Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja miten kickeihin munaa?


grip

#1 kirjoitettu 01.04.2006 11:09

heips. olen väännellyt ja käännellyt musaa jo monta vuotta ja tuotannon muut osa-alueet alkaa jotenkin hahmottua, mutta yhtä en ymmärrä; kuinka helvetissä niistä kickeistä saadaan läskejä verottamatta kuitenkaan basslinen munakkuutta? olen kokeillut kaikkia mahdollisia equtuksia, alle 100hz pois, pieni korostus 100hz paikkeilla, isompi piikki samassa kohtaa, 1,5-3khz korostaminen napsuvuuden lisäämiseksi, sidechainit yms yms. mutta silti..

ongelma esiintyy siis lähinnä konemusassa, eritoten teknossa tai muussa 4/4 basarilinjaa käyttävissä kyhäelmissä. jättämällä alataajuudet (alle 100hz) kickeihin saan niistä kyllä läskejä, mutta silloin ei jää tilaa bassolle ollenkaan.
breaksissa tai junkassa hieman laihemmat kickit eivät niin haittaakaan kun pääpaino on bassomöyrinällä, muttamutta.. kompressoimalla olen lähinnä saanut dynamiikan liian lyttyyn eikä ongelma siis ole se, etteikö ääniä saisi tarpeeksi kovalle. tuntuu vain että niistä puuttuu jotain..

^ Vastaa Lainaa


pcgn
1262 viestiä

#2 kirjoitettu 01.04.2006 11:38

Jaa-a.. Luulis kyllä että kompuraa ja equa käyttämällä sais munaa. Ja sidechainilla hoituis toi et kick ei sotke basslinea. Mä en kyllä osaa auttaa, koska mun tietotaidon mukaan kaikki keinot on jo käytetty. Voi olla että joltain löytyy joku ihme kikka vielä

^ Vastaa Lainaa


Hipelius
132 viestiä

#3 kirjoitettu 01.04.2006 11:40

No en nyt osaa sen paremmin auttaa kuin sanomalla että hanki parempi sample pohjalle . Kaikki on kiinni hyvästä lähtöäänestä.

^ Vastaa Lainaa


pcgn
1262 viestiä

#4 kirjoitettu 01.04.2006 11:47

Hipelius kirjoitti:
No en nyt osaa sen paremmin auttaa kuin sanomalla että hanki parempi sample pohjalle . Kaikki on kiinni hyvästä lähtöäänestä.


No kyllä noilla edellä mainituilla vehkeillä saa samplesta kuin samplesta munaa, ei se siitä kiinni ole.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#5 kirjoitettu 01.04.2006 11:50

Kokeilepas layeroida monta basaria päällekkäin niin, että siitä tulee tukevahko muillakin alueilla kuin pelkästään siellä bassopäässä. Ota vaikka 3 erilaista sämpleä ja leikkele yhdestä pelkkä alapää kuuluviin, toisesta keskitaajuuksien iskevyys, ja sitten lopuksi pieni snappi keski-ylätaajuuksille. Ja koko höskä vielä limitterin (tai sen kompuran) läpi. Ja jos hyvin käy, niin basarissa on nyt potkua ilman päällekäyvää alarekisteriä. Se kun on se subiosasto usein vain puurouttamassa basarin soundia, siinä missä iskevyys perustuu yleensä keskitaajuuksille

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#6 kirjoitettu 01.04.2006 11:55

twinsane kirjoitti:
No kyllä noilla edellä mainituilla vehkeillä saa samplesta kuin samplesta munaa, ei se siitä kiinni ole.

Rohkenen olla eri mieltä. Nimittäin jos sämplessä ei jotakin entuudestaan jo ole, esimerkiksi botnea, niin mitä hyötyä sitä olisi enää kompuroida ja equttaa, kun ei sieltä kuitenkaan voi saada mitään irti?

^ Vastaa Lainaa


pcgn
1262 viestiä

#7 kirjoitettu 01.04.2006 11:59

KeenLand kirjoitti:
twinsane kirjoitti:
No kyllä noilla edellä mainituilla vehkeillä saa samplesta kuin samplesta munaa, ei se siitä kiinni ole.

Rohkenen olla eri mieltä. Nimittäin jos sämplessä ei jotakin entuudestaan jo ole, esimerkiksi botnea, niin mitä hyötyä sitä olisi enää kompuroida ja equttaa, kun ei sieltä kuitenkaan voi saada mitään irti?


No sellaisissa tapauksissa tietty joo, mut kyllähän siinä vaiheessa tyhmempikin tajuu vaihtaa samplea

^ Vastaa Lainaa


Zeip
1047 viestiä

#8 kirjoitettu 01.04.2006 12:20

Mielestäni ei kannata leikata vielä 100hz alaspäin pois. Itse en yleensä leikkaa kovinkaan paljoa pois basarista, vaan bassolinjasta. Antaa sen kickin jyystää niitä matalia taajuuksia ja leikata bassolinjasta ylimääräiset murinat pois ettei puuroudu. Riippuu pitkälti itse samplesta, mutta kannattaa korostaa n. 100hz alueelta ja vaihtoehtoisesti vielä matalempaa saadakseen kunnolla sitä munaa siihen basariin.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#9 kirjoitettu 01.04.2006 12:50

Zeip kirjoitti:
Mielestäni ei kannata leikata vielä 100hz alaspäin pois. Itse en yleensä leikkaa kovinkaan paljoa pois basarista, vaan bassolinjasta. Antaa sen kickin jyystää niitä matalia taajuuksia ja leikata bassolinjasta ylimääräiset murinat pois ettei puuroudu. Riippuu pitkälti itse samplesta, mutta kannattaa korostaa n. 100hz alueelta ja vaihtoehtoisesti vielä matalempaa saadakseen kunnolla sitä munaa siihen basariin.

Jep, tällä tavalla minäkin toimin. Alabasson leikkaaminen bassolinjasta parhaimmillaan jopa korostaa biisin bassoisuutta, jättäen kuitenkin basarillekin tilaa.

Omat basarin efektoinnit menee kutakuinkin näin:
1) HP-filsu leikkaamaan alle 45 hertsin menevät taajuudet
2) LP-filsu leikkaamaan 8,5 kHz kohdilta (tiukka Q ja vähän gainia sille kohti niin saadaan ylintä napsuakin mukaan)
3) EQ:lla pieni piikki 1000 hertsiin, muilta osin EQ:ta vain hienosäätöön
4) Kompressori, näitä yleensä parikin peräkkäin. Tiukat attackit ja tresholdit niin kovalle kuin sample suinkin antaa myöten. Toinen kompura sitten enemmän tai vähemmän limitterin virkaa hoitamassa.
5) Reverb (HÄ?!), jep, pistän basarille todella lyhyen jälkikaiun tuomaan vähän eloa sampleen. Tämän kanssa oltava tarkkana jos meinaa käyttää. Reverbin ei tarvitse "kuulua".

Hyvät samplet on kaiken A ja O. Muiden instrumenttien säädöt menee hyvin pitkälti basarin ehdoilla ja usein sitä väistellen. Sidechainin käyttö on konemusiikissa enemmän kuin suotavaa.

Putte palasi forumille 12:50 01.04.2006

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#10 kirjoitettu 01.04.2006 13:14

grip kirjoitti:
olen kokeillut kaikkia mahdollisia equtuksia, alle 100hz pois, pieni korostus 100hz paikkeilla, isompi piikki samassa kohtaa, 1,5-3khz korostaminen napsuvuuden lisäämiseksi, sidechainit yms yms. mutta silti..



No, ensinnäkin, leikkaus alakerrassa sekä bassossa että basarissa toisin kuin usein luullaan tekee pelkästään hyvää ja selkeyttää soundia. Riippuu tietenkin käyttämästäsi samplesta, mutta normaalirummuissa (esim. keikkatilanteessa) basari kaivetaan esille n.70-80 hz:n paikkeilta, sieltä se läsähdys löytyy. Panorointi vaikuttaa yllättävän paljon, steroekuvassa reilusti levitetty bassokuvio ei välttämättä potki lainkaan niin napakasti, kuin monona keskellä. Kompuran tehtävä alakerrassa ei ole pelkästään iskeä lyttyyn koko paketti, vaan tasoittaa soundia esim. epätasaisuuksien takia.
Kokeilepa mitä hitaalle attackilla ja melko nopealla releasella säädetty kompura tekee... jo pitäisi potkaista. Tarkkaile samalla master-tasoja, luultavasti joudut miksaamaan tasoja uudestaan, mutta saattaa hyvinkin olla vaivan arvoista

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#11 kirjoitettu 01.04.2006 13:22

Unohtuipa vielä sanoa, että myös yläkerrasta bassoa kannattaa leikata, sillä yleensä (ainakin oikeasta bassosta) sieltä löytyy pelkkää kohinaa...

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#12 kirjoitettu 01.04.2006 13:52

Semmonen tuli mieleen, että kun noita tekno ja muita elektronisen puolen juttuja kuuntelee, niin niissä biiseissä missä on kaikkein jytisevimmät basarit, ei aina ole edes mitään kovin matalalla murisevaa bassolinjaa vaan esim. hieman korkeammalta meneviä narskeita tms. Tai näin ainakin joidenkin sellaisten biisien osalta mitä mulle on osunut kohdalle. Enhän minä mikään guru näissä teknojutuissa ole (enkä muussakaan).

EQ:n kanssa leikkiessä kannattaa myös muistaa se että niillä voi leikata myös ja muutakin kuin alimmat pois. Jostain n. 200Hz - 500Hz tienoilta leikkaaminen poistaa yleensä "pahvilaatikkomaisuutta" ja siten suurentaa soundia. Tällaiset taajuussuositukset on tietenkin vaan lähtöarvoja ja loppupeleissä kaikki on hoidettava tapauskohtaisesti.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 01.04.2006 14:49

Katsotaan että missä sekä basson että basarin alapään sointitaajuus on, meikäläisellä demopohjissa basarisample on esim. noin 62Hz ja basso 107Hz. Tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että bassoon alapääleikkuri ~75Hz ja basariin sopivaa kuoppaa 107Hz kohdalle ja johan potkii. Niin ja molemmista leikellään turhia keskialueita (esim. basso 300-700Hz, basari 200-600Hz) että soundikin toimii.

Jos nuo soivat samoilla taajuuksilla niin joko samplet vaihtoon tai sitten operoidaan jommallakummalla soundilla oktaavin ylempänä tai alempana, eli jos molemmat soivat 50Hz alueella niin toinen on leikattava alapäästä ja keskitytyään 100Hz joka on siis ylempi oktaavi. Ja paria genreä (mm. reggae) lukuunottamatta koko roska poikki jostain 30Hz paikkeilta, se parantaa mm. MP3-enkoodauksen laatua kun turha alapää on tylysti leikattu pois.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#14 kirjoitettu 01.04.2006 15:31

Milläs eq:lla saa mahdollisimman tarkasti korostettuun/poistettuun taajuuksia? FL:n omat tuntuvat ainakin aika epätarkoilta :o

^ Vastaa Lainaa


Mestari_Li
415 viestiä

#15 kirjoitettu 01.04.2006 21:23

HC:n ystävänä sanoisin että pistä säröä, mutta sitä tuskin ollaan tavoittelemassa?

MarQuee muokkasi viestiä 21:23 01.04.2006

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#16 kirjoitettu 01.04.2006 21:55

aluminiumblade kirjoitti:
Milläs eq:lla saa mahdollisimman tarkasti korostettuun/poistettuun taajuuksia? FL:n omat tuntuvat ainakin aika epätarkoilta :o


Suosittelen jotain parametristä eq plugaria, eihän noilla FL:n, Cubasen, Reasonin mikseriequilla tee kuin perusasetuksia, hienosäätöön niistä ei ole...

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 01.04.2006 22:38

twinsane kirjoitti:
Jaa-a.. Luulis kyllä että equa käyttämällä sais munaa.


Joo varmaan saa, mutta kannattaa myös mainita jotain korjailtavia taajuuksia. Ei EQ:sta prosessorina ole mitään hyötyä jos vaan vääntelee vähän niitä näitä.

Itse tykkään tehdä niin että harkinnan mukaan alimmat alapäät (~60hz - 100hz) pyhitetään joko basarille tai bassolle ja sitten satasen paikkeilla on paikka sille jäljellejäävälle niistä. Konemusassa arvelisin että basarin vois antaa potkia ihan siellä alhaalla ja antaa mennä vaikka jonnekin viiteenkymppiin asti niin isommalla PA:lla lahkeet todella lepattaa. Basarin saa hyvin erottumaan kun alapäiden lisäksi laittaa esimerkiksi jonnekin 3-4kHz alueelle piikikkään korostumaan. Alakeskialueelle (jossain ~200 - ~700hz alueella) kannattaa laittaa hieman vaimennusta niin ettei tule honotusta.

Basson kanssa sama, eli esimerkiksi satasesta ylöspäin. Yläkeskialueelle voi lisätä vähän korostusta niin soundista tulee selkeämpi. Taitaa kulkea termillä "presenssi". Tämä toimii ainakin rokki/funkkibasson kanssa mutta miksei myös konekamassa.

Kompurat, ym. dynamiikkaprosessorit on myöskin hyödyllisiä. Ainakin yksi tapa miten vähän tasapaksuun sampleen saa potkua, on kompressoida kohtuullisen alhaisella tresholdilla ja isolla ratiolla ja säätää attack sen verran isoksi että samplen alkuun tulee just sitä nimenomaista "atakkia". Sitten voi myös kikkailla sidechain-kompressoinnilla käyttäen basso- ja basariraitoja kompurassa, mutta niihin juttuihin en ole niin tutustunut. Se kuulostaa kyllä siistiltä kun basso väistyy basarin alta ja sit heti iskun jälkeen hyppää taas lujemmalle.

^ Vastaa Lainaa


gremino

#18 kirjoitettu 01.04.2006 23:56

grip kirjoitti:
olen kokeillut kaikkia mahdollisia equtuksia, alle 100hz pois, pieni korostus 100hz paikkeilla, isompi piikki samassa kohtaa, 1,5-3khz korostaminen napsuvuuden lisäämiseksi, sidechainit yms yms. mutta silti..

Eiköhän tuossa ole juuri ne tavat millä basarista saa phatin kuuloisen? Ainakin sen perusteella mitä vastauksia tähän threadiin on tähän mennessä tullut. Esim. sidechain voi olla todella tehokas antamaan basarille oikeutta.

Mielestäni tähän tilanteeseen ei auta muu kuin jatkaa phatin basarin luomisyrityksiä Saundin vääntöä vaan lisää kehiin, niin pakosti oma musiikki alkaa kehittymään jossain vaiheessa.

^ Vastaa Lainaa


miuskanen

#19 kirjoitettu 02.04.2006 00:20

Äänen tuhoaminen on kivaa,siin on munaa.

^ Vastaa Lainaa


Apel

#20 kirjoitettu 03.04.2006 20:19

Kyllä se on hieman jo samplestäkin riippuu onko sample jo valmiiks equtettu vai ei.Mutta ite koitan kickin saada potkimaan 100 tienoilla basso menee sitte alapää leikkauksella 45-60 tienoilla riippuu aina mitä haluu.
kompurointi sitte auttaa tohon potkuun.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#21 kirjoitettu 03.04.2006 22:03

sample-rumpusoundejahan pystyy ruuvaamaan vaikka tuomiopäivän aamunkoittoon asti, että ne toimii just eikä melkeen. siks hieman ihmetyttää, että niitä pitäisi vielä korjailla kompuralla...?!?
sen nyt vielä ymmärrän että Benassi-soundia kaihoavat pistävät kiksun ja basslinen väistelemään toisiaan sidechainilla, mut muuten...?

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#22 kirjoitettu 03.04.2006 23:44

karman hardon kirjoitti:
sample-rumpusoundejahan pystyy ruuvaamaan vaikka tuomiopäivän aamunkoittoon asti, että ne toimii just eikä melkeen. siks hieman ihmetyttää, että niitä pitäisi vielä korjailla kompuralla...?!?


Samplelläkin on jokin lähde, vaikkapa elävä rumpali, jonka mahtavasoundinen basari saattakin olla potkaisultaan epätasainen (kuten esim. hevituplabasarihemmojen potku temmon ja basari-iskujen määrän kasvaessa usein on). Tämän dynamiikan epätasaisuuden tasoittamiseen kompura on mitä mainion väline....

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#23 kirjoitettu 05.04.2006 12:53

karman hardon kirjoitti:
sample-rumpusoundejahan pystyy ruuvaamaan vaikka tuomiopäivän aamunkoittoon asti, että ne toimii just eikä melkeen. siks hieman ihmetyttää, että niitä pitäisi vielä korjailla kompuralla...?!?
sen nyt vielä ymmärrän että Benassi-soundia kaihoavat pistävät kiksun ja basslinen väistelemään toisiaan sidechainilla, mut muuten...?


No eihän sitä nyt kuulu niin överiksi aina vetää kuin joku benassi tai prydzi, voi sitä käyttää tyylikkäämminkin.

Tuolla ylempänä siitäkin jo mainittiin, mutta kannattaa tosiaan kuunnella miltä se basari ja basso sen kokonaisuuden kanssa kuulostaa. Mulla ainakin saattaa kuulostaa se basari aivan hirveältä yksinään kaikkine efekteineen, mutta kokonaisuuden osana se on oikein stnan munakas junttapurin junttakone! TUMm!

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#24 kirjoitettu 05.04.2006 14:48

karman hardon kirjoitti:
sample-rumpusoundejahan pystyy ruuvaamaan vaikka tuomiopäivän aamunkoittoon asti, että ne toimii just eikä melkeen. siks hieman ihmetyttää, että niitä pitäisi vielä korjailla kompuralla...?!?

Kompressointihan ei tarkoita pelkästään äänen korjailua, näin ainakin konemusiikissa. Se vaikuttaa soundiin aina tavalla tai toisella, ja monien mielestä se tuhdintaa ääntä. Ja sitten jos vaikkapa layeroi useampia iskuja päällekkäin, niin lopputuloksessa saattaa olla ei-toivottuja piikkejä joiden poistamiseen kompura myös sopii (itse tosin suosin limitteriä tähän tarkoitukseen).

^ Vastaa Lainaa


Skaven252
131 viestiä

#25 kirjoitettu 06.04.2006 09:29

Yksi melko simppeli (ja melkein tyhmä) keino on vain soittaa basaria ja bassoa vuorotellen, niin että ne eivät syö bassoa toisiltaan. Häkellyttävän upea esimerkki tästä tyrmäävän nerokkaasta tekniikasta on esimerkiksi Robert Milesin biisi Children.

Voit myös yrittää EQ:ttaa basson ja basarin kampamaisesti lomittain muutamalla taajuuspiikillä ja -kuopalla. Toimii joskus.

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#26 kirjoitettu 06.04.2006 11:27

Skaven252 kirjoitti:
Yksi melko simppeli (ja melkein tyhmä) keino on vain soittaa basaria ja bassoa vuorotellen, niin että ne eivät syö bassoa toisiltaan. Häkellyttävän upea esimerkki tästä tyrmäävän nerokkaasta tekniikasta on esimerkiksi Robert Milesin biisi Children.



Ahahhaaa, children. lol.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#27 kirjoitettu 06.04.2006 12:02

Skaven252 kirjoitti:
Yksi melko simppeli (ja melkein tyhmä) keino on vain soittaa basaria ja bassoa vuorotellen, niin että ne eivät syö bassoa toisiltaan. Häkellyttävän upea esimerkki tästä tyrmäävän nerokkaasta tekniikasta on esimerkiksi Robert Milesin biisi Children.


Niin tai sitten voi jättää joko bassolinjan tai potkun kokonaan pois. Ongelma ratkaistu, loistavaa.

^ Vastaa Lainaa


Sunky

#28 kirjoitettu 07.04.2006 10:10

Offtopic: tiedän kyllä miten muniin saa kickejä...

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#29 kirjoitettu 07.04.2006 11:06

Sunky kirjoitti:
Offtopic: tiedän kyllä miten muniin saa kickejä...

Sehän selviää jo katsomalla uuden Duudsoni-elokuvan trailereita.

^ Vastaa Lainaa


Sunky

#30 kirjoitettu 13.04.2006 12:16

maw- kirjoitti:
Semmoinenkin kikka on toiminut että lisäät hi-hatin kickin mukaan, layeroit sen siihen. Toimii joskus yllättävän hyvin, jos sen hattarin volyymia laskee siihen kickiin verraten.
Tässä kannattaa kuitenkin saundit valita hyvin tarkkaan, koska vääränlainen yhdistelmä kuulostaa usein aika epämukavalta >_<


Tämähän periaatteessa tekee saman homman kuin kickin "napsun" korostaminen eq:lla. Eli tärkeintä on, että soittimet ei riitele keskenään eri taajuusalueista...

^ Vastaa Lainaa


maraz

#31 kirjoitettu 13.04.2006 12:29

Kuten perinteisesti on sanottu, biisillä on vain yhdet munat. Eli se botne on joko siellä basarissa tai siellä bassolinjassa, ei molemmissa. Tätä sääntöä noudattamalla pääsee jo pitkälle

^ Vastaa Lainaa


Frostbite

#32 kirjoitettu 13.04.2006 12:59

KeenLand kirjoitti:
Sunky kirjoitti:
Offtopic: tiedän kyllä miten muniin saa kickejä...

Sehän selviää jo katsomalla uuden Duudsoni-elokuvan trailereita.


Siinä kyllä lyötiin pesismailalla, että tarkkuutta tähänkin hommaan

^ Vastaa Lainaa


Miksu

#33 kirjoitettu 13.04.2006 13:48

Kun tuossa nyt sidechainista puhuttiin niin ainakin trancessa yms. tanssimusiikissa kannattaa käyttää jotain muuta kuin sitä basarisoundia ohjaamaan kompressoria. Vaikkapa suoraan midillä jos mahdollista. Tällöin voi halutessaan jatkaa "pumppausta" vaikka basarin tiputtaisi välillä pois tai filtteröisi tms ja kompressoinnin voi muutenkin säätää tarkemmin.

Layerointi onnistuu näppärästi moniraiturisoftalla. Laittaa vaan sampleja eri raidoille, yhdelle matalan mörinän, toiselle esim. jonkun bongorummun, hihatteja, snareja yms. Lyhyt looppi niin että koko hoito jauhaa tasabiittiä vaikkapa sillä maagisella 135-140bpm nopeudella. Sitten vain säätelee raitojen volumea ja taajuuksia. Voi lisäillä efektejä ja reitittää koko roskan samaan ryhmään, kompressoida jne. Vähän lyhyttä mono reverbiä siihen bongoon tai klikkiin tms. niin hyvä tulee. Tämäkin siiis trancemiehen näkökulmasta..

Miksu muokkasi viestiä 13:49 13.04.2006

Tajusin lukea kysymyksen tarkemmin ja huomasin että tämä ei nyt suoranaisesti tuohon ongelmaan liittynyt..

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#34 kirjoitettu 13.04.2006 14:12

Mä en sit oikeesti tiedä aiheesta yhtikäs mitään mut jos mä joskus koen tarvetta lisäpotkulle niin oon seuraavaa yleensä yrittäny soveltaa:

1. Lyhyt attack envelopeen. Sen verran että se ei lyö ihan instant, muttei niin paljon että siitä tulee laiska. Tarve riippuu tosin samplesta.

2. Decay niin että se on sopivan mittanen, sustain nollaan. Moni sample soi turhan pitkään, mut törkeen lyhyt ei oo hyvä. Oleellista (kuten tuo attack) lähinnä kompuroinnin kannalta.

3. Yläpää lowpassillä pois jostain muutaman kilohertsin tienoilta. Riippuu vähän samplesta onko tämä ja pari seuraavaa tarpeen. Joskus jos on kauheen mutanen alapää niin jostain 50-70Hz tienoilta loivalla hipassillä (perus 2-pole minimalistisella resolla on yleensä about ok) niin että saa selkeän soinnin tässä vaiheessa.

4. Lievästi kevyttä, pehmeää säröä. Sen verran että saa vähän rahinaa takas yläpäähän. Tämä pitää lähinnä huolen että envelope ja yläpään rahina menee jotensakin tahdissa, mikä on kiva. Mitä parempi särö, sitä vähemmän tarvii nuukailla. Extremeasetuksilla saa sitte sen toisen kivan ilmiön jota MarQuee yritti tossa ehdotella.

5. Yläpää lowpassillä ja lievällä resonanssilla niin että siinä on särmää. Cutoff muutamaan kiloon, sillai että resonanssi ei osu ihan kaikkein tukkoisimpaan kohtaan kaistaa. Jos käytössä on joku sopivasti säröytyvä lowpass filtteri niin nuo kohdat 3 ja 4 voi skipatakin kun yksi lowpass hoitaa koko homman.

6. Miksataan mielummin hitusen liian lujaa kuin liian hiljaa. Tosin ei kannata liiotella tai käy niinku mulle aina välillä.

7. Kompura melko nopeilla asetuksilla ja kohtuu pakkauksella, threshold sillai että ei pakkaa juurikaan ennenkuin kick lyö jos haluaa välttää muun dynamiikan menetystä. Sidechain on toinen mahis jos dynamiikka perustuu suurelti äänenvoimakkuuteen eikä haluu liiotella basaria, mutta itse en sidechainistä ole oppinut pitämään. Multiband toimii myös jos ei halua että yläpää pumppaa basarin tahdissa.

8. Jos tuntuu siltä että kompuraa ei saa sopivasti ilman että muuten tulee ruma, niin sitä voi hitusen vähentää, ja sit ajaa koko miksauksen taas siitä kuuluisasta pehmeästä säröstä läpi, kun kyllähän särötkin pakkaa. Tosin tämä kyllä sit värittää joo soundia muutenkin (mikä IMHO ei läheskään aina haittaa).

Kaikki sanoo aina että parempia sampleja, mutta edellisellä voi kyllä saada melko kamalastakin alkuperäissamplesta varsin siedettävän, vaikka tosimies tietty syntetisoi sen alkuperäisenkin soundin kun kerta elektronisesta musasta oli kyse.

YMMV.

^ Vastaa Lainaa


frank nahkiainen
256 viestiä

#35 kirjoitettu 13.04.2006 18:14

Kolitune kirjoitti:
sen jälkee ku saat sen napsun sieltä esiin niin huolen päivät on ohi.


jos se siitä napsusta on kii nii käyttää napsu sampleja lisäks.,
ja se on totuus

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#36 kirjoitettu 13.04.2006 19:30

Frostbite kirjoitti:
Siinä kyllä lyötiin pesismailalla, että tarkkuutta tähänkin hommaan

Kyllä kai siitäkin voi joku saada "kiksejä", jos vaikka sattuu olemaan tarpeeksi kovan luokan masokisti

Mutta niinkuin sanottu, niin basariin voi tosiaan saada lisäpotkua melkeinpä mistä tahansa napsahdusäänestä. Huomasinpa kerran, että se Fruityn metronomi tuottaa joissakin tapauksissa varsin mukavan lisänapsun liian läskille basarille. Ja ei kun etsimään se sample Fruityn kansiosta, pientä säätelyä eq:lla + lopuksi layerointi muiden äänien kanssa, ja basari kuulostaa jälleen munakkaammalta.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#37 kirjoitettu 14.04.2006 15:57

Miksu kirjoitti:
Kun tuossa nyt sidechainista puhuttiin niin ainakin trancessa yms. tanssimusiikissa kannattaa käyttää jotain muuta kuin sitä basarisoundia ohjaamaan kompressoria. Vaikkapa suoraan midillä jos mahdollista. Tällöin voi halutessaan jatkaa "pumppausta" vaikka basarin tiputtaisi välillä pois tai filtteröisi tms ja kompressoinnin voi muutenkin säätää tarkemmin.

tai sit vaan mutettaa basarin pois kun sitä ei halua kuuluviin, tai käyttää kahta eri signaalia basarille ja sidechain-basarille.

^ Vastaa Lainaa


Miksu

#38 kirjoitettu 14.04.2006 16:25

veezay kirjoitti:
tai sit vaan mutettaa basarin pois kun sitä ei halua kuuluviin, tai käyttää kahta eri signaalia basarille ja sidechain-basarille.


Voihan sen tosiaan noinkin tehdä. Itse olen vain tottunut tuohon mainitsemaani tapaan.

^ Vastaa Lainaa


texmex
118 viestiä

#39 kirjoitettu 21.04.2006 11:24

Sunky kirjoitti:
maw- kirjoitti:
Semmoinenkin kikka on toiminut että lisäät hi-hatin kickin mukaan, layeroit sen siihen. Toimii joskus yllättävän hyvin, jos sen hattarin volyymia laskee siihen kickiin verraten.
Tässä kannattaa kuitenkin saundit valita hyvin tarkkaan, koska vääränlainen yhdistelmä kuulostaa usein aika epämukavalta >_<


Tämähän periaatteessa tekee saman homman kuin kickin "napsun" korostaminen eq:lla. Eli tärkeintä on, että soittimet ei riitele keskenään eri taajuusalueista...


No itse suosin tuota edellämainittua haitsun tai vastaavan kohinasamplen layerointia, sillä ainakin synteettisissä basareissa ei ylärekisterissä ole tarpeeksi tavaraa jota korostaa. Tai ainakin jos ronskisti eq:llä korostaa, niin sitten pitää olla tarkkana tasojen kanssa (eli limitteriä päälle). Mutta toi sample on paljon joustavampi. Nopea decay vaan, tai pelkästään aavistus holdia, ettei sitä haitsusamplea sieltä erota.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#40 kirjoitettu 21.04.2006 15:16

texmex kirjoitti:
No itse suosin tuota edellämainittua haitsun tai vastaavan kohinasamplen layerointia, sillä ainakin synteettisissä basareissa ei ylärekisterissä ole tarpeeksi tavaraa jota korostaa. Tai ainakin jos ronskisti eq:llä korostaa, niin sitten pitää olla tarkkana tasojen kanssa (eli limitteriä päälle). Mutta toi sample on paljon joustavampi. Nopea decay vaan, tai pelkästään aavistus holdia, ettei sitä haitsusamplea sieltä erota.


Mä olen kyllä sillä kannalla että ylärekisteriin saa näppärimmin vähiten muuten iskun luonnetta muuttavaa ylärekisteriä sopivasti säröyttämällä, varsinkin siis juuri synteettisten basarien kanssa. Kevyesti hipassiä vaan ennen säröä jos muuten menee puuroksi ennenkuin on tarpeeksi sitä ylärekisteriä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu