Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kikkaviitonen: DC Offset pois EQ:lla


Skaven252
131 viestiä

#1 kirjoitettu 06.04.2006 09:40

Monet täällä käyttänevät FL Studiota, tai muuten vain törmäävät signaaliin joissa on rankka DC offset? Pahimmasta päästä ovat jotkut vanhat reverbatut samplet, joissa reverbin häntä on ärsyttävästi 'mutkalla'. Tällaista kiekurahäntää ei tavallinen DC Offset -poisto pysty poistamaan mitenkään. Sama pätee joihinkin vanhoihin mutta hyvän kuuloisiin reverbeihin, esim Buzzin Jeskola Raverb.

FL Studiosta löytyy plugari nimeltä "Fruity Center" jonka tarkoituksena on poistaa DC offsettia reaaliajassa, mutta sekään ei toimi täydellisesti.

Vaan mikä on paras keino? Vallan simppeli: käytä EQ:ta. Aseta Low Shelf joka poistaa kaikki alle 20 Hz:n taajuudet. DC Offset katoaa sen siliän tien. (Sama temppu onnistuu myös High Pass -filtterillä, mutta yleensä niiden matalin sallittu Cutoff on liian korkealla, mikä hukkaa bassot biisistä.)

DC Offset voidaan nimittäin mieltää signaaliksi jonka taajuus on nolla. Mutkaisen reverbihännän tapauksessa kyseessä on äärimmäisen matala taajuus (tyyliin 0.1 Hz). <20 Hz low shelf poistaa kaikki tällaiset taajuudet, joita ihmiskorva ei edes kuule. Tällaisten taajuuksien poistosta on muutenkin hyötyä, sillä nämä infraäänet syövät signaalia myös ihmiskorvin kuultavilta taajuuksilta. Joskus suorastaan yllättyy kuinka paljon tilaa signaalista vapautuu kun infraäänet poistaa.

Toivottavasti tästä vinkistä on apua ja iloa jollekulle.

^ Vastaa Lainaa


Percele
697 viestiä

#2 kirjoitettu 06.04.2006 11:02

Konvert kirjoitti:
Rok. Toivottavasti tällaisia vinkkejä nähtäisiin enemmänkin täällä forumilla kaiken spermakeskustelun ohessa.


Nimenomaan.

Kerrankin joku auttaa ilman kysymystä.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#3 kirjoitettu 06.04.2006 12:10

Skaven252 kirjoitti:
(Sama temppu onnistuu myös High Pass -filtterillä, mutta yleensä niiden matalin sallittu Cutoff on liian korkealla, mikä hukkaa bassot biisistä.)

FL Studion "Free filter" yltää aina 10 hertsiin saakka, joten sillä tuo onnistuu oikein mainiosti. (Huom. ei "Filter".)

Kiitoksia vinkistä, vaikka olenkin tuota jo näköjään epätietoisesti harrastanut pidemmän aikaa. Eipä ollut aavistustakaan, että sillä tuohon offsettiin vaikutusta olisi.

Putte muokkasi viestiä 12:11 06.04.2006
Lisätään tänne vielä sellainen pikku jippo, että nuo ääripäiden filtterit kannattaa laittaa ennen muita efektejä jokaiselle raidalle, sekä vielä erikseen masteriin. Kompressointikin on mukavampaa, kun seassa ei ole korville kuulumattomia ääniä mukana tukkeuttamassa signaalia. Varsinkin alapään miksauksessa alle 30 hertsin menevien taajuuksien poisto toimii useimmissa tapauksissa biisille eduksi.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#4 kirjoitettu 06.04.2006 12:15

Kiinnostava havainto, kiitos.

^ Vastaa Lainaa


gremino

#5 kirjoitettu 06.04.2006 14:00

Cool Edit Pro 2:ssa tämä onnistuu myös Amplifyn "DC Bias":lla ->

Amplification 100%, DC Bias päälle ja 0%. Laittamalla sitten eri lukuja (myös miinuslukuja) tuohon DC Biassiin saa DC offsettiä lisättyä, ja oikein isoilla luvuilla saa tehtyä säröefektin DC offsetin korjausominaisuus taitaa löytyä myös muistakin äänieditoreista.

Cool Editissä on tuo DC Bias oletuksena päällä, jonka käyttö ei mielestäni aina kannata, nimittäin joskus se taas pistää DC:n offsettiin, mitä tosin voi korjata säätämällä DC:tä manuaalisesti. Luvut voivat olla desimaaleja, mikä tekee säädöstä tarkan

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#6 kirjoitettu 06.04.2006 14:48

Joo, toi minun vinkkini oli tarkoitettu lähinnä tilanteisiin joissa tuo tavallinen vakioarvolla tehtävä DC offset -korjaus (jollainen on myös Sound Forgessa ja WaveLabissa) ei toimi. Se esimerkiksi ei pysty tekemään mutkalle vääntyneelle reverb tailille mitään.

Tosin kokeilin juuri WaveLabissa. EQ-tempun jälkeenkin tässä testaamassani äänessä oli näköjään -0.003%:n DC Offset jonka WaveLab osasi poistaa. Kappas perkelettä.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#7 kirjoitettu 06.04.2006 15:09

Skaven252 kirjoitti:
EQ-tempun jälkeenkin tässä testaamassani äänessä oli näköjään -0.003%:n DC Offset jonka WaveLab osasi poistaa. Kappas perkelettä.

Tuollaisissa tilanteissa tosin kannattanee miettiä, kuinka hyödyllistä on lähteä eliminoimaan noin pientä heittoa. Äänen alkuun ja loppuun tulee pienet napsut (no aika hiljaiset kylläkin) ja kokonaan hiljaiset kohdat eivät tulekaan enää nollista (ja jos noita rupeaa käsin säätelemään paikoilleen, niin taas tulee offsettia).

Nojuu, mutta on hienoa huomata että tällaisia kikkoja tuodaan esille ihan omasta vapaasta tahdosta. Minulla oli joku pieni tutoriaali-pätkä tehtynä tämän tyylisiä tilanteita varten, eli voisipa senkin tähän ketjuun postailla vaikka tuossa illemmalla, jos siitä joku jotain avartavaa sattuisi löytämään..

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#8 kirjoitettu 06.04.2006 21:42

Skaven252 kirjoitti:
Vaan mikä on paras keino? Vallan simppeli: käytä EQ:ta. Aseta Low Shelf joka poistaa kaikki alle 20 Hz:n taajuudet. DC Offset katoaa sen siliän tien. (Sama temppu onnistuu myös High Pass -filtterillä, mutta yleensä niiden matalin sallittu Cutoff on liian korkealla, mikä hukkaa bassot biisistä.)


Itseasiassa noi varta vasten DC:n poistoon tehdyt plugaritkin on oikeastaan ylipäästösuotimia joiden rajataajuus on asetettu (yleensä kiinteästi) hyvin matalalle. Joissain tilanteissa on tosiaankin hyötyä jos sitä taajuutta saa säätää, kun joskus voi samalla poistaa muuta matalataajuista roskaa jota tollaset DC-removerit ei ihan DC:ksi laske.

Joidenkin editorien ei reaaliaikaisena toimivat DC-removerit tosin laskee käsiteltävän äänen näytteiden keskiarvon ja vähentää sen kaikista näytteistä. Tämäkään ei aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Näistä on hyvä osata valita kulloiseenkin tilanteeseen sopiva konsti.

Hyviä kikkoja nää... Hyvä kun tulee esiin taas.

Toivottavasti tästä vinkistä on apua ja iloa jollekulle.


Varmasti on. Jos ei ole niin se on huonompi homma lähinnä sille jollekulle.

Putte kirjoitti:
Lisätään tänne vielä sellainen pikku jippo, että nuo ääripäiden filtterit kannattaa laittaa ennen muita efektejä jokaiselle raidalle, sekä vielä erikseen masteriin. Kompressointikin on mukavampaa, kun seassa ei ole korville kuulumattomia ääniä mukana tukkeuttamassa signaalia.


Riippuu vähän tarkoituksesta ja efekteistä mihin kohtaan kannattaa laittaa ne filsut. Kompuroita ennen ovat varmasti hyvät, mutta kuten jo mainittu, joidenkin reverbien jälkeen on noista hyötyä.

Niin joo... Buzzin efekteissäkin on pari tommosta DC:removeria. Muistaakseni kaksi sellaista filtteriä ja sitten joku Apon juttu jonka tarkoituksena on vissiin että mitataan ensin DC:n määrä ja lisätään sitten saman kokoinen, mutta polariteetiltaan vastakkainen offsetti kumoamaan/nollaamaan se offsetti. En sitten tiedä kuinka ne toimii fruityssä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 06.04.2006 21:58

Hieno homma, miksauksessa kun pitäisi muutenkin leikellä alapäät poikki jo kuulorajan alapäästä eli 35Hz tietämiltä (viemästä turhaan päätevahvistimien tehoja) niin DC offsethän katoaa siinä samassa

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu