Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Mikä on kaikista veemäisintä biisinteossa?


Electron
1229 viestiä

#1 kirjoitettu 06.11.2006 21:16

1. Miksaus
2. Masterointi
3. Sopivien soundien löytäminen
4. Säveltäminen
5. Joku muu, mikä?

--
Mä otan kolmosen.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#2 kirjoitettu 06.11.2006 21:19

Saundien ruuvaus on minulla monesti se, mistä biisi lähtee, joten se on hauskaa. Miksaus taas tulee myöskin itsestään biisin edetessä ja kompressointi yms. jutut siinä, jos valmis biisi kuullostaasiltä, että se sitä kaipaa. Eli ei mikään. Mutta jos esim. miksaus tai jonkin saundi tökkii ja biisi hahmottuu ja valmistuu, mutta se yksi juttu vain tökkii, niin se vituttaa, kun siinä on valmis biisi, mutta siihen yhteen pikku juttuun ei löydä ratkaisua. Se voi olalesim. basarin ja basso suhteissa tms. Ja kun se jää rassaamaan, niin usein käy niin, että koko biisi unohtuu kovon kätköihin..

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#3 kirjoitettu 06.11.2006 21:27

1. Miksaus
Joskus voi olla äänet justiinsa sen verran kovalla ja päällekäin, että jossain tietyssä kohdassa alkaakin sitten vähän särkeä. Muutoin on kaikki hyvin, mutta kohokohdassa särkee. Tyhmää.

2. Masterointi
En mä mistään masteroinneista muutenkaan mitään tajua.

3. Sopivien soundien löytäminen
Niil mennää mitä saadaan. Ei oo ongelma (paitsi soundifetisisteille).

4. Säveltäminen
Täähän se eniten häiritsee. Joskus on inspiraatiota vaikka muille jakaa, mutta mikään ei tunnu toimivan, vaikka taustalla jyrää hiton tiukka komppi ja bassolinja. Ja joskus ei sitä hyvää bassolinjaakaan meinaa tulla sitten millään.
Ja sitten on vielä se, että tarttis hyvä aloitus ja/tai lopetus saada, mutta ei tule mitään. Silloin sitte kannattaakin vetää biisi purkkiin ja sitte vaikka laittaa se kykenemättömyys biisin nimen alle. Esimerkiksi mulla on toi Seinästä seinään -kappale, joka alkaa kuin seinästä ja loppuu kuin seinään ja justiinsa sen takia, että en saanut minkäänlaista hyvää aloitusta ja lopetusta kehiteltyä.


Eli nelonen.

^ Vastaa Lainaa


Electron
1229 viestiä

#4 kirjoitettu 06.11.2006 21:28

JM kirjoitti:
Saundien ruuvaus on minulla monesti se, mistä biisi lähtee

Joo, musiikkityylillä on todella suuri merkitys. Omassa musassani biisi lähtee aina sävellyksestä, johon sitten pitäisi löytää ne soundit.

joten se on hauskaa.

Minustakin soundien ruuvaus on hauskaa, jos ei ole mitään tiettyä päämäärää. Mutta heti kun pitäisi löytää juuri siihen tiettyyn kohtaan juuri se oikea soundi, muuttuu homma monesti hiusten halkomiseksi.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#5 kirjoitettu 06.11.2006 21:33

Se, kun hyvistä osista ei saa millään koottua sitä täydellistä / kelvollista hybridiä.

^ Vastaa Lainaa


everhad

#6 kirjoitettu 06.11.2006 21:53

Hombre Muerto kirjoitti:
Se, kun hyvistä osista ei saa millään koottua sitä täydellistä / kelvollista hybridiä.

Sama täällä. Olisko toi nyt sitten sovitusta?

Kaikkein eniten mulla meinaa mennä kyllä hermot aina softien pätkimiseen. Kokeilen mielelläni aina kaikkia uusia ilmaisia vimpaimia yms., mutta sitten joskus ne päättää viime metreillä seota ja samaa soundia ei saa enää aikaseks millään muulla vempeleellä.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#7 kirjoitettu 06.11.2006 21:59

Säveltäminen. Kun ei ole siihen mitään koulutusta niin ihan fiilispohjalta mennään ja tuppaa usein väkisin tulemaan aikamoista kökköä. Siksi en sävelläkään mielelläni vaan teen mieluummin luuppipohjaista teknoa. Muutenkin kutsun biisien tekemistäni enemmänkin tuottamiseksi. Saundien tekeminen on joskus myös vaikeata mutta se on sentään silti hauskaa.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#8 kirjoitettu 07.11.2006 00:26

accent kirjoitti:
Säveltäminen. Kun ei ole siihen mitään koulutusta niin ihan fiilispohjalta mennään ja tuppaa usein väkisin tulemaan aikamoista kökköä.
Siksi en sävelläkään mielelläni vaan teen mieluummin luuppipohjaista teknoa. Muutenkin kutsun biisien tekemistäni enemmänkin tuottamiseksi. Saundien tekeminen on joskus myös vaikeata mutta se on sentään silti hauskaa.

Säveltämistä se on luuppiteknonkin teko, jopa ihan kohtuullisen haastavaa. Ja onhanne sounditkin osakseen "säveltämistä" kun nehän jo valmiiksi sillai "soi" .. Ja en minä ainakaan usko, että tekisin parempia sävellyksiä, jos olisin opiskellut musiikkia sillai opiskelemalla. Tai mistä minä tiedän kun en ole opiskellut.. Saa väittää vastaan.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6659 viestiä

#9 kirjoitettu 07.11.2006 02:26

Se kun ruuvaa ja ruuvaa jotain saundia, ja sitten kun kaikki on kohdillaan ja tulee tallentamisen aika - Tsädäm! - kone heittää bluescreeniä. Joitakin ääniä tai ideoita ei vaan saa rakennettua jälkeenpäin uudelleen vaikka minkä tekisi.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#10 kirjoitettu 07.11.2006 09:01

No se kun ei vaan tule valmista! Pätkää ja pätkänpuolikasta löytyy kasapäin, mutta kun niistä ei vaan saa mitään aikaiseksi.

Viimeisin "valmis" biisini on vuodelta 2004... :'(

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#11 kirjoitettu 07.11.2006 09:52

Electron kirjoitti:
5. Joku muu, mikä?



5. aloittaminen ja loppuun tekeminen

^ Vastaa Lainaa


myrsky

#12 kirjoitettu 07.11.2006 10:30

säveltämisessä se, että juuri kun luulee keksineesnä jotain mullistavaa ja toimivaa, alkaa yllätteen mieltä raapia paha aavistus siitä että: "hetkinen! tämähän kuulostaa jotankin tutulta." kaivat sitten levyhyllystä jonkun levyn ja huomaat että perkele sehän oli jo tehty aikaisemmin jonkun muun toimesta. pettymys on karvas.

^ Vastaa Lainaa


HW
ärsyttävä
7228 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 07.11.2006 16:23

VastaanElectron kirjoitti:
5. Joku muu, mikä?


Kaikista ikävin juttu musiikinteossa on se, että lopputulosta kritisoidaan. Joskus, kun on omasta mielestään onnistunut niin hyvin kuin mahdollista, vastaan tulee joku, joka sanoo "jopa oli ihan v****n ärsyttävä soundi bassossa ja mikä idea tuossa laulumelodiassa oikein oli?". Se vähän niinkuin syö pohjan siltä, miksi musiikkia ylipäätään tehdään. Toki on niin, etteivät kaikki voi pitää kaikesta, mutta silti kritiikin saapuminen on se kaikista veemäisin osa.

Tietysti joku nyt sanoo että jos ei kestä kritiikkiä, ei pitäisi tehdä musiikkia, mutta esitänpä hänelle vastakysymyksen: Kuinka moni teistä on tyytyväinen saadessaan hengentuotteelleen murskatuomion?

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#14 kirjoitettu 07.11.2006 16:30

HerWickedness kirjoitti:
Tietysti joku nyt sanoo että jos ei kestä kritiikkiä, ei pitäisi tehdä musiikkia, mutta esitänpä hänelle vastakysymyksen: Kuinka moni teistä on tyytyväinen saadessaan hengentuotteelleen murskatuomion?


Ei siinä toki skumppapulloja korkkailla, kun joku haukkuu oman teoksen maan rakoon. Mutta alkuvitutuksen jälkeen pitäisi miettiä, miksi kappale saa sellaista kritiikkiä kuin saa. Pakkohan siinä on joku syy olla. Jos kyseessä on ainoastaan arvostelijan kusipäisyys, sen voi tietysti jättää omaan arvoonsa. Yleensä kuitenkin taustalla on jokin totuuden hiven, minkä kaivamalla saattaa ehkä keksiä tuotoksessaan jotain kehitettävää.

Mutta kyllä. Jos tekee musiikkia eikä kestä kritiikkiä, voi odottaa itselleen vittumaisuuksien täyteistä uraa.

^ Vastaa Lainaa


HW
ärsyttävä
7228 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 07.11.2006 16:38

Hombre Muerto kirjoitti:
Mutta alkuvitutuksen jälkeen pitäisi miettiä, miksi kappale saa sellaista kritiikkiä kuin saa.


Mutta. Palaan siihen mitä sanoin aiemmin, eli kaikki eivät voi tykätä kaikesta. Aika usein käy niin, että joku kritisoi bassosoundia ja joku toinen sitä ylistää. Kumpaa siis pitäisi uskoa? Vai ovatko molemmat väärässä? Eikö musiikinteossa pitäisi kuitenkin uskoa omaa korvaa mieluummin kuin sitä mitä muut uskovat tietävänsä?

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#16 kirjoitettu 07.11.2006 16:42

HerWickedness kirjoitti:
Mutta. Palaan siihen mitä sanoin aiemmin, eli kaikki eivät voi tykätä kaikesta. Aika usein käy niin, että joku kritisoi bassosoundia ja joku toinen sitä ylistää. Kumpaa siis pitäisi uskoa? Vai ovatko molemmat väärässä? Eikö musiikinteossa pitäisi kuitenkin uskoa omaa korvaa mieluummin kuin sitä mitä muut uskovat tietävänsä?


Ei tarvitse uskoa ketään muuta kuin omaa itseä, mutta kannattaa kuunnella muitakin ja pohtia mitä he sanovat.

^ Vastaa Lainaa


Jules Varjola
2537 viestiä

#17 kirjoitettu 07.11.2006 16:48

Vastaan no: 5. Joku muu, mikä? Vastaan kysymykseen mikä seuraavassa:

Kun mikään ei kuulosta hyvältä. Tai, toisaalta vielä enemmän nyppii se, kun joku ensin kuulostaa hyvältä tehdessä mut ei sitten enää seuraavana päivänä. Tulee vähän sellainen "hyvin tehty päiväduuni" olo.

^ Vastaa Lainaa


jasca
2397 viestiä

#18 kirjoitettu 07.11.2006 19:41

Electron kirjoitti:
5. Joku muu, mikä?


Varmaan toi sovittaminen...

^ Vastaa Lainaa


jakeriver
1572 viestiä

#19 kirjoitettu 08.11.2006 11:10

Öyhm. Varmaankin se, et pitää päättää "tää on valmis" jne.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#20 kirjoitettu 08.11.2006 16:35

HerWickedness kirjoitti:
Kaikista ikävin juttu musiikinteossa on se, että lopputulosta kritisoidaan. Joskus, kun on omasta mielestään onnistunut niin hyvin kuin mahdollista, vastaan tulee joku, joka sanoo "jopa oli ihan v****n ärsyttävä soundi bassossa ja mikä idea tuossa laulumelodiassa oikein oli?". Se vähän niinkuin syö pohjan siltä, miksi musiikkia ylipäätään tehdään. Toki on niin, etteivät kaikki voi pitää kaikesta, mutta silti kritiikin saapuminen on se kaikista veemäisin osa.


Kommentinhan on tarkoitus esitellä suurimmaksi osaksi kommentoijan mielipidettä ja jonkun mielestä nyt joku saundi jonka biisin tekijä koki olevan aivan helvetin hieno voi vain olla paska. Mutta jos siinä ei ois sitä saundia, niin eihän sesitten ois sama biisi. Ja siksi minusta se ei syö pohjaa miltään. Minusta on kiva kuulla niistä(KIN) jutuista mistä ihmiset ei biiseissäni pidä, aika tylsää se olisi, jos ainavain tulisi kommentteja, joissa kehutaan hyviä puolia, koska ne hyvät puolet ovat jo hyviä, mutta niistä huonoista puolista voi ehkä oppia jotain, ellei sitten kysymys ole niin puhtaasti näkemyserosta, että biisin tekijä ei voi huomioida kommenttia musiikinteossaan kun oletettavasti tekee kuitenkin musaa omien mieltymystensä mukaan.
Omalla kohdalla tuntuu välillä käyneen vähän niin, että biisejäni kommentoivat lähinnä vain ihmiset, jotka tykkäävät muutenkin niistä musiikkityyleistä ja sellaisesta mitä musani on, joten se kritiikki jää aika laimeaksi useimmiten ja biisin hyvyydestä voi varsinkin keskiarvoja katsoen saada turhankin positiivisen kuvan, jos vertaisi vaikkapa siihen, että biisiäni kommentoisi 100 kadulta sattumanvaraisesti valittua ihmistä. Tai siis uskoisin, että sieltä tippuisi todella paljon karumpaa kommenttia.

JM muokkasi viestiä 16:35 08.11.2006
(mutta toisaalta nyt unohdin, etten edes yritä tehdä musiikkia jokaisen kaduntallaajan makuun.. )

^ Vastaa Lainaa


IconW

#21 kirjoitettu 15.12.2006 14:48

Eniten vi*uttaa jos kone kaatuu kesken säätämisen ( + ei ole tullut tallennettua projektia vähään aikaan).
Kärsivällisyys on koetuksella myös silloin kun koneessa ei riitä potku isompien säätöjen kanssa ja soundit alkaa tökkiä.

Eli tietokone, tuo kaiken pahan alku ja juuri.

Miksaaminen on mukavaa. Soundien ruuvaaminen mahtavaa.
Masterointi palkitsevaa. Säveltäminen...noh riippuu vähän inspiksestä.

^ Vastaa Lainaa


Valandir

#22 kirjoitettu 15.12.2006 14:53

Itse pidän itse biisin aloittamista erittäin veemäisenä. Minä kun katsos työskentelen biisin parissa niin, että teen ensin rutkasti erilaisia ääniä ym. ja vasta sen jälkeen kun olen niitä tehnyt tarpeeksi alan rakentamaan itse biisiä. Aloittamisella viittaan siis siihen itse rakenteen tekemisen aloittamiseen. Minulla tämä tuppaa olemaan paikoin aika vaikeaa.

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#23 kirjoitettu 15.12.2006 15:09

Mark T. Bird kirjoitti:
Ei mikään. Ihminen on ihan "väärällä alalla", jos vastaa tähän että se ja se vituttaa biisien teossa. Se on just tätä nykyajan lahjattomien lasten lässytystä. Hyvät biisit syntyy helposti ja ne löytää aina kuulijansa. Ensin eletään ja sitten ne vaan syntyy aidosti. Älkää siis tehkö biisejä vaan eläkää niitä. Hinkatut esinahat haisee aina pahalle.

Hyvä että luin tämän ennenkuin vastasin. Noinhan se on.

^ Vastaa Lainaa


buranaC
5116 viestiä

#24 kirjoitettu 15.12.2006 15:30

Sopivien soundien löytäminen on superkivempeintä, kun on saanut hyvimpeimmän sävellyksen aikaan.

Vitjamaisimmaisinta on varmaan se miksaaminen, kaikki sopivalle volumelle ja sellaista.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#25 kirjoitettu 15.12.2006 18:10

Belz Krov -projussa ehdottomasti vittumaisinta on vokaalien nauhoitus. Voi vittu että inhoan sitä. instrumentaali voisi toimia biisinä sinälläänkin, mutta kun tietää, että ne vokaalit on vähän niinkuin kakkuun koristeet, niin ei sitä kakkua kehtaa tyrkätä syötäväksi ilman koristelua - eli ne pitää tehdä. Ensinnäkin: kurkku on tulessa, kun pari ottoa kokeilee ja toisekseen lopputulos ei koskaan miellytä, vaikka kehujakin kuulisi.
Siis jotenkin vain tökkii aina jo pelkästään ajatus "tänään teen siihen biisiin voksut" - meinaa oksennus tulla ja huvittais vaan lähteä ryyppäämään ja saunomaaneikä kiduttamaan itseään.

^ Vastaa Lainaa


hapou
21350 viestiä

#26 kirjoitettu 15.12.2006 21:16

Se, kun jos vaikka kuinka paljon yrittää niin ei keksi mitään. Paitsi sen yhden riffin, joka on kuitenkin pöllity At the Gatesilta.

^ Vastaa Lainaa


milton
332 viestiä

#27 kirjoitettu 16.12.2006 11:04

HerWickedness kirjoitti:
Kaikista ikävin juttu musiikinteossa on se, että lopputulosta kritisoidaan.


Eihän tuo ole ollenkaan ikävää. Jos joku vaivautuu kritisoimaan niin yleensä hän on löytänyt teoksesta jotain hyvääkin.

^ Vastaa Lainaa


Valandir

#28 kirjoitettu 17.12.2006 14:32

milton kirjoitti:
HerWickedness kirjoitti:
Kaikista ikävin juttu musiikinteossa on se, että lopputulosta kritisoidaan.


Eihän tuo ole ollenkaan ikävää. Jos joku vaivautuu kritisoimaan niin yleensä hän on löytänyt teoksesta jotain hyvääkin.


Niinpä. Kritisointihan se vasta tärkeää on. Positiivinen palaute on aina tervetullutta, mutta negatiivinen palaute on sinäänsä parempaa, koska siitä sitä vasta oppii jotain. Ilman negatiivista palautetta kukaan ei luultavasti voisi kehittää itseään!

^ Vastaa Lainaa


DjLime
2918 viestiä

#29 kirjoitettu 25.12.2006 21:10

Soundien löytäminen ja väsääminen. Jos ne vaan osaisin, niin ideoita löytyisi aina ja vaikka kuinka paljon. Noin 90% kaikista biiseistä jää kesken ihan vaan koska en pidä sen soundeista tarpeeksi.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#30 kirjoitettu 29.12.2006 17:51

kun rakenne päättyy umpikujaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#31 kirjoitettu 29.12.2006 19:32

Electron kirjoitti:
1. Miksaus


Erittäin työlästä. Parhaimmillaan palkitsevaakin.

2. Masterointi


Hyvin helppoa kun teen niin vähän tätä. Joskus vähän särötän putkella tai kompressoin nauhalla.

3. Sopivien soundien löytäminen


Ei yhtään. Tämä on koko homman suola.

4. Säveltäminen


Tämä on kivaa kanssa.

Kyllä se näistä on se miksaus sitten.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu