Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Muuttaako ennakko-oletus biisistä myös kokemusta biisistä?


NapalmHead
1132 viestiä

#1 kirjoitettu 07.05.2007 18:35

NORTON kirjoitti:
Miten tällaisen asian voisi selittää, ja mitä vaikutuksia tällaisella on kuuntelukokemukselle?

Minulla on monesti käynyt niin, että olen ollut kiinnostunut jostain levystä ja luonut ennakkokäsityksiä sen luonteesta, minkä vuoksi olen useimmiten aluksi pettynyt kuulemaani. Toisaalta esim. Nirvanan Bleach iski huomattavasti odotettua enemmän, kun kaiuttimista jyrähti jotain aivan muuta kuin grunge-höpsöttelyä.

Selitys ilmiöön on mielestäni niinkin yksinkertainen, että musiikki ei joko hyvässä tai huonossa mielessä vastaa kuulijan odotuksia. Voitaisiin jopa väittää, että pessimisti nauttii todennäköisemmin uudesta musiikista kuin optimisti.

^ Vastaa Lainaa


NapalmHead
1132 viestiä

#2 kirjoitettu 07.05.2007 18:42

impronen kirjoitti:
Jos tiedän jonkun kappaleen olevan jonkun muusikon työtä (riippumatta siitä pidänkö kyseisestä muusikosta) vaikuttaa se kuuntelukokemukseen.

Tuo ilmiö tuntuu välillä jopa surulliselta, kun ajattelee, kuinka on joskus "mennyt halpaan" ostaessaan suosikkiartistilta kehnon levyn. Björkin uuden levyn maistiaiset onnistuin kuitenkin tuomitsemaan ilman mitään alttarilla polvistumista.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 09.05.2007 19:36

NORTON kirjoitti:
Muuttaako ennakko-oletus biisistä myös kokemusta biisistä?


Tottakai muuttaa. Niin objektiivista ihmistä ei olekkaan, etteikö etukäteis suhtautuminen aina vaikuttaisi.

Haen nyt sitä, että kuunneltava biisihän säilyy samana riippumatta mitä odotuksia tai oletuksia siihen liitetään.


Mutta kokemus biisistähän ei liity pelkästään biisiin, vaan myös kuulijaan.

Silti biisin hyvyys ja huonous tuntuvat olevan biisin ulkopuolisia asioita, jotain jota laitetaan ulkoapäin biisiin.


Kyllä. Se onko biisi hyvä vai huono liittyy nimenomaan kuulijaan.

Samanlaisia ovat myös genremääritykset.


Kyllä. Ihmiset asettavat kappaleille "kuvitteelliset" genret.

Biisi itsessään ei ole hyvä tai huono, tei mitään erityistä genreä, se on vain se mikä se on.


No siis ennenkuin joku sille antaa tuollaisia määreitä, niin sitä ennen se ei itsessään ole mitään noista. Vähän kuin tietyntyyppinen ilmanpaineen vaijhtelu ilmassa ei ole ääntä ennenkuin joku keksii kutsua sitä ääneksi.

Miten tällaisen asian voisi selittää, ja mitä vaikutuksia tällaisella on kuuntelukokemukselle?


En nyt ymmärrä mitä selittämsitä siitä on? Se miten ihminen suhtautuu johonkin asiaa vaikuttaa siihen kokemukseen itseensä. Ihan riippumatta siitä onko kysessä Beethofenin sinfonia, vuoristorata-ajelu tai vaikka pirtelön syöminen. Siten se ihmisen mieli vain toimii.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu