Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miksausvinkki: trimmataan sitä bassoa


Skaven252
131 viestiä

#1 kirjoitettu 19.06.2006 16:17

Sain kaveriltani aika hyvän miksausvinkin jonka pistin korvan taakse, ja pääsin äskettäin kokeilemaan käytännössä. Todettu toimivaksi, ainakin minulla (hän kokeneena konkarina huomasi heti mikä oli ongelmana biiseissäni).

Vinkki kuului siis näin: Miksauksesta kannattaa melko raskaalla kädellä trimmata basso pois kaikista muista soundeista paitsi varsinaisista bassosoundeista (bassorumpu, bassokitara, bassosyntikat). Liika basso joka raidalla nimittäin hyvin helposti tekee miksauksesta ahtaan ja tunkkaisen. Basso kannattaa trimmata joko Low Shelf EQ:lla tai High Pass filtterillä, ja vetää niin korkealta kuin vain pystyy ennen kuin soundi alkaa ohentua liikaa.

Monissa soundeissa on yllättävän paljon bassoa. Jopa siinä kirkkaassa ohuessa lead-soundissa ja niissä eteerisissä padeissa saattaa olla bassoa antamassa massaa. Se kuulostaa toki täyteläiseltä yksinään, mutta kun biisissä soi yhtaikaa kymmenen vastaavaa, on bassokaistalla jo armoton ruuhka, ja ne varsinaiset bassosoundit tahtovat hukkua.

Toinen paha bassokuminageneraattori on reverb. Jos sinulla on biisissä reverb send padien ja liidien kaiuttamiseen, reverbin perään kannattaa laittaa bassotrimmaus. Joissakin reverbeissä on sellainen sisäänrakennettuna. Rohkeasti vaan. Monien pop-biisien vokaaleissa, olen huomannut, on reverbissä melkein pelkkä diskantti jäljellä. Kirkastuttaa miksiä.

Kokeilin myös pientä varianttia "Call on me " -tyylisestä sidechain kompressiosta. Kyseisessä remix-biisissähän koko muu biisi hiljenee aina kun bassorumpu lyö. Jumps jumps. No minä kokeilin vähän hienovaraisempaa versiota, eli ajoin koko muun biisin High Pass filtterin läpi, jota bassorumpuraidan volume kontrolloi. Eli aina kun bassorumpu löi, muusta osasta biisiä katosi basso hetkeksi. Täysillä se kuulosti todella häiritsevältä, mutta kun sen sääti sopivan hienovaraiseksi, biisi oli muuten entisellään, mutta bassorumpu erottui hyvin kirkkaasti. Jes!

Kun sovelsin näitä kikkoja kokeeksi erääseen vanhaan biisiini, suorastaan hämmästyin miten selkeäksi miksaus tuli. Ja kun kuuntelin muita biisejäni, alkoi käydä kammottavan selväksi miten paljon niissäkin on ylimääräistä bassokuminaa. Heti kun aikaa taas liikenee, aion soveltaa vinkkiä vanhoihin biiseleihini.

Erittäin hyvä vinkki kaveriltani, ettenkö sanoisi. Toivottavasti joku teistäkin hyötyy tästä.

^ Vastaa Lainaa


jarpat
379 viestiä

#2 kirjoitettu 19.06.2006 16:22

Kiitti kun toit asian selkeästi esiin. Tätä heti kokeilemaan.

^ Vastaa Lainaa


ÄSSÄ poika

#3 kirjoitettu 19.06.2006 17:51

Skaven252 kirjoitti:
...Miksauksesta kannattaa melko raskaalla kädellä [B]trimmata basso pois kaikista muista soundeista paitsi varsinaisista...


Ite oon mun biiteissä näin tehny. Muuten kyllä kiitän hyvästä ja selkeästä vinkistä

-Tää topicci liimatuks (mä sanosin)

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#4 kirjoitettu 19.06.2006 18:15

Skaven252 kirjoitti:
Sain kaveriltani aika hyvän miksausvinkin jonka pistin korvan taakse, ja pääsin äskettäin kokeilemaan käytännössä. Todettu toimivaksi, ainakin minulla (hän kokeneena konkarina huomasi heti mikä oli ongelmana biiseissäni).

Vai, että kokenut konkari.

Vinkki kuului siis näin: Miksauksesta kannattaa melko raskaalla kädellä trimmata basso pois kaikista muista soundeista paitsi varsinaisista bassosoundeista (bassorumpu, bassokitara, bassosyntikat). Liika basso joka raidalla nimittäin hyvin helposti tekee miksauksesta ahtaan ja tunkkaisen. Basso kannattaa trimmata joko Low Shelf EQ:lla tai High Pass filtterillä, ja vetää niin korkealta kuin vain pystyy ennen kuin soundi alkaa ohentua liikaa.

Kannattaa pitää bassolinjatkin tiukasti hallinnassa ihan törkeästi sitten vaikka highpassillä niin, että bassorumpu ja muu ei mene sekaisin. Juuri uusimmassa projektissani huomasin kuinka rankasti biisin bassopäätä voi selventää pelkästään highpassilla bassolinjaan kun bassorumpu on matalampi. Ja vaikka kuulostaisi huonolta kun kuuntelee yksinään niin voi kuulostaa todella hyvältä kun kuuntelee muun kanssa, basso on sen verran muusta riippuvainen.

Erittäin hyvä vinkki kaveriltani, ettenkö sanoisi. Toivottavasti joku teistäkin hyötyy tästä.

Hyvä vinkki, joo.

^ Vastaa Lainaa


KoBa
3919 viestiä

#5 kirjoitettu 19.06.2006 18:29

Onhan tuo konemusiikin puolellakin jo aikaa sitten huomattu ettei päästetä mitään muuta kuin kick alas. Toimiva neuvo kylläkin.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 19.06.2006 18:57

Mika Björklund kirjoitti:
Kannattaa pitää bassolinjatkin tiukasti hallinnassa ihan törkeästi sitten vaikka highpassillä niin, että bassorumpu ja muu ei mene sekaisin. Juuri uusimmassa projektissani huomasin kuinka rankasti biisin bassopäätä voi selventää pelkästään highpassilla bassolinjaan kun bassorumpu on matalampi. Ja vaikka kuulostaisi huonolta kun kuuntelee yksinään niin voi kuulostaa todella hyvältä kun kuuntelee muun kanssa, basso on sen verran muusta riippuvainen.


Tarkennettuna ehkäpä niin, että omistaa alataajuusalueelta oman kaistansa bassolle ja oman basarille. Jos ne on samoilla alueilla, tulee ikävän kuuloista jälkeä.

Esimerkiksi bassorummulle korostus 60hz kohdalle ja kevyt leikkaus 100hz kohdalla. Basso toisin päin: korostus sadan hertsin kohdalle ja alemmat taajuudet vaikka suoraan lowcut-suotimella hiljaiseksi. Tän voi tehdä myös toisinpäin, eli basari potkimaan satasen kohdalle ja basso murisemaan kuuteenkymppiin. Vähän biisistä ja tavoitteista kiinni. Ja kyllähän kaiken saa tehdä ihan miten vaan muutenkin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 19.06.2006 18:58

KoBa kirjoitti:
Onhan tuo konemusiikin puolellakin jo aikaa sitten huomattu ettei päästetä mitään muuta kuin kick alas.


Kyllä tuo on ihan klassinen vinkki rokin ja metallin puolellakin leikata/hiljentää sitä alapäätä musita kuin bassoista ja basarista.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#8 kirjoitettu 19.06.2006 19:45

Siis tiivistettynä: Bassoon kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota.

Koska alataajuuksilla ne kiinnostavat asiat usein tapahtuvat.

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#9 kirjoitettu 19.06.2006 21:06

Tonkku kirjoitti:
Hyvin tiivistetty. Eli alapäätä kannattaa tsekata kun tahtoo biisiin bassoa.


Ehkä vähän liiankin tiivistetty, sillä ainakin minulle tuon kaverin vinkki toi nimenomaan sen oivalluksen että biisin muiden kuin bassokanavien alapäätä kannattaa tsekata kun haluaa biisiin bassoa. Niissä ne basson tukkivat häiriökuminat usein ovat huomaamatta, kun ei tule ajatelleeksi että joissain liidisoundissa voisi olla liikaa alapäätä. Tuosta suorastaan truistisesta tiivistyksestä en olisi sitä pointtia vielä tajunnut.

^ Vastaa Lainaa


Oliver_
161 viestiä

#10 kirjoitettu 19.06.2006 21:33

Tiivistys: Puhdas alapää ja kirkas yläpää

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 19.06.2006 21:46

Niin, sanon minäkin nyt vielä kerran samat asiat aiheesta alapää:
1) alle ~60Hz ei kannata päästää mitään muuta kuin yksi soitin (basso tai basari soundista riippuen)
2) alle 100Hz ei saa päästää kuin basso ja basari
3) Kaikista soittimista tsekataan alapään sointitaajuus ja leikataan turha alapää pois sen mukaan (esim. lautaset voi esim. metallissa melko surutta leikellä jopa niinkin ylhäältä kuin 1KHz kohdalta).
4) Soinnin ja atakin välissä olevaa middle-kuminaa voi leikellä esim. basarista ja bassosta todella rankalla kädellä, sekin parantaa soundia ja erityisesti vähentää päällekkäisyyksiä muiden soitinten kanssa mikä tekee sen että biisi soi kovempaa kun sitä vähän lyttää.
5) Mitä paremmin basso ja basari ovat erotettu toisistaan (eli mitä kauempana sointitaajuudet ovat ja mitä syvemmät kuopat/leikkaukset) sitä parempi, tukevampi ja potkivampi alapää.

Voisin muuten huomauttaa toisesta seikasta mihin itse ainakin sorruin nuorena ja täysin asiasta tietämättömänä eli samplen pituudesta - liian pitkä koko ajan humiseva basari tukkii koko alakerran ja vie tehoja päätevahvistimelta sekä kaiuttimelta. Leikatkaa (tai käyttäkää gatea jos kyseessä on esim. akustisella setillä äänitetty basariraita) siis erityisesti basarit sellaisiksi että (pääsääntöisesti) edellinen isku loppuu ennnen seuraavaa.

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#12 kirjoitettu 20.06.2006 08:06

Hyvä ohjeistus, Atheos.

Kävin läpi kaikki vanhat puolivalmiit biisini ja käsittelin niitä vinkkien mukaisesti. Erityisesti yhden kappaleen miksaus tuli huomattavasti avarammaksi (siinä on käytetty erityisen kaikuvaa ja kumisevaa StormDrum ThunderEnsemble rumpusettiä).

Käyttelin High Pass filtterin lisäksi myös leveähköä Band Passia joihinkin padeihin ja liideihin. Sen avulla on helppo hivuttaa soitin sopivalle taajuuskaistalle.

Ei tämä mikään taikaratkaisu ole joka tehoaa kaikkeen, mutta huomattavasti apua siitä on ollut minulle. Olen taas yhden askeleen lähempänä tasokasta miksausta. Joka päivä oppii jotain uutta.

Oliver_ kirjoitti:
Tiivistys: Puhdas alapää ja kirkas yläpää

Pätee myös henkilökohtaiseen hygieniaan.

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#13 kirjoitettu 21.06.2006 07:32

Tonkku kirjoitti:
Eli kun tahdot alapäätä, pidä yläpää kirkkaana!

Toi kuulosti jo melkein pelimiehen iskuvinkiltä...

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#14 kirjoitettu 01.07.2006 22:51

alapäätä (kuin myös yläpäätä ja keskialuetta) voi selkeyttää myös hiomalla (oikean bändin kanssa jos duunataan) sovitusta:

ei kaikkien tarvitse tuutata sitä sävelmateriaalia juuri sille samalla taajuusalueelle. (kaiken musiikin ei tarvitse olla Radio Nova-soittokelpoista hehe)

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#15 kirjoitettu 04.07.2006 14:27

loistavaa! hyvä kun foorumia käytetään myös näin päin. kiitoksia vinkeistä

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#16 kirjoitettu 04.07.2006 14:39

Skaven252 kirjoitti:
Kun sovelsin näitä kikkoja kokeeksi erääseen vanhaan biisiini, suorastaan hämmästyin miten selkeäksi miksaus tuli. Ja kun kuuntelin muita biisejäni, alkoi käydä kammottavan selväksi miten paljon niissäkin on ylimääräistä bassokuminaa.


Tämä on ainoo huono puoli uuden oppimisessa Huomaa kuinka huonoja vanhat tekeleet on.. Samalla tavalla käy sitten vaikka vuoden päästä niille uusillekin biiseille kun tulee taas uutta tietoo.

Ite on tullut leikkailtua kanssa aika rajusti joitakin soittimia ja raitoja tolla tapaa, mutta side chainia on käytetty vaan basarin ja basson välissä. Tuota koko biisin matalampien taajuuksien leikkaaminen side chainilla toki kiinnostaa mielenkiintoiselta.. Tosin siinä vaiheessa täytyy tosiaan mennä aika korkeelle taajuuksissa, että senkin huomaa. Varsinkin jos on kyseessä tanssimusiikki ja varsinainen bassolinja soi takapotkulla. Hmm, kokeilemaan

Lisää tämän tyyppisiä kikkavitosia.

^ Vastaa Lainaa


sssebu

#17 kirjoitettu 04.07.2006 15:29

Kun luin topicin, tulin siihen tulokseen, että ketju pittöisi liimata, tahmata, painaa, lyttää, tai muuten vaan stikata tuohon.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 04.07.2006 16:22

karman hardon kirjoitti:
alapäätä (kuin myös yläpäätä ja keskialuetta) voi selkeyttää myös hiomalla (oikean bändin kanssa jos duunataan) sovitusta:

ei kaikkien tarvitse tuutata sitä sävelmateriaalia juuri sille samalla taajuusalueelle. (kaiken musiikin ei tarvitse olla Radio Nova-soittokelpoista hehe)


Totta - varmaan yleisin syy esim. siihen miksi mm. trancessa käytetään kovasti takapotkubassoja; kun basso ja basari eivät soi samanaikaisesti niin molempiin saadaan enemmän jytää ja soundista kirkkaampi.

Niin ja (Tonkkua kompaten) alapään pitää luonnollisesti olla tasapainossa yläpään kanssa - biisi potkii eniten kun taajuuskaista on balanssissa. Korostunut alapää tukkii biisiä, korostunut yläpää taas tekee kuuntelemisesta paikoitellen jopa tuskaa eikä biisi ainakaan potki.

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#19 kirjoitettu 07.07.2006 00:45

Kokeilin tehdä tuon vinkin mukaisesti esimerkiksi yhden remixauksen yhdestä vanhemmasta biisistäni, Legacy of Rust.

Uusi versio (HiFi)
Alkuperäinen versio (HiFi)

Biisit kuulostavat lähes identtisiltä, paitsi että uudessa versiossa basso kumisee huomattavasti vähemmän, ja tuntuu vähemmän ruuhkaiselta. Kitaroiden basson jyhkeydestä katosi hieman, mutta kokonaisuus selkiytyi huomattavasti. Tässä biisissä ei ole käytetty sitä sidechain high pass -bassokikkaa, mutta bassoa on muuten trimmailtu pois kanavilta jotka eivät sitä tarvitse. Hattula, Nastola, huomaatteko eron?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu