Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kotimaisen iskelmämusiikin tila tänään


Rojola
2394 viestiä

#1 kirjoitettu 07.07.2007 15:13

onkos kukaan pannut merkille että kotimaisen iskelmämusiikin taso on näinä päivinä aika huono? genre on tullut siihen pisteeseen missä nykyajan tekniikka mahdollistaa sen että geneerisiä kappaleita on helppo ja nopea tehdä todella halvalla, saaden ne kuitenki kuulostamaan "hienoilta" ja "isoilta".

tällä viittaan esim siihen että softapohjaiset orkesteriohjelmat ovat mahdollistaneet "aitojen" soittimien käytön laajamittaisesti, jonka tuottaminen oikealla orkesterilla ja bändillä olisi tarkoitukseensa aivan liian kallista. tästä seuraa samalla se että kaikki biisit muistuttavat toisiaan ja perustuvat usein samoihin äänimaisemiin. (toki sekin vaikuttaa että yksi tuottaja saattaa tehdä kymmenille eri artisteille kappaleita).

haluan verrata nykypäivää esim 70-90 lukuihin.
70-luvulla biisit toteutettiin usein joko rockbändillä tai big bandilla sekä sekalaisilla orkesterisovituksilla. yhdessä aikalaisensa saundin ja yleisesti aidon orkesterin tuoman lämpimän lisänsä kanssa biisit ovat huomattavasti kiinnostavampia ja parempia kuin tänään.

80-luku oli ehkä iskelmän kiinnostavinta aikaa koska syntetisaattorit tulivat sekottamaan soppaa ja monet tuottajat uskalsivat tehdä erilaisia sovituksellisia kokeiluja yhdessä syntetisaattoreiden ja bändien/orkesterien kanssa. samalla iskelmän tekeminen muuttui halvemmaksi kuin koskaan, "kuka tahansa" pystyi kotistudiossaan tekemään iskelmähitin ja se johti todella värikkääseen musiikin kenttään. aikalaisista syntetisaattoreistaan johtuen myös saundit olivat aina jollain tavalla mielenkiintoisa, koska "orkesterisaundia" ei pystytty kovin hyvin jäljittelemään.

90-luvulla syntetisaattoreiden käyttö "hienostui" ja muuttui varovaisemmaksi, bändi- ja orkesterisovitukset saivat jälleen lisää roolia. 90-l eteenpäin tekniikan huima kehitys johti luonnollisesti tämän tyyppisen musiikin massatuotantoon kun hienoa ja hyvää oli helppo ja halpa tehdä, suhteessa jopa huomattavasti halvemmmin kuin 80-luvulla.

iskelmämusiikkin on tietenkin aina seurannut (aavistuksen jälkijunassa tosin) maailman musatrendejä, ja suoria yhtäläisyyksiä voi vetää vaikkapa popmusiikkiin. tilanne on kuitenkin siinä mielessä eri, että iskelmämusiikin kentällä vaikuttaisi yleinen henki olevan tänään se että juurikaan tämän kummempia kappaleita ei tarvitse tuottaa ja näillä päästään melko pitkälle ties kuinka kauas tulevaisuuteen.


pohdittavaa:

-onko iskelmöämusiikki nyt toisaalta päässy tekniikkansa puolesta siihen mihin se on oikeastaan aina pyrkinyt? suurta ja hienoa saundia voidaan tuottaa halvalla.

-onko syy tuottajissa jotka eivät jaksa/halua/kiinnostu ottaa sävellyllisiä ja tuotannollisia riskejä?

-onko tämä vain luonnollista viihdemusiikin evoluutiota ja 10-15 vuoden päästä meillä on taas jotain tyystin erilaista iskelmää? minkälaista se voisi olla?

-onko iskelmämusiikki pahemmin kaupallisuuden armoilla kuin vaikkapa 70-80 luvuilla? kaupallisuushan johtaa tietenkin laskelmointiin ja sitä kautta kulttuurin tasapäistymiseen.




allekirjoittaneen huomio: emmä väitä mitenkää erityisesti alaa tuntevani, mutta olen itse näihin pohdintoihin tullut etenkin kuuntelemalla helvetisti iskelmää eri aikakausilta ja lukemalla erilaisia artikkeleita aiheesta. kritiikkiä saa ja pitää esittää.

^ Vastaa Lainaa


Pastori
Henkinen tuki
7422 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 07.07.2007 15:20

Siinä olen kyllä täysin samaa mieltä, että iskelmä on kokenut inflaation. Nykyiskelmässä ei ole mitään mielenkiintoista ja kaikki tuntuu olevan keskikertaista huttua joka on samasta puusta veistetty.

Toista oli 70-luvulla. Hitto joku Katri-Helenan Syysunelma on OIKEASTI hieno biisi. Silloin tehtiin todella hienoja orkesterisovituksia niihin taustoille.

Alkupään Finnhitsit on oikeasti loistavaa kamaa.

^ Vastaa Lainaa


Andy Livid
1235 viestiä

#3 kirjoitettu 07.07.2007 19:58

Pastori kirjoitti:
Hitto joku Katri-Helenan Syysunelma on OIKEASTI hieno biisi. Silloin tehtiin todella hienoja orkesterisovituksia niihin taustoille.


Oikeassa olet! Syysunelma on upea kappale. Ja tuolloin 60-70 luvulla oli tosiaan hienoja taustoja; kuoroja, viuluja, pianoja, selloja, torvisoittimia , erilaisia lyömäsoittimia ja sellaista "shallal-laa-la"- taustalaulua. Mukavat taustat mm. Dannyn Tuuliviirissä. Ihan eri meisinki ku nykyisin. Jotenkin raikkaampi, aidompi ja kevyempi.

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#4 kirjoitettu 08.07.2007 18:04

Kyllä Rojolalla itellään on tuo vastaus aika lähellä.

Tottakai aika näyttää, mikä tästä ajasta jää klassikkopiisiksi jälkipolville.

Mutta en kauheasti usko että Mattilan sisaruksia, Joel Hallikaista tai Janne Tulkkia kuunnellaan kahdenkymmenen vuoden päästä, kun Tapio Rautavaaran ja Repe Helismaan yhdessä ja erikseen tekemät helmet vielä soivat soittimissa ja Juice ja Juha Vainio...

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#5 kirjoitettu 08.07.2007 19:25

-onko iskelmöämusiikki nyt toisaalta päässy tekniikkansa puolesta siihen mihin se on oikeastaan aina pyrkinyt? suurta ja hienoa saundia voidaan tuottaa halvalla.

Veikkaisin että se on juuri näin.

-onko syy tuottajissa jotka eivät jaksa/halua/kiinnostu ottaa sävellyllisiä ja tuotannollisia riskejä?

Kyllä, mutta on ihan luonnollista että mennään sieltä mistä aita on matalin.

-onko tämä vain luonnollista viihdemusiikin evoluutiota ja 10-15 vuoden päästä meillä on taas jotain tyystin erilaista iskelmää? minkälaista se voisi olla?

Siinä mielessä luonnolista että ajan kanssa jokainen musiikkityyli kehittyy aivottomammaksi rahan takomiseksi. Sitten joku sanoo "vitut tästä paskasta" ja rupeaa tekemään omaa säätöänsä. Joskus lainaillaan menneestä, joskus muista tyyleistä. Ja sitten siitä tyylistä tulee suosittu ja latistettua. Luonnollinen kiertokulku.

Ehkäpä tulevaisuuden iskelmässä lainaillaan enemmän muista tyyleistä. Tai retroillaan...jotenkin tuntuu että se retroilu olisi luontevampaa iskelmälle. Joku vähän elektronisempi soundi on ihan mahdollinen kanssa mutta toisaalta iskelmä on nyt sellainen...sisäänpäinkääntynyt konservatiivisen fanikunnan omaava taiteenlaji.

-onko iskelmämusiikki pahemmin kaupallisuuden armoilla kuin vaikkapa 70-80 luvuilla? kaupallisuushan johtaa tietenkin laskelmointiin ja sitä kautta kulttuurin tasapäistymiseen.

Kaikki (paitsi ehkä joku grindcore) on nykyään kaupallisempaa kuin esim. 80 tai 90-luvulla.

Osatekijä on varmaan myös se, että nykyään on niin paljon erilaista musiikkia mitä voi tehdä. Voi olla että ne jotka olisivat kenties tehneet persoonallisempaa iskelmää ovat nyt ajautuneet muihin musiikin tyyleihin. Kai minäkin olisin ajautunut tekmään jotain electro-iskelmää jos olisin syntynyt niin että olisin aikuinen 80-luvulla ja kaikki musiikki mitä olisin kuullut olisi ollut suomalainen radiotarjonta ja Kraftwerk.

Otakunst muokkasi viestiä 19:34 08.07.2007

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#6 kirjoitettu 08.07.2007 21:28

Nykyiskelmä on ihan luokatonta. En sano vanhoistakaan erityisesti välittäväni, mutta iskelmäradion päälle laittaminen saa minut voimaan huonosti.

^ Vastaa Lainaa


Jan C
145 viestiä

#7 kirjoitettu 08.07.2007 21:42

Nykyisen iskelmämusiikin tilasta kertoo jotain sekin kun Lauri Tähkää soitetaan Voice -radiokanavalla. Vai onko se iskelmää? Minusta ainakin on ja sanoitus kaikkine kliseineen on ihan perus iskelmää. Ei siinä että itse osaisin sellaista tehdä vaikka haluaisinkin.. Mutta Voice ei ole käsittääkseni iskelmäkanava?

Viihdyttävää ja osittain piristävää oli myös kuulla viikonlopun tangomarkkinoilla uudenlaisia, vakavasti iskelmävivahteisia tangosovituksia. Lisäksi mielenkiintoista oli ikivihreiden iskelmien esittämistä ja sovittamista tangon muotoon. Sekin kertoo mielestäni iskelmän tulevaisuudesta ja monimuotoisuudesta tässä alati kehittyvässä "ei luokitusta" -musiikista. Genret unohtuu ja pyritään tosissaan tehdä ja luoda jotain uutta. Mutta pian joku fiksu keksii sille uuden luokituksen ja jne..

^ Vastaa Lainaa


JamesMercy
1690 viestiä

#8 kirjoitettu 08.07.2007 21:49

Jan C kirjoitti:
Nykyisen iskelmämusiikin tilasta kertoo jotain sekin kun Lauri Tähkää soitetaan Voice -radiokanavalla.


Missasinpa jotenkin tämän pointin, eli mitä se kertoo iskelmän nykytilasta? Että se on hyvää? Että se on jo lähellä keskivertoradiopoppia?

Ihan hirveää paskaahan nuo Yölinnut, Anne Mattilat ja muut ovat, Kari Tapion covereista puhumattakaan. 60- ja 70-lukujen käännöskipaleet kuitenkin maistuvat, soundeiltaan erityisesti. Tai no, ehkä vähän hämärää itselleni sekin että minkä musiikin siltä ajalta oikein iskelmäksi lasken. Jos Danny on ollut sitä silloinkin, niin joku Seitsemän Kertaa Seitsemän on ainakin soundeiltaan ihan törkeän kurko.

^ Vastaa Lainaa


Jan C
145 viestiä

#9 kirjoitettu 08.07.2007 22:41

JamesMercy kirjoitti:
Jan C kirjoitti:
Nykyisen iskelmämusiikin tilasta kertoo jotain sekin kun Lauri Tähkää soitetaan Voice -radiokanavalla.


Missasinpa jotenkin tämän pointin, eli mitä se kertoo iskelmän nykytilasta? Että se on hyvää? Että se on jo lähellä keskivertoradiopoppia?


Eli mielestäni sitä että iskelmämusiikin rajat (mitkä ne sitten onkaan) ollaan mukamas jollain tapaa rikkomassa ja kohta ei ehkä puhutakaan enää iskelmästä. Joku fiksu keksinee sille uuden nimen? Löytyykö täältä sellainen?

Jotain uusimispakkoa on havaittavissa nyky iskelmien tekijöillä. Ei toki kaikilla. Yölintu on taas juuri niin sitä itseään, eli perussuomalaista iskelmää. Mutta tämä Lauri Tähkä on jonkin sortin suunnannäyttäjä nykyiskelmämusiikille.

Saa toki olla erimieltä.

^ Vastaa Lainaa


Timo JM
241 viestiä

#10 kirjoitettu 09.07.2007 10:02

Rojola kirjoitti:
onkos kukaan pannut merkille että kotimaisen iskelmämusiikin taso on näinä päivinä aika huono?

Tätä mieltähän on päivän iskelmätarjonnasta oltu aina. Varsinkin jos on kysytty niiltä jotka eivät itse operoi kyseisessä genressä. Mun mielestä huolella tehtyä iskelmää on tehty aina ja tehdään tänäkin päivänä. Huttua toki myöskin.

JamesMercy kirjoitti:
Ihan hirveää paskaahan nuo Yölinnut, Anne Mattilat ja muut ovat, Kari Tapion covereista puhumattakaan.

Kari Tapio ei kyllä kuulu joukkoon. Aika vaikea löytää mieheltä biisiä joka ei kuulostaisi uskottavalta. Kerta kaikkiaan loistava tulkitsija. Anne Mattila on myös oikeasti hyvä laulaja. Biisi materiaali tosin vaihtelevaa.

^ Vastaa Lainaa


digius
Audio Society
253 viestiä

#11 kirjoitettu 09.07.2007 12:00

Ensiksikin hyvä avaus Rojolalta, värikkään persoonan altahan alkaa paljastua vakavahenkinen pohdiskelija..

Oman käsitykseni mukaan nykyisin ei kannata oikeastaan puhua enää iskelmistä. Ne ajat kun Katri-Helunat sun muut Paulat ja Kisut tekivät enimmäkseen käännösiskelmiä (kuten Lazy Jake asian esitti) ovat menneet, ja nykyisin voisi puhua lähinnä tanssimusiikista. Tokihan niitä eräät radioasematkin soittavat 24/7, mutta ensisijaisesti kipaleet on tehty tanssittaviksi paikoissa joissa tämä solistijoukkio kiertää keikoilla tasaisen tappavaa vauhtia (taitaa siinä tulla takahuoneet tutuiksi).

Toiseksi tuon musagenren laatu, tai sen puute johtuu paljolti siitä syystä että "piiri pieni pyörii" tekijäosastolla. Hyvin suppea joukko tekee valtaosan siitä levytettävästä tanssi-iskelmämusasta mitä radiot luukuttaa.
Sinne on sitten tosi vaikea päästä, pitävät sen verran puoliaan ettei kukaan mattimeikäläinen vaan tuu osingoille. Ja niin kaikki uudet "hitit" kuulostavatkin sitten samalta mössöltä. Eikä tuohon mitään muutosta kannata edes odottaa.

Noh, tulipahan heitettyä oma kakssenttinen, vaikkei mua henk.koht. koko musatyyli puhuttele pätkääkään, toisin kuin 50-60-70-luvun oikeat iskelmät, ne elää kyllä vielä satoja vuosia!

^ Vastaa Lainaa


Tuvalu3

#12 kirjoitettu 09.07.2007 12:21

-onko syy tuottajissa jotka eivät jaksa/halua/kiinnostu ottaa sävellyllisiä ja tuotannollisia riskejä?

Mun mielestäni juuri tästä on kysymys. Iskelmää tehdään nykyään paljolti radiosoittoa ajatellen, eikä niinkään "taiteellisista lähtökohdista". Muistelisin jonkun vanhemman polven iskelmänikkarin tätä kritisoineen, eli hänelle oli levy-yhtiöstä sanottu, että "tee jotain tän tyylistä, se pääsee soittolistoille". Ilmeisesti ko. henkilö ei enää iskelmäpiireissä vaikuta.
Lisäksi mulla on sellanen käsitys, että monet iskelmätuottajat on nykyään aika nuoria ja epäilen, ettei niillä oo hirveesti käsitystä iskelmän perinteistä. Ovat itse kuitenkin eläneet hyvin pop/rock -vaikutteisessa kulttuurissa. Esim. Petri Munck tuottaa nykyään aika paljon iskelmää, ja sen kyllä valitettavasti huomaa laadusta (esim. Mattiloiden viimeisimmät levyt).


Oman käsitykseni mukaan nykyisin ei kannata oikeastaan puhua enää iskelmistä. Ne ajat kun Katri-Helunat sun muut Paulat ja Kisut tekivät enimmäkseen käännösiskelmiä (kuten Lazy Jake asian esitti) ovat menneet, ja nykyisin voisi puhua lähinnä tanssimusiikista.


Mun käsitys on nimenomaan se, ettei sitä niinkään tanssittavaksi tehdä vaan radiosoitto ja levymyynti enemmän mielessä. Tottakai biisit tehdään jollain lailla tanssittaviksi, mutta toisaalta monet iskelmätähdet tekee aika poppiakin kamaa nykyään.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#13 kirjoitettu 09.07.2007 12:46

Tuvalu3 kirjoitti:
mulla on sellanen käsitys, että monet iskelmätuottajat on nykyään aika nuoria


tää on muuten hyvä ja ihan oikeakin huomio, mun tietääkseni monet vanhat nimet on kyllä ajettu alalta tai ovat itse lähteneet. tietty poikkeuksiakin on, mutta noin yleisesti. EHKÄ mahdollisesti tuo tuotannon tekninen murros jossain 90-lopulla vaikutti tähän kun tekeminen tietokoneistui, ja samalla tää hirveä soittolistatrendi joka mielestäni korostuu iskelmäpuolella. kovin säälihän se on.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#14 kirjoitettu 09.07.2007 12:48

Timo JM kirjoitti:
Kari Tapio ei kyllä kuulu joukkoon. Aika vaikea löytää mieheltä biisiä joka ei kuulostaisi uskottavalta. Kerta kaikkiaan loistava tulkitsija. Anne Mattila on myös oikeasti hyvä laulaja. Biisi materiaali tosin vaihtelevaa.


tietty näähän on ihan makuasioita, mut oikeastaan tää ketju ei edes käsittele musiikin esittäjiä vaan ainoastaan sitä sävellys- ja tuotantopuolta. kyllä hienoja esittäjiä ja tulkitsijoita on edelleen paljon ja se on hieno huomata. harmillista että heidän esittämänsä (uudet) kappaleet eivät kyllä mitenkään ole samalla tasolla.

^ Vastaa Lainaa


Timo JM
241 viestiä

#15 kirjoitettu 09.07.2007 13:20

Mun mielestä kaikki mikä pätee tämän päivän iskelmiin vertautuu yhtenevänä myös vanhempaan kamaan. Ennen oli vaan enemmän eläviä soittajia. Samalla tavalla niitä biisejä ja artisteja inhottiin/rakastettiin ja arvosteltiin/arvostettiin ennenkin.

Yhtälailla oli niitä jotka vuodattivat sielunsa ja kaiken vapaa-aikansa sen musan tekemiseen kuin niitä jotka tekivät mahdollisimman paljon ja pienellä vaivalla markankuvat silmissä.

Iskelmän tyyli tietysti muuttuu ajan saatossa. Vanhemmat aika kultaa mutta kyllä uudemmissakin on helmiä. Esimerkiksi Jukka Kuoppamäen Jari Sillanpäälle tekemä "Satumaa" oli selvästi ikivihreä jo ilmestyessään.

Ylipäätään minkään musatyylin köyhtymisestä tai kaupallistumisesta negatiivisessa mielessä ei mun mielestä voida puhua yleisenä muutoksena. Hyvää ja huonoa (mitä ne sitten onkaan) on ja tulee olemaan aina. Enkä usko, että sitä huonompaa olisi yhtään sen enempää kuin ennenkään.

Ugh! Sanoo mies jonka oma musa on joidenkin mielestä iskelmävaikutteista rockia.

^ Vastaa Lainaa


Jan C
145 viestiä

#16 kirjoitettu 09.07.2007 16:37

Timo JM kirjoitti:
Iskelmän tyyli tietysti muuttuu ajan saatossa. Vanhemmat aika kultaa mutta kyllä uudemmissakin on helmiä. Esimerkiksi Jukka Kuoppamäen Jari Sillanpäälle tekemä "Satumaa" oli selvästi ikivihreä jo ilmestyessään.



Taidat tarkoittaa Satulinnaa, mutta yhtäkaikki, Kuoppamäki onkin vielä ns. vanhan polven iskelmäsäveltäjä/sanoittaja. Kuka on hänen manttelinperijänsä? Vastaus: ei kukaan.

Tottahan on se että oikea ikivihreä syntyy jo siitä kirjoittajan kynästä, eikä tuottajan studiossa. Onhan se niin ettei tuottaja pysty huonosta biisistä leipomaan ikivihreää, mutta toisaalta ei pysty myöskään pilaamaan siltä ikivihreän tulevaisuutta. (Jos se on siis klassikko syntyessään.)

Jan C täsmensi viestiä 16:38 09.07.2007

^ Vastaa Lainaa


Timo JM
241 viestiä

#17 kirjoitettu 09.07.2007 17:29

Jan C kirjoitti:
Taidat tarkoittaa Satulinnaa...

Uh, sitäpä tietysti.

Ei taida olla montaa jolle tuo biisi ei olisi joskus jäänyt soimaan päähän.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#18 kirjoitettu 09.07.2007 17:44

Jan C kirjoitti:


Taidat tarkoittaa Satulinnaa, mutta yhtäkaikki, Kuoppamäki onkin vielä ns. vanhan polven iskelmäsäveltäjä/sanoittaja. Kuka on hänen manttelinperijänsä? Vastaus: ei kukaan.


nyt saatan vedellä ihan omiani, mut eikös satulinna ole jo 10 vuotta vanha ainaki? kuitenki tää ala mun mielestä muuttuu aika nopeesti että se tehtiin siihen aikaan ku hyviäkin biisejä tuli ihan kohtuullisesti. juuri esimerkiks jari sillanpään ensimmäinen lätty on tästä hyvä esimerkki. paljon tulee tietty pisteitä ihan jaristakin mut kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


sipulipekka
1367 viestiä

#19 kirjoitettu 10.07.2007 10:49

Rojola kirjoitti:
onkos kukaan pannut merkille että kotimaisen iskelmämusiikin taso on näinä päivinä aika huono?

Ekkönää Martti Servo & Napanderia kuuntele?

^ Vastaa Lainaa


har
7706 viestiä

#20 kirjoitettu 10.07.2007 17:20

Kyllä sitä on ennenkin osattu paskaa tehdä.
Varsinkin just 60-70-luvuilla.
Ja siitä eteenpäin toiminta vain teollistui ja tuotantokustannukset halpenivat.
Mutta sehän tämän näkökulman vääristää, että luullaan, että ennen oli kaikki paremmin kun historian saatossa ne huonoimmat viisut ovat onneksi jääneet unhoon.

Mutta Kari Tapiosta: nämä kaksi Salvatore Cutugnon loistavaa kappaletta: Olen Suomalainen ja Juna Kulkee sisältävät klassikon ainekset.
Esim. JunaKulkee on todella hyvin ja pieteetillä tehty, kuunnelkaa vaikka mitä rumpali tekee, sehän on melkein progepiisi !

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#21 kirjoitettu 10.07.2007 21:02

Uudessa iskelmässä on aina sellainen hämärä chorus efekti vedetty masterkanavaan...
Ehkä se soundaa isommalta?!

^ Vastaa Lainaa


thonder_wavemastor
308 viestiä

#22 kirjoitettu 11.07.2007 16:20

Tonkku kirjoitti:
Kotimaisen iskelmän tila on ollut katastrofaalinen kautta aikojen.
jep... nämä Suomen iskelmä-klassikothan on vain joitain väännöksiä amerikkalaisten omista, joskin poikkeuksetta huonompia. Eikä iskelmä musiikki muutenkaan kovin tasokasta ole.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu