Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja 16 tahtii,8 tahtii???


Obi

#1 kirjoitettu 11.06.2002 01:56

mitä noi tahdit käytännössä oikein räpissä tarkoittaa? voisiko joku viisas valaista!

^ Vastaa Lainaa


Enforce

#2 kirjoitettu 11.06.2002 11:40

Onko tää nyt vitsi vai? Jos ei ole, niin olet tainut ala-asteella lintsata musiikin tunnit... ei kukaan voi tosissaan tämmöistä kysyä?

^ Vastaa Lainaa


Enforce

#3 kirjoitettu 11.06.2002 13:00

ööhhh miten mää saan mahdutettua 8 tahtii 4 tahdin looppiin KERTOKAA


Tuplaat tempon

^ Vastaa Lainaa


Obi

#4 kirjoitettu 11.06.2002 13:58

ELI VOISKO JOKU VIISAS KERTOA KU TÄÄL NÄKYY OLEVAN VAAN NOIT VITTUILIOITA!!! ET SÄKÄÄN NAKKINAAMA Enforce OO VARMAA KAIKKITIETÄVÄ!

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 11.06.2002 15:52

Ooppas ihan ihmisiks. Tietty vittuilu on vähän turhaa, mut kyllä tahdit räpissä tarkoittaa ihan samaa asiaa kuin tahdit ihan missä vain musiikissa, joten musiikinkirja käteen vain.

Lyhyesti voin sanoa että "kaikessa" konemusiikissa on tahtilaji 4/4, mikä tarkoittaa sitä että yhdessä tahdissa on neljä iskua (eli teknomusiikissa neljä biittiä). Räpissäkin ainakin sillä ekalla iskulla on basari ja yleensä tahdin sisältä löytyy toinenkin basarin lyönti, joten joka iskulla ei tarvitse olla basarin lyöntiä.

Biisit etenevät jaksoissa, jotka ovat yleensä (näin myös räpissä) pituudeltaan 2, 4, 8 jne. tahtia. Tämä tarkoittaa sitä, että jos biisissäsi tapahtuu muutoksia, pitäisi niiden tapahtua aina näiden jaksojen alussa, koska muuten biisi kuulostaa hölmöltä.

Kannattaa hyvin vuoksi kuunnella jotain biisiä ja laskea samalla iskuja niin että aloitat ykkösestä kun jotain uutta biisissä tapahtuu. Katso sitten mihin lukuihin päädyt.

ps. Huutaminen (eli isoilla kirjoittaminen) antaa kakaramaisen vaikutelman.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 11.06.2002 15:58

Tahtilajilla tarkoitetaan sitä miten se biisi etenee, eli se määrää nuottien, taukojen ja tahtien eli biittien pituuden. Yleisin käytössä oleva on varmaan tuo 4/4, musiikkia kuunnellessa voi laskea neljään. Tahtilajeista ei kannata hirveästi välittää mikäli ei sitten ole joku hullu progerokkari joka tekee huvikseen biisin jonka tahti on 11/8
Perstuntumalla.

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#7 kirjoitettu 12.06.2002 17:51

Phööh, minä kävin musiikkiopiston teoriat 1/3, 2/3, 3/3 ja ison 1:sen mutta silti teen paskaa Eipä konemusiikin teossa hirveämmin ole tarvinnut tietää muuta kuin että mitä tarkoittaa "tahtilaji" ja "sävellaji".

[MAINOS] http://www.mikseri.net... [/MAINOS]

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 12.06.2002 18:19

Eipä konemusiikin teossa hirveämmin ole tarvinnut tietää muuta kuin että mitä tarkoittaa "tahtilaji" ja "sävellaji".

No ei se nyt pakollista olekaan, mutta on se ihan kiva tietää, esimerkiksi jos tekee jonkin hienon sointukuvion, että miksi se on niin hienon kuuloinen. Ja jos haluaa vaikka tehdä sointukuvioonsa pidätyksen ja purkauksen, niin tietää heti miten, eikä tarvitse kokeilla niin pirusti saadakseen sen kuulostamaan "semmoselta ovelalta"

Lisäksi varmasti on paremmat edellytykset hahmottaa rytmikuvioita jos on joutunut sitä harjoittelemaan.

Sit mielt mä o.

^ Vastaa Lainaa


Usva

#9 kirjoitettu 14.06.2002 04:50

Lyhyesti voin sanoa että "kaikessa" konemusiikissa on tahtilaji 4/4, mikä tarkoittaa sitä että yhdessä tahdissa on neljä iskua (eli teknomusiikissa neljä biittiä). Räpissäkin ainakin sillä ekalla iskulla on basari ja yleensä tahdin sisältä löytyy toinenkin basarin lyönti, joten joka iskulla ei tarvitse olla basarin lyöntiä.




Vaan eipäs olekaan. Sen todistavat kaikenlaiset rikotut biitit (broken beats), eipä ole 4/4, vaan voi olla että täytyy mahduttaa kuusitoistakin neljän sisään.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 14.06.2002 11:02

Vaan eipäs olekaan. Sen todistavat kaikenlaiset rikotut biitit (broken beats), eipä ole 4/4, vaan voi olla että täytyy mahduttaa kuusitoistakin neljän sisään.

???

Toi käsite broken beat on mulle vähän outo, mut jos nyt netistä kaivamani perusteella oikein ymmärsin niin se kattaa tommoset breakbeatit, junkkakompit yms.

Jos näin on niin voinpa vastata vain että onpas. Tahtilaji on 4/4 vaikka siellä tahdin sisällä olis minkälaista tilutusta. Voit tietty pistää sekvensserin rullaamaan vaikka millä parillisella nelijakoisella (2/4 4/4 8/4 16/4) ilman ongelmia, mut kyllä kaikki konemusa mitä mä olen ikinä kuullut, on 4/4. (Paitsi jos teet konevalssia, niin silloin käytät 3/4 )

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 17.06.2002 00:46

Sitä on kuultu semmoista konemusiikkia joka meni tahdissa 11/8 ja on noita muitakin outoja tapauksia, kokeelliselta puolelta löytyy kun vähän penkoo.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 17.06.2002 15:52

No joo joo... onhan sitä nyt vaikka minkälaista konemusaa, jos aletaan kaivamaan, mut jos 98% biiseistä on 4/4, niin siitä voi mun mielestä jo yleistää että "kaikki".

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 18.06.2002 04:24

No anteeks kauhiasti. Lähinnä pysyttelin tässä vähän pienemmissä piireissä ja ajattelin lähinnä sitä musaa mitä 98% täällä olevista tekee ja mitä 98% ihmisistä (suomessa ja muualla länsimaissa) kuuntelee. Tietty jos haluaa lähteä kokeelliselle tai itämaiselle linjalle, niin hyvä niin, mutta siitä ei tainnu tässä topicissa olla kyse.

Mitä mun konemusan kuuntelun laajuuteen tulee, niin eipä kieltämättä ole juuri erikoisempia tahtilajeja tullut vastaan, vaikka aika monta biisiä olen jo tähän päivään mennessä ehtinyt kuulla (enkä kuuntele pelkkää kiksua btw.) Jos tiedät jotain hyvän kuuloista rytmillistä musaa jossa on kumma tahtilaji, niin kerro ihmeessä (rytmillistä siksi että rytmittömässä musassa nyt on yks hailee mikä tahtilaji siinä on).

Njoo, kaipa sitä pitää varoa sanomasta mitään yleistävää.

^ Vastaa Lainaa


Haakert

#14 kirjoitettu 18.06.2002 09:13

tahtilaji on vaikka 5/4 tai vaikka 7/4, tai sellasta musiikkia missä se vaihtelee

... ei ole olemassa 5/4 tai 7/4 tahtilajeja.

^ Vastaa Lainaa


ocean
182 viestiä

#15 kirjoitettu 18.06.2002 10:34

... ei ole olemassa 5/4 tai 7/4 tahtilajeja.


Aha? Mites sitten selität, että esim. CMX:n Surunmurhaaja kulkee tahtilajissa 7/4?? 5/4 on varsin yleinenkin tahtilaji progessa, joskus jopa funkissa.

^ Vastaa Lainaa


bize

#16 kirjoitettu 10.07.2002 01:54

Taitaa olla jo aika kuollut threadi tämäkin, mutta lisäänpä vielä oman korteni kekoon.

Itselläni on takana musiikkiopiston 1/3, 2/3, ja 3/3 -tutkinnot. Monet ovat sitä mieltä (olen niin joskus itsekin ajatellut), että teorian ja säveltapailun opiskelu muuttaa musiikin kuuntelun matematiikaksi. Kuuntelee biisistä vaan sävellajit, modulaatiot, tahtilajit ja muut "musiikilliset neronleimaukset".

Kaikesta huolimatta en ole voinut löytää mitään haittapuolia siitä, että pienellä tietämyksellä löytää tavoitellun soinnun/soundin monin verroin nopeammin. Sataprosenttisesti korvaan luottavien kanssa olen yhtä mieltä siitä, että liiallinen kaavoihin kangistuminen tylsistyttää kaiken musiikin. Mutta se onkin sitten jo tekijästä kiinni, että antaako ittensä niin tehdä. Vähän kaikkea tai sitä sun tätä, kuten pari sananpartta kuuluu.

Tuosta konemusan tahtilajijupakasta, että aikamoista hämyilyä siihen 4/4 -tahtilajiinkin saa ängettyä. Triolit, kvintolit ym. kun on keksitty jo satoja vuosia takaperin. Pointti on, että konemusassa muiden tahtilajien käyttö menee mielestäni turhan snobailun ja tekotaiteellisuuden puolelle.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 10.07.2002 02:08

Pointti on, että konemusassa muiden tahtilajien käyttö menee mielestäni turhan snobailun ja tekotaiteellisuuden puolelle.

Voisiko sen enää paremmin sanoa.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 10.07.2002 18:26

"Turha snobailu konemusiikissa". Eh. Jos haluaa tehdä jotain vähänkin kokeellisempaa tai ambienttia tai esim. noisea, ei välttämättä edes kannata jäädä jumittamaan sen perus 4/4-tahtilajin kanssa. Mielestäni on mielenkiintoisempaa kuunnellakin jotain tuosta tasaisesta nelitahdista poikkeavaa. Se ei ole mitään snobailua, vaan mielenkiinnon ja erilaisuuden hakemista.

^ Vastaa Lainaa


Kevlmess
Awesome? [Y/N]
790 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 10.07.2002 18:37

"Turha snobailu konemusiikissa". Eh. Jos haluaa tehdä jotain vähänkin kokeellisempaa tai ambienttia tai esim. noisea, ei välttämättä edes kannata jäädä jumittamaan sen perus 4/4-tahtilajin kanssa. Mielestäni on mielenkiintoisempaa kuunnellakin jotain tuosta tasaisesta nelitahdista poikkeavaa. Se ei ole mitään snobailua, vaan mielenkiinnon ja erilaisuuden hakemista.


Juu kato, mut pointti oli käsittääkseni se, et erikoisempiin tahtilajeihin kajotaan vaan jos niitä oikeesti tarvii neronleimauksensa (esim. ovelan melodian tms.) toteuttamiseen. Eli jos jotain 11/4-hässäkkää alkaa kyhään vaan sen takia et 11/4 on erikoinen ja hieno tahtilaji, niin on noussu jotain ekstraa hattuun.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 23.07.2002 14:20

suosittelen joka muusikolle soittotunteja. teorian jonkinasteinen hallitseminen laajentaa ilmaisuskaalaa ja antaa sanastoa asioista keskustelemiseen. toisaalta pahimmassa tapauksessa teoria voi rajoittaa ilmaisua, tyyliin en mä voi tämmöstä rytmiä tehdä kun enhän mä tiedä sille edes nimeä.


Muuten, mitä soittotunteja suosittelisit?

^ Vastaa Lainaa


Dj Ibi

#21 kirjoitettu 24.07.2002 00:44

Ettekö te muista enää ala-asteen 1,2,3,4 taputus taputus taputus taputus tunteja???

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu