! Ole ole omani ainiahan!"
..
Se näissä karjalaisten hypyissä on ikuisesti malliksi kelpaavaa, että ne tapahtuvat vanhojen suostumuksella eikä yksikään ikäloppu karjalaisakka eikä ukko katso huvittelua uskonnon kannalta. Kaikki se, mikä Vuokissa ja yleensä Suomen paikkakunnilla pidetään syntisenä, on täällä pelkkää elämänilon tavoittelua ja syntiä näkyy nuorten kesken tottapuhuen vähemmän, kuin meidän rippikoulutetussa kansassamme. Näiden Vienan-karjalattarien siveys ei suotta ole maineessa, epäaviollinen yhtymys on harvinaista.

Sillä aikaa, kun nuori väki kisaili ylipirtissä, oli meitä ukkomiehiä pieni paikkakunta koolla tuvassa. Ja tapahtui että pitkäpartaisin joukostamme tuli täyteen pyhää aatteellista innostusta ja alkoi puhua vertausten ja tunnustähtien kautta. Hän kertoi eläviä kokemuksia rakkaan suomalaisen synnyinmaan ihmiselämästä, paljasti sen tietämättömyyde, välinpitämättömyyden, raakuuden ja sen mitä hirvittävimmän siivottomuuden, mikä siellä monin paikoin vallitsi rikkaissakin talonpoikaistaloissa saloilla; ja hän kysyi, käsi sydämellä, kyyneleet silmissä, mitä oli tehtävä Suomen kansan kohottamiseksi ylös liejusta, henkisestä ryvetyksestä ja ruvesta? Tässä eivät tepsineet kuluneet fraasit kansanvalistuksesta, vielä vähemmin byrokraattinen yhteiskunta, joka kiskoi virkamieseläkkeensä kansan känsäisistä kämmenistä, tässä tarvittiin, kuni vipusen vatsassa, syntyjä syviä, asioita ainoisia. Kysymys oli elämästa ja kuolemasta, valkeudesta tai pimeydestä!
"Oi Ukko, Ylijumala,
Tahi taatto taivahinen,
Tule tänne tarvittaessa,
Käy tänne käsettäessä!"
Oli Väinämöinen muinaisessa hädässä rukoillut, mutta Suomen kansaa ei näkynyt auttavan, vaikka se tuhannessa kirkossaan kristilliseen jumalaansa turvasi.

Kiannon paluu Kuivajärvelle takaisinmatkallaan syvemmältä Vienasta:

Siinä olivat Kuivajärveläiset ystävämme taas kaikin pihalla vastassa, tervehyttäjiä tervehyttämässä, siinä heleäpukuiset tytöt, siinä sorokkapäisen minnat, siinä isäntä Oleksi juhlallisena, jäkäläkori valmiina. Ja sisällä saijut, sultsinat ja - kisat. Kisat sinä iltana olivat aivan erikoiset. Ne muodostuivat ihan itsestään iloisiksi illatsuiksi, joissa laulettiin, karkeloitiin, vieläpä puheitakin pidettiin. ... ... Myöhäiseen yöhön saakka, tyhjentymättömin innostuksin, jatkui tätä illatsua, jossa nuoret ja vanhat olivat mukana. ... ... Oltiin yksimielisiä siinä, ettei moisia illatsuja onnistuttu toimeenpanemaan parhainkaan voimin missään suomalaisen kirkonkylän nuorisoseurassa, vielä vähemmin sivistyspesäpaikoissa. Nissä ilmeni aina jotain kankeutta, teeskentelyä ja mielihappamuutta. Mutta täällä oli tunnelma taipuisa, pehmoinen kuin silkkiSiis vielä kerran: eläköön vapaa karjalainen elementti! Kukoistakoon porokaravanin keidas vuokkilaisessa erämaassa, kinosten keskellä. ... ...

Tässä kohten Kianto palaa Suomen puolelle, Vuokin maisemiin:

Joo, joo, rakkaat veljet ja sisareträntäsateessa ja Rämsän kylässä, niin se on kuin se äskeinen Vuokin muija sutkautti että "Jessus siunatkoon, eihän meillä toki moista syntiä harjoiteta jotta nuoret kisaileisi - tässä kylässä on tulevalla viikolla virsikinkerit!"


JA mitä meillä on? Lestaadiolaisuus! Ja sieltä se sen tekopyhän ja poikansa löydätte!

Jos tuo Kiannon selostus ei yhtään vakuuttanut aiheesta, niin sitten ei mikään.

Tekstin lainaukset oli Kiannon suht harvinaisesta teoksesta "Poro-kiria" joka kertoo poro-urheilusta ja Kiannon matkoista poroilla vienaan ja Poro-päivistä. Suosittelnen, jos jostain joskus löydätte. Ensimmäinen painos 1913 uusi 1994.

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#10 kirjoitettu 16.11.2007 22:36

Original Free Soul kirjoitti:
Migeteus kirjoitti:
Onko se sitten suomalaisuutta, jos kaikki muutkin ovat ihan yhtä tekopyhiä?


No eikös se siinä mielessä ole, jos suomalaiset ovat ihmisiä ja ihmiset ovat tekopyhiä?


Sehän riippuu siitä, mitä suomalaisuudella tarkoitetaan. Minusta ei ole järkevää laskea suomalaisuuden merkittäviksi osiksi ominaisuuksia, jotka eivät ole suomalaisille muita ihmisiä tyypillisempiä. Tokihan voi ajatella niinkin, että suomalaisuuteen kuuluvat kaikki ihmisille yleisestikin ominaiset asiat, mutta omasta mielestäni on järkevämpää suomalaisuudesta puhuttaessa verrata sitä muihin kansallisuuksiin ja jättää pois kaikille yhteiset piirteet.

Itse kysymykseen sanoisin, etteivät suomalaiset käsittääkseni ole muita ihmisiä tekopyhempiä eikä tekopyhyys siksi ole merkittävä osa suomalaisuutta.

^ Vastaa Lainaa


rawhead
3117 viestiä

#11 kirjoitettu 17.11.2007 11:14

Vaikka tussilla.



^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu